صفحه اصلی > تغذیه و مکمل ها و خواص مواد غذایی : ده فایده زنجبیل و خواص بینظیر زنجبیل در درمان بیماری‌ها

ده فایده زنجبیل و خواص بینظیر زنجبیل در درمان بیماری‌ها

زنجبیل یا (ginger) نوعی گیاه گل دهنده متعلق به جنوب شرقی آسیا، یکی از خوش طعم ترین و مفیدترین ادویه‌هایی روی زمین است که خواص اعجاب‌انگیزی دارد. ریزوم (قسمت زیر زمینی ساقه) بخشی است که معمولاً به عنوان ادویه استفاده می‌شود. اغلب به آن ریشه زنجبیل یا به زبان ساده، زنجبیل گفته می‌شود.

زنجبیل را می‌توان به صورت تازه، خشک شده، پودر شده یا به عنوان روغن یا آب استفاده کرد و کاهی اوقات به غذاهای فرآوری شده و آرایشی نیز اضافه می‌شود.

این گیاه دارویی را هر گونه که مصرف کنید، حامل بیشمار خواص درمانی می‌باشد. در این مطلب کافه نبض قرار است به طور اختصاصی شما را با ویژگی‌های خارق العاده این ماده غذایی بی‌نظیر آشنا سازیم.

زنجبیل چه نوع گیاهی است؟        

زنجبیل که در زبان کهن پارسی از آن با عنوان «شنگویر» یاد کرده‌اند، یک گیاه رستنی و گل دار از خانواده Zingiber officinale به شمار می‌آید.

این گیاه از تیره زنجبیلیان علفی است که بیشتر گونه‌های آن در جنوب شرقی آسیا و برخی از مناطق استوایی می‌رویند.

زنجبیل نوعی گیاه خوراکی و دارویی است که به صورت‌های مختلفی چون ادویه، خشک‌شده، روغن نیز وجود دارد و موارد مصرف بسیاری در آشپزی، درمان و فراورده‌های بهداشتی و آرایشی پیدا کرده است.

خواص زنجبیل آنچنان متنوع و زیاد است که فهرست کردن آن‌ها نیز دشوار است. برای نمونه می‌توان به مواردی اشاره کرد که زنجبیل می‌تواند به عنوان موارد زیر استفاده شود:

  • ضد احتقان طبیعی
  • ضد التهاب
  • ضد باکتری
  • لخته کننده خون
  • دفع‌کننده سموم بدن
  • بهبوددهنده گردش خون
  • دفع‌کننده سموم کبد
  • کاهش‌دهنده دردهای عضلانی
  • بهبود دهنده شکم درد
  • درمانگر سردردهای مزمن
  • بالابرنده سیستم ایمنی بدن
  • کاهش‌دهنده کلسترول
  • رفع کننده نفخ معده
  • کنترل‌کننده قند خون
  • کمک به درمان سندروم روده تحریک‌پذیر

می‌بینید که این ریشه گیاهی کاملاً ساده چقدر می‌توان مفید و با ارزش باشد و هر کسی که مصرف آن را در دستور غذایی خود قرار دهد و یا در روز یک فنجان چای زنجبیل میل کند، تا حد زیادی می‌تواند از بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها در امان باشد.

زنجبیل با افزایش ترشح بزاق دهان و آنزیم های مجرای گوارشی، به هضم و جذب مواد غذایی کمک می کند.

خواص درمانی زنجبیل برای انواع بیماری‌ها 

برخی از خواص باورنکردنی زنجبیل به شرح زیر است:

  • از مهم‌ترین خواص زنجبیل اثرات درمانی آن در درمان التهابات مغزی و پیشگیری از بیماری آلزایمر است. در سال 2001 ثابت شد که زنجبیل به دلیل برخورداری از آنتی اکسیدان های قوی مثل «شوگائول» می‌تواند از پیشرفته‌تر شدن بیماری آلزایمر و از بروز زودرس آن جلوگیری کند.
  • زنجبیل از زمان‌های دور به عنوان یک داروی ضد التهاب موثر استفاده می‌شده است. این ماده با مسدود کردن آنزیم های «کوکس» مانع تولید مواد شیمیایی التهاب‌زا «لوکوترینم» و «پروستاگلاندین» در سلول‌ها می‌شود.
  • زنجبیل را از دوران باستان در مناطقی مانند ایران، هند، چین و یونان به عنوان ماده از بین برنده نفخ و دارویی طبیعی برای هضم بهتر غذا مورد استفاده قرار می‌دادند.
  • از دیگر خواص زنجبیل، می‌توان به تأثیر شگرف آن در کاهش وزن و کنترل لاغری یاد کرد.
  • کاهش سطح قند خون و مبارزه با بیماری دیابت از دیگر خواص زنجبیل هست.
  • تسکین دهندگی دردهای ماهیچه‌ای  با استفاده از روغن زنجبیل و همین طور کم کردن دردهای شکمی پس از زمان از دیگر فواید زنجبیل هست
  • تحقیقات پزشکی نشان داده که ماده‌ای موسوم به « جینجرول» که در زنجبیل زیاد یافت می‌شود خاصیت ضد سرطانی دارد و عصاره آن کمک شایانی به بهبود بیمارانی که دچار سرطان روده بزرگ هستند، می‌کند. همچنین مطالعات محدودی در زمینه اثرگذاری زنجبیل بر درمان  سرطان تخمدان، سرطان سینه و پانکراس وجود دارد.
  • خواص زنجبیل در بهبود آنفولانزا و سرماخوردگی یکی دیگر از خواص بی‌شمار زنجبیل را به ما نشان می‌دهد.
  • زنجبیل می‌تواند به عنوان یک داروی ضد قارچ عمل کند، بله ، این ریشه خوراکی از رشد قارچ‌های مانند «کاندیدا آلبیکانس» که باعث بروز بیماری‌های خطرناکی مثل برفک دهان و واژینیت قارچی می‌شوند، جلوگیری کند.
  • در مواقعی زنجبیل را برای کاهش استرس و حتی جهت مشکلات و ضعف‌های عصبی نیز تجویز می‌کنند.

تاثیر زنجبیل بر فشار خون

زنجبیل به دلیل خواص اعجازآوری که دارد، نامی آشنا برای افرادی است که مشکل فشارخون دارند.

وجود دو ماده مهم در زنجبیل، با نام‌های جینجرول ( از مواد مهم مغذی در زنجبیل است که تأثیر زیادی در کاهش رشد سلول‌های سرطانی دارد) و شوگاول (کاهش‌دهنده التهاب ریه و یک ضد سرفه طبیعی) تأثیر بسیار زیادی در کنترل فشارخون در افرادی دارد که به این عارضه مبتلا هستند، دارد.

مصرف زنجبیل برای بیمارانی که دارای مشکل فشار خون هستند، می‌تواند با گشاد کردن عروق به کاهش فشارخون آنها کمک کند.

فواید بی‌نظیر زنجبیل و دیابت  

همان طور که گفته شد زنجبیل حاوی موادی چون گینجرول، زینگرون، پارادول، شوگاول است. وجود این مواد فعال در سطح خون می‌توانند به بیماران دیابتی کمک فراوانی کنند.

از جمله فواید این گیاه دارویی برای درمان دیابت و قند خون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل سطح قند خون
  • تسهیل در سوخت و ساز گلوکز و افزایش سطح تحمل گلوکز در بدن
  • پایین آوردن سطح مقاومت به انسولین تا 5/10 درصد
  • تعامل با گیرنده‌های سروتونین و بالا بردن ترشح انسولین در خون
  • کاهش سطح چربی‌های مختلفی چون: تری گلیسیرید، کلسترول و پروتئین‌های چگال پایین
  • مبارزه با اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد

خواص زنجبیل برای لکه بینی و دوران قاعدگی

اگر در دوران قاعدگی فردی دچار خونریزی‌های شدید و لکه بینی شود نشانه بروز یک مشکل در رحم تخم‌دان‌های وی است.

لکه بینی می‌تواند نشانه بارداری یا یائسگی باشد و آن را باید بسیار جدی گرفت. یکی از راه‌حل‌هایی که در طب سنتی برای درمان این مشکل ارائه می‌شود، استفاده از زنجبیل تازه در مصارف غذایی است. زنجبیل به دلیل برخورداری از آنتی اکسیدان‌های قوی کمک شایانی به درمان این مشکل می‌کند.

 فواید زنجبیل برای پوست صورت

وجود آنتی اکسیدان های بسیار قوی در زنجبیل، یکی از بهترین راه‌های درمان برای مشکلات پوستی از قبیل ( لکه‌های زخمی، اکزوما، چین و چروک و…) می‌باشد.

برای بهره‌مندی از خواص زنجبیل برای پوستتان می‌توانید از روغن یا عصاره آن به صورت موضعی استفاده کنید.

اگر روغن زنجبیل در دسترس ندارید ریشه تازه زنجبیل را خُرد کرده و با مقداری یخ مخلوط‌ کنید و بر لک‌ها و زخم‌هایتان ضماد کنید. این کار را باید به مدت یک ماه و مرتب انجام دهید تا تأثیرات فوق‌العاده آن را مشاهده کنید.

خواص زنجبیل در طول بارداری و قبل از آن

استفاده از زنجبیل اگر چه در دوران بارداری مزایایی دارد اما در کنار این مزایا معایبی را نیز به همراه دارد.

در زیر به مزایا و معایب استفاده از زنجبیل در دوران بارداری اشاره می‌کنیم:

مزایا:

  • بهبود حالت تهوع زنان باردار
  • کاهش سطح کلسترول خون
  • افزایش سیستم ایمنی بدن مادر و جنین
  • بهبود در گردش خون مادر

معایب:

  • برای افرادی که سابقه لختی خون، خون‌ریزی واژینال، دیابت و سقط جنین دارند، خطرناک است.
  • اگر سابقه دیابت در بارداری وجود داشته باشد مصرف زنجبیل توصیه نمی‌شود.
  • مصرف خودسرانه و بیش از اندازه زنجبیل می‌تواند منجر به سقط‌ جنین و یا خون‌ریزی شود که این امر برای جنین و بدن خود مادر خطرناک است.

فواید شگفت انگیز زنجبیل برای معده

یکی از مهم‌ترین خواص زنجبیل که گاها آن را با همین خاصیت نیز می‌شناسند، تأثیر آن بر هضم بهتر غذا و جلوگیری از نفخ شکم است.

همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی آن باعث شده که در بسیاری از مناطق همچون امریکا، برای درمان سوزش و ریفلاکس معده از چای زنجبیل استفاده کنند، که درمانی بسیار اثربخش هست.

خوردن یک لیوان چای زنجبیل بعد از غذا به راحتی می‌تواند باعث دفع گاز معده و عوارض نفخ شکم شود. علاوه بر این وجود ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی در این گیاه دارویی باعث می‌شود تا آن را برای از بین بردن سموم و باکتری‌ها معده نیز استفاده کنند.

برای درمان کبد چرب خود چای زنجبیل بنوشید.

خواص درمانی زنجبیل برای کبد چرب

پزشکان بیماری کبد چرب را معمولاً یک بیماری خاموش می‌دانند. به این خاطر که تا زمانی که ذرات چربی بخش اعظم سلول‌های کبدی را نگرفته باشد، این بیماری عوارض خود را نمایان نمی‌کند.

بررسی علل ابتلا به کبد چرب مجال دیگری می‌طلبد و به طور کل در اینجا می‌توان گفت که رژیم غذایی نامناسب و سبک زندگی نادرست تأثیر چشم‌گیری در ابتلا به این بیماری دارد.

اما اجازه دهید یکی از راه‌های مقابله موثر با این بیماری سخت و شایع را برایتان بیان کنیم. زنجبیل خواص و فواید بسیاری برای پاکسازی کبد و کمک به درمان کبد چرب دارد.

بر اساس آنچه محققان گفته‌اند، مصرف بسیاری از گیاهانی که خاصیت دارویی دارند در درمان کبد چرب موثر است. یکی از این گیاهان، زنجبیل است.

زنجبیل باعث می‌شود که گردش خون به نحو بهتری صورت گیرد و چربی‌های موجود در خون کمتر جذب کبد شوند.

این گیاه با افزایش متابولیسم( سوخت و ساز) بدن باعث می‌شود که چربی‌های کمتری جذب و بیماران احساس بهبود بیشتری را تجربه کنند.

فواید زنجبیل برای مو و سلامت آن

همان طور که در ابتدای نوشته گفتیم، یکی از شایع‌ترین استفاده‌های زنجبیل، برخورداری از فواید آن در وسایل بهداشتی و آرایشی است.

حال می‌خواهیم بگوییم که چرا زنجبیل چنین کاربردی دارد. خیلی ساده ، وجود آنتی اکسیدان ها و روغن‌های فرار در زنجبیل تأثیر شگرفی بر رشد بهتر و سریع تر موها و ابروها دارد.

از آنجایی که مصرف زنجبیل باعث افزایش در گردش خون  می‌شود، سرعت گردش خون در فولیکول‌های مو هم افزایش پیداکرده و منجر به رشد سریع‌تر مو می‌شود.

خاصیت درمانی زنجبیل و سرماخوردگی

یکی از خواص خارق العاده زنجبیل این است که می‌تواند همچون یک آنتی هیستامین طبیعی عمل کند و جلوی احتقان بینی را بگیرد.

زنجبیل خاصیتی ضدباکتریایی دارد و می‌تواند در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا از شما محافظت کند. پس توصیه می‌شود که در زمان ابتلا به این بیماری‌ها از نوشیدن چای زنجبیل همراه با عسل و لیموترش غافل نشوید.

ترکیب عسل و این گیاه دارویی طول درمان شما را کوتاه تر می‌کند و علائمتان را کاهش می‌دهد.

ماده «دکونژستان» موجود در زنجبیل، ماده‌ای قوی در رفع احمقان بینی و مبارزه با ویروس است. پس توصیه می‌شود که در زمان ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی از چای زنجبیل همراه با لیمو و عسل بنوشید.

معجون زنجبیل، عسل و لیمو بهترین درمان خانگی سرماخوردگی و آنفولانزاست.

بهترین راه درمان سر درد با زنجبیل

یکی از فواید زنجبیل همان طور که بدان اشاره هم شده، تأثیر آن در کاهش سر دردهای میگرنی است. اگر شما از جمله افرادی هستید که از این مشکل رنج می‌برید بهتر است که مصرف زنجبیل را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.

استفاده از حدود یک سوم قاشق مرباخوری پودر زنجبیل در چای یا آب جوش و نوشیدن آن و یا مصرف این گیاه به صورت تازه در وعده‌های غذایی می‌تواند بعد از گذشت مدتی کوتاه به بهبود سردردهای شما کمک شایانی کند.

آیا مصرف زنجبیل برای لاغری موثر است؟       

یکی از خواص جالب توجه زنجبیل، تاثیرش برای حفظ لاغری و کاهش وزن می‌باشد. چاقی یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که در سراسر جهان افراد زیادی را با عوارضی چون فشارخون بالا، کلسترول، دیابت ،سکته قلبی و …  مواجه می‌کند.

طبق تحقیقات به عمل آمده مصرف زنجبیل به هر شکل ( ادویه، چای زنجبیل، کپسول های خوراکی و…) می‌تواند با تأثیری که بر کاهش اشتهای شما داشته باشد، میزان مصرف خوراکی‌ها و به خصوص مواد قندی و چربی‌ها را تا میزان زیادی در شما کاهش داده و باعث لاغرتر شدن و کنترل عوارض چاقی شود. 

زنجبیل به دلیل مهار محدود دوپامین باعث می‌شود اشتهای افراد چاق کنترل شده و کم تر به سمت مصرف غذا ( به خصوص غذاهای چرب) بروند. همین امر در دراز مدت باعث کاهش وزن لاغرتر شدن آن‌ها می‌شود. این موضوع برای خانم‌هایی که علاقمند به تناسب اندام خود هستند بسیار حائز اهمیت است.

مصرف زنجبیل در کنار ورزش روزانه می‌تواند شما را به لاغری دلخواهتان برساند. 

خواص دارویی زنجبیل و دارچین 

از جمله مهمترین خواص زنجبیل به همراه دارچین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترشح آنزیم های سیستم گوارش، به کمک زنجبیل آسان شده و به هضم بهتر غذا کمک می‌کند.
  • تسکین‌دهنده دردهای دوران قاعدگی
  • رفع سوءهاضمه، درمان‌کننده افسردگی و بی‌انگیزگی جنسی
  • بادشکن معده
  • درمان‌کننده اسهال ناشی از مسمومیت‌های غذایی
  • درمان تب
  • کنترس کننده سطح کلسترول و چربی خون
  • دارویی طبیعی برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر و فراموشی

   فواید بی‌همتای زنجبیل و عسل  

ترکیب زنجبیل و عسل بسیار معجره آسا است. به این خاطر که این معجون هم جذب تمامی خواص ادویه جادویی ما را ممکن می‌سازد و هم تاثیر فوق العاده عسل را تا حد ممکن بالا می‌برد.  این معجون بی همتا یکی از بهترین خوراکی‌های صد در صد گیاهی برای از بین بردن مشکلات تنفسی است.

از دیگر خواص و فواید ترکیب زنجبیل و عسل می توان موارد زیر را نام برد:

  • به همراه فلفل سیاه درمان قوی ای برای آسم باشد.
  • از آنجایی که این ترکیب مثل یک خلط آور طبیعی عمل می‌کند می‌تواند درمان ماثری برای سرفه، تنگی نفس و گلو درد باشد
  • به سلامت قلب کمک کند.
  • ار بین برنده تهوع و استفراق باشد.
  • برطرف کننده سوءهاضمه باشد.

   برترین خواص خوردن زنجبیل ناشتا چیست؟    

تا می‌توانید زنجبیل را به صورت ناشتا، صبح ها میل کنید تا از فواید آن بیشتر بهره‌مند شوید. برخی از مهمترین خواص خوردن زنجبیل به صورت ناشتا به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • منجر به دفع سموم معده و جلوگیری از آسیب دیدن سلول‌ها می‌شود.
  • منجر به کاهش مشکلات گوارشی می‌شود.
  • به دلیل وجود فیبرهای زیادی که دارد، باعث عملکرد بهتر حرکات روده، بهبود نفخ، جلوگیری از یبوست می‌شود.
  • مانع عفونت‌های ادرای می‌شود.
  • عفونت دستگاه تناسلی و واژن را درمان می‌کند.
  • در برابر سرفه و سرماخوردگی شما را ایمن می‌کند.

ویژه‌ترین خواص زنجبیل برای مردان چیست؟

اگر آقایان این مقاله را مطالعه می‌کنند، بد نیست بدانند که زنجبیل فواید و خواص بسیاری برای آنها به همراه دارد. از جمله:

  • به دلیل وجود منگنز باعث افزایش ترشح تستوسترون در مردان افزایش توان باوری در آنها می‌شود.
  • کاهش درصد امکان ابتلا به بیماری‌هایی چون سرطان روده بزرگ، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.
  • از آنجا که در زنجبیل منگنز و پتاسیم به فراوانی یافت می‌شود باعث از بین رفتن سلول‌های سرطانی می‌شود.
  • برخی از تحقیقات در دانشگاه مریلند نشان داده است که بوی خوش زنجبیل نسبت مستقیمی با   درمان سرطان دارد و پژوهش های بیشتری در این باره در حال انجام است.

خواص زنجبیل در طب سنتی

خواص زنجبیل از نگاه طب سنتی بسیار متنوع است. از این گیاه قرن‌ها برای درمان و بهبود بیماری‌ها و بالا بردن سطح عملکرد بدن استفاده می‌شده است.

یکی از پر کاربردترین استفاده‌های زنجبیل درمان تهوع دوره بارداری است.

از مهم‌ترین فوائد زنجبیل افزایش عملکرد فرایندهای درون سلولی می‌باشد و طب سنتی نیز این را دریافته و از خواص بی نظیر آن بهره برده است.

در گذشته از این گیاه به عنوان داروی گیاهی ضد درد، ضد تهوع و استفراغ و برای جلوگیری کردن از لخته شدن خون، و پیشگیری از وقوع سکته مغزی استفاده های فراوانی می‌شده است.

آیا خاصیت زنجبیل خشک و تازه متفاوت است؟

زنجبیل تازه این خاصیت را دارد که کلسترول بد خون را کاهش دهد و به این صورت در درمان بیماری چربی خون و پیشگیری از مشکلات قلبی عروقی موثر عمل کند.

محققان دریافته‌اند که اگر زنجبیل را خشک نماییم میزان قابل توجهی شوگاول در آن ایجاد می‌شود. این ماده در پیشگیری و درمان سرطان ها کمک کننده است.

انواع فواید چای و دمنوش زنجبیل

از مهم‌ترین فوائد چای زنجبیل می‌توان به این موارد اشاره کرد:

 1. استفاده از چای زنجبیل برای لاغری

 2. استفاده از دمنوش و چای زنجبیل برای بهبود عملگرد گوارشی

3. نوشیدن چای زنجبیل برای افزایش «تروموژنیک» یا همان حرارت و افزایش سوخت و ساز بدن

4. بهره مندی از خاصیت آنتی اکسیدانی که چای زنجبیل دارد.

خواص زنجبیل و مصرف آن در آشپزی

به طور کلی مصرف زنجبیل در غذاها و خوراک‌ها بسته به سلیقه شما تنوع بسیاری دارد. مهم این است که آن را با چه هدفی مصرف می‌کنید! تنها باید به خاطر داشت که نباید روزانه بیش از 4 گرم از این ماده را مصرف کرد.

غذاهایی مانند چیکن تیکا ماسالا، ماهی زنجبیلی، خوراک زبان با سس زنجبیل و… از خوراکی‌های هستند که در سراسر جهان با نام زنجبیل گره خورده‌اند و طرفداران زیادی هم دارند.

همچین از پودر زنجبیل می‌توان به عنوان یک چاشنی و طعم دهنده قوی در انواع خوراکی‌ها استفاده کرد. معمولا از این گیاه دارویی در غذاها به خاطر طعم و بوی مطبوعی که به غذا می‌دهد، به دلیل خواص ضد تهوعی که دارد و به جهت هضم بهتر غذا استفاده می‌شود.

زنجبیل را با روغن زیتون ، فلفل قرمز خشک شده، دارچین، میخک، برگ بو و پیاز مخلوط نماییید تا سُسی لذیذ حاصل شود.

ارزش غذایی و محتویات موجود در گیاه زنجبیل

زنجبیل علاوه بر خواص درمانیش، حاوی انرژی بسیار بالایی می‌باشد. نوع تازه آن سرشار از کربوهیدرات، پروتئین و فیبر است.

اگر بخواهیم ترکیبات آن را با دقت بررسی کنیم باید بگوییم که بیش‌ترین ترکیبات درمانی زنجبیل در نوع بودار قابل اشتعال آن است. این نوع اثربخشی خارق العاده ای از خود نشان می‌دهد.

حدود 50 تا 70 درصد زنجبیل را قند، نزدیک به 3 تا 18 درصد را چربی و بقیه را اولئورزین و ترکیبات سوزاننده تشکیل می‌دهند.

وجود انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی در زنجبیل در کنار پروئئین و فیبر کافی، آن را به خوراکی با ارزش برای ما تبدیل کرده است که نمونه آن را نمی‌توان در جایی دیگر پیدا کرد.

عوارض و مضرات زنجبیل چیست؟

زنجبیل در کنار تمام فواید منحصر به فرد خود مضراتی را نیز به همراه دارد که باید از آنها آگاه بود و در صورت لزوم از مصرف زیاد آن اجتناب نمود.

در زیر به برخی از این مضرات اشاره می‌کنیم:

  • مصرف همزمان زنجبیل با داروهای فشار خون می‌تواند خطرناک باشد. به دلیل آنکه این ماده فشار خون را پایین می‌آورد، استفاده از آن با دارو توصیه نمی‌شود. به علاوه مصرف بی رویه آن ممکن است باعث بروز فشار خون بالا شود.
  • در بیشتر موارد از فواید زنجبیل در افرادی که دچار اسهال شده‌اند گفته شده است. اما به خاطر داشته باشید که بی پروایی در مصرف این ماده در فرد سالم، خود می‌تواند موجب اسهال گردد.
  • اگر چه زنجبیل را برای رفع تهوع‌های دوران بارداری تجویز می‌کنند، اما بدون توصیه پزشک اقدام به مصرف این ماده نکنید. چراکه مصرف آن در دوران بارداری حتی با دوز مصرفی 1500 میلی گرم در روز می‌تواند موجب اتفاقات ناخوشایندی مثل سقط جنین شود.
  • در دوران خونریزی زنان، مصرف زنجبیل باید با توصیه پزشک انجام شود. مشاهده شده است که برخی زنان با مصرف این ماده دچار خونریزی‌های شدیدی شده‌اند.
  • مصرف همزمان زنجبیل با داروهای قند خون خطرناک است. چرا که ممکن است با افزایش اثرات دارو و حتی «هیپوگلیسمی» (کاهش شدید قند خون) همراه شود.
  • گفته شده که زنجبیل تحریک کننده صفرا است و این از مزیت‌های زنحبیل محسوب می‌شود. اما اگر ناشتا آن را بخورید، می‌تواند معده شما را تحریک کند و آشفتگی گوارشی برایتان به بار آورد.

چه کسانی نباید گیاه زنجبیل مصرف کنند؟

برخی از موارد منع مصرف زنجبیل به قرار زیر است:

  • کودکان زیر دو سال
  • مصرف زیاد که موجب سوزش سر دل می‌شود.
  • بیماران مبتلا به سنگ کلیه باید با توصیه پزشک مصرف کنند.
  • کسانی که داروهای رقیق کننده خون مثل آسپرین و وارفارین می‌خورند.
  • افرادی که داروهای قلبی و دیابت مصرف می‌کنند.
  • کسانی که در دوران بارداری و شیر دهی هستند باید حتما با پزشک هماهنگ کنند.

سوالات متداول

در این قسمت به برخی از سوالات متداول شما در خصوص خواص و مضرات زنجبیل پاسخ خواهیم داد.

آیا زنجبیل خاصیت ضد التهابی برای درمان سرفه دارد؟

گفته شده است که زنجبیل با مسدود کردن آنزیم های «کوکس» مانع تولید مواد شیمیایی التهاب زا مثل «لوکوترینم» و «پروستاگلاندین» در سلول‌ها می‌شود.
این ماده در التهابات ریوی و داخلی بسیار موثر است. در مورد سرفه نیز زنجبیل خاصیت بند آوردن سرفه ‌ های خشک را دارد و در بسیاری از مواقع برای قطع شدن سرفه از زنجبیل یا ترکیبات آن استفاده می‌شود.

پگاه تایکندی

پگاه تایکندی،‌ فارغ التحصیل مقطع ‌کارشناسی ارشد رشته شیمی است. از سال ۱۳۹۵ فعالیت حرفه‌ای خود را در وبسایت های حوزه سلامت ، دیجیتال مارکتینگ، سینما، پزشکی، مهاجرت آغاز نموده است و ‌در حال حاضر تولید محتوا در زمینه سلامتی، معرفی داروها و محصولات آرایشی بهداشتی را به عهده دارد.
پست های مرتبط

روغن کنجد و فواید درمانی آن

دانه کنجد بالاترین میزان روغن را در بین دانه‌‌‌های روغنی گیاهی مثل:…

ویتامین D – نحوه مصرف – عوارض و منابع اصلی

ویتامین دی نوعی پروهورمون (هورمون استروئیدی) است. بر خلاف ویتامین‌های دیگر، تنها…

مکمل کربوهیدرات، معرفی فواید جادویی و عوارض مصرف

مکمل‌های کربوهیدارت، منابع غذایی سرشار از انرژی هستند که امروزه مصرف آن‌ها…

دیدگاهتان را بنویسید