صفحه اصلی > بیماری ها و درمان ها و پزشکی : درمان کبد چرب با معرفی چند گیاه دارویی

درمان کبد چرب با معرفی چند گیاه دارویی

بیماری کبد چرب یا NAFLD، یک اصطلاح پزشکی برای شرایطی است که در کبد چربی بیش از حد ذخیره شده باشد. این بیماری به طور قابل توجهی در کشورهای مختلف جهان، شایع است و می‌توان گفت که چیزی نزدیک به یک چهارم از مردم جهان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند که ما در این مقاله کافه نبض درباره درمان کبد چرب در طب سنتی برای شما خواهیم گفت.

در مراحل پیشرفته‌تر این بیماری، ممکن است شخص با التهاب کبد، به زخم‌های پیشرفته سیروز و نارسایی کبد، مبتلا شود. خوشبختانه با شناخت درمان کبد چرب در طب سنتی می‌توان تا حدود زیادی این بیماری را تحت کنترل درآورد و از عوارض بیشتر آن جلوگیری کرد.

کبد چرب در کودکان نیز دیده شده و باید در خصوص تمام رده‌های سنی، نسبت به این بیماری حساس بود. همین طور بروز کبد چرب در بارداری و دوران شیردهی و پس از آن، می‌تواند مشکلات مضاعفی ایجاد کند. از این روی تست کبد چرب قبل از بارداری را انجام داده و از سلامت کبد خود اطمینان حاصل نمایید.

در غیر این صورت بهتر است پیش از اقدام به بارداری، ابتدا از داروی کبد چرب مطابق نظر پزشک استفاده کرده و عوارض آن را به حداقل برسانید. به یاد داشته باشید که عوارض کبد چرب می‌تواند بارداری شما را تحت تاثیر قرار دهد.

بیماری کبد چرب چقدر جدی است؟

احتمالا همه می‌دانیم که کبد چرب چیست، اما آیا می‌دانید کبد چرب چقدر جدی است؟ کبد چرب در زنان و مردان عوارض بسیار زیادی داشته و در صورتی که به موقع نسبت به درمان آن اقدام نشود، مشکلات قابل توجهی را به همراه خواهد داشت. با توجه به راه‌های درمان کبد چرب در طب سنتی، می‌توانید پیش از جدی‌تر شدن وضعیت و بالا رفتن گرید چربی کبد (2 و 3)، نسبت به بهبود شرایط اقدام کنید.

علائم و نشانه‌های کبد چرب

متاسفانه علائم و نشانه‌های کبد چرب، در ابتدا قابل توجه نیستند و اغلب اشخاص نسبت به این علائم آگاهی نمی‌یابند. اما با کمی پیشرفته شدن چربی کبد، علائم و نشانه‌های زیر تشخیص داده خواهند شد:

  • خستگی مفرط
  • درد یا ناراحتی در قسمت بالایی شکم
  • تورم شکم
  • قرمزی کف دست
  • زردی پوست
  • زردی چشم
  • بزرگ شدن و تورم رگ‌های خونی زیر پوست

همین طور کبد چرب و ریزش مو، جوش صورت و سرگیجه با هم ارتباط دارند. اگر چه این علائم به دلایل گسترده دیگری نیز رخ می‌دهند، اما باید در صورت بروز هر یک از این علائم بدون سابقه قبلی باید نسبت به چربی کبد نیز با حساسیت بیشتری رفتار کنید. لازم است بدانید با استفاده از بهترین مکمل رشد مو به جایگزین شدن موهای ریخته شده کمک کنید.

شناخت علائم بیماری کبد چرب یکی از گام های مهم در درمان این بیماری خطرناک است.

چه عواملی باعث کبد چرب می‌شوند؟

متخصصان به طور دقیق نمی‌دانند که چرا کبد برخی از افراد چربی بیشتری در خود جمع کرده و برخی دیگر چنین وضعیتی را تجربه نمی‌کنند. اما در کل می توان عوامل تاثیرگذار در چربی کبد را در موارد زیر خلاصه کرد:

  • اضافه وزن یا چاقی
  • مقاومت به انسولین
  • مقادیر بالای تری‌گلیسرید در خون

به نظر می‌رسد که این مشکلات سلامتی ترکیبی از عوامل منتهی به افزایش چربی کبد را تشکیل می‌دهند. برای برخی افراد این چربی‌های اضافی به عنوان سم سلول‌های کبدی عمل کرده و موجب التهاب کبد می‌شوند که در نهایت حتی ممکن است منجر به تجمع بافت زخم در کبد شود.

به واقع طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها و شرایط می‌توانند خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را افزایش دهند که از آن جمله کلسترول بالا، مقادیر بالای گلیسیرید در خون، سندروم متابولیک، چاقی به ویژه زمانی که در چربی شکم متمرکز شده باشد، می‌توان به سندرم تخمدان پلی کیستیک، آپنه خواب، دیابت نوع 2، کم‌کاری تیروئید، کم کاری غده هیپوفیز و سایر موارد مشابه اشاره کرد.

همین طور گروه‌هایی که در معرض بیشترین خطر نسبت به چربی کبد قرار دارند، افراد دارای سن بالاتر، افراد دیابتی و افرادی که دارای چربی بدن به خصوص در بخش شکم هستند، خواهند بود.

عوارض کبد چرب چیست؟

عارضه اصلی چربی کبد، سیروز کبدی است که جای زخم در کبد ایجاد می‌کند، اما این تقریبا آخرین مرحله از آسیب کبدی بابت چربی بیش از حد خواهد بود. سیروز در پاسخ آسیب کبدی و التهابی رخ می‌دهد. در حقیقت زمانی که کبد سعی در متوقف کردن التهابات دارد، مناطق فیبروز و زخم ایجاد خواهد کرد.

با ادامه التهاب، فیبروز کبدی نیز گسترش می‌یابد و بافت کبدی بیشتر و بیشتر از بین خواهد رفت. اگر این روند قطع نشود، سیروز می‌تواند منجر به تجمع مایعات در شکم شده یا تورم رگ‌های مری را رقم بزند. همین طور گیجی، خواب‌آلودگی، اختلال گفتاری و سرطان کبد از عوارض بعدی چربی پیشرفته کبد خواهند بود.

کبد چرب را چگونه درمان کنیم؟

خبر خوب این است که درمان قطعی کبد چرب در طب سنتی وجود دارد و اگر بهترین روش درمانی و داروی کبد چرب از میان داروهای گیاهی را انتخاب کنید، می‌توانید با سپری کردن دوره درمانی، گرید چربی کبد خود را کاهش دهید. پس از آن با دنبال کردن تغذیه سالم و پرهیز از عوامل منفی تاثیرگذار و تشدیدکننده بیماری، به سلامت کبد دست یابید.

راه‌های درمان کبد چرب

راه‌های درمان کبد چرب شامل درمان گیاهی کبد چرب در طب سنتی و درمان‌های تخصصی و استفاده از داروهای شیمیایی خواهد شد. بدیهی است که در گام اول استفاده از راه‌های درمان کبد چرب در طب سنتی مورد استقبال قرار خواهد گرفت و در صورتی که بتوان از این روش‌ها برای درمان و بهبود وضعیت عملکرد کبد استفاده کرد، مزایای به مراتب بیشتری خواهد داشت و همچنین از عورارض کمتری برخوردار است.

درمان گیاهی کبد چرب در طب سنتی

درمان گیاهی کبد چرب در طب سنتی به وسیله گیاهان مختلفی میسر خواهد بود. بسته به این که گرید چربی کبد شما چقدر باشد، طول مدت درمان متفاوت بوده و ممکن است از مدتی کوتاه (یک ماه) یا بیشتر تا (چند ماه) به طول بینجامد. از جمله محصولات موثر در درمان گیاهی کبد چرب، باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • گل بنفشه
  • خارخاسک
  • ترنجبین
  • کامبوجا
  • گل بنفشه
  • شیرین بیان
  • گل گاوزبان
  • زعفران
  • تخم گشنیز
  • عرق شاهتره

همین طور مواد طبیعی زیر در درمان چربی کبد موثر هستند:

با استفاده از کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم پیچ و به طور کلی سبزیجات سبز رنگ، می‌توانید به درمان گیاهی کبد چرب کمک کنید.

معرفی انواع داروهای گیاهی کبد چرب

در خصوص معرفی انواع داروهای گیاهی کبد چرب باید پیش از همه به داروی سیلیمارین اشاره کنیم که اثربخشی قابل توجهی در مدت زمان کوتاه به همراه خواهد داشت. قطره خوراکی سیلیمارین از بهترین داروهای گیاهی درمان کبد چرب محسوب می‌شود و می‌تواند ضمن برطرف ساختن چربی مازاد کبد، از ابتلا به بیماری‌های صعب العلاج چون سرطان کبد نیز جلوگیری کند.

روش مصرف این قطره گیاهی به این صورت است که هر روز 4 بار و هر بار به اندازه 20 قطره از این داروی گیاهی موثر در درمان کبد چرب را در یک لیوان آب ولرم حل کرده و بنوشید. توصیه می‌شود که این محلول را در حدود نیم تا یک ساعت پیش از صرف غذا، میل نمایید. استفاده از قطره سیلیمارین به کاهش ریسک سیروز کبدی، کاهش چربی کبد، بهبود سوء هاضمه، بهبود و درمان سنگ کیسه صفرا و … کمک می‌کند. همین طور این قطره دارای خواص آنتی‌اکسیدانی بوده و به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک خواهد کرد.

همچنین قرص کبد چرب لیورگل نیز یکی از داروهای گیاهی رایج برای درمان چربی کبد به شمار می‌آید. قرص هلسی لیور گلد لایف، قرص لیو 52 دی اس هیمالیا، کپسول کبد چرب لیور اید حکیم تجارت و دیگر موارد مشابه نیز در درمان چربی کبد مزمن، توصیه خواهند شد. لازم است که پیش از انتخاب محصول درمان کننده کبد چرب، با پزشک معالج مشورت کنید تا طی انجام سونوگرافی و سایر روش‌های تشخیصی، گرید چربی کبد شما مشخص گردد.

روش‌های تشخیص کبد چرب

از آن جایی که معمولا عارضه چربی کبد، علائم مشخصی ندارد، باید به سراغ دیگر روش‌های تشخیص کبد چرب رفته و منتظر بروز علائم نمانید. سونوگرافی کبد یکی از روش‌هایی است که برای تشخیص چربی آن به صورت اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت سونوگرافی شکمی اغلب به صورت نخستین روش تست بیماری کبد کاربرد دارد. همین طور نتیجه آزمایش غیرطبیعی آنزیم‌های کبد، می‌تواند به عنوان یک علامت هشدار در نظر گرفته شود.

آزمایش خون، آزمایش هپاتیت ویروسی مزمن، قند خون ناشتا و چربی‌های خون مانند کلسترول و تری گلیسیرید، می‌توانند نتایجی مرتبط با میزان چربی کبد به همراه داشته باشند. به علاوه اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)، از شکم برای تشخیص عارضه چربی کبد، مناسب هستند و در صورتی که از سوی پزشک معالج توصیه شوند؛ انجام آن‌ها می‌تواند تشخیص و فرآیند درمان را تسریع بخشد.

در نهایت و در پیشرفته‌ترین وضعیت ممکن است پزشک نیاز به بیوپسی کبد و نمونه‌برداری از آن را داشته باشد. این در شرایطی که زخم کبد رخ داده باشد، توصیه خواهد شد.

سونوگرافی دوره ای، یکی از روش های تشخیص کبد چرب است که با آزمایش خون و سایر روش های دیگر، تکمیل می شود. در صورتی که پزشک در مرحله سونوگرافی علائم خاصی مشاهده کند، آزمایش های تکمیلی و حتی نمونه برداری را درخواست خواهد کرد.

رژیم غذایی مبتلایان به کبد چرب

به طور کلی رژیم غذایی برای بیماری کبد چرب شامل موارد زیر است:

  • مقدار زیادی میوه و سبزیجات
  • گیاهان با فیبر بالا مانند حبوبات و غلات کامل
  • مقدار کم و محدود شده قند، نمک، چربی ترانس، کربوهیدرات تصفیه شده و چربی اشباع

یک رژیم غذایی کم‌چربی و کم‌کالری می‌تواند به شما در کاهش وزن کمک کند و همین طور خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را کاهش دهد. در حالت ایده‌آل، اگر اضافه وزن دارید، باید حداقل 10 درصد از وزن خود را کاهش دهید.

در اینجا به تعداد از مواد غذایی و نوشیدنی ها که برای برگرداندن سلامت کبد لازم هستند، اشاره می‌کنیم:

  • قهوه برای کاهش آنزیم‌های غیرطبیعی کبد: قهوه و کبد چرب در ارتباط متضاد با هم قرار دارند. به ویژه گانودرما و کبد چرب می‌توانند به عنوان بهترین ترکیب ضدهم شناخته شوند. مطالعات نشان داده است که نوشیدن قهوه در مبتلایان به کبد چرب، می‌تواند آسیب‌های آن را کمتر نماید. به نظر می‌رسد که کافئین میزان آنزیم‌های غیرطبیعی کبد را در افرادی که در معرض بیماری‌های کبدی هستند، کاهش می‌دهد.
  • سبزیجات برای جلوگیری از تجمع چربی: سبزیجات از جمله کلم بروکلی از تجمع چربی در کبد جلوگیری می‌کنند. مصرف سبزیجات چون اسفناج، کلم بروکلی، کلم بروکسل و کلم پیچ نیز می‌توانند به کاهش وزن کلی کمک کرده و از این طریق در بهبود کبد موثر ظاهر شوند.
  • ماهی: ماهی‌های چرب مانند سالمون، ساردین، ماهی تن و ماهی قزل‌آلا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. اسیدهای چرب امگا 3 می‌توانند به بهبود سطح چربی کبد کمک کرده و موجب کاهش التهاب گردند.
  • بلغور جو دو سر: کربوهیدرات‌های غلات کامل مانند آرد جو دوسر به بدن شما انرژی می‌دهند. همین طور محتوای فیبر احساس سیری زیادی ایجاد کرده و می‌توانند به کم کردن حجم غذا و کاهش وزن کمک کنند.

تمام این‌ موارد در کنار هم به کاهش چربی تجمع پیدا کرده در کبد، منتهی خواهد شد. به یاد داشته باشید که کبد چرب و کاهش وزن در ارتباط مستقیم با هم هستند و هر ماده خوراکی که به کاهش وزن منجر شود، به شکلی به درمان کبد چرب حاد نیز کمک خواهد کرد. همین طور لازم به ذکر است که عدس و کبد چرب نیز دشمن یکدیگر بوده و با مصرف غذاهای حاوی عدس پخته، می‌توانید به درمان قطعی کبد چرب در طب سنتی دست یابید.

گردو: مغزها سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که گردو منبعی عالی برای بهبود چربی کبد و کاستن از گرید آن خواهد بود.

آووکادو: آووکادو نیز سرشار از چربی‌های سالم است و تحقیقات حاکی از آن است که این میوه حاوی ترکیباتی است که می‌تواند آسیب کبدی را کنترل کند. همین طور آووکادو غنی از فیبر بوده و به کنترل وزن کمک خواهد کرد.

با استفاده از محصولات طبیعی می توانید در منزل به درمان کبد چرب خود اقدام کرده و ریسک پیشروی بیماری و ابتلا به سیروز کبدی را به حداقل برسانید. استفاده از سبزیجات ارگانیک بهترین کارایی را خواهد داشت.

شیر و سایر لبنیات کم چرب: بر اساس یک مطالعه صورت گرفته در سال 2018 میلادی، لبنیات سرشار از پروتئین آب پنیر، می‌توانند از کبد در برابر آسیب بیشتر محافظت کنند.

دانه‌های آفتابگردان: دانه‌های آفتابگردان غنی از ویتامین E و آنتی‌اکسیدان هستند و در برابر آسیب‌های کبدی محافظت ایجاد خواهند کرد. همین طور این دانه‌ها در درمان چربی کبد موثر ظاهر می‌شوند.

روغن زیتون: در صورتی که روغن زیتون را جایگزین روغن‌های گیاهی دیگر مصرفی خود نمایید، در مدت زمانی نه چندان طولانی شاهد اثرگذاری این روغن در کاهش چربی کبد خواهید بود.

به جز موارد ذکر شده، خیار، خرما، بادمجان و همین طور خاکشیر و کبد چرب، به عنوان درمان‌های گیاهی و طبیعی چربی کبد شناخته شده و می‌توان از آن‌ها به صورت خانگی به عنوان راه‌های درمان کبد چرب در طب سنتی، بهره جست.

سوالات رایج

کبد چرب دارم صبحانه چی بخورم؟

مصرف آووکادو، گردو، قهوه، روغن زیتون، سبزیجات تازه چون کلم بروکلی و کلم بروکسل، همین طور پنیر و شیر کم چرب در وعده صبحانه برای افراد مبتلا به چربی کبد توصیه می‌شود.

کبد چرب باعث ریزش مو می‌شود؟

چربی کبد در ارتباط با کاهش سطح ویتامین‌ها و مواد معدنی قرار دارد و با وخامت اوضاع، فرد از کمبود ویتامین‌های مختلف که برای استقامت و رشد موها لازم هستند، رنج خواهد برد. از این روی در گرید 2 و 3 کبد چرب، با ریزش مو نیز مواجه خواهید شد.

کبد چرب باعث چاقی می‌شود؟

کبد چرب و چاقی در ارتباط دوسویه با هم هستند. چاقی به خودی خود موجب ابتلا به بیماری چربی کبد خواهد شد و همین طور کبد چرب به اضافه وزن و عدم دفع سموم از بدن نیز دامن خواهد زد.

کبد چرب باعث مرگ می‌شود؟

متاسفانه بله، چربی کبد در مراحل پیشرفته موجب آسیب دائمی به کبد و سیروز کبدی خواهد شد. در اوضاع وخیم‌تر نیاز به پیوند کبد بوده و در صورتی که نتیجه موفقیت‌آمیز نباشد یا امکان آن به وجود نیاید، این بیماری با مرگ فرد مبتلا به پایان خواهد رسید.
همین طور به خاطر داشته باشید که چربی کبد، زمینه ابتلا به سرطان این عضو را نیز به عنوان یک بیماری کشنده به همراه دارد.

سخن پایانی

در بالا به ابعاد مختلف بیماری کبد چرب پرداختیم و مشخص شد که این بیماری در ارتباط تنگاتنگی با اضافه وزن و عدم رعایت الگوی صحیح رژیم غذایی و سبک زندگی است. البته همچنان می‌توان انتظار بیماری چربی کبد در افراد لاغر، به طور مثال آن عده‌ای که مصرف زیاد دخانیات دارند را داشت؛ اما بیشترین جامعه آماری مبتلایان به این بیماری، افراد دارای اضافه وزن هستند.

شما چطور بدن خود را برای پیشگیری از بروز این بیماری ایمن ساخته و پیش از این درمان کبد چرب در طب سنتی را چطور تجربه کرده‌اید؟ دانسته‌ها و تجربیات خود در این زمینه را با ما به اشتراک بگذارید.

الناز حسینی

پست های مرتبط

درمان اگزما در کودکان با روش های موثر خانگی

درمان اگزما در کودکان امری و آموزش های خانگی در رابطه با…

توصیه هایی جهت درمان چربی خون در طب سنتی

درمان چربی خون در طب سنتی یک روش کاربردی جهت درمان کلسترول…

درمان گاستریت (التهاب معده) با داروی گیاهی

به  دلایل مختلفی از جمله افزایش میزان اسید معده، زخم‌های معده، عفونت‌ها،…

دیدگاهتان را بنویسید