فواید شگفت انگیز قرص ملاتونین برای سلامتی
نوشته شده توسط آرزو حسینی
16 ساعت پیش
فواید ویتامین D3 برای افزایش سلامتی
نوشته شده توسط علیرضا سوری
2 روز پیش
کوتیکول ناخن مهم است، لطفا به آن آسیب نزنید!
نوشته شده توسط دکتر سیدعلی کاظمی
2 هفته پیش
بازدید 8
0

کاربردی ترین فواید آویشن چیست؟ آیا ریه را تقویت میکند؟

آویشن یک گیاه است. از گل، برگ و روغن آن به عنوان دارو استفاده می گردد. خواص آویشن در ترکیب با گیاهان دیگر هم دیده می شود. بصورت کلی خواص آویشن و فواید آویشن روی بعضی بیماریهای تاثیر دارد. برای رفع تورم و التهاب مجاری اصلی تنفسی و درمان سرفه کاربرد دارد.

برای مشکلات معده و مشکلات ریزش سکه ای مو و بسیاری موارد دیگر قابل استفاده است. در غذاها، از آویشن بعنوان طعم دهنده و ادویه استفاده می گردد. در صنعت هم از روغن آویشن برای ساخت عطر، صابون، خمیر دندان، تولید ترکیبات آرایشی وبهداشتی هم کاربرد دارد.

آویشن حاوی مواد شیمیایی است که ممکن است به عفونت های باکتریایی و قارچی و تحریکات جزئی کمک کند. همچنین ممکن است اسپاسم عضلات را تسکین دهد و اثرات آنتی اکسیدانی داشته باشد.

در این مقاله کافه نبض برخی از فواید و خواص دارویی آویشن آورده شده است:

  • نام گیاه شناسی: Thymus vulgaris
  • خانواده: خانواده نعناع
  • نام مشترک: آویشن باغی، آویشن لیمو، آویشن معمولی
  • قطعات مورد استفاده: برگ، بالاتنه، گلهای رویه
  • طعم: تند، ملایم تلخ، تند
  • طبع: گرم و خشک
  • سیستم های تحت تأثیر: ریه ، کبد ، معده

خواص گیاه دارویی آویشن چیست؟

آویشن یک گیاه بسیار پرکاربرد است که تاریخچه آن به هزاران سال قبل برمی گردد. از خواص آویشن به صورت  دارویی و آشپزی می توان استفاده کرد. در واقع، من در مورد خواص آویشن و چگونگی نجات از یکی از بدترین حملات برونشیت را تجربه دارم.

  • خواص آویشن به شکل خوراکی: برای رفع مشکلات تنفسی خشک حاد و مزمن استفاده می شود. آویشن در درمان برونشیت و همچنین تسکین دهنده آسم و حنجره بسیار موفق است. همچنین در تسکین مشکلات دستگاه گوارش مانند رفع گاز، سوءهاضمه، اسهال، هضم تنبل و مشکلات انگلی روده  بسیار موثر است. هنگامی که هیچ چیز دیگری در دسترس نباشد می توانیم از آویشن در درمان برونشیت حاد استفاده کنیم.
  • خواص آویشن به شکل استفاده موضعی: آویشن گردش خون را بهبود می بخشد و مناطق آلوده را تمیز می کند. این ماده معمولاً به عنوان ماده اصلی دهان شویه ها استفاده می شود. برای درمان هر تعداد ناراحتی دهانی مانند پوسیدگی دندان، زخم های دهان مورد مصرف قرار می گیرد. با قرار دادن یک کیسه چای باقیمانده آویشن روی چشم، می توانید در ورم و التهاب چشم استفاده کنید.

خواص درمانی آویشن چیست؟

خواص آویشن بسیار گسترده است. ازآویشن برای  درمان انواع بیماری ها تا سلامت و زیبایی پوست و مو می توان از آن استفاده کرد. این گیاه دارویی بهترین درمان برای عفونت های تمام قسمت های بدن است.

