صفحه اصلی > تغذیه و مکمل ها و مکمل های بدنسازی : مقایسه کازئین و وی پروتئین و نحوه استفاده و مزایای آن‌ها

مقایسه کازئین و وی پروتئین و نحوه استفاده و مزایای آن‌ها

مقایسه مکمل کازئین و وی پروتئین

اگر تا بحال به باشگاه‌های ورزشی مراجعه کرده باشید احتمالا نام مکمل‌های پروتئینی را زیاد شنیده‌اید. اکثر مربی‌‌های بدنسازی، این پودرها را برای داشتن ماهیچه‌های پرحجم و زیبا توصیه می‌کنند. تنوع این پودرها بسیار زیاد است اما در این میان، کازئین و پروتئین وی از شهرت زیادی برخوردار هستند که در این کطلب به مقایسه کازئین و وی پروتئین و نحوه استفاده آنها اشاره شده است.

شیر، از دو پروتئین کازئین و وی تشکیل شده است. پروتئین وی و کازئین هر دو، محصول جانبی تولید پنیر هستند. در حین تهیه پنیر، برخی آنزیم‌ها به شیر داغ اضافه می‌شوند که باعث دلمه کازئین در شیر یا تبدیل به حالت جامد و جدا شدن مایع می‌شود. ورزشکاران معمولاً از وی پروتئین به عنوان مکمل، در کنار تمرینات مقاومتی، برای بهبود سنتز پروتئین ماهیچه‌ها و رشد توده عضلانی بدون چربی استفاده می‌کنند. اما این پروتئین چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟ کازئین چه تفاوتی با پروتئین وی دارد و برای چه منظوری استفاده می‌شود؟ برای دانستن هر آنچه نیاز است در مورد پروتئین وی و کازئین بدانید در ادامه این مطلب کافه نبض با ما همراه باشید.

پروتئین وی چیست؟

پروتئین وی، مخلوطی از پروتئین‌های جدا شده از قسمت مایع شیر است که در حین تولید پنیر جدا می‌شود. وی، در قسمت آبکی شیر یافت می‌شود. هنگام تولید پنیر، قسمت‌های چرب شیر سفت می‌شود و وی، به عنوان محصول جانبی از آن جدا می‌شود. پس از جدا شدن وی در طول تولید پنیر، آب پنیر مراحل مختلف پردازش را طی می‌کند تا به چیزی تبدیل شود که مردم آن را به عنوان پروتئین وی می‌شناسند.

پروتئین وی، دارای طیف وسیعی از اسیدهای آمینه شاخه‌دار ضروری سریع الجذب، پپتیدهای عملکردی، ایمونوگلوبولین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها است. مطالعات متعدد نشان می‌دهد که می‌تواند به شما در افزایش قدرت، افزایش عضله و کاهش مقدار قابل توجهی از چربی بدن کمک کند. با این حال، وی، چیزی فراتر از پروتئین بوده و شامل بسیاری از مواد مغذی دیگر که برخی از آن‌ها دارای اثرات بیولوژیکی قوی هستند، می‌باشد. پروتئین وی، به تنهایی طعم خوبی ندارد، به همین دلیل معمولاً طعم‌دار می‌شود. پودرهای با طعم شکلات، وانیل و توت فرنگی محبوب هستند.

اغلب افراد عادی که در تامین ریزمغذی پروتین در رژیم غذایی شان مشکل دارند، از این مکملها استفاده می کنند.

پودر کازئین چیست؟

پروتئین کازئین، پروتئینی است که در شیر یافت می‌شود و به شیر، رنگ سفید می‌دهد. شیر گاو از 80 درصد پروتئین کازئین تشکیل شده است و پروتئین کازئین علاوه بر شیر، در ماست، پنیر، شیر خشک نوزادان و همچنین در انواع مکمل‌های غذایی یافت می‌شود. کازئین دارای پیوندهای پپتیدی ناشکسته است و سرشار از L- گلوتامین و آمینو اسیدهای زنجیره‌ای شاخه‌دار (BCAA) می‌باشد که تمام اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن را برای عضله‌سازی در اختیار بدن قرار می‌دهد. پروتئین کازئین، کندتر از سایر پروتئین‌ها هضم می‌شود، بنابراین ممکن است در کاهش اشتها و افزایش احساس سیری بهتر عمل کند. کازئین به دو شکل کازئین میسلاری و به عنوان کازئینات کلسیم وجود دارد که به دو روش مختلف از شیر به دست می‌آید.

افزایش رشد عضلات را در کنار تعداد زیادی از منافع دیگر، برای کازئین گزارش کرده‌اند.

ترکیبات کازئین و پروتئین وی

پروتئین وی و کازئین، در مورد داده‌های تغذیه‌ای کمی با یکدیگر متفاوت هستند.

یک پیمانه استاندارد (31 گرم یا 1.1 اونس) پروتئین وی حاوی:

  • کالری: 110
  • چربی: 1 گرم
  • کربوهیدرات: 2 گرم
  • پروتئین: 24 گرم
  • آهن: 0٪ از منبع مصرف روزانه (RDI)
  • کلسیم: 8% از RDI

یک پیمانه استاندارد (34 گرم یا 1.2 اونس) پروتئین کازئین حاوی:

  • کالری: 120
  • چربی: 1 گرم
  • کربوهیدرات: 4 گرم
  • پروتئین: 24 گرم
  • آهن: 4 درصد از RDI
  • کلسیم: 50 از RDI

به خاطر داشته باشید که این داده‌های تغذیه‌ای ممکن است بسته به محصول خاصی که خریداری می‌کنید متفاوت باشد، بنابراین حتما برچسب‌های مندرج بر روی محصول را با دقت مطالعه کنید.

منابع تامین‌ کننده پروتئین وی

منبع تامین کننده پروتئین وی، عمدتا، محصولات لبنی نظیر شیر گاو و بز، پنیر و ماست است. اما این پروتئین در مواد غذایی دیگری نیز یافت می‌شود. پروتئین وی ممکن است در محصولاتی یافت شود که انتظار آن را ندارید. منابع حاوی پروتئین وی، شامل موارد زیر است:

  • محصولات پخته شده، شامل کراکر، کلوچه و نان
  • سس سالاد
  • امولسیفایرها
  • فرمول‌های تغذیه‌ای شیرخوار
  • فرمول‌های تغذیه پزشکی

پروتئین وی موجود در این محصولات می‌تواند به اشکال معروف به وی معدنی، وی شیرین، وی اسیدی یا فرم‌های کاهش‌ یافته باشد. فرم‌های کاهش‌ یافته و وی معدنی، فرم‌هایی هستند که در مکمل‌های ورزشی استفاده می‌شوند.

مزایا و فواید کازئین و پروتئین وی

در این بخش به برخی مزایای ویژه کازئین و پروتئین وی و مقایسه آنها پرداخته شده است.

با مقایسه پروتیین و کازئین میتوانید بهترین پودر مناسب برای وزرش های بدنسازی انتخاب کنید.

پروتئین وی

فایده اصلی پروتئین وی این است که به شما این امکان را می‌دهد تا به سرعت، نتایج تمریناتی را که در باشگاه انجام می‌دهید، به دست آورید. این اثر به این دلیل است که بدن شما می‌تواند آن را در 20 دقیقه تجزیه کرده و جذب کند. بنابراین بدن شما می‌تواند سریع‌تر ماهیچه تخریب شده در حین تمرین را بازسازی و رشد دهد.

پروتئین‌های موجود در آب پنیر، ایمونوگلوبولین نامیده می‌شوند و برای حمایت از سیستم ایمنی، عمل می‌کنند. آن‌ها همچنین به حرکت ویتامین A در سراسر بدن و جذب آهن در جریان خون کمک می‌کنند. ایمونوگلوبولین‌های موجود در آب پنیر، به ویژه لاکتوفرین، دارای خواص ضدمیکروبی هستند که رشد ویروس‌ها و باکتری‌های مضر را کند کرده و حتی آن‌ها را از بین می‌برد. مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی نشان می‌دهد که پروتئین وی اثر آنتی اکسیدانی نیز دارد که می‌تواند رشد سرطان و تومورها را مهار کند.

پروتئین کازئین

کازئین حاوی پروتئین‌های خاصی به نام پپتیدهای فعال زیستی است. این پروتئین‌ها به بهبود واکنش‌های گوارشی و ایمنی بدن کمک می‌کنند. علاوه بر این، این پپتیدها به مواد معدنی مانند فسفر و کلسیم متصل شده و باعث هضم بهتر می‌شوند. آن‌ها همچنین فشار خون را در برخی افراد کاهش می‌دهند. پپتیدها مانند داروهایی که برای فشار خون بالا استفاده می‌شوند، مانند مهارکننده‌های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین (ACE) عمل می‌کنند.

برخی از پپتیدهای لیپوزومی در کازئین نیز مورد مطالعه قرار گرفته و تصور می‌شود که دارای خواص آنتی‌اکسیدانی هستند. آن‌ها همچنین ممکن است برای مبارزه با آثار مخرب رادیکال‌های آزاد موثر هستند. پروتئین کازئین، سطح اسید آمینه شما را به اندازه پروتئین آب پنیر بالا نمی‌برد. اما سرعت تجزیه پروتئین‌ها در بدن شما را کند می‌کند. این روند، از توده عضلانی شما محافظت کرده و احساس سیری طولانی‌تری ایجاد می‌کند که برای مهار گرسنگی شبانه شما عالی است.

کاهش چربی، کاهش فشار خون، کنترل سطح قند خون، ایجاد سیری بین وعده‌های غذایی، جلوگیری از ریزه‌خواری، افزایش قدرت و ایجاد توده عضلانی و افزایش متابولیسم نیز از فواید مشترک پروتئین وی و کازئین است.

نحوه مصرف پروتئین وی و کازئین

هر کدام از پودرهای پروتئین وی و کازئین را می‌توانید با آب یا شیر مخلوط کرده و میل نمایید. مخلوط کردن با شیر باعث می‌شود که پروتئین مصرفی (به ویژه در صورت مصرف کازئین) غلیظ‌‌تر شود. در صورت امکان، به جای قاشق، پودر پروتئین و مایع را با همزن برقی مخلوط کنید. انجام این کار، باعث قوام مناسبتر و پراکندگی یکنواخت پروتئین خواهد شد.

همیشه ابتدا مایع را اضافه کنید، سپس پروتئین را با توجه به جدول مندرج بر روی بسته‌بندی محصول، به آن اضافه کنید. این کار باعث می‌شود پروتئین، به ته ظرف شما نچسبد.

استفاده از این نوع محصولات می‌تواند به ورزشکار کمک کند تا در مدت زمانی کوتاه‌تر به هدف نهایی خود دست یابد و در تمرینات و مسابقات با آمادگی جسمانی بهتری حضور پیدا کند.

بهترین زمان مصرف

با توجه به فواید و مزایای استفاده از کازئین و وی پروتئین خوب است درباره بهترین زمان مصرف آنها نیز اطلاعات دقیقی را کسب کنید. در ادامه به زمان مناسب استفاده از کازئین و وی پروتئین

پروتئین وی

پروتئین وی، یک پروتئین فعال زیستی از تمام آنالوگ‌های پروتئینی است که دارای سرعت جذب بالایی می‌باشد. این باعث می‌شود یک پروتئین ایده‌آل برای بازیابی بعد از تمرین باشد. وقتی ورزش می‌کنید، استرس بالایی را به بدن خود وارد می‌کنید که در واقع باعث آسیب به عضلات و بافت شما می‌شود.

تغذیه مناسب بعد از تمرین باعث ترمیم بافت‌ها شده به طوری که منجر به رشد ماهیچه‌ها می‌شود. با مصرف یک پروتئین سریع‌الجذب مانند پروتئین وی بلافاصله بعد از تمرین، اسیدهای آمینه مورد نیاز برای ترمیم و رشد ماهیچه‌ها را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهید. در واقع، هرچه زودتر بتوانید پروتئین وی را بعد از تمرین مصرف کنید (تا دو ساعت پس از تمرین ورزشی)، نتیجه بهتری خواهد داشت.

کازئین

شما می‌توانید پروتئین کازئین را هر زمان که می‌خواهید و با هر وعده غذایی مصرف کنید. هضم این پروتئین بیشتر از پروتئین وی زمان می‌برد، بنابراین به سیری طولانی مدت شما کمک می‌کند. مصرف کازئین بعد از تمرین موجب تغذیه ماهیچه‌ها برای رشد، قبل از خواب موجب سیری شما در طی خواب شبانه، بلافاصله پس از بیدار شدن موجب افزایش انرژی و نیم ساعت قبل از خواب موجب تغذیه ماهیچه‌ها برای بهبود عملکرد ورزشی خواهد شد.

سوالات رایج

در این بخش مطلب به برخی سوالات کاربران داروپلاس درباره فواید و مقایسه کازئین و وی پروتئین پاسخ داده شده است. چنانچه شما نیز تجربه استفاده از این محصولات را دارید می‌توانید در بخش نظرات با ما و دیگر کاربران داروپلاس مطرح کنید.

از کجا بفهمیم پروتئین وی اصل است؟

با محبوبیت روزافزون پروتئین وی بین بدنسازان و ورزشکاران، عده‌ای از سودجویان، دست به تولید نوع تقلبی این پروتئین زده و آن را در قالب نوع اصلی، به بازار وارد کرده‌اند. ضرر این نوع پروتئین‌های تقلبی، غیر قابل جبران بوده و حتی ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری برای مصرف‌کننده به همراه داشته باشد. به همین منظور، در ادامه، 9 نکته برای شناسایی نوع اصلی پروتئین وی را به شما معرفی خواهیم کرد:
بافت: شما می‌توانید بی نظمی‌هایی را در بافت پودرهای پروتئینی تقلبی مشاهده کنید که بیشتر مانند گچ خرد شده می‌باشد تا پودرهای ویتامین.
اثرات جانبی: مکمل‌های پروتئینی تقلبی، شامل عناصر یا اجزای جایگزین ارزان‌تر هستند که می‌تواند به بدن آسیب برساند. بنابراین، اگر بعد از مصرف پودر پروتئین وی، هر گونه تأثیر بدی بر بدن مشاهده کردید، این نشانه قطعی تقلبی بودن پودر پروتئین است.
انحلال پذیری: پروتئین وی اصلی، به راحتی در شیر یا آب حل می‌شود اما در نوع تقلبی، به سختی در مایع، قابل حل می‌باشد.
طعم: مطمئناً هر زمان که مواد اولیه هر محصولی دستکاری شود، طعم آن نیز تغییر می‌کند. بررسی طعم، کافی است تا مشخص شود که محصول، اصلی است یا خیر.
بسته بندی: پودرهای پروتئینی تقلبی، حاوی برچسب‌ها و شیشه‌های نامرغوب برای صرفه‌جویی در هزینه هستند.
بارکد: با اسکن بارکد در محصول اصلی، وب سایت، تمام اطلاعات مربوط به تاریخ تولید، تاریخ بسته‌بندی و اجزای آن نمایش داده می‌شود. در حالیکه محصول تقلبی، قادر به اسکن بارکد نخواهد بود.
چاقی: پودر تقلبی پروتئین وی، باعث چاقی شما در یک بازه زمانی محدود، از طریق افزایش گرسنگی و احتباس آب می‌شود.
مجوز و شماره ثبت FSSAI: اگر هیچ شماره FSSAI به منظور مجوز و ثبت نام، بر روی بسته‌بندی محصول وجود نداشته باشد، محصول جعلی است.
تفاوت در قیمت: پودرهای اصلی پروتئین وی غالبا قیمت بالایی دارند بنابراین قیمت پایین یک محصول پودر پروتئین وی، دلیلی جز تقلبی بودن، نخواهد داشت.

آیا پروتئین وی باعث ریزش مو می‌شود؟

در پروتئین وی، مقادیر بسیار زیادی آمینواسید زنجیره‌ای شاخه‌دار از جمله BCAA وجود دارد که برای سنتز پروتئین ماهیچه، ضروری است. یکی از اثرات سطوح بالای BCAA، افزایش سطح تستوسترون است. این هورمون به دهیدروکسیتستوسترون (DHT) تجزیه شده و باعث ریزش مو و طاسی می‌شود. دانشمندان معتقدند که سطح بالای تستوسترون، به ویژه در مردان، می‌تواند منجر به ریزش مو شود. بنابراین بالا رفتن دوز این پروتئین در بدن، در نتیجه مصرف بیش از حد پروتئین وی و یا مصرف همزمان آن همراه با مکمل‌های دیگر حاوی پروتئین می‌تواند منجر به ریزش مو شود.

پروتئین وی از کجا بخریم؟

همانطور که بالاتر هم اشاره شد، وجود پروتئین وی تقلبی با قیمت بسیار پایین‌تر در بازار باعث شده است تا افراد، برای خرید این محصولات، وسوسه شده و دچار عوارض جانبی جبران‌ناپذیری شوند. بنابراین بسیار ضروری است که پروتیئن وی از مراکز قابل اطمینان خریداری شده تا از اصالت و کیفیت آن اطمینان حاصل شود.

فاطمه سعادت

پست های مرتبط

روغن کنجد و فواید درمانی آن

دانه کنجد بالاترین میزان روغن را در بین دانه‌‌‌های روغنی گیاهی مثل:…

ویتامین D – نحوه مصرف – عوارض و منابع اصلی

ویتامین دی نوعی پروهورمون (هورمون استروئیدی) است. بر خلاف ویتامین‌های دیگر، تنها…

مکمل کربوهیدرات، معرفی فواید جادویی و عوارض مصرف

مکمل‌های کربوهیدارت، منابع غذایی سرشار از انرژی هستند که امروزه مصرف آن‌ها…

دیدگاهتان را بنویسید