صفحه اصلی > بیماری ها و درمان ها و پزشکی و طب سنتی : درمان گاستریت (التهاب معده) با داروی گیاهی

درمان گاستریت (التهاب معده) با داروی گیاهی

به  دلایل مختلفی از جمله افزایش میزان اسید معده، زخم‌های معده، عفونت‌ها، التهاب و … ممکن است التهاب معده رخ داده و عوارض ناشی از آن را تجربه کنید و نیازمند درمان التهاب معده خواهید بود. تحریک‌پذیری بالای بافت داخل معده نیز از عوامل موثر در ایجاد این نوع التهاب است. با توجه به خفیف تا شدید بودن این التهاب، می‌توان از روش‌های درمانی مختلفی برای آن بهره برد.

درمان عفونت معده و روده با استفاده از داروهای گیاهی میسر بوده و در صورتی که بیماری پیشرفته نباشد، مشکلات گوارشی و درمان قطعی ورم معده را می‌توان در منزل دنبال کرد. به طور مثال درمان ورم معده عصبی با راحتی بیشتری اتفاق می‌افتد، اما به احتمال زیاد برای درمان ورم معده مزمن باید به پزشک مراجعه داشته باشید.

در ادامه با این مطلب کافه نبض همراه باشید تا دلایل ورم معده (گاستریت) و روش‌های درمانی خانگی را دنبال کنیم. گاستریت معده از بیماری‌های نه آن قدرها جدی و خطرناک، اما دردآور و آزاردهنده‌ای است که با توجه به طول درمان ورم معده می‌تواند کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

التهاب معده چیست؟

با ضعیف شدن غشای مخاطی معده و فرسودگی دیواره آن که لزوما ارتباطی با سن ندارد، التهاب معده رخ می‌دهد. این التهاب خود را به شکل سوزش، درد، نفخ و سایر موارد مشابه نشان می‌دهد. التهاب بافت‌های معده، رفته رفته موجب افزایش تحریک‌پذیری این بخش از بدن شده و دردهای خفیف تا شدید را به همراه خواهند داشت.

درمان التهاب معده به چه روش هایی میسر است و چطور می توان عوارض و دردهای ناشی از ان را در کمترین زمان کاهش داد؟

عوامل موثر بر ایجاد التهاب معده

از جمله عوامل موثر بر ایجاد التهاب معده می‌توان به مصرف داروهای مسکن (مصرف افراطی و دراز مدت)، رژیم‌های غذایی فست فودی، مصرف دخانیات، اضافه وزن، مشکلات روحی و اضطراب‌های زیاد و … اشاره کرد. به همین شکل عفونت باکتریایی هلیکوباکتر پیلوری نیز یکی از اصلی‌ترین عوامل ابتلا به التهاب و ورم معده شناخته می‌شود. همچنین بیماری کرون، سندروم روده تحریک پذیر، حساسیت‌های غذایی، عفونت‌های قارچی و سارکوئیدوز نیز از عوامل ابتلا به التهاب و ورم معده به شمار می‌روند.

تشخیص علائم ورم یا گاستریت معده

با مشاهده علائمی چون سوء هاضمه، دردهای شکمی، سرگیجه، تغییر رنگ مدفوع (تیره شدن)، احساس سیری زودرس، تهوع، استفراغ، افزایش ضربان قلب، عرق کردن زیاد، درد در ناحیه قفس سینه و نیز تنگی نفس، باید به گاستریت معده شک کرده و برای بررسی بیشتر به پزشک متخصص مراجعه نمایید. توجه داشته باشید که نیازی به مشاهده تمام این علائم با هم، جهت تشخیص بیماری التهاب معده نیست و از طرفی دیگر نیز صرف داشتن این علائم دلیل قطعی بر ابتلا به این بیماری نخواهد بود. تشخیص التهاب معده، نیاز به بررسی و انجام آزمایش‌های تشخیصی از سوی پزشک معالج دارد.

علائم التهاب معده شامل دردهای اسپاسمی، سوزش معده، حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه، تغییر رنگ مدفوع و … هستند. کافی است که چند و حتی یکی از این علائم را داشته باشید تا به وجود التهاب و ورم معده شک کرده و برای تشخیص آن اقدام نمایید.

درمان التهاب معده با طب سنتی

درمان التهاب معده با طب سنتی تا حدود زیادی میسر خواهد بود. به ویژه اگر هنوز بیماری در وضعیت حاد قرار نگرفته باشد، موفقیت بیشتری در درمان آن از طریق داروهای گیاهی و مواد خوراکی طبیعی خواهید داشت. برخی تغییر رفتارها در رژیم غذایی و سبک زندگی نیز می‌توانند به درمان التهاب معده منجر شوند.

