صفحه اصلی > تغذیه و مکمل ها و خواص مواد غذایی : همه چیز درباره خواص و فواید خرما خشک

همه چیز درباره خواص و فواید خرما خشک

وجود ارزش غذایی بالا و خواص خرما خشک به عنوان یک ماده اصلی شناخته شده است. از نظر برخی مورخان قدیمی ترین میوه کشت شده است. خرما در چندین امپراتوری و آیین باستان نقش مهمی داشته است. این خواص خرما خشک به ویژه در ماه رمضان بسیار مهم است. هنگامی که افراد مسلمان پس از روزهای طولانی روزه داری از آنها لذت می برند.

تا به امروز، خرما خشک در سراسر خاور میانه رایج است. در حالی که می توان از خرما تازه لذت برد، بسیاری از مردم عطر و طعم خرما خشک را ترجیح می دهند. فرآیند خشک کردن علاوه بر بهبود راحتی و تغییر طعم و بافت، باعث افزایش سطح برخی مواد معدنی می شود. با ما همراه باشید تا در این مقاله کافه نبض درباره این خوراکی پرخاصیت بیشتر برای شما بگوییم.

خرما خشک چیست؟

خرما میوه درخت خرما است که در بسیاری از مناطق گرمسیر جهان رشد می کند. خرما در سال های اخیر کاملاً محبوب شده است. تقریباً تمام خرماهایی که در کشورهای غربی فروخته می شود خشک است.

شما می توانید بر اساس شکل ظاهری خشک بودن یا نبودن خرما تشخیص دهید. یک پوست چروکیده نشان می دهد که آنها خشک شده اند، در حالی که یک پوست صاف نشان دهنده شادابی است.بسته به نوع مختلف، خرما از نظر اندازه نسبتاً کوچک است و از قرمز روشن تا زرد روشن دارای رنگ است.

انواع خرما خشک

خرما خشک در چندین نوع موجود است، طعم و مواد مغذی بر اساس محل و نحوه رشد متفاوت است. انواع مشهور خرما خشک شامل گیاه مدجول، زاهدی و دگلت نور است. آنها را می توان در فروشگاه های مواد غذایی و فروشگاه های مواد غذایی سالم در سراسر جهان یافت.

انواع دیگر خرما شامل اجوا، انبارا، صفوی، برهی، ساغای، بدری، خرما پیارم می باشد که در ایران و جهان هستند.

انواع مختلفی از آن وجود دارد؛ اما برخی از ارقام خرماخشک فقط در میان بومیان منطقه شناخته شده هستند.

آیا خرما خشکبار است؟

وقنی صحبت از خشکبار باشد برخی تنها به انواع دانه های روغنی و مغز ها فکر می کنند. تعریف دقیق خشکبار میوه های خشک شده نیز در این دسته بندی قرار می گیرند.

به همین دلیل انواع دانه ها، مغز ها و میوه های خشک شده را خشکبار می نامند که خرما خشک هم جز خشکبار به شمار می آید. دانه ها و میوه ها طی یک فرآیند مشخصی خشک می شوند و مصرف می شوند.

ارزش غذایی خرما خشک

دو خرما خشک حاوی:

  • کالری: 110
  • پروتئین: 1 گرم
  • چربی: 0 گرم
  • کربوهیدرات ها: 31 گرم
  • فیبر: 3 گرم
  • شکر: 27 گرم

خرما خشک منبع خوبی برای موارد زیر است:

  • منیزیم
  • کلسیم
  • اهن
  • پتاسیم

خرما خشک نیز سرشار از پلی فنول است. این ترکیبات مزایای سلامتی متنوعی مانند هضم بهتر غذا، مدیریت دیابت و حتی پیشگیری از سرطان را فراهم می کنند. در حالی که بسیاری از میوه های خشک دارای محتوای پلی فنول بالا هستند، خرما خشک غنی ترین منبع است.

نام دیگر خرما خشک

خرمای کبکاب به عنوان خرما نیمه خشک و تقریبا نیمه نارس شناخته شده است. پوست این نوع نسبت به انواع دیگر ضخیم‌تر است.

خواص شگفت انگیز خرما خشک

  1. بسیار مغذی: خواص خرما خشک دارای مشخصات تغذیه ای عالی است. از آنجا که خشک شده اند، میزان کالری آنها بیشتر از بیشتر میوه های تازه است. میزان کالری خرما مانند سایر میوه های خشک مانند کشمش و انجیر است. بیشتر کالری موجود در خرما از کربوهیدرات تأمین می شود. بقیه از مقدار بسیار کمی پروتئین هستند. خرما با وجود کالری، علاوه بر مقدار قابل توجهی فیبر حاوی برخی ویتامین ها و مواد معدنی مهم است. خرما همچنین دارای آنتی اکسیدان زیادی است که ممکن است در بسیاری از مزایای سلامتی آنها نقش داشته باشد.
  2. سرشار از فیبر: دریافت فیبر کافی برای سلامت کلی شما مهم است. فیبر با جلوگیری از یبوست می تواند برای سلامت دستگاه گوارش مفید باشد. با کمک به ایجاد مدفوع، حرکات منظم روده را تقویت می کند. علاوه بر این ، فیبر موجود در خرما ممکن است برای کنترل قند خون مفید باشد. فیبر هضم را کند می کند و از افزایش زیاد قند خون پس از خوردن غذا جلوگیری می کند.
  3. سرشار از آنتی اکسیدان های ضد بیماری: خرما آنتی اکسیدان های مختلفی را ارائه می دهد که دارای تعدادی مزایای سلامتی از جمله کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری است. آنتی اکسیدان ها از سلول های شما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند. در اینجا مروری بر سه آنتی اکسیدان قوی در خرما وجود دارد:
  4. فلاونوئیدها: فلاونوئیدها آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که ممکن است به کاهش التهاب کمک کنند. از نظر بالقوه آنها برای کاهش خطر دیابت ، بیماری آلزایمر و انواع خاصی از سرطان مورد مطالعه قرار گرفته اند.
  5. کاروتنوئیدها: ثابت شده است که کاروتنوئیدها سلامت قلب را تقویت می کنند و همچنین ممکن است خطر ابتلا به اختلالات مربوط به چشم مانند دژنراسیون ماکولا را کاهش دهند.
  6. اسید فنولیک: به دلیل خواص ضد التهابی شناخته شده، اسید فنولیک ممکن است به کاهش خطر سرطان و بیماری های قلبی کمک کند.
  7. ممکن است سلامت مغز را ارتقا دهد: خوردن خرما ممکن است به بهبود عملکرد مغز کمک کند. خواص خرما خشک ممکن است برای کاهش التهاب و جلوگیری از تشکیل پلاک در مغز مفید باشد. که برای جلوگیری از بیماری آلزایمر مهم است.
  8. ممکن است زایمان طبیعی را ترویج دهد: خوردن این میوه ها در طول چند هفته آخر بارداری ممکن است باعث اتساع دهانه رحم و کاهش نیاز به زایمان ناشی شود. همچنین ممکن است برای کاهش زمان زایمان هم مفید باشند. خرما هنگام مصرف در هفته های آخر بارداری ممکن است باعث زایمان طبیعی زنان باردار شود.
  9. شیرین کننده طبیعی عالی: خرما منبع فروکتوز است که نوعی قند طبیعی است که در میوه یافت می شود.به همین دلیل، خرما بسیار شیرین است و همچنین طعمی ظریف مانند کارامل دارد. خواص خرما خشک به دلیل مواد مغذی، فیبر و آنتی اکسیدان هایی که دارد، جایگزین سالم و خوبی برای قند سفید در دستور العمل ها هستند.
  10. افزودن آسان به رژیم غذایی: خواص خرما خشک بسیار است. یک میان وعده خوشمزه می توان مصرف کرد. خرما خشک اغلب با غذاهای دیگر مانند بادام، کره مغز خشک یا پنیر نرم جفت می شوند.
با توجه به این‌که مواد مغذی موجود در خرما خشک و خرما تازه مثل هم هستند، می‌توان گفت فواید و خواص مشابه هم دارند.

خرما چه خواصی برای بدن دارد؟

خرما خشک منبع خوبی از فیبر است و همچنین شامل چندین ویتامین و مواد معدنی مهم است. تحقیقات چندین نتیجه امیدوارکننده بهداشتی را برای کسانی که به طور منظم خرمای خشک مصرف می کنند ، نشان می دهد:

  • سلامت استخوان: خرما حاوی چندین ماده معدنی از جمله فسفر، پتاسیم، کلسیم و منیزیم است. همه اینها به دلیل پتانسیل آنها در جلوگیری از شرایط مرتبط با استخوان مانند پوکی استخوان مورد مطالعه قرار گرفته .
  • کنترل قند خون: خرما به دلیل پایین بودن شاخص گلیسمی ، فیبر و آنتی اکسیدان ، می تواند در تنظیم قند خون کمک کند. بنابراین، خوردن آنها ممکن است به نفع مدیریت دیابت باشد.
  • افزایش انرژی: خرما خشک غنی از آهن است. کمبود آهن معمول است و بسیاری از افرادی که در رژیم غذایی خود آهن ندارند، اغلب دچار خستگی می شوند. ترکیبی از مقدار زیاد آهن و کربوهیدرات موجود در خرما خشک می تواند انرژی مفیدی را ارائه دهد.

فواید دارویی و درمانی خرما برای سلامتی بدن

از فواید و خواص خرمای خشک علاوه بر استفاده به مدت 6000 سال به عنوان غذا، به عنوان درمانی برای موارد زیر استفاده می شود:

  • بهبود سلامت کبد و پیشگیری از بیماری کبد چرب
  • کنترل قندخون و دیابت
  • رفع سرماخوردگی و گلودرد
  • پیشگیری از درد معده و زخم معده
  • رفع یبوست و اسهال
  • رفع و درمان بواسیر و هموروئید
  • کاهش چربی خون
  • کاهش فشار خون
  • سلامت قلب
  • درمان میگرن
  • خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی
  • رفع پوکی استخوان
  • پیشگیری از آلزایمر
  • خاصیت سم زدایی از بدن
  • خاصیت ضد التهابی

آیا خرما خشک قند دارد؟

خرما خشک منبع قند طبیعی میوه فروکتوز است.

خواص خرما برای پوست و مو

  • برای جلوگیری از ریزش مو: خرما سرشار از آهن می باشد. آهن باعث افزایش گردش خون به پوست و افزایش رشد مو می گردد. اکسیژن رسانی به پوست سر مانع از ریزش مو و منجر به تحریک رشد مو می گردد.
  • مصرف خرما برای پوست مفید است: خرما سرشاراز ویتامین سی و دی است که خواص الاستیکی پوست را حفظ می کند. خواص ضد پیری خرما مانع از تجمع ملانین و تاثیر نامطلوب آن در بدن می شود. هورمون ها نقش موثری در پیری و سلامت پوست دارند. عصاره هسته خرما دارای فیتوهورمون هایی است که خاصیت ضدپیری دارد.

آیا خرما خشک آهن دارد؟

خرما خشک حاوی آهن می باشد. به رفع کم خونی کمک می کند.

طبع خرما

طبع خرما خشک گرم و تر می باشد. همانطور که گفته شد خرما سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین A، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، ویتامین K، کلسیم، گوگرد، آهن، پتاسیم، فسفر، منگنز، مس، منیزیم و فیبر است.

مصرف خرما با شیر

با اضافه کردن شیر به همراه خرما در رژیم غذایی می توانید علاوه بر تمام خواص خرما خشک که توضیح دادیم، از فواید کلسیم هم بهره ببرید. شیر به همراه خرما می تواند یک رژیم غذایی عالی برای افزایش رشد و حفظ سلامت کلی شما باشد.

مصرف خرما با شیر و عسل

ترکیب خرما با شیر و عسل برای از بین بردن خلط سینه و مبارزه با سرفه های طولانی موثر است.

خواص خرما و گردو

  • سلامتی قلب: خرما سرشار از پتاسیم است که خطر سکته مغزی و بیماریهای قلبی را کاهش می دهد. گردو هم بدلیل دارا بودن امگا 3 و پتاسیم  باعث بهبود کارایی و سلامت قلب می گردد.
  • با خرما و گردو استخوان هایتان را قوی کنید و مستحکم کنید. هم خرما و هم گردو سرشار از مواد معدنی مثل سلنیوم و منگنز و مس و منیزیم است که همه اینها روی استحکام استخوان ها تاثیر دارد.
  • تأثیر خرما و گردو در وزن انسان. ترکیب خرما و گردو یک ترکیب خوشمزه است که هم باعث افزایش و هم باعث کاهش وزن  می شود.
  • تقویت حافظه با خرما و گردو. به دلیل وجود مقادیر قابل توجه توجه از امگا 3 در کمک به تقویت حافظه برای مدت کوتاه مدت ممکن است.
  • خواص گردو و خرما برای اعصاب. مصرف خرما با گردو بدن را به آرامش می رساند. اعصاب را آرام می کند استرس و اضطراب را کاهش می دهد.
  • مصرف خرما و گردو برای رفع افسردگی. در زمانی که غمگین و افسرده هستید، بدلیل ذات سرد این حالت های روحی باعث سردی مزاج شما می گردد. که مصرف خرما و گردو هر دو طبع گرم دارد و کمک به برقراری تعادل بدن می کند.

آیا خرما خشک چاق کننده است؟

همانطور که توضیح داده شد خرما خشک حاوی مقادیر بالایی از کالری ناشی قند طبیعی فروکتوز، پروتئین و ویتامین های ضروری است. که مصرف روزانه خرما خشک برای افراد لاغر چاق کننده است.