دیگر خواص آویشن به شکل دمنوش :

  • ممکن است به کنترل فشار خون کمک کند: رژیم غذایی نقش مهمی در کنترل فشار خون بالا دارد.
  • به مبارزه با ناراحتی قاعدگی کمک کنید: نوشیدن چای های گیاهی برای مقابله با ناراحتی های قاعدگی توصیه می شود.
  • به مبارزه با سرفه کمک کند: این چای یک داروی طبیعی سرفه برای سرفه است.
  • ایمنی بدن را افزایش می دهد.
آویشن دارای خواص ضد باکتری فوق العاده ای است و برای مبارزه با باکتری های که باعث آکنه در پوست میشود مفید است.

آویشن بهترین دارو گیاهی برای عفونت ریه

آویشن یکی از با سابقه ترین گیاهان دارویی در طب سنتی است. از خواص آویشن برای سلامت دستگاه تنفس استفاده می گردد. آویشن خاصیت آنتی بیوتیک و ضدعفونی کننده دارد. خواص آنتی سپتیک و آنتی بیوتیک موجود در آویشن برای مقابله با عفونت های تنفسی فوق العاده عمل کرده است.

این گیاه باعث تعریق بیشتر می گردد و باعث کاهش تب می شود. آویشن بخاطر ضد اسپاسم بودن عفونت ریه را درمان می کند و سرفه را از بین می برد.

پاکسازی و تقویت ریه با مصرف آویشن

در این زمینه مطالعات زیادی صورت گرفته شده است. نتایج نشان داده است که این گیاه برای مقابله با مشکلات و بیماریهای تنفسی موثر است. آویشن مشکلات تنفسی را تسکین میدهد و باعث افزایش کیفیت تنفس می گردد. مصرف آویشن به اندازه دو داروی ان-آستیل سیستئین و آمبروکسول در روان کردن ترشحات برونشیت موثر است.

خاصیت آویشن و فشار خون

آویشن منبع غنی از آنتی اکسیدان‌ها، مواد معدنی و ویتامین ها می باشد. یکی دیگر از خواص آویشن به دلیل غنی بودن از پتاسیم  و منگنز در کنترل فشار خون و سلامت قلب نقش مهمی دارد. نقش پتاسیم در بدن به عنوان یک گشاد کننده عروق است. با شل شدن عروق خونی و کاهش فشار خون می تواند فشار وارد شده بر سیستم قلبی را کاهش دهد.

آویشن، راه درمان گیاهی تنگی نفس

همانطور هم گفته شد که آویشن یکی از گیاهان دارویی برای درمان عفونت های دستگاه تنفس می باشد. جوشانده و دم کرده آویشن را برای رفع تنگی نفس و آسم می توان استفاده کرد.

درمان قطعی برونشیت با آویشن

خواص آنتی سپتیک و انتی بیوتیک یکی از خواص آویشن می باشد. مصرف آویشن یک درمان قطعی برای مشکلات تنفسی مانند می باشد. همچنین برای درمان گلو درد و سردرد هم کاربرد دارد. شما میتوانید چای آن را مصرف کنید و برای شیرین کردن آن از عسل استفاده کنید. مصرف منظم این چای برای سلامتی بسیار مفید است.

تاثیر آویشن در رفع سرماخوردگی

آویشن به دلیل دارا بودن ماده موثره تیمول و کارواکرول، خاصیت ضد میکروبی دارد. به درمان سرماخوردگی و سرفه و گلودرد کمک می کند. برای درمان سرماخوردگی می توانید آویشن را به سوپ خود اضافه کنید.

خواص آویشن برای لاغری چیست؟

خاصییت دیورتیک آویشن به دفع سموم از بدن کمک می کند. این خاصیت برای لاغری و کاهش وزن مفید است.

فواید آویشن برای پوست و مو چیست؟

خواص آویشن بسیار گسترده است. برای درمان انواع بیماری ها و همچنین تا سلامت و زیبایی پوست و مو می توان از آن استفاده کرد.

زیبایی پوست صورت با آویشن

یکی از خواص آویشن خاصیت ضد میکروبی آن است. با از بین بردن باکتری های که باعث ایجاد مشکلات پوستی مختلف میشوند، در حفظ سلامت پوست کمک میکنند. روغن آویشن با آب رقیق می کنند و بعنوان تونر و پاک کننده پوست قابل استفاده است.

این یک تونر پوستی ملایم است و میتوان برای انواع پوست ها استفاده کرد. خاصیت ضد باکتریایی آویشن برای رفع آکنه هم موثر است. از آویشن اغلب به عنوان یک ماده در کرم و شوینده های رفع آکنه صورت استفاده میشوند.

خاصیت روغن آویشن برای مو

سالهای زیادی است که در مورد خواص آویشن برای مو مطالعاتی انجام شده است. روغن آویشن باعث تحریک ریشه مو و افزایش گردش خود در سر می گردد. مواد مغذی موجود در آویشن به فولیکول های مو برای رشد کمک میکند.

روغن آویشن میتواند موهای شما را ضخیم و درخشان کند و از ریزش آن نیز جلوگیری کند. استفاده از روغن آویشن نیز در درمان ریزش مو سکه ای مفید بود. یکی از خواص آویش خاصیت ضد باکتریایی آن است. میتواند پوست سر را تمیز کند و در درمان شوره سر موثر میباشد. این گیاه اغلب به عنوان یک ماده موثره در شامپو یا نرم کننده ها مورد استفاده قرار میگیرد.

فواید درمانی عرق آویشن چیست؟

ازعرق آویشن می توانیم برای درمان اختلالات تنفسی استفاده کرد. مانند تنگی نفس، برونشیت و سرفه، عفونت قارچی، درمان سوزش سر دل و رفع بوی بد دهان استفاده شود.

خواص دارویی روغن آویشن چیست؟

روغن آویشن یک ضد میکروب طبیعی و قوی در درمان گلودرد می باشد. روغن آویشن غنی شده از کارواکرول است. به خاطر دارا بودن کارواکرول یکی از بهترین روغن ها برای درمان و تسکین گلودرد به شمار می رود. نتایج مطالعات حاکی از این است که روغن آویشن بر 120 گونه مختلف باکتری ها واکنش نشان داده است.

باکتری هایی مثل عفونت حفره دهان، دستگاه تنفسی، اداری و تناسلی مورد آزمایش قرار داده اند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد روغنی که از گیاه آویشن گرفته می‌شود، فعالیت بسیار قوی دارد. روغن آویشن در برابر تمامی سویه‌های بالینی تاثیر خیلی خوبی دارد.

خواص آویشن و عرق حاصل از آن بسیار گسترده است تا جایی که در درمان انواع بیماری‌ها و سلامت و زیبایی پوست و مو می‌توان از آن استفاده کرد.

دیگر خواص خوراکی آویشن در آشپزی و تغذیه

یکی از مهمترین مصارف آویشن در آشپزی و تغذیه است به دلیل اینکه:

  • طبع آویشن گرم و خشک است. برای افزایش اشتها، رفع خستگی و ضعف مفرط ودرمان زکام و نیز برای تقویت معده، طحال و کلیه مفید است.
  • روغن آویشن که تیمول نامیده می شود، ضد میکروب است.
  • چای آویشن در طب سنتی برای دردهای معده و روده به شمار می رود.
  • در طب سنتی روغن این گیاه را برای دفع انگل های روده، بخصوص کرم قلابدار، تجویز می کنند.
  • آویشن همچنین یک داروی ضد گرفتگی و اسپاسم عضلات است.
  • محلول شستشوی دهان حاوی آویشن در درمان عفونت لثه موثر است.
  • خوردن برگ تازه آویشن با غذا دید چشم را تقویت و هضم غذا را نیز تسهیل می کند.
  • از پودر برگ آویشن می توانید بعنوان ادویه خوب برای پیتزا، ماکارونی، پاستا و دیگر از غذاها استفاده کنید.

