صفحه اصلی > پزشکی و دانستنی های پزشکی : دلایل بروز تیرگی زیر چشم و درمان سریع سیاهی دور چشم

دلایل بروز تیرگی زیر چشم و درمان سریع سیاهی دور چشم

پوست زیر چشم یکی از نازک‌ترین و ظریف‌ترین مناطق پوست در بدن انسان است و به همین دلیل تیرگی دور چشم و ویژگی‌های دیگر زیر پوست در این قسمت بسیار مشخص می‌شوند. در این مطلب کافه نبض قرار است به معرفی علل ایجاد تیرگی دور چشم، مواد طبیعی که به رفع تیرگی دور چشم کمک می‌کنند و درمان‌های پزشکی رفع سیاهی دور چشم بپردازیم.

گرچه تیرگی دور چشم به خودی خود خطرناک نیست اما می‌تواند نشان دهنده‌ی مشکلاتی در بقیه اعضای بدن باشد، همچنین ممکن است ظاهر فرد را خسته‌تر یا مسن‌تر نشان دهد. برای رفع سیاهی دور چشم تعدادی روش طبیعی و پزشکی وجود دارد. اگرچه همه‌ی این روش‌های درمانی دائمی نیستند، اما با کمک آن‌ها می‌توان به رفع تیرگی دور چشم کمک کرد.

علت سیاهی دور چشم

اولین قدم برای رفع سیاهی دور چشم پیدا کردن علت ایجاد آن است. تعدادی از دلایلی که می‌توانند باعث ایجاد سیاهی دور چشم شوند عبارتند از:

  • افزایش سن: با افزایش سن، بافت اطراف چشم شروع به نازک شدن می‌کند. با وقوع این امر، رگ‌های خونی تیره‌ی زیر پوست بیشتر نمایان خواهند شد و تیرگی دور چشم مشخص‌تر می‌شود.
  • ژنتیک: سیاهی دور چشم می‌تواند به دلایل ژنتیکی ایجاد شود. اگر والدین به سیاهی دور چشم مبتلا باشند، فرزندان آن‌ها، فارغ از سبک زندگی و مراقبت‌های پوستی که انجام می‌دهند بیشتر احتمال دارد به تیرگی دور چشم مبتلا شوند. همچنین در نژادهایی که پوست آن‌ها حاوی رنگ دانه‌های بیشتری است، مانند آفریقایی‌ها، لاتین‌ها و هندوها احتمال ابتلا به سیاهی دور چشم بیشتر است.
  •  کمبود آب: عدم دریافت کافی آب و مایعات توسط بدن باعث ایجاد رنگ پوست کدر و گودرفتگی چشم‌ها می‌شود. به این ترتیب پوست زیر چشم‌ها تیره‌تر به نظر می‌آید.
  • سبک زندگی: برخی ویژگی‌های سبک زندگی می‌توانند در ایجاد سیاهی دور چشم موثر باشند.
  • کمبود خواب باعث کدر شدن رنگ پوست و مشخص شدن بافت‌های تیره و رگ‌های خونی زیر پوست می‌شود.
  •  خیره شدن طولانی مدت به صفحه‌ی رایانه یا تلویزیون باعث ایجاد فشار بر روی چشم‌ها می‌شود. این فشار باعث بزرگ شدن رگ‌های خونی اطراف چشم  می‌شود و می‌تواند گودی و  تیرگی دور چشم را به دنبال داشته باشد.
  • مصرف الکل با گشاد کردن رگ‌های خونی باعث برجسته‌تر دیده شدن تیرگی دور چشم‌ها می‌شود. الکل با تاثیر منفی بر روی خواب باعث تشدید سیاهی دور چشم می‌شود.
  • مصرف سیگار بر روی کاهش میزان اکسیژن خون موثر است و به این ترتیب رگ‌های خونی در قسمت‌هایی که پوست نازک‌تری دارند تیره‌تر به نظر می‌رسند. همچنین استعمال سیگار با تجزیه‌ی کلاژن پوست بر روی ایجاد تیرگی دور چشم اثر می‌گذارد.

اغلب، افراد مسن، سیاه پوست و کسانی که در میان اعضای خانواده سابقه ی این عارضه ی پوستی را دارند مستعد پدیدار شدن تیرگی و سیاهی در اطراف چشم خود هستند.

سیاهی دور چشم نشانه‌ی کمبود چه ویتامینی است؟

کمبود برخی از ویتامین‌ها نیز می‌تواند در ایجاد سیاهی زیر چشم موثر باشد. در صورت ابتلا به تیرگی دور چشم مطمئن شوید که این ویتامین‌ها به مقدار کافی از طریق رژیم غذایی یا مصرف مکمل‌ها جذب بدن شما می‌شوند.

  1. ویتامین K: این ویتامین نقش مهمی در ترمیم آسیب‌های پوستی دارد. در صورت کاهش سطح ویتامین K در بدن، زمانی که مویرگ‌های اطراف چشم دچار آسیب شوند دیرتر بهبود پیدا می‌کنند و این باعث تیره دیده شدن اطراف چشم می‌شود.
  2. ویتامین E: یکی از مواد مغذی و شگفت‌انگیز مورد نیاز پوست ویتامین E است. این ویتامین که حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان می‌باشد، به کند کردن روند پیری، حفظ رطوبت و کاهش رنگدانه‌های پوست کمک می‌کند. به این ترتیب در کاهش تیرگی دور چشم موثر است.
  3. ویتامین C: این ویتامین نقش مهمی در افزایش سرعت گردش خون و تولید کلاژن دارد و به افزایش استحکام و درخشش پوست کمک می‌کند.

 

یکی دیگر از نقش‌های مهم ویتامین C کمک به روشن شدن پوست است. به این ترتیب با تأمین این ویتامین می‌توان به رفع سیاهی دور چشم کمک کرد.

آیا تیرگی می‌تواند نشانه‌ی بیماری باشد؟

تیرگی دور چشم دلایل مختلفی دارد و در بعضی موارد می‌تواند نشانه‌ی ابتلا به یک بیماری باشد.  تعدادی از این بیماری‌ها و عبارتند از:

  • کم‌خونی: کم‌خونی نوعی بیماری است که با کاهش گلبول‌های قرمز خون ایجاد می‌شود. با ابتلا به این بیماری سلول‌های خون قادر به حمل اکسیژن مورد نیاز بافت‌های بدن نخواهند بود. از آن‌جا که پوست زیر چشم بسیار نازک است این مشکل بیشتر از همه، خود را با تیرگی دور چشم نشان می‌دهد.
  • آلرژی‌های فصلی: یکی از شایع‌ترین علل ایجاد سیاهی دور چشم ابتلا به آلرژی است. ابتلا به آلرژی باعث ایجاد احتقان در زیر چشم می‌گردد و به این ترتیب رگ‌های خونی اطراف چشم سیاه‌تر دیده می‌شوند. آلرژی همچنین باعث افزایش اشتیاق افراد برای لمس و خاراندن پوست زیر چشم می‌شود. این اقدامات التهاب و تورم رگ‌های خونی را افزایش می‌دهند و باعث تیره‌تر شدن دور چشم خواهند شد.
  • گردش خون ضعیف: در صورت ضعیف شدن گردش خون بدن، میزان اکسیژن خون کاهش می‌یابد و رنگ خون تیره‌تر می‌شود.

پوست اطراف چشم بسیار نازک است و به همین دلیل عبور رگ‌ها و مویرگ‌های حاوی خون تیره از این قسمت‌ها باعث تیره دیده شدن اطراف چشم می‌گردند.

 

مردم معمولا فکر می کنند خستگی و کمبود خواب دلیل ایجاد این تیرگی ها است. اما این فقط یکی از دلایل بوجود آمدن سیاهی زیر چشم است و دلایل دیگری در بروز این وضعیت پوستی دخالت دارند.

مهم‌ترین راهکار درمان سریع سیاهی دور چشم

درمان سیاهی دور چشم معمولاً به بیش از دو هفته زمان نیاز دارد. با این وجود با رعایت نکات زیر می‌توان سرعت روند بهبودی را افزایش داد:

  • استراحت کافی: داشتن خواب کافی می‌تواند در کاهش سیاهی دور چشم موثر باشد. کمبود خواب با ایجاد پریدگی رنگ پوست، باعث بیشتر نمایان شدن تیرگی زیر چشم می‌شود.
  • بالا نگه داشتن سر: نحوه‌ی خوابیدن تاثیر مهمی در رفع تیرگی دور چشم دارد. بهتر است زمان خواب  سر خود را با کمک بالش بالاتر نگه دارید تا از جمع شدن مایعات در زیر چشمان شما و متورم شدن آن‌ها جلوگیری شود.
  • داشتن رژیم غذایی مناسب: برخی از مواد غذایی می‌توانند با تقویت رگ‌های خونی و سلامت کلی بدن به داشتن پوست شاداب و سالم کمک کنند.

این مواد غذایی شامل:

  • آناناس: این میوه حاوی آنزیمی به نام بروملین است که می‌تواند در جلوگیری از التهاب و کاهش شدت و دوام کوفتگی موثر باشد.
  • غذاهای غنی از کوئرستین: مواد غذایی حاوی کورستین می‌توانند با تقویت رگ‌های خونی و کاهش التهاب، به رفع تیرگی چشم کمک کنند. تعدادی از مواد غذایی حاوی کورستین عبارتند از:
  • سیب
  • مرکبات
  • توت‌های تیره
  • پیاز قرمز
  • سبزی‌جات
  • غذاهای غنی از روی: این فلز به تقویت بافت‌های پوست و افزایش سرعت بهبودی آن‌ها کمک می‌کند. غذاهای زیر منبع خوبی از روی هستند:
  • تخم کدو تنبل
  • حبوبات
  • اسفناج
  • غذاهای غنی از ویتامین کا: این ویتامین نقش مهمی در ترمیم آسیب‌های پوستی دارد، مانند:
  • سبزیجات
  • جوانه‌ی بروکسل
  • دانه‌های سویا
  • بلوبری
  • توت‌فرنگی
  • غذاهای غنی از پروتئین: پروتئین به تقویت رگ‌های خونی و سایر بافت‌ها کمک می‌کند، مانند:
  • ماهی
  • مرغ بدون پوست
  • گوشت فاقد چربی

درمان و رفع سیاهی دور چشم با رژیم غذایی سالم و مفید

کرم دور چشم معجزه‌ای برای تیرگی دور چشم

در صورت ابتلا به سیاهی دور چشم، می‌توانید با انتخاب کرم دور چشم مناسب، این مشکل پوستی را رفع نمایید. کرم‌های مناسب رفع سیاهی دور چشم باید حاوی مواد زیر باشند:

  1. اسید هیالورونیک: به پوست درخشش و شادابی می‌بخشد و پوشش مناسبی برای تیرگی‌های زیر چشم فراهم می‌کند.
  2. رتینول: ریتونیل یک مشتق از ویتامین A است که با تقویت سلول‌ها مانع ایجاد چین و چروک بر روی پوست می‌شود و به بهبود بافت و رنگ پوست کمک می‌کند.
  3.  پپتید: پیتدها عناصر سازنده‌ی کلاژن هستند و به شفاف و درخشان شدن پوست کمک می‌کنند.

چند کرم روشن کننده‌ دور چشم عالی

تعدادی از کرم‌های روشن کننده‌ی دور چشم عبارتند از:

کرم دور چشم سینره

این کرم حاوی پلی ساکارید، ویتامین B3، الاسیتین و گلوکزآمینوگلیکان می‌باشد. استفاده از کرم دور چشم سینره مویرگ‌های اطراف چشم را تقویت می‌نماید و باعث ایجاد جریان خون روان‌تری می‌شود. بنابراین با مصرف این محصول، احتمال ایجاد تیرگی زیر چشم کاهش می‌یابد.

کرم دور چشم سینره (مخصوص افراد بالای 40 سال) با بهره گیری از پپتیدهای مؤثر، باعث تسریع ساخت پروتئین های رشته ای پوست می شود.

سرم دورچشم سینره

سرم دورچشم سینره حاوی پپتیدهای کلاژن ساز می‌باشد که نقش مهمی در بازسازی پوست دارند. ترکیبات گیاهی موجود در این سرم به روشن نمودن پوست اطراف چشم کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این سرم نیز باعث تقویت پوست اطراف چشم می‌گردند.

سرم دور چشم سینره با حجم 40 میلی لیتر دارای مواد بسیار مؤثر، با درصد خلوص بالا و قدرت جذب سریع می باشد

دیگر روش‌های پزشکی درمان سیاهی دور چشم

برخی از روش‌های درمانی پزشکی رفع سیاهی دور چشم موثر هستند. برای انتخاب روش درمانی مناسب، ابتدا باید دلیل ایجاد تیرگی دور چشم توسط پزشک مشخص گردد.

روش‌های درمانی پیشنهادی پزشکان عبارتند از:

  • لایه‌برداری شیمیایی برای کاهش رنگ‌دانه‌ها پوست: در این روش معمولاً ازاسید‌گلیکولیک، اسید‌رتینوئیک یا هیدروکینون استفاده می‌شود. ممکن است پزشک برای اثر بخشی بهتر لایه‌بردارهای شیمیایی  مصرف کرم‌های شیمیایی را نیز توصیه نمایند.
  • تزریق فیلر و چربی: اگر علت ایجاد تیرگی زیر چشم، نازک شدن پوست یا از بین رفتن بافت چربی باشد، تزریق فیلر و چربی یکی از بهترین روش‌های پیشنهادی درمانی است.
  • جراحی: نوعی جراحی به نام بلفاروپلاستی می‌تواند در از بین بردن حلقه‌های تیره ی دور چشم که به دلیل رسوب چربی یا پوست اضافی اطراف ناحیه‌ی چشم به وجود آمده‌اند موثر باشد.

استفاده از این روش می‌تواند سایه‌ی ایجاد شده توسط پلک را کاهش دهد و به این ترتیب به رفع سیاهی دور چشم کمک کندو باعث میشود تا بتوانید آرایش چشم به روز و زیبایی داشته باشید.

استفاده از انواع ماسک دور چشم برای درمان سیاهی دور چشم کاربرد دارد.

روش خانگی از بین بردن سیاهی دور چشم

برخی از روش‌های خانگی می‌توانند در رفع تیرگی دور چشم موثر باشند. متداول‌ترین راه حل‌های از بین بردن سیاهی دور چشم در منزل عبارتند از:

  1. مصرف آبلیمو: آبلیمو با ویتامین C فراوان خود به عنوان معجزه‌ای برای رفع تیرگی دور چشم شناخته می‌شود. ویتامین C موجود در آب لیمو می‌تواند به طور طبیعی به سفید شدن رنگ پوست کمک کند و باعث افزایش سلامتی پوست گردد.
  2. خیار: استفاده از خیار یکی از بهترین روش‌های رفع تیرگی دور چشم است. خیار حاوی خاصیت روشن‌کنندگی بسیار بالایی است و به راحتی م‌تواند به کاهش تیرگی اطراف چشم کمک کند.
  3. کمپرس سرد: یکی از دلایل ایجاد تیرگی دور چشم، گشاد شدن رگ‌های خونی در ناحیه‌ی زیر چشم است. کمپرس سرد می‌تواند با انقباض رگ‌های خونی، بر روی کاهش حلقه‌های تیره‌ی دور چشم موثر باشد.
  4. استفاده از مرطوب کننده‌ها: بسیاری از کرم‌های مرطوب کننده حاوی کافئین، ویتامین E، آلوئه‌ورا، اسید هیالورونیک و رتینول هستند، که در رفع سیاهی دور چشم بسیار موثر می‌باشند.

ماساژ روغن‌های طبیعی

استفاده‌ی موضعی از برخی روغن‌های طبیعی و ماساژ اطراف چشم به کمک آن‌ها نقش مهمی در رفع سیاهی دور چشم دارد. این روغن‌ها عبارتند از:

  1. روغن بادام: این روغن گیاهی با ویتامین E فراوان خود یک درمان طبیعی عالی برای رفع تیرگی زیر چشم است و به خلاص شدن از سیاهی و گودی زیر چشم کمک می‌کند. مصرف موضعی روغن بادام می‌تواند به انقباض رگ‌های خونی کمک کند و با عادی سازی جریان خون، حلقه‌های سیاه دور چشم را سبک‌تر کند. اسید پالماتیک و رتینول موجود در روغن بادام به مرطوب سازی پوست حساس اطراف چشم کمک می‌کنند و مانع ایجاد چین و چروک و لکه‌های تیره بر روی پوست می‌شوند.

2. روغن زیتون: روغن زیتون سرشار از ویتامین E است. ویتامین E به دلیل خواص ضد رنگدانه‌ای خود شناخته شده است و به یکنواختی رنگ پوست به خصوص قسمت‌های تغییر رنگ یافته‌ی زیر چشم کمک می‌کند. علاوه بر این، ویتامینK ، مواد معدنی و اسیدهای چرب موجود درروغن زیتون در کاهش تورم  پوست زیر چشم، و روشن شدن تیرگی اطراف چشم موثر هستند.

3. روغن کرچک: روغن کرچک حاوی امگا3 است و می‌تواند به تسکین و روشن شدن پوست کمک کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن کرچک رطوبت مورد نیاز پوست را تأمین می‌کنند. مصرف این روغن می‌تواند احتباس مایعات زیر چشم را کاهش دهد، و باعث افزایش استحکام پوست زیر چشم گردد.

فواید زردچوبه برای سیاهی دور چشم

زردچوبه به دلیل خاصیت ضد‌التهابی و آنتی‌اکسیدانی خود در رفع سیاهی دور چشم بسیار موثر می‌باشد. این گیاه دارویی باعث خلاص شدن از التهاب و تورم زیر چشم می‌شود و میزان تولید ملانین پوست را کاهش می‌دهد. به این ترتیب می‌تواند در محو شدن حلقه‌های زیر چشم موثر باشد.

مصرف زردچوبه همچنین با کمک به سم‌زدایی از خون و کبد، پوست را شفاف‌تر و درخشنده‌تر می‌نماید. برای استفاده از خواص این گیاه دارویی کافی است 2 قاشق چایخوری پودر زردچوبه را با 1 قاشق غذاخوری کشک و چند قطره آبلیمو مخلوط کنید. این خمیر را روی حلقه‌های تیره قرار دهید. بگذارید به مدت 15-20 دقیقه روی آن بماند، سپس صورت خود را با آب سرد بشویید.

گلاب برای رفع تیرگی دور چشم

گلاب با خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود می‌تواند به تقویت سلول‌های پوست و بازسازی آن‌ها کمک کند.  آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گلاب می‌توانند با رادیکال‌های آزاد، که یکی از دلایل ایجاد سیاهی دور چشم هستند، مقابله کنند و از پوست در برابر آسیب‌های مختلف محافظت نمایند.

گلاب همچنین منبع مهمی از ویتامین‌های A، B3، C و E می‌باشد که همگی در رفع سیاهی دور چشم موثر هستند. برای استفاده از خواص طراوت‌بخش گلاب کافی است پنبه را با مقداری گلاب آغشته نمایید و آن را زیر چشم خود قرار دهید. اجازه دهید پنبه خشک شود، سپس صورت خود را با آب سرد بشویید.

استفاده از گلاب برای رفع سیاهی دور چشم مناسب است.

انواع ماسک از بین بردن سیاهی دور چشم

  • ماسک شیر و جوش شیرین: این نوع ماسک، یک ماسک عالی برای رفع تیرگی دور چشم است و برای تهیه‌ی این ماسک به چهار قاشق غذاخوری شیر و دو قاشق غذاخوری جوش شیرین نیاز داریم. جوش شیرین را به شیر اضافه می‌کنیم و آن قدر هم می‌زنیم تا به شکل خامه‌ی قوام یافته در بیاید. بعد از آماده شدن ماسک، آن را درون یخچال قرار می‌دهیم تا خنک شود. هر بار مقداری از ماسک را به مدت 20 دقیقه بر روی چشمان خود قرار می‌دهیم، سپس صورتمان را با آب سرد می‌شوییم.
  • ماسک سیب زمینی و نعنا: برای تهیه‌ی این ماسک به  پنج تا شش عدد برگ نعنا و یک عدد سیب‌زمینی  نیاز داریم. سیب زمینی رنده شده را با نعنا و کمی آب مخلوط می‌کنیم تا محلول رقیق شود. پنبه‌های آغشته به این محلول را به مدت 25 دقیقه بر روی چشم‌های خود قرار می‌دهیم و بعد صورت خود را با آب سرد می‌شوریم.
  • ماسک قهوه: مواد مورد نیاز برای تهیه‌ی این ماسک عبارتند از یک قاشق غذاخوری قهوه، یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق چای خوری روغن بادام. بعد از آماده کردن قهوه، کمی صبر می‌کنیم تا خنک شود. سپس عسل و روغن بادام را به آن اضافه می‌کنیم. پنبه‌های آغشته به این محلول را تا زمانی که خشک شوند بر روی چشم‌های خود نگه می‌داریم، بعد صورت خود را با آب سرد شست و شو می‌دهیم.

چای کیسه‌ای و رفع تیرگی دور چشم

چای حاوی کافئین و آنتی‌اکسیدان فراوانی است و در تحریک گردش خون، کوچک شدن رگ‌های خونی و کاهش احتباس مایعات در زیر پوست نقش مهم دارد. استفاده از کیسه‌های چای سرد بر روی چشم می‌تواند در از بین بردن سیاهی دور چشم موثر باشد.

برای استفاده از این روش می‌توان هم از چای سیاه و هم چای سبز کمک  گرفت. دو کیسه‌ی چای را در آب بجوشانید، بعد آن‌ها را در یخچال قرار دهید تا سرد شوند. بعد از خنک شدن می‌توانید آن‌ها را بر روی چشم‌ها قرار دهید.

هر روز صبح میتوانید از چای کیسه ای برای رفع سیاهی چشم استفاده کنید.

دلیل سیاهی دور چشم کودکان

حلقه‌های سیاه دور چشم کودکان معمولاْ به صورت موقت ایجاد می‌شوند و با کمک درمان‌های خانگی و پزشکی می‌توان آن‌ها را رفع نمود. از جمله دلایل ایجاد تیرگی دور چشم کودکان می‌توان به دلایل زیر اشاره کرد:

  • ژنتیک
  • کمبود خواب
  • تورم زیر چشم
  • آلرژی
  • سرماخوردگی
  • آنفولانزا
  • عفونت گوش
  • عفونت‌های سینوسی
  • خرناس
  • کمبود آب
  • کم خونی
  • آسیب دیدگی صورت
  • تومور

سوالات رایج

در این قسمت به سوالات رایج شما درباره‌ی سیاهی اطراف چشم و روش‌های رفع آن پاسخ خواهیم داد.

چه زمانی باید نگران تیرگی زیر چشم باشید؟

بسیاری از دلایل ایجاد ایجاد تورم و تیرگی اطرف چشم جدی نیستند و با کمک درمان‌های خانگی و طبیعی بهبود پیدا می‌کنند. در صورتی که موارد زیر را مشاهده کردید به پزشک مراجعه فرمایید:
مشاهده‌ی علائم فقط در یک چشم
قرمز شدن چشم
احساس درد
خارش
شدید و طولانی شدن علائم

آیا سیاهی دور چشم با لیزر درمان می‌شود؟

لیزر درمانی یک روش درمانی موثر برای رفع سیاهی دور چشم است. در این روش از انرژی گرمایی برای حذف سلول‌های آسیب دیده استفاده می‌کنند. به این ترتیب رنگدانه‌های تیره‌ی زیر چشم مورد هدف لیزر قرار می گیرند.
با کمک این روش درمانی هم رنگ پوست روشن می‌گردد و هم ممکن است کلاژن جدیدی درپوست اطراف چشم تشکیل شود.

آیا حساسیت غذایی باعث تیرگی دور چشم می‌شود؟

مصرف بعضی از مواد غذایی می‌توانند باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک و ایجاد تیرگی و گودی زیر چشم شوند. مواد غذایی آلرژی‌زا و شدت واکنش‌های آلرژیک از فردی به فرد دیگر متفاوت است اما با این حال بعضی از مواد غذایی به عنوان آلرژی‌زا ترین مواد غذایی شناخته می-شوند، مانند:
مخمر
نخود‌فرنگی
شکلات
مرکبات
خردل
شکر
بادام زمینی
سفیده‌ی تخم مرغ
سویا
گندم

آرزو حسینی

پست های مرتبط

درمان اگزما در کودکان با روش های موثر خانگی

درمان اگزما در کودکان امری و آموزش های خانگی در رابطه با…

توصیه هایی جهت درمان چربی خون در طب سنتی

درمان چربی خون در طب سنتی یک روش کاربردی جهت درمان کلسترول…

درمان گاستریت (التهاب معده) با داروی گیاهی

به  دلایل مختلفی از جمله افزایش میزان اسید معده، زخم‌های معده، عفونت‌ها،…

دیدگاهتان را بنویسید