فواید شگفت انگیز قرص ملاتونین برای سلامتی
نوشته شده توسط آرزو حسینی
17 ساعت پیش
فواید ویتامین D3 برای افزایش سلامتی
نوشته شده توسط علیرضا سوری
2 روز پیش
کوتیکول ناخن مهم است، لطفا به آن آسیب نزنید!
نوشته شده توسط دکتر سیدعلی کاظمی
2 هفته پیش
بازدید 14
0

جالبترین خواص گل بابونه بر زیبایی و سلامت بدن

آیا تا به حال از خواص گل بابونه چیزی شنیده‌اید؟ می‌دانید چه زمان‌هایی باید سراغ این گیاه معجزه‌گر بروید؟ نحوه مصرف کردن آن را می‌دانید؟ انسان­ها از دوران باستان آموختند که نه تنها قادرند غذای خود را از طبیعت به دست ‌آورند، بلکه در مواقع دیگر نیز می­توانند چشم کمک از دامان آن را داشته باشند.

آنها به مرور زمان و بر اثر تجربه آموختند که برای رفع هر نیاز خود باید به کدام سو دست دراز کنند و به این ترتیب از گیاهان نیز بهره گرفتن تا دردهای خود را درمان سازند.

یکی از این گیاهان باستانی که در طول قرون متفاوت همواره به دست انسان­ها مصرف شده و سال­هاست که پژوهشگران با انجام آزمایش­های متفاوت روی آن سعی دارند که خواص مختلف آن را کشف کنند گیاه گل بابونه است.

اگر شما نیز به دنبال درمان سرطان، کاهش شوره­ی موهای سر، خواب راحت، قاعدگی بدون درد، آنتی بیوتیک طبیعی و … گشته­اید احتمالاً با بخشی از خواص گل بابونه مواجه شدید، با این مقاله کافه نبض همراه باشید تا با همه­ ی خواص این گیاه باستانی آشنا گردید.

معرفی گیاه گل بابونه

گل بابونه با نام علمی (Matricaria chamomilla) یکی از گل­های خانواده­ی کاسنی می­باشد که خواص بیشماری دارد. گلبرگ های این گل زیبا سفید رنگ و بخش مرکزی آن زرد رنگ است. ارتفاع بوته‌های این گل بین ۴۰ تا ۸۰ سانتی­متر است.

گل‌دهی این گیاه از اواسط بهار شروع می­شود و تا اواسط تابستان ادامه پیدا می­کند. این گل نمادی از آرامش و استراحت است.

 گیاه گل بابونه دارای انواع مختلفی است ولی­ بابونه­ی رومی (ChamamelumMatricaria) و بابونه­ی آلمانی ( Antemis nobilis) معروف­ترین انواع آن هستند و دارای خواص دارویی زیادی می­باشند. طعم بابونه نزدیک به سیب است و با مرکبات، نعنا و حتی انبه همنشینی دلنشینی دارد.

عطر گل بابونه نیز شهرت بسیاری دارد و از آن در صنایع عطرسازی استفاده می­شود. ولی مهم­ترین دلیل شهرت این گل خواص دارویی آن است. بابونه یکی از کهن­ترین گیاهان دارویی شناخته شده­ی بشر است و قدمت آن به روم باستان بر می­گردد.

گل بابونه به گل مینا دارویی نیز شهرت پیدا کرده است.

خواص گل بابونه در درمان طب سنتی چیست؟

از قرن­ها پیش خواص ضد التهاب، آنتی‌بیوتیک و آرام‌بخش گیاه گل بابونه مورد شناسایی قرار گرفته و برای درمان طیف گسترده­ای از بیماری­ها به کار گرفته می­شود. در نوشته ­های بقراط، دیوسکوریدس و جالینوس توصیفاتی از گیاه گل بابونه دیده شده است.

یونانی­ ها و مصری ­ها از گل ­های خرد شده­ی بابونه برای درمان خشکی ناشی از بیماری‌های پوستی ناشی از آب و هوای خشک و سخت استفاده می­کردند.  مصریان باستان نیز از آن برای درمان تب سخت استفاده می­نمودند.

 از نظر طب سنتی ایران طبع بابونه گرم و خشک است. ابن سینا از آن برای درمان ورم­ ها، جوش­ ها و تب ­های مختلف استفاده می­کرده است. همچنین این گیاه را بهترین داروی رفع خستگی می­دانسته و برای تقویت اعضایی که اعصاب از آن­ها می­گذرد آن را توصیه می‌کرده است.

برای درمان دردهای رحمی و کمک به زایمان نیز از بابونه استفاده می­کرده ­اند و معتقد بوده ­اند، تنقیه آن بدن را پاک می­کند.

خواص گل بابونه برای ورم و عفونت معده

مصرف زیاد غذاهای پر ادویه، قرص ­های مسکن، الکل و استرس زیاد احتمال ابتلا به ورم وعده را افزایش می دهند. ورم معده ممکن است به زخم معده و حتی سرطان معده منجر شود.

گل بابونه خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی دارد و به درمان مشکلات گوارشی مانند سندروم روده­ ی تحریک پذیر، اسهال و قولنج کمک می­کند. همچنین مانع فعالیت باکتری­ هایی می شود که می­توانند به زخم معده کمک کنند.

در کاهش اسپاسم عضلات مرتبط با اختلالات التهابی دستگاه گوارش هم نقش تعیین کننده­ای دارد. همچنین نتایج یک تحقیق در سال ۲۰۰۶ نشان داد که بابونه می تواند باعث کاهش اسید معده شود و احتمال رفلاکس معده را کاهش دهد.

 البته تاثیر مستقیم بابونه بر رو کاهش رفلاکس معده نیاز به بررسی های بیشتری دارد. با این حال می­توان مطمئن بود که بابونه با کاهش استرس، می­تواند از وقوع رفلاکس اسید جلوگیری کند.

 تاثیر بی­نظیر چای بابونه و فشار خون

فشار خون بالا می­تواند منجر به سکته مغزی یا نارسایی قلبی شود. در افرادی که فشار خون بالا دارند، ممکن است در هنگام ضربان قلب، فشار خون سیستولیک یا در حالت استراحت قلب، یعنی فشار خون دیاستولیک، خون به دیواره­ ی رگ ­ها بالا برود.

 هر چند مصرف بابونه بر روی درمان فشار خون موثر نیست اما با کاهش استرس و بهبود کیفیت خواب می­تواند عواملی که زمینه ساز بالا رفتن فشار خون هستند را کنترل کند.

بابونه گیاهی با خواص فراوان است که می تواند در کاهش فشار خون مفید باشد. تاثیر مصرف آن با داروهای فشار خون بالا ، دارای اثر دهی بیشتری است.

خاصیت بابونه در درمان عفونت ادراری

عفونت­ های ادراری یکی از رایج­ترین نوع عفونت­های باکتریایی در سراسر جهان هستند. عفونت­ های ادراری را می­توان به کمک آنتی بیوتیک­ ها درمان کرد ولی عود عفونت‌های ادراری بسیار شایع است و از طرف دیگر مصرف زیاد آنتی بیوتیک ­ها در دراز مدت عواقب زیادی از جمله آسیب به باکتری­ های سالم دستگاه گوارش و مقاومت باکتری­ ها در مقابل آنتی باکتری­ ها را به دنبال دارد.

اگر از آن دسته افرادی هستید که عفونت ادراری مکرر را تجربه می­ک نید بهتر است درمان­ های طبیعی را جایگزین استفاده از آنتی بیوتیک­ ها کنید. یکی از این مواد طبیعی گل بابونه است.

 بابونه دارای اثر ادرار آوری ضعیفی است همچنین با خواص ضد باکتری و ضد التهابی خود  می تواند باکتری های عفونی را از دستگاه ادراری دفع کند. بابونه دارای اثر ادرارآور ضعیفی است و حاوی ترکیبات گیاهی با خواص ضدالتهابی و ضدباکتری است.

تصور می شود این ویژگی ها به کاهش التهاب، جلوگیری از رشد باکتری ها و دفع دستگاه ادراری باکتری های عفونی کمک می کند. چای بابونه خاصیت ضدعفونی کننده و ضدالتهابی دارد، بنابراین در صورت داشتن التهاب مثانه ممکن است به شما کمک کند. همچنین می تواند به جلوگیری و تسکین نفخ شکم (باد) کمک کند.

خواص دمنوش گل بابونه و قاعدگی

یکی از رایج ­ترین گیاهانی که برای درمان سندروم پیش از قاعدگی (PMS) مصرف می‌شود گل بابونه است. گیاه گل بابونه با خواص ضداسپاسم خود گرفتگی ­های دردناک دوره­ ی قاعدگی را تسکین می­دهد.

 همچنین ترکیب Apigenin موجود در چای بابونه تاثر انتقال دهنده­ های عصبی و هورمون­ های تحریک کننده بر روی ذهن و بدن را کاهش می­دهد و باعث آرامش سیستم عصبی سمپاتیک می شود و با تعدیل عملکرد دوپامین و سروتونین باعث کاهش علائم افسردگی می­شود.

