صفحه اصلی > آرایش و زیبایی و پوست، مو و زیبایی : رمز و راز کراتین مو در منزل فاش شد

رمز و راز کراتین مو در منزل فاش شد

با توجه به علاقه اکثر افراد به داشتن موهای صاف و لخت، امروزه کراتین مو در منزل با مواد طرفداران خاص خود را پیدا کرده است. اغلب آسیب‌دیدگی موها در اشکال مختلفی نمایان می‌شود که وز شدن و گره‌خوردگی بیش‌ از حد موها فقط دو مورد از مشهورترین و رایج‌ترین آنها هستند. واقعیت این است که این نشانه‌های آزاردهنده به بخشی جدانشدنی از زندگی روزمره ما تبدیل شده‌اند چرا که رفتارها و تصمیمات خود ما درباره نگهداری از موها (مانند رنگ کردن آنها، استفاده از ابزارهای حالت‌دهنده گرمایشی برای موها یا بستن موها به شیوه‌های نادرست) به‌مرور زمان باعث آسیب‌دیدگی موها می‌شود؛

اگر چه در گذشته راه‌ حل درستی برای این مشکلات وجود نداشت، اما امروز روش‌های دائم و موقت برای این منظور ابداع شده است. روش دائم که برای لخت شدن موها مورد استفاده قرار می‌گیرد، ریباندینگ نام دارد که محل بحث ما در این مطلب نیست. آنچه در این مطلب مورد توجه ما قرار دارد، کراتینه مو در خانه با مواد طبیعی است که به‌ عنوان یک روش موقتی برای صاف کردن موها شناخته می‌شود.

اما، آیا شما با طریقه‌ کراتینه مو در منزل آشنا هستید؟ آیا شما هم از موهای وز شده خود خسته شده‌اید؟ آیا موهای شما هم فر و مجعد است و می‌خواهید برای مدتی هم که موهای لخت و صاف را تجربه کنید؟ در این مطلب کافه نبض تاش شده است شما را به‌طور مفصل در خصوص کراتین مو در منزل با مواد طبیعی و همچنین نکات مراقبتی که برای این منظور باید در نظر گرفته شود، آشنا کنیم. اگر به دنبال یک راهکار مناسب برای داشتن موهایی نرم، صاف و درخشان هستید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

کراتین با مواد طبیعی روشی راحت برای رفع وزی مو است.

کراتین مو یعنی چه؟

اصلی‌ترین ماده پروتئینی موجود در ناخن،‌ مو و پوست بدن انسان کراتین نام دارد. بررسی‌های آزمایشگاهی نشان داده است که این پروتئین به‌ عنوان مهم‌ترین عامل شادابی و طراوت مو و پوست بدن به شمار می‌رود. کاهش این پروتئین طبیعی در بدن انسان باعث شکنندگی ناخن، زبری پوست و وز شدن موها می‌شود. عوامل متعددی از حضور طولانی‌ مدت در معرض نور مستقیم آفتاب، تماس مواد شیمیایی با مو و پوست و همچنین تغذیه نامناسب موجب کاهش کراتین در بدن می‌شود.

اگر برای مدتی کمبود کراتین به‌ صورت طبیعی در بدن ادامه پیدا کند، عوارضی که در بالا اشاره شده است، ظاهر می‌شوند. در حال حاضر راه‌ حل برطرف کردن این چالش انجام کراتین مو در منزل، کلینیک‌ها و آرایشگاه‌ها است. با انجام کراتینه مو در منزل یا آرایشگاه، کراتین مورد نیاز بدن به‌ طور مصنوعی تامین می‌شود. در نتیجه بافت‌های آسیب‌دیده مو به‌ طور کامل ترمیم می‌شوند.

البته همان‌ طور که در مقدمه اشاره کردیم، این روش موقتی بوده و بعد از مدتی نیاز به تکرار آن است. اگر از مواد اولیه باکیفیت برای کراتینه مو استفاده شود و همچنین روش کراتینه مو در منزل به‌ درستی اجرا گردد، بین 60 الی 180 روز بسته به‌ نوع کراتینه، موهای شما حالت لخت و صاف خود را حفظ خواهد کرد.

کراتین روشی پرطرفدار برای صاف و لخت کردن موی وز است.

کراتینه مو در منزل با مواد طبیعی

اگر قصد کراتین مو در منزل دارید، باید قبل از آن در خصوص روش کراتینه مو در منزل آگاهی کسب کنید. در حالت کلی دو روش برای کراتین مو در منزل یا آرایشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دو روش عبارتند از:‌

1- روش برزیلی:‌ این روش برای کسانی که موهای خیلی فر دارند، مناسب است. در روش کراتینه برزیلی، مواد کراتینه را روی مو می‌گذارند. سپس مدتی به آن استراحت می‌دهند. در نهایت پس از برداشتن مواد کراتینه، به‌ کمک یک برس فلزی و سشوار موها را خشک می‌کنند. از نظر زمانی شاید چیزی حدود 1 الی 1.5 ساعت زمان صرف این روش کراتینه مو در منزل شود. ماندگاری اثر کراتین مو در منزل به‌ روش برزیلی، حدود 3 تا 6 ماه بسته به‌نوع مواد کراتینه و جنس موها است. در این روش نه‌ تنها موهای وز شده کاملا صاف می‌شوند، بلکه هیچ تغییری در حجم موی افراد نیز به‌وجود نمی‌آید.

2- روش احیایی: طریقه‌ی کراتینه مو در منزل به‌روش احیایی به این صورت است که مواد کراتینه باید روی ریشه تا موی سر به‌طور کامل قرار داده شود. این روش کراتین مو در منزل مناسب افرادی است که دارای موی مجعد هستند؛ چرا که در این روش علاوه‌ بر سطح موی فرد، ریشه آن نیز با مواد کراتینه تقویت می‌شود. در نهایت پس از گذشت مدتی از قرار گرفتن مواد کراتینه روی مو، به‌ کمک یک سشوار و اتوی مو (ترجیحا سرامیکی) اقدام به صاف کردن موها می‌کنند. ماندگاری اثر این روش کراتینه مو در منزل حدود 60 روز است و از این جهت نسبت به‌ روش برزیلی ماندگاری کمتری دارد.

اما در ادامه آموزش کراتینه مو در منزل به‌ کمک مواد طبیعی مختلفی که به‌ راحتی در دسترس همه افراد قرار دارند بررسی شده است.

ماسک کاراتین مو تخم مرغ و ماست

اگر موهای شما نیز در اثر عواملی که در بالا ذکر شده است، دچار آسیب شده‌اند، بهترین ماسک مو برای بهبود آن‌ها، استفاده از ماسک کراتین مو تخم مرغ و ماست است. همان‌طور که می‌دانید تخم مرغ سرشار از پروتئین است و می‌تواند در جبران کمبود کراتین در مو نقش مهمی ایفا کند. به‌ علاوه اسید لاکتیک موجود در ماست به‌ عنوان ترمیم‌کننده بافت موی سر عمل می‌کند و موجب افزایش رشد موها می‌شود. اگر بعد از رنگ کردن موها، مشاهده کردید که موی سر شما سخت و زبر شده است، کراتین مو در منزل با ماسک تخم مرغ و ماست بهترین راه‌ حل برای برطرف کردن این مشکل به شمار می‌رود.

طرز تهیه ماسک کاراتین مو تخم مرغ و ماست:

طریقه کراتینه مو در منزل با مواد ذکر شده به این صورت است که ابتدا باید یک عدد تخم مرغ را با یک چهارم لیوان ماست ترکیب نمایید. با اضافه کردن یک چهارم لیوان سس مایونز می‌توانید این ترکیب را غنی‌تر کنید. باید این ترکیب را به‌ خوبی مخلوط کنید؛ به‌ صورتی که محصول نهایی حالت یکپارچه و یکنواخت به‌ خود بگیرد.

سپس ماسک را روی موی سر خود بمالید. به کمک انگشتان به‌آرامی موهای خود را ماساژ دهید. به‌ مدت یک ساعت باید این ماسک ریو سر شما باقی بماند. در نهایت به‌ کمک شامپو موی سر خود را بشویید. برای شستشوی موی سر به هیچ عنوان از آب گرم استفاده نکنید. و با آن سرد یا ولرم این کار را انجام دهید.

استفاده از ماسک طبیعی تخم مرغ و ماست به صاف شدن مو کمک کرده و یکی از مهمترین مواد کراتین است.

ماسک کراتین مو آووکادو و مایونز

اگر در گذر زمان موهای شما حالت خشک و شکننده پیدا کرده است، ماسک مایونز و آووکادو به‌ عنوان یک گزینه‌ی مناسب برای کراتین مو در منزل به شمار می‌رود.

طرز تهیه ماسک کراتین مو آووکادو و مایونز:

ابتدا نیمی از یک میوه آووکادو را داخل یک ظرف له کنید. در ادامه یک فنجان سس ماینوز به آن بیفزایید. این دو ماده را به‌ خوبی با هم ترکیب کنید.

سپس مخلوط حاصل به موی سر خود به‌ویژه ریشه‌ی مو بمالید. نیم ساعت زمان دهید تا ماسک روی سر شما باقی بماند. در ادامه موی سر خود را به کمک آب سرد به‌ آرامی بشویید. مطمئنا پس از چند بار تکرار این ماسک، لطافت و نرم شدن موی سر خود را احساس خواهید کرد. مایونز و آووکادو نرم‌کننده‌های بسیار خوب به شمار می‌روند.

ماسک آووکادو و مایونز ماسکی ساده و آسان برای کراتین موی سر است.

کراتین مو با تخم مرغ، عسل و روغن زیتون

یکی از مشکلات اساسی که موجب وز یا مجعد شدن موی سر افراد می‌شود، کاهش سطح رطوبت موی آن‌ها است. در همین راستا روغن زیتون با خواص درمانی بسیار خوبی که دارد، به‌ عنوان یک گزینه فوق‌العاده برای کراتین مو در منزل به شمار می‌رود. این روش ماسک مو تقریبا روی انواع و اقسام موها جواب می‌دهد و با خیال آسوده می‌توان از اثربخشی این ماسک مو استفاده کرد. جالب است بدانید، تخم مرغ دارای نوعی آنزیم است که به‌ پاکسازی موی سر از هرگونه باکتری کمک شایانی می‌کند. به‌ علاوه عسل طبیعی نیز سرشار از ویتامین‌های مختلفی است که به راحتی قابلیت انتقال به موی سر را دارند.

طرز تهیه کراتین مو با تخم مرغ، عسل و روغن زیتون:

برای انجام کراتینه مو در منزل با این مواد ابتدا باید زرده و سفیده‌ی دو تخم مرغ را داخل یک ظرف بریزید و سپس پنج قاشق روغن زیتون و دو قاشق عسل طبیعی به آن اضافه کنید. در نهایت شروع به مخلوط کردن محتویات ظرف کنید. پس از آن ماسک تولید شده را به موهای خود بمالید. توجه داشته باشید که تمام سطح موی سط شما با ماسک پوشش داده شود. در نهایت پس از یک ربع می‌توانید موی سر خود را به آرامی شستشو دهید.

ماسک تخم مرغ، عسل و روغن زیتون به کراتین موی سر کمک کرده و باعث صافی مو میشود.

ماسک مو ژلاتین

ژلاتین سرشار از پروتئین و آمینواسیدها است. میزان قابل توجهی کراتین در ژلاتین وجود دارد. به‌همین دلیل انجام کراتینه مو در منزل به‌ کمک ماسک ژلاتین یک انتخاب هوشمندانه است.

طرز تهیه ماسک مو ژلاتین:

برای این منظورر ترکیبی از ژلاتین، روغن نارگیل، آووکادو و تخم مرغ را آماده کنید. پس از مخلوط کردن کامل این مواد با یکدیگر، آن را به موی سر خود بمالید و به‌ مدت 15 دقیقه زمان دهید تا روی سر شما باقی بماند. این ترکیب علاوه‌ بر تامین کراتین مورد نیاز موی سر، موجب لطافت و نرمی موی سر شما می‌گردد.

ماسک مو ژلاتین روشی کاربردی برای صاف کردن موی سر است.

ماسک کراتین عسل و نارگیل

طریقه‌ی دیگر کراتینه کردن مو در منزل به‌ کمک عسل و نارگیل است. برای این منظور باید زرده یک تخم مرغ را یا یک قاشق روغن نارگیل، یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی، نصف یک لیوان شیر پرچرب و یک عدد موز با هم ترکیب کنید. مخلوط نهایی باید یک دست و نرم باشد. سپس آن را روی سر خود قرار دهید و به‌ مدت 20 دقیقه صبر کنید. در نهایت موهای خود را با آب سرد بشویید. نارگیل به دلیل روغن زیادی که دارد، نقش بسیار موثری در مرطوب کردن و نرم کردن موی سر دارد.

ماسک کراتین عسل و نارگیل به لطافت و نرمی موها و صاف شدن موی سر کمک میکند.

کراتین مو با موز و تخم مرغ

تخم مرغ به‌ سبب اینکه حاوی مقدار زیادی پروتئین و همچنین آنزیم‌های پاک‌کننده است، به‌ عنوان یک ماده‌ی کلیدی در کراتین مو در منزل مورد استفاده قرار می‌گیرد. موز نیز حاوی پتاسیم است؛ پتاسیم به‌ عنوان یک عنصر ترمیم کننده به شمار می‌رود. به‌ علاوه توجه داشته باشید که ویتامین A موجود در موز سبب مرطوب شدن آن می‌شود. در کنار موز و تخم مرغ، باید مقداری عسل طبیعی نیز استفاه شود تا مواد مغذی ضروری موی سر به‌طور کامل تامین شود. همچنین می‌توان با اضافه کردن شیر تازه به ترکیب فوق، سبب درخشان شدن موی سر نیز شد.

اما آموزش کراتینه مو در منزل به‌ کمک این مواد را بررسی می‌کنیم. یک تخم مرغ، یک عدد موز رسیده، دو قاشق غذاخوری عسل طبیعی و 2 قاشق غذاخوری شیر تازه باید با یکدیگری به‌ خوبی ترکیب شود تا مخلوطی یک دست به‌ وجود بیاید. سپس ماسک را روی موی سر خود قرار دهید و تمام بخش‌های آن را بپوشانید. یک ساعت باید این ماسک روی سر شما باقی بماند. در نهایت به‌ کمک یک شامپوی ملایم موی سر خود را تمیز کنید. رمز اثرگذاری این ماسک مو تکرار مداوم آن فواصل زمانی معین است.

کراتین مو با موز و تخم مرغ به صاف شدن و نرمی مو کمک میکند.

فواید کراتین کردن مو

میزان اثرگذاری کراتین مو در منزل یا آرایشگاه کاملا وابسته به جنس و حالت موی سر شما است. اما در حالت کلی فواید انجام کراتین مو در منزل را می‌توان در موارد زیر خلاصه نمود:

  • برطرف کردن حالت شکنندگی موی سر
  • از بین رفتن زبری مو
  • تبدیل موهای مجعد به موهای صاف
  • تقویت رشد موی سر و افزایش ضخامت تار موها
  • ایجاد حالت درخشندگی در مو
  • راحت‌تر شانه شدن موها و همچنین حالت‌دهی به موی سر

شستشوی موها بعد از کراتین در منزل

بی‌شک حق هر فردی داشتن موهایی زیبا، لطیف و خوش‌حالت است. مسلما کراتینه می‌تواند به افرادی که دچار زبری و خشکی موها شده‌اند، کمک کند اما باید دقت کنید، برای مراقبت از موهای خود بعد از کراتین در منزل باید از شامپوهای ملایم و بدون سولفات استفاده کنید، زیرا شامپوهای حاوی سولفات سدیم، کراتین موهای شما را از بین می‌برد. همچنین آب شور و آب کلردار نیز به موهای شما آسیب می‌رساند.

مراقبت های قبل و بعد از کراتین مو

تنها در صورتی از کراتین مو در منزل یا آرایشگاه استفاده کنید که دارای موهای وز، مجعد و شکننده هستید. در غیر این صورت انجام کراتینه مو در منزل نه‌ تنها مزیتی به‌ همراه ندارد، بلکه می‌تواند بشدت آسیب‌زا نیز باشد. باید مطمئن شوید که کراتین مو برای شما عوارضی به‌ همراه ندارد.

بعد از انجام یک روش کراتینه مو در منزل نیز باید مراقبت‌هایی را حتما لحاظ کنید. در همین راستا توصیه می‌شود تا دو روز از بافتن یا بستن موی سر خود اجتناب کنید. همچنین با توجه به حالت موی سر شما باید از شامپوهای مخصوص استفاده نمایید که فاقد مواد شیمیایی مضر و سولفات باشند. این مواد به‌ راحتی کراتین مصنوعی که به موی شما اضافه شده را از بین می‌برند.

همچنین در هنگام استفاده از سشوار  یا اتوی مو باید توجه داشته باشید که دمای بالا می‌تواند موجب از بین رفتن اثر کراتین مو در سر شود. به همین دلیل تا چند روز بعد از کراتین مو در منزل، حتما از قرار دادن موی سر در معرض دمای بالا خودداری کنید.

اهمیت ریزش مو بیش از حد

همان‌طور که می‌دانید کراتینه‌ی مو دائمی نیست و مداوم نیاز به ترمیم دارد؛ و انجام کراتین مو در منزل یا آرایشگاه در برخی افراد موجب نازک شدن موها و همچنین ریزش موی سر می‌شود. در صورتی که بعد از انجام کراتینه مو در منزل با چنین پدیده‌ای مواجه شدید، حتما به پزشک معالج متخصص پوست و مو مراجعه کنید و از او راهنمایی بگیرید.

توجه به واکنش های حساسیتی

عارضه‌ی دیگری که در اثر کراتین مو در منزل برای برخی دیگر از افراد به وجود می‌آید، انواع و اقسام حساسیت‌های پوست و مو است. این حساسیت‌ها معمولا به‌ صورت سوزش و خارش سر و همچنین قرمزی پوست سر به وجود می‌آیند. باید توجه داشته باشید که اگر این علائم پس از انجام کراتینه مو در منزل برای شما به وجود آمد، این روش را برای همیشه کنار بگذارید؛ چرا که در صورت تداوم می‌تواند منجر به بروز حساسیت‌های دائمی ناشی از کراتین شود.

سوالات رایج

چگونه می توانم در خانه کراتینه انجام دهم؟

روش‌های طبیعی مختلفی برای انجام کراتینه مو در منزل وجود دارد که در بالا به‌طور مفصل به آن‌ها پرداخته شده است می‌توانندروشی موثر و بدون عوارض باشند..

آیا درمان های کراتینه خانگی جواب می دهد؟

این مسئله کاملا بستگی به جنس و حالت موی سر شما دارد. اگر حساسیت ناشی از کراتین مو در منزل برای شما مشکل‌ساز نشود، معمولا در بلندمدت انجام کراتینه مو در منزل موثر است.

آیا کراتین می تواند به موهای شما آسیب برساند؟

پاسخ این سوال مثبت است. استفاده ازمواد شیمیایی برای کراتین مو در برخی از افراد ممکن است عوارضی مانند ریزش مو، نازک شدن مو و همچنین حساسیت‌هایی از قبیل سوزش و خارش سر به وجود بیاید. اما استفاده از مواد طبیعی و انجام تست قبل از انجام کراتین می‌تواند راه حلی مناسب برای تقویت موها و داشتن مویی لخت و صاف باشد

فاطمه سعادت

پست های مرتبط

رمز و راز درمان خانگی چروک صورت

چین و چروک یکی از معضلاتی است که با بالا رفتن سن…

درمان خانگی شوره سر با موثرترین روش ها

درمان شوره سر یک از مهمترین روشهای مراقبت از مو است و…

پرپشت شدن ریش با چند راهکار معجزه گر گیاهی

ریش به عنوان یکی از معیارهای زیبایی در چهره آقایان محسوب میشود…

دیدگاهتان را بنویسید