صفحه اصلی > آرایش و زیبایی و دانستنی های پزشکی : کوتیکول ناخن مهم است، لطفا به آن آسیب نزنید!

کوتیکول ناخن مهم است، لطفا به آن آسیب نزنید!

آیا برای شما هم پیش آمده است که با کوتاه کردن کوتیکول ناخن (لایه نازک اطراف ناخن) باعث زخم شدن و احساس سوزش در اطراف ناخن خود شوید؟ احتمالا نحوه صحیح کوتاه کردن کوتیکول ناخن به شیوده آریشگران و نحوه صحیح مانیکور ناخن نیز برای شما جالب بوده است. باید بدانید ناخن عضوی از بدن است که باید توجه بیشتری به آن شود. ناخن‌ها که در انتهای انگشتان دست و انگشتان پا دیده می‌شوند، فاقد عصب هستند و خونی در آن‌ها جریان ندارد. ناخن را جزئی از دستگاه پوششی که متشکل از اجزای این چنینی مثل پوست و مو هست می‌دانند.

این عضو کوچک بدن، از کراتین درست شده است. همچنین در بین خانم‌ها کاربردهای آرایشی دارد و حفظ سلامت آن یکی از معیارهای زیبایی محسوب می‌شود. کوتیکول یا پوستک ناخن، بخش مهمی از آن است که افراد کمتری به آن توجه می‌کنند. در این مطلب کافه نبض تلاش شده است تا درباره اهمیت این عضو مهم بدن و نحوه صحیح نگهداری از آن بیشتر گفته شود. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

کوتیکول ناخن چیست؟

کوتیکول ناخن، به راحتی قابل مشاهده است. برای دیدن آن کافیست تا نگاهی به انگشتان خود بیاندازید. یک قسمت هلالی سفید رنگ را در زیر ناخن مشاهده خواهید کرد که به آن کوتیکول می‌گویند. کوتیکول یک چین پوستی است که روی آن ناخن رشد می‌کند. کوتیکول در واقع وظیفه دارد که رشد ناخن را زیر نظر بگیرد و از ماتریس ناخن مراقبت کند. اگر کوتیکول در ناخن آسیب ببیند، رشد ناخن با مشکل مواجه می‌شود و مختل خواهد شد. کوتیکول و به طور کلی ناخن می‌تواند بازتابی از سلامت بدن باشد.

بافت کوتیکول و ناخن بسیار به مواد معدنی و ویتامین‌ها وابسته هستند. هرچقدر این موارد در ناخن‌ها بیشتر باشند، بافت ناخن محکم‌تری خواهید داشت و هرچقدر وجود این مواد در ناخن شما کمتر دیده شوند، باید انتظار داشته باشید که به سرعت ناخن شما ترک بخورد یا حتی بشکند.

برای حفظ سلامتی کوتیکول ناخن، آن را کوتاهخ نکنید و به عقب هول دهید.

دلایل اهمیت کوتیکول ناخن

همانطور که در بخش قبل گفته شد، کوتیکول ناخن ناظر رشد ناخن است و می‌تواند فرآیند بلند شدن آن را مختل کند. به علاوه کوتیکول ناخن منبعی برای جمع شدن مواد مغذی و معدنی است. از دیگر دلایلی که برای مهم بودن کوتیکول می‌توان نام برد، محافظت از پوست در برابر آب، باکتری‌ها و موارد این چنینی است. کوتیکول به عنوان لایه‌ای محافظ عمل می‌کند، پس باید از آن به خوبی مراقبت کنید تا دچار آسیب نشود. خشک شدن آن می‌تواند آسیب‌های جدی و طولانی مدتی به ناخن بزند و زیبایی و سلامت شما را به خطر بیاندازند. در ادامه به شما خواهیم گفت که برای مراقبت از کوتیکول نیاز است چه اقداماتی انجام دهید؟

 

کوتیکول ناخن برای رشد و سلامت ناخن بسیار مهم است و باید به درستی از آن نگهداری و محافظت کرد.

نگهداری از کوتیکول ناخن

حفظ سلامت کوتیکول بسیار لازم و ضروری است. چرا که سلامت ناخن‌ها در گرو آن است. برای نگهداری درست از کوتیکول ناخن باید چند نکته را به خاطر بسپارید و آن‌ها را رعایت کنید تا همیشه کوتیکول ناخن شما سالم بماند. البته ناگفته نماند که اگر ویتامین‌ها یا مواد معدنی بدن شما کم باشد، باز هم احتمال آسیب به ناخن‌ها وجود دارد.

مهم‌ترین خطری که کوتیکول ناخن را تهدید می‌کند، لوازم آرایشی است. لاک زدن و آرایش ناخن، به زیبایی بیشتر آن کمک زیادی می‌کند. به همین دلیل معمولا خانم‌ها استفاده از لاک را دوست دارند و در مواقع مختلفی از آن استفاده می‌کنند. لاک زدن به ناخن‌ها تا جایی به کوتیکول آسیبی وارد نمی‌کند که مرغوب و باکیفیت باشد. استفاده از لاک نامرغوب و بی‌کیفیت می‌تواند موجب خشکی کوتیکول شود و سلامت ناخن را به خطر اندازد. ممکن است این سوال در ذهن شما پیش آمده باشد که چگونه لاک مرغوب و بدون سرب را از لاک نامرغوب تشخیص دهیم؟

همانطور که می‌دانید تشخیص لاک مرغوب و نامرغوب سخت‌تر از چیزی است که بتوان با یک نگاه در هنگام خرید متوجه آن شد. اما جای نگرانی نیست چون ما برای حل این مشکل راه‌حل بهتری برای شما سرغ داریم. برای جلوگیری از خشکی، بعد از هر مرتبه که از لاک استفاده کردید، توسط روغن‌های مخصوص و کرم‌های مرطوب‌کننده آن را ماساژ دهید تا نرمی و رطوبت را به آن برگردانید و از خشک شدن آن جلوگیری کنید. استفاده از وازلین نیز گزینه‌ی ساده و کاربردی دیگری است که می‌توانید به آن فکر کنید. برای پاک کردن لاک نیز بهتر است از محلول لاک پاک‌کنی استفاده کنید که استون نداشته باشد.

جویدن کوتیکول‌ها نیز دشمن دیگری برای سلامتی ناخن‌هاست. جویدن این لایه‌ی محافظ باعث از بین رفتن آن می‌شود و راه برای ورود آب و انواع عفونت باز خواهد شد. پس هیچگاه کوتیکول ناخن خود را نجوید و بعد از اتمام حمام آن را با یک حوله یا پارچه به سمت عقب هدایت کنید. جویدن ناخن علت‌های مختلفی از جمله ضعیف بودن اعصاب می‌تواند داشته باشد که با مراجعه به پزشک می‌توانید علت اصلی آن را کشف و روند درمانی را طی کنید.

برای نگهداری از کوتیکول ناخن آن را به درستی مانیکور کنید و از لاک مناسب استفاده کنید.

روش صحیح مانیکور کوتیکول

مانیکور و پدیکور را به عنوان آرایشی برای ناخن در نظر می‌گیرند که سر و شکل تازه‌ای به ناخن‌های شما می‌دهد. اما در بسیاری از مراکز و سالن‌های آرایشی در هنگام انجام مانیکور، کوتیکول را از ناخن جدا می‌کنند. جداسازی کوتیکول از ناخن نباید صورت گیرد زیرا راه را برای ورود باکتری‌های مختلف باز می‌کند و می‌تواند منجر به عفونت شود.

قبل از اینکه روش صحیح مانیکور کوتیکول شرح داده شود، نکات مهمی را که باید قبل از انتخاب سالن آرایشی خود در نظر بگیرید، خواهیم گفت:

  • فقط به مراکز مجاز و دارای جواز بهداشتی مراجعه کنید.
  • مانیکور را به افراد تازه‌کار نسپارید و سعی کنید حتما به افراد حرفه‌ای مراجعه کنید.
  • دقت کنید که لوازم مخصوص مانیکور استریل شده باشند.
  • اگر امکانش را دارید، به جای استفاده از لوازم مانیکور سالن‌های آرایشی، یک سری لوازم را خریداری کرده و از آن‌ها استفاده کنید.

دلیل اینکه ناخن‌کارها کوتیکول را جدا می‌کنند، زیبایی است. با بریدن کوتیکول راحت‌تر می‌توانید لاک بزنید و ناخن بکارید و ناخن‌های کاشته شده‌ی با دوام‌تری داشته باشید. اما در عین حال سلامت کمتری را ناخن‌ها تجربه می‌کنند و در معرض انواع خطرات قرار خواهند گرفت.  پس اگر ناخن‌کار پیشنهاد کرد که کوتیکول را از ناخن شما جدا کند، از او بخواهید به جای این‌کار، آن را به داخل محل رشد فشار دهد تا هم در سلامتی ناخن مشکلی پیش نیاید و هم زیبایی ناخن به میزان دلخواه شما برسد.

به هیچ عنوان نباید کوتیکول را کوتاه کنید یا سوهان بکشید.

استفاده از روغن کوتیکول ناخن

همانطور که گفته شد، چرب کردن و آبرسانی به کوتیکول باعث می‌شود که هیچگاه دچار خشکی ناخن نشوید. در این میان روغنی به اسم کوتیکول وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید این خلا را پر کنید. روغن کوتیکول متشکل از روغن‌های مختلفی مثل روغن آووکادو، روغن جوجوبا، روغن درخت چای و روغن درخت بادام است که در کنار این روغن‌ها، ویتامین E را هم به همراه خود دارد. این روغن به دلیل وجود چندین روغن، به عنوان یک نرم‌کننده عالی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما خاصیت آبرسانی ندارد و به پوست نمی‌تواند آب برساند.

