صفحه اصلی > بارداری و دانستنی های پزشکی و دسته‌بندی نشده : فواید کاندوم زنانه و ویژگی کاندوم خوب و ایده آل

فواید کاندوم زنانه و ویژگی کاندوم خوب و ایده آل

زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند و نقش بسزایی در حفظ سلامت افراد خانواده و نهایتا جامعه دارند، به‌طوری که اگر سلامت زنان به خطر بیفتد، سلامت جامعه نیز در معرض تهدید قرار می‌گیرد. در این مقاله میخواهیم درباره فواید کاندوم زنانه در سلامت جنسی زوجین بپردازیم.

طبق تحقیقات انجام شده بخشی از رخدادهای زندگی زنان در طول دوران زندگی باروری و روابط جنسی است؛ بنابراین باید علاوه‌بر لذت جنسی، مراقب سلامتی خود باشند. یکی از روش‌های ایده‌آل و کم‌خطر در حین برقراری رابطه‌ی جنسی استفاده از کاندوم زنانه است. شما می‌توانید با کاندوم زنانه یک رابطه جنسی ایمن را تجربه کنید.

کاندوم زنانه يا FC دارای ویژگی‌ها و مزایای مشابه کاندوم مردانه است. این وسیله با جلوگیری از ورود اسپرم به واژن درحین مقاربت، از بارداری جلوگیری می‌کند. همچنین کاندوم شما را در برابر عفونت‌های مقاربتی (STI) مانند: ایدز، زگیل تناسلی، هپاتیت و سوزاک محافظت می‌کند. ما در کافه نبض قصد داریم، شما را با فواید کاندوم زنان ، مشکلات و طرز استفاده‌ی صحیح آن بیشتر آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

کاندوم زنانه چگونه است؟

کاندوم‌های زنانه کیسه‌هایی از جنس لاتکس یا پلی‌اورتان هستند، که بانوان به راحتی می‌توانند آن را وارد واژن خود ‌کنند. این کاندوم‌ها در انتهای خود حلقه‌های پلاستیکی انعطاف‌پذیری دارند.

طرز استفاده از کاندوم زنانه به این صورت است که باید حلقه‌ی کوچکتر که در انتهای کاندوم است را داخل واژن خود فرو کنید و حلقه‌ی دیگری که کمی بزرگتر است را درحین رابطه‌ی جنسی، خارج از واژن شما می‌ماند. کاندوم زنانه از تماس واژن و دهانه رحم با پوست آلت تناسلی یا ترشحات آلت تناسلی جلوگیری می‌کند.

کاندوم های زنانه به غیر از بارداری، از انتقال بیماریهای عفونی مقاربتی مثل ایدز نیز جلوگیری میکند.

فواید کاندوم زنانه

یکی از بزرگترین فواید کاندوم زنانه این است که می‌توانید بدون نسخه پزشک یا مراجعه به پزشک از آن استفاده کنید. از طرفی شریک جنسی شما نیز رابطه‌ی راحت‌تری را تجربه خواهد کرد، چرا که کاندوم‌های زنانه می‌توانند متناسب با اندازه آلت تناسلی مرد انتخاب شوند. همچنین ممکن است با تحریک مضاعف کلیتوریس در حلقه بیرونی لذت بیشتری ببرید. کاندوم زنانه مزایایی مشابه کاندوم مردانه دارد. برخی از فواید منحصربه فرد این کاندوم شامل موارد زیر است:

  • به راحتی می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید.
  • نداشتن عوارض جانبی
  • افزایش تحریک جنسی
  • محافظت در برابر بارداری ناخواسته
  • جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مقاربتی مانند: ایدز، هپاتیت، زگیل تناسلی، عفونت
  • برای استفاده از کاندوم مردانه باید حتما ابتدا تحریک جنسی صورت بگیرد؛ درحالی که برای کاندوم زنانه نیاز به تحریک جنسی نیست و حتی 8 ساعت قبل از تحریک جنسی می‌توانید از آن استفاده نمایید.
  • برای افرادی که به لاتکس حساسیت دارند مناسب است

 

 

کاندوم های زنانه را می توان تا هشت ساعت قبل از مقاربت در داخل مهبل نصب نمود.

لزوم استفاده از کاندوم زنانه

کاندوم زنانه وسیله‌ای برای جلوگیری از بارداری است که در داخل واژن قرار می‌گیرد و به عنوان یک سد از ورود اسپرم به رحم جلوگیری می‌کند. همچنین شما را از بروز عفونت‌های مقاربتی (STI) محافظت می‌کند.

کاندوم زنانه را می‌توان قبل از رابطه جنسی وارد واژن کرد، اما اطمینان حاصل کنید که آلت تناسلی مرد قبل از قرار دادن کاندوم با واژن تماس پیدا نکند.لازم به ذکر است، در صورت استفاده‌ی صحیح، کاندوم تنها روش پیشگیری از بارداری و بیماری‌های مقاربتی است.

اهمیت رابطه جنسی ایمن

استفاده‌ صحیح از کاندوم اهیمت بالایی در رابطه‌ی جنسی ایمن دارد؛ زیرا در تمامی ارتباطات جنسی محافظت نشده كه با دخول همراه است، احتمال انتقال بیماری وجود دارد. تماس از طریق مقعد بیشترین خطر و تماس جنسی از طریق دهان كمترين خطر را دارد.

همچنین به علت ويژگی‌های دستگاه تناسلی، زنان بيشتر از مردان در معرض ابتلا به بیماری‌های مقاربتی هستند. يعني احتمال انتقال آلودگي از مرد مبتلا به زن سالم بيشتر از عكس آن است. با این وجود به شما توصیه می‌کنیم، حتما برای حفظ سلامتی خود از کاندوم استفاده نمایید.

جلوگیری از بارداری

یکی دیگر از روش‌های جلوگیری از بارداری استفاده از کاندوم است. کاندوم زنانه یک پوشش پلاستیکی نرم است که خطوط واژن و منطقه بیرونی آن را می‌پوشاند و به عنوان یک سد از ورود اسپرم به رحم عمل می‌کند. همچنین مزایای استفاده آن‌ها جلوگیری از انتقال عفونت‌های منتقلِ از راه جنسی، از جمله ایدز است.

از جمله معایب آن این است که می‌تواند باعث توقف عمل جنسی شود. لازم است از ورود آلت تناسلی مرد به کاندوم اطمینان حاصل کرد. این امکان وجود دارد که بیش‌ازحد داخل واژن فشار داده شود و در صورت داشتن رابطه جنسی، باید از انواع اسپرم کش استفاده کنید.

گاهی ترس از بارداری ناخواسته ممکن است باعث بروز استرس در زنان شده و این امر به مرور موجب کاهش میل جنسی زنان و مردان شود که در صورت بروز این شرایط زوجین می‌توانند از انواع روش‌های افزایش میل جنسی مردان برای درمان کاهش میل جنسی آنها استفاده کنند.

کاندومهای زنانه ۷۹ تا ۹۵ درصد درجلوگیری از بارداری موثر می باشند.

طرز استفاده از کاندوم زنانه

قبل از استفاده از کاندوم زنانه توصیه می‌شود حتما دستورالعمل‌های زیر را بخوانید.

  • ابتدا بسته را باز کنید و کاندوم زنانه را بردارید، حواستان باشد، بسته را با دندان باز نکنید.
  • برای استفاده‌ی صحیح از این وسیله مقاربتی باید قبل از رابطه جنسی، حلقه‌ی کوچکتر را که در انتهای بسته کاندوم فشرده است را در واژن خود فرو کنید.
  • حلقه داخلی کاندوم باید تا جایی که امکان دارد به سمت بالا و در مقابل دهانه رحم قرار بگیرد. حلقه بیرونی باید خارج از واژن شما باقی بماند. مراقب باشید که هنگام قرار دادن در واژن، کاندوم پاره نشود.
  • اطمینان حاصل کنید که حلقه بزرگ انتهای کاندوم اطراف دهانه واژن را می‌پوشاند.
  • اطمینان حاصل کنید که درحین مقاربت، آلت تناسلی شریک جنسی شما بدون تماس مستقیم با واژن وارد کاندوم شود. پس از مقاربت نیز حلقه بیرونی را بپیچانید و به آرامی آن را از واژن خارج کنید، تا از نشت منی جلوگیری کند.
  • شما می‌توانید کاندوم زنانه خود را حداکثر هشت ساعت پیش از مقاربت وارد واژن کنید، اما باید بلافاصله بعداز انزال آن را بردارید. برای راحتی و بهبود کارایی کاندوم می‌توانید از روان کننده‌ها استفاده کنید.

روش وارد و خارج کردن کاندوم زنانه

در انتهای هر کاندوم زنانه حلقه‌ای وجود دارد که شما باید انتهای آن را تا جایی که می‌توانید در داخل واژن فرو ببرید و هنگام رابطه جنسی، آلت تناسلی شریک شما باید از طریق لوله‌ی کاندوم وارد واژن شما شود. کاندوم زنانه اسپرم را از رحم شما دور نگه می‌دارد و مانع باردار شدن شما می‌شود.

بعلاوه این وسیله مقاربتی از شما و همسرتان در برابر بیماری‌های مقاربتی مانند ایدز، زگیل تناسلی، عفونت‌ها و … حفاظت می‌کند چراکه هیچ یک از شما با مایعات جنسی دیگری تماس برقرار نمی‌کنید. در انتها، بعد از برقراری رابطه جنسی، شما باید کاندوم را با احتیاط از واژن خود خارج کنید و دقت کنید که مایع منی از کاندوم بیرون نریزد.

تفاوت کاندوم زنانه و مردانه

اگر هر جفت کاندوم‌های زنانه و مردانه به درستی استفاده شوند، برای جلوگیری از بارداری مناسب هستند. اما بنابر آمارهای سازمان جلوگیری و پیشگیری از بیماری‌ها، کاندوم‌های مردانه مطئن‌تر از زنانه است. (البته همه‌ی این‌ها در صورتی است که درست استفاده شوند.) بنابراین در جلوگیری از بارداری، انواع مردانه این روش، موثر‌تر هستند. با این حال درادامه ما کاندوم زنانه و مردانه را با هم مقایسه کرده‌ایم تا شما با توجه به نیاز خود از آنها استفاده نمایید.

از کاندوم زنانه و کاندوم مردانه نباید بطور همزمان استفاده نمود.

زمان استفاده از کاندوم‌ها

کاندوم‌های مردانه باید درست قبل از رابطه جنسی، وقتی آلت تناسلی مرد روی آن قرار دارد، پوشیده شوند، اما کاندوم زنانه را می‌توان زودتر وارد واژه کرد (حداکثر تا هشت ساعت قبل از رابطه جنسی)؛ بنابراین، با استفاده از کاندوم‌های زنانه هیچگونه وقفه‌ای در برقراری رابطه جنسی بوجود نمی‌آید.

حساسیت ناشی از کاندوم‌ها

بیشتر کاندوم‌های مردانه از جنس لاتکس ساخته شده است و برخی از افراد به این مسئله حساس هستند. اما کاندوم‌های زنانه از جنس نیتریل هستند که یک ماده ضدحساسیت است، بنابراین پوست حساس دستگاه تناسلی را تحریک نمی‌کند.

سایز کاندوم‌ها

سایز کاندوم‌های زنانه نسبت به مردانه بزرگتر است و به راحتی در اطراف آلت تناسلی مرد قرار می‌گیرند. این بدان معنی است که آنها فضای مناسب‌تری به آلت تناسلی مرد می‌دهند. بعضی از مردان آنها را ترجیح می‌دهند و میتواند به افزایش میل جنسی زنان کمک کند.

میزان لذت با کاندوم‌ها

استفاده از کاندوم زنانه، رابطه جنسی را برای مردان و زنان خوشایندتر می‌کند. درحین رابطه جنسی واژینال، حلقه داخلی کاندوم زن احتمال دارد نوک آلت تناسلی را تحریک کند و حلقه خارجی می‌تواند با کلیتوریس در تماس باشد. این می‌تواند برای هر دو خوشایند باشد. علاوه برآن، برخلاف کاندوم مردانه، کاندوم زنانه برای ثابت ماندن در محل نیاز به نعوظ ندارد.

ویژگی کاندوم زنانه خوب

  • تاثیر نسبتا بالایی دارد.
  • از ابتلا به بیماری‌های منتقل شونده جنسی جلوگیری می‌کند.
  • هر وقت که نیاز داشتید، می‌توانید بلافاصله از آن استفاده کنید.
  • می‌توانید تا ۸ ساعت قبل از رابطه آن را جایگذاری کنید.
  • به محض انزال همسر شما، نیازی نسیت تا سریع آلت تناسلی خود را بردارد.
  • برای رابطه جنسی مقعدی مناسب است.
  • استفاده از پلی‌اورتان در کاندوم زنانه باعث حساسیت کمتر نسبت به استفاده از لاتکس در کاندوم مردانه می‌شود.
  • جنس کاندوم زنانه نازک بوده و انتقال گرما نسبت به کاندوم مردانه، به راحتی صورت گرفته و حس می‌شود.
  • انتهای باز کاندوم که خارج از مهبل قرار می‌گیرد، ممکن است در اثر سایش با کلیتوریس باعث تحریک بیشتر زن شود.
  • محل خاصی برای نگهداری نیاز ندارد زیرا تغییرات دمایی روی پلی‌اورتان تاثیر نمی‌گذارد. معمولا تاریخ انقضای آن ۵ سال پس از تولید است.

مشکلات استفاده از کاندوم زنانه

اگرچه استفاده از کاندوم زنانه بسیار ساده است، اما هنوز هم بعضی از بانوان قرار دادن آن در واژن و استفاده از آن درهنگام رابطه جنسی را آزاردهنده و ناراحت کننده می‌دانند. البته با کمی تمرین و تجربه استفاده از این کاندوم راحت‌تر خواهد بود. برای جلوگیری از بارداری ناخواسته و شیوع بیماری‌های مقاربتی، باید از کاندوم زنانه نیز به طور صحیح و مداوم استفاده کنید.

کاندوم های زنانه ممکن است در هنگام مقاربت پاره شده و نشت کند.

معایب استفاده از کاندوم زنانه

  • از انواع مردانه خود، گران‌تر هستند و ممکن است در هر جایی پیدا نشوند.
  • اگرچه این اتفاق بسیار نادر است؛ اما ممکن است پاره شود.
  • کاندم زنانه ممکن است نسبت به نوع مردانه آن، در جلوگیری از بارداری و پیشگیری از بیماری‌های منتقل شونده جنسی، ضعیف‌تر عمل کند.
  • اگر کاندوم بیش‌ازحد در واژن بماند، باعث ایجاد احتمالی عفونت مجاری ادراری ( UTI ) می‌شود.
  • کاندوم زنانه در برخی از خانم‌ها باعث درد و احساس خارش یا سوزش می‌شود و اگر احساس می‌کنید به لاتکس، نیتریل یا پلی‌اورتان حساس هستید و یا ممکن است در واژن شما به خوبی کار نکند بهتر است از استفاده کاندوم زنانه صرف نظر کنید.

هشدار پیش از استفاده از کاندوم زنانه

قبل از استفاده از کاندوم زنانه، دستورالعمل‌های زیر را با دقت بخوانید. برای استفاده از کاندوم زنانه باید دقت داشته باشید که کاندوم خراشیده یا پاره نباشد، چرا که دیگر عملکرد درستی نخواهد داشت. در ادامه، نکات زیر را پیش از استفاده از کاندوم زنانه توجه نمایید:

  • بسته کاندوم پارگی یا سوراخ کوچک نداشته باشد.
  • تاریخ انقصای کاندوم نگذشته باشد.
  • در تمام مدت رابطه جنسی کاندوم در جای خود ثابت باشد.
  • کاندوم پاره نشود.
  • آلت تناسلی شریک جنسی شما در کاندوم باقی مانده و از آن خارج نشود.
  • قسمت خارجی کاندوم به داخل واژن شما وارد نشود.
  • هرگز از کاندوم زنانه استفاده مجدد نکنید.
  • از کاندوم زنانه همزمان با کاندوم مردانه استفاده نکنید.
  • کاندوم زنانه در حال حاضر برای رابطه جنسی مقعدی مورد تایید FDA نیست.

نکته مهم: اسپرم‌ها گاهی اوقات در حین رابطه‌ی جنسی می‌توانند، حتی در هنگام استفاده از کاندوم زنانه، وارد واژن شوند. اگر فکر می‌کنید اسپرم وارد واژن شما شده است، ممکن است به پیشگیری از بارداری اضطراری نیاز داشته باشید. شما می‌توانید از بارداری اضطراری حداکثر 5 روز پس از رابطه جنسی محافظت نشده، استفاده کنید.

سوالات رایج

چه کسانی باید از کاندوم زنانه استفاده کنند؟

بی‌شک استفاده از کاندوم برای تمام خانم‌ها یک امر ضروری است، زیرا آن‌ها را در برابر خطر ابتلا به بیماری‌های عفونتی و مقاربتی (از جمله HIV) محافظت می‌کند؛ و یکی از روش‌های مطمئن برای پیشگیری از بارداری است.

احتمال پاره شدن کاندوم زنانه حین عمل جنسی چقدر است؟

2 درصد از کاندوم‌ها به علت دلایل زیر دچار پارگی می‌شوند، که عبارتنداز:
تاریخ مصرف کاندوم گذشته باشد.
کاندوم برای شما کوچک باشد.
نگهداری نامناسب از کاندوم.
خشکی آلت تناسلی.
آسیب دیدن کاندوم توسط ناخن یا وسایل تیز و برنده.
درست قرار ندادن کاندوم روی آلت.
آمیزش جنسی طولانی مدت یا خشن.

آیا کاندوم زنانه چندبار مصرف است؟

خیر، کاندوم زنانه یکبار مصرف است و نباید مورد استفاده مجدد قرار گیرد. همچنین هرگز همراه با کاندوم زنانه از کاندوم مردانه استفاده نکنید. اصطحکاک بین هر دو کاندوم می‌تواند باعث پاره شدن و از کار افتادن آن‌ها شود.

سخن آخر

معمولا برخی از افراد علاقه‌ای به استفاده از کاندوم ندارند؛ اما با هدف پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی و بارداری، بهتر است با رعایت نکات بهداشتی و استفاده از کاندوم، خطرات متفاوت را از خود دور کنید. کاندوم‌های زنانه به محافظت از هر دو شریک زندگی در برابر بیماری‌های مقاربتی از جمله HIV کمک می‌کنند و هیچ عارضه جانبی جدی ندارند. همچنین شما می‌توانید به راحتی این محصولات را از داروخانه‌ها خریداری نمایید.

حسین نیرینی

پست های مرتبط

پرپشت شدن ریش با چند راهکار معجزه گر گیاهی

ریش به عنوان یکی از معیارهای زیبایی در چهره آقایان محسوب میشود…

ویتامین D – نحوه مصرف – عوارض و منابع اصلی

ویتامین دی نوعی پروهورمون (هورمون استروئیدی) است. بر خلاف ویتامین‌های دیگر، تنها…

۸ روش سریع درمان خانگی یبوست با گیاهان دارویی

یبوست یکی از بیماری‌های شایع گوارشی است که می‌تواند باعث ایجاد اختلال…

دیدگاهتان را بنویسید