صفحه اصلی > تغذیه و مکمل ها و طب سنتی : کدام معجون‌ها به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کنند؟

کدام معجون‌ها به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کنند؟

همان طور که می‌دانید عوامل و میکروارگانیسم‌های بیماری‌زای متعدد موجود در محیط زندگی انسان، به طور دائم سلامتی ما را تهدید می‌کنند. واقعيت این است که در زمان همه‌گيری بيماری کرونا، ترس از بيماری و مرگ در کنار آشفتگي فعاليت‌های روزمره، موجب می‌شود که افراد با اضطراب بيماری درگير شوند. هدف اصلی این مقاله ارائه راهکارهایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در دوران شیوع این بیماری است.

در این مطلب کافه نبض شما را با انواع معجون‌های تقویت سیستم ایمنی در طب سنتی و مهم‌ترین ویتامین‌های موثر در آن آشنا خواهیم کرد. در ادامه با ما همراه باشید.

اهمیت سیستم ایمنی قوی در دوران کرونا

بیماری کرونا (19-COVID) بیماری عفونی جدی و خطرناک است که علائم آن مشابه بیماری سارس (SARS) و به صورت تب، سرفه و ضعف و بی‌حالی است. این بیماری بیشتر از طریق قطرات تنفسی و تماس نزدیک منتقل می‌شود. این بیماری تهدید بزرگی برای بهداشت و ایمنی جهان محسوب می‌شود و باید به سرعت از شیوع و گسترش آن جلوگیری کرد.

شیوع و گسترش این بیماری به عواملی مثل نوع ویروس، جهش و تعداد ویروس، سن، جنسیت، وضعیت تغذیه‌ای و وضعیت جسمی و تعامل بین ویروس و سیستم ایمنی فرد بستگی دارد. تمام این عوامل در نحوه‌ی ابتلای فرد، مدت و شدت بیماری و برگشت بیماری نقش دارند. از آنجا که مکانیسم دقیق بروز بیماری توسط این ویروس کامل مشخص نشده و تاکنون هیچ داروی اختصاصی یا واکسنی برای آن طراحی نشده است، در حال حاضر مهم‌ترین کار، قطع چرخه‌ی انتقال و افزایش سیستم امینی بدن است.

ممکن است سرفه های خشک بروز پیدا کرده ناشی از بیماری کرونا نباشد و با آشنایی با دارو گیاهی برای سرفه و درمان فوری سرفه خشک بپردازید و به سرعت سرفه‌های خود را درمان کنید.

تاثیر معجون برای تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن فوق العاده پیچیده است. باید به اندازه‌ی کافی قوی باشد تا بتواند با انواع بیماری‌ها وعفونت‌ها مقابله کند، اما نه آنقدر قوی که بیش از حد واکنش نشان دهد و باعث ایجاد آلرژی و سایر اختلالات خود ایمنی شود. شما می‌توانید با استفاده از ویتامین‌ها و مواد معدنی سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید و در مقابله با انواع بیماری‌ها خود را ایمن کنید.

حال چند معجون تقویت سیستم ایمنی بدن را به شما معرفی خواهیم کرد تا در برابربیماری‌ها از بدن شما محافظت خواهند کرد.

شربت پروپولیس پلاس، معجون تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا، ضعف سیستم ایمنی بدن است. شربت پروپولیس پلاس به علت وجود عصاره‌‌ی گیاهان پروپولیس، سرخارگل یا اکیناسه، مریم گلی، آویشن باغی، خرگوشک، اقطی سیاه، کاج جنگلی، پامچال، بارهنگ و ختمی دارویی به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند.

این دارو برای افراد 6 سال به بالا مناسب است وهمچنین در موارد زیر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • تقویت سیستم ایمنی
  • بهبود سرماخوردگی
  • بهبود التهابات دستگاه تنفس

 شربت پروپولیس پلاس ساپلاس مدز با ترکیبات فوق العاده و طبیعی از عصاره‌های گیاهی است.

