صفحه اصلی > تغذیه و مکمل ها و خواص مواد غذایی : با ۱۵ تا از شگفت انگیزترین خواص دارچین آشنا شوید

با ۱۵ تا از شگفت انگیزترین خواص دارچین آشنا شوید

از خواص خارق العاده دارچین چه می دانید؟ چرا باید از مصرف این ادویه خاص غافل نشوید؟

 هزاران سال است که دارچین در طب سنتی آیورودا، چین و کشور خودمان ایران برای موارد گوناگونی به کار گرفته می شود. جالب است بدانید که در قرون وسطی از این ادویه برای تسکین سرفه، درد آرتروز و گلودرد استفاده می کردند.

نتایج باورنکردنی مصرف دارچین در بهبود بیماری ها، متخصصین علم تغذیه را برآن داشت که پی به اسرار این ادویه شگفت انگیز برده و تمامی موارد مصرف آن را به جهانیان معرفی کنند.

با کافه نبض همراه شوید تا با فواید و نحوه مصرف دارچین، این ارمغان طبیعت جهان هستی آشنا شوید.

توضیحاتی درباره گیاه دارچین

دارچین یا همان cinnamon یکی از ادویه های مورد علاقه خانگی به شما می آید که در سراسر جهان به اشکال مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

این ادویه به اندازه ای با ارزش است که به عنوان ارز معامله می شود. دارچین در کنار خواص بی شمارش طعم دلپذیری داشته و رایحه گرمی ایجاد می کند.

از همین روست که استفاده از آن در پخت و پز و به همراه نوشیدنی های گرم محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. این ادویه از پوست داخلی یک درخت کوچک همیشه سبز به دست می آید.

دارچین از طریق قطع ساقه های این درختان تهیه می شود. سپس پوست داخلی استخراج شده و قسمتهای چوبی آن برداشته می شود. پوست را در برابر آفتاب قرار می دهند تا به خوبی خشک شده و به شکل رول درآمده و آماده فروش شود.

انواع مختلف دارچین و موارد استفاده آنها

دارچین دو نوع اصلی دارد:

  • دارچین سیلان که به عنوان دارچین “واقعی” نیز شناخته می شود.
  • دارچین کاسیا که به دارچین چینی نیز شهرت دارد.

خواص درمانی دارچین سیلان که غالبا از سریلانکا می آید بیشتر از دارچین کاسیا می باشد. البته دارچین کاسیا هم خواص خود را دارد اما به دلیل وجود کومارین در ساختارش بیش از دو گرم در روز نباید مصرف شود.

در تصویر زیر تفاوت ظاهری این دو نوع دارچین به خوبی مشخص است.

دارچین سیلان نسبت به کاسیا روشن تر است.

آشنایی با ارزش غذایی دارچین

دارچین در درجه اول حاوی روغن های حیاتی و سایر مشتقات آن نظیر سینامالدئید، اسید سینامیک و سینامات است. بسیاری از خواص شگفت انگیز دارچین از ماده ای حاصل می شود، که سینامالدئید نام دارد.

این ماده به طور طبیعی در دارچین موجود است. سینامالدئید منبع بسیاری از خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی است که باعث می شود، دارچین به گزینه ای عالی برای افزودن به رژیم غذایی شما تبدیل گردد.

بو و طعم دلپذیر دارچین به دلیل قسمت روغنی اش بوده که در آن ترکیب سینامالدئید به وفور یافت می شود.

علاوه براین مواد پر ارزش دیگری نیز درون این ادویه وجود دارند. یک قاشق چای خوری دارچین آسیاب شده حاوی:

  • کربوهیدرات: 2.1 گرم
  • انرژی: 6.42 کالری
  • کلسیم: 26.1 میلی گرم (میلی گرم)
  • آهن: 21/0 میلی گرم
  • منیزیم: 1.56 میلی گرم
  • فسفر: 1.66 میلی گرم
  • پتاسیم: 11.2 میلی گرم
  • ویتامین آ:  0.39میکروگرم

 خواص دارچین در طب پزشکی و طب سنتی

از نظر طب سنتی، دارچین ادویه ای درمانگر است که طبیعتی گرم و خشک دارد. خواص بیشمار دارچین باعث شده تا گزینه ای بی چون چرا در بسیاری از نسخه های طبیعی و گیاهی باشد.

علوم پزشکی و تغذیه نیز از ویژگی های تحسین برانگیز آن غافل نبودند و مصرف آن را به همگان توصیه می کنند.

این گیاه دارویی دارای خاصیت های زیر می باشد:

  • آنتی اکسیدان
  • ضد التهاب
  • ضد دیابت
  • ضد باکتری
  • ضد سرطان
  • کاهش دهنده چربی و بیماری های قلبی عروقی
  •  کمک کننده به درمان اختلالات عصبی مانند بیماری های پارکینسون و آلزایمر

در ادامه ۱۵ خاصیت درمانی این گیاه جادویی را به شما معرفی خواهیم کرد.

دارچین دوای سردرد

دارچین برای از بین بردن سردرد، خواص درمانی دارد. این گیاه دارویی دارای خاصیت ضد التهابی بوده و از نورون ها نیز محافظت می کند.

اجازه بدهید علاوه بر مصرف خوراکی، یک روش دیگر هم برای استفاده از آن به شما پیشنهاد دهم.

 مقداری چوب دارچین را به صورت پودر خرد کنید. مقداری آب به آن اضافه کنید تا خمیر غلیظی به دست بیاید. آن را روی پیشانی و شقیقه خود بمالید و به مدت ۳۰ دقیقه در اتاق تاریک دراز بکشید، پیشانی خود را با انگشتانتان ماساژ دهید و سپس آن را با آب ولرم بشویید.

تاثیر بینظیر دارچین بر تنظیم فشار خون

طبق مقاله ای که موسسه ملی بهداشت ایالات متحده منتشر کرد، خوردن دارچین به کاهش فشار خون سیستولیک کمک می کند.

این ادویه که به راحتی قابل دسترس همه است، می تواند فشار خون شما را تنظیم کرده و از ابتلا به انواع بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری به عمل آورد.

برای اینکه نتیجه این گیاه را ببینید باید ۱۲ هفته مرتبا از آن استفاده نمایید.

ر طبق تحقیقات انجام شده مشخص شده است که مکمل های حاوی دارچین می توانند به طور بالقوه خطرناک باشند، به خصوص برای افرادی که داروهای استاتین را برای کاهش کلسترول و فشار خون مصرف می کنند.

حفظ سلامت قلب از خواص دارچین است

از آنجایی که دارچین خواص خارق العاده ای در تنظیم فشار خون و کاهش کلسترول بد یا همان چربی خون دارد، برای قلب و عروق بسیار مفید می باشد.

زمانی که کلسترول بد خون شما پایین و کلسترول خوب آن بالا باشد، گرفتگی عروق رخ نداده و قلب نیز به خوبی محافظت خواهد شد.

تحقیقات نشان می دهد که 1 گرم یا حدود نیم قاشق چای خوری دارچین در روز اثرات مفیدی بر روی مارکرهای خون به جای می گذارد.

فواید دارچین برای پوست و مو

دارچین خواص متعددی برای پوست دارد، اما آنچه که برایش معروف شده، تواناییش در از بین بردن لکه های پوستی است.

این ادویه گرم، سرشار از آنتی اکسیدان بوده، پوست را التیام می بخشد و به پاک شدن جای زخم ها و لکه های پوستی کمک می کند. برای این منظور می توانید دو قطره روغن دارچین را با دو قطره روغن نارگیل رقیق کرده و روی لکه ها بمالید.

دارچین ۴ فایده مهم برای پوست شما دارد:

  • آنتی باکتریال بوده و به درمان آکنه کمک می کند.
  • آنتی اکسیدان بوده و از بروز اثرات پیری جلوگیری می نماید.
  • ادویه گرمی است، جریان خون پوست را افزایش می دهد.
  • ضدالتهاب بسیار عالی می باشد و قرمزی ناشی از آکنه را محو می سازد.

وقتی cinnamon به پوست سر مالیده شود، گردش خون در پیازهای مو افزایش پیدا کرده و احتمال رشد تارهای جدید افزایش می یابد. علاوه بر این، یک ضدباکتری قوی است و از شوره سر و عفونت های قارچی جلوگیری می کند.

خواص معجزه آسای دارچین در درمان دیابت و کنترل قند خون

انسولین از جمله هورمون های کلیدی است که متابولیسم و ​​مصرف انرژی را تنظیم می نماید. برخی افراد در برابر اثرات انسولین مقاوم هستند. این امر موجب سندرم متابولیک و دیابت نوع دو می شود.

خبر خوب این است که دارچین می تواند مقاومت به انسولین را به طرز چشمگیری کاهش داده و به این هورمون حیاتی کمک کند تا وظیفه خود را به درستی انجام دهد.

