صفحه اصلی > بهداشت مادر و کودک : معرفی انواع نوار بهداشتی بانوان مناسب شرایط مختلف

معرفی انواع نوار بهداشتی بانوان مناسب شرایط مختلف

تعداد زیادی از بانوان تصور می‌کنند، تمام نوارهای بهداشتی یکسان هستند. همین تصور اشتباه باعث شده است که 60 درصد زنان جهان، از نوارهای بهداشتی که برایشان مناسب نیست، استفاده کنند. استفاده از نوارهای بهداشتی نامناسب، باعث پس زده شدن خون قاعدگی می‌شود. پس زده شدن خون قاعدگی و کثیف شدن لباس‌ها، یکی از نگرانی‌های بانوان در دوران قاعدگی است. در ادامه به معرفی انواع نوار بهداشتی بانوان خواهیم پرداخت.

از آنجایی که الویت اصلی ما در کافه نبض راحتی و حفظ سلامت شما است، در این مقاله شما را با انواع نوار بهداشتی بانوان و نحوه‌ی استفاده‌ آن آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

انواع نوار بهداشتی بانوان و نحوه استفاده

امروزه تنوع انواع نوار بهداشتی بانوان، منجر به افزایش سطح سلامت و بهداشت زنان شده است. همه‌ی نواربهداشتی‌ها‌ ویژگی‌های خاص خود را دارند. بنابراین، نمی‌توانیم برچسب خوب یا بد بودن بر روی نوعی از نوار بهداشتی بزنیم.

با اینکه اطلاعات گسترده‌ای درباره انواع نوار بهداشتی بانوان، در مقالات، رسانه‌ها و… وجود دارد و هر زن در طول زندگی خود حدودا 450 بار قاعدگی را تجربه می‌کند؛ اما هنوز کمبود اطلاعات درباره‌ی این مسئله در بین مردم به چشم می‌خورد.

حال اگر نواربهداشتی مناسب بدن خود را انتخاب کنید و به درستی از آن استفاده کنید، بخش زیادی از نگرانی‌های دوران قاعدگی خود را از بین خواهید برد. در اینجا به معرفی چند برند معتبر در حوزه تولید نوار بهداشتی پرداخته‌ایم:

  • انواع نوار بهداشتی پنبه ریز
  • انواع نوار بهداشتی تافته
  • انواع نوار بهداشتی مولپد
  • انواع نوار بهداشتی آلویز
  • انواع نوار بهداشتی مای لیدی

شما می‌توانید این محصولات را در انواع فروشگاه آنلاین لوازم بهداشتی و آرایشی مشاهده کنید. همچنین، با مقایسه قیمت انواع نوار بهداشتی و ویژگی‌های آن‌ها به نوار بهداشتی با سایز مناسب و ویژگی‌های مورد نظر خود دست خواهید یافت.

انواع نوار بهداشتی بالدار

نوار بهداشتی بالدار، یکی از پر طرفدارترین انواع نوار بهداشتی در بین بانوان است. نوارهای بهداشتی بالدار به علت راحتی در مصرف و جذب بالایی که دارند، بسیار محبوب هستند. نوار بهداشتی بالدار، با داشتن دو قطعه چسبناک در طرفین و یک چسب سراسری در قسمت زیرین خود، به خوبی بر روی لباس ‌زیر قرار می‌گیرد و محکم می‌شود. این مسئله از ایجاد لکه بر روی لباس ‌زیر جلوگیری می‌کند.

اگر برای اولین بار قاعدگی را تجربه می‌کنید یا خونریزی زیادی دارید، توصیه‌ی ما به شما استفاده از نوار‌های بهداشتی بالدار است. انواع مختلفی از نوارهای بهداشتی بالدار در سایزها و برندهای مختلف وجود دارد. هر کدام از این نوار بهداشتی‌های بالدار ویژگی‌های متفاوتی دارند که آن‌ها را از نظر ضخامت، قدرت جذب، جنس و… از هم متمایز می‌کند.