طریقه مصرف خرما

از خرما در مراحل مختلف رشد میوه می توان مصرف کرد:

  • مصرف میوه نرسیده خرما به نام خرما خرک در طب سنتی برای دیابت مفید است.
  • مرحله قبل از رسیدن کامل خرما رطب نام دارد. که از آن برای تهیه انواع دسر، کیک، حلوا و رنگینک استفاده می کنند.
  • خرمای رسیده که به دو صورت خرما تازه و خرما خشک قابل استفاده می باشد. برای تهیه انواع غذا مانند خرما پلو، دسر، سرکه، حلوا، شیره خرما، سالاد و سس سالاد، اسموتی و معجون به کار می برند.

آیا می توانم خرما را با چای بخورم؟

خرما به دلیل قند طبیعی که دارد طعم شیرین دارد و می توان به همراه چای مصرف کرد. حتما توجه داشته باشید که به چای خود شکر اضافه نکنید.

روزی چند خرما باید بخورم؟

به صورت معمول حدود 3 تا 5 عدد خرما در روز توصیه می گردد.

آیا دیابتی ها می توانند خرما مصرف کنند؟

خرما دارای قند بالایی است. ولی به دلیل پایین بودن شاخص گلیسمی آن و فیبر و آنتی اکسیدانی که دارد به تنظیم قند خون کمک می کند. خوردن و جایگزین کردن خرما به جای قند یا شکر کمک به مدیریت دیابت می کند.

آیا خرما خشک باعث یبوست می شود؟

خیر. یکی از خواص خرما خشک برای سلامتی کمک به رفع یبوست می باشد.

مضرات خرما خشک

مهم است که قبل از خوردن خرما خشک موارد زیر را قبل از میان وعده در خرما خشک در نظر بگیرید:

  • آلرژی: برخی از افراد ممکن است نسبت به میوه های خرما واکنش آلرژیک را تجربه کنند. علاوه بر این، سولفیت های موجود در خرما خشک می تواند برای برخی از افراد منجر به واکنش های آلرژیک شود. علائم ممکن است متفاوت باشد، در بسیاری از افراد بثورات پوستی مشاهده می شود. بعضی از افراد ممکن است دچار حساسیت چشم، با خارش، آبریزش یا قرمزی چشم یا آبریزش بینی پس از خوردن آنها شوند.
  • حاوی قند بالا: خرمای خشک علاوه بر ویتامین ها و مواد معدنی، مقدار زیادی قند دارد. این در مورد انواع خرما صادق است، اما در خرما خشک میزان قند را بیشتر است. اگر میزان قند خون شما بالاست، باید با خوردن خرما تازه همراه باشید، زیرا تحقیقات نشان می دهد که اینها تأثیر محدودی بر سطح گلوکز دارند.
  • خرما خشک دارای کالری بالا است: فقط دو خرما خشک حاوی 110 کالری است. این امر آنها را به گزینه ای مناسب برای مخلوط دنباله دار پر انرژی تبدیل می کند ، اما برای کاهش وزن ایده آل نیست.
  • اسهال: افراد مبتلا به عدم تحمل فروکتوز نمی توانند خرما مصرف کنند چون ممکن است دچار دل درد و اسهال شوند. همچنین مصرف بیش از حد خرما به دلیل فیبر بالایی که دارد باعث اسهال می شود.

کلام آخر

خرما میوه ای بسیار سالم است که باید در رژیم غذایی بگنجانید. آنها سرشار از چندین ماده مغذی، فیبر و آنتی اکسیدان هستند. فواید سلامتی از بهبود هضم غذا تا کاهش خطر بیماری را دارد. روش های مختلفی برای افزودن خرما به رژیم غذایی شما وجود دارد. یکی از روش های محبوب خوردن آنها به عنوان شیرین کننده طبیعی در غذاهای مختلف است. آنها همچنین یک میان وعده عالی درست می کنند. خرما قطعاً ارزش افزودن به رژیم غذایی شما را دارد، زیرا هم مقوی و هم خوشمزه است.

فاطمه سعادت

پست های مرتبط

روغن کنجد و فواید درمانی آن

دانه کنجد بالاترین میزان روغن را در بین دانه‌‌‌های روغنی گیاهی مثل:…

ویتامین D – نحوه مصرف – عوارض و منابع اصلی

ویتامین دی نوعی پروهورمون (هورمون استروئیدی) است. بر خلاف ویتامین‌های دیگر، تنها…

مکمل کربوهیدرات، معرفی فواید جادویی و عوارض مصرف

مکمل‌های کربوهیدارت، منابع غذایی سرشار از انرژی هستند که امروزه مصرف آن‌ها…

دیدگاه کاربران (2 دیدگاه)

  1. با سلام و احترام
    خرمای کبکاب جز خرماهای خشک نیست. خرماهای خشک شامل زاهدی(قصب)، پیارم، ربی و … هست. خرمای کبکاب از نوع شیره دار و پوستی نازک دارد.

دیدگاهتان را بنویسید