صفحه اصلی > بارداری و دانستنی های پزشکی و مادر و کودک : استفاده از ژل بهداشتی بانوان در بارداری منع یا توصیه می‌شود؟

استفاده از ژل بهداشتی بانوان در بارداری منع یا توصیه می‌شود؟

با توجه به ریسک‌های عفونت و مشکلات مختلف، اهمیت حفظ سلامت و بهداشت واژن در طول زندگی و به ویژه در دوران بارداری بسیار قابل توجه است. اما سوال مهمی در این میان برای بانوان باردار وجود دارد که آیا استفاده از ژل بهداشتی بانوان در بارداری مناسب خواهد بود یا خیر؟

اگر چه پاسخ‌های متنقاضی در این خصوص داده شده است؛ اما مطابق تحقیقات صورت گرفته از منابع پزشکی، می‌توان گفت که استفاده از ژل‌های بهداشتی غیرمعطر در دوران بارداری بی‌ضرر بوده و حتی توصیه می‌شود. این ژل‌ها با تنظیم PH واژن، از بروز عفونت‌های ناشی از برهم خوردن اسیدیته جلوگیری می‌کنند.

اما در نظر داشته باشید که ژل‌های بهداشتی معطر یا دارای مقادیر زیادی شامپو، می‌توانند تحریک‌کننده و مشکل‌ساز باشند. از این روی باید در انتخاب و خرید ژل بهداشتی بانوان در دوران بارداری دقت کافی به خرج دهید. با این مقاله کافه نبض همراه شوید تا به سوالات رایج شما در این باره پاسخ دهیم.

اهمیت سلامت واژن در دوران بارداری

با توجه به این که در دوران بارداری ترشحات واژن افزایش پیدا می‌کند، لازم است که نسبت به رعایت سلامت و بهداشت این ناحیه نیز دقت نظر بیشتری داشته باشید. لازم به یادآوری است که هر گونه عفونت واژن، می‌توانید از راه گردنه رحم، به رحم رسیده و مشکلاتی را برای بارداری، جنین و جفت ایجاد کنید.

اگر چه همیشه جای نگرانی نیست، اما به هیچ وجه نمی‌توان کمترین عفونت واژن یا عفونت‌های ادراری و به طور کلی هر بیماری مربوط به ناحیه تناسلی را به ویژه در دوران بارداری نادیده گرفت.

از این روی همیشه توصیه می‌شود که چه در دوران بارداری و چه در دوران غیربارداری، نسبت به ترشحات واژن دقیق بوده و هر گونه تغییر رنگ، تغییر حالت و تغییر بو را دنبال کنید. ترشحات سالم باید رقیق، سفید یا حداکثر شیری رنگ بوده و بوی تندی نداشته باشند. ترشحات غلیظ و پنیری، ترشحات زرد رنگ یا ترشحاتی که بوی ماهی داشته باشد، نشان از عفونت‌های باکتریایی یا قارچی واژن خواهند داشت.

با استفاده از ژل بهداشتی بانوان در بارداری می‌توان زمینه‌های ابتلا به عفونت‌های قارچی و باکتریایی را به شکلی قابل توجه کاهش داد.

افزایش ترشحات واژن و شستشوی صحیح واژن

با مشاهده افزایش ترشحات واژن، نیاز به تعویض لباس زیر در موعدهای زمانی کوتاه‌تر خواهید داشت و می‌توانید با استفاده از پدهای روزانه غیرمعطر و ضدحساسیت، این موضوع را تا حدودی کنترل نمایید. همین طور در این شرایط شستشوی صحیح واژن می‌تواند در متعادل‌سازی میزان ترشحات موثر باشد.

دقت داشته باشید که تغییرات PH در محیط واژن، شرایط را برای بروز عفونت‌ها مهیا خواهد ساخت. بنابراین با استفاده از ژل‌های بهداشتی بانوان که PH واژن را متعادل‌سازی کرده و در ضمن دارای ویژگی پاک‌کنندگی بدون حساسیت و بدون عطر و رایحه نیز باشند، می‌توانید به کنترل ترشحات واژن کمک کنید.

نکته مهم: برای استفاده از ژل بهداشتی در دوران بارداری حتما با پزشک مشورت داشته باشید و محصول مورد نظر خود را با تائید پزشک، مورد استفاده قرار دهید.

فواید ژل بهداشتی بانوان در بارداری

عوامل بر سایر فواید ژل بهداشتی بانوان که بر بهداست و سلامت عمومی بانوان دارد، از جمله فواید ژل بهداشتی بانوان در بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جلوگیری از عفونت قارچی

برهم خوردن PH محیط واژن، زمینه را برای عفونت‌های قارچی نیز آماده می‌کند. معمولا این عفونت‌ها خود را به صورت تغییر حالت ترشحات واژن نشان خواهند داند. با استفاده منظم از شوینده‌های بهداشتی مخصوص بانوان، می‌توانید از بروز عفونت‌های قارچی جلوگیری کرده و همیشه PH و میزان اسیدیته واژن را در تعادل نگه دارید.

پیشگیری از عفونت باکتریایی

وجود اسید لاکتیک در محیط واژن، باعث پیشگیری از عفونت‌های باکتریایی می‌شود. در حقیقت زمانی که میزان اسیدیته واژن برهم خورده و اسید لاکتیک کمیاب ‌شود، باکتری‌ها فرصت رشد در محیط واژن را پیدا کرده و با عفونت‌های ناشی از آن‌ها روبرو خواهیم شد.

از این جهت استفاده از ژل‌های بهداشتی بانوان که حاوی اسید لاکتیک باشند، برای پیشگیری از عفونت‌های واژن باکتریایی عالی محسوب می‌شود. به علاوه دقت داشته باشید که خشک نگه داشتن واژن و رعایت دیگر نکات بهداشت و نظافت آن نیز در این حوزه مهم هستند.

توصیه می‌شود که حتما لباس زیر خود را پس از شستشو تحت حرارت اتو، سشوار یا تابش مستقیم نور آفتاب خشک کرده و سپس بلافاصله در کشو یا کمد تمیز قرار دهید.

تریکوموناس

تریکوموناس از عفونت‌های مقاربتی و انگلی به حساب می‌آید که اتفاقا رواج زیادی نیز دارد. از علائم آن می ‌توان به خارش مزمن، سوزش حین ادرار، بوی ناخوشایند و تورم اشاره کرد. در نظر داشته باشید که ابتلا به عفونت تریکوموناس در بانوان باردار موجب زایمان زودرس خواهد شد.

تریکوموناس به دلیل پروتئین تک سلولی انگلی شکل می‌گیرد و عمده علت انتقال آن از طریق رابطه جنسی با نفر آلوده است. علاوه بر این که حفظ بهداشت ناحیه تناسبی و تنظیم PH آن می‌تواند ریسک این عفونت را کاهش دهد، توجه داشته باشید که علت اصلی آن مقاربت جنسی پرخطر بوده و باید این مورد را در نظر داشته باشید.

حفظ تعادل PH واژن

همان طور که گفتیم یکی از عوامل زمینه‌ای بروز عفونت‌های ناحیه واژن، برهم خوردن تعادل PH آن است. با این حساب به راحتی می‌توان انتظار داشت که استفاده از محصولاتی که به حفظ تعادل PH واژن کمک کنند، زمینه بروز عفونت‌های باکتریایی و قارچی را کاهش دهد. از این روی استفاده از ژل بهداشتی بانوان برای حفظ تعادل واژن بسیار مهم است. PH طبیعی و نرمال واژن باید چیزی بین 3.5 تا 4.5 باشد.

کمک به جوانسازی واژن

با توجه به نرمی و طراوتی که به وسیله ژل بهداشتی بانوان در محیط واژن حاصل می‌شود، سلول‌های پوستی به راحتی ترمیم شده و از خشکی و آسیب دیدگی آن‌ها جلوگیری به عمل می‌آید. این به جوانسازی و شادابی واژن کمک کرده و رنگ پوست این ناحیه را نیز روشن‌تر و بازتر نگه می‌دارد. به این شکل نمی‌توان تنها کاربرد ژل بهداشتی بانوان را در تنظیم PH دانست.

در نهایت حتما برای استفاده از ژل بهداشتی بانوان در دوران بارداری، نظر پزشک خود را جویا شوید و به سراغ بهترین مارک ژل شستشوی بانوان بروید.

برای به حداقل رساندن ریسک ابتلا به عفونت‌های باکتریایی و حفاظت از سلامت واژن، حتما بهترین ژل بهداشتی بانوان را خریداری کرده و به شکل صحیح از آن استفاده کنید.

طریقه مصرف ژل بهداشتی بانوان

پیش از هر چیزی برای خرید ژل بهداشتی بانوان، به سراغ بهترین مارک ژل ضدعفونی بروید و حتما از برندهای مرغوب و باکیفیت استفاده کنید. ژل بهداشتی بانوان سینره از بهترین ژل‌های صدعفونی بانوان به شمار می‌آید که فرمولاسیون عالی داشته و به خوبی محیط واژن را در شرایط محافظت‌شده قرار می‌دهد. پس از آن روش استفاده از ژل بهداشتی بانوان را مطابق زیر دنبال کنید:

برای استفاده از ژل بهداشتی بانوان، ابتدا محیط واژن را به کمک دوش آب به خوبی مرطوب سازید. دقت داشته باشید که از هیچ شوینده دیگری از جمله صابون، شامپو و … استفاده نکنید. صابون و شامپو به شدت PH واژن را برهم زده و زمینه‌های عفونت‌های قارچی را فراهم می‌سازند.

به مقدار کافی (نه آن قدرها کم و نه بسیار زیاد) از ژل بهداشتی داخل گودی دست خود ریخته و به آرامی به محوطه واژن بزنید. دقت داشته باشید که برای شستشو از سمت جلو به عقب رفت و برای پیشگیری از حرکت باکتری‌های ناحیه مقعد به سمت واژن، هرگز حرکت شستشو را از عقب به جلو انجام ندهید.

پس از گذشته 2 تا 3 دقیقه، شستشوی کامل با آب ولرم انجام داده و همچنان قانون از سمت جلو به عقب را رعایت کنید. پس از خروج از حمام نیز حتما واژن را با باد سشوار ملایم خشک کنید.

مصرف ژل بهداشتی بانوان برای رعایت بهداشت و جلوگیری از عفونت و قارچ مفید است.

تفاوت ژل بهداشتی بانوان و دوشیزگان

لازم به ذکر است که تفاوت قابل ملاحظه‌ای میان ژل بهداشتی بانوان و دوشیزگان وجود ندارد، تنها در مواردی احتمالا استفاده از ژل‌های بهداشتی با میزان اسیدیته پایین‌تر برای دوشیزگان مناسب‌تر خواهد بود. اما با این همه منعی برای استفاده از ژل‌های دارای میزان اسیدیته بالاتر برای دوشیزگان وجود نداشته و هیچ گونه نگرانی از این بابت نداریم.

نکات کلیدی برای حفظ سلامت واژن در بارداری

نکات کلیدی و اصلی برای حفظ سلامت واژن در بارداری را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  1. همیشه از لباس‌های زیر نخی استفاده کنید.
  2. هر روز حتما لباس زیر خود را تعویض نمایید.
  3. در رژیم غذایی روزانه خود، از آب کافی استفاده کنید.
  4. نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های قندی را کنار بگذارید.
  5. از پوشیدن لباس زیر تنگ پرهیز نمایید.
  6. از دوش واژینال استفاده نکنید.
  7. در صورتی نیاز به استفاده از پدهای بهداشتی، انواع غیرمعطر آن‌ها را انتخاب کنید.
  8. همیشه برای شستشوی واژن، حرکت از جلو به سمت عقب داشته باشید.
  9. هر بار پس از حمام کردن، از سشوار با درجه حرارت ملایم برای خشک کردن کامل واژن کمک بگیرید.
  10. از ماست پروبیوتیک برای مقابله با شروع حملات باکتریایی و قارچی استفاده کنید.
  11. حتما در دوران بارداری تحت نظر پزشک باشید.
پس از استفاده از ژل بهداشتی بانوان در بارداری، حتما واژن را به کمک سشوار در حرارت ملایم، خشک کرده و از لباس زیر نخی و گشاد استفاده کنید.

سوالات رایج

استفاده از ژل بهداشتی بانوان در بارداری برای جنین مضر است؟

لازم به ذکر است که استفاده از ژل بهداشتی بانوان در بارداری نمی‌تواند برای جنین مضر باشد، اما در صورتی که افراط در استفاده از این ژل، به عفونت واژن منجر شود؛ این عفونت برای جنین ریسک خواهد داشت.

حسین نیرینی

پست های مرتبط

درمان موثر اسهال کودکان با این داروهای گیاهی

اسهال کودکان از وضعیت خفیف تا شدید بروز پیدا کرده و با…

پرپشت شدن ریش با چند راهکار معجزه گر گیاهی

ریش به عنوان یکی از معیارهای زیبایی در چهره آقایان محسوب میشود…

ویتامین D – نحوه مصرف – عوارض و منابع اصلی

ویتامین دی نوعی پروهورمون (هورمون استروئیدی) است. بر خلاف ویتامین‌های دیگر، تنها…

دیدگاهتان را بنویسید