صفحه اصلی > پزشکی و پوست، مو و زیبایی و دانستنی های پزشکی و طب سنتی : پرپشت شدن ریش با چند راهکار معجزه گر گیاهی

پرپشت شدن ریش با چند راهکار معجزه گر گیاهی

ریش به عنوان یکی از معیارهای زیبایی در چهره آقایان محسوب میشود و پر پشت شدن ریش یکی از چالش های رایج بین برخی مردان است. به‌ طور طبیعی داشتن ریش و سبیل مانع از ایجاد چین‌ و چروک در پوست آقایان می‌شود. همچنین به حفظ رطوبت و جوان‌تر ماندن پوست صورت کمک می‌کند.

بسیاری از مردان برای سلامت پوست خود ریش و سبیل‌های خود را نگه می‌دارند. ریش و سبیل پرپشت باعث جذاب شدن آقایان می‌گردد. به همین دلیل بیشتر آقایان دنبال راهکارهای ساده جهت پرپشت شدن ریش هستند. در ادامه این مطلب کافه نبض در مورد روش‌های پرپشت شدن ریش آقایان توضیحاتی ارائه می‌گردد.

علت کم ‌پشت شدن ریش مردان

اکثر افراد زمانی به دنبال پرپشت شدن ریش هستند که دچار ریزش و کم‌پشت شدن ریش خود شده باشند. پس درمان و راهکار برای پرپشت شدن ریش، مشکل ریزش ریش را نیز پوشش می‌دهد. اولین این است که باید به علائم ریزش موهای ریش یا موخوره ریش توجه کنید و در قدم ابتدایی باید علل کم‌پشت شدن ریش را شناسایی کنید. همچنین به سرعت نسبت به درمان موخوره ریش مردان به روش خانگی اقدام نمایید

عوامل ژنتیکی، هورمونی و محیطی مختلف در ریزش و کم‌پشت شدن ریش یا موی سر دخالت دارند. سایر علت‌های کم‌پشت شدن ریش و موی سر ممکن است ناشی از عوامل زیر باشد:

  • بیماری‌های عفونی و قارچی مثل کچلی قارچی
  • کمبود برخی ویتامین ها مانند فقر آهن و سوءتغذیه
  • بیماری‌های روانی مانند اختلال وسواس کندن مو صورت
  • آسیب، بریدگی و سوختگی پوست صورت
  • عوارض برخی درمان‌ها مثل شیمی‌درمانی و پرتودرمانی
  • مصرف داروها مثل داروهای تیروئیدی و یا مواد مخدر آمفتامین‌ها و …
  • بیماری‌های خود ایمنی
  • برخی بیماری‌های زمینه‌ای مثل سفلیس

موخوره ریش یا بسیاری از بیماری های پوستی مانند بیماری های قارچی و عفونی باعث بروز کم پشتی ریش مردان میشود.

آیا پرپشت شدن ریش ممکن است؟

مطالعات و تحقیقاتی زیادی در جهت یافتن روش‌های درمانی، داروها و مکمل‌های مختلف برای افزایش تراکم مو انجام‌شده است. نتایج به ما حد خوبی نشان داده است که چه راهکارهایی خوب و اثربخش است و چه روش‌هایی بی‌فایده است که در ادامه به آن اشاره‌ شده است. این‌ها مواردی است که باعث افزایش تراکم و پرپشت شدن ریش می‌شود:

  • مصرف پروتئین و  آمینواسیدها
  • استفاده از مکمل‌های آهن در مواردی که شخص دچار فقر آهن است.
  • مکمل‌ها و ویتامین‌هایی همچون بیوتین و نیاسین
  • مکمل‌های دریایی
  • گیاهانی دارویی مثل جنسینگ، آلوئه‌ورا، جینکوبیلوبا، چای سبز، گل ختمی
  • مکمل‌های حاوی کافئین، ملاتونین، رتینول‌ها و رتینوئیدها

همه موارد ذکر شده در این بخش بر رویش و تراکم ریش تأثیر دارند؛ اما مثل درمان‌های اصلی باعث افزایش تراکم ریش نمی‌شوند. در ادامه به معرفی روش‌های قابل‌اطمینان‌تر خواهیم پرداخت که در پرپشت شدن ریش مردان بسیار موثر خواهند بود.

انواع ماسک گیاهی برای پرپشت شدن ریش

با استفاده از ماسک‌های گیاهی می‌توانید ویتامین‌ها و مواد معدنی را در اختیار فولیکول‌های موی ریش قرار دهید. تأمین مواد معدنی و ویتامین‌ها باعث افزایش رشد و تراکم موهای صورت می‌شود. از میان ماسک‌های مختلف می‌توانیم به ماسک لیمو و عسل اشاره‌ کنیم که نتیجه قابل‌توجهی را جهت پر پشتی ریش به همراه دارد. ماسک عسل و لیمو خاصیت ضدالتهابی دارد و باعث تقویت و تحریک فولیکول‌های مو می‌گردد. برای تهیه این ماسک یک عدد لیموترش تازه را با ۲ قاشق روغن‌زیتون و عسل مخلوط کرده و بر روی پوست صورت ماساژ دهید.

ماساژ برخی روغن های گیاهی به تحریک و تقویت فولیکول موهای ریش کمک میکند و باعث پرپشت شدن ریش مردان میشود.

پرپشت شدن ریش با ماسک آب‌لیمو و دارچین

مبنی بر نتایج به‌دست‌آمده از تحقیقات روی گیاه دارچین حاکی از این است که این گیاه برای رشد سریع موها بسیار مؤثر است. ترکیب دارچین با لیموترش باعث پرپشت شدن ریش مردان خواهد شد. برای تهیه این ماسک معجزه گر نیاز است ۲ قاشق چای‌خوری آب لیموترش را به همراه ۱ قاشق چای‌خوری پودر دارچین مخلوط‌ کرده و ترکیب به‌دست‌آمده را روی صورت خود به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید و سپس با آب سرد بشویید. از این ماسک دو دفعه در هفته استفاده کنید.

روغن نارگیل و رزماری برای پرپشت شدن ریش مردان

روغن نارگیل یکی از مؤثرترین روغن‌های گیاهی برای تقویت و پرپشت شدن ریش هست. عملکرد و تأثیر این روغن به‌گونه‌ای است که با افزایش گردش خون کمک به آب‌رسانی پوست و مو می‌کند. باعث تقویت فولیکول‌های مو و تا حد زیادی رشد مو را تحریک می‌کند. روغن نارگیل سرشار از اسیدهای چرب مفید که مانع از خشکی و شکنندگی ریش می‌شود و ریش‌ها را لطیف و براق می‌کند. همچنین وجود ویتامین و مواد معدنی ضروری موجود در روغن نارگیل رشد مجدد ریش‌ها را تحریک می‌کند.

روغن رزماری یکی دیگر از روغن‌های مفید برای تقویت ریش است. روغن رزماری یک روغن چندمنظوره است که باعث تقویت و درخشندگی و لطافت ریش می‌شود و همچنین تاثیر ضدمیکروبی نیز دارد که مانع بروز عفونت پوستی می‌شود. این روغن قدرت نفوذپذیری بالایی دارد و باعث افزایش گردش خون می‌شود که موجب خون‌رسانی بیشتر به ریشه مو می‌گردد. روغن رزماری مانع ریزش مو و باعث تحریک رویش مجدد موهای نازک و آسیب‌ دیده ریش می‌شود.

تأثیر روغن آرگان بر ریش مردان

روغن آرگان سرشار از مقادیر زیادی از اسیدهای چرب، ویتامین آ، ویتامین سی، ویتامین ای، امگا ۶ و امگا ۹ و آنتی‌اکسیدان‌ها است. وجود این عناصر مفید دلیلی بر خاصیت فوق‌العاده این روغن مراکشی برای ریش است. مهم‌ترین مصرف این روغن برای پوست و مو است. وجود مقدار زیاد ویتامین A در این محصول باعث تغذیه و ترمیم ریش‌های آسیب‌دیده و کم‌پشت می‌گردد؛ بنابراین استفاده از این روغن روی ریشی که به صورت کم‌پشت رویش داشته است نیز باعث تقویت ریش و هم تحریک رشد و پرپشت شدن ریش می‌گردد.

تقویت ضخامت ریش با روغن اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس برای درمان بسیاری از بیماری‌ها به کار می‌رود. عمده‌ترین مصرف این روغن برای تقویت موهای ریش و سبیل است. روغن اکالیپتوس خاصیت ضدعفونی‌کننده و ضدقارچی دارد و مانع از رشد میکروب‌ها و آسیب رسیدن به موهای ریش توسط عامل عفونی می‌گردد. این روغن باعث نرمی مو و افزایش انعطاف‌پذیری آن‌ها می‌شود. استرس تأثیر به سزایی روی ریزش و کم شدن ریش دارد که بوی معطر روغن اکالیپتوس باعث کاهش استرس و رفع خستگی و احساس آرامش می‌شود. این روغن باعث افزایش جریان خون و رساندن مواد مغذی به فولیکول‌های مو و در نهایت افزایش رشد موهای صورت می‌شود. همچنین روغن اکالیپتوس تا حد زیادی باعث افزایش استحکام و انعطاف‌پذیری موهای صورت می‌گردد.

ماساژ روغن اسطوخودوس برای پرپشت شدن ریش

روغن اسطوخودوس خاصیت آب‌رسانی و مرطوب‌کنندگی دارد. ماساژ روغن اسطوخودوس به همراه روغن رزماری به تقویت و تحریک رشد و پرپشت شدن ریش مردان کمک می‌کند. برای این ماسک گیاهی از هر دو روغن به یک نسبت با هم ترکیب کنید و روی ریش خود ماساژ دهید. بعد از ۱۵ دقیقه ریش‌های خود را با آب ولرم بشویید.

استفاده از ماسک مرطوب‌ کننده پوست

برای آب‌رسانی به پوست و فولیکول‌های ریش بهتر است که آب کافی بنوشید و از مواد غذایی سالم و غیر فرآوری شده استفاده کنید. پوست سالم و شاداب می‌تواند ریش سالم و پرپشتی برای شما بسازد؛ بنابراین استفاده از ماسک‌های مرطوب‌کننده و آب‌رسان ضروری است. بعد از استفاده از ماسک حتماً کرم و لوسیون‌های مرطوب‌کننده خوب استفاده کنید. پاک‌سازی و آب‌رسانی پوست صورت باعث تحریک گردش خون، لایه‌برداری و از بین بردن سلول‌های مرده پوست می‌شود. یک ماسک مرطوب‌کننده خوب، قادر است سلامت پوست صورت شما را تضمین کند. در نتیجه، میتوانید به وضوح متوجه افزایش رشد ریش و پرپشت شدن ریش شوید.

مواد غذایی مفید برای پرپشتی ریش آقایان

مواد غذایی و تامین املاح معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن میتواند تاثیر بسزایی بر رویش موهای سر و صورت بدن داشته باشد. در نتیجه نیاز است که آقایان برای پر پشتی موهای صورت خود به مواد غذایی مصرفی خود توجه بیشتری داشته باشند. در ادامه به معرفی برخی گروه های غذایی موثر خواهیم پرداخت.

  • تغذیه مفید و سالم که سرشار از مواد مغذی برای سلامت مو و ریش آقایان است. رژیم غذایی باید سرشار از فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی به‌ خصوص آهن و روی باشد. مواد غذایی که نیاز بدن شما را فراهم میکند، شامل: انواع حبوبات، برگ چغندر، اسفناج، انواع کلم مثل گل‌کلم، کلم بروکلی، کلم سفید و کلم بنفش، انواع آجیل و مغزها به‌ویژه بادام‌زمینی و …
  • پروتئین‌ها نیز نقش مهمی در رشد و پرپشت شدن ریش دارند. از طریق مواد غذایی گفته شده پروتئین مورد نیاز روزانه شما تأمین خواهد شد: گوشت قرمز، مرغ، تخم‌مرغ، ماهی و سایر محصولات دریایی، انواع مغزها و دانه‌ها، انواع حبوبات، غلات کامل، روغن‌های گیاهی مثل روغن نارگیل و روغن‌زیتون و محصولات لبنیکه از منابع غنی پروتئین میباشند.
  • نوشیدن آب کافی و داشتن پوست شاداب برای ریش‌های پرپشت و لطیف بسیار اهمیت دارد.
  • مصرف بعضی مواد غذایی ممکن است به‌ سلامت موهای شما آسیب رسانند. مصرف غذاهای فرآوری شده، نوشابه‌های قنددار، مشروبات الکی و دخانیات.از جمله مواد غذایی هستند که مانع جذب مواد مغذی موردنیاز بدن می‌شوند و بدن دچار کمبود می‌شود. پس برای داشتن موهایی سالم‌تر مصرف این مواد غذایی را به حداقل رسانید.

علاوه بر مکمل های تقویتی، بسیار از مواد غذایی موجود در تصویر موجب تقویت مو و پرپشت شدن ریش مردان میشود.

خواب کافی مؤثر پرپشت شدن ریش مردان

خواب کافی و میزان تستوسترون کمک به کاهش استرس و پرپشت شدن ریش مردان می‌گردد. میزان تستوسترون با رشد و تراکم ریش رابطه مستقیم دارد. خواب کافی به میزان ۸ تا ۱۰ ساعت برای حفظ تعادل تستوسترون مورد نیاز است. عادت کم‌خوابی از عواملی است باعث افزایش استرس و کاهش تستوسترون در بدن می‌شود.

سؤالات رایج

آیا کم‌پشت بودن ریش نشانه پایین بودن تستوسترون بدنم است؟

میزان تستوسترون و رشد ریش مردان دارای رابطه مستقیم با هم هستند. داشتن تمرینات منظم ورزشی سطح تستوسترون را به‌شدت افزایش می‌دهد. تمرین‌ها و فعالیت‌هایی که باعث افزایش سطح تستوسترون در مردان می‌شود، شامل موارد زیر هستند:

  • ورزش‌های هوازی
  • دویدن
  • وزنه‌برداری

آیا موخوره عامل کم‌پشت شدن ریش من شده است؟

آسیب‌های فیزیکی مثل سشوار کردن، اتو کشیدن، مواد شیمیایی باعث خشکی ساقه ریش می‌شود و در ادامه باعث ایجاد موخوره می‌شود. موخوره ریش باعث شکستن و خورد شدن تار موی ریش و در نهایت منجر به کم‌پشت شدن ریش می‌شود؛ بنابراین مهم‌ترین کار کاهش و کنترل آسیب‌های موخوره است. شما میتوانید قسمت‌هایی از ریش که موخوره دارد را باید با قیچی کوتاه کرد. برای پیشگیری باید استفاده از سشوار و اتو را کاهش دهید. همچنین توصیه میشود که برای حفظ رطوبت از روغن آرگان استفاده کنید.

آیا اصلاح صورتم با تیغ باعث پرپشت شدن ریش های من می‌شود؟

اصلاح فقط برای پسرهای نوجوان که قبل از شروع رویش ریش باعث تحریک و رشد فولیکول‌های مو می‌شود، کاربردی است. در مقابل تراشیدن ریش با تیغ برای آقایان باور غلطی است؛ بنابراین تراشیدن ریش را رها کنید و اجازه دهید که رشد کند. بهتر است برای کمک به پرپشت شدن ریش روزانه دو بار صورت خود را آب گرم شست‌وشو دهید تا فولیکول‌های ریش مسدود نشوند.

دکتر مریم ابراهیمی

خانم دکتر مریم ابراهیمی حدود 10 سال به صورت حرفه‌ای در حوزه داروسازی و پزشک داروخانه مشغول به فعالیت است. ایشان به مدت دو سال طرح داروسازی در داروخانه تخصصی شهید کاظمی وابسته به دانشگاه شهید بهشتی سپری کرده است.با تجربیاتی که این سال‌ها ایشان به دست آورده‌اند تصمیم به همکاری با تیم فوق های تحریریه کافه نبض گرفتند تا به یاری هم بهترین توصیه های تغذیه ای و دارویی را به کاربرهای عزیز ارائه نمایند.
پست های مرتبط

درمان اگزما در کودکان با روش های موثر خانگی

درمان اگزما در کودکان امری و آموزش های خانگی در رابطه با…

توصیه هایی جهت درمان چربی خون در طب سنتی

درمان چربی خون در طب سنتی یک روش کاربردی جهت درمان کلسترول…

درمان گاستریت (التهاب معده) با داروی گیاهی

به  دلایل مختلفی از جمله افزایش میزان اسید معده، زخم‌های معده، عفونت‌ها،…

دیدگاهتان را بنویسید