روغن‌های دیگری نیز وجود دارند مثل روغن نارگیل که برای محافظت از کوتیکول مورد استفاده قرار می‌گیرند. این روغن‌ها خاصیت ضدقارچ و ضدباکتری دارند و سرشار از ویتامین E هستند. ویتامین E باعث از بین رفتن رادیکال‌های آزاد شده و باعث بهبود ظاهر ناخن می‌شود.

اگر ناخن شما دچار آسیب شده باشد، ممکن است درد داشته باشید. اما با استفاده از روغن کوتیکول درد شما کاهش خواهد یافت. این روغن از شکنندگی و ترک خوردن ناخن جلوگیری می‌کند و ظاهری تمیز و آراسته را از خود به نمایش خواهد گذاشت. سعی کنید روغن کوتیکول را در آخرین مرحله مانیکور استفاده کنید. با اینکه می‌توانید این روغن را در ابتدای ناخن یا کل ناخن بزنید، اما بهتر آن است که قبل از روغن زدن ناخن‌ها را توسط آب مرطوب کنید. اما فارغ از این روغن‌ها، از کرم‌های آبرسان و مرطوب‌کننده که دارای استاندارد باشد هم می‌توانید جهت حفظ رطوبت ناخن استفاده کنید.

استفاده از روغن کوتیکول ناخن به رشد و سلامت ناخن کمک میکند.

عوارض عدم نگهداری از کوتیکول ناخن

تا به اینجا در مورد نگهداری و مراقبت از کوتیکول صحبت شد، اما اگر به طور صحیح از آن نگهداری نشود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ عدم نگهداری از کوتیکول درست مثل این است که برای یک خانه بزرگ نگهبان بگذارید، اما به آن آب و غذا ندهید، بعد از مدتی قطعا دزدها مثل آب خوردن وارد می‌شوند و آسیب می‌رسانند.

کوتیکول هم درست همینطور است و باید به خوبی مراعات کنید تا راه برای ورود آب و باکتری‌ها باز نشود و در نهایت منجر به عفونت نشود. برای نگهداری بهتر از ناخن‌های خود توصیه می‌کنیم، موارد زیر را رعایت کنید:

  • ناخن‌های خود را به اندازه لازم کوتاه کنید.
  • از سوهان برای شکل دادن به لبه ناخن‌ها بعد از گرفتن آن‌ها استفاده کنید.
  • استفاده از روغن‌ها و آبرسان‌ها را فراموش نکنید.
  • از جویدن ناخن خودداری کنید

ستفاده از لاک نامرغوب و با سرب میتواند به سلامت ناخن ها آسیب جدی وارد کند.

سوالات متداول

در این بخش به برخی سوالات متداول کاربران درباره کوتیکول ناخن و نحوه نگهداری و افزایش سلامت آن پاسخ داده شده است. چنانچه شما نیز سوالاتی درباره این موضوع دارید در بخش نظرات با ما و دیگر کاربران داروپلاس درمیان بگذارید.

آیا عقب زدن کوتیکول ناخن خطرناک است؟

عقب زدن کوتیکول ناخن هم می‌تواند مضرات خود را داشته باشد، اما قطعا ضرر کمتری نسبت به از بین بردن کوتیکول ناخن دارد.

آیا وازلین برای کوتیکول ناخن مفید است؟

بله بسیار مفید است. زیرا خاصیت آبرسانی دارد و در عین حال به چرب شدن و جلوگیری از خشکی کوتیکول هم کمک می‌کند.

آیا کوتاه کردن کوتیکول باعث سستی ناخن می‌شود؟

بله به علت اینکه کوتیکول مثل لایه‌ای محافظ قرار دارد و از ورود آب و باکتری جاوگیری می‌کند، نبود آن می‌توان ناخن را سست کرده و آسیب‌های جدی به آن وارد کند.

دکتر علی کاظمی، متولد 1346 فارغ‌التحصیل رشته قلب و عروق از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است. ایشان پس از فعالیت‌های علمی پژوهشی توانست در سال 1390 موفق به اخذ تخصص در رشته قلب و عروق با برد تخصصی شود و به عنوان متخصص مراکز درمانی دولتی و غیردولتی استان اصفهان مشغول شود. علاوه بر سمت‌های بسیار در کنار تحصیل در رشته مورد علاقه و برگزاری سمینارها و همایش‌های علمی و آموزشی دست به تقریر مقالات علمی متعددی زده است. همچنین ایشان در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و بیمارستان‌های دانشگاهی و خدمات درمانی مشغول به فعالیت می‌باشند.
پست های مرتبط

پرپشت شدن ریش با چند راهکار معجزه گر گیاهی

ریش به عنوان یکی از معیارهای زیبایی در چهره آقایان محسوب میشود…

ویتامین D – نحوه مصرف – عوارض و منابع اصلی

ویتامین دی نوعی پروهورمون (هورمون استروئیدی) است. بر خلاف ویتامین‌های دیگر، تنها…

۸ روش سریع درمان خانگی یبوست با گیاهان دارویی

یبوست یکی از بیماری‌های شایع گوارشی است که می‌تواند باعث ایجاد اختلال…

دیدگاهتان را بنویسید