صفحه اصلی > داروها : بهترین داروی رفع سفیدی مو را بهتر بشناسید

بهترین داروی رفع سفیدی مو را بهتر بشناسید

آیا تا به حال اسم دارو رفع سفیدی مو به گوشتان خورده است؟! فرقی نمی کند چه سن و سالی دارید، با کافه نبض همراه شوید تا پی ببریم که چگونه موها رو به سفیدی می روند و چه داروها و درمان هایی می تواند جلو این اتفاق را بگیرد.

اگر روبه رو آینه قرار بگیرید و نگاهتان به تارهای سفیدی بیفتد که لابه لای موهایتان پیدا شده، چه حسی پیدا می کنید؟ با وجود آنکه برخی موهای سفید و خاکستری را به عنوان نشانه بلوغ و خردمندی تحسین برانگیز می دانند، افراد دیگری هستند که احساس می کنند وقتی موهایشان خاکستری می شود، پیرتر به نظر می رسند و این موضوع برایشان خوشایند نیست.

به خصوص زمانی که افراد زودتر از موعد با این پدیده مواجه می شوند، از این مساله ناراحتی بیشتری ابراز می کنند. از همین روست که دانشمندان سال ها در تلاش هستند تا بهترین داروی رفع سفیدی مو را ساخته و انسان های زیادی را خوشحال سازند.

علت سفید شدن مو چیست؟

اگر می خواهید جلوی سفید شدن مو خود را گرفته و به دنبال بهترین دارو برای رفع این مشکل می گردید، بهتر است ابتدا بدانید که اصلا چرا این اتفاق می افتد.

بدن انسان میلیون ها فولیکول مو دارد. این کیسه های کوچک درون پوست، سرتاسر آن را پوشانده اند. آنها وظیفه خطیری بر عهده دارند. این سلول های شگفت انگیز، رنگ یا دقیقتر بگویم، سلول های رنگی حاوی ملانین (ملانوسیت) را تولید می کنند.

زمان که می گذرد، رفته رفته فولیکول های سلول های تولید کننده رنگ خود را از دست می دهند و مو انسان سفید می شود.

در خصوص خاکستری شدن مو هم داستان از این قرار است، موهایی که از فولیکول هایی رشد می کنند که تعدادی از سلول های بنیادی ملانوسیت خود را از دست داده اند، رنگدانه کمتری داشته و خاکستری به نظر می رسند.  

همچنین محققان دریافتند که تجمع هیدروژن پراکسید در ذرات مو می تواند باعث سفید شدن آن شود. معمولا آنزیمی به نام کاتالاز، پراکسید هیدروژن را به آب و اکسیژن تجزیه می کند. به دلیل افزایش سن تولید این آنزیم کاهش یافته و مو سفید می شود.

ملانوسیت ها مسئول ساخت رنگدانه های طبیعی مو هستند. سلامت آنها از اهمیت زیادی برخوردار است.

دلایل سفید شدن مو در جوانی چیست؟

علاوه براینکه با افزایش سن، مو به طور طبیعی سفید می شود، برخی از افراد در سنین جوانی این اتفاق را تجربه می کنند. بدون شک این تجربه برای آنها خوشایند نخواهد بود. یکی از خریداران اصلی دارو رفع سفیدی مو نیز همین دسته از افراد هستند. از جمله مهم ترین دلایل سفید شدن مو در جوانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمبود ویتامین: کمبود ویتامین B-6 ، B-12، بیوتین، ویتامین D و یا ویتامین E می تواند به سفید شدن زودرس مو کمک کند.
  • عوامل ژنتیکی: عوامل ژنتیکی، شایع ترین علت سفیدی زودرس مو می باشند. علاوه بر ارث بردن این مشکل از والدین خود، نژاد و قومیت شما نیز حائز اهمیت است. براساس مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ انجام شد، سفیدی زودرس در افراد سفید پوست می تواند از 20 سالگی شروع شود. در حالی که این اتفاق برای آسیایی ها معمولا در سن ۲۵ سالگی و برای آفریقایی ها در سن ۳۰ سالگی به وقوع می پیوندد.
  • استرس اکسیداتیو: استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می افتد که وضعیت طبیعی اکسیداسیون-احیا در بدن دچار اختلال می شود. وقتی آنتی اکسیدان ها برای خنثی کردن اثرات مضر رادیکال های آزاد کافی نباشند. رادیکال های آزاد به سلول های تولید کننده رنگ نیز آسیب وارد می کنند.
  • ابتلا به بیماری ها: برخی از مشکلات بدن مانند اختلال تیروئید و بیماری خودایمنی در سفیدی زودرس موها نقش دارند.
  • استرس و اضطراب: تحقیقات نشان داده که سلول های مسئول رنگ مو، وقتی بدن تحت استرس شدید باشد آسیب می بینند.
  • سیگار کشیدن: مطالعات نشان داده است که افراد سیگاری دو و نیم برابر افراد غیر سیگاری در معرض سفیدی زودرس مو هستند.
سفیدی زودرس مو برای بسیاری از جوانان ناخوشایند و آزار دهنده است.

آیا استرس باعث ایجاد موهای سفید می شود؟

استرس می تواند تأثیرات منفی زیادی بر روی بدن بگذارد. سفید شدن موها نیز یکی از همین تاثیرات بد است. پژوهشی که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، نشان داد که استرس بر روی سفید شدن موها بی تاثیر نیست. استرس ملانوسیت ها را از بین می برد.

اعصاب سمپاتیک در هر فولیکول مو گسترش یافته و در پاسخ به استرس، نورآدرنالین آزاد می کنند. در اکثر مواقع، سلول های بنیادی ملانوسیت در فولیکول تا زمانی که موی جدید رشد نکند خفته هستند. نورآدرنالین باعث فعال شدن سلولهای بنیادی می شود. آنها نوراپی نفرین را جذب می کنند و آسیب جدی می بینند.

 زندگی استرس زا و پرسرعت امروزی حتی در ظاهر ما نیز نمود پیدا می کند. اگر راهی پیدا نکنیم که آرامش درونی خود را بازیابیم، زودتر از موعد عوارض پیری به سراغمان می آید.

 البته جای امیدواری است که دارو رفع سفیدی مو به بازار آمده و ما می توانیم از آن برخوردار شویم. اما در کنار آن سعی کنید عوامل آسیب زا را از خود دور کنید.

بهترین دارو رفع سفیدی مو چیست؟

با وجود اینکه دلایل سفیدی مو به خوبی شناسایی شدند و توسط ژورنال های معروف علمی انتشار پیدا کردند، اما هنوز درمان قطعی پزشکی برای این مشکل وجود ندارد. اکثر دارو و درمان هایی که برای رفع سفیدی مو استفاده می شود برگرفته از طب سنتی است.

خوشبختانه بسیاری از این داروها نتایج خوبی به همراه داشته اند. البته شایان ذکر است که برخی از مکمل ها و داروهایی شیمیایی که بر روی عوامل ایجاد کننده سفیدی مو تاثیر می گذارند می توانند سرعت سفید شدن مو را کاهش دهند و مفید واقع شوند.

انتخاب بهترین داروی رفع سفیدی مو کار چندان آسانی هم نخواهد بود.

تاثیر داروهای شیمیایی برای رفع سفیدی مو

همانطور که قبلا اشاره کردم تا همین لحظه، هنوز دارو شیمیایی قطعی برای رفع سفیدی مو کشف نشده است. اغلب داروهای تاثیرگذار گیاهی هستند. اما اگر دچار بیماری تیروئید یا خودایمنی باشید و یا قادر به کنترل استرس بیش از حد خود نباشید، داروهای شیمیایی که متخصصین برای شما تجویز می کنند برای پیشگیری از سفید شدن بیشتر موهایتان مفید و موثر خواهد بود.

دارو گیاهی برای رفع موهای سفید شده

اگر در کنار لایف استایل خوب و دریافت ویتامین ها به میزان کافی از روغن های گیاهی خوب به سرتان بزنید و از دارو و درمان های گیاهی غافل نشوید، می توانید از سفید شدن موها تا حدودی جلوگیری کنید.

از گذشته تا به امروز افراد زیادی سعی کردند با تحقیق و آزمون و خطا، بهترین دارو طبیعی برای رفع سفیدی مو را پیدا کنند. تجربیات آنها به ما نشان داده است که استفاده از داروهای گیاهی زیر برای حفظ رنگ مو تا حد زیادی موثر می باشد.

  • استفاده از روغن های گیاهی مانند روغن نارگیل و روغن بادام
  • نوشیدن آب گندم سیاه و یا استفاده گندم سیاه در غذاها
  • مالیدن مخلوط برگ کاری و ماست بر روی موها
  • رنگ کردن سر با حنا
  • استفاده از برخی گیاهان طبیعی مانندانگور فرنگی هندی(آمله)، رزماری و مریم گلی
  • مالیدن آب پیاز بر موهای سر
  • خوردن هلیله سیاه یا مالیدن روغن آن بر سر
  • استفاده از گیاهی شگفت انگیز با نام آشواگاندا که به جینسینگ هندی نیز معروف است.

داروی جدید برای درمان سفیدی مو چیست؟

اخیرا دارو گیاهی جدید در برنامه های تلوزیونی ایران تبلیغ می شود که ادعا می کند می تواند موهای سفید شما را مجددا به رنگ طبیعی خود برگرداند و سفیدی مو را درمان کند. این دارو یک محلول گیاهی است.

ریستوریا محصول دیگری است که به عنوان دارو رفع سفیدی مو روانه بازار شده است. این کرم ضمن احیای طبیعی رنگ موهای سفید به تقویت و خوش حالت کردن آن کمک می کند.

چه زمانی برای سفید شدن موها به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر به تازگی چند تار مو سفید در سر خود دیدید، به شما پیشنهاد می کنم یک چکاب کلی انجام دهید. اگر تیروئید شما نرمال نبود به دکتر مراجعه کنید.

چراکه از جمله دلایل سفیدی مو مشکلات تیروئيدی و بیماری های خود ایمنی است. پس بهتر است خیالتان بابت این عوامل راحت باشد. برای استفاده از درمان های دارویی نیز می توانید نزد متخصص پوست و مو رفته و مشورت های لازم را دریافت کنید.

هر چه سن بیشتر باشد ، احتمال ظاهر شدن موهای سفید نیز بیشتر می شود و علاوه بر این افرادی که اعضای خانواده آن ها موهای سفید دارند، بیشتر احتمال سفیدی موی آنها وجود دارد.

موثرترین داروهای رفع سفیدی مو در طب سنتی

انواع دارو گیاهی رفع سفیدی مو که برای بازگرداندن رنگ به موها، از سوی متخصصان طب سنتی تجویز می شوند، به طور کلی به دو دسته تقسیم می گردند:

  • گیاهانی که باید آنها را به صورت خوراکی مصرف کرد مثل هلیله سیاه:

 هلیله سیاه یک دارو گیاهی شگفت انگیز برای رفع سفیدی مو محسوب می شود. روش مصرف آن به این صورت است: پودر آن را با  چند قاشق عسل ترکیب کرده و به مدت ۱۵ ماه به صورت روزانه سه بار در روز مصرف کنید.

  • گیاهانی که باید آنها را  به صورت موضعی استفاده کرد:

سیاه دانه: روغن سیاه دانه با خواص خارق العاده ای که دارد، بر هر دردی دواست. استفاده از این روغن تاثیر خوبی در حفظ رنگ دانه های طبیعی داشته و باعث درخشندگی بیشتر آن می شود.

روغن گیاه آملا یا آمله: موهای خود را با روغن آمله چرب کنید تا جلوی سفید شدن آن را بگیرید! روزانه ۳ تا ۶ گرم از این روغن گیاهی را بر روی موهای خود بمالید تا علاوه بر جلوگیری از سفیدی زودرس از فواید زیر بهره مند شوید.

  1. از بین رفتن شوره
  2. استحکام و تقویت ریشه مو
  3. نرمی و لطافت بیشتر مو

این گیاه سرشار ویتامین C بوده و یکی از بهترین داروهای گیاهی برای درمان سفیدی مو در طب سنتی می باشد.

  • گیاه رزماری: تاثیر جادویی و شگفت انگیز رزماری در ترمیم و برگرداندن رنگ دانه های طبیعی مو موضوع جالب توجهی است. ترکیب این گیاه با گیاه دیگری به نام مریم گلی قدرت آن را دوچندان می کند. از این ترکیب می توان به عنوان یک رنگ مو مردانه گیاهی استفاده کرد.

برای دیدن تاثیرات خارق العاده آن باید کمی منتظر بمانید. هر روز از جوشانده مریم گلی و رزماری استفاده نمایید تا ظرف چند هفته صاحب موهای یک دست، براق و خوش حالت شوید.

شامپو سیاه کننده مو چقدر مفید است؟

در میان طیف گسترده محصولات آرایشی و بهداشتی، شامپو سیاه کننده مو از جمله محصولات جدیدی است که با تبلیغات بسیار وعده باز گرداندن رنگ طبیعی به موها و رفع سفیدی مو سر را به مصرف کنندگان می دهند!

اما این موضوع  تا چه میزان صحت دارد؟ بر اساس یافته های پزشکی شامپو های سیاه کننده مو تنها نوعی از رنگ مو های موقتی هستند و هیچ گونه تاثیری بر رنگ دانه های از دست رفته مو ندارد. گاها دیده می شود که برخی از این محصولات عوارضی نیز در پی دارند.

آیا موهای خاکستری دوباره سیاه میشوند؟

با وجود اینکه برخی از تولید کننده های دارو ادعا می کنند که رفع سفیدی مو و باز گرداندن رنگ مو به موهای خاکستری امکان پذیر است، هیچ دلیل علمی برای این قضیه ارائه داده نشده است. اما به هر روی روش های زیادی برای جلوگیری از سفید شدن مو وجود دارد که می توانید از آنها بهره مند شوید.

سوالات متداول

در این قسمت سعی می کنم به چند مورد از پرسش های متداولی که در خصوص دارو رفع سفیدی مو و روش های مربوط به درمان آن وجود دارد، پاسخ دهم. جواب ها بر اساس رفرنس های معتبر علمی آورده شده اند.

کدام روغن برای مو مناسب است؟

روغن های گیاهی متنوعی وجود دارد که می تواند سلامت را به موهایتان بازگردانده و زیباییش را افزون کند. برای حفظ سلامت فولیکول ها و به تعویق انداختن سفیدی مو سر روغن های زیر بسیار مفید هستند:
روغن نارگیل ترکیب شده با پودر آمله (هر بار ۱۵ دقیق بر روی سر بماند.)
روغن کاما آیورودا برینگادی
روغن شتر مرغ
روغن آمله
روغن کرچک
روغن رزماری + روغن مریم گلی
روغن بابونه
روغن چوب صندل

چرا موهای سفید ضخیم تر هستند؟

می توان گفت، موهای سفید، خاکستری و رنگ های روشن تر ضخیم تر می باشند و دیرتر می ریزند. یکی از موادی که رشد مو را تقویت می کند در موهای سفید بیشتر از موهای تیره فعال است. از طرف دیگر ماده دیگری که رشد مو را کند می نماید در موهای سیاه فعال تر می باشد.

دکتر مریم ابراهیمی

خانم دکتر مریم ابراهیمی حدود 10 سال به صورت حرفه‌ای در حوزه داروسازی و پزشک داروخانه مشغول به فعالیت است. ایشان به مدت دو سال طرح داروسازی در داروخانه تخصصی شهید کاظمی وابسته به دانشگاه شهید بهشتی سپری کرده است.با تجربیاتی که این سال‌ها ایشان به دست آورده‌اند تصمیم به همکاری با تیم فوق های تحریریه کافه نبض گرفتند تا به یاری هم بهترین توصیه های تغذیه ای و دارویی را به کاربرهای عزیز ارائه نمایند.
پست های مرتبط

فواید شگفت انگیز قرص ملاتونین برای سلامتی

بی‌شک اطلاع از فواید قرص ملاتونین و تاثیرات شگفت انگیز آن بر…

فواید ویتامین D3 برای افزایش سلامتی

فواید ویتامین D3، که با نام “ویتامین آفتاب” نیز شناخته می‌شود، بر…

با مواد غذایی افزایش دهنده میل جنسی بیشتر در تخت خواب بمانید!

استفاده از مواد غذایی افزایش دهنده میل جنسی یکی از روش های…

دیدگاه کاربران (3 دیدگاه)

  1. سلام ..خدا کنه هرچه سریعتر یه محصول صد در صدی پیدا بشه که ..از این بیماری خلاص بشیم ..هنوز طعم جوانی نچشیده موها سفید این یعنی چی به خدا افسردگی میاره ناراحتی ..کلا ناکار میکنه ..خلاصه ملیونها انسان با کشف این محصول صد درصد خوشحالی میاره ممنونم

  2. سلام، من دیگه هیچ اعتقادی به این داروها و سیاه شدن مو ندارم چون دوبار استفاده کردم ولی هیچ نتیجه ایی نگرفتم

  3. هیچ دارویی وجود نداره و هر کس ادعایی کنه کلاهبرداره ، سفید شدن مو هم بد نیست ، اگه فکرتو عوض کنی همه چی درست میشه .

دیدگاهتان را بنویسید