صفحه اصلی > بیماری ها و درمان ها و پزشکی : درمان موثر زخم معده با ۱۲ داروی گیاهی در طب سنتی

درمان موثر زخم معده با ۱۲ داروی گیاهی در طب سنتی

زخم معده، باعث ایجاد دردهای شدید در ناحیه شکم و قفسه سینه میشود و ممکن است گاهی با درد در ناحیه قلب اشتباه گرفته شده و لذت غذا خوردن را از شما می‌گیرد. به همین دلیل درمان زخم معده در طب سنتی یکی از اولین اقدامات برای درمان دردهای معده شناخته می شود.

در این مطلب داروخانه اینترنتی کافه نبض با ما همراه باشید تا درباره علائم و انواع روش درمان زخم معده با داروهای گیاهی در طب سنتی به تفصیل برای شما بگوییم تا با تشخیص اولیه نسبت به درمان آن اقدام نمایید.

زخم معده ناشی از بروز زخم‌های باز در مخاط معده یا قسمت فوقانی روده کوچک است که با درد شدید همراه است. معده برای کمک به هضم غذا و محافظت در برابر میکروب‌ها، اسید قوی تولید می‌کند. همچنین برای محافظت از بافت‌های بدن در برابر این اسید، لایه ضخیمی از مخاط از این اسید تولید شده محافظت می‌کند. اگر لایه مخاط فرسوده شده و از کار بیفتد، اسید می‌تواند به بافت معده آسیب برساند و باعث ایجاد زخم در مخاط معده شود.

بنابراین، زخم معده، زمانی ایجاد می‌شود که اسیدهای معده، لایه محافظ مخاط دستگاه گوارش شما را از بین می‌برد. این زخم‌ها ممکن است منجر به خونریزی داخلی شود. در هر سنی احتمال بروز زخم معده وجود دارد، اما با افزایش سن، احتمال ابتلا به آن افزایش می‌یابد.

زخم معده چیست؟

همانطور که گفته شد، زخم معده ناشی از زخم هایی است که توسط اسید معده در ناحیه حساس و مخاطی معده ایجاد میشود. این زخم‌ها به دو صورت بروز می‌کنند:

  1. زخم معده: این نوع زخم، پوشش مخاطی معده را درگیر می‌کند.
  2. زخم اثنی‌عشر: این نوع زخم، در انتهای روده کوچک (اندامی که مقدار زیادی از غذای شما را هضم و جذب می‌کند) ظاهر می‌شود.

طب سنتی، به دلیل بی‌خطر بودن و نداشتن عوارض داروهای شیمیایی، بهترین و ایمن ترین گزینه برای درمان زخم معده می‌باشد. امروزه، طب سنتی نسخه‌های موثر و مفیدی برای درمان این نوع زخم آزاردهنده و دردناک معده ارائه کرده است. بهبود زخم معده و زخم اثنی‌عشر در طب سنتی، نسبتاً آسان است، اما در صورت عدم درمان این نوع زخم های ناحیه معده، ممکن است در آینده مشکلات قابل توجهی ایجاد شود.

ابتلا به زخم معده با درد بسیاری در ناحیه قفسه سینه و شکم است که با سوزش و درد زیادی همراه است.

علت بروز زخم معده

قبل از درمان زخم معده بهتر است با عوامل ایجاد کننده آن بیشتر آشنا شوید. بروز زخم معده ممکن است علاوه بر استرس و غذاهای پر ادویه ناشی از علل متفاوتی مانند موارد شایع زیر باشد.

  • باکتری‌های هلیکوباکتر پیلوری: این نوع باکتری معمولاً در لایه مخاطی که بافت‌های معده و روده کوچک را پوشانده و از آن‌ها محافظت می‌کند، زندگی می‌کنند. اغلب، این نوع باکتری، مشکلی ایجاد نمی‌کند ، اما می‌تواند باعث ایجاد التهاب در لایه داخلی معده و ایجاد زخم شود. مشخص نیست که چگونه باکتری پیلوری، به بدن یک انسان منتقل می‌شود؛ اما دانشمندان احتمال می‌دهند که از طریق تماس نزدیک مانند بوسیدن، از فردی به فرد دیگر منتقل شود. همچنین ممکن است افراد از طریق غذا و آب به این باکتری مبتلا شوند.
  • استفاده منظم از برخی مسکن‌ها: مصرف آسپرین و همچنین داروهای مسکن بدون نسخه، که داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) نامیده می‌شوند، می‌توانند مخاط معده و روده کوچک شما را تحریک یا ملتهب کنند. این داروها شامل ایبوپروفن، ناپروکسن سدیم، کتوپروفن و … است.
  • سایر داروها: مصرف برخی داروهای دیگر همراه با NSAIDها مانند استروئیدها، داروهای ضد انعقاد خون، دوز پایین آسپیرین، مهارکننده‌های انتخابی جذب مجدد سروتونین، آلندرونات و ریزدرونات نیز می‌تواند احتمال ایجاد زخم را تا حد زیادی افزایش دهند.
  • سیگار: سیگار کشیدن ممکن است خطر ابتلا به زخم معده را در افرادی که به H پیلوری آلوده‌اند، افزایش دهد.
  • نوشیدنی‌های الکلی: الکل می‌تواند مخاط معده شما را تحریک کرده و باعث فرسایش و افزایش میزان تولید اسید معده و اثرات زخم معده شود.

علائم زخم معده و درمان گیاهی آن

زخم معده ممکن است همراه با علائم مشخص یا فاقد علائم باشد. شدت این علائم، به شدت زخم ایجاد شده بستگی دارد. رایج‌ترین علامت، احساس سوزش یا درد در وسط شکم بین سینه و ناف است. به طور معمول، درد هنگام خالی بودن معده شدیدتر خواهد بود و می‌تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.

سایر علائم و نشانه‌های معمول زخم عبارتند از:

  • درد طاقت فرسا در معده
  • کاهش وزن
  • بی‌اشتهایی ناشی از درد
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • نفخ شکم
  • احساس سیری زود هنگام
  • آروغ زدن یا ریفلاکس اسید
  • سوزش سر دل یا احساس سوزش در قفسه سینه
  • دردی که هنگام خوردن، نوشیدن یا مصرف آنتی‌اسیدها بهبود می‌یابد
  • کم‌خونی ، که علائم آن می‌تواند شامل خستگی، تنگی نفس یا رنگ‌پریدگی پوست باشد
  • مدفوع تیره و قیر مانند
  • استفراغ خونی

در صورت مشاهده علائم بالا، با پزشک خود مشورت کنید. تشخیص زخم معده توسط پزشک بسیار مهم است زیرا اگر این زخم، درمان نشود، ممکن است بدتر و وخیم‌تر شده و به زخم‌های همراه با خونریزی همراه شود.

با تشخیص اولین علائم زخم معده سریعتر به درمان آن با طب سنتی بپردازید.

چند روش درمان زخم معده با داروهای گیاهی در طب سنتی

استفاده از داروهای شیمیایی برای درمان بیماران مبتلا به زخم معده، گاهی منجر به عوارض شدیدتری نسبت به اصل عارضه زخم معده می‌شود. اما زخم معده و زخم اثنی‌عشر، با استفاده از رژیم غذایی، تجویزهای بسیار ساده و بدون ایجاد هیچ‌گونه عارضه ثانویه، قابل درمان است. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی راهکارهای طب سنتی برای درمان زخم معده در خانه و غذاهای مفید، برای زخم معده و روده بپردازیم. توصیه‌های طب سنتی برای درمان خانگی زخم معده عصبی، به ترتیب زیر است:

درمان زخم معده با عسل + (دارچین یا زردچوبه)

عسل، با دارا بودن اثرات ضدمیکروبی علیه هلیکوباکترپیلوری، تاثیر قابل توجهی در درمان زخم معده دارد. یکی دیگر از خواص عسل، خاصیت ترمیم کنندگی آن است که موجب تسریع بهبود زخم‌ها می‌شود بنابراین در التیام و بهبود زخم معده نیز مفید است.

زردچوبه، از داروهای گیاهی درمان زخم معده ،حاوی ماده مفیدی به نام کورکومین است. کورکومین، با دارا بودن فعالیت‌های ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی، موجب جلوگیری از ایجاد زخم معده می‌شود. همچنین دارچین، با دارا بودن اثر ضدالتهابی، از ایجاد التهاب، در معده، جلوگیری می‌کند.

بنابراین، ترکیب عسل با دارچین یا عسل با زردچوبه، یک گزینه بسیار مناسب برای درمان هلیکوباکتر در طب سنتی و در نهایت، کمک به درمان زخم معده است که توسط پزشکان طب سنتی بسیار تجویز میشود.

عسل و دارچین با خاصیت ضد اتهابی به درمان زخم معده کمک میکند.

پودر دانه کتان و درمان قطعی زخم معده

با خیساندن بذر کتان در آب، ماده ژلاتینی آزاد می‌شود که در بهبود زخم‌های معده، تاثیر بسزایی دارد. علاوه بر این، بذر کتان، سرشار از اسیدهای چرب امگا-3 و فیبر غذایی است که این دو ماده غذایی، برای ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده معده و زخم معده، مفید است. امروزه شرکت زردبند به منظور راحتی مصرف کاربران اقدام به تولید محصول پودر دانه کتان کرده است که افراد به سادگی با خرید پودر دانه کتان میتوانند از فواید و مزایای این محصول جهت بهبود زخم معده و روده و التهاب مثانه به سادگی استفاده کنند.

پودر دانه کتان زرد بند با کاربری آسان و تاثیر ملین آن به بهبود زخم معده کمک میکند.

درمان زخم معده با پونه

گیاه پونه، از خانواده گیاه نعناع است و برای هضم غذا بسیار مفید است. این گیاه، با دارا بودن خاصیت ضد اسپاسم می‌تواند به تسکین درد معده یا گرفتگی معده کمک کند. همچنین، گیاه پونه با کاهش مقدار اسید تولیدی معده، به جلوگیری از تشدید زخم معده کمک می‌کند و برای تسکین دردهای ناشی از زخم معده مطلوب است.

پونه به هضم بهتر غذا کمک کرده و از اسپاسم معده جلوگیری میکند.

تاثیر زنجبیل برای زخم معده

زنجبیل، یک روش موثر برای جلوگیری از زخم معده ناشی از استفاده از برخی داروها و زخم‌های ناشی از هلیکوباکتر پیلوری است. زنجبیل ممکن است به راحتی تسکین دهنده درد زخم نباشد، اما می‌تواند به جلوگیری از ایجاد زخم‌های مکرر، کمک کند و استفاده از آن برای بیماران مبتلا به زخم معده توصیه میشود.

زنجبیل دارای خواص تسکین دهنده درد است و به درمان زخم معده کمک میکند.

تاثیر شنبلیله بر درمان زخم معده

گیاه شنبلیله خاصیت خنک کنندگی دارد مو یتوان این این گیاه معطر و پرخاصیت به صورت چای گیاهی و دمنوش استفاده کرد. همچنین مصرف دانه شنبلیله، به صورت پودر شده، با محافظت از دیواره داخلی معده، از ایجاد زخم معده جلوگیری می‌کند.

چای و دمنوش شنبلیله بر بهبود دردهای زخم معده موثر است و در طب سنتی بسیار توصیه میشود.

درمان زخم معده با گل بابونه

گل بابونه، با دارا بودن خاصیت ضد زخم، به عنوان یکی از مهمترین داروهای مصرفی برای زخم معده تجویز میشود. به توصیه متخصصان طب سنتی بیماران مبتلا به زخم معده میتوانند با استفاده از این گیاه سلامتی خود را بازیابند.

 

بابونه به سرعت در بهبود زخم معده تاثیرگذار خواهد بود.

سرکه سیب و جوش شیرین در درمان زخم معده

سرکه سیب، خاصیت اسیدی دارد اما بعد از شکستن و تجزیه شدن، در بدن، محیط قلیایی ایجاد می‌کند. از طرفی، جوش شیرین، می‌تواند به خنثی کردن اسید و از بین بردن سموم کمک کند. بنابراین ترکیب این دو، با تعدیل اسید معده، به درمان زخم معده و ورم معده کمک می‌کند.

محلول سرکه سیب و جوش شیرین به تسکین درد و بهبود زخم معده کمک خواهد کرد.

درمان زخم معده با سیر

تحقیقات نشان داده است که سیر می‌تواند به جلوگیری از ایجاد زخم و روند بهبود کمک کند. علاوه بر این، سیر با دارا بودن اثرات ضد باکتریایی، قادر است که از معده، در برابر هلیکوباکتر پیلوری به خوبی محافظت کند. سیر و شیرین بیان نیز دو ماده غذایی بسیار موثر در بهبود زخم معده هستند که به جلوگیری از ایجاد زخم جدید کمک میکنند.

از خواص سیر برای افزای سطح سلامتی معده غافل نشوید.

شیرین بیان برای کاهش علائم زخم معده

شیرین بیان با از بین بردن باکتری های معده می تواند در بهبود عفونت های معده که ناشی به زخم می شوند موثر باشد.

بهتر است افرادی که دارای فشار خون هستند شیرین بیان را با دقت مصرف کنند. دستور مصرف شیرین بیان در طب سنتی به عنوان یک داروی گیاهی حتما باید با دستور پزشک و بررسی فرد باشد.

تاثیر چای سبز و آوشین و درمان زخم معده

ساقه‌های گیاه دارویی آویشن پوشیده از کرک و برگ‌های کوچک و دارای طبیعت گرم و خشک می باشد. آویشن برای

  • هضم صحیح غذا
  • از بین بردن نفخ و گاز معده
  • و سوء‌هاضمه

توصیه می‌شود، البته برای درمان و بهبود زخم معده نیز می تواند مؤثر باشد، چرا که حاوی است.

هم چنین فلاونوئید نیز در چای سبز وجود دارد و این گیاه را یک درمان موثر در درمان زخم معده می کند. بهتر است چای سبز و آویشن را با دقت دم کنید و به آن فرصت جا افتادن بدهید تا بیشترین تاثیر را داشته باشد.

چای سبز جانشین چای سیاه و درمان زخم معده

چای سیاه، ترشح اسید معده را تحریک می‌کند و ممکن است موجب بروز زخم معده شود. اما چای سبز به دلیل خواص از آنتی‌اکسیدانی که دارد موجب کاهش خطر ابتلا به زخم و تسریع بهبود آن می‌شود. در واقع، چای سبز، بهترین دمنوش برای زخم معده است؛ بنابراین جایگزین کردن چای سیاه با چای سبز، به شدت به افراد مبتلا به زخم معده توصیه می‌شود.

آیا سیاه دانه به عنوان داروی گیاهی در درمان زخم معده موثر است؟

سیاه دانه دارای خاصیت آنتی باکتریال و آنتی اکسیدانی است. این داروی گیاهی با افزایش ترشح مخاط معده سبب کاهش اثرات بدخیم و ورم معده خواهد شد. مصرف این داروی گیاهی بایستی تحت نظر پزشک طب سنتی و دستورات وی انجام شود. هر چند که سیاه دانه سوای از تاثیر در درمان مشکلات دستگاه گوارش خواص بی نظیر دیگری در تقویت سیستم ایمنی هم دارد که به افراد مسن توصیه می شود.

درمان زخم معده با بادام شیرین و نارگیل

روغن بادم شیرین با کاهش التهاب معده، تاثیر بسزایی در درمان زخم معده دارد. نارگیل نیز به دلیل خاصیت ضد باکتریایی باعث از بین رفتن باکتری‌های ایجادکننده زخم معده می‌شود. بنابراین ترکیب این دو ماده مغذی، بهترین گزینه برای افراد مبتلا به زخم معده است.

بادام شیرین و نارگیل ضد باکتری هستند و برای تقویت معده مفیدند.

نوشیدن آب بیشتر

حتما شنبده اید که خنده بر هر درد بی درمان دواست، اما لازم است بدانید که آب نیز بر بسیاری از بیماریهای جسمی دواست. هیدراته نگه داشتن بدن میتواند از حاد شدن بسیاری از بیماری های بدن جلوگیری کند. بنابراین به افرادی که به زخم معده مبتلا هستند توصیه می‌شود که روزانه حداقل 2 لیتر آب بنوشند. زیرا آب، اسید داخل معده را رقیق کرده و علاوه بر بهبود زخم، مانع از ایجاد زخم جدید می‌شود.

نوشیدن آب بیشتر به حفظ حالیت قلیایی معده کمک کرده و از حالت اسیدی معده میکاهد.

میوه های مفید برای زخم معده

مصرف میوه‌هایی نظیر سیب، بلوبری، تمشک، گلابی، توت‌فرنگی، توت سیاه، گیلاس، زغال‌اخته و موز می‌توانند در برابر باکتری‌های ایجاد کننده زخم در معده، مفید باشند. بسیاری از این میوه‌ها مانند انواع توت‌ها، حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان هستند که خطر ابتلا به زخم را کاهش داده و در صورت ایجاد زخم، علائم را کاهش می‌دهد.

سیب ، گلابی و سایر میوه‌هایی که سرشار از فیبر هستند از دو جهت برای زخم مفید می‌باشند. فیبر می‌تواند میزان اسید را در معده کاهش داده و از ایجاد زخم جلوگیری کند. علاوه بر این، توت، سیب، انگور و انار از بهترین گزینه‌ها برای بهبود پلی‌فنول‌های زخم هستند. همچنین میوه‌های حاوی بتاکاروتن و ویتامین C مانند انگور ، زردآلو و کیوی به محافظت از پوشش معده محافظت می‌کنند.

طول درمان زخم معده

با درمان مناسب، علائم ابتدایی در طی چند روز تا چند هفته برطرف می‌شوند اما بهبودی کامل پوشش داخلی معده ممکن است چند هفته بیشتر طول بکشد. زخم‌های ناشی از هلیکوباکتر پیلوری معمولا پس از از بین رفتن باکتری، روند بهبود را طی می‌کنند. زخم‌های معده، آهسته‌تر از زخم‌های اثنی‌عشر بهبود می‌یابند. مدت درمان زخم معده بدون عارضه، دو الی سه ماه و بهبود زخم‌های اثنی‌عشر، حدود شش هفته طول می‌کشند.

سوالات رایج

آیا گانودرما بر درمان زخم معده موثر است؟

گانودرما، با دارا بودن خواص ضد باکتری قوی می‌تواند مانع از پیشروی هلیکوباکتر شده و از این طریق از بروز زخم معده جلوگیری کند. این قارچ، علاوه بر خواص ضدباکتری، دارای خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی نیز می‌باشد که با از بین بردن عامل بیماری در معده، به بهبود زخم معده کمک شایانی می‌کند. همچنین قارچ گانودرما، با داشتن خاصیت ضددرد، می‌تواند درد زخم معده را به میزان قابل توجهی، کاهش دهد.
اما برای درمان زخم معده با گانودرما لازم است دوره مصرف این قارچ دارویی برای اثر بخشی درمان، تکمیل شده و مصرف آن به صورت منظم باشد.

آیا با طب سوزنی می‌توان زخم معده را درمان کرد؟

تحقیقات نشان داده است که طب سوزنی، یک روش موثر و بی‌خطر برای تسریع روند درمان بیماران مبتلا به التهاب یا زخم معده است. در طب سوزنی، با استفاده از سوزن‌های بسیار باریک و تاثیرگذاری بر روی عملکرد عروق، ترشح اسید معده تعدیل شده و از این طریق مخاط معده آسیب دیده، ترمیم شده و از ایجاد زخم جدید جلوگیری می‌شود.
از طرفی، درمان‌گر با كمك این سوزن‌ها به كنترل میزان حرارت معده كمك كرده و به این ترتیب با كنترل فعالیت‌های عصبی بدن و كاهش تنش‌ها به درمان رفلاکس معده و زخم معده می‌پردازد. پس از سوزن‌گذاری در مناطق خاصی از بدن و بازگشتن تعادل از دست رفته به سیستم معده، همراه با رعایت رژیم غذایی، سلامتی کامل بیمار باز می‌گردد. همچنین انجام طب سوزنی در کنار مصرف داروی زخم معده، تاثیر بسزایی در تاثیرگذاری دارو خواهد داشت.

آیا زخم معده درمان قطعی دارد؟

درمان زخم معده ، بستگی به علت ایجاد آن دارد. با درمان گیاهی، بیشتر زخم‌ها، طی یک یا دو ماه، به طور کامل، بهبود می‌یابند. اما مواردی نیز وجود دارد که ممکن است زخم با درمان، بهبود نیابد؛ به این گونه زخم‌ها، زخم مقاوم می‌گویند. در این موارد خاص، جراحی می‌تواند یک گزینه باشد.

چه داروهای گیاهی در درمان زخم معده موثر است؟

در طب سنتی داروهای گیاهی زیادی برای این مشکل شایع معرفی شده است، گیاهان دارویی مانند شنبلیله، سیر، سرکه و … که در این مطلب اشاره شده است می تواند موثر باشد.

عرفان نصرالهی

پست های مرتبط

درمان اگزما در کودکان با روش های موثر خانگی

درمان اگزما در کودکان امری و آموزش های خانگی در رابطه با…

توصیه هایی جهت درمان چربی خون در طب سنتی

درمان چربی خون در طب سنتی یک روش کاربردی جهت درمان کلسترول…

درمان گاستریت (التهاب معده) با داروی گیاهی

به  دلایل مختلفی از جمله افزایش میزان اسید معده، زخم‌های معده، عفونت‌ها،…

دیدگاهتان را بنویسید