چای بابونه جدا از کاهش پاسخ التهابی سیستم ایمنی بدن، با مهار آنزیم COX نیز احساس درد را کاهش می­دهد.

دمنوش گل بابونه برای رفع سر درد

یکی از درمان­ های طبیعی برای درمان سر درد، به خصوص سردرد­های میگرنی یا سر دردهایی که بر اثر استرس یا تنش به وجود آمده ­اند، نوشیدن دمونش گیاه گل بابونه است.

بابونه با افزایش زمان صرف شده در چرخه­های خواب عمیق به بهبود کیفیت خواب کمک می­کند. همچنین با اثر آرام بخشی که دارد باعث کاهش التهاب و افزایش آرامش می­شود.

فایده­ ی عالی بابونه بر درمان عفونت رحم

وجود عفونت در رحم جدی و خطرناک نیست ولی عدم درمان به موقع آن می­تواند باعث مشکلات زیادی در سلامتی زنان بشود.دوش گیاه گل بابونه با خواص ضد باکتریایی خود  در درمان عفونت رحم نیز موثر است.

طرز تهیه ­ی دمنوش چای گل بابونه

برای تهیه­ ی دمنوش، گیاه گل بابونه را در یک فنجان بریزید. سپس آب جوش را به آن اضافه کنید. بعد از سه دقیقه دم نوش شما حاضر است.

می­توانید برای نتیجه­ ی بهتر روی فنجان را بپوشانید. اگر قصد تهیه­ ی دمنوش به مقدار بیشتری دارید بابونه را داخل قوری بریزید و مانند چای دم کنید و  پس از دم کشیدن به کمک چایی صاف کن آن را داخل فنجان­ ها بریزید.

بعد از دم کشیدن دمنوش می­­توانید مقداری عسل یا آب لیمو به دم نوش خوش عطر خود اضافه کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید.

این دم نوش آرامش بخش را با یک قاشق عسل میل کنید.

اشکال مختلف گل بابونه و موارد مصرف آن

گیاه گل بابونه انواع مختلفی دارد ولی دو نوع بابونه ی آلمانی و بابونه ی رومی مهم ترین انواع آن هستند که خواص دارویی گل بابونه هم مربوط به این دو نوع است. گل بابونه ­ی آلمانی بومی جنوب و شرق اروپا است و  حاوی مواد شیمیایی است که به نظر می­رسد باعث آرامش و کاهش تورم (التهاب) می­شوند.

گیاه گل بابونه ­ی آلمانی ممکن است با کاهش تولید مواد شیمیایی به نام پروستاگلاندین­ ها­، لکوترین­ ها و هیستامین ها تورم را کاهش دهد. از این گیاه برای درمان اسهال، سوء هاضمه، بی خوابی و زخم­ های دهان استفاده می­شود.

بابونه­ ی رومی که در ایران به آن بابونه­ی شیرازی هم گفته می­شود خواصی نزدیک به بابونه ­ی آلمانی دارد هر چند به اندازه ­ی بابونه ی آلمانی مورد بررسی و آزمایش قرار نگرفته است.

از بابونه ­ی رومی برای درمان اختلالات گوارشی، حالت تهوع، درد و تورم مخاط بینی و دهان، درد سینوس (سینوزیت) و اختلالات مفصلی (روماتیسمی) استفاده می­شود.

فواید گل بابونه و تاثیر آن بر زیبایی و سلامتی

چای بابونه سرشار از آنتی اکسیدان­ها است. آنتی اکسیدان به مبارزه با رادیکال­ های آزاد موجود در بدن که به سلول­ های پوست آسیب می­رسانند کمک می­کند. همچنین پلی فنل­ها و مواد شیمیایی موجود در چای بابونه می­توانند روند بهبودی اسکارها را تسریع کرده و چین و چروک و شکستگی را به حداقل برسانند.

گیاه گل بابونه به عنوان سفید کننده ­ی طبیعی پوست شناخته می­شود. مخلوط چای بابونه و شیر می­تواند اسکراب مناسبی برای پوست باشد. برای درمان تحریک پوست و آفتاب سوختگی نیز می­توان به صورت موضعی از بابونه استفاده کرد.