انواع معجون های سنتی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از روش‌های درمانی در طب سنتی ایران گیاه درمانی است. سابقه‌ی درمان بیماری‌ها با گیاهان دارویی به قدمت تاریخ زیست انسان بر روی کره زمین برمی‌گردد. انسان تنها با داروهای شیمیایی درمان نمی‌شود و داروهای گیاهی نیز نقش موثری در درمان بیماری‌ها دارند.
گیاهان دارویی برخلاف داروهای شیمیایی اثرات جانبی ندارند و میزان تاثیر آنها بر بدن انسان به مراتب بیشتر از داروهای شیمیایی است.

گیاهان دارویی و دمنوش‌های زیادی هستند که حاوی ویتامین C می‌باشند که نقش موثری در درمان اکثر بیماری‌ها دارند؛ در ادامه قصد داریم معجون‌های شگفت انگیز در طب سنتی که حاوی بهترین فرمول‌ها با مخلوط گیاهان تقویت کننده سیستم ایمنی را به شما معرفی کنیم. تهیه این معجون‌ها کار سختی نیست. با ما همراه باشید.

تقویت بدن با معجون سیر و عسل

ترکیب سیر و عسل، دو ماده طبیعی شفاگر، یک معجون فوق العاده با خواص فراوان تولید می‌کند. ترکیب سیر و عسل به دلیل وجود مواد آنتی‌اکسیدان و سرشار بودن از آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی به درمان بیماری‌ها و حفظ سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. همچنین این ترکیب یکی از روش‌های گیاهی برای لاغری است. برخی از مهم‌ترین خواص سیر و عسل عبارتند از:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • درمان سرماخوردگی و آنفولانزا
  • درمان گلودردهای چرکی و سرفه
  • کاهش فشارخون
  • کاهش کلسترول بد خون
  • درمان درد مفاصل و آرتریت
  • کمک به درمان بیماری نقرس
  • از بین بردن عفونت و سم‌زدایی
  • کاهش بیماری‌های قلبی
  • کمک به لاغری و کاهش وزن

مواد لازم:

  • یک خوشه سیر (۱۰ یا ۱۲ حبه)
  • یک فنجان عسل (۳۳۵ گرم)
  • قاشق چوبی
  • یک ظرف شیشه‌ای دربدار

طرز تهیه: برای تهیه معجون سیر و عسل، ابتدا پوست حبه‌های سیر را جدا کرده و آنها را در دستگاه مخلوط کن مخلوط کنید. حبه‌های سیر خرد شده را داخل ظرف شیشه‌ای مانند یک ظرف مربا بریزید. بهتر است برای بهره‌گیری کامل از خواص سیر و عسل، حتما از سیر خام و تازه استفاده کنید.
با استفاده از قاشق چوبی، چند قاشق عسل به حبه‌های سیر اضافه نموده و آنها را با یکدیگر مخلوط کنید. برای مخلوط شدن بهتر مواد، می‌توانید عسل را نیز داخل مخلوط ‌کن ریخته و چند ثانیه ترکیب فوق را مخلوط نمایید. درب ظرف را بسته و آن را در داخل کابینت در یک مکان خشک و در درمای اتاق به مدت یک هفته نگهداری کنید.
در برخی از نسخه‌های طب سنتی به این ترکیب مواد دیگری مانند سرکه سیب، آب لیمو، زنجبیل، پیاز و فلفل قرمز اضافه می‌کنند که اثرات دارویی آن را افزایش خواهد داد.

طریقه مصرف: برای استفاده بهتر از خواص سیر و عسل توصیه می‌شود، این ترکیب را صبح بعد از بیدار شدن و با معده خالی مصرف کنید. به این منظور دو قاشق چایخوری از معجون سیر و عسل را با نصف فنجان آب مخلوط نموده و میل کنید

این ترکیب میتواند برای مبارزه با التهاب,بیماری های مزمن,و عفونت استفاده شود ؛

معجون چای سبز و دارچین

ترکیب خوش طعم چای سبز و دارچین دارای خواص بی‌نظیری برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. این چای سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین‌ها و مجموعه‌ای از مواد مغذی دیگر را فراهم می‌کنند که ممکن است به پیشگیری یا درمان برخی شرایط کمک کند. در صورتی که بیماری خاص یا زمینه‌ای دارید قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت نمایید

مواد لازم: 

  • آب: یک پیمانه
  • دارچین: یک تکه
  • چای سبز: یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه: ابتدا آب را بجوشایند و یک تکه دارچین را به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا چند دقیقه بجوشد. سپس زیر حرارت را خاموش کرده و چای سبز به آن اضافه کنید. بعد به مدت 10 دقیقه روی حرارت غیرمستقیم بخار آب جوش بگذارید تا دم بکشد.

