صفحه اصلی > داروها : قویترین داروی تقویت اسپرم – خداحافظی با نابروری

قویترین داروی تقویت اسپرم – خداحافظی با نابروری

زمانی که مردان کمتر از ۱۵ میلیون اسپرم در هر میلی لیتر مایع منی داشته باشند پدیده اولیگوزواسپرمیا رخ می‌دهد. کم بودن تعداد اسپرم می‌تواند باعث ناباروری شود ولی این به معنای قطع امید نیست و هنوز هم امکان باروری موفق وجود دارد. با قویترین دارو تقویت اسپرم به افزایش تعداد، کیفیت و حرکت اسپرم کمک کنید از انواع داروی گفته شده در مقاله مثل سمنکس و گونادوتروپین استفاده کنید و اسپرم‌ها را تقویت کنید.

مشکلات مربوط به اسپرم ازجمله تعداد کم اسپرم و مشکل کیفیتی اسپرم یکسری مشکلات کاملاً طبیعی هستند و از هر سه زوج ممکن است که یکی از آنها با این مشکل دست و پنجه نرم کند.در ادامه ی این مقاله سعی می‌کنیم تا اطلاعات مفیدی در ارتباط با این مشکل، درمان، علل و علائم ان در اختیار شما دوستان عزیز قرار دهیم تا به واسطه ی مطالعه‌ی این مقاله بتوانید پاسخ سوالات خود را پیدا کنید.

ناباروری مردان به چه معناست؟

بچه دار شدن به طور کلی یک تجربه ساده و طبیعی می‌باشد. با این حال، رسیدن به این تجربه ممکن است برای برخی زوج‌ها ناممکن و یا اندکی دشوارتر باشد.

به عنوان یک مرد، باروری شما به طور کلی به کمیت و کیفیت اسپرمتان بستگی دارد. اگر تعداد نطفه ای که خارج می‌کنید کم باشد یا اسپرم از کیفیت پایینی برخوردار باشد، باردار شدن دشوار و در برخی موارد غیرممکن می‌گردد.

اگر به مدت 12 ماه به منظور بچه دار شدن، حداقل دو بار در هفته رابطه جنسی داشته اید ولی نتوانسته اید موفق شوید، ارزش این را دارد که به یک پزشک مراجعه کنید. تقریباً از میان هر 20 مرد یک نفربا مشکل کمبود اسپرم مواجهه است که باعث ناباروری می‌شود.کمبود اسپرم نیز به این معنی می‌باشد که مردان کمتر از ۱۵ میلیون اسپرم در هر میلی لیتر مایع منی داشته باشند.

علت ضعیف شدن اسپرم مردان چیست؟

در بسیاری از موارد، مشخص نیست که چه چیزی دقیقا باعث ضعیف شدن اسپرم مردان می‌شود. اما بعضی اوقات مشکلات مربوط به تعداد و کیفیت اسپرم با موارد زیر مرتبط است:

  1. عدم تعادل هورمونی، مانند هیپوگنادیسم (کاهش تولید هورمون)
  2. یک مشکل ژنتیکی مانند سندرم کلاینفلتر
  3. از کودکی بیضه نزول نکرده است
  4. می‌تواند یک مشکل ساختاری باشد، به عنوان مثال لوله‌هایی که ناقل اسپرم هستند توسط بیماری یا جراحت آسیب دیده و مسدود می‌شوند یا اصلا از بدو تولد وجود ندارند.
  5. عفونت دستگاه تناسلی مانند بیماری مقاربتی کلامیدیا، سوزاک یا پروستاتیت (عفونت غده پروستات)
ضعیف شدن اسپرم
در این تصویر مشاهده می شود که متاسفانه تعداد کمی اسپرم قوی وجود دارد که قابل باروری هستند.

دارو تقویت اسپرم مردان چند نوع است؟

داروهای ارائه شده به بازار به منظور تقویت اسپرم مردان به دوشکل گیاهی و قرص‌های شیمیایی می‌باشند. در واقع علاوه بر داروها و درمان‌های شیمیایی برای تقویت تعداد اسپرم‌ها یکسری گیاه اسپرم ساز وجود دارد که استفاده از انها می‌تواند تاثیرات خوبی در تحرک اسپرم، میل جنسی و اختلال عملکرد جنسی داشته باشد.

چه داروی گیاهی برای تقویت اسپرم خوب است؟ گیاهانی چون جنسینگ آمریکایی، ریشه ماکا، گیاه نخل اره ای، چاس سبز و سیر می‌توانند در درمان و تقویت این خلل موثر باشند.

