صفحه اصلی > داروها : موارد مصرف شربت فروگلوبین و فواید و عوارض آن

موارد مصرف شربت فروگلوبین و فواید و عوارض آن

شربت فروگلوبین

درباره فواید و عوارض شربت فروگلوبین چقدر می‌دانید؟ درباره موارد مصرف و لزوم استفاده از این شربت چقدر می‌دانید؟ بی شک می‌دانید اصلی‌ترین نیاز همه موجودات زنده و تمام سلول‌های بدن ما اکسیژن است اما بدن بدون آهن قادر به تامین اکسیژن برای سلول‌هایش نیست. آهن در ساختار هموگلوبین در گلبول‌های قرمز نقش اساسی ایفا می‌کند. شایع‌ترین اختلال خونی، آنمی یا کم خونی(Anemia) یعنی فقر آهن است اما بسیاری از افراد چون دارای نشانه‌های بیماری مبهم هستند به کم‌خونی تشخیص داده نمی‌شوند، شربت فروگلوبین بهترین مکمل غذایی برای جبران آهن بدن شما است.

در حقیقت ریزمغذی‌های موجود در این محصول به رشد طبیعی بدن و تشکیل بافت‌های خونی جدید کمک کرده و در رفع خستگی، ضعف و بهبود سیستم ایمنی بدن شما مفید است. تا انتهای این مطلب کافه نبض با ما همراه باشید تا در ادامه به طور کامل با شربت فروگلوبین و عوارض و فواید آن آشنا شوید.

شربت فروگلوبین برای جلوگیری از ایجاد انواع کم خونی در دوران بارداری و شیردهی، بهبود کارایی و تمرکز در کودکان و بزرگسالان، افزایش انرژی، بهبود ضعف عمومی و خستگی استفاده می‌شود که مقدار آهن موجود در شربت فروگلوبین به اندازه‌ای است که مشکلات گوارشی را به حداقل می‌رساند. از دیگر موارد مصرف شربت فروگلوبین: جبران کمبود ویتامین‌ها، کمبود مواد معدنی ناشی از سوء‌تغذیه، کمبود مواد معدنی ناشی از بارداری و اختلالات گوارشی است.

شربت فروگلوبین چیست؟

شربت فروگلوبین یکی از مکمل‌های پرمصرف است که بیشتر برای درمان کم‌خونی استفاده می‌شود و دارای تمامی ویتامین‌های مورد نیاز جهت خون‌سازی می‌باشد همچنین شربت فروگلوبین دارای خاصیت اشتها‌آوری است که از این جهت مصرف آن برای کودکان نیز توصیه می‌شود. فروگلوبین نیازهای اساسی بدن را تامین می‌کند و موجب تعادل غلظت آب در سلول‌ها شده و میزان اسیدیته بدن را تنظیم می‌کند.

شربت فروگلوبین چیست
شربت فروگلوبین یکی از مکمل های مهم برای تامین ویتامین های بدن کودکان و بزرگسالان است.

ویتامین‌های موجود در شربت فروگلوبین

ویتامین‌های موجود در شربت فروگلوبین عبارتند از: سیانوکوبالامین ( B12)، فولیک اسید (B9)، پیریدوکسین (B6)، ریبوفلاوین (B2)، تیامین (B1). به طور معمول از این ویتامین‌ها، برای درمان کم‌خونی و نیاز به ویتامین‌های  B6 و B9 و B12 استفاده می‌شود. پس اگر مبتلا به کم‌خونی هستید شربت فروگلوبین بهترین مکمل و دارو برای شماست زیرا مقدار مناسبی از این ویتامین‌ها را در خود جای داده است. 

ترکیبات شربت فروگلوبین و خواص آن‌ها

شربت فروگلوبین B12 ویتابیوتیکس منبع ایده‌آلی از آهن همراه با سایر ترکیبات مغذی از جمله روی، مس، ویتامین C و ویتامین‌های گروه B که در بالا به آن‌ها اشاره شد می‌باشد.

