صفحه اصلی > داروها : پیش از مصرف پنتوپرازول به این نکات توجه کنید

پیش از مصرف پنتوپرازول به این نکات توجه کنید

درباره داروی پنتوپرازول به عنوان داروی معده درد چقدر می‌دانید؟ درد معده و هر گونه مشکلات معده از عمده‌ترین دردهایی است که گاهی همه افراد به آن دچار می‌شوند. درمان دردهای معده یکی از چالش‌های متداول افراد است که در زندگی روزمره به دنبال آن هستند. در این مطلب کافه نبض با ما همراه شوید تا هر آنچه نیاز است درباره پنتوپرازول و کاربردها و مقادیر مصرف آن بدانید را برای شما بگوییم.

پنتوپرازول چیست؟

پنتوپرازول برای درمان بیماری های مربوط به اسید معده، رفلاکس معده، زخم معده و دوازدهه توصیه می گردد. همچنین برای  عفونت هلیکوباکترپیلوری، سندرم زولینگر زیلسون به کار میرود. پنتوپرازول برای تسکین فوری علائم سوزش معده نیست. سوزش سر دل اغلب با اولین علائم حمله قلبی اشتباه گرفته می شود. اگر درد قفسه سینه، گسترش درد به بازو یا شانه، حالت تهوع، تعریق دارید، به پزشک مراجعه کنید.

درمان طولانی مدت با پانتوپرازول نیز ممکن است جذب ویتامین B-12 را برای بدن شما دشوار کند و در نتیجه کمبود این ویتامین ایجاد کند. پنتوپرازول می تواند باعث مشکلات کلیوی شود. اگر کمتر از حد معمول ادرار می کنید یا خون در ادرار دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

پنتوپرازول ممکن است باعث بروز علائم جدید یا بدتر شدن لوپوس شود. پنتوپرازول ممکن است جذب کلسیم را کاهش دهد. ممکن است هنگام مصرف طولانی مدت این دارو یا بیش از یک بار در روز، دچار شکستگی استخوان شوید.

داروی پنتوپرازول به چند شکل موجود است؟

پنتوپرازول به سه شکل:

  • قرص 20 و 40 میلی گرم
  • کپسول 20 و 40 میلی گرم
  • آمپول پنتوپرازول 40 میلی گرم

پنتوپرازول برای چه مواردی تجویز میشود؟

پنتوپرازول برای درمان برخی مشکلات معده و مری (مانند رفلاکس اسید) استفاده می شود. پنتوپرازول باعث کاهش میزان اسیدی که معده شما ایجاد می کند، می گردد. این دارو علائمی مانند سوزش معده، مشکل در بلع و سرفه مداوم را برطرف می کند.

این ماده به بهبود آسیب اسید معده و مری کمک می کند. به جلوگیری از زخم کمک می کند و می تواند از سرطان مری جلوگیری کند. پنتوپرازول متعلق به دسته ای از داروها است که به عنوان مهار کننده های پمپ پروتون (PPI) شناخته می شوند. در واقع اجازه تولید اسید معده را نمی دهد.

مصرف پنتوپرازول با نلفیناویر و آتازاناویر ممنوع است و در صورت استفاده از این داروها حتما به پزشک اطلاع دهید.

مقدار دوز مصرفی در بیماری های مختلف

  • درمان ازوفاژیت فرسایشی: 40 میلی گرم پنتوپرازول خوراکی یک بار در روز تا 8 هفته. اما ممکن است 8 هفته اضافی برای بیمارانی که بعد از درمان اولیه بهبود نیافته اند در نظر گرفته شود.
  • بیماری رفلاکس معده: 40 میلی گرم پنتوپرازول  خوراکی یک بار در روز، برای تجویز کوتاه مدت (حداکثر 8 هفته) است. اما ممکن است 8 هفته اضافی برای بیمارانی که بعد از درمان اولیه بهبود نیافته اند در نظر گرفته شود.
  • برای درمان زخم اثنی عشر: 40 میلی گرم  پنتوپرازول خوراکی یک بار در روز. دوز هر 12 هفته با 40 میلی گرم افزایش به حداکثر 120 میلی گرم در روز. این روند به مدت 28 هفته افزایش می یابد.
  • برای درمان زخم معده: 40 میلی گرم خوراکی یک بار در روز.
  • برای رفع عفونت هلیکوباکتر پیلوری: 40 میلی گرم پنتوپرازول  خوراکی دو بار در روز به مدت 7 روز. معمولاً  پنتوپرازول همراه با کلاریترومایسین و آموکسی سیلین یا مترونیدازول برای ریشه کن سازی هلیکوباکتر پیلوری همراه می گردد.
  • برای سندرم درمان زولینگر-الیسون: 40 میلی گرم پنتوپرازول خوراکی دو بار در روز، حداکثر 240 میلی گرم در روز. برخی از بیماران بیش از 2 سال تحت درمان با پانتوپرازول بوده اند.

دوز مصرفی در بزرگسالان

میزان مصرف پنتوپرازول برای بزرگسالان۴۰ تا ۸۰ میلی گرم، دو بار در روز می باشد.

دوز مصرفی در کودکان بالای 5 سال

میزان مصرف برای کودکان ۵ سال به بالا به دو شکل می باشد. کودکانی که ۱۵ تا ۴۰ کیلوگرم هستند، ۲۰ میلی گرم یک بار در روزاست. برای کودکانی که بیشتر از ۴۰ کیلوگرم هستند، ۴۰ میلی گرم یک بار در روز می باشد.

توصیه های قبل از مصرف پنتوپرازول

قبل از شروع مصرف پنتوپرازول حتما بروشور دارو را مطالعه بفرمایید و با پزشک هم مشورت داشته باشید. مواردی هم جهت اطلاع قبل مصرف دارو پنتوپرازول در ذیل آورده شده است که حتما با پزشک خود مشورت کنید:

  • حتما در نظر داشته باشید که سوزش معده می تواند علائم اولیه حمله قلبی را تقلید کند. اگر درد قفسه سینه دارید که به فک یا شانه شما گسترش می یابد. احساس اضطراب یا سبکی سر می کنید، قبل مصرف پنتوپرازول از کمک فوری پزشکی استفاده کنید.
  • شما اگر دارویی مصرف می کنید که حاوی ریلپیویرین است مثل (Edurant ، Complera ، Juluca ، Odefsey) حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر شما به پنتوپرازول یا داروهای مشابه حساسیت دارید مثل (لانزوپرازول ، امپرازول ، نکسیوم ، پراواسید ، پریلوسک و سایر داروها).
  • اگر سطح منیزیم در خون شما پایین است.
  • اگر بیماری لوپوس دارید.
  • اگر پوکی استخوان یا تراکم کم مواد معدنی استخوان دچار هستید. ممکن است هنگام استفاده طولانی مدت از پنتوپرازول یا بیش از یک بار در روز، دچار شکستگی استخوان شوید. با پزشک خود در مورد روش های حفظ سلامت استخوان ها صحبت کنید. به خصوص اگر شما بزرگسال بالای 50 سال هستید، چون پنتوپرازول جذب کلسیم را مختل می کند.
  • مشخص نیست که آیا این دارو به نوزاد متولد شده آسیب می رساند یا خیر. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید ، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • هنگام استفاده از این دارو نباید شیر دهید.
  • پنتوپرازول برای استفاده در افراد زیر 5 سال تأیید نشده است.
  • پنتوپرازول روی برخی آزمایشات پزشکی می تواند نتایج نادرستی ایجاد کند. به پزشک یا کارکنان آزمایشگاه بگویید که از این دارو استفاده می کنید.
  • این دارو را در دمای اتاق و دور از رطوبت، گرما و نور نگهداری کنید.

بهترین زمان مصرف دارو پنتوپرازول

این دارو را طبق دستور پزشک و معمولاً می‌توانید قبل، همراه و یا بعد از غذا و ترجیحاً صبح‌ها مصرف نمایید. قرص را حتماً به صورت کامل به همراه یک لیوان آب بلعیده و از خرد کردن، شکستن و جویدن قرص خودداری نمایید.
پنتوپرازول را دقیقاً طبق تجویز پزشک مصرف کنید. تمام دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را دنبال کنید. تمام راهنماهای دارو یا برگه های دستورالعمل را بخوانید. دارو را دقیقاً طبق دستورالعمل استفاده کنید.

  • برای درمان بیماری خود از کمترین دوز برای کمترین زمان لازم استفاده کنید.
  • پنتوپرازول از طریق دهان مصرف می شود یا به صورت تزریق داخل ورید تزریق می شود. قرص های پنتوپرازول از طریق دهان، همراه یا بدون غذا مصرف می شوند. گرانول های خوراکی باید 30 دقیقه قبل از غذا مصرف شوند.
  • قرص را خرد نکنید، نجوید و آن را کامل قورت دهید.
  • از این دارو برای مدت زمان کامل تجویز شده استفاده کنید، حتی اگر علائم شما به سرعت بهبود یابد.

هشدارهای استفاده در دوران بارداری

مشخص نیست که آیا این دارو به نوزاد متولد شده آسیب می رساند یا خیر. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید ، با پزشک خود مشورت نمایید.

شرایط فراموش شدن استفاده یک نوبت دارو

در اسرع وقت از دارو استفاده کنید. اما اگر نزدیک به نوبت بعدی است، از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. همزمان از دو دوز استفاده نکنید.

مصرف طولانی مدت پنتوپرازول خطر شکستگی استخوان را مخصوصا در افراد مسن افزایش می دهد.

داروی پنتوپرازول چگونه کار میکند؟ (مکانیسم اثر)

پنتوپرازول در گروهی از داروهایی است که مهار کننده های پمپ پروتون نامیده می شوند. با کاهش میزان اسید ساخته شده در معده کار می کند. برای درمان آسیب ناشی از رفلاکس معده استفاده می شود. رفلاکس بیماری است که جریان اسید معده از معده باعث سوزش معده و آسیب احتمالی مری در بزرگسالان و کودکان 5 ساله می شود.

برای بهبود مری و جلوگیری از آسیب بیشتر مری در بزرگسالان مبتلا به رفلاکس معده استفاده می شود. همچنین برای درمان شرایطی که معده اسید زیادی تولید می کند مانند سندرم زولینگرالیسون در بزرگسالان استفاده می شود.

موارد منع مصرف پنتوپرازول چیست؟

در صورت داشتن موارد زیر، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

  • در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک به پنتوپرازول مثل کهیر، مشکل تنفس تورم صورت ، لب ها ، زبان یا گلو
  • درد شدید معده ، اسهال آبکی یا خونی.
  • درد یا مشکل ناگهانی در حرکت دادن ران ، مچ یا پشت شما.
  • کبودی یا تورم در محل تزریق وریدی.
  • مشکلات کلیوی شامل ادرار کمتر از حد معمول ، مشاهده خون در ادرار، تورم، افزایش سریع وزن.
  • علائم مربوط به کاهش منیزیم در خون. مثل سرگیجه، ضربان قلب سریع یا نامنظم ، لرزش یا حرکات عضلانی تکان دهنده، گرفتگی عضلات ، اسپاسم عضلات در دست و پا ، سرفه یا احساس خفگی.
  • علائم جدید یا بدتر شدن لوپوس. مثل درد مفاصل و بثورات پوستی روی گونه ها یا بازوها که در اثر نور خورشید بدتر می شود.
  • مصرف پانتوپرازول به مدت طولانی ممکن است باعث رشد پولیپ معده شود. با پزشک خود در مورد این خطر صحبت کنید
  • اگر بیش از 3 سال از پنتوپرازول استفاده می کنید  ممکن است دچار کمبود ویتامین B-12 شوید. با پزشک خود در مورد چگونگی مدیریت این شرایط در صورت بروز با آن صحبت کنید.

عوارض شایع پنتوپرازول چیست؟

عوارض جانبی شایع پانتوپرازول ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سردرد، سرگیجه
  • درد معده ، گاز ، حالت تهوع ، استفراغ ، اسهال ؛
  • درد مفصل ؛ یا
  • تب ، بثورات یا علائم سرماخوردگی (بیشتر در کودکان مشاهده می شود).

آیا با مشاهده عوارض جانبی مصرف دارو قطع شود؟

در صورت مشاهده عوارض جانبی حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

تداخل دارویی پنتوپرازول با دیگر داروها

قبل شروع  دارو با پزشک و داروساز خود بگویید که چه داروهای مصرف میکنید. ویتامین ها، مکمل های غذایی و داروهای گیاهی که مصرف می کنید یا قصد مصرف آن را دارید. حتماً هر یک از موارد زیرمصرف میکنید، پزشک را در جریان بگذارید:

  • مصرف همزمان این دارو با وارفارین سبب افزایش خونریزی می گردد.
  • مصرف همزمان این دارو با دیازپام و فنی توئین سبب افزایش سطح پلاسمایی این داروها می شود.

داروهای مشابه با داروی پنتوپرازول کدامند؟

داروهای مهار کننده پمپ پروتون که از ترشح اسید جلوگیری می کنند و شامل امپرازول، پنتوپرازول، اسموپرازول و لانسوپرازول هستند. عمده تفاوت پنتوپرازول با امپرازول و لانسوپرازول و اسموپرازول در برخی عوارض جانبی، دوز مصرفی و فرمولاسیون این داروهاست.

آیا پنتوپرازول مشابه امپرازول است؟

پنتوپرازول و امپرازول دو داروی مهارکننده پمپ پروتون و داروی سوزش معده هستند.  که برای درمان مشکلات گوارشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر دو دارو برای کاهش اسید معده و در نتیجه جلوگیری از رفلاکس معده و التهاب مری تجویز می‌شوند. اساس کار آن‌ها، مهار ترشح اسید معده است.

دقیقا همان چیزی که دکتر تجویز کرده است را مصرف کنید. دستورالعمل روی برچسب را دنبال کنید، تمام راهنماهای دارویی و یا برگه دستورالعمل را بخوانید و طبق دستور از دارو استفاده کنید.

سوالات متداول

آیا ایجاد لکه های قرمز و راش پوستی از عوارض پنتوپرازول است؟

یکی از عوارض جانبی مصرف این دارو واکنش های آلرژیک شدید می باشد. مثل (راش، کهیر، خارش، اشکال در تنفس، تنگی در قفسه سینه، ورم دهان، صورت، لب ها، گلو، یا زبان).

آیا پنتوپرازول می تواند باعث افزایش وزن شود؟

یکی ازعوارض مصرف پنتوپرازول به مشکلات کلیوی اشاره شد. ممکن است شامل ادرار کمتر از حد معمول، مشاهده خون در ادرار، تورم، افزایش سریع وزن اشاره گردید.

آیا پنتوپرازول برای استفاده طولانی مدت بی خطر است؟

اگر بیش از 3 سال از پنتوپرازول استفاده می کنید  ممکن است دچار کمبود ویتامین B-12 شوید. با پزشک خود در مورد چگونگی مدیریت این شرایط در صورت بروز با آن صحبت کنید.

آیا پنتوپرازول باعث سرطان معده می شود؟

بر اساس پژوهشی که نتایج آن به تازگی در مجله Gut منتشر شده است. در صورت مصرف طولانی‌مدت داروهای مهارکننده پمپ پروتون. داروهایی مثل امپرازول، پنتوپرازول، اسموپرازول و لانسوپرازول خطر ابتلا به سرطان معده ۲٫۴ برابر می‌شود.

دکتر مریم ابراهیمی

خانم دکتر مریم ابراهیمی حدود 10 سال به صورت حرفه‌ای در حوزه داروسازی و پزشک داروخانه مشغول به فعالیت است. ایشان به مدت دو سال طرح داروسازی در داروخانه تخصصی شهید کاظمی وابسته به دانشگاه شهید بهشتی سپری کرده است.با تجربیاتی که این سال‌ها ایشان به دست آورده‌اند تصمیم به همکاری با تیم فوق های تحریریه کافه نبض گرفتند تا به یاری هم بهترین توصیه های تغذیه ای و دارویی را به کاربرهای عزیز ارائه نمایند.
پست های مرتبط

فواید شگفت انگیز قرص ملاتونین برای سلامتی

بی‌شک اطلاع از فواید قرص ملاتونین و تاثیرات شگفت انگیز آن بر…

فواید ویتامین D3 برای افزایش سلامتی

فواید ویتامین D3، که با نام “ویتامین آفتاب” نیز شناخته می‌شود، بر…

با مواد غذایی افزایش دهنده میل جنسی بیشتر در تخت خواب بمانید!

استفاده از مواد غذایی افزایش دهنده میل جنسی یکی از روش های…

دیدگاهتان را بنویسید