این چای سرشار از آنتی اکسیدان‌ های قویه و برای بدن مفیده.

معجون زردچوبه و زنجبیل

زنجبیل و زردچوبه حاوی ترکیب شیمیایی کورکومین است و این دو ماده قرن‌هاست که به عنوان ادویه و داروهای گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند. جالب اینجاست که هر دو برای درمان انواع بیماری‌ها از میگرن گرفته تا التهاب مزمن و خستگی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. همچنین از این دو ماده برای کمک به تسکین درد، کاهش حالت تهوع و تقویت عملکرد سیستم ایمنی برای محافظت در برابر بیماری‌ها و عفونت‌ها استفاده می‌شود.

مواد لازم:

  • آب: یک فنجان
  • زنجبیل: یک قاشق چایخوری زنجبیل رنده شده
  • زردچوبه: یک یا دو قاشق چایخوری زردچوبه

طرز تهیه: ابتدا زنجبیل و زردچوبه رنده شده را به آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید این ترکیب برای 10 تا 15 دقیقه دم بکشد. اگر دوست دارید عطر و طعم چای بیش از حد قوی نباشد، زمان کمتری را برای دم کشیدن اختصاص دهید.

زنجبیل خاصیت ضد التهابی و ضد سرطانی دارد.

مهم‌ترین ویتامین های تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی، بدن شما در برابر ویروس کرونا و پیشگیری از ابتلا به این بیماری حفظ می‌کند. حال یکی از بهترین راه های تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف ویتامین است. درادامه ویتامین‌های خاصی که نقش مهمی در سلامت سیستم ایمنی بدن دارند را برای شما لیست کرده‎ایم. این ویتامین‌ها عبارتند از:

ویتامین K: این ویتامین در مواد غذایی همچون جعفری، گیاه خردل، پیاز، کلم فندقی، شلغم، اسفناج، مارچوبه، بروکلی، خیار کلم، توت فرنگی، جگر مرغ و گل کلم وجود دارد.

ویتامین C: این ویتامین در مواد غذایی همچون فلفل قرمز، فلفل سبز، کشمش سیاه، کیوی، پرتقال، توت‌فرنگی، پاپایا، بروکلی، جعفری، آناناس، گریپ‌فروت، گل‌کلم، انبه و کلم بروکلی وجود دارد.

ویتامین B6: این ویتامین در مواد غذایی همچون سینه بوقلمون، گوشت گوساله، ماهی تُن، سینه مرغ، دانه‌های آفتابگردان، دانه‌های کنجد، نخود سبز و لوبیا چیتی وجود دارد.

ویتامین D3: این ویتامین در مواد غذایی همچون ماهی هالیبوت، ماهی کپور، ماهی سالمون، انواع قزل‌آلا، ساردین، روغن کبد ماهی تُن، تخم مرغ و شیر وجود دارد.

ویتامین A: این ویتامین در مواد غذایی همچون سیب‌زمینی شیرین، کلم برگ، هویج، اسفناج، جگر گاو، کاهو، تخم‌مرغ، کره، کدو حلوایی، بروکلی، زردآلو، طالبی، انبه، فلفل قرمز شیرین و ماهی تُن وجود دارد.

ویتامین B9: این ویتامین در مواد غذایی همچون اسفناج، بروکلی، مارچوبه، لوبیا چشم بلبلی، جگر گاو، کلم لوبیا قرمز، آوکادو، کاهو و پرتقال وجود دارد.

ویتامین E: این ویتامین در مواد غذایی همچون فندق، بادام، دانه‌های آفتابگردان، انبه، آوکادو، بروکلی، اسفناج، کدو گردویی، فلفل دلمه‌ای، زیتون، کلم برگ، چغندر برگ، گوجه‌فرنگی و کیوی دارای ویتامین E وجود دارد.

بیشتر بخوانید : بررسی داروهای تقویت سیستم ایمنی

راهکارهای تقویت سیستم ایمنی کودکان

سیستم ایمنی بدن به هم پیوسته و پیچیده است که با افزایش سن تکامل می‌یابد. سیستم ایمنی بدن علاوه بر مبارزه با ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها، در ترمیم بافت، بهبود زخم و از بین بردن سلول‌های مرده نیز نقش مهمی دارد.

در نوزادان، سیستم ایمنی بدن ضعیف است و در 3 ماه اول زندگی هنوز در حال رشد است.  خوشبختانه، طبیعت انسان به گونه‌‎ای طراحی شده است که آنتی بادی‌ها مستقیماً پس از تولد، به سیستم ایمنی بدن کودکان کمک می‌کنند و آنها را در برابر عفونت‌ها و انواع بیماری محافظت می‌کنند. اگر این آنتی بادی‌ها با شیر مادر همراه شوند، ایمنی نوزادان را فراهم می‌کنند.

بنابراین با وجود بیماری‌ کرونا، سرماخوردگی و آنفولانزا می‌توانید با عادت‌های سالم به سیستم ایمنی بدن کودکتان کمک کنید که عبارتند از:

  • سبزیجات، مرکبات و دانه‌ها را در برنامه غذایی کودکتان قرار دهید.
  • استفاده روزانه از انواع گوشت‌ها (قرمز، مرغ، ماهی و طیور)
  • غذاهای فرآوری شده را از برنامه غذایی کودکتان کمتر کنید.
  • غذاهای غنی از پروبیوتیک را در برنامه غذایی کودکتان قرار دهید.
  • زمان خواب کودکتان را زیاد کنید.
  • ورزش را در سبک زندگی کودکتان قرار دهید.
  • مطمئن شوید که کودکتان مرتباً دستان خود را با آب و صابون می‌شوید.
  • کودکان را در معرض دود سیگار قرار ندهید.
  • در صورت امکان از مصرف آنتی بیوتیک‌ها خودداری کنید.

نتیجه گیری

تقویت سیستم ایمنی، بدن شما در برابر ویروس کرونا و پیشگیری از ابتلا به این بیماری حفظ می‌کند. بنابراین شما می‌توانید با چندین تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی سالم، مصرف معجون‌های تقویت سیستم ایمنی در طب سنتی و ویتامین‌ها به تقویت سیستم ایمنی بدن خود کمک کنید.

دکتر علی کاظمی، متولد 1346 فارغ‌التحصیل رشته قلب و عروق از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است. ایشان پس از فعالیت‌های علمی پژوهشی توانست در سال 1390 موفق به اخذ تخصص در رشته قلب و عروق با برد تخصصی شود و به عنوان متخصص مراکز درمانی دولتی و غیردولتی استان اصفهان مشغول شود. علاوه بر سمت‌های بسیار در کنار تحصیل در رشته مورد علاقه و برگزاری سمینارها و همایش‌های علمی و آموزشی دست به تقریر مقالات علمی متعددی زده است. همچنین ایشان در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و بیمارستان‌های دانشگاهی و خدمات درمانی مشغول به فعالیت می‌باشند.
پست های مرتبط

روغن کنجد و فواید درمانی آن

دانه کنجد بالاترین میزان روغن را در بین دانه‌‌‌های روغنی گیاهی مثل:…

درمان گاستریت (التهاب معده) با داروی گیاهی

به  دلایل مختلفی از جمله افزایش میزان اسید معده، زخم‌های معده، عفونت‌ها،…

پرپشت شدن ریش با چند راهکار معجزه گر گیاهی

ریش به عنوان یکی از معیارهای زیبایی در چهره آقایان محسوب میشود…

دیدگاهتان را بنویسید