کمبود آهن در دوران کودکی باعث کاهش ضریب هوشی، اختلالات رشدی و ضعف در سیستم ایمنی می‌شود که در 5 میلی‌لیتر شربت فروگلوبین، 10 میلی گرم آهن وجود دارد که نیاز فرزند شما را در سن رشد به این ماده اساسی  تامین می‌کند.

مس موجود در این مکمل غذایی موجب افزایش جذب آهن می‌شود. ماده معدنی روی هم  از پنومونی و اسهال جلوگیری کرده و میزان هموگلوبین بدن را متعادل می‌کند و از سرطان، مشکلات پوست و مو جلوگیری کرده و رماتیسم و اختلالات مفصلی را بهبود می‌دهد. ویتامین C در شربت فروگلوبین مقاومت کودک شما را در برابر بیماری‌ها  افزایش می‌دهد و منگنز آن در رشد و نمو و تسریع در بهبودی زخم‌ها مؤثر است. ویتامین‌های گروه B نیز برای تولید هموگلوبین و تامین انرژی مورد نیاز بدن ضروری هستند.

شربت فروگلوبین برای چه مواردی تجویز می‌شود؟

این محصول برای جلوگیری از کم‌خونی در دوران بارداری و شیردهی، بهبود کارایی، تمرکز و افزایش انرژی برای بزرگسالان، بهبود ضعف عمومی و خستگی مفرط  تجویز می‌شود. این شربت از بهترین داروهای کم‌خونی برای کودکان و بزرگسالان است زیرا به تدریج جذب بدن شده و از ایجاد آهن اضافه در دستگاه گوارش و معده جلوگیری می‌کند و هیچ‌گونه عوارض گوارشی برای شما به وجود نمی‌آورد بلکه اثر ملایمی روی معده هم دارد و با طعم خوشایندی که دارد برای تمام اعضای خانواده قابل استفاده است.

مصرف شربت فروگلوبین
از این شربت جهت افزایش تمرکز و انرژی و تامین ویتامین های گرون ب و ث برای کودکان و بزرگسالان استفاده میشود.

مصرف شربت فروگلوبین برای کودکان

در بسیاری از مواقع کودکان به دلایل مختلف اشتهای کمی دارند و به اصطلاح بدغذا هستند که در این موارد دچار کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌شوند. چون کودک شما در سن رشد قرار دارد این موضوع برای او آسیب‌زا خواهد بود و مسلما شما به عنوان یک مادر یا پدر نمی‌خواهید که فرزندتان در کلاس درس تمرکز نداشته باشد یا مدام احساس خستگی و بی‌حالی کند چرا که کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی اختلالات جدی در رشد جسمانی و ذهنی کودک شما ایجاد می‌کند.

شما باید برای خوردن غذای سالم در کودکان انگیزه ایجاد کنید و در این شرایط خاص بهترین کار، مصرف مکمل غذایی شربت فروگلوبین است که علاوه بر اشتها‌آور بودن باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن کودک و رفع خستگی و بی‌حالی و افزایش تمرکز او شده و از کم‌خونی ناشی از فقر آهن در سنین رشد او جلوگیری می‌کند.

مصرف شربت فروگلوبین برای بزرگسالان

این محصول به بهبود ضعف، خستگی و اشتها و همچنین افزایش انرژی و نشاط  در بزرگسالان کمک کرده و بهترین مکمل خون‎‌ساز و مناسب برای دوران نقاهت بعد از بیماری بوده و کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی ناشی از سوء‌تغذیه و اختلالات گوارشی شما را جبران می‌کند.

مصرف شربت فروگلوبین در بارداری و شیردهی

بارداری و شیردهی دوره ‌های خاصی هستند که ممکن است عوارض جانبی دارو با شرایط معمولی آن متفاوت باشد و این به دلیل تغییرات هورمونی بدن مادر و انتقال برخی داروها از طریق جفت به جنین در دوران بارداری و همچنین انتقال دارو از طریق شیر مادر است. عوارض جانبی مصرف شربت فروگلوبین در دوران بارداری و شیردهی کاملا مشخص نیست پس حتما در این دوران‌های حساس از مصرف خودسرانه فروگلوبین خودداری کرده و طبق تجویز پزشک عمل کنید.

طریقه مصرف شربت فروگلوبین

از آنجایی که جذب فروگلوبین به صورت گوارشی است پس مصرف این شربت تاثیر سوء بر عملکرد بدن نخواهد داشت لذا بهتر است مصرف آن طبق رده‌های سنی صورت گیرد.

میزان مصرف فروگلوبین برای رده‌های سنی

طبق توصیه پزشکان بهتر است مصرف شربت فروگلوبین بر اساس رده سنی افراد به میزان زیر باشد تا از بروز هر گونه عوارض جانبی پیشگیری شود.

  • برای کودکان یک تا سه سال: نصف قاشق مرباخوری در روز
  • کودکان 4 تا 6 سال: نصف قاشق مرباخوری دو بار در روز
  • کودکان 7 تا 12 سال: یک قاشق مرباخوری یک تا دو بار در روز
  • بزرگسالان: یک قاشق مرباخوری دو بار در روز
  • در دوران پریود (قاعدگی) و دوران بارداری: یک قاشق مرباخوری سه بار در روز

توجه: یک قاشق مرباخوری تقریبا معادل 5 میلی‌لیتر است. همچنین به یاد داشته باشید که بهتر است همیشه قبل از مصرف هر دارویی حتی فروگلوبین با پزشک خود مشورت کنید.

بهترین زمان مصرف شربت فروگلوبین

مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌ها برای سلامت بدن مفید هستند اما در صورت عدم مصرف صحیح می‌توانند برای بدن مضر باشند و زمان مناسب استفاده از آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. مصرف شربت فروگلوبین و جذب بهتر املاحی مانند آهن و روی بهتر است با معده خالی و نیم ساعت قبل از مصرف غذا باشد اما اگر دل درد، معده درد یا نفخ شکم دارید می‌توانید آخر شب و قبل از خواب میل کنید.

شرایط نگهداری و احتیاط مصرف

  • دارو را در دمای اتاق و دور از گرما و نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.
  • از قرار دادن دارو در فریزر و یخ‌زدگی آن خودداری کنید.
  • دارو را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.
میزان مصرف فروگلوبین
قبل از مصرف فروگلوبین برای کودکان به سن کودک توجه کنید و به میزان مجاز به او شربت دهید تا از بروز عوارض پیشگیری کنید.

عوارض وهشدارهای شربت فروگلوبین

بهتر است شربت یا کپسول فروگلوبین را با معده خالی مصرف کنید اما اگر مشکل معده و گوارشی دارید می‌توانید این مکمل را همراه با غذا میل کنید. حتما تا 30 دقیقه بعد از مصرف شربت فروگلوبین دراز نکشید و این مکمل دارویی را با یک لیوان آب مصرف کنید.

از مصرف همزمان این محصول با چای، قهوه و ترکیبات حاوی کافئین و فراورده‌های لبنی مانند شیر، ماست، کشک و ….. خود‌داری کنید زیرا مصرف همزمان این مواد به همراه شربت فروگلوبین باعث کاهش جذب آهن می‌شوند.

شربت فروگلوبین با چه دارویی تداخل دارویی دارد؟

شربت فروگلوبین می‌تواند با فلوروراسیل، دیمرکاپرول، کلسیتریول و کا‌پسیتابین تداخل ایجاد کند؛ برای جلوگیری از تداخلات دارویی بهتر است ابن مکمل را به فاصله دو ساعت قبل یا چهار ساعت بعد از آنتی‌بیوتیک‌هایی مثل سیپروفلوکساسین، تتراساکلین و داروهایی مانند لووتیروکسین و مکمل‌هایی مثل کلسیم استفاده کنید.

همچنین به یاد داشته باشید اگر همزمان با این شربت از داروهای دیگری استفاده می‌کنید بهتر است پزشک خود را مطلع سازید تا در مدیریت مصرف دارو و جلوگیری از تداخلات دارویی شما را راهنمایی کند.

عوارض جانبی احتمالی فروگلوبین چیست؟

توجه داشته باشید که عوارض جانبی این شربت همیشه اتفاق نمی‌افتد و احتمال وقوع آن تقریبا کم است اما در صورت مواجه شدن با هر یک از علائم زیر و مداوم بودن آن حتما به پزشک معالج خود اطلاع دهید:

  • سردرد
  • ناراحتی معده
  • سوزش سردل
  • تهوع و استفراغ
  • شکم درد
  • طعم ناخوشایند و غیرطبیعی دهان
  • تغییر رنگ مدفوع و ادرار
  • کاهش یا تکرر ادرار
  • تغییر رنگ لب‌ها، ناخن، پوست و دندان‌ها
  • یبوست
  • گرفتگی عضلانی و درد استخوان

توجه: اگر با مصرف این شربت هرگونه نشانه‌ای از آلرژی مانند خارش و قرمز شدن چشم‌ها، گرفتگی یا وز وز گوش، تنگی نفس، آبریزش بینی، خشکی دهان و گلو، عطسه و سرفه، درد قفسه سینه و ….مشاهده کردید سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

آیا شربت فروگلوبین دندان را سیاه می‌کند؟

به طور صد در صد نمی‌توان گفت که مکمل‌های آهن‌دار دندان را سیاه نمی‌کنند زیرا قطره‌های آهن دارای یونی رنگی است که در بزاق حل شده و با رسوب و جذب سطحی روی دندان، باعث ایجاد رنگ قهوه‌ای یا سیاه در دندان می‌شود. این رنگی شدن با پوسیدگی دندان فرق دارد و با کمی حوصله میتوانید این مشکل را حل کنید.

به راحتی می‌توان با استفاده از شستن و مسواک زدن یا استفاده از قطره‌چکان ( در مورد قطره آهن ) و سرنگ (در مورد شربت‌ها) این مورد را کنترل کرد یا هر دوز را با آب یا آب‌میوه مخلوط کنید.( هرگز با چای یا شیر یا مواد لبنیاتی و یا کافئین‌دار مخلوط نکنید).

تنها به دلیل سیاه کردن دندان توسط قطره‌های آهن و مکمل‌های آن مثل شربت فروگلوبین، مصرف آن را قطع نکنید زیرا به کم‌خونی ناشی از فقر آهن مبتلا می‌شوید پس با یکی از روش‌های گفته شده مانع لک شدن دندان کودکان شوید.

سوالات متداول

در این بخش به برخی سوالات رایج کاربران درباره شربت فروگلوبین و موارد مصرف آن پاسخ داده شده است. با ما همراه باشید و چنانچه شما نیز سوالی درباره شربت فروگلوبین دارید در بخش نظرات از تیم پزشکی کافه نبض بپرسید.

شربت فروگلوبین مدفوع  را سیاه می‌کند؟

تیرگی رنگ مدفوع بعد از خوردن قرص آهن و مکمل‌های آن مانند شربت فروگلوبین از عوارض جانبی و شایع  آن است زیرا تمام مقدار آهن موجود در مکمل جذب نمی‌شود پس نگران نباشید و به مصرف مکمل درمانی خود طبق نظر پزشک ادامه دهید.

آیا شربت فروگلوبین باعث یبوست می‌شود؟

یکی از عارضه‌های طبیعی مصرف شربت فروگلوبین، یبوست است که برای برطرف کردن این مشکل می‌توانید روزانه تعدادی آلوبخارا یا  روغن زیتون استفاده کنید اگر بهتر نشدید زیر نظر متخصص از شربت‌های گیاهی ملین مثل شربت گیاهی سناگل استفاده کنید.

آیا آهن باعث افزایش وزن می‌شود؟

همانطور که قبل‌تر اشاره شد یکی از علائم کمبود آهن و ویتامین‌ها در بدن ضعف و بی‌حالی و لاغری است پس زمانی که شما شربت فروگلوبین مصرف می‌کنید بدن با حجمی از آهن و ویتامین‌های مورد نیاز خود روبرو شده و خود را احیا می‌کند و از طرفی برخی ویتامین‌ها در این شربت موجب افزایش اشتها می‌شوند که بر اثر این عوامل و پس از مدتی مصرف این مکمل، چاقی را به همراه دارد؛ شما می‌توانید با کنترل مواد غذایی مصرفی از چاقی جلوگیری کنید چرا که شربت فروگلوبین یک مکمل افزایش وزن محسوب نمی‌شود.

هر روز به چه مقدار آهن نیاز داریم؟

نیاز آهن بسته به سن و جنس افراد، متفاوت است. نوزادان و نوجوانان طیف گسترده‌ای از نیازهای آهن را دارند اما نیاز مردان بزرگسال با ثبات‌تر است در حالی که نوسانات زنان با توجه به سن، قاعدگی‌، حاملگی یا شیردهی بسیار متغیر است.
اگر چه آهن عنصری حیاتی و لازم است اما مقدار بیش از حد آن می‌تواند سمی باشد و به کبد، قلب و سایر ارگان‌های حیاتی بدن آسیب برساند. لیست زیر مقدار دقیق نیاز آهن را برای شما مشخص می‌کند؛ حتما متابولیسم بدن خود را بشناسید و با توجه به آن و مشورت پزشکتان دوز مناسب خود را مصرف کنید:
از تولد تا 6 ماهگی: 27/0 میلی‌گرم
1 تا 3 سال : 7 میلی‌گرم
4 تا 8 سال: 10 میلی‌گرم
9تا 13 سال: 8 میلی‌گرم
14 تا 18 سال: مردان 11 و زنان 15 میلی‌گرم
19 تا 50 سال: مردان 8 و زنان 18 میلی‌گرم
51+ سال: مردان 8 و زنان میلی‌گرم
دوران بارداری: 27 میلی‌گرم
دوران شیردهی: 9 تا 10 میلی‌گرم

دکتر مریم ابراهیمی

خانم دکتر مریم ابراهیمی حدود 10 سال به صورت حرفه‌ای در حوزه داروسازی و پزشک داروخانه مشغول به فعالیت است. ایشان به مدت دو سال طرح داروسازی در داروخانه تخصصی شهید کاظمی وابسته به دانشگاه شهید بهشتی سپری کرده است.با تجربیاتی که این سال‌ها ایشان به دست آورده‌اند تصمیم به همکاری با تیم فوق های تحریریه کافه نبض گرفتند تا به یاری هم بهترین توصیه های تغذیه ای و دارویی را به کاربرهای عزیز ارائه نمایند.
پست های مرتبط

فواید شگفت انگیز قرص ملاتونین برای سلامتی

بی‌شک اطلاع از فواید قرص ملاتونین و تاثیرات شگفت انگیز آن بر…

فواید ویتامین D3 برای افزایش سلامتی

فواید ویتامین D3، که با نام “ویتامین آفتاب” نیز شناخته می‌شود، بر…

با مواد غذایی افزایش دهنده میل جنسی بیشتر در تخت خواب بمانید!

استفاده از مواد غذایی افزایش دهنده میل جنسی یکی از روش های…

دیدگاهتان را بنویسید