صفحه اصلی > تغذیه و مکمل ها و مکمل های بدنسازی : مکمل لوسین چیست؟ اهمیت استفاده از مکمل لوسین

مکمل لوسین چیست؟ اهمیت استفاده از مکمل لوسین

مکمل لوسین یکی از مکمل های محبوب بدنسازی می باشد. مکمل لوسین تاثیر قابل توجهی در افزایش حجم عضلات و بهبود عملکرد ورزشکاران دارد. لوسین یک اسید آمینه است که بدن به طور عمده برای عضله سازی و تأمین انرژی استفاده می شود. افراد از آن برای بهبود قدرت در طول ورزش و زمان ریکاوری عضلات استفاده می کنند.

این باعث می شود که یک مکمل محبوب در بین ورزشکاران و اعضای بدنسازی باشد. لوسین یک آمینو اسید شاخه ای است که در مکمل BCAA به همراه والین و ایزولوسین می باشد. ولی در بین آنها ، لوسین مهمترین اسید آمینه می باشد. به همین خاطر مکمل لوسین به عنوان مکمل بدنسازی شناخته شده است.  لوسین تنها آمینو اسید شاخه ای است که به عنوان مکمل فروخته می شود.

در این مقاله کافه نبض به طور اختصاصی درباره این مکمل و نحوه مصرف و فواید آن بیشتر برای شما خواهیم گفت، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مکمل لوسین چیست؟

لوسین یک آمینو اسید ضروری در کبد، بافت چربی و بافت عضلات است. آمینو اسید لوسین باعث تحریک رشد عضله میگردد. لوسین مانع از تحلیل عضله به واسطه افزایش سن می گردد. با استفاده از مکمل لوسین به همراه ترکیبات پروتئینی می توانید سوخت وساز پروتئین را افزایش دهید.

لوسین یکی از 3 اسید آمینه زنجیره ای شاخه ای است. این اسیدهای آمینه را می توان توسط عضله اسکلتی برای دادن انرژی در هنگام ورزش استفاده کرد. لوسین یک آمینو اسید ضروری است، به این معنی که نمی تواند در بدن تولید شود و لازم است از طریق رژیم غذایی مصرف شود. اسیدهای آمینه لوسین در بسیاری از غذاهایی که دارای پروتئین زیادی هستند یافت می شود.

به عنوان مثال می توان به گوشت ها (مانند ماهی، مرغ و بوقلمون)، محصولات لبنی (مانند ماست و پنیر) و سویا اشاره کرد. غذاهای دیگر مانند تخم مرغ، آجیل، دانه ها و میوه ها نیز حاوی لوسین هستند، اما به میزان کمتری.

موارد مصرف مکمل لوسین

سطح لوسین خون هنگام انجام تمرینات قدرتی 30 در صد و هنگام انجام تمرینات هوازی چربیسوز 11_33 درصد تخمین زده شده است. در نتیجه مقدار مورد نیاز این اسید آمینه در ورزشکاران بیشتر از افراد عادی است.

تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه 50 میلی گرم اسید آمینه لوسین به ازای هرکیلو گرم از وزن بدن مورد نیاز است. می تواند از کاهش سطح لوسین در بدن طی تمرینات سنگین قدرتی جلوگیری کند. بنابراین بدنسازان در برنامه مکملی خود بهتر است که مصرف مکمل لوسین را مد نظر داشته باشند.

مطالعات نشان داده است که مصرف مکمل لوسین باعث افزایش استقامت و قدرت بدن شده و حجم عضلات را افزایش می دهد.

مکانیسم اثر مکمل لوسین چیست؟

مکمل لوسین باعث افزایش سنتز پروتئین در عضلات میگردد. به طبع کمک به افزایش توده عضلانی و قدرت بدنی می کند. استفاده روزانه 4 گرم از لوسین موجب بهبود عملکرد قدرتی ورزشکار می شود.

تحقیقات زیادی که در خصوص تاثیر قابل توجه استفاده از مکمل لوسین در ورزشکاران شده است. نتایج بدست آمده این است که مکمل اسید آمینه لوسین باعث افزایش قدرت و حجم عضلانی ورزشکاران می گردد. بنابراین  می توانید با اطمینان خاطر از مکمل لوسین در طول تمرین و بعد از آن مصرف کنید.

توجه داشته باشید که پیش از استفاده از هر نوع مکمل ورزشی یا اسید آمینه با مشاور ورزشی و پزشک خود مشورت کنید. از جمله افرادی که به ناراحتی های کلیوی، بیماری قلبی و یا بیماری های دیگری مبتلا هستند.

خواص استفاده از مکمل لوسین

مکمل لوسین از تجزینه پروتیئن و آسیب عضلانی جلوگیری می کند. نقش لوسین برای سنتز پروتئین برای ورزشکاران اهمیت بالایی دارد. لوسین به عنوان یک اسید آمینه شاخه دار، یک منبع سوخت برای عضلات در زمان ورزش و بهبود عملکرد ورزشکاران می باشد. در ادامه به مهمترین خواص مکمل لوسین می پردازیم.

عضله سازی

مصرف اسید آمینه شاخه دار باعث افزایش سنتز و متابولیسم پروتئین می گردد. در این مورد لوسین بیشترین تاثیر را دارد. لوسین نه تنها یک اسید آمینه اساسی برای پروتئین ها است، بلکه یک عامل تولید کننده پروتئین در بدن به شمار می رود.

با توجه به اینکه پروتئین ها سازنده عضله هستند، افزایش سنتز آنها منجر به افزایش عضلات می گردد. مکمل لوسین از شکستن اسید آمینه ها و تحلیل عضلات جلوگیری می کند.

جلوگیری از تحلیل رفتن عضلات

مکمل لوسین  مانع از تحلیل عضلات می گردد. لوسین افت عضلات را در بیماران کاهش می دهد. در بیمارانی که دچار سوختگی یا عفونت های بافتی شده اند، به کمک مکمل لوسین که حاوی اسید آمینه شاخه دار لوسین، تحلیل عضلات را کاهش می دهند.

همچنین با افزایش سن ماهیچه در بدن کاهش می یابد و مقدار چربی در حال افزایش می باشد. این باعث خطر آسیب و ناتوانی می گردد. که در سالمندان مصرف دوزهای بالا لوسین باعث افزایش سنتز پروتئین در ماهیچه می گردد.

کمک به عملکرد بهتر بدن

مکمل لوسین به ریکاوری بعد تمرین سخت ورزشی کمک می کند. گرفتگی و درد عضلات را به حداقل می رساند.

کمک به چربی سوزی

مصرف مکمل لوسین برای افرادی که بدنبال کاهش چربی و افزایش ماهیچه مفید می باشد. تحقیقات مبنی بر این بوده است که به کاهش تجمع چربی و افزایش وزن در افراد سالمند کمک می کند.

کنترل قند خون

افزایش قند خون علائمی مانند خستگی، تشنگی و کاهش وزن غیر طبیعی را بدنبال دارد. مصرف مکمل لوسین قند خون شما را کنترل میکند. به کمک ترشح انسولین سطح قند خون را کاهش می دهد.

اگر لوسین با سایر اسید آمینه ها ، پروتئین ها و یا کربوهیدراتها همراه باشد ، بهترین اثر آنابولیکی را در بدن دارد.

مقدار و نحوه مصرف مکمل لوسین

با توجه به توضیحاتی که داده شد، مکمل لوسین یکی از برنامه های مکمل بدنسازی در نظر گرفته شود. برای کسب بهترین نتیجه در کاهش کاتابولیسم، افزایش قدرت و ریکاوری عضلات ورزشکاران بهتر است روزی 2 بار مصرف گردد. به میزان 4 تا 6 گرم در روز مصرف گردد. وعده اول به همراه مکمل وی پروتئین در صبح و وعده دوم یک ساعت ونیم بعد از آخرین وعده غذایی اصلی مصرف گردد.

این نوع مصرف نتایج یک تحقیق علمی بوده است که میزان سنتز پروتئین عضلات حدود 3 ساعت بعد از غذا بیشتر است. مصرف مکمل لوسین در طول این 3 ساعت زمان ساخت پروتئین را افزایش می دهد.

افرادی که به ناراحتی های کلیوی، بیماری قلبی و یا بیماری های دیگری مبتلا هستند پیش از استفاده از هر نوع اسید آمینه باید با مشاور ورزشی و پزشک مشورت نمایند.

منبع تامین کننده طبیعی لوسین

از مهمترین منابع طبیعی برای تامین مکمل لوسین در بدن میتوان به مواد خوراکی زیر اشاره کرد:

  • تخم مرغ
  • مرغ
  • گوشت گوساله
  • جو
  • ماهی تن
  • گوشت گاو
  • عدس
  • سینه بوقلمون
  • پنیر محلی
  • بادام زمینی
  • جوانه گندم

عوارض جانبی مکمل لوسین چیست؟

عوارض جانبی لوسین به شرح ذیل می باشد:

  • کاهش سروتین: مصرف لوسین می تواند باعث کاهش سروتونین شود. اسید آمینه آروماتیک و شاخه دار هر دو پیش ساز سروتونین هستند. برای وارد شدن به مغز با هم رقابت دارند.
  • آسیب به مغز و کبد: مصرف بیش از اندازه لوسین باعث ایجاد ناراحتی برای کبد و آسیب به مغز گردد. مصرف بیش از 500 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز، منجر به افزایش آمونیاک در خون می گردد. که بالا رفتن آمونیاک باعث آسیب به مغز و کبد می گردد.
  • اثر بر قند خون: مکمل لوسین باعث پایین آوردن گلوکز خون می گردد. این عملکرد می تواند برای بیماران مبتلا به دیابت و هیپوگلیسمی ( افت قند خون) ایجاد مشکل کند.

سوالات متداول

آیا تخم مرغ سرشار از لوسین است؟

در تخم مرغ اسید آمینه لوسین موجود می باشد. ولی مقدار آن نسبت به گوشت کمتر می باشد.

آیا لوسین می تواند فشار خون را بالا ببرد؟

خیر. لوسین تثبیت کننده فشار خون می باشد. در برخی مواقع هم باعث پایین آوردن گلوکز خون و کاهش قند خون می گردد.

آیا لوسین مهمترین BCAA است؟

سه اسید آمینه شاخه دار در مکمل BCAA وجود دارد. که لوسین تنها اسید آمینه ای است که باعث افزایش سنتز پروتئین می گردد. بنابراین برای افزایش کارایی عملکرد ورزشکاران بهتر است که مکمل لوسین را به تنهایی استفاده کنند.

کدام نوع پروتئین بیشترین میزان لوسین را دارد؟

در پروتیئن هایی مثل گوشت ها (مانند ماهی، مرغ و بوقلمون) و سویا بیشترین مقدار لوسین را دارند.

فاطمه سعادت

پست های مرتبط

روغن کنجد و فواید درمانی آن

دانه کنجد بالاترین میزان روغن را در بین دانه‌‌‌های روغنی گیاهی مثل:…

ویتامین D – نحوه مصرف – عوارض و منابع اصلی

ویتامین دی نوعی پروهورمون (هورمون استروئیدی) است. بر خلاف ویتامین‌های دیگر، تنها…

مکمل کربوهیدرات، معرفی فواید جادویی و عوارض مصرف

مکمل‌های کربوهیدارت، منابع غذایی سرشار از انرژی هستند که امروزه مصرف آن‌ها…

دیدگاهتان را بنویسید