دارچین قادر است سطح قند خون را پایین بیاورد و در کنترل دیابت نقش داشته باشد.

درمان اگزما از فواید دارچین

اگزما یک بیماری پوستی بسیار تحریک کننده است که لکه های رنگ روشن در مناطق آسیب دیده برجای می گذارد. برخی معتقدند که استفاده از یک قاشق چایخوری دارچین و یک قاشق چایخوری عسل روی این لکه ها می تواند موجب تسکین و درمان آنها شود.

خاصیت ضد التهابی دارچین

خواص ضد التهابی دارچین به حدی است که می تواند به کاهش تورم بدن کمک کند. ضد التهاب بودن این ادویه، به دلیل وجود آنتی اکسیدان هایی است که درون خود دارد. سعی کنید هر روز به اندازه یک قاشق چای خوری از آن استفاده کنید تا التهابتان کاهش یابد.

دارچین منبع غنی آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها جسم شما را از آسیب های اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد مصون می دارند. دارچین مملو از آنتی اکسیدان های قوی همچون پلی فنول ها می باشد.

آنتی اکسیدان ها از استرس اکسیداتیو رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند. استرس اکسیداتیو موجب عوارض خطرناکی در بدن می شود. برخی از این عوارض عبارتند از:

  • آسیب DNA و شرایط متابولیکی مانند دیابت
  • سطح کلسترول بالا
  • تصلب شرایین
  • بیماری قلبی و عروقی
  • چاقی
  • سرطان
  • فشار خون بالا
  • بیماری پارکینسون
  • بیماری آلزایمر
  • پیری زودرس

خواص دارچین برای لاغری

دارچین باعث کاهش چربی بد خون، کاهش فشار خون و کنترل قند خون می شود. اینها همگی عواملی هستند که در سلامت بدن و به دست آوردن اندامی ایده آل ضروری می باشند.

همچنین این ادویه قادر است تا به فعالیت بسیاری از آنزیم های گوارشی کمک کند. به این ترتیب هضم غذا را میسر می سازد و شما قادر به کم کردن وزن خواهید بود.

تحقیقات نشان داده است که مصرف دارچین به همراه عسل طبیعی در کاهش وزن موثر می باشد.

درست است که این گیاه دارویی شگفت انگیز ضد دیابت و افزایش دهنده متابولیسم بدنتان است، اما در کنار آن باید رژیم غذایی مناسب و تحرک بالا داشته باشید تا وزن کم کنید.

یکی از رایج‌ترین و ساده‌ترین راه‌ها برای لاغری با دارچین مصرف دمنوش آن است.

دارچین در بارداری چه فایده ای دارد؟

با وجود اینکه در دوران بارداری بسیاری از طعم دهنده ها و ادویه ها مصرفشان قدغن یا محدود می شود، دارچین را با خیال راحت می توانید مصرف کنید. مجاز هستید تا روزی نیم قاشق چای خوری از این ادویه را در غذا خود ریخته یا به تنهایی میل کنید.

 این ماده به عنوان یک ضد التهاب، آنتی اکسیدان، تنظیم کننده قند خون و طعم دهنده طبیعی خوشبو، فوایدی زیادی به همراه دارد.

دارچین خوشبوکننده ی بی همتا برای دهان

چه چیز از این بهتر که دارچین هم ضدباکتری است و هم می تواند رایحه ای دلپذیر و جذاب در دهان شما ایجاد کند. به این خاطر است که آدامس دارچینی یا خوشبو کننده های حاوی این ادویه از فروش بالایی برخوردار هستند.

برای بهره مند شدن از این اسانس طبیعی می توانید روغن آن را مصرف کرده و یا از آدامس های جویدنی اش استفاده کنید.

دارچین با خواص آنتی باکتریال و رایحه قوی که دارد بو بد دهان را از بین می برد.

خواص دارچین بر سلامتی کبد

دارچین ادویه ای است که به کبد شما کمک خواهد کرد تا سلامتش را بازیابد. تحقیقات نشان داده است که این ماده سطح آنزیم های کبدی شما را بهبود بخشیده و از طریق کاهش کلسترول بد خون، در درمان کبد چرب شما نقش خواهد داشت.

 همچنین تنظیم کنندگی قند خون و خواص ضد التهابی دارچین در رسیدن به این مهم بی تاثیر نخواهد بود.

تاثیر دارچین بر Pms

پژوهش ها نشان داده اند که دارچین تأثیر قابل توجهی در کاهش درد پریود، خونریزی قاعدگی، حالت تهوع و استفراغ به دلیل دیسمنوره شدن اولیه دارد.

