صفحه اصلی > آرایش و زیبایی و پزشکی و پوست، مو و زیبایی : مهمترین قوانین روتین مراقبت از پوست چرب

مهمترین قوانین روتین مراقبت از پوست چرب

به دلایل مختلفی چربی پوست به وجود می‌آید و این موضوع می‌تواند تحت تاثیر برخی از فاکتورها شدت و ضعف پیدا کند. با شناخت روش‌های مراقبت از پوست چرب و به کار بردن صحیح آن‌ها، این امکان را خواهید داشت که چربی اضافی پوست خود را حذف کرده و به این شکل زمینه جوش و آکنه را نیز به حداقل برسانید. در این خصوص داروی گیاهی برای پوست چرب کارایی مناسبی داشته و می‌توانید از روش‌هایی دیگر چون لایه‌برداری، روش‌های مراقبت از پوست یا فشیال پوست و مصرف آب کافی و همچنین استفاده از لوازم آرایش مناسب پوست چرب، به نفع کاهش چربی پوست خود بهره ببرید. در ادامه با این مطلب کافه نبض همراه باشید تا درباره مراقبت از پوست چرب بیشتر بدانید.

علت و علائم چربی پوست

غالبا زمانی پوست شما چربی زائد و بیش از حد نرمال خواهد داشت که بدن بیش از میزان مورد نیاز روغن طبیعی تولید کند. علائم پوست چرب عمدتا در ناحیه “T-zone” صورت یعنی روی ناحیه مرکزی پیشانی و روی تیغه بینی ظاهر می‌شود و شامل موارد زیر است:

  • پوست شما براق به نظر می‌رسد.
  • در پوست خود احساس چربی می‌کنید، اغلب تا ظهر
  • روغن اضافی که بدن شما تولید می‌کند نه تنها می‌تواند ناراحت‌کننده به نظر برسد، بلکه با ضریب ریسک بالا ممکن است منجر به جوش و آکنه شود.

اما درباره عوامل ایجاد پوست چرب یا افزایش چربی پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زمینه‌های ژنتیکی: معمولا چربی پوست در خانواده‌ها رواج دارد و اگر یکی از والدین شما پوستی چرب داشته باشد، شما نیز احتمالا غدد چربی فعال خواهید داشت و پوست شما نیز احتمالا چرب خواهد بود.
  • محل زندگی و شرایط جغرافیایی: وضعیت آب و هوا و شرایط جغرافیایی نیز یکی از عوامل ایجاد پوست چرب است. به طور مثال در طول تابستان پوست چربی بیشتری در قیاس با فصول سرد سال، خواهد داشت.
  • منافذ بزرگ پوست: در صورتی که به دلایل مختلف پوست دارای منافذ بزرگی باشد، تمایل بیشتری به تولید روغن داشته و این موجب افزایش چربی پوست خواهد شد.
  • استفاده از محصولات بهداشتی و آرایشی اشتباه: در صورتی که جنس پوست خود را به درستی شناسایی نکرده باشید، احتمالا از محصولات بهداشتی و آرایشی اشتباهی استفاده کرده و ممکن است به وضعیت چربی پوست خود دامن بزنید.

با شناخت دلایل و علل چربی پوست، می‌توانید مراقبت از پوست چرب را به شکلی موثرتر انجام دهید.

درمان خانگی و نحوه مراقبت از پوست چرب

برای مراقبت از پوست چرب و به کار بردن درمان‌های خانگی و طبیعی، تکنیک‌های به ظاهر ساده، اما کاربردی را پیش روی خود دارید. کافی است که صورت خود را به خوبی بشویید. این کار ساده‌ای به نظر می‌رسد؛ اما بسیار تاثیرگذار خواهد بود. البته نباید در این شستشو زیاده‌روی کنید. روزی دو بار شستشوی پوست کافی خواهد بود. بهتر است از صابون‌های ملایم مانند صابون گلیسیرین استفاده کنید.

همچنین به کار بردن کاغذهای جاذب چربی پوست نیز کارآمد خواهند بود. استفاده از ماسک عسل برای درمان چربی زیاد از حد پوست، موثر شناخته شده است. همچنین عسل یک ماده مرطوب‌کننده طبیعی است که ضمن مرطوب‌سازی پوست از چربی مضاعف آن جلوگیری می‌کند. برای استفاده از عسل برای درمان آکنه و پوست چرب، یک لایه نازک، بر روی صورت خود پخش کنید. بگذارید حدود 10 دقیقه خشک شود و با آب گرم بشویید.

استفاده از خاک رس آرایشی نیز به عنوان التیام‌دهنده چربی پوست و جذب روغن اضافی آن، کمک خواهد کرد. در نهایت با استفاده از روش‌های زیر، می‌توانید چربی پوست را کاهش داده و زمینه بروز جوش و آکنه را به حداقل برسانید:

روتین مراقبت از پوست چرب و جوش‌دار

روتین مراقبت از پوست چرب و جوش‌دار به شرح زیر است:

  • صورت خود را حداقل دو بار در روز تمیز کنید.
  • از کاغذهای قابض چربی استفاده کنید.
  • از محصولات بهداشتی و آرایشی بدون چربی و پایه آب استفاده کنید.
  • بیش از حد از اسکراپ و لایه بردار استفاده نکنید.
  • از روش‌های لایه برداری آکنه استفاده کرده و زمینه جوش را به حداقل برسانید.

مراقبت‌ روزانه از پوست چرب

مراقبت‌های روزانه از پوست چرب، شامل شستشوی صحیح و عدم استفاده از محصولات بهداشتی و آرایشی دارای چربی خواهد بود. همچنین از دست زدن به پوست خود و تحریک آن، خودداری کنید و روتین مراقبت از پوست را به درستی رعایت کنید.

پاکسازی پوست چرب

با پاکسازی صحیح پوست چرب، به وسیله ماسک‌های خانگی چون ماسک گوجه فرنگی یا بادام، می‌توانید چربی زیاد از حد پوست را پاکسازی کرده و اجازه تنفس بهتر به پوست بدهید. دقت داشته باشید که افراط در پاکسازی، بدتر بوده و موجب تحریک و فعال شدن غدد چربی خواهد شد.

با پاکسازی اصولی پوست چرب و استفاده از محصولات مناسب، می‌توان میزان چربی پوست را کنترل کرده و آن را به حداقل رساند.

مراقبت از پوست چرب در زمستان

در زمستان به طور طبیعی پوست افراد به سمت خشکی رفته و در مورد عده‌ای که دارای پوست چرب هستند، این نباید منجر به استفاده از کرم‌های دارای چربی زیاد شود. شما می‌توانید برای مراقبت از پوست چرب در زمستان، از محصولات مرطوب‌کننده فاقد چربی استفاده کرده و به این شکل رطوبت مورد نیاز پوست خود را تامین سازید.

نحوه صحیح لایه‌برداری پوست چرب

بهترین اسکراب‌های پوست چرب، شامل ترکیب عسل و جو دوسر، لیمو و شکر قهوه‌ای، خیار و شکر، جوش شیرین و عسل، سفیده تخم مرغ و نمک دریایی، عسل و قهوه و خردل و شیر هستند. با مصرف هر یک از این ترکیبات، می‌توانید بهترین لایه‌برداری پوست چرب را انجام دهید. دقت داشته باشید که بیش از دو بار در هفته لایه‌برداری پوست چرب، توصیه نمی‌شود. همچنین پس از لایه‌برداری از کرم‌های مرطوب‌کننده فاقد چربی استفاده کنید.

راهنمای انتخاب ضد آفتاب برای پوست چرب

برای انتخاب ضدآفتاب مناسب انواع پوست، باید دقت و توجه کامل داشته باشید. لازم است که برای خرید ضدآفتاب پوست چرب حتما ضدآفتاب‌های فاقد چربی را انتخاب کنید. ضدآفتاب به صورت طبیعی و طبق فرمولاسیون آن، کرمی چرب محسوب می‌شود و در خرید ضدآفتاب باید دقت داشته باشید که حتما در توضیحات محصول “فاقد چربی” یا “oil free” ثبت شده باشد.

استفاده از لوازم آرایش مناسب پوست چرب

زمانی که قصد خرید و انتخاب لوازم آرایش برای پوست چرب را دارید، باید توجه داشته باشید که محصولات انتخابی شما، فاقد چربی بوده و همان عبارت “Oil free” در توضیحات محصول آورده شده باشد. در غیر این صورت با استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی دارای چربی، وضعیت به مراتب وخیم‌تری برای پوست خود ایجاد کرده و به زودی شاهد جوش‌های متعدد روی پوست خود خواهید بود. به طور نمونه با شناخت بهترین پنکیک برای پوست چرب، می‌توانید وضعیت بهتری برای آرایش پوست خود در قیاس با استفاده از کرم پودر، فراهم سازید.

با استفاده از لوازم آرایش مناسب پوست چرب این امکان را خواهید داشت تا از جوش و آکنه پوستی جلوگیری کرده و مراقبت از پوست چرب را به شکلی بهینه انجام دهید.

مصرف آب کافی

مصرف آب کافی نیز به افزایش رطوبت و طراوت پوست کمک کرده و موجب خواهد شد تا غدد چربی پوست فعالیت کمتری داشته باشند. روزانه 8 لیوان آب بنوشید و ضمن مراقبت از پوست چرب خود، بدنتان را همیشه هیدراته نگه دارید.

شستشوی صحیح پوست صورت چرب

برخی از افراد به اشتباه بر این تصور هستند که برای حذف چربی زائد پوست، باید روزی چندین بار صورت خود را شستشو داده و مرتب از صابون استفاده کنند. در حالی که این کار بدتر موجب فعال شدن بیشتر غدد چربی پوست شده و چربی بیشتری ایجاد خواهد کرد. شستشوی صحیح پوست صورت چرب به این شکل است که روزانه دو بار و هر بار با صابون و انواع شوینده مناسب پوست صورت و ملایم، چون صابون گلیسیرین، صورت خود را شستشو دهید. به این صورت می‌توانید به تنظیم چربی پوست خود کمک کرده و شرایط پوستی بهتری را تجربه کنید.

استفاده از مرطوب‌ کننده و آبرسان مناسب

برای آن که آبرسانی و رطوبت مورد نیاز پوست صورت خود را تامین سازید؛ به صرف چربی پوست، نمی‌توانید استفاده از محصولات آبرسان را کنار بگذارید. اما اهمیت زیادی دارد نوعی از کرم‌ها و لوسیون‌های آبرسان و مرطوب‌کننده پوست را انتخاب کنید که کاملا فاقد چربی باشند. این محصولات آبرسان، تنها خاصیت مرطوب‌کنندگی داشته و هیچ چربی به پوست شما اضافه نخواهند کرد.

سوالات رایج

بهترین مراقبت از پوست چرب صورتم چیست؟

برای مراقبت از پوست چرب صورت، باید روزانه دو بار پوست خود را با صابون مناسب شستشو داده و در استفاده از محصولات بهداشتی و آرایشی احتیاط کنید.

متخصصان پوست چه توصیه‌ای برای پوست چرب دارند؟

برای درمان پوست چرب، می‌توانید از روش‌های خانگی که در بالا ذکر کردیم استفاده کرده یا در نهایت و در صورت عدم موفقیت؛ درمان با لیزر را امتحان کنید. متخصصان پوست محصولات کلینیکی درمان پوست چرب را پیشنهاد خواهند کرد که در فازهای مختلف، می‌توانند به کاهش میزان چربی پوست کمک کنند.

چرا بینی من اینقدر چرب است؟

بیشترین چربی پوست در بخش بینی جمع می‌شود و این جزء خاصیت T صورت است که برخی از قسمت‌های آن چون پیشانی و بینی، بیشترین غدد چربی‌ساز را داشته و بیشترین سطح چربی را نشان می‌دهند. از این روی لازم است که تمام فرمول‌های رفع چربی صورت را در بخش بینی، بیشتر به کار ببرید.

آیا ورزش باعث چربی پوست صورت می‌شود؟

ورزش موجب تعریق خواهد شد و اتفاقا با رفع سموم از منافذ پوست، تنفس پوستی را تسهیل ساخته و به روشنی و شفافیت پوست کمک می‌کند. از این روی نمی‌توان ورزش را یکی از عوامل چربی پوست دانست.

آیا مصرف سیگار و دخانیات باعث چربی پوست صورتم شده است؟

سیگار کشیدن موجب چربی پوست نخواهد شد، اما مواد سمی سیگار چون نیکوتین، موجب از بین رفتن کلاژن‌های طبیعی پوست شده و پیری زودرس پوست را به همراه خواهد داشت. همین طور زمینه جوش و آکنه را افزایش می‌دهد.

عرفان نصرالهی

پست های مرتبط

درمان اگزما در کودکان با روش های موثر خانگی

درمان اگزما در کودکان امری و آموزش های خانگی در رابطه با…

توصیه هایی جهت درمان چربی خون در طب سنتی

درمان چربی خون در طب سنتی یک روش کاربردی جهت درمان کلسترول…

درمان گاستریت (التهاب معده) با داروی گیاهی

به  دلایل مختلفی از جمله افزایش میزان اسید معده، زخم‌های معده، عفونت‌ها،…

دیدگاهتان را بنویسید