صفحه اصلی > بیماری ها و درمان ها و پزشکی : تست ویروس کرونا یا آزمایش COVID-19 چیست و چطور انجام میشود؟

تست ویروس کرونا یا آزمایش COVID-19 چیست و چطور انجام میشود؟

اگر احساس خوبی ندارید، ضعف و بی حالی دارید، ممکن است که بیماری کرونا یا COVID-19 دارید. این بیماری ناشی از یک نوع ویروس جدی است به نام کرونا ویروس یا ویروس کرونا. با آزمایش یا تست کرونا می توانید تشخیص دهید که آیا تاکنون به کرونا مبتلا شدید یا نه. بیماری کرونا هیچ درمانی ندارد.

بنابراین اگر علائم شما خفیف باشد، پزشک احتمالا به شما می گوید که تا بهبودی کامل در خانه بمانید. تا مدتی هم با افراد دیگر در ارتباط نباشید. ما در ادامه این مقاله تخصصی کافه نبض درباره تست ویروس کرونا بیشتر برای شما خواهیم گفت، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

تست ویروس کرونا چیست؟

تست ویروس کرونا برای تشخیص بیماری کرونا می باشد. به شما نشان می دهد که آیا این بیماری را تا حالا گرفتید یا در حال حاضر دارید. اگر مثبت باشد به این معنی است که شما در حال حاضر این ویروس را دارید یا اخیرا ویروس را داشتید. اگر احساس تنگی نفس دارید به همراه تب و ضعف و بیحالی بلافاصله با پزشک در میان بگذارید. همچنین برای انجام تست کرونا اقدام نمایید. برای جلوگیری از شیوع ویروس اقدامات لازم را انجام دهید:

  • در خانه بمانید، به جز برای مراقبت های پزشکی که نیاز به مراجعه به مراکز درمانی دارید.
  • از افراد دیگر در خانه خود دور باشید.
  • وقتی در خانه و در کنار دیگران هستید از ماسک استفاده کنید
  • ظرف ها، فنجان ها، ظروف غذا یا لوازم مصرفی را با دیگران به اشتراک نگذارید.
  • سرفه و عطسه خود را بپوشانید.
  • دستان خود را مرتبا بشویید.
  • سطوح مشترک مانند تلفن ها، دستگیره های در یا میز را مرتباً تمیز و ضدعفونی کنید.
  • اگر آزمایش شما مثبت است و علائم COVID-19 دارید، باید خود را منزوی کنید تا زمانی که:
  • حداقل 10 روز از شروع علائم بگذرد. علائم شما بهبود یابد.
  • بدون استفاده از داروهای کاهنده تب، حداقل 24 ساعت است که تب ندارید.
  • اگر آزمایش مثبت داشتید اما علائمی نداشتید، پس از آزمایش 10 روز خود را جدا کنید.
  • با دکتر خود صحبت کنید که آیا بعد از انزوا باید دوباره آزمایش کنید؟
  • اگر 10 تا 14 روز در قرنطینه بوده اید نیازی به آزمایش مجدد نیست.
به منظور انجام تست تشخیص کرونا ویروس، نمونه‌گیری از دستگاه تنفسی بهترین روش است. اما گاهی نیز به همراه نمونه‌‌ی خلط و سایر ترشحات فرد، آزمایش خون نیز انجام شده و به همراه سایر نمونه‌ها به آزمایشگاه مرجع ارسال می‌شود.

روش های رایج تست کرونا در کشور چیست؟

در ایران برای تست ویروس کرونا، هم تست کرونا آنتی بادی و هم تست تشخیصی عفونی را استفاده می کنند. اگرچه روش تست تشخیص عفونی (PCR) یک روش اختصاصی است. اما باید نتایج منفی کاذب را نیز در نظر داشت.  به این دلیل که تشخیص نادرست این بیماری عواقب جدی را به دنبال خواهد داشت.

از این رو بسیاری از انجام CT اسکن سینه به عنوان یک روش تشخیص کمکی ضروری می دانند. زیرا یک روش بسیار حساس است. می‌تواند تصاویر مشخصی از وقوع پنومونی (ذات الریه) و میزان درگیری ریه های بیمار را به نمایش بگذارد. 

انواع مختلف تست های بیماری کرونا

دو آزمایش اساسی زیر برای  تشخیص COVID-19 – تست ویروس کرونا وجود دارد.

تست تشخیص عفونی (PCR)

در این تست از سیستم تنفسی، مانند قرار دادن گوش پاک کن در بینی، نمونه گرفته می­شود تا مشخص شود در حال حاضر به ویروس SARS-CoV-2، که باعث بروز بیماری کووید-19 می­شود، مبتلا هستید یا خیر. بعضی از تست­ها در محل مراقبت از بیمار انجام می­شود یعنی جواب آزمایش کم­تر از یک ساعت در همان محل تست آماده است اما لازم است دسته ­ی دیگری از تست ­ها برای بررسی به آزمایشگاه فرستاده شود و این فرایند 1 الی 2 روز طول می­کشد.

لطفا برای دریافت نتایج با کادری که آزمایش را برایتان انجام داده، مثل پزشک یا متخصص آزمایشگاه، هماهنگ کنید. همچنین می توانید به طور موقت به نوشته تفسیر نتایج تست کرونا مراجعه کنید.

  • اگر جواب آزمایش مثبت بود و شما بیمار هستید یا از فرد خاصی مراقبت می­کنید، اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید.
  • اگر جواب آزمایش منفی بود، احتمالا هنگام انجام تست به این بیماری مبتلا نشده بودید اما این به این معنا نیست که بیمار نخواهید شد. نتیجه­ ی آزمایش بدین معنی است که هنگام تست کرونا مبتلا نبودید. اگر نمونه­  آزمایش در مراحل اولیه ­ی بیماری گرفته شده باشد، ممکن است جواب آزمایش منفی شود و بعدا در طول بیماری جواب مثبت شود. همچنین ممکن است بعد از انجام تست در معرض ابتلا به کرونا قرار گیرید و آن ­وقت مبتلا شوید. این یعنی هنوز احتمال شیوع و انتقال ویروس را دارید. اگر علائم بعدا در شما دیده شد، لازم است تست دیگری را انجام دهید. تا مشخص شود به ویروسی که باعث بروز کرونا می­شود مبتلا هستید یا خیر.

 تست آنتی بادی

در این تست، آنتی بادی در نمونه­ ی خون مورد بررسی قرار می­گیرد تا مشخص شود آیا قبلا به ویروس کرونا مبتلا شده ­اید یا خیر. آنتی بادی پروتئینی است که به دفع عفونت کمک و از بدن در برابر ابتلای دوباره به ویروس محافظت کند.

تنها درصورت به تاخیر افتادن تست تشخیص عفونی باید از تست آنتی بادی برای تشخیص کرونا استفاده کرد. اگر در حال حاضر به کووید-19 مبتلا باشید، ممکن است تست آنتی بادی وجود ویروس را نشان ندهد. چون بدن 1 الی 3 هفته بعد از بروز بیماری شروع به تولید آنتی بادی می­کند.

برای تشخیص این­که درحال حاضر به ویروس مبتلا هستید یا خیر، باید تست تشخیص عفونی (PCR) را انجام دهید.  نتایج آزمایش آنتی بادی شامل:

  • اگر جواب مثبت باشد: نتیجه­ ی مثبت نشان می­دهد ممکن است در اثر ابتلا به ویروس کرونا، آنتی بادی آن را در بدن داشته باشید.
  • اگر جواب منفی باشد: احتمالا تا به حال به کرونا مبتلا نشده ­اید. در مورد نتیجه آزمایش و نوع آزمایشی که انجام دادید با پزشک خود صحبت کنید تا متوجه جواب آزمایش شوید.

علائم تشخیصی بیماری کرونا

در صورت مراجعه به  پزشک برای تست کرونا بر اساس علائم و سایر نشانه ها، برای انجام تست کرونا راهنمایی میشوید:

  • آیا تب یا سرفه دارید؟
  • آیا تنگی نفس دارید؟
  • آیا با شخصی که COVID-19 دارد از نزدیک (در فاصله 6 فوت) ارتباط داشته اید؟
  • آیا شخصی با COVID-19 سمت شما سرفه یا عطسه کرده است؟
  • آیا اخیراً مسافرت کرده اید؟
  • آیا یک مقام بهداشت به شما گفته است که با COVID-19 تماس گرفته اید؟

اهمیت کیت تشخیص ویروس کرونا

بسیاری از شرکت ها و آزمایشگاه ها آزمایشاتی را برای تست ویروس کرونا از کیت استفاده می کنند. کیتها را بر اساس تشخیص ماده ژنتیکی ویروس در نمونه ای از بینی یا گلو بیمار ایجاد کرده اند. این مراحل ممکن است با در دسترس قرار گرفتن فناوری جدید تغییر کنند، اما در حال حاضر مراحل معمول آزمایش مولکولی عبارتند از:

  • پزشک، داروساز یا سایر متخصصان بهداشت تست ویروس کرونا را سفارش می دهند. تمام آزمایشات ، از جمله آزمایشاتی که با کیت جمع آوری منزل استفاده می شود، به توصیه پزشک متخصص نیاز دارد.
  • پزشک یا متصدی از یک سواب مخصوص برای جمع آوری مخاط از بینی یا گلو استفاده می کنید.
  • شما یا یک متخصص مراقبت های بهداشتی سواب را در یک ظرف استریل قرار داده. آن را برای انتقال به آزمایشگاه مهر و موم می کنید.
  • در طول فرآیند حمل و نقل، بیشتر سواب های آزمایش مولکولی باید در یک دمایی مشخص نگه داشته شوند. این کار کمک می کند تا آزمایش دقیق باشد. نمونه باید ظرف 72 ساعت به آزمایشگاه برسد.
  • یک تکنسین آزمایشگاهی مواد شیمیایی را با سواب مخلوط می کند تا مواد ژنتیکی هر ویروسی را که روی سواب وجود دارد، استخراج کند.

این تکنسین آزمایشگاه با استفاده از مواد شیمیایی ویژه ای و دستگاهی با فن آوری بالا تست را انجام میدهند. چندین چرخه کنترل شده گرمایش و خنک سازی را برای تبدیل RNA ویروس به DNA انجام می دهد. سپس میلیون ها نسخه از DNA را تولید می کند.

برخی آزمایشات فقط از یک چرخه گرمایشی برای تهیه کپی از DNA استفاده می کنند. هنگامی که DNA به پروب های خاصی متصل می شود، نوع خاصی از نور تولید می شود. که توسط دستگاه قابل مشاهده است و آزمایش نتیجه “مثبت” را برای آلودگی به ویروس سارس و ویروس عامل COVID-19 نشان می دهد.

روش های مختلفی برای گرفتن نمونه های سواب وجود دارد. در ابتدا این امر مهم است که مؤثرترین و بی خطرترین روش آزمایش خانگی را شناسایی کنیم. در حال حاضر ، برخی شرکت ها ، کیت های آزمایش خانگی را ارائه می دهند. با این حال ، در حال حاضر ، تضمین ایمنی یا قابلیت اطمینان این کیت ها امکان پذیر نیست.

چطور میتوان درخواست تست ویروس کرونا داد؟

اکثر افراد به بیماری خفیف مبتلا می­شوند و بدون نیاز به مراقبت­ های پزشکی در خانه بهبود می­ یابند. اگر علائمتان بدتر شده یا در مورد وضعیت خود سوال دارید، به پزشک متخصص مراجعه نمایید. با توصیه پزشک برای انجام تست کرونا اقدام نمایید. می توانید با مراجعه به مراکز درمانی تست ویروس کرونا را انجام دهید.

چه کسی می تواند یک تست خانگی کرونا ویروس دریافت کند؟

این دو تست و سایر تست‌ های کرونا، توسط برنامه نرم افزاری ویزیت می توان انجام داد. این برنامه نرم افزاری به عنوان یکی از شبکه های حوزه سلامت و دیجیتال کشورشناخته است. با مجوز رسمی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، آزمایشات تشخیصی را در خانه یا محل کار برای شهروندان تهرانی انجام می‌دهد.

هزینه تست کرونا چقدر است؟

همانطور که پیش تر توضیح دادیم برای تست کرونا سه مدل تست در حال حاضر در کشورمان انجام میشود. تست خون، تست سوآپ (خلط) و اسکن. هزینه هر کدام از این تست‌ها شامل:

  • آزمایش خون (آنتی بادی کرونا یا آزمایش سرولوژی): در این شیوه با گرفتن مقداری از خون فرد بیمار، وجود برخی از آنتی‌بادی‌ها در خون مشخص می‌شود. هزینه این تست در بیمارستان و مراکز خصوصی حدود ۱۹۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است. اما در بیمارستان دولتی، هزینه این تست کمتر است. هزینه این تست در مراکز دولتی با استفاده از دفترچه بیمه حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان و بدون دفترچه، حدود ۹۰ هزار تومان است. اما از این تست کمتر استفاده می‌شود چون دقیق نیست.
  • تست سوآپ (تست مخاط حلق و بینی یا پی سی آر): در این شیوه با استفاده از مخاط حلق و بینی وجود ویروس در فرد را بررسی می‌کنند. این مطمئن‌ترین و البته گران‌ترین تشخیص کروناست. هزینه انجام تست در بیمارستان و مراکز خصوصی بین ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. در برخی از مراکز خصوصی رقم‌ها کمتر و بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان است.  در برخی دیگر ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار تومان. البته گفته می‌شود آزمایشگاه‌ها در قبال دریافت هزینه بیشتری، تست سوآپ را در منزل هم انجام می‌دهند. این راهی است برای عدم مراجعه فرد به مراکز آلوده درمانی.
  • تست تصویر برداری یا سی تی اسکن: در برخی از موارد ابتلا به کرونا را از طریق سی تی اسکن بررسی می‌کنند. هزینه سی تی در بیمارستان خصوصی متفاوت است. عددی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان. اگرچه برخی از مراکز هم ۳۰۰ هزار تومان برای اسکن دریافت می‌کنند.
با توجه به تعداد محدود کیت های آزمایش اسید نوکلئیک ، مانند آزمایش (rRT-PCR) و احتمال نتایج rRT-PCR منفی کاذب ، تصویربرداری از CT قفسه سینه به عنوان یک روش تصویربرداری غیر تهاجمی می تواند مفید و ابزاری با دقت بالا برای تشخیص زودهنگام موارد مشکوک COVID-19 می باشد برای این منظور لازم است که الگوهای تصویربرداری متداول از این موارد شناسایی شود.

کلام پایانی

بیماری کرونا یک بیماری مسری است که در اثر ویروس جدید کرونا شیوع پیدا کرده است. اکثر افراد مبتلا به کرونا دچارعلائم خفیف تنفسی می­ شوند و بدون نیاز به درمان ویژه بهبود یابند. احتمال بروز بیماری جدی در افراد مسن و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر بیماری قلب و عروق، دیابت، بیماری مزمن تنفسی و سرطان دارند بیشتر است.

بهترین راه پیشگیری و کند کردن روند سرایت این است که اطلاعات کافی درمورد ویروس کرونا کسب نمایید. در مورد انواع بیماری­ هایی که ایجاد می­ کند و نحوه­  سرایت آن اطلاعات کسب نمایید. شما می ­توانید با شستن دست­ ها یا استفاده از مواد ضدعفونی­ کننده­ ی حاوی الکل همواره مصون بمانید. با دست نزدن به صورت از خود و دیگران دربرابر این ویروس محافظت نمایید.

برچسب ها :

فاطمه سعادت

پست های مرتبط

درمان اگزما در کودکان با روش های موثر خانگی

درمان اگزما در کودکان امری و آموزش های خانگی در رابطه با…

توصیه هایی جهت درمان چربی خون در طب سنتی

درمان چربی خون در طب سنتی یک روش کاربردی جهت درمان کلسترول…

درمان گاستریت (التهاب معده) با داروی گیاهی

به  دلایل مختلفی از جمله افزایش میزان اسید معده، زخم‌های معده، عفونت‌ها،…

دیدگاهتان را بنویسید