دیسمنوره به دلیل وجود پروستاگلاندین اف دو آلفا (PG-F2α) پدید می آید. این ماده که از آندومتر آزاد می گردد، عضلات رحم را تحریک کرده و انقباضات شدید عروقی را به وجود می آورد.

همچنین در زنان مبتلا به تنبلی تخمدان یا همان سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) که اغلب سطح انسولین بالا و قاعدگی نامنظمی دارند، دارچین می تواند قاعدگی ها را منظم تر کند.

آیا دارچین برای معده مفید است؟

در یک مطالعه بهداشتی که محققان دانشگاه RMIT ملبورن استرالیا انجام دادند، مشخص شد که مصرف دارچین به کاهش میزان دی اکسید کربن در معده کمک می کند، دمای بدن را کاهش می دهد و هضم غذا را راحت تر می سازد.

از خواص دارچین ناشتا غافل نشوید

اگر قصد دارید تا میزان قند خون خود را تنظیم و کنترل کنید، صبح ها ناشتا دارچین میل کنید. به این طریق تاثیر دارویی این ماده بیشتر می شود. یک پیشنهاد عالی دیگر استفاده از معجون دارچین، عسل طبیعی و آب لیمو تازه به صورت ناشتا است. این معجون علاوه بر تنظیم قند خون به کاهش وزن شما نیز کمک می کند.

اگر بدن خود را دوست دارید صبح ها از معجون دارچین، عسل لیمو بنوشید.

آیا مصرف دارچین مضرات و عوارض دارد؟

در ابتدا مقاله هم اشاره کردیم که یکی از انواه دارچین ها که کاسیا نام دارد حاوی ماده ای به نام کومالین است که اگر بیش از دو گرم در روز مصرف شود سمی بوده و به بدن آسیب می رساند.

عوارض دارچین تنها زمانی پدیدار می شوند که در مصرف نوع کاسیا آن زیاده روی کرده باشید، این عوارض عبارتند از:

  • آسیب های کبدی
  • افزایش ریسک سرطان
  • ایجاد زخم های دهانی
  • قند خون پایین
  • مشکلات تنفسی
  • کم کردن اثر برخی از داروهای شیمیایی

دارچین باید در یک ظرف در بسته در مکانی تاریک نگهداری شود. چوب آن حدود یک سال و نوع آسیاب شده اش پس از چند ماه طعم و بوی اولیه‌ش را از دست می دهد.

أنواع دمنوش ها و نوشیدنی های پرخاصیت با دارچین

برای این که از خواص اعجاب انگیز دارچین برخوردار شوید می توانید آن را درون غذا و شیرینی هایی که می پزید، بریزید و یا از آن در أنواع نوشیدنی های جذاب استفاده کنید.

برخی از نوشیدنی های دارچینی مفید و خوش طعم به قرار زیر هستند:

  • دم نوش سیب و دارچین برای رفع خستگی و لاغری
  • چای لیمو با چوب دارچین برای کاهش چربی
  • دمنوش هل، دارچین و زعفران برای افزایش انرژی و تمرکز و غلبه بر سردی
  • قهوه آیریش با دارچین
  • دمنوش زنجبیل و دارچین
  • شیک دارچین
  • چای دارچین
  • شربت دارچین و عسل
  • شیر دارچین

دارچین با شیر چه خاصیتی دارد؟

شیر دارچین خواص متعدد و گوناگونی دارد که برخی از مهم ترین آنها شامل موارد زیر می شود:

  • شیر دارچین در مقایسه با نوشیدنی های شیرین، گازدار و سودا دارای کالری کمتر و پروتئین بیشتری می باشد.
  • دارچین خاصیت ضد دیابت دارد. این نوشیدنی کمک می کند تا سطح قند خون شما کنترل شود.
  • دارچین همچنین کمک می کند تا سوخت و ساز بدن شما به طور طبیعی افزایش پیدا کند.
  • این نوشیدنی دارای آنتی اکسیدان فراوان بوده و خواص ضد التهابی دارد.
  • این معجون به بدن در مبارزه با عفونت ها کمک کرده و آسیب های بافتی را ترمیم می نماید.
  • این نوشیدنی آرام بخش است و برای قلب شما نیز مفید می باشد.
  • طبق مطالعه انجام شده، زنانی که دارچین می خورند، در دوران قاعدگی خود درد کمتری تجربه می کنند.

