صفحه اصلی > داروها : با مزایای مولتی دیلی آشنا شوید و سلامت خود را تضمین کنید

با مزایای مولتی دیلی آشنا شوید و سلامت خود را تضمین کنید

بدن ما به این دلیل که عملکرد درستی داشته باشد، به ویتامین‌های مختلفی نیاز دارد. در بازار کپسولی به نام مولتی دیلی وجود دارد که ویتامین‌های مورد نیاز بدن را در خود جمع کرده است.

در این مقاله کافه نبض قصد داریم در مورد مزایای این کپسول و چگونگی روش مصرف، عوارض جانبی و همچنین تداخلات دارویی آن صحبت کنیم، برای دستیابی به اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

کپسول مولتی دیلی یکی از بهترین مکمل‌های مولتی ویتامین حاوی ویتامین‌های D، C، A، آهن و روی است و برای تقویت سیستم ایمنی، قلب و عروق، کم خونی، سلامت استخوان مناسب است.

مولتی دیلی چیست؟

مولتی دیلی درواقع کپسولی است که برای کمک به بزرگسالان در حفظ سطوح نرمال مواد مغذی ضروری بدن طراحی شده است. این قرص به صورت مستقیم بر روی سطوح انرژی، عملکرد مناسب دستگاه ایمنی و متابولیسم چربی‌، کربوهیدارت و پروتئین تاثیر می‌گذارد.

با استفاده از این کپسول 10 ماده مغذی بدن مانند ویتامین‌های A، C، D3، B2، B3، B6، ویتامین B5، فولیک اسید و B12 تامین می‌شود. کمبود ویتامین در بدن باعث بروز مشکلاتی می‌شود.

برای مثال کمبود ویتامین E موجب می‌شود که خطر بیماری قلبی و بروز سکته در فرد افزایش پیدا کند. ویتامین B باعث به وجود آمدن خستگی مفرط در فرد می‌شود و از طرفی موجب می‌شود که فرد نتواند فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهد. کمبود ویتامین C، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود که فرد به بیماری‌های مختلفی دچار شود. مصرف انواع مولتی ویتامین ها و شربت های مولتی ویتامین را میتوانید اینجا بخوانید.

بیشتر بخوانید قوی ترین قرص افزایش قد

مزایای استفاده از کپسول مولتی دیلی

کپسول مولتی دیلی فواید زیادی به همراه دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم قلب و عروق را سالم نگه می‌دارد.
  • سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها را به همراه دارد.
  • باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.
  • از کم خونی جلوگیری می‌کند.
  • سلامت کلی بدن را بهبود می‌بخشد.
  • خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.
  • باعث سلامت و زیبایی پوست، مو و ناخن می‌شود.
مولتی ویتامین مکمل هایی که حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف، گاه همراه با مواد تشکیل دهنده دیگر می باشد.

قرص مولتی دیلی را چه کسانی باید مصرف کنند؟

بعضی از افراد به دلیل شرایط بدنی خود و همچنین سیستم ایمنیشان به ویتامین بیشتری نیاز دارند. برای مثال افرادی که به پوکی استخوان مبتلا هستند، به ویتامین D و کلسیم بیشتری نیاز دارند. افرادی که به بیماری کرون یا سلیاک دجار هستند، شرایط بدنشان به صورتی است که جذب مواد مغذی بدن در بدنشان با مشکل روبروست.

افرادی که با کمبود ویتامین B12 روبرو هستند، برای جبران این کمبود به مکمل نیاز دارند. مصرف ویتامین‌های C، E، کاروتنوئید، زینک و مس می‌تواند از پیشرفت دژنراسیون ماکولا که به دلیل بالا رفتن سن در افراد ایجاد می‌شود، جلوگیری کند.

این بیماری درواقع دلیل اصلی و عمده کاهش بینایی در افراد مسن است. همچنین افرادی که نمی‌توانند قند موجود در شیر را تحمل کنند و به دلیل عدم مصرف محصولات لبنی، ویتامین D و کلسیم کافی را دریافت نمی‌کنند، می‌توانند برای جایگزین این ویتامین‌ها از مکمل‌ها استفاده کنند.

تمامی این گفته‌ها بیان می‌کند که تجویز مکمل توسط پزشک می‌تواند به افرادی که دچار بیماری‌ها و مشکلات خاصی هستند، کمک کند. در غیر این صورت، بهتر است که ویتامین‌‎ها و مواد مغذی را از غذاها دریافت کرد.

رده سنی مجاز به استفاده از مولتی دیلی

در دوره‌های مختلف زندگی و با توجه به جنسیت فرد، نوع و میزان ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن فرق می‌کند. بنابراین نیاز است که از مکملی استفاده شود که بتواند تمامی نیازهای بدن را با توجه به سن و جنسیت تامین کند.

زنان می‌توانند از کپسول‌های مولتی دیلی در سنین 18 تا 50 سال استفاده کنند. استفاده از قرص‌های مولتی دیلی برای مردان و زنان بالای 50 سال پیشنهاد می‌شود. به این دلیل که در این سنین میزان جذب بعضی از ریزمغذی‌ها مانند کلسیم، ویتامین B6 و B12 کاهش پیدا می‌کند و از طرف دیگر نیاز به ویتامین D بیشتر می‌شود.

استفاده از مولتی دیلی در بارداری و شیردهی

خانم‌های باردار یا شیرده نسبت به سایر افراد به ویتامین بیشتری نیاز دارند، بنابراین برای جبران کمبود ویتامین بدنشان می‌توانند از کپسول مولتی دیلی استفاده کنند. از طرفی این کپسول‌های مولتی دیلی می‌توانند از نقص جنین جلوگیری کنند ولی بهتر است زیر نظر پزشک تجویز شود.

استفاده کپسول مولتی دیلی برای کودکان

در حالت کلی، کودکانی که رژیم غذایی سالم و متعادلی دارند، به مکمل‌های ویتامین نیازی ندارند. به همین دلیل قرص‌های مولتی دیلی برای کودکان نرمال توصیه نمی‌شود. با این حال از آنجایی که نوزادان نسبت به کودکان نیازهای مغذی متفاوتی دارند، به همین دلیل به مکمل‌های خاصی مانند ویتامین D نیاز دارند.

مولتی دیلی را چطور مصرف کنیم؟

قرص مولتی دیلی را می‌توان از طریق دهان و معمولا روزی یک بار یا طبق دستور دکتر مصرف کند. از تمامی دستورالعمل‌هایی که در بسته‌بندی محصول آورده شده، پیروی کنید یا طبق گفته پزشکتان پیش بروید.

بیشتر از دز پیشنهادی مصرف نکنید. در صورتی که سوال دارید، می‌توانید از داروساز یا پزشک خود سوال کنید. برای اینکه از مزایای این دارو کاملا بهره‌مند شوید به صورت منظم آن را مصرف کنید. برای کمک به خود، به یاد داشته باشید که قرص را هر روز در زمان مشخصی استفاده کنید.

بهترین زمان استفاده مولتی ویتامین

به عقیده‌ی بسیاری از پزشکان و متخصصان تغذیه برای دریافت یکسری از ویتامین‌ها باید زمان خاصی را در نظر گرفت. برای مثال مصرف کلسیم بیشتر در شب صورت می‌گیرد و از طرفی این ویتامین به خوابیدن بهتر کمک می‌کند، به همین دلیل بهتر است آن را در شب مصرف کرد.

اما یکسری از ویتامین‌های محلول در چربی برای جذب به چربی نیاز دارند و بهتر است همراه با غذاهای چرب مصرف شوند. این دسته از ویتامین‌ها شامل ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E و ویتامین K می‌شوند. و یکسری از ویتامین‌های دیگر مثل گروه B، از B1 تا B12 به این دلیل که این ویتامین‌ها، از آن دسته ویتامین‌های محلول در آب هستند بهتر است آن را با غذا به خصوص میوه‌ها و سبزی‌ها مصرف کنیم.

جدول ترکیبات قرص مولتی دیلی

درصد نیاز مصرف روزانهمقدار در هر وعده روزانهترکیبات
60%3000IUویتامین A
100%60mgویتامین C
100%400IUویتامین D3
100%30IUویتامین E
100%1/5mgویتامین B1
100%1/7mgویتامین B2
100%0mgویتامین B3
100%2mgویتامین B6
100%6mgویتامین B12
100%400mcgویتامین B9
100%10mgویتامین B5
100%450mgکلسیم
100%18mgآهن
100%15mgروی

آیا استفاده از مولتی دیلی عوارض جانبی دارد؟

یبوست، اسهال یا ناراحتی معده می‌تواند در پی مصرف این دارو اتفاق بیفتد. این علائم معمولا به صورت موقتی هستند و زمانی که بدنتان با این دارو سازگار شود از بین می‌روند. اگر هر یک از این علائم مزمن یا بدتر شدند، باید فوراً با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

اگر دکترتان این دارو را تجویز کرده است، احتمالا می‌داند که مزیت استفاده از این دارو از ریسک آن بیشتر است. بسیاری از افراد بدون اینکه عوارض جانبی جدی داشته باشند، این دارو را مصرف می‌کنند. واکنش آلرژیکی خیلی جدی به این دارو نادر است. با این حال، اگر هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید که به واکنش‌های آلرژیکی خیلی جدی مرتبط می‌شوند فوراً به پزشک مراجعه کنید:

بثورات پوستی، خارش / ورم (به خصوص در صورت، زبان / گلو)، سرگیجه شدید، تنفس دشوار.

علائمی که در بالا گفته شد، به عنوان علائم و مشکلات کامل به شمار نمی‌روند. اگر عوارض جانبی دیگری را علاوه بر آن چیزی که در بالا گفته شده، مشاهده کردید با دکتر یا داروسازتان تماس بگیرید.

انتخاب مولتی ویتامین با کیفیت بالا کلید سلامت کلی بدن است.علاوه بر این, مکمل های غذایی تنظیم شده نیستند، پس نمی توانید به هر شرکتی اعتماد کنید.

تداخلات دارویی

 تداخلات دارویی ممکن است بر روی نحوه عملکرد دارو تاثیر بگذارد یا ریسک و خطر اثرات جانبی را افزایش دهد. لیستی از تمامی داروهای خود تهیه کنید، چه داروهایی که با نسخه پزشک تجویز شده‌اند، چه آن‌هایی که بدون نسخه دریافت کرده‌اید و همچنین لیستی از داروهای گیاهی خود تهیه کنید.

این اطلاعات را در اختیار دکتر یا داروساز خود قرار دهید. دوز مصرفی هیچ کدام از داروها را بدون تایید پزشک قطع یا تغییر ندهید. بعضی از داروهایی که ممکن است با این قرص اختلال ایجاد کنند شامل مکمل‌های مغذی یا ویتامین است.

اگر برند مولتی ویتامین شما حاوی آهن است، آن را با محصولات مشابه مثل داروهای ضداسید، بیس فسفونات (برای مثال آلندرونات)، لوودوپا، داروهای تیروئید (برای مثال لووتیروکسین) یا برخی آنتی‌بیوتیک‌ها (برای مثال، تتراسایکلین‌ها، کینولون‌ها مثل سیپروفلوکساسین) مصرف نکنید.

از دکتر یا داروساز خود بپرسید که بین هر دوز چقدر باید فاصله بیندازید و برای کمک به خود یک برنامه‌زمانی پیدا کنید که با تمام داروهایتان مطابقت کند.

اگر برند مولتی ویتامینتان حاوی فولیک اسید است، در صورت استفاده از داروهای ضد تشنج (از جمله هیدانتوئین‌ها مانند فنی توئین) به دکتر یا داروساز خود بگویید.

هشدارهای پیش از مصرف مولتی دیلی

قبل از مصرف کپسول مولتی دیلی، اگر نسبت به هر یک از مواد موجود در این قرص حساسیت دارید یا به سویا / بادام‌زمینی که در بعضی برندها وجود دارند، یا اگر حساسیت‌های دیگری دارید، در مورد این موضوع به پزشک یا داروساز خود بگویید.

این دارو ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد، که می‌تواند واکنش‌های آلرژیک یا مشکلات دیگری را ایجاد کند. برای جزئیات بیشتر با داروساز یا پزشک خود صحبت کنید.

قبل از مصرف این دارو، در مورد تاریخچه پزشکی خود با داروساز یا دکتر صحبت کنید مخصوصا اگر از الکل استفاده می‌کنید یا مشکلات کبدی، معده / روده دارید.

اگر برند مولتی دیلی شما حاوی فولیک اسید بود، قبل از مصرف دارو، در صورتی که دچار کمبود ویتامین B12 هستید با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

شرایط نگهداری از کپسول مولتی دیلی

  • داروی مولتی دیلی را در دمای کمتر از 25 درجه سانتی‌گراد، دور از نور و رطوبت نگه دارید.
  • کپسول‌ها را تا زمان مصرف در داخل بسته‌بندی خود نگه دارید.
  • از مصرف مکمل‌های تاریخ گذشته خودداری کنید.
  • دارو را دور از دسترس کودک قرار دهید.

سوالات متداول

آیا مولتی دیلی برای افزایش قد موثر است؟

از آنجایی که بعضی از ویتامین‌های موجود در مولتی دیلی همانند کلسیم، روی، ویتامین‌های گروه B، ویتامین D، ویتامین C باعث جلوگیری از کوتاهی قد می‌شوند، بنابراین می‌تواند از کوتاه ماندن و از طرف دیگر به بلند شدن قد کمک کند.

آیا مولتی دیلی برای پوست مفید است؟

مولتی دیلی حاوی ویتامین E و K است و این دو ویتامین در جوان سازی و زیبایی پوست نقش دارند.

کلام پایانی

در این مقاله در مورد داروی مولتی دیلی و عوارض و مزیت‌ها و روش مصرف آن صحبت کردیم. مولتی دیلی دارای ویتامین‌های مختلفی است که به عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. کپسول مولتی دیلی در جوان‌سازی پوست و افزایش قد تاثیر دارد و از کم‌خونی جلوگیری می‌کند، دارای کلسیم و ویتامین D است که به پوکی استخوان کمک می‌کند.

دکتر مریم ابراهیمی

خانم دکتر مریم ابراهیمی حدود 10 سال به صورت حرفه‌ای در حوزه داروسازی و پزشک داروخانه مشغول به فعالیت است. ایشان به مدت دو سال طرح داروسازی در داروخانه تخصصی شهید کاظمی وابسته به دانشگاه شهید بهشتی سپری کرده است.با تجربیاتی که این سال‌ها ایشان به دست آورده‌اند تصمیم به همکاری با تیم فوق های تحریریه کافه نبض گرفتند تا به یاری هم بهترین توصیه های تغذیه ای و دارویی را به کاربرهای عزیز ارائه نمایند.
پست های مرتبط

فواید شگفت انگیز قرص ملاتونین برای سلامتی

بی‌شک اطلاع از فواید قرص ملاتونین و تاثیرات شگفت انگیز آن بر…

فواید ویتامین D3 برای افزایش سلامتی

فواید ویتامین D3، که با نام “ویتامین آفتاب” نیز شناخته می‌شود، بر…

با مواد غذایی افزایش دهنده میل جنسی بیشتر در تخت خواب بمانید!

استفاده از مواد غذایی افزایش دهنده میل جنسی یکی از روش های…

دیدگاهتان را بنویسید