درمان عفونت معده با عسل

یکی از مواد خوراکی موثر در درمان عفونت معده و پس از آن رفع التهاب معده باکتریایی، عسل است. عسل به تنظیم آنزیم‌های معده کمک کرده و در درمان بیماری‌های کرون و سندروم روده تحریک‌پذیر نیز بسیار موثر است. خاصیت ضدباکتریایی و ضدقارچ عسل، در معده به درمان عفونت منجر خواهد شد و همین طور عسل به درمان رفلاکس اسیدی معده نیز کمک می‌کند.

درمان قطعی عفونت معده با محصول پروبیوتیک

پروبیوتیک‌ها به عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک کرده و عفونت‌ها را کنترل و درمان می‌کنند. همین طور درمان و کاهش علائم سندرم روده تحریک‌پذیر به وسیله مصرف پروبیوتیک‌ها میسر خواهد بود. کاهش التهاب معده و درمان عفونت بافت معده با مصرف محصولات پروبیوتیک، رفته رفته میسر شده و عوارض و دردهای ناشی از ورم معده، کاهش پیدا می‌کند. از جمله مواد خوراکی حاوی پروبیوتیک، می‌توان به ماست، دوغ کفیر، ترشی و شور اشاره کرد.

محصولات پروبیوتیک اثرگذاری عالی در درمان عفونت‌های باکتریایی معده دارند.

زنجبیل برای ورم معده

زنجبیل برای از بین بردن عفونت‌های روده، به خصوص عفونت‌های انگلی بسیار کارآمد است و به طور کلی بافت معده و عملکرد آن را تقویت می‌کند. البته دقت داشته باشید که نباید در استفاده از زنجبیل زیاده‌روی داشته باشید؛ این گیاه گرم و خشک است و در افراد دارای طبع گرم، عوارضی خواهد داشت. خاصیت ضدالتهابی و ضدباکتریایی زنجبیل، برای درمان ورم معده عصبی و همچنین ورم معده ناشی از باکتری، فوق‌العاده موثر است.

خواص میخک برای التهاب معده

میخک حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان بوده و در درمان بیماری التهاب و ورم معده، عالی عمل می‌کند. از این روی در بیماری‌های با زمینه باکتریایی، می‌توان از خواص میخک بهره‌مند شد. در خصوص بیماری التهاب و ورم معده که از منشأ باکتریایی باشد، نیز استفاده از میخک خام به صورت پودر شده (ادویه) توصیه می‌شود. از این‌ها گذشته، میخک در حفظ سلامت کبد و حفاظت در برابر سیروز کبدی نیز نقش دارد.

فواید نعناع برای رفع ورم معده

نعناع از جمله گیاهان بسیار مفید در درمان و رفع ورم معده و روده، محسوب می‌شود. پودر نعناع و عرق نعناع، هر دو در درمان التهاب معده، موثر هستند. خاصیت ضدالتهابی نعناع، برای درمان سریع ورم معده، بسیار عالی عمل کرده و همچنین ورم روده نیز از آن تاثیر می‌پذیرد. از این روی نوشیدن عرق نعناع در زمان‌هایی که دردهای ناشی از ورم و التهاب معده، بیشتر آزاردهنده هستند، به تسکین موقتی کمک خواهد کرد. شرکت دارویی زردبند با تولید قطره خوراکی نعناع فلفلی به عنوان یک درمان موثر و قطعی کمک گرفته و التهاب و ورم معده برای مصرف‌کنندگان این امکان را فراهم کرده است که با ساده‌ترین روش و به بهترین شکل تسکین بخشید.

نوشیدن دمنوش نعناع، عرق نعناع و سایر فرآورده‌های آن، در تسکین التهاب و ورم معده بسیار موثر هستند.

درمان ورم معده با بابونه

گیاه بابونه به عنوان یکی از مهمترنی گیاهان دارویی برای رفع التهابات بدن است و دمنوش بابونه از بهترین دمنوش‌ها برای رفع التهابات عصبی معده محسوب میشود. به ویژه اگر این دمنوش را به شکل ناشتا و پیش از صرف صبحانه، بنوشید؛ بهترین اثرگذاری در کاهش دردهای ناشی از ورم معده را داشته و التهابات عصبی را به طور کلی خنثی می‌سازد.

درمان دارویی التهاب معده

درمان دارویی التهاب معده به وسیله داروهایی از جمله قرص گساترودین میسر است. همچنین، داروهای شیمیایی مانند امپرازول، رابپرازول، اسموپرازول، پنتورپازول، دکسلانوسپارازول و نیز لنسپروزول در درمان التهاب معده از طریق کاهش میزان اسید معده، موثر هستند. در صورتی که علت التهاب معده، عفونت هلیکوباکتر پیلوری باشد، حتما پزشک معالج استفاده دوره‌ای از آنتی‌بیوتیک مناسب را تجویز خواهد کرد.

رژیم غذایی مناسب رفع التهاب معده

با استفاده از رژیم غذایی نیز می‌توان التهاب معده را تا حدودی کنترل کرد.  از جمله مواد غذایی موثر در درمان ورم معده، می‌توان به غذاهایی چون مواد خوراکی دارای مقادیر بالا ویتامین B چون کلسیم، اسفناج و سایر سبزی‌های دارای برگ سبز، کلم پیچ، بادام، گوشت کم چرب، دانه‌های پروتئینی، ماهی، روغن زیتون و … استفاده کرد.

همچنین لازم است مصرف نوشیدنی‌های گازدار، نوشیدنی‌های دارای میزان کافئین بالا و محصولات غذایی فرآوری شده، روغن چرب ترانس و مانند آن‌ها را به حداقل رسانده و ترجیحا متوقف نمایید.

سوالات رایج

التهاب معده چه مدت طول می‌کشد؟آیا ورم معده خود به خود از بین می‌رود؟التهاب معده چه مدت طول می‌کشد؟

التهاب معده می تواند در عرض چند روز متوقف شود که در این صورت نشان دهنده این است که بیماری مزمن و خطرناک نیست و غالبا به پزشک نیازی ندارد؛ اما در صورتی که علائم بیش از یک هفته، طول کشید، لازم است که حتما به پزشک مراجعه داشته باشید. به همین تناسب طول درمان ورم معده نیز ممکن است متغیر باشد.

آیا تخم مرغ برای ورم معده مضر است؟

خیر، پروتئین موجود در تخم مرغ، برای محافظت معده در برابر التهاب و همین طور کاهش ورم معده و بازسازی بافت آن، بسیار مفید است.

آیا موز برای ورم معده مفید است؟

موز تقویت‌کننده معده بوده و مصرف متعادل آن، می‌تواند به درمان زخم معده و همین طور التهابات آن کمک کند.

آیا ورم معده خود به خود از بین می‌رود؟

در صورتی که ورم معده ناشی از مشکلات عصبی باشد، با رفع دلایل، امکان بهبودی آن وجود خواهد داشت؛ در غیر این صورت نیاز به درمان خانگی یا دارویی ورم و التهاب معده خواهد بود.

چه چیزهایی را نباید با ورم معده بخورم؟

مصرف زیاد ادویه‌ها، به ویژه فلفل‌ها، غذاهای فرآوری‌شده، غذاهای سرخ شده و حاوی چربی ترانس زیاد، نوشیدنی‌های گازدار، نوشیدنی‌های حاوی کافئین بالا و مانند آن‌ها در زمان ابتلا به ورم معده، مضر هستند و باید کنار گذاشته شوند.

آیا التهاب معده خطرناک است؟

التهاب معده در فاز ابتدایی، خطرناک نیست؛ اما در صورتی که به این بیماری رسیدگی نشده و برای درمان آن، اقدام مناسبی صورت نگیرد؛ در فازهای بعدی و پیشرفته، می‌تواند منجر به زخم معده و مشکلات دیگر گردد.

دکتر علی کاظمی، متولد 1346 فارغ‌التحصیل رشته قلب و عروق از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است. ایشان پس از فعالیت‌های علمی پژوهشی توانست در سال 1390 موفق به اخذ تخصص در رشته قلب و عروق با برد تخصصی شود و به عنوان متخصص مراکز درمانی دولتی و غیردولتی استان اصفهان مشغول شود. علاوه بر سمت‌های بسیار در کنار تحصیل در رشته مورد علاقه و برگزاری سمینارها و همایش‌های علمی و آموزشی دست به تقریر مقالات علمی متعددی زده است. همچنین ایشان در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و بیمارستان‌های دانشگاهی و خدمات درمانی مشغول به فعالیت می‌باشند.
پست های مرتبط

درمان اگزما در کودکان با روش های موثر خانگی

درمان اگزما در کودکان امری و آموزش های خانگی در رابطه با…

توصیه هایی جهت درمان چربی خون در طب سنتی

درمان چربی خون در طب سنتی یک روش کاربردی جهت درمان کلسترول…

درمان خارش پوست و توجه به علل ایجاد خارش

خارش پوست یک احساس ناخوشایند و آزاردهنده است که گاهی اوقات باعث…

دیدگاهتان را بنویسید