خاصیت چای(چای سبز) دارچین و هل

چای سبز و دارچین هر دو غنی از آنتی اکسیدان هستند و به کاهش وزن و تنظیم قند خون کمک می کنند. از طرفی دیگر هل نیز بسیار آرامش بخش بوده و برای درمان صرع، فشار خون بالا و دیابت مفید می باشد.

شاید از طعم چای سبز خوشتان نیاید، اما بدون شک عطر و طعم هل و دارچین بر آن غالب است و این معجون درمانگر را تبدیل به یک نوشیدنی جذاب می کند.

 این نوشیدنی هم حال جسم شما را خوب می کند و هم افسردگی را از شما دور می سازد.

دارچین و عسل، معجون عالی

خواص معجون دارچین و عسل باورنکردنی است. اجازه بدهید تنها چند مورد از این فواید را برایتان نام ببرم تا در اولین فرصت آن را درست کرده و نوش جان کنید.

  • به درمان آرتروز مزمن کمک می کند.
  • کلسترول و چربی بد خون را کاهش می دهد.
  • داروی سرماخوردگی است.
  • برای عفونت مثانه مفید می باشد.
  • ناراحتی معده شما را برطرف می سازد.
  • سیستم ایمنی را قوی تر می کند.
  • اگر بر روی پوستتان بگذارید باعث درمان جوش ها و نرمتر شدن پوستتان می شود.
  • خستگیتان را کم می کند.
  • در کاهش وزن موثر است.

ترکیب پر خاصیت زنجبیل و دارچین

بر طبق طب سنتی، زنجبیل و دارچین هر دو طبیعت گرمی داشته و برای از بین بردن سردی بدنتان موثر هستند. از طرفی ترکیب این دو باهم فواید زیادی به همراه دارد. برخی از این فواید به قرار زیر می باشند:

  • کاهش وزن و لاغری
  • کاهش دردهای قاعدگی
  • از بین رفتن دردهای غضلانی
  • رفع سوءهاضمه و نفخ شکم
  • تنظیم قند خون
  • کاهش چربی خون
  • افزایش قوا و انرژی بدن

سوالات متداول

در این قسمت به سوالات متداول شما در خصوص خواص درمانی دارچین پاسخ داده خواهد شد.

آیا دارچین برای استفاده هر روز مناسب است؟

اگر از دارچین سیلان استفاده می نمایید می توانید روزانه تا یک قاشق چای خوری از آن را نوش جان کنید. اما دارچین کاسیا محدودیت مصرف داشته و زیاد آن مضر است.

چه موقع باید چای دارچین بنوشم؟

اگر غذا چرب یا خیلی شیرین مصرف کردین بهتر است از چای دارچین بنوشید تا به هضم آنها کمک کند. این نوشیدنی برای رفع خستگی و آرامش پیدا کردن نیز بسیار عالی است.
مصرف نوشیدنی های دارچینی صبح ها به صورت ناشتا برای لاغری و تنظیم قند خون موثرتر می باشد.

قرص دارچین برای لاغری موثرتر است یا چوب دارچین؟

شکل مصرف این ادویه اهمیتی ندارد، آنچه مهم است میزان دریافتی از آن و نوع گیاهش است. از دارچین سیلان استفاده کنید.
اگر از قرص آن هم مصرف می کنید، مطمئن شوید نوع سیلان باشد، تا تاثیرگذاریش بیشتر و عوارضش کمتر گردد.

پگاه تایکندی

پگاه تایکندی،‌ فارغ التحصیل مقطع ‌کارشناسی ارشد رشته شیمی است. از سال ۱۳۹۵ فعالیت حرفه‌ای خود را در وبسایت های حوزه سلامت ، دیجیتال مارکتینگ، سینما، پزشکی، مهاجرت آغاز نموده است و ‌در حال حاضر تولید محتوا در زمینه سلامتی، معرفی داروها و محصولات آرایشی بهداشتی را به عهده دارد.
پست های مرتبط

روغن کنجد و فواید درمانی آن

دانه کنجد بالاترین میزان روغن را در بین دانه‌‌‌های روغنی گیاهی مثل:…

ویتامین D – نحوه مصرف – عوارض و منابع اصلی

ویتامین دی نوعی پروهورمون (هورمون استروئیدی) است. بر خلاف ویتامین‌های دیگر، تنها…

مکمل کربوهیدرات، معرفی فواید جادویی و عوارض مصرف

مکمل‌های کربوهیدارت، منابع غذایی سرشار از انرژی هستند که امروزه مصرف آن‌ها…

دیدگاهتان را بنویسید