خواص ضد التهابی دمنوش آویشن چیست؟

خواص ضد التهابی آویشن در جلوگیری از التهاب های مزمن در بردن موثر باشد. یکی از پرکاربرد ترین فواید آویشن در پزشکی، برای سلامت و بهبود مشکلات تنفسی است. برای درمان برونشیت، آسم، احتقان بینی، سرماخوردگی، آنفلونزا، سینوس مسدود می‌توانید از دمنوش آویشن استفاده کنید. یکی از خواص آویشن خاصیت ضد التهابی آن می باشد و می تواند خلط داخل ریه و سینه را از بین ببرد. 

خواص آویشن و عسل

اصلی ترین خواص آویشن برای درمان سیاه سرفه، برونشیت، سرماخوردگی، عفونت ریه می باشد. برای این کار آویشن را در آب جوشانده و به همراه عسل میل بفرمایید.

عوارض مصرف آویشن چیست و چه کسانی مصرف نکنند؟

به طور کلی از مصرف آویشن به صورت خوراکی و غذایی عوارضی دیده نشده است. مصارف دارویی آویشن در کوتاه مدت مساله ای ایجاد نمی کند. ولی در بلندمدت باعث ایجاد مشکلات گوارشی می گردد.

در بیشتر مطالعات توصیه شده است که افرادی که معده حساس و ضعیف دارند از آویشن کمتر استفاده کنند. مصرف زیاد آویشن می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی گوارشی گردد. در موارد دیگری عوارض ممکن است داشته باشد مانند:

  • زنان باردار و شیرده برای مصارف دارویی، نباید بیش از حد از آویشن استفاده کنند.
  • اگر به انواع گیاهان خانواده‌ی نعناع حساسیت دارید، احتمال دارد به آویشن هم حساسیت داشته باشید.
  • زنانی که مشکل هورمونی دارند. مثل کسانی که مبتلا به سرطان سینه، سرطان تخمدان، سرطان رحم، فیبروئیدهای رحمی یا اندومتریوز هستند.
  • مصرف زیاد آویشن ممکن است روند لخته‌شدن خون‌تان را کُند کند. پس اگر هرگونه اختلالات انعقادی دارید، یا در حال حاضر از رقیق‌کننده‌های خون استفاده می‌کنید، نباید زیاد آویشن بخورید.

سوالات متداول

آیا آویشن خواص آنتی بیوتیک دارد؟

خاصیت ضدعفونی، آنتی بیوتیک و ضد قارچ از خواص آویشن محسوب می گردد. برای  درمان عفونت های دستگاه تنفسی کاربرد دارد. به عنوان آرامش بخش در درمان گلو درد هم می شناسیم. خواص آویشن در درمان عفونت های مختلف روده ای موثر است. به نظر می رسد این گیاه ضد کرم و ضد عفونی کننده و نیروبخش دستگاه گوارش هم می باشد. ماده موثره در آویشن تیمول است که دارای اثر ضد باکتریایی می باشد.

آیا آویشن ویروس ها را می کشد؟

آویشن توانایی زیادی در از بین بردن باکتری ها و ویروس ها دارد. بهتراست در اولین علائم سرماخوردگی یا بیماری مصرف شود. آویشن خاصیت ضد عفونی کننده، ضد ویروسی  ضد باکتریایی، تسکین دهنده، ضد التهاب و خلط آور است. خواص آویشن از بهبود وسلامتی در کل بدن پشتیبانی می کند.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:


Deprecated: تابع get_author_name از نگارش 2.8.0 منسوخ شده است! به جای آن از get_the_author_meta('display_name') استفاده نمایید. in /home/tmjlagls/public_html/wp-includes/functions.php on line 5413
فاطمه سعادت

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *