صفحه اصلی > داروها : دسترسی به بهترین داروی تقویت حافظه با ساده ترین روش

دسترسی به بهترین داروی تقویت حافظه با ساده ترین روش

  تنها جاودانگی رویای دیرینه بشر نیست. سال هاست که انسان به دنبال روش هایی می گردد که توانایی ذهن خود را بالا برده و عملکرد مغزی خود را بهبود ببخشد. بدون شک تلاش هایش بی ثمر نبوده است.

دارو تقویت حافظه و هوش در کنار متدهای بسیار کارآمدی که بدان دست یافتند، در دسترس ما قرار گرفته تا کیفیت زندگی خود را بالا ببریم و آینده ای مطمئن تر داشته باشیم. آینده ای که در آن ذهنمان هنوز زنده است و قادرست مسائل را درک کند و خاطرات را به یاد آورد.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا شماره را با بهترین داروی تقویت حافظه آشنا کنیم.

علل ضعف حافظه و فراموشی چیست؟

فراموشی و به خاطر نیاوردن های مکرر می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. نیازی به نگرانی نیست اغلب این حواس پرتی ها دلایل ساده ای دارند که اگر آنها را برطرف کنید، حافظه شما مثل روز اول عالی خواهد شد.

اجازه دهید چند مورد از این دلایل شایع فراموشی را نام ببرم:

  • کمبود ویتامین ب ۱۲
  • افسردگی
  • عفونت مجاری ادراری
  • مشکلات تیروئید
  • عوارض مصرف برخی از داروها (به خصوص برخی از داروهای آرام بخش و ضد افسردگی)
  • کم خوابی
  • استرس و نگرانی
  • الکل

اگر بر اثر یکی از این عوامل دچار فراموشی شدید، بدانید که تنها با رفع این مشکلات قادر خواهید بود مجددا همه چیز را درست و به موقع به خاطر بیاورید. اگر سابقه ژنتیکی بیماری آلزایمر و زوال عقل دارید، به شما حق می دهم که از ابتلا این بیماری ها در آینده وحشت داشته باشید.

نه فقط شما بلکه همه ما باید از همین لحظه تمام تکنیک های افزایش حافظه، رژیم غذایی مناسب، داروهای گیاهی و مکمل های تقویت کننده هوش و حافظه را به کار ببندیم تا ذهن خود را سالم نگه داریم.

نمونه هایی از بهترین داروی تقویت حافظه

درمان دارویی بیماری آلزایمر و زوال عقل، رویایی است که دانشمندان در تلاش برای دستیابی به آن هستند. شاید درمان این بیماری ها بسیار دشوار باشد اما پیشگیری از آنها امری دست یافتنی است.

در کنار فعالیت های جسمی و ذهنی و رژیم غذایی مناسب، داروهای گیاهی و مکمل های جذابی وجود دارند که باعث بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه می شوند. در ادامه با برخی از آنها آشنا خواهیم شد.

انواع مکمل ها و داروهای تقویت ذهن

نوتروپیک ها مکمل های طبیعی یا داروهایی هستند که بر روی عملکرد مغز شما تأثیر چشمگیری می گذارند. آنها موجب تقویت حافظه، انگیزه، خلاقیت، هوشیاری و عملکرد شناختی مغز می شوند.

این نوع مکمل ها برای افراد سالم کاربردی هستند و اگر از بیماری خاصی رنج می برید بهتر است پیش از مصرف آنها با پزشک خود مشورت کنید.

 در جهان امروزی در میان اعضا بدن، مغز بیشترین کارکرد را دارد و فعالیت های روزانه زیادی برای این عضو حیاتی تعریف شده است. افزایش قدرت و سلامت مغز و ذهن ما بر روی کیفیت زندگیمان تاثیری شگفت انگیز خواهد داشت. پس بهتر است سخن کوتاه کنم و به معرفی برخی از نوتروپیک های معروف در جهان بپردازم.

نوتروپیک ها به مجموعه از داروها و مکمل ها اتلاق می شود که عملکرد مغز را افزایش می دهند.

قرص مودافینیل

مودافینیل برای درمان خواب آلودگی بیش از حد، معجزه می کند. افرادی که شب کار هستند، از این قرص استفاده می کنند تا تمرکز کافی برای فعالیت های خود را داشته باشند.

این دارو برای مشکلات تنفسی حین خواب نیز تجویز می شود. این نوتروپیک در دسته داروهای تقویت کننده بیداری جای دارد و به شما کمک می کند تمرکز و هوشیاری لازم را به دست آورید.

مودافینیل با تغییر مقادیر برخی از مواد شیمیایی بخشی از مغز که مسئول تنظیم خواب و بیداری است کار خود را انجام می دهد.

خواص اسیدهای آمینه

اگر پروتئین کافی در رژیم غذایی خود دریافت می کنید، احتمالاً نیازی به مکمل اسیدهای آمینه اضافی ندارید. اما کمبود این ماده حیاتی در بدن شما فعالیت های زیادی را تحت الشعاع قرار می دهد.

بگذارید ببینیم آمینو اسیدهای ضروری بدن چه نامیده می شوند و چه مسئولیت هایی بر عهده دارند.

  • فنیل آلانین: پیش ماده انتقال دهنده های عصبی همچون تیروزین، دوپامین، اپی نفرین و نوراپی نفرین می باشد. این ماده در ساختار و عملکرد آنزیم ها و در تولید اسیدهای آمینه دیگر نقش اساسی ایفا می کند.
  • متیونین: درفرآیند متابولیسم، جذب مواد معدنی ضروری و ​​سم زدایی بدن از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • والین: به تحریک رشد و ترمیم ماهیچه ها کمک می کند و برای تولید انرژی در بدن حیاتی است.
  • ترئونین: بخش اصلی پروتئین های ساختاری مانند کلاژن و الاستین می باشد که جزو اجزای مهم پوست و بافت همبند به شمار می آیند. همچنین در سوخت و ساز چربی ها و عملکرد سیستم دفاعی بدن نقش دارد.
  • تریپتوفان: پیش ماده سروتونین بوده و در تنظیم اشتها، خواب و خلق و خو تاثیر دارد.
  • لوسین: حضورش برای سنتز پروتئین، ترمیم عضلات، تنظیم سطح قند خون، تحریک بهبود زخم و تولید هورمون های رشد مهم است.
  • ایزولوسین: در بافت ماهیچه تمرکز یافته و برای عملکرد سیستم ایمنی، تولید هموگلوبین خون و تنظیم انرژی حیاتی است.
  • لیزین: در تولید کلاژن و الاستین، هورمون، آنزیم و جذب کلسیم موثر می باشد.
  • هیستیدین: تولید کننده هیستامین، یک انتقال دهنده عصبی ضروری برای پاسخ ایمنی، هضم، عملکرد جنسی و چرخه خواب می باشد.

بنابراین وجود اسیدهای آمینه ضروری در بدن به مقدار کافی برای حیات جسم و ذهن شما موضوعی حائز اهمیت می باشد.

خواص مکمل باکوپا مونیر

باکوپا مونیر یکی دیگر از نوتروپیک های شگفت انگیز است که خواص بسیار جذابی دارد. این دارو گیاهی تقویت حافظه از گیاه اصلی در طب سنتی آیورودا ساخته شده است.

این دارو گیاهی خارق العاده سالیان درازست که در طب سنتی آیورودا برای مصارفی چون تقویت هوش و حافظه، درمان بیماری صرع و کاهش اضطراب و استرس تجویز می گردد.

 آنتی اکسیدانی که در این دارو گیاهی موجود است، آن را برای پیشگیری از سرطان ها نیز مفید می سازد.

خواص مکمل رزوراترول

مکمل رزوراترول را به عنوان دارو ضد پیری می شناسند! چراکه سرشار از آنتی اکسیدان است. گیاه این دارو در طب سنتی ژاپن جایگاه ویژه ای دارد. جالب است بدانید که رزوراترول یکی از موثرترین داروهای گیاهی تقویت حافظه در طب سنتی می باشد و در پیشگیری از بیماری آلزایمر و زوال عقل معجزه می کند. مواد سازنده این گیاه به طرز خیره کننده ای از نورون ها محافظت می نمایند.

خواص مکمل فسفاتیدیل سرین

و اما رسیدیم به یکی از محبوب ترین نوتروپیک ها که تمرکزش بر روی بهبود عملکرد مغز شماست. این دارو در حقیقت نوعی مشتق آمینو اسیدی قابل حل در چربی‌ محسوب می شود.

مکمل فسفاتیدیل سرین خلق و خوی شما را تنظیم می کند، تمرکزتان را به طور چشمگیری افزایش داده و حافظه را تقویت می سازد. این مکمل یکی از بهترین دارو تقویت حافظه و افزایش تمرکز به شمار می آید.

داروهای گیاهی تقویت حافظه

طبیعت در دل خود گیاهانی گوناگونی پرورش داده است که به یاری انسان آمده و قدرت های جسمانی و ذهنی اش را افزایش می دهد. به دلیل عوارض کم داروهای گیاهی، بازار فروش آنها رونق زیادی پیدا کرده است.

قرص های گیاهی تقویت حافظه و تمرکز حواس در کنار دم نوش هایی که هوشیاری شما را افزایش می دهند، به یاری مغزتان خواهند آمد.

سعد کوفی یا جکن، مثال خوبی از داروهای گیاهی تقویت حافظه است که قدرت ذهنی شما را دگرگون می کند. این قرص شگفت انگیز خواص متعددی دارد. از آن برای درمان سردردهای شدید و میگرن، روماتیسم و سرماخوردگی هم استفاده می کنند.

اما تاثیر این گیاه، در افزایش حافظه و هوش ستودنی است. به خصوص زمانی که با زعفران ترکیب شود، اثرش دو چندان می شود.

زعفران

زعفران دارو طبیعی تقویت حافظه، افزایش یادگیری و تمرکز بوده و برای درمان اختلالات روانی توصیه می شود. مطالعه جدیدی که در ژورنال داروسازی و داروهای بالینی منتشر شد، نشان داد که زعفران باعث افزایش عملکرد شناختی در شرکت کنندگانی شده است که به بیماری آلزایمر خفیف تا متوسط ​​مبتلا بودند.

رزماری

قرن هاست که رزماری را به عنوان جادو حافظه می شناسند. دانشمندان به این نکته پی بردند که رزماری حاوی ماده ای به نام اسید کارنوسیک است که می تواند با آسیب حاصل از رادیکال های آزاد مغز مقابله کند.

برخی از مطالعات انجام شده بر روی موش های صحرایی نشان داده اند که رزماری ممکن است برای افرادی که دچار سکته مغزی شده اند نیز مفید باشد.این دارو طبیعی منحصر به فرد قدرت یادگیری و تمرکز شما را بالا برده و موجب تقویت حافظه شما می شود.

بوییدن رزماری حس خوبی به شما القا خواهد کرد و از همین رو از آن در آروماتراپی نیز استفاده می شود.

آویشن

محققان دریافتند که رژیم غذایی که سرشار از فلفل قرمز، جعفری، آویشن و بابونه باشد موجب تقویت عملکرد مغز، حافظه و یادگیری می شود. آویشن حاوی آتیژنین است که به ایجاد سلول های مغزی و اتصالات سلولی کمک می کند. سلول ها و اتصالات بیشتر موجب کارکرد بهتر مغز خواهند شد.

کندر

مطالعات نشان می دهد که دوزهای بالا کندر به تقویت حافظه در موشها کمک کرده است. کندر همچنین موجب آرامش می شود و استرس و اضطراب را از انسان دور می سازد. این گیاه درمانگر هورمون ها را تنظیم کرده و علائم PMS را نیز کاهش می دهد.

داروی تقویت حافظه کوتاه مدت چیست؟

اگر قرار باشد برای تقویت حافظه کوتاه مدت خود به سراغ دارو بروید، بدون شک به داروهای افزایش دهنده تمرکز همچون آدرال و ریتالین بر می خورید. این قرص ها برای درمان اختلال توجه به دستور پزشک تجویز می شود.

کراتین نیز برای تقویت حافظه و هوشیاری به خصوص برای گیاهخواران مفید محسوب می شود. کراتین انرژی کافی برای سلول های مغزی را تامین می کند تا در لحظه بتواند بهترین عملکرد داشته باشد. بنابراین برای حواس جمع بودن و بهبود حافظه کوتاه مدت مناسب است.

داروهای تقویت حافظه تا چه میزان موثرند؟

بدون شک تمامی داروهای گیاهی و مکمل های تقویت حافظه بی تاثیر نیستند و در کنار فعالیت ها و تکنیک های موجود، می توانند کمک کنند مغز خود را جوان و قوی نگاه دارید.

 اما باید گفت هنوز هیچ دارویی وجود ندارد که به طور صد در صدی آلزایمر و زوال عقل را بهبود بخشد و یا از آنها به طور قطعی پیشگیری کند.

 اما جای هیچ بهانه ای باقی نیست. از هم اکنون به بدن و مغز خود احترام بگذارید و تمامی وسایل و ملزومات را به کار بگیرید تا سلامت و شادابی خود را تا زمانی که نفس می کشید حفظ نمایید.

چگونه حافظه خود را تقویت کنیم؟

خوشبختانه در دوره ای به سر می بریم که علم قدرت زیادی داشته و راهکارهای بی نظیری برای زنده و سالم نگاه داشتن مغز خود در اختیار داریم.

برای تقویت حافظه تنها کافی است رژیم غذایی خوبی داشته باشید، ورزش منظم کنید و از راهکارهای عملی هیجان انگیزی که در پیش روی دارید نهایت استفاده را ببرید. حال اگر از انواع داروی گیاهی تقویت حافظه که برایتان معرفی کردم مصرف کنید، پاسخی خوشحال کننده از بدن خود دریافت خواهید کرد.

برای اینکه چیزی از قلم نیافتاده باشه بهتر است بگویم، از انجام مراقبه و مدیتیشن برای چشیدن طعم لذت بخش در لحظه زندگی کردن و دور شدن از تنش و استرس غافل نشوید.

بازی های تقویت حافظه

به شخصه فکر نمی کنم فعالیتی جذاب تر از بازی کردن برای به دست آوردن چیزی وجود داشته باشد. تصور کنید زمان های از هفته را اختصاص دهید به انجام بازی و در نتیجه آن مغزی قوی تر و حافظه ای بهتر داشته باشید. اجازه دهید چند بازی معرکه برای تقویت حافظه به شما معرفی کنم:

  • اگر اهل این هستید که در کنار عزیزانتان بازی فکری انجام دهید به شما بازی راز جنگل، کارت بازی، شطرنج و دبلنا را پیشنهاد می کنم.
  • جدول حل کردن
  • سودوکو حل کردن
  • پازل های پیچیده درست کردن
  • انجام برخی از بازی های رایانه ای و پلی استیشن به خصوص آنهایی که مولتی تسک یا همان
  • انجام برخی از بازی ها در گوشی همراه خود مانند: Mind Games، MatchUp Lumosity و NeuroNation
با افرادی که دوستشان دارید بازی کنید و حافظه خود را بهبود ببخشید.

روش های تقویت حافظه سالمندان

هیچ وقت دیر نیست. فرقی نمی کند در هر سن و سالی که باشید، به ذهن خود که توجه کنید، پاسخ خوبی از آن دریافت خواهید کرد. فراموش نکنید افراد با اراده ای وجود دارند که در سنین بالا شروع به درس خواندن می کنند و موفق هم می شوند. راه های زیادی برای تقویت حافظه سالمندان وجود دارد. اگر بخواهم مهمترین آنها را برشمارم باید به موارد زیر اشاره کنم:

  • با سر و سامان دادن به خانه شروع کنید. هرچیزی جای مخصوص خود را داشته باشد.
  • معاشرت خود را بیشتر کنید. روابط اجتماعی بیشتر حافظه را قوی نگاه می دارد.
  • مهارتی جدید بیاموزید. به عنوان پیشنهاد زبان آموزی و یادگرفتن ساز زدن بهترین فعالیت برای زنده و پویا نگاه داشتن مغز است.
  • به طور منظم ورزش کنید. اگر از ورزش های گروهی استفاده کنید، برای شما بهتر خواهد بود.
  • سعی کنید شبها به خوبی بخوابید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید.
  • دارو تقویت حافظه گیاهی که برای شما ضرری نداشته باشند انتخاب کنید و طبق دستور استفاده نمایید.
  • در کارهای روزمره تنوع ایجاد کنید. به عنوان مثال با دست مخالف مسواک بزنید، سر را شانه کنید و …

راه های تقویت حافظه برای درس خواندن

یکی از مهم ترین چالشی که دانش آموزان و دانشجویان با آن دست و پنجه نرم می کنند، به یاد آوردن حجم زیادی از مطالب در سر جلسه امتحان است. ایام امتحان که می شود، همگی به دنبال راهکاری هستند که از حداکثر توان مغز خود استفاده کنند.

در کنار استفاده از داروهای گیاهی بی خطر و تغذیه مناسب، موارد زیر می توانند به شما کمک کند تا نتیجه خوب تلاش های خود را به دست آورید.

  • اتاق درس خواندن خود را به خوبی مرتب کنید تا بی نظمی آن حواس شما را پرت نکند.
  • برای آنچه می خوانید در ذهن خود تصویری تجسم کنید.
  • از تکنیک کلمات اختصاری و رمزگذاری استفاده کنید.
  • سعی کنید برای مطالب سختی که متوجه نمی شوید ویدئو یا تصویری از اینترنت پیدا کنید.
  • کندر و گردو بخورید و رزماری بو کنید.
  • پیش از درس خواندن با زمان کوتاهی بازی فکری کردن، ذهن و حافظه خود را فعال کنید.
  • خواب کافی داشته باشید.

روش های تقویت حافظه کودکان دبستانی

برای اینکه حافظه و تمرکز کودک خود را افزایش دهید به او سخت نگیرید. وارد دنیای کودکانه اش شوید از تکنیک های زیر بهره ببرید.

  • از او بخواهید هر آنچه یاد می گیرد به شما هم یاد دهد.
  • از آموزش به همراه تصویر و ویدئو استفاده کنید.
  • از او بخواهید تصویر آنچه یاد گرفته است را نقاشی کند. یا داستان کوتاهی درباره اش بنویسد.
  • تکنیک آموزش مطالب جدید به همراه بازی های رایانه ای و بازی های فیزیکی را به کار گیرید.
  • ابتدا دریابید که به چه مهارتی بیش از بقیه علاقه مند است و سپس شرایطی فراهم آورید تا آن مهارت را در کنار درس خود فراگیرد.
  • ارتباط و بازی کردن با کودکان دیگر نیز بسیار کمک کننده است.
  • به او بازی های فکری جذاب و هیجان انگیز هدیه دهید.

سوالات متداول

در این بخش به متداول ترین سوالات شما در رابطه با دارو تقویت حافظه پاسخی کوتاه و مفید خواهم داد.

کندر را چگونه بخوریم؟

می توانید آن را بکوبید و صبح ها به صورت ناشتا میل نمایید. همچنین می توانید آن را مانند آدامس بجوید.

برای تقویت مغز چه بخوریم؟

در کنار دارو گیاهی تقویت حافظه که در این مقاله معرفی کردیم بهتر است از مواد غذایی همچون روغن ماهی، گردو، مواد حاوی آنتی اکسیدان و تخم مرغ میل کنید.

دکتر مریم ابراهیمی

خانم دکتر مریم ابراهیمی حدود 10 سال به صورت حرفه‌ای در حوزه داروسازی و پزشک داروخانه مشغول به فعالیت است. ایشان به مدت دو سال طرح داروسازی در داروخانه تخصصی شهید کاظمی وابسته به دانشگاه شهید بهشتی سپری کرده است.با تجربیاتی که این سال‌ها ایشان به دست آورده‌اند تصمیم به همکاری با تیم فوق های تحریریه کافه نبض گرفتند تا به یاری هم بهترین توصیه های تغذیه ای و دارویی را به کاربرهای عزیز ارائه نمایند.
پست های مرتبط

فواید شگفت انگیز قرص ملاتونین برای سلامتی

بی‌شک اطلاع از فواید قرص ملاتونین و تاثیرات شگفت انگیز آن بر…

فواید ویتامین D3 برای افزایش سلامتی

فواید ویتامین D3، که با نام “ویتامین آفتاب” نیز شناخته می‌شود، بر…

با مواد غذایی افزایش دهنده میل جنسی بیشتر در تخت خواب بمانید!

استفاده از مواد غذایی افزایش دهنده میل جنسی یکی از روش های…

دیدگاهتان را بنویسید