فواید شگفت انگیز قرص ملاتونین برای سلامتی
نوشته شده توسط آرزو حسینی
17 ساعت پیش
فواید ویتامین D3 برای افزایش سلامتی
نوشته شده توسط علیرضا سوری
2 روز پیش
کوتیکول ناخن مهم است، لطفا به آن آسیب نزنید!
نوشته شده توسط دکتر سیدعلی کاظمی
2 هفته پیش
بازدید 15
0

از خواص دانه گران بهای هلیله سیاه، چقدر میدانید؟

از خواص هلیله سیاه یا «هاری تاکی» تا کنون چیزی شنیده‌اید؟! این میوه جادویی از درختان مقدس با قدمت تاریخی در هند و چین و کشورهای آسیای دور به دست می‌آید. این گیاه از دیرباز مصارف دارویی متعددی داشته است.

بیشترین شهرت هلیله سیاه در این است که از آن به عنوان یک گیاه دارویی برای رفع سفیدی مو استفاده می‌کنند. نام هلیله سیاه یا (Terminalia chebula) در بسیاری از متون کهن پزشکی آورده شده است.

خواص این گیاه شگفت‌انگیز باعث شده است که در طب سنتی هندوستان (آیورودا) از آن با عنوان «اکسیر جوانی» یاد کنند.

خواص هلیله سیاه چیست؟

هلیله سیاه در حقیقت میوه یک درخت کهن است، درختی با پوست ضخیم و برگ‌های نوک‌تیز با میوه‌ای سیاه رنگ و هسته‌دار که در مناطق جنگلی می‌روید. این گیاه اعجاب‌انگیز میوه‌ای تلخ‌ مزه با طبعی گرم بوده که خواص بیشماری را در خود جای داده است.

در زیر به برخی از خواص هلیله سیاه، این میوه پرفایده اشاره خواهیم کرد:

  • سفید کننده دندان و از بین برنده باکتری‌های دهانی و رفع بوی بد دهان
  • کمک به سیستم گوارش و هضم بهتر غذا
  • سرشار از آنتی اکسیدان و آنتی باکتریال‌ها و ویتامین‌های C و E که سیستم دفاعی بدن را تقویت می کنند.
  • درمان کننده زخم معده و کنترل اسید معده، از بین برنده باکتری‌های معده (مثل: هلیکوباکتری)
  • درمان دیابت نوع 2 و کنترل کننده قند خون بالا
  • داروی گیاهی موثر برای لاغری (هضم بهتر غذا، افزایش سوخت و ساز بد)
  • دارویی برای درمان عفونت های چشمی
  • التیام‌دهنده حساسیت‌ها، التهابات و جوش های پوستی صورت
  • موثر در بهبود دستگاه تنفسی، سرفه و بیماری‌هایی مثل برونشیت
  • کمک به رفع سفیدی مو
  • کمک به بهبود التهابات مفصلی
  • پاکسازی سیستم گوارش و درمان سوءهاضمه، یبوست و اسهال

خواص هلیله سیاه برای لاغری شکم چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، هلیله سیاه سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و آنتی باکتریال‌ها است. مصرف پودر این میوه، معده را پاکسازی کرده و باعث جذب هر چه بیشتر مواد غذایی، افزایش سوخت و ساز بدن و هضم بهتر غذاها می‌شود.

یکی از مهمترین خواص Terminalia chebula کمک به ترشح بیشتر صفرا و به دنبال آن بالا رفتن متابولیسم و چربی سوزی بهتر بدن است. به طوری که بسیاری از افراد از ترکیبات این میوه فوق العاده برای لاغری شکم استفاده می کنند.

پودر هلیله برای پاکسازی گوارشی و لاغری شکم مفید است.

خواص درمانی هلیله سیاه برای کبد چرب

هلیله سیاه در واقع میوه‌ای با خواص درمانی فوق العاده است. از مهمترین خواص این میوه در مسائل درمانی می‌توان به تاثیر فوق‌العاده آن برای درمان مشکلات ناشی از بیماری کبد چرب اشاره کرد.

هلیله سیاه یک تسویه کننده طبیعی خون است و از انباشت چربی در کبد جلو گیری می‌کند.  توصیه می شود افرادی که دچار بیماری کبد چرب هستند از هلیله سیاه در وعده‌های غذایی خود استفاده کنند.

فواید شگفت انگیز هلیله سیاه برای معده

همانطور که گفته شد هلیله سیاه یکی از بهترین داروهای گیاهی برای پاکسازی معده از باکتری‌های مضر و میکروب‌هاست.