از مزایای بسیار مهم چای بابونه این است که می­توان از کیسه­ های چای آن برای درمان تیرگی زیر چشم استفاده کرد. برای این درمان خانگی، کیسه ی چای بابونه را به مدت ۵ دقیقه در آب جوش قرار دهید بعد کمی آن را خنک کنید تا توسط چشم قابل تحمل باشد.

به مدت ۵ دقیقه آن را روی چشم­ ها نگه دارید و سپس چشم­ها را با آب تازه بشویید. این دارو به شما کمک می­کند تا تیرگی زیر چشم را کمرنگ کرده و از پف چشم چشم راحت شود.

چای کیسه ­ای بابونه ­ی سرد در درمان جوش­ها نیز موثر است و می­تواند تورم و قرمزی آن­ها را کاهش دهد. از چای بابونه می­توان به عنوان مرطوب کننده و تمیز کننده ­ی پوست نیز استفاده کرد. همچنین در تمیز کردن زخم­ها و بردیگی ­های جزئی می­توان از آن استفاده کرد.

این گیاه همچنین برای کاهش ناراحتی ناشی از بیماری­ هایی مانند اگزما، پسوریازیس، بثورات پوشک، آبله مرغان، نیش حشرات و سایر تحریکات پوستی شناخته شده است.

گل بابونه بهترین داروی گیاهی برای سرماخوردگی

نوشیدن چای گیاه گل بابونه و بخور عصاره­ ی آن در مقابله با مشکلات تنفسی بسیار مفید است. همچنین چای بابونه دارای خواص ضد باکتریایی است که می­تواند در درمان عفونت های مربوط به سرماخوردگی مفید باشد.

خواص ضد التهاب بابونه تورم مجرای بینی را کاهش می­دهد و خواص آنتی هیستامین آن بر روی علائم آب ریزیش بینی موثر است. عملکرد ضد اسپاسم بابونه نیز سرفه­ ها را کاهش می­دهد.

خواص گل بابونه برای موی سر

یکی از موارد استفاده از چای گیاه گل بابونه تقویت موهای سالم و درخشان است. ترکیبات ضد التهابی بابونه می­توانند خارش و خشکی پوست سر را که منجر به ایجاد شوره می­شوند کاهش دهند. چای بابونه همچنین یک روشن کننده­ی طبیعی مو است. برای داشتن رنگ موی روشن­تر کافی است موهای خود را با چای سر شده­ی بابونه بشویید.

گیاه گل بابونه به ترغیب رشد مجدد موهای سالم نیز کمک می­کند. بابونه با تغذیه و تقویت فولیکول ­ها باعث رشد رشته ­های پر، ضخیم و سالم مو می­شود.

روغن بابونه برای آبرسانی موها به کار برده می‌شود.

بهترین عرق گیاهی برای روشن شدن پوست

قرن­هاست که از گل بابونه به عنوان روشن کننده پوست استفاده می­شود. گیاه گل بابونه منافذ پوست را سفت می کند، پوست را نرم می­کند و در صورت استفاده مداوم در طی دو تا سه هفته، لکه ها و جوش ­های آکنه را کم رنگ می­کند. این درمان به پوست شما اثر سفید کنندگی می­ دهد و باعث روشن شدن پوست می­شود.

خواص گل بابونه برای چاقی و چربی شکم

دلایل زیادی برای چربی شکم در افراد وجود دارد، از جمله رژیم غذایی نامناسب، کمبود ورزش و استرس. چربی اضافی بدن پیامدهای جدی برای سلامتی دارد. این ماده با سطوح بالای کلسترول بد ( LDL) و تری گلیسیرید و سطح پایین کلسترول خوب ( HDL) همراه است.

 این امر باعث کاهش قدرت پاسخ بدن به انسولین می­شود و سطح قند خود را افزایش می­دهد. چای بابونه می­تواند کمک موثری برای کاهش وزن باشد. متابولیسم مناسب برای کاهش وزن ضروری است. نوشیدن این چای می­تواند سوخت و ساز بدن را بالا ببرد.

گیاه گل بابونه با خواص سم زدایی که دارد به بدن برای دفع سموم، مواد زائد و آب اضافی کمک می­کند. این امر نه تنها برای کاهش وزن بلکه برای مقابله با نفخ شکم و ناحیه شکم نیز بسیار مهم است.

نوشیدن این چای قبل از غذا  با تحریک آب معده به تجزیه غذا کمک می­کند و منجر به هضم سریع­تر آن می­شود. بابونه همچنین برای تسکین معده و مهار اشتها معجزه می­کند.

آیا بابونه خاصیت ضد ویروسی دارد؟

تا به حال تحقیقات زیادی راجع به خواص ضدویروسی بابونه صورت نگرفته است. تنها تحقیقات صورت گرفته بر روی خواص ضدویروس گیاه گل بابونه نشان داده­اند که این گیاه می­تواند از ویروس تب خال و ویروس فلج اطفال جلوگیری کند.

نوشیدن چند فنجان چای بابونه در روز توصیه می شود؟

بیشتر افراد می­توانند روزانه ۳ الی ۴ فنجان چای گیاه گل بابونه بنوشند بدون این که متحمل عوارض خاصی بشوند اما بعضی از افراد حتی با مصرف دوزهای پایین­تر این دمنوش گیاهی بعضی از عوارض جانبی مصرف زیاد گل بابونه را تجربه می­کنند. این عوارض عبارتند از قبیل اضطراب، اختلال در خواب، سر درد و مشکلات گوارشی.

مصرف بابونه برای چه کسانی منع می­شود؟

افراد مبتلا به آسم و زنان باردار باید از مصرف گیاه گل بابونه پرهیز کنند. کسانی که به گل داوودی، گل مروارید و گل محمدی حساسیت دارند ممکن است به گل بابونه نیز حساسیت نشان دهند.

مصرف بابونه دو هفته قبل از هر عمل جراحی باید متوقف شود چون باعث خون ریزی می­شود. همچنین از مصرف همزمان بابونه با داروهای رقیق کننده­ی خون و الکل اجتناب شود.

سوالات متداول

در این قسمت به برخی از سوال­های شما درباره­ی گیاه گل بابونه پاسخ می دهیم:

آیا چای بابونه باکتری­ ها را از بین می­برد؟

بابونه با داشتن ترکیبات آلفا بیزابولول، لوتئولین، کوئرستین و آپی ژنین دارای خواص ضد باکتری می­ باشد.
خواص ضدباکتریایی گل بابونه­ رومی نسبت به بابونه­ آلمانی موثرتر است.
 همچنین استفاده­ی ترکیبی از اسانس­ های این دو گیاه علیه برخی میکروب­ها اثر خیلی قوی­تری دارد.

از چه قسمت­هایی از بابونه استفاده می­شود؟

از گل­ها و برگ ­های گیاه گل بابونه می­توان برای مصارف مختلف استفاده کرد. ولی برای تهیه­ ی چای بابونه به کاپیتول­های (بخش مرکزی) آن نیاز داریم.

آیا چای بابونه برای کبد بد است؟

مهم­ترین وظیفه ی کبد در بدن سم زدایی است. گیاه گل بابونه با خواص آنتی‌اکسیدانی خود می­تواند به کبد در سم زدایی کمک کند.
طبق گزارش محققان در انستیتوی داروخانه هیمالیا در سیکیم (2006) عصاره­ی گیاه گل بابونه به طور موثری سلول­ های کبدی را از آسیب التهابی ناشی از پاراستامول محافظت می­کند.
ولی اثر گل بابونه بر روی بیماران کبدی هنوز در حال برسی است و برخی از پژوهشگران مصرف بابونه را برای بیماران کبدی توصیه نمی­کنند.

آیا چای بابونه را باید همراه با چای کیسه سیاه مصرف کرد یا به تنهایی؟

معمولاً چای گل بابونه به تنهایی مصرف می­شود ولی محدودیتی در مصرف آن همراه با چای کیسه سیاه وجود ندارد.

آیا بابونه برای درمان سرطان معده مفید است؟

طبق نتایج تحقیقات پژوهشگران بابونه دارای خاصیت ضد سرطانی است.
 Apigenin به عنوان یکی از اجزای اصلی فعال این گیاه از رشد سلول­ های سرطانی جلوگیری کرده و خون رسانی به تومورهای سرطانی را کاهش می­دهد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:


Deprecated: تابع get_author_name از نگارش 2.8.0 منسوخ شده است! به جای آن از get_the_author_meta('display_name') استفاده نمایید. in /home/tmjlagls/public_html/wp-includes/functions.php on line 5413
پگاه تایکندی

پگاه تایکندی،‌ فارغ التحصیل مقطع ‌کارشناسی ارشد رشته شیمی است. از سال ۱۳۹۵ فعالیت حرفه‌ای خود را در وبسایت های حوزه سلامت ، دیجیتال مارکتینگ، سینما، پزشکی، مهاجرت آغاز نموده است و ‌در حال حاضر تولید محتوا در زمینه سلامتی، معرفی داروها و محصولات آرایشی بهداشتی را به عهده دارد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *