صفحه اصلی > تغذیه و مکمل ها و گیاهان دارویی : برترین خواص گیاه دارچین برای زیبایی و سلامت

برترین خواص گیاه دارچین برای زیبایی و سلامت

گیاه دارچین یک گیاه چند ساله و چوبی می باشد.منشا پیدایش این گیاه کشورهای جنوب شرقی آسیا مثل هند است. گیاه دارچین 350 گونه در مناطق آسیا و آمریکا دارد. گیاه دارچین بومی هندوستان و سریلانکا است.

ایران هم پتانسیل بالایی در کشت و صادرات گیاهان دارویی دارد و تنوع گیاهان دارویی در ایران زیاد است. گیاه دارچین یک درخت کوچک به ارتفاع 5 تا 7 متر است. همه قسمتهای این گیاه بوی مطبوعی دارد. این گیاه برگ بیضی و نوک تیز دارد و گل های سفیدی که اواسط زمستان تا اوایل بهار می بینید. .

پس از فلفل و زردچوبه بخاطر عطر و طعم دارچین یکی از پرمصرف ترین ادویه شناخته شده است. این گیاه خواص ضد باکتری، متوقف کننده رشد قارچ و بهبود حرکات روده می باشد. مطالعات زیادی در مورد فواید دارچین صورت گرفته شده است، که در این مقاله کافه نبض به معرفی و ذکر خواص و عوارض گیاه دارچین می پردازیم.

فواید دارچین چیست و برای کدام بیماران مفید است؟

از گیاه دارچین نوعی ادویه پر خاصیت تهیه می گردد. به خاطر تاثیر مطلوب دارچین در سلامت بدن جایگاه ویژه ای در طب سنتی داشته است. در حال حاضر در بسیاری از کشورها داچین جایگاه درمانی گسترده ای دارد. دارچین آنتی اکسیدان محسوب می گردد. بو وطعم و رنگ دارچین، به خاطر روغن فرار گیاه دارچین است. مصارف دارویی دارچین از پوست گیاه دارچین است.

پوست گیاه دارچین موادی دارد که در درمان بسیاری از بیماری ها موثر می باشد. دارچین ادویه ای است که از پوست داخلی درختان ساخته می شود و با نام علمی Cinnamomum شناخته می شود. ضد التهاب بودن و کاهش قندخون، افزایش ایمنی بدن از خواص بارز دارچین می باشد. پیشنهاد شده است که دارچین نیز می تواند در موارد زیر کمک کند:

  • درمان و کنترل بیماری قلبی
  • دردرمان بیماری آلزایمر
  • برای درمان سرطان
  • برای رفع عفونت
  • پوسیدگی دندان
  • آلرژی

ارزش غذایی و موارد مصرف گیاه دارچین

شاید به امروز به مواد مغذی گیاه دارچین فکر نکرده باشید. گیاه دارچین تقریبا هیچ پروتئین و چربی ندارد و در تغذیه کلی شما نقش زیادی نخواهد داشت. اما، یک قاشق چای خوری دارچین آسیاب شده حاوی مواد مغذی برای بدن است.  شامل مقدار زیادی ویتامین و سایر مواد مغذی را نیز می باشد :

  • کالری حدود 6 گرم
  • پروتئین حدود 0.1 گرم
  • چربی حدود 0.03 گرم
  • کربوهیدرات حدود 2 گرم
  • فیبر حدود 1 گرم
  • کلسیم حدود 26 میلی گرم
  • پتاسیم حدود 11 میلی گرم
  • بتا کاروتن حدود 3 میکروگرم
  • ویتامین A حدود 8 واحد بین المللی
مصرف ادویه ها مانند دارچین در شیردهی چون باعث مشکلات گوارشی و سوزش و اسهال نوزاد میشود ممنوعیت دارند.

نگه‌دارنده‌ی مواد غذایی

یکی از خواص دارچین که شاید به ندرت از آن یاد گردد، خاصیت نگه دارنده ی مواد غذایی است. به خاطر خاصیت آنتی باکتریالی و آنتی اکسیدانی آن به عنوان نگه دارنده طبیعی مواد خوراکی و غذایی بکار میرود.

نتایج تحقیقات بر این اساس بوده است که میوه هایی که تحت حفاظت برگ های دارچین بوده است برای مدت طولانی سالم مانده اند. در حقیقت دارچین ازاکسید شدن و تغییر رنگ میوه وسبزیجات جلوگیری می کند.

جایگزین مناسب برای شکر

مزه شیرین طبیعی دارچین به شما کمک می کند که مصرف شکر در وعده غذایی تان را کاهش دهید. یکی کاز مزیت های دارچین نسبت به شکر این است که هیچ کالری ندارد و قند خون را افزایش نمی دهد. کاهش قند خون به کمک دارچین منجر به کاهش اشتها و کم کردن وزن می شود.

سلامت پوست و مبارزه با آلرژی

دارچین به خاطر خاصیت آنتی باکتری و ضد میکروبی خو برای سلامت پوست کاربرد دارد. از پوست در برابر سوزش، حساسیت، جوش و عفونت محافظت می کند. روغن دارچین در کاهش التهاب، درد و قرمزی پوست موثر است. در اکثرمواقع ترکیب عسل ودارچین برای درمان آلرژی و رفع آکنه توصیه می گردد.

درمان و جلوگیری از ایجاد قارچ

مطالعات زیادی در مورد خواص مقابله با قارچ ها در مورد دارچین انجام شده است. خواص بارز دارچین در مقابله با قارچ در درمان و پیشگیری از رشد قارچ در دستگاه گوارش بسیار حائز اهمیت است. قارچ آلبیکانس که نوعی مخمر است و باعث بروز قارچ در سیستم گوارشی می باشد.

دارچین در کاهش رشد قارچ آلبیکانس موثر است. قند خون بالا خطر قارچ سیستم گوارشی را افزایش می دهد. که همانطور که گفته شد دارچین باعث کنترل قند خون می گردد.

حفظ سلامت دندان‌ها و خوشبوکننده‌ی دهان

در دهان باکتری هایی در میکروفلورهای وجود دارد که باعث پوسیدگی دندان، عفونت زبان و بوی بدن دهان می شوند. دارچین در مبارزه با این باکتری ها نقش مهمی دارد. در مقایسه با دیگر گیاهان، گیاه دارچین توانایی بالایی در حفظ سلامت دهان و دندان دارد.

دارچین مانند یک دهانشویه آنتی باکتریال طبیعی عمل می کند. دارچین یکی از مواد اولیه محبوب در صنعت تهیه آدامس و دهانشویه می باشد. خواص ضد التهابی دارچین از دندان و لثه در برابر صدمه و آسیب محافظت می کند. طعم مطبوع دارچین باعث رفع بوی بد دهان می گردد و بعنوان یک خوشبو کننده کاربرد دارد.

جلوگیری از عفونت و ورود ویروس‌ها در بدن

دارچین در مبارزه با عفونت های باکتریایی و قارچی کمک می کند.سینامالدئید، یکی از اصلی ترین اجزای فعال دارچین، ممکن است به مبارزه با انواع مختلف عفونت کمک کند. روغن دارچین به طور موثری عفونت های دستگاه تنفسی ناشی از قارچ ها را درمان می کند.

همچنین می تواند از رشد باکتری های خاصی از جمله لیستریا و سالمونلا جلوگیری کند. اثرات ضد میکروبی دارچین همچنین ممکن است به جلوگیری از پوسیدگی دندان و کاهش بوی بد دهان کمک کند.

دارچین ممکن است به مبارزه با ویروس ایدز یا HIV کمک کند. اچ آی وی ویروسی است که به تدریج سیستم ایمنی بدن شما را خراب می کند. در صورت عدم درمان در نهایت می تواند منجر به ایدز شود.

کاهش احتمال ابتلا به سرطان

دارچین ممکن است در برابر سرطان محافظت کند. سرطان یک بیماری جدی است که با رشد سلول کنترل نشده مشخص می شود.  مطالعات زیادی در پیشگیری و درمان سرطان انجام شده است. این ماده با کاهش رشد سلولهای سرطانی و تشکیل رگ های خونی در تومورها عمل می کند. به نظر می رسد برای سلول های سرطانی سمی باشد و باعث مرگ سلول شود.

جلوگیری از کاهش سطح یادگیری و مراقبت از فعالیت‌های مغزی

دارچین ممکن است اثرات مفیدی بر روی بیماری های نوروژنراتیو داشته باشد. بیماری های نورودژنراتیو با از دست دادن تدریجی ساختار یا عملکرد سلول های مغزی مشخص می شوند. بیماری آلزایمر و پارکینسون دو نوع شایع هستند.

دارچین مانع از تجمع پروتئینی به نام تاو در مغز می شود، که یکی از ویژگی های بارز آلزایمر است. دارچین به محافظت از سلول های عصبی، نرمال سازی سطح انتقال دهنده عصبی و بهبود عملکرد حرکتی کمک کرد.

مقابله با دیابت

  • دارچین می تواند حساسیت به هورمون انسولین را بهبود بخشد. نشان داده شده است که به طور قابل توجهی حساسیت به هورمون انسولین را افزایش می دهد. انسولین یکی از هورمون های کلیدی است که متابولیسم و ​​مصرف انرژی را تنظیم می کند. همچنین برای انتقال قند خون از جریان خون به سلولهای شما ضروری است. مسئله این است که بسیاری از مردم در برابر اثرات انسولین مقاوم هستند. مقاومت به انسولین مشخصه ای از بیماری های جدی مانند سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 است. خبر خوب این است که دارچین می تواند مقاومت انسولین را به طرز چشمگیری کاهش دهد. به این هورمون مهم کمک می کند تا وظیفه خود را انجام دهد.
  • در تحقیقات نشان داده شده است که دارچین سطح قند خون ناشتا را کاهش می دهد، دارای اثر ضد دیابتی قوی دارد. دارچین به دلیل خاصیت کاهش دهنده قند خون بسیار مشهور است. جدا از اثرات مفید بر مقاومت به انسولین، دارچین می تواند با چندین مکانیزم دیگر قند خون را کاهش دهد. دارچین میزان گلوكزی را كه پس از غذا وارد جریان خون شما می شود، كاهش می دهد. این کار را با تداخل در تعداد زیادی آنزیم گوارشی، که باعث تجزیه کربوهیدرات ها در دستگاه گوارش شما می شود، انجام می دهد.

محافظت از قلب

دارچین خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد. برخی از فاکتورهای اصلی خطر بیماری های قلبی از جمله کلسترول، تری گلیسیرید و فشار خون  را بهبود بخشد. دارچین با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، شایع ترین علت مرگ زودرس در جهان مرتبط است. سطح کلسترول LDL که همان کلسترول بد و تری گلیسیرید را کاهش می دهد.

در حالی که کلسترول HDL که به کلسترول خوب معروف است، پایدار باقی می ماند. در مطالعات نشان داده شده است که دارچین فشار خون را کاهش می دهد. وقتی این عوامل ترکیب شوند، ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را به شدت کاهش دهد.

خواص ضدالتهابی

دارچین دارای خواص ضد التهابی است. التهاب فوق العاده مهم است. این به بدن شما کمک می کند تا با عفونت ها مقابله کرده و آسیب های بافتی را ترمیم کند. با این حال، التهاب می تواند به یک مشکل تبدیل شود که به صورت مزمن باشد و علیه بافت های بدن شما باشد. دارچین ممکن است در این زمینه مفید باشد.

منبع غنی آنتی‌اکسیدان

دارچین حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان پلی فنول بسیار قوی است. آنتی اکسیدان ها بدن شما را از آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

انواع مختلف دارچین

دارچین از طریق قطع ساقه های درختان دارچین تهیه می شود. سپس پوست داخلی استخراج شده و قسمتهای چوبی آن برداشته می شود. هنگام خشک شدن ، نوارهایی تشکیل می شود که به صورت رول حلقه می شوند، به آن چوب دارچین می گویند. می توان این چوب ها را آسیاب کرد تا پودر دارچین ایجاد شود.

دو نوع دارچین اصلی وجود دارد:

  • دارچین سیلان: همچنین به عنوان دارچین “واقعی” شناخته می شود. دارچین سیلان درختچه‌ای است از نظر بلندی متوسط و همیشه سبز است. که قسمت درونی پوست شاخه‌های جوان آن، دارچین مرغوب تجارتی معروف به دارچین سیلان است. مطالعات نشان می دهد که از نظر کومارین بسیار کمتر از انواع کاسیا است.
  • دارچین کاسیا: امروزه تنوع رایج تری که مردم معمولاً آن را “دارچین” می نامند. کاسیا به دلیل محتوای کومارین ممکن است در دوزهای بیشتر، مشکل ایجاد کند.
افشره خوراکی دارچین ، اسانس دارچین ، قرص و قطره آفرودیت از مهمترین فرآورده های دارچین در بازار ایران است.

ترکیبات دارچین

ترکیبات گیاه دارچین شامل روغن فرار است که از تقطیر این گیاه بدست می آید. که شامل سینام آلدئید، ایترین اوژنول، سینامیل استات، سینامیل الکل، ارتو – متوکسی سینام آلدیید، سینامیک اسید است. دی ترپن ها شامل سینزیلانول و سینزیلانین. پروآنتوسیانیدین های اولیگومری و موسیلاژها می باشد.

بهترین دارچین برای کدام کشور است؟

بهترین گونه گیاه دارچین به نام سیلان از گیاهان خودرو در مناطق سیلان کشور هند می باشد.

تاثیر دارچین بر کنترل اچ آی وی (HIV) ایدز

ویروس ایدز یا اچ آی وی ویروسی است که سیستم ایمنی بدن را به تدریج از بین می برد. در صورت عدم درمان فرد مبتلا به بیماری ایدز می گردد. دارچین بدست آمده از گیاه دارچین گونه کاسیا به مبارزه با ویروس اچ آی وی نوع 1 پاسخ خوبی داده است.

در یک مطالعه با بررسی سلول های آلوده به این ویروس، از بین 69 گیاه دارویی گیاه دارچین موثرتر بوده است. برای تایید این تاثیر،  مطالعات و آزمایشات انسانی بیشتری لازم می باشد.

تفاوت دارچین کاسیا و سیلان

دو نوع گیاه دارچین کاسیا و سیلان داریم. که رایج ترین دارچین در ایران کاسیا می باشد.

  • یکی از تفاوت های دارچین سیلان و کاسیا در طعم آنها می باشد. دارچین سیلان دارای طعم شیرین تر نسبت به کاسیا دارد. عطر دارچین سیلان کمتر از دارچین کاسیا می باشد. اکثر مردم طعم و عطر نوع سیلان که ملایم تر است، را بیشتر می پسندند. دارچین کاسیا معروف به دارچین چینی می باشد. رنگ قهوه ای مایل به قرمز تیره را دارد. عطر و بوی تند و کمی مزه تلخی دارد. نوع کاسیا طبع گرم تری نسبت به نوع سیلان دارد.
  • هردو نوع سیلان و کاسیا سالم هستند . ولی دارچین سیلان بهترین نوع است و دارای خواص درمانی زیادی می باشد. دارچین کاسیا حاوی کومارین است که مصرف زیاد و مداوم آن مسموم کننده است. کومارین باعث آسیب رساندن به کبد و کلیه می گردد. به همین دلیل در برخی از کشورهای اروپایی کاسیا ممنوع می باشد. کسانی که به صورت منظم و روزانه یک قاشق چایخوری مصرف دارند، بهتراست حتما از دارچین سیلان استفاده کنند.

عوارض مصرف دارچین

  • مصرف بیش از اندازه آلرژی: دارچین هیچ عارضه جانبی ندارد. اما استفاده بیش از اندازه باعث تحریک دهان و لب ها و گاهی باعث ایجاد زخم می گردد. برخی افراد به دارچین حساسیت دارند. اگر آن را برروی پوست خود بمالید ممکن است دچار قرمزی و تحریک گردد.
  • ممکن است دچار مسمومیت گردد: معمولا دارچین کاسیا می تواند سمی باشد و مصرف مقدار زیاد آن مسمومیت ایجاد می کند. کومارین، ماده ای است که که در دارچین وجود دارد، در زمان مصرف زیاد باعث مشکلات کبدی می گردد. با توجه به کمبود مطالعات در مورد ایمنی گیاه دارچین، بهتر است کودکان، زنان باردار و شیرده از دارچین به عنوان درمان خودداری کنند.
  • کاهش قند خون: دارچین ممکن است بر قند خون شما تأثیر بگذارد. اگر مبتلا به دیابت هستید و از مکمل های دارچین استفاده می کنید، روش درمان خود را تنظیم کنید.
  • تداخلات دارویی: اگر دارویی را به صورت دائم مصرف دارید، قبل از استفاده از مکمل های دارچین با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند بر نحوه عملکرد آنتی بیوتیک ها، داروهای دیابت، داروهای رقیق کننده خون، داروهای قلب تأثیر بگذارند.

مصرف دارچین در دوران بارداری و شیردهی

در مورد مصرف دارچین در دوران بارداری و شیردهی مطالعه ای انجام نشده، بنابراین بهتر است که در زمان بارداری وشیردهی از دارچین استفاده نکنید. توجه داشته باشید که خانم های باردار و شیرده جهت سیستم گوارشی از مصرف دمنوش یا پودر دارچین خودداری نمایید.

کلام پایانی

دارچین یکی از خوشمزه ترین و سالم ترین ادویه های روی کره زمین است. این می تواند سطح قند خون را کاهش دهد. عوامل خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد و دارای بسیاری از دیگر فواید قابل توجه سلامتی است.

حتماً دارچین سیلان تهیه کنید. اگر از انواع کاسیا استفاده می کنید، مصرف بیش از اندازه نداشته باشید. دارچین که به دلیل مزایای مرتبط با هضم غذا و شکایات دستگاه گوارش شناخته می شود ، مدتهاست که به عنوان یک درمان خانگی برای سوزش معده ، سوهاضمه و حالت تهوع استفاده می شود.

فاطمه سعادت

پست های مرتبط

روغن کنجد و فواید درمانی آن

دانه کنجد بالاترین میزان روغن را در بین دانه‌‌‌های روغنی گیاهی مثل:…

ویتامین D – نحوه مصرف – عوارض و منابع اصلی

ویتامین دی نوعی پروهورمون (هورمون استروئیدی) است. بر خلاف ویتامین‌های دیگر، تنها…

مکمل کربوهیدرات، معرفی فواید جادویی و عوارض مصرف

مکمل‌های کربوهیدارت، منابع غذایی سرشار از انرژی هستند که امروزه مصرف آن‌ها…

دیدگاهتان را بنویسید