داروهای شیمیای تقویت کننده اسپرم‌

این داروها می‌توانند با افزایش میزان تستوسترون مردان، باروری آنها را دوباره به حالت اولیه برگردانند و میزان استرادیول موجود در بدن انها(نوعی استروژن) را کاهش دهند. داروهای مورد استفاده برای این منظور موارد زیر است‌؟

  1. کلومیفن یا کلومید
  2. آناسترازول یا آریمیدکس
  3. hCG (گنادوتروپین) یا hMG

بیشتر این داروهای باروری از طریق مصرف در دهان مورد استفاده قرار می‌گیرند به جز hCG و hMG که باید تزریق شوند. مانند هر دارویی، این داروها نیز عوارض جانبی مخصوص خود را دارند که شما می‌توانید قبل از مصرف داروها با مطالعه‌ی روی جلد هر دارو به عوارض جانبی آنها پی برید.

دارو تقویت اسپرم
قرص‌های باروری مردانه از بسیاری جهات می‌توانند هورمون‌های مردانه (سیستم غدد درون ریز) را تغییر دهند.

درمان ناباروری مردان با داروهای گیاهی‌

درمان ناباروری می‌تواند یک مشکل بزرگ باشد و درمان با استفاده از داروها و شیوه‌های مدرن درست است که میتوانند موثر باشند اما بسیار گران نیز می‌باشند. بنابراین جای تعجب نیست که بعضی از افراد به دنبال درمان ناباروری با داروهای گیاهی و مکمل‌ها به عنوان یک درمان جایگزین احتمالی هستند.

با این حال، هیچ شواهدی در مطالعات پزشکی وجود ندارد که گیاهان یا مکمل‌ها را به عنوان درمانی برای ناباروری تایید کند. تحقیقات در مورد اثر داروهای گیاهی در باروری امری بی نتیجه است البته این نظر براساس چند مطالعه کوچکی زده می‌شود که که تا بحال در مورد آنها انجام شده است .

بهترین دارو تقویت و افزایش سرعت اسپرم‌

در واقع نمی‌توان با قطعیت گفت که کدام دارو برای افزایش سرعت اسپرم بهترین است، اما ما می‌توانیم به شما بگوییم که بهترین دارو برای تقویت اسپرم باید چگونه باشد. استفاده از داروهای مخصوص ناباروری مردان، می‌تواند تعداد اسپرم را در برخی از مردان مبتلا به ناباروری بهبود بخشد.

پزشک شما ممکن است یک مسدود کننده گیرنده استروژن، مانند کلومیفن سیترات برایتان تجویز کند که باعث تحریک هیپوتالاموس و غده هیپوفیز در مغزتان می‌شود. این امر باعث تولید هورمون و ترشح هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) و هورمون لوتئینیزه (LH) می‌شود که می‌تواند تولید اسپرم را در شما افزایش دهد.

این داروها باید میل شوند و پزشک حتما به شما توصیه می‌کند که چند مرتبه آن را مصرف کنید.

برای مردان با سطح تستوسترون پایین ممکن است گنادوتروپین هم به منظور تنظیم سطح FSH و LH و افزایش تولید اسپرم تجویز شود. از این دارو به مدت سه بار در هفته و به مدت شش ماه به شما تزریق می‌شود. پزشک شما از آزمایش خون منظم برای کنترل سطح تستوسترون استفاده می‌کند و دوز دارو را متناسب با آن تنظیم می‌کند.

تعداد اسپرم لازم برای باروری چقدر است؟

اگر قصد بچه دار شدن دارید باید این نکته ار بدانید که تعداد اسپرم تاثیر بسزایی در این امر دارد. و علاوه بر آن تعداد کم و یا غیرطبیعی اسپرم نیز ممکن است نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد، که بهتر از با انجام ازمایشات از ان باخبر شوید.

تعداد اسپرم طبیعی از 15 میلیون اسپرم تا بیش از 200 میلیون اسپرم در هر میلی لیتر (میلی لیتر) منی است. هر عددی کمتر از 15 میلیون اسپرم در هر میلی لیتر یا 39 میلیون اسپرم در هر انزال، تعداد کمی‌در نظر گرفته می‌شود و ممکن است مشکل زا باشد. تعداد کم اسپرم اغلب اولیگوسپرمیا نامیده می‌شود. شما می‌توانید تعداد اسپرم خود را از طریق تجزیه و تحلیل اسپرم تعیین کنید برای انجام اینکار باید به مطب پزشک و یا کلینیک باروری مراجعه نمایید.

