صفحه اصلی > تغذیه و مکمل ها و خواص مواد غذایی و ویتامین ها : معرفی 5 مکمل گیاهی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

معرفی 5 مکمل گیاهی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

با توجه به ریسک‌های بیماری موجود در مدل بیماری‌های ویروسی و عفونی، اهمیت تقویت سیستم ایمنی بدن بیش از گذشته اثبات شده است. با بالا بردن توان ایمنی بدن، می‌توان در مقابل بیماری‌های مختلف، پایداری و مقاومت مناسبی نشان داد و همین طور فرآیند بهبودی را کوتاه‌تر و ساده‌تر ساخت. با شناخت بهترین مکمل تقویت سیستم ایمنی بدن و استفاده از ویتامین‌های مختلف، فرآیند ابتلا، دوران بیماری و بهبودی و نقاهت، به نفع بدن افراد ساده‌تر خواهد شد.

اما لازم است ببینیم که بهترین مکمل‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن کدام هستند و چطور می‌توان در کوتاه‌ترین زمان، این ایمنی‌سازی را شکل داد. در این مقاله کافه نبض با ما همراه شوید تا شما را با چند مکمل دارویی برای تقویت آشنا کنیم.

اهمیت تقویت سیستم ایمنی بدن

اهمیت تقویت سیستم ایمنی بدن از آن جایی مشخص می‌شود که ما پیوسته با عوامل بیماری‌زا سر و کار داریم. در واقع هیچ یک از ما نمی‌توانیم در شرایط کاملا ایزوله قرار گرفته و خود را از ریسک ابتلا به بیماری‌های مختلف ویروسی یا میکروبی، دور نگه داریم. با این حساب تنها چاره چیست؟

تنها چاره مطمئن و طولانی مدت که در هر شرایطی کارآمد باشد، تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد بود. با بالا بردن توان دفاعی بدن در مقابل ویروس‌ها و میکروب‌ها، می‌توان امیدوار بود که حتی در صورت ابتلا به بیماری، دوران ابتلا و نقاهت، ساده‌تر سپری شده و زمان کوتاه‌تری داشته باشند.

چطور می‌توان با استفاده از مکمل های تقویت سیستم ایمنی بدن، توان دفاعی را بالا برد؟

بهترین مکمل‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن

خوشبختانه با استفاده از بهترین مکمل‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن، می‌توان این مقاومت را به شکل ساده‌ای در بدن ایجاد کرد. کافی است که در شناخت مکمل‌های موثر، دقت زیادی داشته و محصولاتی را انتخاب کنید که از مواد ارگانیک تشکیل شده و فرمولاسیون عالی داشته باشند.

به یاد داشته باشید که پیش از خرید و انتخاب یک مکمل جهت بالا بردن توان دفاعی بدن خود، به خوبی مواد تشکیل دهنده آن را مطالعه کرده و از ضدالتهاب و ضدحساسیت بودن محصول، اطمینان خاطر پیدا کنید.

برخی از مکمل‌های دارویی که عاری از هر گونه ترکیبات شیمیایی و صنعتی هستند، به راحتی قادر به تامین توان دفاعی بدن بوده و اتفاقا اثربخشی بیشتری در قیاس با مکمل‌های صنعتی و شیمیایی دارند. استفاده از داروها برای تقویت سیستم ایمنی بدن روشی بی‌دردسر برای افزایش بی چون و چرای سطح سلامتی خواهد بود.

بهترین قرص مکمل تقویت سیستم ایمنی بدن

برای تشخیص بهترین قرص مکمل تقویت سیستم ایمنی بدن، به مواد تشکیل‌دهنده انواع قرص‌های تقویتی توجه کنید. به عنوان نمونه کپسول مولتی ویتامین مینرال، می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. این کپسول حاوی ویتامین‌های مختلف و مواد معدنی لازم برای تقویت بدن بوده و سطح ایمنی افراد را بالا می‌برد.

تقویت سیستم ایمنی بدن با داروی گیاهی

تقویت سیستم ایمنی بدن با داروهای گیاهی به شکلی قابل توجه میسر خواهد بود. از جمله داروهای گیاهی موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توان به دارچین، فلفل سیاه، زردچوبه، پونه کوهی، ادویه کاری، آویشن، نعناع، زنجبیل و سیر اشاره کرد. به طور مثال زردچوبه حاوی ماده‌ای بسیار عالی به نام کورکومین است که در تقویت سیستم ایمنی بدن، نقش یک کاتالیزور قوی را ایفا کرده و در پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها، از جمله انواع سرطان‌ها، فوق‌العاده موثر عمل می‌کند.

شما می‌توانید از ادویه‌ها و داروهای گیاهی، برای بهبود وضعیت ایمنی بدن خود در طبخ غذاها استفاده کنید. اما در نظر داشته باشید که با پخته شدن این مواد گیاهی، اثربخشی آن‌ها کاهش خواهد یافت و در صورتی که بتوانید شربت‌های گیاهی یا مکمل‌های حاوی این مواد را در رژیم هفتگی خود بگنجانید، اثربخشی به مراتب بیشتری به دست خواهید آورد. استفاده از معجون طبیعی افزایش سیستم ایمنی بدن روش مورد تایید همه پزشکان بوده است که بدون هیچ عارضه جانبی سطح سلامت عمومی افراد را افزایش می‌دهد.

با استفاده از داروهای گیاهی می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرد.

بهترین مکمل ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی

بهترین مکمل ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن را باید محصولی بدانیم که غنی از ویتامین‌های مختلف، چون ویتامین A، ویتامین‌های گروه B، ویتامین C، ویتامین D، فسفر، منیزیم، کلسیم، آهن و سایر مواد معدنی محلول باشد.

ممکن است شما بتوانید با میل کردن مرکبات یا سایر محصولات گیاهی و سبزیجات، بخشی از ویتامین‌های لازم بدن خود در طول روزمره را به دست آورید، اما به یاد داشته باشید که هرگز این مواد غذایی نمی‌توانند حجم ویتامین لازم را به تنهایی تامین کنند. از این روی لازم است که حتما از مکمل‌های ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود استفاده کنید.

در حقیقت همان طور که کودکان را با شربت‌های ویتامین و مکمل‌های تقویتی، تامین کرده و سیستم بدن آن‌ها را قوی می‌سازیم، بزرگسالان نیز به چنین چیزی احتیاج داشته و این تنها منحصر به اطفال نیست. به خصوص با فراپیری بیماری‌های ویروسی تقویت سیستم ایمنی بدن سالمندان بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. همچنین لازم به ذکر است درست است که برخی بیماری‌ها تاثیرات کمتری در کودکان دارد اما شناخت راهکارهای تقویت سیستم ایمنی کودکان یکی از مهم‌ترین نکاتی است که والدین در سنین رشد فرزندان خود باید به آن توجه داشته باشند.

در این تصویر به صورت یکجا درباره ویتامین های مورد نیاز برای تقویت سیستم ایمنی بدن را مشاهده نمایید.

ویتامین A

کمبود ویتامین A در بدن به اختلالات خواب، خستگی مفرط، خشکی پوست، مشکلات باروری و … می‌شود. از این‌ها گذشته بزرگترین مشکل کمبود ویتامین A را باید افزایش ریسک ابتلا به عفونت‌های مختلف دانست که بدن را در مقابل ابتلا به بیماری‌های مختلف ضعیف می‌سازد.

ویتامین A در بالا بردن سطح ایمنی بدن، اثرگذاری مستقیم دارد.

ویتامین C

ویتامین C از ویتامین‌های محلول در آب است و شما باید میزان ویتامین C مورد نیاز بدن خود را به صورت روزانه دریافت کنید. از علائم کمبود ویتامین C در بدن می‌توان به خشک شدن موها، خونریزی لثه‌ها، التهاب لثه، خون دماغ شدن بی‌دلیل، ضعف سیستم ایمنی بدن و بیماری‌های گوارشی اشاره کرد. با این حساب بدیهی است که مصرف صحیح و کافی ویتامین C، بتواند به تامین قوای سیستم ایمنی بدن کمک کند.

تاثیر ویتامین C بر تقویت سیستم ایمنی بدن، بسیار قابل توجه است.

ویتامین D

با شیوع ویروس کرونا به ویتامین D توجه بیشتری شده و به نظر می‌رسد که به تازگی ارزش این ویتامین بنیادین را به خوبی شناخته‌ایم. کمبود ویتامین D، به شدت سیستم ایمنی بدن افراد را تحت تاثیر منفی خود قرار داده و در برابر بیماری‌های ویروسی، نوعی بی‌دفاعی به وجود می‌آورد.

همین طور با تامین ویتامین D لازم بدن، می‌توان از ریسک بیماری‌هایی چون پوکی یا نرمی استخوان، دیابت نوع 2، دردهای عضلانی، کلسترول، فشار خون، بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری موثری به عمل آورد. همین طور مصرف صحیح ویتامین D و البته پرهیز از زیاده‌روی، می‌تواند به کاهش ریسک ابتلا به سرطان‌های مختلف، منجر شود.

ویتامین D یکی از مکمل‌های تاثیرگذار بر تقویت سیستم ایمنی بدن است.

سلنیوم

سلنیوم در واقع یک آنتی اکسیدان قوی است که می‌تواند از سلول‌های بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت کند. با این حساب کاملا بدیهی است که تامین سلنیوم لازم بدن، می‌تواند سطح مقاومت سیستم ایمنی را بالا برده و در مقابل بیماری‌های خفیف تا جدی، مقابله‌گر باشد.

از علائم کمبود سلنیوم میتوان به ضعف عضلانی، خستگی، مشکلات ذهنی، ضعف سیستم ایمنی بدن، ضعف در انجام فعالیت روزانه، تنگی نفس و … اشاره کرد. لازم به ذکر است که در بانوان بزرگسال، به 55 میکروگرم سلنیوم روزانه نیاز است و آقایان نیز نزدیک به 70 میکروگرم سلنیوم نیاز خواهند داشت.

زینک و روی

معمولا کمترین دریافت زینک و روی در سبد تغذیه روزانه خود را داریم و برای به دست آوردن میزان لازم بدن، باید به سراغ مکمل‌های ویتامینی برویم. کمبود زینک به صورت مستقیم موجب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن خواهد شد. جالب است بدانید که گیرنده‌های هورمونی موثر در عملکرد دستگاه ایمنی بدن، به شدت تحت تاثیر زینک و روی قرار دارند.

کمبود زینک و روی، علائمی چون مشکلات گوارشی و سندروم‌های روده، نازک شدن موها، تاخیر در خوب شدن زخم‌ها و دریافت و ابتلای سریع به بیماری‌های مسری دارد.

همچنین از فواید زینک و روی میتوان به عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن، ترمیم زخم، مبارزه با باکتری و ویروس های مهاجم، عملکرد صحیح حس بویایی و چشایی و …

گیاهان دارویی تقویت ‌کننده سیستم ایمنی بدن

اگر سری به عطاری‌ها بزنید، با گیاهان دارویی تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن آشنا خواهید شد. باور داشته باشید که معجزه‌هایی بزرگ در میان گیاهان دارویی برای بالا بردن توان دفاعی بدن وجود دارد، تنها کافی است که شناخت مناسبی نسبت به آن‌ها داشته و دستورالعمل مصرف و دوز مناسب را رعایت نمایید.

به یاد داشته باشید که استفاده از گیاهان دارویی نیز باید طبق دستورالعملی باشد و زیاده‌روی در مصرف آن‌ها، خود مضر ظاهر خواهد شد. از مهم‌ترین گیاهان موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توان به گیاه سرخارگل، دارچین، آویشن، زنجبیل، زردچوبه، بنفشه معطر و … اشاره کرد.

یکی از بهترین محصولات و گیاهان دارویی برای تقویت سیستم ایمنی بدن، عصاره اکیناسه است. این عصاره گیاهی، به شکلی عالی و باورنکردنی سطح ایمنی بدن را بالا برده و کمک می‌کند تا کمترین ریسک ابتلا به بیماری‌های ویروسی را تجربه کنید.

شربت اکیناسه یکی از بهترین داروهای گیاهی برای تقویت سیستم ایمنی و رفع سرفه است.

سخن پایانی

در بالا دیدیم که چطور با استفاده از مکمل‌های دارویی و داروهای گیاهی می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرد. همچنین خوب است از تاثیر مثبت ورزش بر تقویت سیستم ایمنی بدن غفلت نکنید و روتین ورزشی هرچند سب را به سبک زندگی خود اضافه کنید. شما از چه روش‌های دیگری برای افزایش ضریب ایمنی بدن خود، استفاده می‌کنید؟ تا چه اندازه به تامین ویتامین‌های مورد نیاز بدن خود، متمرکز هستید؟ نظرات و دانسته‌های خود در این زمینه را با ما و دیگر کاربران کافه نبض در میان بگذارید.

الناز حسینی

پست های مرتبط

روغن کنجد و فواید درمانی آن

دانه کنجد بالاترین میزان روغن را در بین دانه‌‌‌های روغنی گیاهی مثل:…

ویتامین D – نحوه مصرف – عوارض و منابع اصلی

ویتامین دی نوعی پروهورمون (هورمون استروئیدی) است. بر خلاف ویتامین‌های دیگر، تنها…

فواید ویتامین D3 برای افزایش سلامتی

فواید ویتامین D3، که با نام “ویتامین آفتاب” نیز شناخته می‌شود، بر…

دیدگاهتان را بنویسید