صفحه اصلی > پزشکی و پوست، مو و زیبایی : رمز و راز درمان خانگی چروک صورت

رمز و راز درمان خانگی چروک صورت

چین و چروک یکی از معضلاتی است که با بالا رفتن سن دامن‌گیر بسیاری از افراد و به خصوص خانم‌ها می‌شود و بسیاری از افراد به دنبال درمان خانگی چروک صورت هستند. ظاهر شدن اولین چین و چروک‌ها معمولا حساسیت بیشتری را به همراه خود خواهند داشت و افراد به سرعت دنبال راه‌حلی برای رفع آن می‌گردند.

اولین راهکاری که احتمالا به آن فکر خواهید کرد، مراجعه به دکتر و تنظیم یک وقت برای بوتاکس برای از بین بردن آن‌ها است. اما در این مطلب کافه نبض تلاش شده است تا به شما راه‌حل‌هایی برای رفع و درمان چین و چروک صورت ارائه داده شود تا بدون مراجعه به دکتر و پرداخت هزینه‌های زیاد، با چین و چروک صورت خود خداحافظی کنید. اگر چین و چروک صورت به معضل و نگرانی برای شما تبدیل شده است، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

علت اصلی بروز چین و چروک صورت

اول از همه باید بدانید که علت بروز چین و چروک روی صورت چیست تا بعد به راهکار و گزینه‌های درمان آن فکر کنیم. کلاژن و الاستین، دو ماده‌ی موجود در بافت‌های پیوندی پوست هستند که با افزایش سن و به سبب تغییرات فیبروبلاست ضعیف و شکننده می‌شوند.

عوامل دیگری نیز وجود دارند که این فرآیند را تسریع می‌بخشند. از جمله این عوامل می‌توان به قرار گرفتن طولانی در معرض نور مستقیم آفتاب، قرار گرفتن در محیط‌های بسته، مثل معدن، استعمال سیگار و دخانیات، مصرف برخی از داروها، فشارهای روحی و روانی، کمبود ویتامین E، کاهش وزن ناگهانی و… اشاره کرد. بنابراین اگر هنوز چین و چروکی روی صورت خود ندارید، اما این عوامل را در زندگی خود می‌بینید، به فکر تغییر آن‌ها باشید تا چین و چروک صورت دیرتر به سراغ شما آید.

برخی علل و عوامی داخلی و محیطی به بروز چین و چروک صورت و یا عمیق بودن آنها کمک میکند.

بهترین درمان خانگی چروک صورت

برای درمان چین و چروک صورت در خانه، کارهای مختلفی را می‌توانید انجام دهید. اما نکته مهم اینجاست که درمان خانگی را باید به صورت مستمر و مداوم انجام دهید تا نتیجه بگیرید و با انجام یکی دوبار نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد. ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین کاری که می‌توانید برای بهبود چین و چروک صورت خود انجام دهید، استفاده از ماسک‌های طبیعی است. استفاده از ماسک می‌تواند به عنوان پیشگیری هم باشد و اگر چین و چروک روی صورتتان هنوز پدیدار نشده با ماسک امکان به تعویق افتادن آن وجود دارد. در ادامه تعدادی از این ماسک‌ها را به شما معرفی خواهد شد.

با انواع روش های خانگی میتوانید به درمان چین و چروک صورت کمک کنید و به لیفت صورت و جوانی پوست کمک کنید.

انواع ماسک ضد چروک صورت

ماسک‌های ضدچروک به صورت شیمیایی در انواع مختلفی وجود دارند اما هیچکدام تاثیر ماسک‌های طبیعی و دست‌ساز را ندارند. پس بهتر است که مواد اولیه را آماده کنید و خود برای درست کردن ماسک دست به کار شوید. اما اگر احساس می‌کنید که درست کردن ماسک ممکن است باعث شود که به دردسر بیفتید، بهتر است از ماسک آماده با برند معتبر استفاده کنید، اما استفاده از ماسک صورت را از روتین پوستی خود حذف نکنید.

اسک بلغور جو دوسر و عسل

بلغور جو دوسر یکی از مواد مغذی است که برای پوست خواص بسیار زیادی دارد. ترکیب این ماده با عسل می‌تواند به پوست شما شادابی و جان تازه‌ای ببخشد و به افزایش رطوبت آن کمک کند. برای استفاده از ماسک بلغور جو دوسر و عسل، ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که بلغور جو هیچگونه مواد افزودنی و طعم‌دهنده‌ای نداشته باشد. سپس آن را بپزید و در همین حین دو قاشق عسل به آن اضافه کنید، بعد اجازه دهید تا خنک شود.

توجه داشته باشید زمانی که ماسک داغ است از آن استفاده نکنید، زیرا پوست را می‌سوزاند و باعث خشکی آن هم می‌شود. ترکیب مورد نظر را روی صورت خود قرار دهید و بعد از 10 الی 15 دقیقه آن را با آب ولرم بشویید. همچنین از دانه‌های جو دوسر هم می‌توانید به عنوان لایه‌بردار استفاده کنید.

ماسک موز

موز، منبع غنی از ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است که با ایجاد چین و چروک و خطوط ریز صورت مبارزه می‌کند. استفاده از ماسک موز دوبار در هفته می‌تواند سبب جوان‌سازی و رفع طبیعی چین و چروک پوست گردد.

دو عدد موز متوسط را تا حدی له کنید که به یک لایه‌ی نازک تبدیل شود. سپس آن را روی نواحی از صورت که دارای چین و چروک است قرار دهید. در نهایت بعد از گذشت نیم ساعت با آب ولرم صورت خود را بشویید. موز را با مواد دیگری مثل آووکادو یا آلوئه‌ورا هم می‌توانید ترکیب کنید تا ماسک قدرتمندتری داشته باشید.

ماسک سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ علاوه بر خواص زیادی که دارد، برای پوست هم فوق‌العاده مناسب است. سفیده تخم مرغ به جذب چربی پوست هم کمک می‌کند و اگر پوست چربی دارید، جدای از چین و چروک از این ماسک استفاده کنید و تاثیر آن را با چشمان خود ببینید.

برای درست کردن این ماسک هم کافیست سفیده تخم‌ مرغ را از زرده آن جدا کنید، سپس آن را روی پوست خود بمالید. بعد از گذشت مدتی کوتاه، سفیده روی پوست شما خشک خواهد شد. این درست زمانی است که باید برای شستن صورت خود اقدام کنید.

ماسک ضد چروک جوش شیرین

جوش شیرین در واقع عملیات پاکسازی را روی پوست شما انجام می‌دهد و سلول‌های مرده را از روی پوست شما جدا می‌کند تا سطح پوست، نفس تازه‌ای بگیرد. جوش شیرین با از بین بردن سلول‌های مرده روی پوست، کمک می‌کند که خون در زیر پوست شما جریان یابد و چین و چروک‌ها به مرور ناپدید شوند.

برای استفاده از ماسک جوش شیرین، باید با اضافه کردن آب، شکل خمیری به آن دهید. سپس روی چین و چروک‌ها پوست خود آن را بمالید و بعد از 15 دقیقه با آب بشویید.

حتما توجه داشته باشید که استفاده از جوش شیرین می‌تواند پوست شما را خشک کند و برای جلوگیری از آن می‌توانید از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید. اگر پوست حساس یا خشکی دارید، قبل از استفاده از این ماسک حتما با پزشک خود مشورت کنید.

استفاده از انواع ماسک صورت به درمان و رفع چین و چروک صورت کمک میکند و به جوانسازی و لیفت صورت کمک میکند.

درمان قطعی چروک صورت با ماساژ

ماساژ امروزه به یکی از روش‌های درمانی برای خیلی از بیماری‌ها استفاده می‌شود. ماساژ درست و اصولی می‌تواند به شما کمک کند که پوست جوان‌تری داشته باشید و دیگر نگران چین و چروک روی صورت خود نباشید. ماساژ در واقع جریان خون را تسریع می‌کند که همین موضوع عامل مهمی برای رفع چین و چروک صورت است.

البته خوب است بدانید که ماساژ با اینکه یک روش درمانی محسوب می‌شود و به درمان چین و چروک روی صورت هم کمک می‌کند، اما بیشتر برای پیشگیری مناسب است. برای ماساژ پوست، خصوصا پوست صورت باید از روغن‌های گیاهی استفاده کنید.

ماساژ صحیح صورت به جلوگیری از عمیق شدن چروک صورت کمک میکند.

استفاده از روغن‌های ضروری برای پوست

در ادامه چند روغن گیاهی مناسب برای ماساژ صورت به شما معرفی خواهیم کرد تا با استفاده از آن‌ها پوستی شاداب‌تر و جوان‌تر داشته باشید.

روغن زیتون

روغن زیتون منبع غنی از آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌هایی مثل A و E است که برای پوست بسیار مفید هستند. همچنین روغن زیتون با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند. روغن زیتون در انواع ماساژ کاربرد دارد و ماساژ صورت هم از این قاعده مستثنی نیست.

ماساژ با روغن زیتون می‌تواند موجب افزایش رطوبت پوست، ترمیم و بازسازی سلول‌های آن شود. اگر در طول روز دو بار با روغن زیتون صورت خود را ماساژ دهید، دیگر پوست خشک و سفتی نخواهید داشت. همچنین سلول‌های مرده پوست شما مرتب پاکسازی می‌شوند و چین و چروک صورت شما رفته رفته از بین می‌رود.

روغن نارگیل

روغن نارگیل ویژگی خاصی که دارد این است که به سرعت جذب لایه‌ی بالایی پوست می‌شود و یک نرم‌کننده عالی است. علاوه بر این روغن نارگیل نقش موثری در ترمیم و بازسازی پوست دارد. برای ماساژ با روغن نارگیل بهتر است که قبل از خواب اقدام کنید و با نوک انگشت خود، روی جاهایی از صورت که دچار چین و چروک شده‌اند بمالید و ماساژ دهید.

همچنین روغن نارگیل حاوی ویتامین E، اسید آمینه‌های مختلف، اسید لوریک و اسیدکاپریلیک است که باعث محافظت از پوست، طروات و درخشندگی آن می‌شود.

روغن کرچک

روغن کرچک را به خواص دیگری می‌شناسند اما مزایای فوق‌العاده‌ای برای پوست دارد که می‌توانید با ماساژ آن از آن‌ها بهره‌مند شوید. از بین رفتن کلاژن پوست یکی از عواملی است که باعث می‌شود چین و چروک صورت به وجود آید. یکی از مهم‌ترین کارهایی که روغن کرچک برای پوست می‌کند، کلاژن‌سازی است.

روغن کرچک به شفاف‌سازی و جوان‌سازی پوست هم کمک زیادی می‌کند و سلول‌های مرده را از بین می‌برد. برای استفاده از روغن کرچک، پنبه‌ها را به گلوله‌های کوچکی تبدیل کنید و هر شب قبل از خواب یک پنبه را آغشته به روغن کنید و روی صورت خود ماساژ دهید. صبح که از خواب بیدار شدید هم با آب ولرم آن را بشویید. استفاده از روغن کرچک بعد از مدتی باعث از بین رفتن چین و چروک‌های روی صورت می‌شود.

ماساژ روغن طبیعی روی پوست صورت از بروز هرگونه چین و چروک صورت پیشگیری میکند.

کمپرس سرد و کاهش چروک صورت

انجمن جراحی پوست در کشور ایالات متحده آمریکا روی روشی جدید برای کاهش چین و چروک در حال آزمون و خطا هستند که نام آن کمپرس سرد است. سرما درمانی یا کمپرس سرد، به عنوان راه‌حل درمانی برای کاهش چین و چروک به تازگی آزمایش شده است و درصد بالایی از افراد از آن رضایت داشتند و تا کنون در آزمایشات عوارض جانبی جدی برای آن گزارش نشده است.

در واقع با کمپرس سرد، پوست به خوبی آبرسانی می‌شود و اکسیژن و تغذیه‌ی لازم را از این طریق تامین کرده و به لیفت پوست صورت کمک زیادی میکند. به همین دلیل پوست دیرتر پیر می‌شود و پیدایش چین و چروک‌ها به تعویق می‌افتد.

رفع چین و چروک صورت در خانه

علاوه بر روش‌هایی مثل ماسک و ماساژ نکاتی نیز وجود دارند که با رعایت آن‌ها می‌توانید پوست شاداب و جوان و بدون چین و چروک داشته باشید. در ادامه این نکات را به شما یادآوری خواهد شد.

رژیم غذایی غنی از آنتی‌ اکسیدان

رژیم غذایی سالم و مقوی، یکی از عوامل تاثیرگذار بر سلامت پوست است. بالاتر گفتیم که یکی از عوامل بازدارنده‌ی چین و چروک صورت، آنتی‌اکسیدان است. پس اگر در رژیم غذایی خود موادی را قرار دهید که حاوی آنتی‌اکسیدان باشند، می‌توانند به جلوگیری و درمان چین و چروک صورت شما کمک کنند. میوه‌ها و سبزیجات معمولا این ماده را شامل می‌شوند و با استفاده از آن‌ها می‌توانید تا حد زیادی پوست خود را غنی از آنتی‌اکسیدان کنید.

ویتامین سی و آنتی اکسیدان موجود در مواد غذایی از بروز چین و چروک پوست صورت جلوگیری میکند.

ضرورت مصرف مرطوب کننده پوست

خشکی پوست از دیگر عواملی است که باعث می‌شود چین و چروک روی صورت شما زودتر پیدا شود. برای جلوگیری از خشکی پوست بهترین راهکار استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده است. حتما قبل از آرایش خود از این مرطوب‌کننده‌ها و شب‌ها بعد از شستشوی پوست، دوباره از آن استفاده کنید تا شادابی لازم را برای پوست خود تامین کنید و از خشکی و در نتیجه ایجاد چین و چروک جلوگیری کنید.

از بین بردن چین و چروک با ضد آفتاب

اشعه‌ی فرابنفشی که از خورشید ساطع می‌شود، مضرات فراوانی برای بدن و به خصوص پوست دارد و می‌تواند موجب پیدایش چین و چروک روی صورت شما حتی زودتر از موعد شود. پس حتما زمانی که می‌خواهید در مقابل نور آفتاب قرار بگیرید از کرم ضد آفتابی که SPF آن بالای 30 باشد استفاده کنید تا بتواند به خوبی از پوست شما محافظت کند. استفاده‌ مداوم از ضدآفتاب حتی به بهبود چین و چروک روی صورت که ناشی از اشعه آفتاب بوده است نیز کمک خواهد کرد.

کاهش مصرف مواد مضر برای بدن

همانطور که رژیم غذایی خوب می‌تواند زمان پیری پوست را به تعویق بیاندازد، استفاده از مواد غذایی مضر هم می‌تواند روند آن را سرعت دهد. اگر می‌خواهید پوستی بدون چین و چروک داشته باشید، در مصرف مواد غذایی زیر با وسواس بیشتری عمل کنید:

  • غذاهای سرخ کردنی
  • نمک
  • غذاهای خشک و کم آب
  • قند
  • شیرینی‌جات
  • غذای چرب

نحوه صحیح خوابیدن

هر یک از ما ساعات طولانی از شب را در حال خوابیدن به سر می‌بریم. به همین جهت نحوه صحیح خوابیدن برای جلوگیری از بروز چین و چروک صورت و یا پیشگیری از عمیق شدن چین و چروک صورت هنگام خوابیدن بسیار مهم است. باید توجه داشته باشید که به هیچ عنوان روی صورت نخوابید و سعی کنی ساعات بیشتری از شب را به پشت بخوابید تا باعث ایجاد خطوط روی صورت خود نشوید. به پهلو خوابیدن باعث عمیق شدن چین و چروک‌های چانه و گونه‌ها خواهد شد.

سعی کنید روی صورت خود نخوابید تا از چین و چروک جلوگیری کنید

شستشوی صحیح صورت

پوست صورت بسیار حساس است و حتی در نحوه‌ی شستشوی آن هم باید دقت کنید. خانم‌ها معمولا در طول روز از مواد آرایشی استفاده میکنند و به دلیل اینکه لوازم آرایشی اغلب از مواد صنعتی و شیمیایی ساخته شده‌اند، وجود طولانی مدت آن‌ها روی پوست می‌تواند باعث ایجاد حساسیت و خشکی پوست شود. بنابراین هر روز صبح و یا هر شب قبل از خواب سه تا پنج دقیقه را به شستشوی کامل صورت خود و پاک کردن لوازم آرایشی روی صورت خود و مدت زمان ماندن آن‌ها را روی پوست محدود کنید.

البته باید دقت داشته باشید که شستشوی روزانه صورت نیازی نیست که بیش از سه الی چهار مرتبه باشد، چرا که بیش از این مقدار با وجود املاحی که داخل آب شهری است، در طولانی مدت موجب خشکی و از بین رفتن شادابی پوست شما می‌شود و شرایط را برای حضور چین و چروک مهیا می‌کند.

سوالات متداول

بهترین درمان خانگی برای چین و چروک‌های اطراف دهان چیست؟

سفیده تخم مرغ، روغن نارگیل و روغن کرچک برای از بین بردن چین و چروک‌های اطراف دهان، از میان روش‌هایی که گفته شد، مناسب‌تر هستند.

بهترین وسیله خانگی برای چین و چروک چیست؟

استفاده از ماسک‌ها و ماساژ با روغن‌هایی مثل زیتون و نارگیل، بهترین وسیله برای درمان خانگی چین و چروک هستند.

چگونه می‌توان چین و چروک صورت خود را در خانه از بین برد؟

با درست کردن ماسک‌های مختلف که نحوه استفاده‌ی آن‌ها، ماساژ بین دو ابرو، پیشانی و روی گونه‌ها با روغن‌های گفته شده، رژیم غذایی درست و رعایت چندین نکته بهداشتی می‌توان چین و چروک را به راحتی و به صورت خانگی از بین برد.

حسین نیرینی

پست های مرتبط

درمان اگزما در کودکان با روش های موثر خانگی

درمان اگزما در کودکان امری و آموزش های خانگی در رابطه با…

توصیه هایی جهت درمان چربی خون در طب سنتی

درمان چربی خون در طب سنتی یک روش کاربردی جهت درمان کلسترول…

درمان گاستریت (التهاب معده) با داروی گیاهی

به  دلایل مختلفی از جمله افزایش میزان اسید معده، زخم‌های معده، عفونت‌ها،…

دیدگاهتان را بنویسید