دارو تقویت اسپرم در طب سنتی چیست‌؟

اصولا موادی که در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد موادی ارگانیک، سالم و کاملا طبیعی می‌باشند. تعدادی از این دارو‌ها که در طب سنتی مورد استفاده قرار یم گرفتند عبارتند از شیر، انار ، لوبیا ، چای سبز، شیر بادام، تخم شاهی، تخم یونجه و .. .

درمان گیاهی اسپرم ضعیف‌

مشکل ضعف اسپرم در یک مرد یکی از مهمترین مشکلاتی است که در توانایی او در بچه دار شدن تأثیر می‌گذارد و دلایل زیادی برای این مشکل وجود دارد و همچنین راه حل‌های زیادی هم تا کنون برای درمان این مشکل پبدا شده است و فرد مبتلا می‌تواند راه حل مناسب با شرایط خود را انتخاب کند.یکی از این روش‌های درمانی استفاده از داروها و درمان گیاهی می‌باشد.

یک درمان طبیعی برای حل این مشکل استفاده از موارد زیر می‌باشد‌:

مخلوط عسل‌:

 برای درمان ضعف اسپرم در مردان بسیار مفید است و فرد مبتلا می‌تواند مخلوطی درست کند‌؟ (ژله رویال ، گرده زنبور عسل) و هر صبح سه قاشق غذا خوری از آن بخورد یا آن را با یک فنجان شیر مخلوط کرده و صبح‌ها بنوشد.

 مخلوط بادام و آجیل با عسل‌:

 مصرف چهار قاشق غذاخوری از آنها هر روز که برای سلامتی بدن بسیار مفید است و باعث تقویت اسپرم می‌شود.

 مخلوط گرده خرما با عسل‌:

با خوردن این معجون طبیعی با روزی سه قاشق غذاخوری در هر روز صبح می‌توانید به تقویت اسپرم خود کمک کنید.

البته خوب است این نکته را نیز بدانید که دستورالعمل‌های مختلفی وجود دارد که ما از اطرافیان و یا سایت‌های اینترنتی می‌توانیم پیدا کنیم اما هیچ تضمینی برای رسیدن به درمان کامل با استفاده از انها وجود ندارد و این افراد باید به درمان‌های پزشکی متوسل گردنند.

دارو گیاهی برای تقویت اسپرم
برخی افراد بجای استفاده کردن از داروهای شیمیای برای تقویت اسپرم و درمان ناباروری خود ترجیح می‌دهند تا از طب سنتی به منزله ی درمان و تقویت اسپرم استفاده کنند.

راهکار‌های تقویت و افزایش اسپرم‌

یکی از راهکارهای تقویت و افزایش اسپرم مصرف ویتامین و مکمل می‌باشد.

ویتامین‌ها و مکمل‌ها برای افزایش تعداد اسپرم‌

تعداد کم اسپرم می‌تواند منجر به ناباروری در مردان گردد و این بدان معنی است که شما نمی‌توانید شریک زندگی خود را باردار کنید. با این حال، مکمل‌های خاصی وجود دارد که می‌توانید برای حل این مشکل مصرف کنید‌؟

مکمل‌های D-Aspartic‌

این مکمل نوعی اسید آمینه است که به عنوان مکمل غذایی فروخته می‌شود و به توسعه ساختار پروتئین در بدن کمک شما کمک می‌کند. مطالعاتی انجام شده است که نشان می‌دهد 3 گرم مکمل D-A با افزایش سطح تستوسترون حداقل 42٪ همراه است. اما به یاد داشته باشید که قبل از مصرف این دارو باید با پزشک خود مشورت کنید.

ویتامین C مصرف کنید‌

مصرف ویتامین C به بدن کمک می‌کند تا بتواند اثرات مضری را که مانع تولید اسپرم در بدن می‌شود کنترل کند. با این حال مطالعات اخیر نشان داده است، مردانی که به مدت 2 ماه میزان 1000 میلی گرم ویتامین C را دو بار در روز مصرف می‌کنند، تحرک اسپرمشان را 92٪ افزایش می‌دهند. مصرف مکمل‌های آنتی اکسیدانی مانند ویتامین C به بهبود باروری در مردان کمک می‌کند.

روی مصرف کنید‌

روی ماده ای معدنی است که در غذاهایی مانند ماهی، تخم مرغ و سایر غذاهای پروتئینی یافت می‌شود. مصرف مقدار کافی روی به باروری مردان کمک می‌کند. مطالعاتی انجام شده است که نشان می‌دهد مصرف روی به میزان کافی باعث افزایش سطح تستوسترون و تعداد اسپرم در مردان می‌شود.

