صفحه اصلی > تغذیه و مکمل ها و مکمل های غذایی : راهنمای مصرف مکمل کافئین و معرفی بهترین ها

راهنمای مصرف مکمل کافئین و معرفی بهترین ها

راهنمای مصرف مکمل کافئین و معرفی بهترین ها

بسیاری از افراد می‌دانند که کافئین به‌صورت طبیعی در مواد غذایی مانند کاکائو، چای، قهوه، نوشابه و … وجود دارد. اثر این ماده روی مواد غذایی ایجاد طعم تلخی در آن‌ها است. آنچه که معمولا افراد از کافئین می‌دانند این است که موجب می‌شود، فعالیت مغز افزایش پیدا کند و در مقابل خستگی و خواب‌آلودگی را کاهش می‌دهد.

مکمل کافئین نیز در قالب قرص در حال حاضر در دسترس است که معمولا بسیاری از از ورزشکاران به خصوص بدنسازان نسبت به مصرف آن علاقه‌مند هستند. در این مقاله قصد داریم آنچه که لازم است قبل از مصرف مکمل کافئین بدانید را مورد ارزیابی قرار دهیم. در ادامه با کافه نبض همراه باشید.

مکمل کافئین چیست؟

قرص کافئین نوعی مکمل است که مقدار زیادی کافئین در آن وجود دارد. بخشی از این قرص‌ها در فرآیند طبیعی تولید می‌شوند اما بخش قابل توجه دیگری نیز هستند که با استفاده از روش‌های صنعتی در بازار عرضه می‌شوند. آنچه باید در خصوص مصرف مکمل کافئین در نظر داشته باشید این است که به هیچ وجه نباید سراغ پودرهای کافئین که در بازار ممکن است عرضه شود، بروید. چند سالی است که این پودرها در ردیف مکمل‌های غیر مجاز برای عموم مردم در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا قرار گرفته است.

با وجود مزایای زیادی که مصرف مکمل کافئین به دنبال دارد، اما نباید فراموش کرد که مصرف بیش از حد مجاز آن عوارض جدی را نیز به دنبال دارد که در صورت بی‌توجهی مشکلاتی را در پی خواهد داشت.

ماهیت مکمل کافئین چیست؟

عده‌ای از مردم گمان می‌کنند که قرص‌های کافئین را می‌توان به سادگی جایگزین نوشیدنی‌هایی مانند قهوه و چای کرد. به همین دلیل در یک اقدام خودسرانه این کار را انجام می‌دهند اما باید توجه داشت که نوشیدنی مانند قهوه و قرص کافئین از نظر ساختاری تفاوت‌های جدی با هم دارند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

1. میزان کافئین موجود در قهوه و مکمل

یک لیوان قهوه معمولا حاوی 95 میلی گرم کافئین است. در حالی که مصرف مکمل کافئین بسته به نوع آن بین 100 تا 200 میلی گرم کافئین وارد بدن می‌کند. کارشناسان حوزه تغذیه میزان مجاز مصرف کافئین در طول روز را برای افراد عادی حدود 400 میلی گرم در نظر می‌گیرند. بنابراین باید توجه داشت که با مصرف دو قرص مکمل معمولا به سقف حد مجاز مصرف روزانه می‌رسید.

2. خاصیت آنتی اکسیدانی قهوه

قهوه دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است که در جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها در افراد نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند. برخی از این آنتی اکسیدان‌ها عبارت‌اند از: اسیدهای کوماریک، کافئیک، فرولیک و کلروژنیک. این در حالی است که با مصرف مکمل کافئین از مزایا این آنتی اکسیدان‌ها بی‌بهره خواهید ماند.

3. تفاوت در طعم

مصرف مکمل کافئین مشکل بزرگی را برای عده‌ای از افراد حل می‌کند. چراکه گروهی از افراد علاقه‌ای به طعم قهوه ندارند و معمولا از شکر یا شیر برای تغییر طعم این نوشیدنی استفاده می‌کنند. در حالی که قرص کافئین به هیچ وجه مشکلی از این بابت به همراه ندارد و افراد می‌توانند بدون نگرانی از وارد شدن کالری اضافی به بدن آن را مصرف کنند.

4. نداشتن خاصیت اسیدی

خاصیت اسیدی موجود در نوشیدنی‌هایی مانند قهوه و نوشابه باعث رفلاکس معده می‌شود که احساس درد و ناراحتی را برای افراد به دنبال دارد. در حالی که مصرف مکمل کافئین این مشکل را به کلی برطرف می‌کند.

میزان مناسب مصرف مکمل کافئین

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم برای افراد معمولی مصرف روزانه حدود 400 میلی گرم کافئین مجاز است. در هنگام استفاده از قرص مکمل باید توجه داشته باشید که هر دوز از آن‌ها چه میزان کافئین وارد بدن می‌کند. در ادامه مصرف خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که از سقف مجاز عبور نکند.

نحوه مصرف مکمل کافئین

نکته بسیار مهمی که در خصوص مصرف مکمل کافئین باید در نظر بگیرید، این است که تحت هیچ شرایطی نباید بیش از یک قرص را در هر بار مصرف میل کنید. در صورتی که فعالیت ورزشی خاصی انجام نمی‌دهید از مصرف روزانه بیش از یک قرص اجتناب کنید. زمان مناسب مصرف این مکمل نیز با فاصله نیم ساعت قبل از آغاز تمرینات ورزشی به همراه یک لیوان آب است. به خاطر داشته باشید که اگر بیش از یک قرص در روز میل می‌کنید باید فاصله زمانی بین هر دو تا از آن‌ها بیش از 4 ساعت باشد.

آیا مکمل بدنسازی کافئین عملکرد ورزشکاران را افزایش می‌دهد؟

بررسی‌های علمی نشان داده است که مصرف مکمل کافئین در افزایش عملکرد بدن ورزشکاران نقش مؤثری را ایفا می‌کند. این ماده باعث می‌شود که سطح خستگی در بدن افراد کاهش پیدا کند و در نتیجه ورزشکاران بتوانند ساعات بیشتری را به فعالیت‌های سنگین بپردازند. اما باید توجه داشت که مصرف این مکمل باعث بی‌خوابی می‌گردد. در نتیجه ترجیحا باید زمان مصرف آن را به ساعت‌های ابتدایی روز منتقل کنید که این مشکل در شب دامن‌گیر شما نشود. کپسول مکمل کافئین انرکاف الحاوی 200 میلی گرم گزینه مناسبی است که بسیاری از بدنسازان از آن استفاده می‌کنند.

در صورتی که به هر دلیلی از بیماری خاصی مانند فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و … هستید به هیچ عنوان نباید خودسرانه از این مکمل استفاده کنید. در صورتی که تحت معالجه هستید، سعی کنید حتما با پزشک معالج خود در این زمینه مشورت‌های لازم را انجام دهید.

آیا بدن در برابر مکمل بدنسازی کافئین مقاوم می‌شود؟

پاسخ این پرسش مثبت است. سختمان بدن ما خیلی سریع در برابر مصرف مکمل کافئین مقاوم می‌شود. در نتیجه با گذر زمان ممکن است که بدن عملکرد مناسبی را که در ابتدا از خود نشان می‌داد را به نمایش نگذارد. به همین دلیل توصیه می‌شود که مصرف این مکمل را از دوزهای پایین آغاز کنید تا تأثیر آن به یکباره در بدن شما با افت جدی مواجه نشود. به خاطر داشته باشید که اگر کافئین مورد نیاز بدن را با مکمل تأمین می‌کنید، دیگر به سراغ نوشیدنی‌هایی مانند قهوه یا نوشابه نروید.

آیا مکمل کافئین اعتیادآور است؟

کافئین ماده مفیدی است که برای تأمین انرژی مورد نیاز بدن نقش بسیار مفیدی را ایفا می‌کند. مصرف کافئین به اندازه مجاز نیز مشکلات چندانی را به همراه ندارد. اما در مقابل بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد آن اعتیادآور است. در کنار آن باید به عوارض جدی دیگری از جمله افسردگی، اضطراب، سردرد، افزایش فشار خون و بی‌خوابی نیز اشاره کرد.

کلام پایانی

در این مقاله به مهم‌ترین نکاتی که باید قبل از مصرف مکمل کافئین بدانید، اشاره کردیم. واقعیت این است که این مکمل می‌تواند گزینه مناسبی برای ورزشکاران باشد؛ البته به شرط آنکه حد مجاز را در مصرف آن رعایت کنیم. به خاطر داشته باشید که در صورتی که فعالیت‌های ورزشی زیادی ندارید، می‌توانید با مصرف قهوه، کاکائو، چای سبز و عصاره نعناع نیاز بدن خود به کافئین را تأمین کنید.

حسین نیرینی

پست های مرتبط

روغن کنجد و فواید درمانی آن

دانه کنجد بالاترین میزان روغن را در بین دانه‌‌‌های روغنی گیاهی مثل:…

ویتامین D – نحوه مصرف – عوارض و منابع اصلی

ویتامین دی نوعی پروهورمون (هورمون استروئیدی) است. بر خلاف ویتامین‌های دیگر، تنها…

مکمل کربوهیدرات، معرفی فواید جادویی و عوارض مصرف

مکمل‌های کربوهیدارت، منابع غذایی سرشار از انرژی هستند که امروزه مصرف آن‌ها…

دیدگاهتان را بنویسید