انواع نوار بهداشتی مشبک بانوان

اگر در دوران قاعدگی خونریزی زیادی را تجربه می‌کنید، پیشنهاد می‌شود از نوار بهداشتی مشبک استفاده کنید. نوار بهداشتی مشبک به دلیل ساختار ویژه‌ای که دارد می‌تواند حجم بیشتری از خون را جذب کند. در واقع، بر روی این نوار بهداشتی لایه‌ای وجود دارد که به علت داشتن منافذ قیفی شکل، خون زیادی را در خود جای داده روی سطح آن همواره خالی میماند. به همین علت می‌توانید برای مدت زمان بیشتری از این نوع نوار بهداشتی استفاده کنید.

انواع مختلفی از نوار بهداشتی مشبک بانوان وجود دارد که می‌توان به نوار بهداشتی مشبک بالدار، نوار بهداشتی نازک، مخصوص شب و بلند اشاره کرد. با توجه به نیاز و سایز مناسب خود می‌توانید هر کدام از موارد گفته شده را انتخاب نمایید.

انواع نوار بهداشتی بانوان ویژه شب و سوپر

در این قسمت قصد داریم شما را با دو نوع  نوار بهداشتی‌ با قدرت جذب بالا آشنا کنیم.

نوار بهداشتی ویژه شب، یکی از انواع نوار بهداشتی بانوان است که نسبت به سایر نوار بهداشتی‌ها بلند‌تر بوده (35 سانتی‌متر یا بیش‌تر) و قابلیت جذب بالایی دارد. هدف از ساختن نوار بهداشتی ویژه شب، جلوگیری از لک شدن لباس‌ها و روتختی‌ها در هنگام خواب است.

بنابراین، این نوار بهداشتی ساختاری دارد که از پس زدن خون جلوگیری می‌کند. همچنین، اگر از نوار بهداشتی‌های مخصوص شب استفاده کنید، دیگر نیازی به تعویض آن در طول شب نخواهید داشت. این نوار بهداشتی را می‌توانید در طول روز نیز مورد استفاده قرار دهید.

نوار بهداشتی سوپر یکی دیگر از انواع نوار بهداشتی بانوان با قدرت جذب بالا است. در روزهای اول قاعدگی که خونریزی بیشتری دارید، می‌توانید از نوار بهداشتی سوپر استفاده کنید. البته این نوع نوار بهداشتی ضخامت زیادی دارد. بنابراین بهتر است آن را با لباس‌های جذب استفاده نکنید زیرا برجستگی آن مشخص خواهد شد.

نوار بهداشتی بدون بال (ساده)

نوار بهداشتی بدون بال (ساده)، یکی دیگر از انواع نوار بهداشتی بانوان است. این نوع نوار بهداشتی، فقط در قسمت زیرین خود یک چسب سراسری دارد که باعث می‌شود روی لباس ‌زیر جابه‌جا نشود. عده‌ای از بانوان معتقد هستند، گذاشتن و برداشتن نوار بهداشتی بدون بال (ساده)، راحت‌تر از نوار بهداشتی بالدار است اما احتمال پس دادن این نوع از نوار بهداشتی بیشتر از نوع بالدار است.

نوار بهداشتی ساده از برندهای مختلف تولید میشود.

نوار بهداشتی چند بار مصرف

نوار بهداشتی چندبار مصرف، یکی از انواع نوار بهداشتی بانوان است که استفاده از آن نسبت به پدهای یک ‌بار مصرف به صرفه‌تر خواهد بود. همچنین، استفاده از نوارهای بهداشتی چندبار مصرف، تولید زباله را کاهش می‌دهد و به علت تجدیدپذیری به حفظ محیط زیست کمک می‌کند. این نوار بهداشتی‌ها چندبار مصرف، در واقع همان پدهای قابل شستشو هستند و شما می‌توانید بعد از هربار مصرف آن‌ها را بشویید و دوباره استفاده نمایید.

 

نوارهای بهداشتی چندبار مصرف، عمدتا از پارچه‌های نخی ساخته می‌شوند. به همین علت مناسب پوست حساس است. بانوانی که به پد یکبار مصرف حساسیت دارند، می‌توانند از این نوارهای بهداشتی پارچه‌ای استفاده نمایند. این نوع، نوار بهداشتی نیز انواع و سایزهای مختلفی دارد. به عنوان مثال می‌توانیم به پد پارچه‌ای شبانه اشاره کنیم.

استفاده از تامپون

تامپون یکی از محصولات بهداشت زنان است. این محصول برخلاف نوار بهداشتی که بر روی لباس ‌زیر قرار می‌گیرد، باید وارد واژن شود. در اینجا شما را با چند نمونه از مزایای استفاده از تامپون آشنا می‌کنیم:

  • استفاده از تامپون باعث می‌شود، احساس تمیزی بیشتری داشته باشید.
  • حس خیسی و نم که در اثر جمع شدن خون روی نوار بهداشتی ایجاد می‌شود، در استفاده از تامپون وجود ندارد.
  • با تامپون می‌توانید به استخر بروید.
  • باعث بدفرمی لباس شما نمی‌شود.

اگر اولین باری است که قصد دارید از تامپون استفاده کنید و نگران هستید، باید بگوییم استفاده از تامپون ترس خاصی به همراه ندارد. تنها کافی است طبق مراحل زیر عمل کنید.

  • دستانتان را به خوبی بشویید و خشک کنید.
  • تامپون را از بسته‌بندی مخصوص خارج نمایید.
  • محل واژن را پیدا کنید.
  • در پوزیشنی که احساس راحت‌تری به شما می‌دهد، قرار بگیرید.
  • قسمت بالایی اپلیکاتور(یک ابزار پزشکی به منظور وارد کردن قرص و یا شیاف به داخل رحم می‌باشد که از پلاستیک ساخته شده و امکان تنظیم دقیق در محل مصرف دارو برای آن وجود دارد.) را با انگشت شست و انگشت میانی در دست بگیرید.
  • زمانی که اپلیکاتور را به‌ طور کامل وارد واژن کردید، با انگشت اشاره لایه داخلی را وارد واژن کنید.
  • اپلیکاتور را بیرون بیاورید.
  • حتما آویزان بودن نخ تامپون را چک کنید.
  • دست‌ها را مجددا بشویید.
  • برای خارج کردن تامپون، نخ آویزان از واژن را بیرون بکشید.

برای استفاده از تامپون بهداشت را رعایت کنید.

استفاده از کاپ قاعدگی (فنجان قاعدگی)

فنجان یا کاپ قاعدگی یکی دیگر از محصولات بهداشت جنسی است که تصمیم گرفتیم در معرفی انواع نوار بهداشتی بانوان از این محصول هم یاد کنیم. فنجان یا کاپ قاعدگی، یک ظرف کوچک، انعطاف‌‌پذیر و ساخته شده از سیلیکون یا لاتکس است.

این محصول به جای اینکه خون قاعدگی شما را مانند تامپون و پد روزانه یا شبانه جذب کند، آن را در محفظه‌ای فنجان شکل جمع‌آوری می‌کند. این کاپ‌های قاعدگی دارای انواع یکبار مصرف و چند بار مصرف هستند.

برای آشنایی با طریقه استفاده از فنجان یا کاپ قاعدگی به موارد زیر توجه نمایید.

  • دست‌های خود را بشویید.
  • فنجان قاعدگی را با استفاده از روان کننده‌ای بر پایه آب مرطوب کنید.
  • لبه‌های کاپ را جمع کنید.
  • کاپ را وارد واژن نمایید.
  • کاپ در واژن باز می‌شود و محکم در جایش قرار می‌گیرد تا از پس زدن خون جلوگیری کند.
  • اگر در مرحله قبل کاپ باز نشد، با چرخاندن آن در واژن به باز شدنش کمک کنید.
  • مطمئن باشید اگر فنجان قاعدگی را درست در جایش قرار دهید، احساس درد و ناراحتی نخواهید کرد. همچنین، این کاپ خودبه‌خود از واژن بیرون نخواهد آمد.
  • می‌توانید تا 12 ساعت از یک فنجان قاعدگی استفاده کنید.
  • برای خارج کردن آن، ابتدا دست‌ها را بشویید. با انگشت شصت و اشاره کمی آن را فشار دهید. سپس به آرامی کاپ را بیرون بیاورید.

استفاده از کاپ قاعدگی برای دوشیزگان توصیه نمیشود.

نوار بهداشتی پس از زایمان

یکی از عوارض زایمان، خونریزی بعد زایمان است. معمولا خونریزی بعد زایمان بسیار شدید خواهد بود. بنابراین اگر قصد دارید، برای دوره پس از زایمان خود نوار بهداشتی تهیه کنید، باید نوار بهداشتی با ویژگی‌هایی خاص تهیه کنید. در اینجا به بیان چند نکته خواهیم پرداخت که می‌تواند شما را در خرید نوار بهداشتی پس از زایمان یاری کند.

  • تعداد زیادی پد تهیه کنید: مطمئن باشید، در روزهای اول بعد از زایمان به تعداد زیادی پد روزانه و شبانه نیاز پیدا می‌کنید.
  • نوارهای بهداشتی بالدار بخرید: نوارهای بهداشتی بالدار با قدرت جذب بالاتر عملکرد بهتری دارند. همچنین، به‌ خاطر چسبندگی بیشتر، کمتر جابه‌جا خواهند شد. با استفاده از این نوع نوار بهداشتی، لباس‌های شما لکه نخواهند شد.
  • در خصوص استفاده از نوار بهداشتی یکبار مصرف یا چندبار مصرف تصمیم بگیرید: بعضی از مادران به دلیل حساسیت به نوار بهداشتی‌های یکبار مصرف، تصمیم می‌گیرند از پد قابل شستشو استفاده کنند. با این حال شستشوی آن حجم از نوار بهداشتی چندبار مصرف کار راحتی نخواهد بود.
  • نوار بهداشتی که انتخاب می‌کنید لطیف باشد: شاید با دیدن قیمت انواع نوار بهداشتی، تصمیم بگیرید نوار بهداشتی‌های ارزان‌تر اما با تعداد بالاتر تهیه کنید. ولی باید بدانید در هفته‌های اول پس از زایمان بدن شما حساسیت بالاتری پیدا می‌کند. توصیه‌ این است که، سعی کنید برای روزهای اول پس از زایمان از نوارهای بهداشتی با قیمت بالاتر اما لطیف‌تر استفاده کنید.

موارد مصرف پد بهداشتی روزانه یکبار مصرف

همان‌طور که در قسمت‌های قبل مشاهده کردیم، امروزه تنوع زیاد نوار بهداشتی بانوان ممکن است باعث شود آن‌ها در انتخاب و مصرف این محصولات اشتباهاتی را مرتکب شوند. یکی از محصولاتی که بهتر است با کاربرد آن آشنا شوید، پد بهداشتی روزانه یکبار مصرف است.

پدهای روزانه یکبار مصرف، اندازه‌ای کوچک و ضخامت کمی دارند. هدف از ساختن این پدها ایجاد احساس بهتر در بانوان است. در واقع این پدها به دلیل نرمی و نازکی احساس بهتری در بانوان ایجاد می‌کنند. همچنین، این پدهای روزانه جهت جذب ترشحات واژن و جلوگیری از تجمع باکتری‌ها استفاده می‌شوند و نباید با نوار بهداشتی اشتباه گرفته شوند.

نکته‌ی منفی که گاها در این پدها وجود دارد، حساسیت‌زایی آن‌ها است. بنابراین، قبل از خریدن و استفاده از این پدها، مطمئن شوید ضدحساسیت هستند.

پد روزانه برای جذب ترشحات طبیعی واژن مورد استفاده قرار میگیرد.

نکات ضروری هنگام خرید نوار بهداشتی مناسب

برای انتخاب نوار بهداشتی مناسب باید ویژگی‌های یک نوار بهداشتی خوب را بشناسید. شاید تنوع بالای محصولات موجود در بازار، انتخاب را برای شما دشوار کند؛ اما با درنظر گرفتن موارد زیر شما، می‌توانید آگاهانه‌تر انتخاب کنید. پس پیش از خرید نوارد بهداشتی به این نکات توجه کنید.

تاریخ انقضا

نوار بهداشتی نیز مانند هر محصول دیگری تاریخ انقضا دارد. در هنگام خرید به تاریخ انقضا نوار بهداشتی توجه نمایید. زیرا اگر از تاریخ انقضای این محصول گذشته باشد، بی‌کیفیت و پنبه آن گوله‌ گوله خواهد شد. همچنین استفاده از نوار بهداشتی تاریخ انقضا گذشته، می‌تواند خارش، سوزش، التهاب و حساسیت ایجاد کند.

اندازه و ضخیم

ضخیم بودن یک نوار بهداشتی همیشه به معنای قدرت جذب بالای آن نیست. بنابراین سعی کنید از نوار بهداشتی با ضخامت استاندارد استفاده کنید. توجه کنید که استفاده از نوار بهداشتی ضخیم شما را اذیت می‌کند و ضخامت آن باعث دیده شدنش از زیر لباس شما می‌شود.

سایز مناسب

یکی از مواردی که منجر به ایجاد تنوع در انواع نوار بهداشتی بانوان شده، سایزهای متفاوت این محصول است. میزان خونریزی در افراد مختلف و در زمان‌های مختلف این چرخه متفاوت خواهد بود. بنابراین سعی کنید نوار بهداشتی خود را بر اساس میزان خونریزی خود انتخاب کنید.

سوالات رایج

سوالات رایج زیادی در ارتباط با انواع نوار بهداشتی بانوان وجود دارد که در این قسمت به دو مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

آیا استفاده از نوار بهداشتی معطر توصیه می‌شود؟

نوارهای بهداشتی معطر با اینکه بوی بسیار خوبی دارند و مانع از پخش بوی خون می‌شوند، اما می‌توانند حساسیت‌زا باشند. اگر به سلامت خود توجه می‌کنید، بهتر است نوار بهداشتی معمولی تهیه نمایید.

آیا نوار بهداشتی استخری همان تامپون است؟

بله، تامپون‌ها اگر درست در جای خود باشند، می‌توانید با آن‌ها شنا کنید. به همین علت به تامپون، نوار بهداشتی استخری هم می‌گویند.

نوار بهداشتی مردانه چیست؟

تاکنون به معرفی انواع نوار بهداشتی بانوان پرداختیم. اما در این قسمت به معرفی انواع نوار بهداشتی مردانه خواهیم پرداخت.
بسیاری از مردان که دچار مشکلات بی‌اختیاری ادراری شده‌اند، از استفاده از محصولاتی مثل نوار بهداشتی مردانه، پوشک‌ها و محصولات دیگری که برای رفع مشکل بی‌اختیاری ساخته شده‌ است، متنفر هستند. اما استفاده از این محصولات می‌تواند، نگرانی‌های آن‌ها را در ارتباط با بی‌اختیاری ادراری کاهش دهد.
برخی از محصولاتی که می‌توانند در مشکلات بی‌اختیاری مردان مورد استفاده قرار بگیرند، عبارتند از:
پدها، نوارهای بهداشتی و سایر محصولات جاذب
کاتترهای خارجی
کیسه‌های جمع کننده‌ی ادرار که به کاتترها متصل می‌شوند
لباس ‌زیر مناسب و مخصوص بی‌اختیاری ادرار

فیلم نحوه درست کردن نوار بهداشتی در خانه

بعد از آشنایی با انواع نوار بهداشتی بانوان، شاید علاقه‌مند شده باشید، درست کردن این محصول را در خانه یاد بگیرید. برای آموزش ساخت نوار بهداشتی به لینک زیر مراجعه نمایید.

سخن پایانی

ما سعی کردیم شما را با تمام انواع نوار بهداشتی بانوان و آقایان آشنا کنیم تا بتوانیم در انتخاب صحیح این محصول به شما یاری رسانیم. باید اضافه کنیم که رعایت بهداشت و تعویض به موقع نوار بهداشتی نقش مهمی در سلامت دستگاه تناسلی شما خواهد داشت. برای دور ماندن از خطر عفونت خوب است، در انتخاب نوار بهداشتی خود دقت کنید و از لباس زیر مناسب یعنی لباس زیر نخی در این دوران استفاده نمایید.

حسین نیرینی

پست های مرتبط

درمان موثر اسهال کودکان با این داروهای گیاهی

اسهال کودکان از وضعیت خفیف تا شدید بروز پیدا کرده و با…

مصرف قرص اورژانسی و جلوگیری قطعی از بارداری

مصرف قرص اورژانسی یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از بارداری است که…

دیدگاهتان را بنویسید