چی بخوریم که ویروس کرونا نگیریم؟

تغذیه مناسب و شیوه زندگی سالم بسیار مهم است، به خصوص در مواقعی که سیستم ایمنی بدن نیاز به مقابله با بیماری دارد. ما می­توانیم با مصرف خوراکی‌های مفید و تقویت قدرت دفاعی بدن، خودمان را برابر انواع بیماری ها از جمله ویروس کرونا مقاوم کنیم.

بهترین پیشگری از ابتلا به کرونا تقویم سیستم ایمنی بدن با کمک راهنمای سازمان بهداشت جهانی و رژیم غذایی غنی از ویتامین های A، B، C، D و آنتی اکسیدان را اینجا ببینید.

پس به این منظور رژیم غذایی سالم را رعایت کنید. هر روز ترکیبی از غلات کامل مثل گندم، ذرت، برنج و حبوبات مانند عدس و لوبیا و مقدار زیادی سبزیجات و میوه‌های تازه را در کنار برخی غذاهایی که منبع حیوانی دارند (برای مثال گوشت، ماهی، تخم مرغ و شیر) میل کنید. در ادامه این مطلب کافه نبض می­خواهیم برخی از مفیدترین غذا در بهبود سیستم ایمنی بدن را به شما معرفی کنیم.

چه کسی در معرض خطر بیماری کرونا ویروس است؟

ویروس کرونا همه گروه‌های سنی را تحت تاثیر قرار می­دهد. با این وجود، شواهد نشان می­دهد که دو گروه از افراد بیشتر در معرض خطر بیماری کرونا ویروس هستند. افراد مسن و کسانی که بیماری زمینه ای دارند. خطر ابتلا شدید به بیماری از 40 سالگی به بالا بیشتر می­شود. به همین خاطر لازم است افرادی که در سنین بالاتر هستند و افراد آسیب پذیر بیشتر مراقب خود باشند.

گروهای پر خطر در معرض کویید 19 شامل افراد:

  • بالای 60 سال
  • دچار ناتوانی در یادگیری
  • مبتلا به بیماری ریوی (مثل اسم، برونشیت یا آمفیزم)
  • دارای بیماری‌های قلبی (مانند نارسایی قلبی)
  • فشار خون بالا
  • دیابت
  • بیماری مزمن کلیوی
  • بیماری کبدی (مثل هپاتیت)
  • دارای انواع بیماری‌هایی که روی تنفس اثر بگذارد
  • مبتلا به سرطان
  • دارای سیستم ایمنی ضعیف (نقص سیستم ایمنی)
  • بیماری عروق مغزی
  • بیماری‌های موثر روی مغز و اعصاب (مانند پارکینسون، بیماری نورون حرکتی، ام اس، اسکلروزیس چند گانه یا فلج مغزی)
  • دارای بیماری طحال یا طحال برداشته شده
  • بیماری‌هایی که باعث بیشتر شدن احتمال ابتلا به عفونت بشود (مانند HIV، لوپوس یا اسکلرودرمی)
  • چاقی
  • افراد ساکن در خانه سالمندان
  • افراد دارای معلولیت و بیش از 50 سال

با کدام ویتامین ها سیستم ایمنی قوی داشته باشیم؟

کمبود تغذیه ای یکی از عوامل اصلی ضعف سیستم ایمنی بدن است. متخصصان تغذیه معتقدند که ریز مغذی ها در سه سطح از بدن حفاظت می­کنند: موانع فیزیکی (پوست و مخاط)، ایمنی سلولی و آنتی بادی. ویتامین‌های E و C به موانع فیزیکی کمک می­کند.

ویتامین‌های B6، E، D، C، B12، اسید فولیک، روی و سلنیوم از ایمنی در سطح سلولی حمایت می­کنند. در نهایت همه این ریز مغذی ها به جز ویتامین C و آهن برای تولید آنتی بادی ضروری هستند. اگر رژیم غذایی شما سطح کافی از این ویتامین ها و مواد معدنی را تامین نکند، ممکن است عملکرد سیستم ایمنی بدن به بهترین شکل نباشد.

تقویت سیستم ایمنی بدن را تنها می توان با تغذیه سالم تضمین کرد. یکی از روش ها رژیم غذایی سالم استفاده از سبزیجات و میوه های پر فیبر است.

 بهترین مواد غذایی برای مقابله با ویروس کرونا

داشتن رژیم غذایی مغذی برای مقابله با ویروس کرونا اهمیت زیادی دارد. مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی و توانایی بدن ما در جلوگیری و مبارزه و بهبودی از عفونت ها اثر می­گذارد. در این زمینه توجه به نکات زیر میتواند به شما کمک کند:

  •  ماهی قزل آلا، ساردین و گردو دارای اسیدهای چرب امگا 3 هستند که التهاب را کاهش می­دهد و به سیستم ایمنی را تقویت می­کنند. همچنین امگا 3 در ساخت سلولی هم مفید است و فعالیت گلبول‌های سفید را افزایش می­دهد.
  • شکلات تلخ دارای منیزیم است که آنتی بادی ها را برای از بین بردن بیماری تقویت می­کند
  • مرکبات و سبزیجات برگ سبز ویتامین C را تامین می­کنند که یک ماده مغذی اصلی برای ایمنی بهتر است
  • آجیل و دانه ها ویتامین E، سلنیوم و منیزیم دارند که از ایمنی بدن حمایت می­کند
  • سیر و پیاز دارای خواص ضد ویروسی هستند
  • ماست به سلامت روده کمک می­کند، که ممکن است به طور مثبت بر ایمنی بدن تاثیر بگذارد
متاسفانه درمان قطعی برای کرونا ویروس مشخص نشده است و دانشمندان همواره در پی یافتن واکسن کرونا هستند. بنابراین بهترین راه پیشگیری است همراه با رژیم غذایی سالم.

سبزیجات و رژیم غذایی متنوع و پر فیبر

سبزیجات و میوه ها تازه دارای خواص آنتی اکسیدانی بسیار خوبی هستند و سموم بدن، به ویژه در ریه ها را تمیز می­کنند. ریه ها همیشه در معرض آلودگی، ویروس و باکتری ها هستند و بدن سعی در از بین بردن آنها دارد. مصرف مواد غذایی دارای فیبر کافی هم به سلامت دستگاه گوارش کمک می­کند که در ارتباط مستقیمی ‌با سیستم ایمنی دارد. غذاهای سبوس دار مثل نان جو، برنج قهوه ای و نان گندم کامل در این زمینه مفید هستند.

تاثیر شگفت انگیز محصولات پروبیوتیک

غذاهای تخمیر شده مثل ماست مصرف کنید. ماست دارای باکتری‌های خوب یا همان پروبیوتیک ها هستند که از سلامت دستگاه گوارش حفاظت می­کند و بخش عمده ای از سیستم ایمنی بدن به دستگاه گوارش مربوط است. خوردن روزانه غذاهای پروبیوتیک می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی را بهبود بخشد زیرا باعث تولید بیشتر آنتی بادی ها می­شود در مقابله با ویروس ها نقش دارند.

مصرف آب بیشتر و غذاهای غنی از آب

آبرسانی کافی به بدن برای سلامتی مهم است. آب، مواد غذایی و مواد مغذی را در خون حمل می­کند، دمای بدن را تنظیم می­کند و مواد زائد را خارج می­کند. از مصرف آب میوه، نوشابه و نوشیدنی‌های گازدار بی ارزش به جای آب خودداری کنید.

مصرف آب بیشتر به سیستم ایمنی بدن کمک می­کند. اگر در معرض سرماخوردگی هستید، نوشیدن آب می‌تواند گرفتگی را رفع کند.

هر چند بسیاری از مردم ممکن است آب میوه ها به خصوص آب پرتقال صنعتی را یک راه مناسب برای آبرسانی بدن و تقویت سیستم ایمنی بدانند، اما محققان معتقدند این مواد قندی هیچ تاثیری برای جلوگیری از بیماری ندارند. نوشیدنی‌های با قند صفر گزینه‌های خوبی هستند.

معجزه زردچوبه و فلفل قرمز (ادویه ها)

ادویه ای وجود دارد که باید برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا به رژیم غذایی اضافه شود و آن زردچوبه است. زردچوبه ماده ای طبیعی است که با تاثیر روی تنظیم سیستم ایمنی بدن به به تقویت آن کمک می‌کند. این ادویه جادویی دارای خواص ضد التهابی فوق العاده ای است. آن را در غذاها اضافه کنید تا از مزایای آن برای سلامتی بهره ببرید.

فلفل قرمز دارای مقادیر زیادی کپسایسین است که نوروپپتید درگیر در فرآیندهای التهابی، که ماده P نامیده می‌شود را سرکوب می­کند. در طب گیاهی مدرن از فلفل قرمز برای فعال کردن سیستم گردش خون در درمان سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می­کنند.

این ادویه علاوه بر ترکیب تغذیه ای قوی و تقویت سیستم ایمنی بدن، منبع بسیار خوبی از بتاکاروتن است که یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می­شود. در کل این ماده به ارتقاء سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می­کند.

عفونت ناشی از TGEV موجب بیماری‌ای موسوم به گاستروانتریت قابل انتقال در خوک‌ها می‌شود که با اسهال، کم آبی شدید و مرگ همراه است.

مهمترین ویتامین‌هایی که باید مصرف کنید

 همانطور که گفتیم برای عملکرد بهتر سیستم ایمنی در مقابل کرونا ویروس مصرف ویتامین ها و مکمل ها اهمیت دارد. در این میان ویتامین‌های C، D و سایر عناصر ریز مغذی مقل آهن و سلنیوم ضرورت بیشتری دارند. در صورت کمبود این ویتامین ها، راه برای ویروس ها باز است زیرا بدن نمی‌تواند از خود در مقابل مهاجمان دفاع کند.

به خصوص برای افرادی که جزو گروه پر خطر به حساب می­ آیند، خطر سیر شدید بیماری بسیار زیاد می­شود. این ویتامین ها و ریز مغذی ها در عملکرد درست ارگانیسم‌های بدن نقش دارند.

اهمیت ویتامین D در جلوگیری از ابتلا به کرونا

ویتامین D در برخی غذاها وجود دارد، همچنین بدن ما می‌تواند آن را از نور خورشید بدست آورد. این ویتامین بیشتر به دلیل تاثیر در سلامت استخوان شناخته می­شود، اما نقش حیاتی آن در عملکرد سیستم ایمنی به همان اندازه مهم است، به همین دلیل در ویروس کرونا در کانون توجه است.

تحقیقات نشان می‌دهند کشورهایی که کمبود ویتامین D در آنها شایع است، موارد بالاتر عفونت کووید 19 و عوارض شدیدتر بیماری را نشان دادند. چیزی که ثابت شده نشان می­دهد که ویروس از کمبود ویتامین D به نفع خود استفاده می­کند. علاوه بر این چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع 2 که از عوامل ابتلا به بیماری شدید ناشی از کرونا ویروس هستند با سطح پایین ویتامین D مرتبط هستند.

ویتامین C تقویت کننده سیستم ایمنی

مطالعات نشان می­دهد که مصرف 500 میلی گرم ویتامین C برای دو بار در روز می­تواند به جلوگیری از سرماخوردگی کمک کند، اما آن را درمان نمی­کند. ویتامین C ممکن است از عفونت‌های ویروسی جلوگیری نکند اما می­تواند روند بهبودی را سرعت بخشد.

ویتامین C برای عملکرد گلبول‌های سفید خون که به مقابله با عفونت ها کمک می­کنند، حیاتی است. برخی شواهد نشان می­دهد که می‌تواند به کنترل علائم خاصی که در بیماران مبتلا به کووید 19 دیده می­شود کمک کند، مثل سندروم حاد تنفسی. در حال حاضر از دوزهای بالای ویتامین C برای درمان بیمارانی استفاده می­شود که تحت تاثیر شدید این ویروس هستند.

زینک و روی موثر در ایمنی بدن

روی ماده مغذی دیگری است که در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است، به خصوص در تولید گلبول‌های سفید خون که به مقابله با عفونت کمک می­کند. هرچقدر عفونت شدیدتر باشد، تعداد گلبول‌های سفید خون بالاتر می‌رود، پس میزان پایین از آن مانع از غلبه بدن بر عفونت ها می­شود.

التهاب یک عارضه شایع بین بیماران با موارد شدیدتر ابتلا بیماری است که کرونا ویروس آن را ایجاد می­کند و آسیب جدی به سلول‌های وارد می­کند. زینک می‌تواند به جلوگیری از تکثیر ویروس در بینی و حلق کمک کند و التهاب دستگاه تنفسی فوقانی را کاهش دهد.

پزشکان امیدوارند همین کار در التهاب ناشی از کرونا ویروس هم موثر باشد. البته تاکید می‌کنند که مصرف روی هیچ تضمینی برای جلوگیری از آلوده شدن به ویروس نیست.

لیست چند نوشیدنی گیاهی برای پاکسازی ریه

روش‌های طبیعی برای پاکسازی ریه ها وجود دارد. در اینجا چند روش طبیعی برای پاکسازی ریه ها گفته شده است که می­تواند به بهبود وضعیت ریه ها و سلامت کلی شما کمک کند:

متاسفانه خانواده کوید 19 ریه را هدف قرار می دهد. برای افرادی که به این بیماری مبتلا شده اند یا حتی برای پیشگیری بسیار مفید است.

جلوگیری از کرونا با نوشیدن الکل، اشتباهی جبران ناپذیر

با وجود اینکه مواد ضد عفونی کننده دست حاوی الکل اتیل می‌تواند به از بین بردن ویروس کرونا در سطوح کمک کند، نوشیدن الکل هیچ اثر محافظتی در برابر این ویروس ایجاد نمی­کند. اگر غلظت الکل در خون بیش از 0.40% باشد می­تواند باعث مرگ شود.

علاوه بر این، نوشیدن الکل بدن را بیشتر در معرض عفونت‌های ویروسی قرار می­دهد. در واقع مصرف الکل عملکرد سلول‌های ایمنی در ریه ها را مختل می­کند و باعث می­شود پاسخ ایمنی بدن کمتر موثر باشد.

همچنین به سلول‌های پوشاننده سطح ریه آسیب می­زند و این آسیب ممکن است تا زمان بروز عفونت در ریه ها قابل تشخیص نباشد.

عدم استفاده خودسرانه از مسکن ها

تحقیقات نشان داده است وقتی بیماری هستید، مصرف خودسرانه از مسکن‌هایی مثل ایبوپروفن و استامینوفن ها به طور بالقوه می­تواند شدت واقعی علائم ویروس کرونا را پنهان کند. این منجر به عدم مراجعه به پزشک در زمان لازم می­شود. حتی اگر بیماری شما تشخیص داده شد باید تنها داروهای تجویز شده را مصرف کنید.

حرف آخر

در حالی که تغذیه مناسب و مصرف آب کافی باعث بهبود سلامتی و ایمنی بدن می­شود، اما نمی­تواند جادو کند. موارد ذکر شده برخی از غذاهای متداول هستند که به سیستم ایمنی کمک می­کند. با این حال توجه کنید که این غذا به طور مستقیم از ابتلا به عفونت کرونا ویروس پیشگیری نمی­کند و درمان این بیماری به حساب نمی­آید، اما مصرف آنها در کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.

فاطمه سعادت

پست های مرتبط

درمان اگزما در کودکان با روش های موثر خانگی

درمان اگزما در کودکان امری و آموزش های خانگی در رابطه با…

روغن کنجد و فواید درمانی آن

دانه کنجد بالاترین میزان روغن را در بین دانه‌‌‌های روغنی گیاهی مثل:…

توصیه هایی جهت درمان چربی خون در طب سنتی

درمان چربی خون در طب سنتی یک روش کاربردی جهت درمان کلسترول…

دیدگاهتان را بنویسید