صفحه اصلی > داروها و گیاهان دارویی : با قویترین داروی گیاهی برای اسهال آشنا شوید

با قویترین داروی گیاهی برای اسهال آشنا شوید

می‌دانیم که دفع روزانه مدفوع به طور منظم چقدر مهم است. به ‌طور نرمال شاید یک فرد با توجه به حجم غذایی که در طول روز میل کرده، می‌تواند تا ۳ بار در روز نیز دفع مدفوع داشته باشد. اما اگر حرکات روده‌ زیاد باشد یا اگر دفع مدفوع آبکی بیش از سه بار در طول روز داشته باشد احتمالا فرد دچار اسهال شده‌ است. اگر دچار این مشکل شدید جای هیچ نگرانی نیست، ما در این مقاله سعی کرده‌ایم تا شما را با قویترین داروی گیاهی برای اسهال آشنا کنیم.

در بیشتر مواقع اسهال در اثر مسمومیت‌های غذایی، آلودگی باکتریایی یا ویروسی ایجاد می‌شود. ازآنجایی ‌که اسهال روش طبیعی بدن برای خلاص شدن از شر سموم محسوب می‌شود، بهتر است اجازه دهید تا مسیر خود را طی کند. با این‌ حال می‌توانید برای کنترل و تسکین آن از داروهای گیاهی استفاده کنید. داروهای گیاهی می‌توانند باعث برای مشکلات دستگاه گوارش، به‌خصوص درمان اسهال شگفت‌آور عمل کنند. در این مقاله داروخانه آنلاین کافه نبض بیشتر درباره داروهای گیاهی موثر بر درمان اسهال برای شما خواهیم گفت، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

علل اصلی بروز اسهال چیست؟

عمده‌ترین دلیل اسهال عفونت روده‌ها است که ممکن است در پی شرایطی ازجمله موارد زیر به وجود آید:

  • ویروس
  • باکتری
  • انگل
  • مسمومیت

این آلودگی‌ها معمولاً از طریق غذا یا آبی حاصل می‌شوند که آلوده به مدفوع شده‌اند یا مستقیماً از فردی که به این بیماری آلوده شده است منتقل می‌شوند. این بیماری را می‌توان به سه دسته تقسیم‌بندی کرد: اسهال آبکی کوتاه مدت، اسهال خونی کوتاه مدت و اگر به مدت بیش از دو هفته ادامه یابد، به عنوان اسهال پایدار شناخته می‌شود.

ممکن است اسهال در اثر مصرف غذاهایی باشد که بدن شما آن را نمیپذیرد.

قویترین داروی گیاهی برای اسهال

گاهی اوقات داروهای شیمیایی برای درمان اسهال می‌توانند موثر باشند اما در مراحل اولیه شما به راحتی می‌توانید اسهال را در خانه با استفاده از قویترین گیاهان دارویی درمان کنید و از بابت آن هیچ نگرانی نداشته باشید. زیرا داروهای گیاهی از جمله مواردی هستند که حداقل عوارض جانبی را در پی دارند. در واقع از گذشته تاکنون استفاده از گیاهان دارویی راهی بی‌خطر برای درمان بیماری‌ها محسوب می‌شود. اما چنانچه با استفاده از این گیاهان مشکل رفع نشد، می‌توانید با مشورت پزشک از داروهای ضداسهال استفاده نمایید.

کپسول یومو گاسترو

کپسول یوموگاسترو حاوی مخمر زنده ساکارومایسس بولاردی است که به روش لیوفیلیزه (خشک کردن انجمادی) ساخت و تولید شده است. این کپسول یکی از قویترین داروی گیاهی برای اسهال محسوب می‌شود. پروبیوتیک موجود در این کپسول، نوعی مخمر غیر پاتوژن (غیربیماری‌زا) است که در دستگاه گوارش باقی مانده و سبب بهبود وضعیت فلور یا جمعیت میکروبی روده بزرگ و کوچک می‌شود.

هنگام اسهال، حرکات روده (یا مدفوع) شل و آبکی است. این مشکل رایج بوده و معمولا جدی نیست. بسیاری از افراد سالانه چند بار اسهال می‌شوند. این حالت به طور معمول 2 تا 3 روز طول می‌کشد. بعضی افراد بیشتر به آن دچار می‌شوند و ممکن است به این دلیل باشد که آنها سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یا شرایط دیگر دارند.

معمولا اسهال به دلیل ویروسی که وارد روده می‌شود، اتفاق می‌افتد که برخی از افراد آن را آنفولانزای روده یا آنفولانزای معده می‌نامند و مصرف کپسول یوموگاسترو به پیشگیری و درمان انواع اسهال‌های مکرر و مقاوم کمک بسزایی می‌نماید.

درمان اسهال با کپسول یومو گاسترو

بهترین گیاهان دارویی ضد اسهال

اسهال مدفوع آبکی مکرر تولید می‌کند، که اغلب با درد، فوریت برای رفتن به دستشویی و در موارد جدی خون در مدفوع همراه است. اسهال عفونی شایعترین علت اسهال در سراسر جهان است اما حساسیت‌های غذایی، التهاب و داروها نیز از دلایل عمده آن هستند. محلول خوراکی (ORS) برای جایگزینی از دست دادن مایعات، درمان اصلی در اسهال حاد است اما گیاهان دارویی برای اسهال می‌توانند علائم را بهبود بخشند و زمان بهبودی را سریعتر کنند. درک تفاوت بین گیاهان ضد اسهال به شما کمک می‌کند تا مناسب ترین موارد را برای مورد خود انتخاب کنید.

درمان اسهال با دارچین

دارچین مقوی معده، ضد نفخ و ضد اسهال است. همچنین از آن به ‌عنوان معطرکننده در ادویه‌جات استفاده می‌شود. این ادویه را هم می‌توان یکی از قویترین داروی گیاهی برای اسهال برشمرد.

طریقه و مقدار مصرف: روزانه می‌توان ۴-۲ گرم از پودر دارچین استفاده کرد. اگر میخواهید دم‌کرده دارچین میل کنید، می‌توانید به ۲ تا ۴ گرم از پودر دارچین یک لیوان آب جوش اضافه نموده و ۲۰ دقیقه به حال خود بگذارید تا دم بکشد. بهتر است درب ظرف دم‌کرده را ببندید و یا پارچه‌ای روی آن قرار دهید. سپس آن را صاف کنید و نوش‌جان کنید. دمنوش دارچین برای درمان اسهال، ضعف کلیه و حالات سرماخوردگی مفید است.

احتیاط: استفاده از دارچین در زمان شیردهی، مطالعه نشده است، لذا بهتر است در زمان شیردهی مصرف نشود.

موارد منع مصرف: در زمان حاملگی، وجود زخم‌های گوارشی و وجود تب‌های با منشأ ناشناخته نباید مصرف شود.

زنجبیل موثر در رفع اسهال

هر موقع که مسائل گوارشی از قبیل نفخ معده و روده، سو‌هاضمه یا حتی اسهال را تجربه می‌کنید، زنجبیل می‌تواند یک درمان مؤثر برای شما باشد. زنجبیل به عنوان قویترین داروی گیاهی برای اسهال به تقویت سیستم گوارشی کمک نموده و از عفونت دستگاه گوارشی جلوگیری می‌نماید. بر اساس نتایج تحقیقات، زنجبیل برای مقابله کردن با اختلال‌های گوارشی مفید است.

همچنین زنجبیل می‌تواند به کاهش عارضه‌های گوارشی در موقعی که دچار مشکل اسهال شده‌اید کمک کند. ساده ترین روش برای مصرف کردن زنجبیل، جوشاندن آن در آب و افزودن مقداری عسل است. اما برای نتیجه گیری بهتر این معجون را به روش زیر تهیه کنید.

روش تهیه: ۱ قاشق چای خوری پودر زنجبیل، ۱ قاشق چای خوری پودر زیره سبز، ۱ قاشق چای خوری پودر دارچین، ۱ قاشق چای خوری عسل و ۱ لیوان آب جوش تهیه کنید. همه ترکیبات را به یک لیوان آب بیافزایید و دو الی سه بار در روز بنوشید.

تاثیر بابونه بر درمان اسهال

از چای بابونه به طور سنتی برای درمان التهاب از جمله در دستگاه گوارش استفاده می‌شود. تا سه فنجان بابونه به‌طور کم‌کم در روز بنوشید تا بدن به جذب مایع کمک کند. توجه داشته باشید که بابونه می‌تواند منجر به بروز واکنش در افراد حساس به عصاره‌ی ماهی شود، همچنین می‌تواند با برخی از داروها از جمله داروهای هورمونی تداخل داشته باشد. پس توصیه می‌شود پیش از مصرف بابونه به این نکات توجه داشته باشید.

درمان اسهال با گیاه بومادران

بومادران یکی از گیاهان دارویی بسیار باارزش است که دارای خواص نسبتاً زیادی است. از جمله خواص اصلی بومادران، اثرات ضداسپاسم، ضدنفخ، ضدتورم (ضدالتهاب)، مقوی معده، صفراآور و برطرف کردن بی‌اشتهایی است. قرص و شربت‌هایی که از این گیاه ساخته شده‌اند به عنوان قویترین داروی گیاهی برای اسهال شناخته می‌شوند.

مصرف خوراکی گیاه بومادران جهت برطرف کردن مشکلات روده‌ای و معده‌ای از جمله اسهال و دل‌درد بسیار موثر است. بومادران سالیان دراز در طب عوام به عنوان بندآورنده خونریزی هموروئید و قاعدگی مصرف می‌شده است. اثر بندآورنده خون این گیاه را مربوط به آلکالوئید آکی‌لتین می‌دانند که باعث کاهش زمان انعقاد می‌شود.

بومادران در مشکلات پیش‌قاعدگی (PMS) باعث منظم شدن قاعدگی، کاهش خونریزی ماهیانه و کاهش درد می‌گردد. اثر دیگر آن بهبود جریان گردش خون بوده و به‌عنوان یک داروی ضد ترومبوز مغزی و شریانی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. همچنین تقویت رگ‌های واریسی از دیگر آثار خوب این گیاه است. اثر ضدمیکروبی قوی و کاهش پرفشاری خون بومادران نیز مکرراً گزارش شده است. از اثرات دیگر آن می‌توان خاصیت ضدحساسیت آن را ذکر نمود. همچنین می‌توان به‌عنوان یک گیاه معرق آن را در سرماخوردگی مصرف نمود.

احتیاط: بهتر است در زمان حاملگی و شیردهی از این گیاه استفاده نشود.

طریقه و مقدار مصرف: مقدار 2 تا 4 گرم از سرشاخه‌های گل‌دار را با حدود یک لیوان آب به مدت 10 دقیقه می‌جوشانیم؛ سپس صاف کرده و پس از سرد شدن میل کنید. این مقدار مصرف را می‌توان بین یک تا سه بار در روز (هنگام صبحانه، ناهار، شام) تکرار کرد. جوشانده حاصل بسیار تلخ است و می‌توان آن را با نبات یا عسل تا حدی تغییر مزه داد.

درمان سوءهاضمه با شنبلیله

سوءهاضمه یک احساس سنگینی در شکم ایجاد می‌کند که نشان می‌دهد غذای هضم نشده هنوز در معده وجود دارد. این حالت با بی‌اشتهایی، تهوع، برگشتن مایعات ترش از معده، نفخ و ترشح بزاق فراوان همراه است. ساعت‌های نامنظم غذا خوردن ، بیش از حد یا تند غذا خوردن پس از آن که یک وعده قبلی غذا را نخورده باشید، یا بیخودی هله هوله خورده باشید مثل خوردن غذاهای پر انرژی، تند و چرب باعث بروز این مشکل می‌شود.

یک دمنوش گیاهی با استفاده از یک قاشق چای خوری تخم شنبلیله که درشت کوبیده شده و با یک فنجان آب مخلوط شده، سوء‌هاضمه را برطرف می‌کند.

دیگر گیاهان موثر بر درمان اسهال

گیاهان ضداسهال با چندین مکانیسم کار می‌کنند. آنها می‌توانند علت اصلی اسهال را درمان کنند، از دست دادن آب را کاهش داده و علائم را تسکین دهند.

  • نارون لغزنده
  • تخم کتان
  • بلوط

اهمیت درمان گیاهی اسهال کودکان

هر کسی می‌تواند دچار اسهال شود، اما کودکان به دلیل سیستم ایمنی ضعیف  بیشتر در معرض ابتلا به اسهال هستند. داروهای گیاهی در طب سنتی بسیار کاربرد دارد . این شیوه در گذشته بسیار خریدار داشته است و درمان اغلب بیماری‌ها، خصوصا بیماری‌های عفونی را بدین شیوه انجام می‌دادند. ممکن است تا به حال مشکل ورم معده را تجربه کرده باشد، این بیماری به علت هجوم ویروس‌ها به معده یا حمله باکتری‌ها به این عضو حساس ایجاد ‌شود، همچنین روده نیز از این عفونت‌ها در امان نیست و ممکن است به‌وسیله آنها مورد هجوم قرار گیرد.

از آنجا که والدین از عوارض داروهای شیمیایی واهمه دارند، بیشتر تمایل دارند از داروهای گیاهی و درمان‌های خانگی برای درمان مشکلات گوارشی کودکان خود استفاده کنند. در این مطلب می‌توانید درباره درمان اسهال کودکان نکات بیشتری بخوانید.

علائم و نشانه های اسهال در کودکان را جدی بگیرید و آن را به روش درمان خانگی یا پزشکی درمان کنید.

درمان خانگی اسهال

در بسیاری از موارد علائم اسهال را می‌توان به کمک روش‌های درمان خانگی بهبود بخشید. برای این منظور باید از برخی گیاهان دارویی و مواد غذایی مفید برای این بیماری استفاده کنید که در ادامه آنها را به شما معرفی خواهیم کرد. فراموش نکنید که اگر در اثر اسهال زیاد دچار ضعف شدید به مراکز درمانی مراجعه کنید. چراکه ممکن است برای جبران آب از دست رفته به سرم و درمان پزشکی نیاز داشته باشید.

اگر اسهال بعد از دو روز بهبودی نیافت به پزشک مراجعه کنید.

میوه‌های موثر در رفع اسهال

وقتی فردی به بیماری اسهال دچار می‌شود باید به خوراک خود توجه داشته باشد. میوه‌ها نیز از این موضوع مستثنی نیستند. خوردن هر میوه‌ای در زمانی که فرد بیماری اسهال دارد توصیه نمی‌شود چرا که هضم بعضی از میوه‌ها نیاز به ترشح آنزیم دارد و فشار زیادی را به معده وارد می‌کند.

در ادامه به برخی میوه ها که خوردن آنها برای رفع اسهال بسیار مفید است و به درمان آن کمک شایانی می‌کند اشاده خواهیم کرد.

  • خرما
  • به
  • موز
  • سیب
  • زردآلو
  • لیمو
  • نارگیل

مصرف مواد غذایی حاوی پروبیوتیک

بر اساس مطالعه‌ای که در نوامبر ۲۰۱۱ در ژورنال Clinical Gastroenterology منتشر شده است، مواد غذایی دارای پروبیوتیک (که اغلب به آنها باکتری‌های مفید و خوب گفته می‌شود) می‌توانند طول دوره‌ اسهال را کوتاه‌تر کنند. به گفته‌ی پژوهشگران، برخی باکتری‌های ناسالم می‌توانند مسبب بیماری‌هایی مانند اسهال شوند اما پروبیوتیک‌ها با آزاد کردن مواد شیمیایی، عفونت ناشی از این باکتری‌ها را خنثی می‌کنند. پروبیوتیک‌ها بسیار محبوب شده‌اند و در مواد غذایی مانند ماست و کفیر یافت می‌شوند.

پروبیوتیک‌ها با بهبود تعادل میان باکتری‌های مفید و مضر موجود در روده به هضم غذا کمک می‌کنند. محصولات لبنی و غذاهای پروبیوتیکی مانند ماست و کفیر در بعضی موارد مفید هستند ولی در بعضی موارد موجب تحریک بیشتر دستگاه گوارشی می‌شوند. بنابراین بهتر است که از پروبیوتیک‌های غیرلبنی استفاده کنیم.

چای سیاه

شاید کمی دور از ذهن باشد که یک نوشیدنی بتواند همچون یکی از قویترین داروی گیاهی برای اسهال به شما کمک کند تا زودتر بهبود یابید. چای دقیقا همین کار را انجام می‌دهد. هر دو نوع چای سبز و سیاه حاوی ترکیبات گس (تلخ) هستند که تانن (Tannin) نامیده می‌شود. مهم‌ترین خاصیت تانن‌ها، قابض بودن آن‌هاست، به همین دلیل یکی از مهم ترین خواص درمانی چای خاصیت ضداسهالی آن است.

با توجه به اینکه چای سیاه حاوی 12- 8 درصد تانن می‌باشد، بنابراین یکی از بهترین داروهای ضداسهال طبیعی است که دارای هیچگونه محدودیت و ممنوعیت مصرف نمی‌باشد. اگر اسهال ایجاد شده به تغییر شرایط غذایی و آب و هوایی مربوط باشد (مثلا در مسافرت) و میکروب‌ها و ویروس‌ها در آن نقشی نداشته باشند، استفاده از چای به صورت پودر می‌تواند در ایجاد تعادل هضم، جذب و برگشت شرایط طبیعی بدن از حالت اسهال به حالت طبیعی تأثیر خوبی داشته باشد.

میزان مصرف روزانه در بزرگسالان 10- 7 گرم (معادل یک قاشق غذاخوری) از پودر خشک چای به مدت سه روز می‌باشد. مقدار مصرف برای سنین پایین تر می‌تواند نصف یا یک سوم بزرگسالان باشد.مصرف این ماده خوراکی و طبیعی در درمان اسهال، از هیچگونه عارضه جانبی برخوردار نبوده و در سال‌های اخیر به عنوان یک روش ساده و موثر در منابع جدید توصیه شده است.

سوالات رایج

در این بخش سعی داریم به برخی از سوالات رایج شما در مورد قویترین داروی گیاهی برای اسهال بپردازیم.

از چه سبزی برای درمان اسهال و درد معده استفاده کنم؟

بعضی سبزیجات مانند هویج پخته یا سیب‌زمینی پخته به بهبود اسهال کمک می‌کنند که این به علت تفاوت نوع فیبر در این سبزیجات است که به صورت قابض عمل می‌کنند. بنابراین سبزیجات پخته پرفیبر می‌تواند برای درمان اسهال موثر عمل کنند.

آیا اسهال کودک 2 ساله‌ام خطرناک است؟

اسهال در شیرخواران و کودکان زیر 2 سال می‌‌تواند خطرناک باشند که از دلایل اصلی آن می‌توان کاهش آب بدن و عفونت نام برد. علت اسهال‌ها در اکثر موارد ویروسی است و تجویز آنتی بیوتیک به هر بهانه‌ای برای اطفال مقاومت میکروبی را در پی دارد، مصرف آنتی بیوتیک به جز در مواردی که بیمار مبتلا به وبا و اسهال خونی است، مصرف آنتی‌بیوتیک توصیه نمی‌شود.
کودکانی که با شیر گاو یا شیر خشک تغذیه شده و از شیر مادر محروم هستند، کودکان دچار سوء تغذیه، کودکانی که تغذیه مناسبی نداشته و از نظر بهداشتی در محیط‌های نامناسب زندگی می‌کنند و کودکانی که به آب بهداشتی دسترسی ندارند بیشتر در معرض خطر اسهال و عوارض آن هستند.
کودکانی که بین 5 تا 10 درصد آب بدن خود را از دست داده و بی‌قرار و تشنه با چشم‌های گود افتاده هستند نیازی به بستری شدن ندارند و در اورژانس به طور سرپایی از طریق محلول ORS درمان می‌شوند. کودکانی که علائم بی‌حالی، قدرت مکیدن و خوردن، گود افتادن چشم‌ها دارند و انتهای دست و پاهایشان سرد و در معرض شوک هستند، نیازمند بستری شدن و دریافت سرم هستند.
در صورتی که کودک دچار اسهال از شیر مادر تغذیه می‌کند در موقع اسهال و حتی در صورت بستری شدن نیز باید به تغذیه با شیر مادر ادامه دهد. اما اگر از شیر خشک یا غذای کمکی تغذیه می‌کند بعد از گذراندن موفق مرحله اول درمان با ORS طی مدت 4 ساعت تغذیه با همان غذاهایی که قبلاً داده شده‌، می‌تواند تغذیه خود را ادامه دهد.

آیا ماست به درمان اسهال کمک می‌کند؟

ماست حاوی میکروارگانیسم‌های زنده است که به هضم غذا کمک می‌کند. از جمله عوارض اسهال از بین رفتن باکتری‌های خوب روده است. یک رژیم درمانی شامل ماست می‌تواند باکتری‌های خوب و مورد نیاز را به روده برگرداند همچنین اسید لاکتیک موجود در ماست به از بین بردن باکتری‌های بد روده کمک می‌کند.
بیشتر افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز می‌توانند ماست را بدون هیچ مشکلی مصرف کنند. اگر می‌خواهید ماست را بخشی از رژیم درمان اسهال خود قرار دهید باید از ماست شیرین نشده و عاری از هر نوع طعم دهنده مصنوعی استفاده کنید. در دوره اسهال می‌توانید یک وعده ماست ساده را به عنوان صبحانه و ناهار میل کنید و به‌طور کلی برای سالم نگه داشتن روده و جلوگیری از اسهال، می‌توانید آن را همراه با غلات صبحانه و غذاهای برنجی میل کنید. اگر از اسهال مزمن رنج می‌برید، با پزشک خود مشورت کنید تا علت اصلی آن را بدانید و برای درمان آن اقدام کنید.

فاطمه سعادت

پست های مرتبط

فواید شگفت انگیز قرص ملاتونین برای سلامتی

بی‌شک اطلاع از فواید قرص ملاتونین و تاثیرات شگفت انگیز آن بر…

فواید ویتامین D3 برای افزایش سلامتی

فواید ویتامین D3، که با نام “ویتامین آفتاب” نیز شناخته می‌شود، بر…

با مواد غذایی افزایش دهنده میل جنسی بیشتر در تخت خواب بمانید!

استفاده از مواد غذایی افزایش دهنده میل جنسی یکی از روش های…

دیدگاهتان را بنویسید