مواد غذایی مفید برای تقویت اسپرم مردان‌

غذاهای ذکر شده در زیر به شما در افزایش تعداد اسپرم کمک می‌کند و این غذاها سرشار از مواد مغذی هستند. برا تقویت اسپرمتان غذاهای غنی از آنتی اکسیدان بیشتر بخورید.آنتی اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که به غیرفعال سازی ترکیباتی موسوم به رادیکال‌های آزاد که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند ، کمک می‌کنند.

چندین ویتامین و مواد معدنی به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند و برخی مطالعات مصرف آنتی اکسیدان را با افزایش تعداد اسپرم مرتبط دانسته‌اند.

1.مرکبات (لیموناد و پرتقال)

2.دانه‌های گندم کامل (برنج قهوه ای)

3.موز، شکلات تلخ

4.غذاهای دریایی مانند صدف و ماهی آزاد

5.محصولات شیر حاوی ویتامین D

6.سیر

7.زردچوبه

8.اسفناج

9.بتاکاروتن

10.بتا-کریپتوکسانتین

11.لوتئین

12.ویتامین سی

توجه‌؟ اطمینان حاصل کنید که هر یک از موارد بالا را به غذایی که تهیه می‌کنید اضافه کنید. این به افزایش تعداد اسپرم شما کمک می‌کند.

مردان برای تقویت اسپرم چه بخورند؟

مردم به اشتباه معتقدند که داروهای باروری فقط برای درمان ناباروری زنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما حقیقت این است که از چندین دارو هم برای درمان ناباروری مردان استفاده می‌شود، از هورمون درمانی گرفته تا تزریق باروری مردان که مورفولوژی اسپرم (ساختار فیزیکی) و تحرک (حرکت) را بهبود می‌بخشد.

این داروها باید با رعایت کامل دستورالعمل‌های پزشک استفاده شود تا از عوارض جانبی سو جلوگیری شود.یکی از این دارو‌ها گونادوتروپین می‌باشد که گنادوتروپین در واقع یک درمان هورمونی است که می‌تواند برای افزایش سطح تستوسترون در مردانی که از علائم تستوسترون پایین یا هیپوگنادیسم (کمبود تستوسترون) رنج می‌برند مورد استفاده قرار گیرد.

این دارو به طور معمول آخرین چاره درمانی است زیرا هر هفته به دو تا سه آمپول نیاز دارد که بیشتر بیماران ترجیح می‌دهند از آن اجتناب کنند.داروی دیگر که در این مقاله برایتان شرح می‌دهیم سمنکس می‌باشد.این کپسول می‌تواند میزان اسپرم شما را تا 500 برابر افزایش دهد.همچنین می‌تواند تاثیر بسزایی در مدت انزال و قدرت ارگاسم داشته باشد.

انواع مختلفی از مواد غذایی وجود دارد که می‌تواند به بهبود کیفیت و کمیت اسپرم بدن شما کمک کند و ما سعی کردیم در این قسمت به تعدادی از آنها اشاره کنیم.

سوالات متداول‌؟

آیا معجون برای افزایش اسپرم مفید است؟

بله. زیرا معجون حاوی موادی مثل عسل، خرما، موز، پسته، بادام، خامه و شیر می‌باشد که همه این مواد همانطور که در این مقاله برایتان ذکر کردیم جزو موادی بودند که مصرف آنها باعث افزایش میزان اسپرم و تقویت آن در مردان میگشت.در واقع یک معجون حاوی امگا ۳، انواع ویتامین، روی و فلاونوئید می‌باشد.

آیا دارو تقویت اسپرم برای بیماری قلبی توصیه می‌شود؟

بله دارویی مانند ویاگرا اولین بار برای درمان نوعی بیماری قلبی مورد استفاده قرار گرفت.

برای افزایش مایع منی چه روشی مفید است؟

احتمالاً راهی برای افزایش حجم مایع منی با مصرف قرص وجو ندارد. علاوه بر این، اکثر مردان نمی‌توانند حجم واقعی مایع منی خود را نیز اندازه گیری کنند. بعضی از پزشکان پیشنهاد می‌کنند که مصرف کافی آب و مایعات ممکن است حجم مایع منی را به حداکثر برساند اما این “افزایش” نیز در حدی بسیار طبیعی خواهد بود. حجم نرمال مایع منی از 2 تا 5 میلی لیتر در هر انزال است.

نتیجه گیری‌

تحقیقات ثابت کرده است که با روش‌هایی چون تغییر شیوه زندگی، درمان‌های طبیعی و تنظیمات غذایی می‌توان به یک مرد کمک کرد تا به تقویت تعداد اسپرم خود بپردازد.

چنین تغییراتی در سبک زندگی شامل اتخاذ یک رژیم منظم برای ورزش و برنامه منظم برای خواب و همچنین پرهیز از استعمال دخانیات ، دوری از مصرف الکل و داروهای غیرقانونی است.

مصرف مکمل‌های گیاهی مانند شنبلیله و آشواگاندا یکی ازدرمان‌های گیاهی برای حل این مشکل می‌باشد.

تغییرات غذایی که باعث افزایش تعداد اسپرم می‌شوند شامل کاهش مصرف اسیدهای چرب ترانس و افزایش مصرف اسیدهای چرب اشباع نشده و ویتامین D است. اما بطور کلی حفظ یک رژیم غذایی سالم و متعادل که شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات باشد، بهترین راه برای افزایش تعداد اسپرم از طریق رژیم غذایی است.

دکتر مریم ابراهیمی

خانم دکتر مریم ابراهیمی حدود 10 سال به صورت حرفه‌ای در حوزه داروسازی و پزشک داروخانه مشغول به فعالیت است. ایشان به مدت دو سال طرح داروسازی در داروخانه تخصصی شهید کاظمی وابسته به دانشگاه شهید بهشتی سپری کرده است.با تجربیاتی که این سال‌ها ایشان به دست آورده‌اند تصمیم به همکاری با تیم فوق های تحریریه کافه نبض گرفتند تا به یاری هم بهترین توصیه های تغذیه ای و دارویی را به کاربرهای عزیز ارائه نمایند.
پست های مرتبط

فواید شگفت انگیز قرص ملاتونین برای سلامتی

بی‌شک اطلاع از فواید قرص ملاتونین و تاثیرات شگفت انگیز آن بر…

فواید ویتامین D3 برای افزایش سلامتی

فواید ویتامین D3، که با نام “ویتامین آفتاب” نیز شناخته می‌شود، بر…

با مواد غذایی افزایش دهنده میل جنسی بیشتر در تخت خواب بمانید!

استفاده از مواد غذایی افزایش دهنده میل جنسی یکی از روش های…

دیدگاه کاربران (3 دیدگاه)

  1. با سلام
    من مشکل مورفولوژی اسپرم داشتم و این امر سبب شد تا دو مرتبه تلاش ما جهت رسیدن به فرزند به سقط منجر بشه. سال ها قبل من مشکل واریکوسل داشتم و عمل کردم. دکتر بعد از عمل و آزمایش اسپرم به من گفت که مشکلی ندارم تا این مسایل پیش آمد.
    بعد از سقط اول پزشک زنان کلی آزمایش برای من و خانمم نوشت که خوشبختانه خانمم مشکلی نداشت و تنها شک به سمت مورفولوژی اسپرم رفت که معیار آن 4 بود و آزمایش من 4.5 را نشان می داد. خانم پزشک زنان کلی داروی تقویتی نوشت و نتیجه آن افزایش مقدار مورفولوژی به 8.5 شد که بار دوم هم به سقط منجر شد. متخصص زنان پیشنهاد IUI داد که سه مرتبه انجام آن نیز به نتیجه ای نرسید. در این بین نظر چند متخصص اورولوژی را هم گرفتیم که داده ی خاصی نداشت. ناامید قصد IVF داشتیم یا شاید هم عمل مجدد واریکوسل که دوباره عود کرده بود، که با یکی از متخصصان اورولوژی ناباروری در مرکز ابن سینا آشنا شدیم. آقای دکتر آزمایش های من را دید و گفت نیازی نبود این همه داروی تقویتی گران قیمت مصرف کنی. دکتر دو توصیه مهم به من کرد: یکی سرد کردن بیضه ها هر شب 15 دقیقه با ژل ها خنک کننده و دیگری شستن آنها بعد از هر بار دستشویی با آب سرد. هزینه چند ده هزار تومان ولی نتیجه مورفولوژی 14. ما که می خواستیم IVF کنیم، با روش طبیعی اقدام کردیم و الان از بزرگترین لذت زندگی یعنی در آغوش گرفتن دخترم بهره مندم. لطفا پزشک زنان و اورولوژی که در زمینه ناباروری تخصص ندارند تجویز بیجا نکنند و وقت و هزینه و امید پدرها و مادرها را تلف نکنند.

  2. باسلام میخواستم بدونم ژل خنک کننده ای که مصرف کردید اسمش چی بود منم دقیقا مشکل شما رو دارم با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید