صفحه اصلی > پزشکی و پوست، مو و زیبایی : ترفندهای کاربردی برای مراقبت از موی رنگ شده

ترفندهای کاربردی برای مراقبت از موی رنگ شده

امروزه بسیاری از زنان از رنگ مو برای ظاهری زیبا، و برخی دیگر برای پوشاندن رنگ خاکستری یا سفیدی موهای خود استفاده می‌کنند. حتماً شما هم تا به حال در مورد آسیب رنگ مو شنیده‌اید؛ رنگ موها اغلب حاوی موادی مانند آمونیاک، پراکسید هیدروژن و فنیلن دی آمین هستند که رطوبت طبیعی موهای شما را از بین برده و آن را خشک و شکننده می‌کنند و مراقبت از موی رنگ شده یکی از اصول مهمی است که باید بدانید.

هدف اصلی کافه نبض آموزش ترفندهای مراقبت از موی رنگ شده در برابر آسیب‌ها و ماندگاری بیشتر رنگ است، که در ادامه‌ی مقاله شما را با اصول نگهداری از موهای رنگ شده بیشتر آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

بهترین زمان استفاده از شامپو

بلافاصله پس از رنگ کردن، از شامپو زدن مو خودداری کنید، زیرا منجربه رنگ پریدگی و مات‌شدن موها می‌شود. برای شستن موها بعد از رنگ کردن، باید حداقل ۲۴ تا ۷۲ ساعت صبر کنید، تا رنگ انتخابی شما جذب کوتیکول‌ها شود. سپس با یک شامپوی گیاهی ملایم مخصوص موهای رنگ شده موهای خود را بشویید.

همچنین توصیه می‌کنیم از شست‌وشوی مکرر موهای رنگ شده‌ی خود خودداری کنید، زیرا رنگ موهای شما خیلی سریع‌ محو خواهد شد. به طور کلی سعی کنید بیشتر از ۲ یا ۳ بار در هفته موهایتان را نشوئید. بعد از دوش گرفتن، موهایتان را با کلاه حمام خشک کنید. البته می‌توانید جای حمام، یک آب‌کشی سریع داشته باشید تا تنها چربی‌های اضافی روی مو از بین رود.

فرقی ندارد موهای خود را چه رنگی میکنید، توصیه اکید میکنیم از شامپو موی رنگ شده استفاده کنید.

انتخاب شامپو مناسب موی رنگ شده

انتخاب شامپوی نامناسب موهای شما را خشک، زبر و بدرنگ می‌کند، و یا به سرعت رنگ موی شما را از بین می‌برد. بنابراین اگر می‌خواهید موهایی خوش‌رنگ، براق و خیره‌کننده داشته باشید، باید در انتخاب محصولات مراقبت از موهای رنگ شده دقت نمایید. بیایید شامپوهای قدیمی خود را برای شستن مو بعد از رنگ کردن کنار بگذارید. شما به محصولات جدیدی مخصوص موهای رنگ شده نیاز دارید.

شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده بسیار ملایم‌تر از سایر شامپوهای دیگر هستند، و مواد شیمیایی سختی مانند سولفات و الکل ندارند. همچنین سطح pH این شامپوها پایین و متعادل است، و کوتیکول مو را به راحتی باز نمی‌کنند و مولکول‌های رنگ را از بین نمی‌برند. به این ترتیب، برای خرید بهترین شامپو برای موهای رنگ شده باید به دنبال شامپوهای پروتئینی با ترکیباتی مانند عصاره گندم و سویا یا اسیدهای آمینه ابریشم باشید. که این ضعف موها را از بین ببرد.

دمای مناسب شستشوی موها

دوش آب گرم بعد از یک روز خسته‌کننده شما را سرحال و پُرنشاط می‌کند، اما ممکن است به رنگ موهای شما آسیب برساند. شستن موها با آب گرم باعث از بین‌ رفتن رنگ مو می‌شود. آب گرم به پروتین‌های مفید و کوتیکول مو آسیب می‌زند و رنگ موی زیبای شما به راحتی از بین می‌رود.

به‌علاوه اگر از مواد شوینده مانند شامپوها با آب داغ استفاده کنید، نه تنها باعث باز شدن لایه کوتیکول می‌شود، بلکه باعث حمل مواد شوینده به این لایه‌ها شده و رنگ مو را با سرعت بیشتری از بین می‌برد. برای شستن مو با شامپو از آب ولرم استفاده کنید و آن را با آب سرد، آبکشی کنید.

بهترین نرم کننده موی رنگ شده

توصیه‌ی داروپلاس به شما این است که از یک نرم‌کننده‌ی مخصوص موهای رنگ شده برای نرم کردن و آبرسانی به موهایتان استفاده کنید. استفاده از نرم‌کننده‌هایی که حاوی روغن‌هایی مانند نارگیل، جوجوبا یا اوبلیفیکا باشد، که علاوه‌بر تثبیت رنگ و جلوگیری از کدری، به حفظ نرمی و لطافت موهای شما کمک می‌کند.

لازم به ذکر است، هر بار که می‌خواهید از نر‌م‌کننده استفاده کنید، آن را از روی قسمت‌های میانی به سمت پایین موهایتان بزنید و از مالیدن آن به پوست سر خودداری کنید. زیرا باعث چرب شدن موهای شما می‌شود. اگر به استفاده از نرم‌کننده عادت دارید؛ آن را جای شامپو در زمان دوش گرفتن استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید از انواع شامپو بچه به عنوان شوینده‌ای ملایم برای موهای رنگ شده استفاده کنید.

راهنمای خشک کردن مو

اگر شما هم مانند بسیاری از افراد عادت دارید که هنگام خشک کردن موهایتان به وسیله حوله، محکم به آن چنگ بزنید، باید بگوییم که این کار شما باعث گره خوردن، وز شدن و حتی کنده شدن موهای شما می‌شود. بهترین راهکار این است که اجازه دهید موها در هوای آزاد خشک شوند؛

ولی اگر عادت به خشک کردن موها با حوله دارید، بهتر است حوله را دور سرتان بپیچید و به آرامی روی موها فشار دهید. همچنین سعی کنید از ابزارهای آرایشی مانند سشوار و اتو مو دوری کنید. در ادامه به استفاده‌ی صحیح از سشوار پرداخته‌ایم.

استفاده صحیح از سشوار

همان‌طور که می‌دانید موهای رنگ شده بیشتر در معرض آسیب قرار دارند، بنابراین تا حدامکان از ابزارهای آرایشی مانند سشوار، فرکننده مو یا اتو مو خودداری کنید؛ زیرا مصرف زیاد سشوار و اتو مو، صدمه‌ی زیادی را به موهای شما وارد می‌کند. تا جای ممکن سعی کنید موهای خود را در هوای آزاد خشک کنید؛

اما اگر به هر دلیلی قادر به انجام این کار نبودید، سشوار را در فاصله 15 سانتی‌متری موها نگه دارید یا اینکه سشوار را روی درجه‌ی خنک کننده تنظیم کنید. و اما اگر می‌خواهید موهای خود را حالت دهید باید دمای سشوار را پایین نگه دارید و از یک سرم یا اسپری محافظ در برابر حرارت استفاده کنید.

برای خشک کردن موهایتان با سشوار از یک برس کمک بگیرید.

محافظت از مو در برابر نور خورشید

در هر فصلی، اشعه‌های مضر نور خورشید می‌توانند به بافت مو آسیب وارد کنند و از سوی دیگر سبب از بین رفتن رنگ مو و کمرنگ شدن آن می‌شوند. سعی کنید از قرارگرفتن درمعرض آفتاب طولانی مدت خودداری کنید، زیرا موی شما وز، خشک و شکننده خواهد شد.

اما اگر قصد دارید برای طولانی مدت در معرض نورخورشید باشید، می‌توانید با استفاده از کلاه و یا محصولات باکیفیت مراقبت از موهای رنگ شده، از موهای خود در برابر نورخورشید مراقبت نمایید.

انواع ماسک طبیعی برای موهای رنگ شده

مواد شیمیایی موجود در رنگ موها می‌توانند به موهای شما آسیب زیادی برسانند، اما جای نگرانی نیست، شما می‌توانید با انتخاب شامپوی مناسب موی رنگ شده و با تهیه‌ی ماسک موی خانگی، از موهای خود در برابر آسیب‌ها محافظت کرده و آنها را نیز تقویت کنید. پس با ما همراه باشید تا طرز تهیه و ساخت چند ماسک خانگی آسان و موثر را به شما آموزش دهیم.

ماسک موی شیر و موز

ترکیب موز و شیر، سرشار از مواد مغذی، پروتئین، چربی‌های مفید و کلسیم می‌باشد. این ترکیب موهای رنگ شده شما را تقویت می‌کند. برای داشتن موهای براق فقط از این ماسک موی خانگی استفاده کنید.

طرز تهیه ماسک موی شیر و موز:

  • یک موز رسیده را در یک کاسه له کنید.
  • یک قاشق غذاخوری شیر پرچرب اضافه کنید و آن را خوب مخلوط کنید.
  • پوست سر خود را با این مواد آغشته نمایید.
  • اجازه دهید این مواد به مدت 20 تا 30 دقیقه روی سر شما بماند، سپس آن را بشویید.

ماسک موی عسل و روغن زیتون

روغن زیتون بکر سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 است و برای موهای رنگ شده بسیار مفید است. از طرف دیگر، عسل حاوی اسیدهای آمینه و آنزیم است که باعث درخشش و ترمیم موهای آسیب دیده می‌شود..

اگر از خشکی یا خارش پوست سر رنج می‌برید، ترکیب روغن زیتون و عسل می‌تواند تسکین دهنده باشد. این ماسک خانگی، فوق‌العاده آرامش‌بخش است و با آبرسانی بالا به رطوبت موهای رنگ شده کمک می‌کند.

طرز تهیه ماسک موی عسل و روغن زیتون:

  • یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را در یک کاسه بریزید.
  • یک قاشق چای‌خوری عسل اضافه کنید و آن را خوب مخلوط کنید.
  • پوست سر و ریشه‌های مو را با مواد ترکیب کنید.
  • اجازه دهید این مواد به مدت 1 ساعت روی سر شما بماند، سپس آن را بشویید.

ماسک موی عسلی و تخم مرغ

تخم‌مرغ سرشار از پروتئین است و موهای کدر و بدرنگ را درخشان و براق می‌کند. همچنین اگر موهای شما توسط رنگ مو، وز و خشک شده باشد، آن را تقویت و ویتامینه می‌کند. عسل بیش از 22 اسید آمینه، 27 ماده معدنی و 5000 آنزیم دارد و برای حفظ رطوبت موهای شما عالی است.

همچنین عسل سرشاراز آنتی‌اکسیدان است. تخم مرغ و عسل را مخلوط کنید و با این ماسک طبیعی به تقویت مو و تجدید حیات آن کمک کنید.

طرز تهیه ماسک موی عسل و تخم مرغ:

  • ابتدا تخم مرغ را در یک کاسه با هم مخلوط کنید. اگر ترجیح می‌دهید فقط از زرده تخم مرغ استفاده کنید، می‌توانید 4 زرده تخم مرغ را در یک کاسه مخلوط کنید.
  • یک قاشق غذاخوری عسل به مخلوط اضافه کنید و آنقدر هم بزنید تا کاملا مخلوط شود.
  • در آخر مواد را روی موهای خود بمالید و بعد از 30 دقیقه آن را بشویید.
شما می‌توانید انواع ماسک مو را از داروخانه یا فروشگاه‌های محصولات آرایشی و بهداشتی تهیه کرده و در خانه استفاده کنید.

استفاده از روغن مناسب موی رنگ شده

آیا شما هم به دلیل آسیب رسیدن به موها، از رنگ کردن مو می‌ترسید؟ ترس شما کاملا طبیعی است، زیرا مواد شیمیایی موجود در رنگ موها درخشش طبیعی موهای شما را از بین می‌برد. با این حال، بسیاری از متخصصان پوست و مو توصیه می‌کنند استفاده از روغن مناسب، برای مراقبت و تقویت از موی رنگ شده، از آسیب دیدن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

استفاده از روغن برای موی رنگ شده با آبرسانی بالا موهای شما را مرطوب و نرم می‌کند و از خشک‌شدن بیش ازحد موهای شما نیز جلوگیری می‌کند. همچنین یک لایه‌ی محافظ بر روی تار موهای رنگی شما ایجاد می‌کند و از رنگ مو محافظت می‌کند.

بهترین روغن‌هایی که برای موهای رنگ شده توصیه می‌شوند، عبارتنداز:

  • روغن نارگیل
  • روغن کنجد
  • روغن زیتون
  • روغن بادام

کافی است روغن را در کف دست خود ریخته و سپس از ریشه تا ساقه‌ی موی خود را روغن بمالید. همچنین اگر از چرب شدن موی سر خود احساس بدی پیدا می‌کنید، می‌توانید روغن را برای چند ساعت روی موهای خود بمالید و سپس با مقداری آب ولرم آن را آبکشی کنید.

کوتاه کردن نوک موها

شما با کوتاه کردن منظم نوک موها می‌توانید از شکنندگی و بروز موخوره جلوگیری کنید. بهترین زمان برای کوتاه کردن موها، هر 6 تا 8 هفته یک بار است. پس اگر زمان بیشتری است که موهای خود را کوتاه نکرده‌اید، وقت آن رسیده که به آرایشگرتان مراجعه نمایید. همچنین شما می‌توانید قبل از هر اقدامی چند مدل مو کوتاه دخترانه ترند سال 2021 را نیز بررسی کنید

روش صحیح رنگساژ موها

رنگساژ حالت ضعیفی از رنگ مو است که به موها آسیب وارد نمی‌کند و بیشتر برای موهای دکلره و مش شده کاربرد دارد و می‌توانید برای دکلره مو در خانه و رنگساژ مو به آن توجه کنید. آسیبی که رنگ و اکسیدان برای تنوع دادن به مو وارد می‌کنند قابل مقایسه با رنگساژ نیست. بنابراین شما می‌توانید هرچند وقت یکبار موهایتان را با رنگساژ کردن تنوع دهید و از رنگ آن لذت ببرید.

حالا چگونه یک رنگساژ خوش رنگ بسازیم! برای ساخت ترکیب رنگساژ، ابتدا با توجه به حجم و رنگ زمینه مو یک الی پانزده سانتی‌متر (تقریبا یک‌چهارم تیوپ) رنگ را از تیوپ خارج کنید. سپس در یک ظرف مناسب، ۷۵ سی‌سی اکسیدان نمره ۱ یا ۶ درصد بریزید.

حالا با اضافه کردن همین مقدار آب، آنها را به خوبی با هم ترکیب کنید تا محلولی یکنواخت ایجاد شود. دقت کنید ترکیب نهایی باید از نظر غلظت به مراتب رقیق‌تر از چیزی باشد که معمولا برای رنگ مو درست می‌کنید.

با استفاده از یک برس رنگ مو، رنگساژی که درست کردید را به خوبی به تمام قسمت‌های مو بمالید و سپس شانه بکشید و بعد از گذشت 15 دقیقه موها را آبکشی کنید. اگر برای مش می‌خواهید رنگساژ کنید، زمان مکث یک دقیقه می‌باشد، نحوه رنگساژ کردن روی کلاه مش مانند شامپو زدن است.

سوالات رایج

آیا رنگ کردن مو در دوران قاعدگی به موها آسیب میرساند؟

بله، در بعضی از خانم‌ها، رنگ کردن مو در دوران قاعدگی به موها آسیب می‌رساند؛ همان‌طور که می‌دانید، در دوران قاعدگی، هورمون‌های زنانه دچار تغییراتی می‌شوند، و این تغییرات با افزایش درجه حرارت بدن و درنتیجه واکنش بدن به تغییرات شیمیایی همراه است.
رنگ کردن مو در دوران قاعدگی، باعث می‌شود، موها به خوبی رنگ نگیرند و بیشتر از زمان معمول، رنگ گرفتن موها طول می‌کشد که این موضوع می‌تواند به علت نازک‌ترشدن پوست بدن، موجب سوزش یا خارش درحین رنگ مو شود.
لازم به ذکر است، این موضوع در همه‌ی خانم‌ها بطور یکسان صدق نمی‌کند، اما غالبا و با نگاهی به تجربه‌ی بسیاری از آرایشگران حرفه‌ای این موضوع صدق می‌کند، حتی دربسیاری از موارد ممکن است، نتیجه‌ی دلخواه از رنگ مورد نظر شما حاصل نشود.

آیا میتوان در بارداری موها را رنگ کرد؟

زنان باردار درصورت لزوم می‌توانند، تنها از رنگ موهای گیاهی استفاده نمایند، زیرا رنگ موهای شیمیایی به راحتی از طریق پوست سر وارد خون می‌شوند و می‌توانند باعث نقص جنین شوند. و اما توصیه‌ی اغلب پزشکان این ‌است که خانم‌های باردار در سه ماهه اول بارداری که زمان شکل‌گیری جنین و پیشرفت سلول‌های اولیه جنین است و جنین بسیار حساس بوده و بیشترین خطر آسیب وجود دارد از رنگ کردن مو خودداری کنند و اینکار را به سه ماهه دوم یا سه ماه سوم موکول کنند. با این حال، توصیه می‌کنیم قبل از رنگ کردن موهای خود، حتما با پزشک متخصص مشورت نمایید.

اولاپلکس تراپی چیست و چکار میکند؟

اولاپلکس تراپی و یا پلکس تراپی یکی از راه‌های درمان موهای آسیب‌دیده توسط رنگ، دکلره و حرارت است. این روش پیوندهای دی­‌سولفید آسیب ­دیده در موهایتان که در اثر دکلره، رنگ مو، ریباندینگ مو، براشینگ و …شکسته شده است را به‌طور دائم بازسازی می­‌کند. اگر موهایتان را بیش ازحد ­رنگ یا هایلایت کرده باشید، اولاپلکس تراپی، مجددا تارهای آسیب دیده‌ی مو را سالم و تقویت می‌کند. جالب است بدانید، این روش فقط برای کسانی که دائما موهای خود را رنگ می‌کنند نیست؛ برعکس، اولاپلکس هر نوع مویی را با هر نوع بافتی، رنگ شده یا نشده، براق و قوی می­‌کند.

آرزو حسینی

پست های مرتبط

درمان اگزما در کودکان با روش های موثر خانگی

درمان اگزما در کودکان امری و آموزش های خانگی در رابطه با…

توصیه هایی جهت درمان چربی خون در طب سنتی

درمان چربی خون در طب سنتی یک روش کاربردی جهت درمان کلسترول…

درمان گاستریت (التهاب معده) با داروی گیاهی

به  دلایل مختلفی از جمله افزایش میزان اسید معده، زخم‌های معده، عفونت‌ها،…

دیدگاهتان را بنویسید