این ماده سرشار از پلی فنول‌های آنتی اکسیدانی مثل اسید گالیک و اسید الاژیک می باشد که میزان اسیدیته معده را کاهش داده و زخم معده‌ای را که به دلیل وجود هلیکوباکتر پیلوری ایجاد شده است را درمان می کند.

دیگر فواید هلیله سیاه در طب سنتی

در طب سنتی هر یک از گیاهان دارویی با توجه به طبعی که دارند دسته بندی می شوند. در طب سنتی هند و چین از هلیله سیاه به عنوان یک داروی گیاهی با طبع گرم و خشک یاد شده است.

 در میان خواص متعدد این گیاه دارویی که در طب سنتی بسیار بر آن تاکید شده‌اند، تاثیرش بر تقویت حافظه و جلوگیری از سپیدی مو شهرت بیشتری پیدا کرده است.

از دیگر تاثیرات شفابخش آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درمان بواسیر
  • درمان یبوست
  • درمان قولنج
  • کمک به بهبود آسم

در گذشته مردم از این گیاه برای درمان بیمارانی که دچار چنین عارضه هایی می‌شدند، استفاده می‌کردند.

از مهمترین خواص هلیله سیاه برای رحم

یکی از خواص هلیله سیاه که کمتر شناخته شده است، درمان عفونت‌های واژینال و دردهای رحمی است. از آنجا که هلیله سیاه حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان و آنتی باکتریال است، استفاده از آن می تواند التهابات رحمی را درمان کند.

برای این کار یک قاشق چای خوری از این گیاه را با یک لیوان بزرگ آب بجوشانید و این دم نوش را هر شب قبل از خواب و تا زمان بهبود میل نمایید.

درمان یبوست با هلیله سیاه

اگر دچار یبوست مزمن شده اید نگران نباشید؛ استفاده از پودر کوبیده شده هلیله سیاه به مدت یک ماه و نیم می تواند یبوست شما را درمان کند.

خواص هلیله سیاه برای چشم

یکی دیگر از خواص شناخته شده هلیله سیاه تاثیر آن بر چشم‌ها و بینایی شماست. اگر بتوانید هر روز چشم‌های خود را با محلول جوشانده هلیله سیاه شستشو دهید، بسیاری از مشکلات چشمی مثل آب مروارید، عفونت‌ها و التهابات چشمی شما بهتر خواهند شد.

بسیاری نیز معتقدند خوردن پودر هلیله سیاه می تواند به افزایش قدرت بینایی و سوی چشم ها کمک کند. در بسیاری از متون کهن طب سنتی نیز به این موضوع اشاره شده است.

خواص هلیله سیاه برای پوست و مو چیست؟

مصرف هلیله سیاه منجر به از بین رفتن سیاهی دور چشم  و درمان جوش ها و آکنه‌های پوست صورت می‌شود. وجود مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان در هلیله سیاه باعث شده که در بسیاری از لوازم آرایشی و بهداشتی ار این ماده استفاده فراوان شود.

همچنین این گیاه با افزایش سرعت جریان خون در پوست سر میتواند به رشد و قوام بیشتر موها کمک کند.

رفع ریزش مو با هلیله سیاه

تاثیر هلیله سیاه در پالوده‌گی و سم‌زدایی از خون منحصر به فرد و ویژه است. مصرف مداوم این ماده خون را پاکسازی کرده و به بهبود عملکرد جریان خون کمک شایانی می‌کند. همچنین تاثیر شگرف آن در کاهش میزان ریزش مو برای افرادی که از این مشکل رنج می برند، ستودنی است.

جلوگیری از سفیدی مو از مزایای هلیله سیاه

همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد در بسیاری از فرهنگ‌های کهن خاور دور، هلیله سیاه را با نام« اکسیر جوانی» می شناسند.

این بدان دلیل است که مصرف هلیله سیاه می تواند بطور معجزه آسایی از سپید شدن موهای انسان جلوگیری کند. از طبیبان سنتی دست نوشته‌هایی به جای مانده است که بر حقیقت این موضع تاکید کرده اند.

 اگر چه هنوز دلیل علمی مُدقنی برای آن یافت نشده اما گفته می‌شود که اگر به مدت یک سال تا یک سال و نیم هر روز مقداری از هلیله سیاه را مصرف کنید، موهای شما بسیار دیرتر سفید خواهند شد.

اگر می‌خواهید پوست و مو زیبایی داشته باشید و دیرتر پیر شوید از هلیله سیاه غافل نباشید.

خاصیت مهم هلیله سیاه برای پوست

از دیگر خواص هلیله سیاه تاثیری است که در رفع حساسیت های پوستی دارد. مصرف هلیله سیاه علاوه بر رفع تیرگی دور چشم، به شادابی و طراوت پوست کمک شایانی می کند.

این ماده می‌تواند التهابات، جوش‌ها و آکنه‌های آزاردهنده پوست را درمان کند و با کمک کردن به بهبود گردش خون در بدن مشکلات پوستی را برطرف سازد.

هلیله سیاه با عسل چه خاصیتی دارد؟

یکی از ترکیبات خارق‌العاده از محصولات گیاهی، ترکیب هلیله سیاه با عسل طبیعی است. مصرف این معجون معجزه‌آسا می‌تواند مشکلات ریوی و دستگاه تنفسی شما را به طور چشم گیری بهبود بخشیده و حتی درمان نماید. بیماری هایی چون که این معجون به درمانشان می‌پردازد، عبارتند از:

  • برونشیت
  • آسم
  • سرفه های خشک

سوالات متداول

در ادامه به برخی از سوالات شما در خصوص خواص درمانی هلیله سیاه پاسخ می‌دهیم.

آیا برای درمان بواسیر هلیله سیاه بخوریم؟

در بسیاری از متون طب سنتی توصیه شده است که برای درمان بواسیر هلیله سیاه آسیاب شده را همراه با آب بجوشانید و چند هفته میل کنید تا بهبود حاصل شود.

طریقه مصرف هلیله سیاه چگونه است؟

طریقه مصرف هلیله سیاه بستگی به این موضوع دارد که شما برای چه مشکلی آن را مصرف می‌کنید.
هلیله سیاه به اشکال گوناگونی چون دم کرده برگ این گیاه، دم نوش پودر آن، میوه رسیده درخت هلیله، روغن هلیله و … در سراسر دنیا مصرف می‌شود.
همچنین روش مصرف آن در فرهنگ های مختلف متفاوت است. برای مثال در هند مرسوم است که میوه خشک شده هلیله سیاه را در یک بطری آب می اندازند تا به مدت یک شبانه روز خیس بخورد. بعد از اینکه عصاره میوه با آب مخلوط شد به صورت سرد و یا جوشانده آن را میل می‌کنند.
برای مشکلاتی چون یبوست بیشتر از پودر هلیله استفاده می شود.
 برای مشکلات پوست و مو از ترکیب پودر دانه هلیله و روغن نارگیل مصرف می‌کنند.
 برای بیماری های تنفسی از مخلوط دم کرده آن با عسل استفاده می‌شود.
به هر صورت، همانطور که گفته شد، استفاده از این گیاه دارویی به روش‌های مختلف و به منظور درمان مشکلات متنوع مصرف می‌شود.

آیا هلیله سیاه برای درمان سرفه و آسم کاربرد دارد؟

بله. برای درمان آسم هم می توانید از دم نوش هلیله سیاه استفاده کنید و هم از ترکیب پودر آن با عسل نوش جان کنید.

آیا هلیله سیاه باعث تیرگی پوست میشود؟

خیر تا کنون چنین چیزی به اثبات نرسیده و هلیله سیاه تنها به سفید نشدن مو کمک می‌‌کند و به دلیل آنتی اکسیدانی که دارد، برای پوست مفید نیز می‌باشد.

آیا هلیه سیاه به رفع بوی بد دهان کمک میکند؟

هلیله سیاه به دلیل خواص ضدعفونی کننده قوی که دارد، همواره مورد توجه بوده است. یکی از مهمترین کاربردهای آن، رفع بوی بد دهان و سفید کردن دندان هاست. پودر هلیله سیاه علاوه بر استحکام بخشی به لثه‌ها و سفید کردن دندان‌ها می‌تواند التهابات دهانی شما را از بین برده و بوی بد دهان را رفع کند.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:


Deprecated: تابع get_author_name از نگارش 2.8.0 منسوخ شده است! به جای آن از get_the_author_meta('display_name') استفاده نمایید. in /home/tmjlagls/public_html/wp-includes/functions.php on line 5413
پگاه تایکندی

پگاه تایکندی،‌ فارغ التحصیل مقطع ‌کارشناسی ارشد رشته شیمی است. از سال ۱۳۹۵ فعالیت حرفه‌ای خود را در وبسایت های حوزه سلامت ، دیجیتال مارکتینگ، سینما، پزشکی، مهاجرت آغاز نموده است و ‌در حال حاضر تولید محتوا در زمینه سلامتی، معرفی داروها و محصولات آرایشی بهداشتی را به عهده دارد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *