صفحه اصلی > شیردهی و مادر و کودک : معرفی انواع شیر خشک، از مواد تشکیل دهنده تا بهترین برندها

معرفی انواع شیر خشک، از مواد تشکیل دهنده تا بهترین برندها

با انواع شیر خشک نوزادان آشنا شوید و بهترین نوع آن را انتخاب کنید. استفاده از شیر خشک باید متناسب با شرایط و جسم کودک دلبند شما باشد.

پزشکان به شما کمک زیادی در انتخاب انواع شیرخشک مناسب می‌­کنند. همه می‌­دانند بهترین و مناسب­‌ترین غذا کودک شیر مادر است ولی گاهی لازم است از غذاهای کمکی مانند شیر خشک استفاده کنید. معمولاً در بازار شیرخشک را با واژه لاتینی به نام لاک می‌­شناسند.

لاک به معنی شیر می‌­باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره شناخت انواع شیرخشک در ادامه مطلب با کافه نبض همراه شوید.

اهمیت شیرخشک برای نوزادان

شیر خشک گاهی برای نوزادن حکم غذای کمکی جهت سیر شدن دارد. گاهی نوزادان از گرفتن سینه مادر و شیر خوردن امتناع می‌­کنند که در این صورت استفاده از شیرخشک لازم است. بعضی از مادران به دلیل نداشتن شیر کافی و مغذی برای وزن­‌گیری نوزاد خود بنا به توصیه دکتر باید از شیر خشک استفاده کنند.

انواع مواد تشکیل دهنده شیرخشک

بیشترین ماده تشکیل­‌دهنده شیر خشک آب است. ولی از کربوهیدرات­ های مانند لاکتوز، کورن مالتو دکسترین، مواد معدنی هیدرولیز شده پروتینی هم استفاده شده است.

چربی‌های شیر خشک شامل اولئین پالم، روغن سویا، روغن نارگیل، روغن آفتابگردان، روغن آلپینا، روغن آلگال است. مواد معدنی شیر خشک نیز سیترات پتاسیم، فسفات پتاسیم،‌ کلرید کلسیم،‌ فسفات تری‌کلسیم، کلرید منیزیوم،‌ فروس سولفات،‌ زینک سولفات، کاپرسولفات، سولفات منگنز، سلنات سدیم است.

اما از جمله ویتامین‌های مهم موجود و مزایای شیرخشک می‌توان به آسکوربات سدیم، اینوزیتول­کولین، آلفاتوکوفرول استات، نیاسینامید، پنتوتنات کلسیم، ریبوفلاوین، ویتامین A، هیدروکلروین پیروکسین، مونونیترات­تیامین، اسیدفولیک، فیلوکوئینون، بیوتین، ویتامین D3، ویتامین B12 اشاره کرد.

آنزیم تیریپسین و اسیدآمینه‌های تائورین،‌ ال­کارنتین و نوکلئوتیدها هم در شیر خشک وجود دارند.

با انتخاب بهترین و مناسب ترین شیرخشک مناسب برای کودک مراقب تغدبه او باشید.

شیرخشک با شیرگاو

شیرخشک تهیه شده از شیر گاو دارای پروتین دیر هضمی برای نوزاد است.به همین دلیل برای استفاده کودک زیر یک سال پروتین‌­ها را تغییر می‌­دهند تا متناسب با معده نوزاد شود.

این شیرخشک چون با آهن غنی شده است و سرشار از ویتامین، مواد معدنی است. برای کودکان منبع تغذیه مناسبی محسوب می‌­شود.

اگر کودک شما به موقع متولد و هیچ مشکلی خاصی نداشته و دارای وزن مناسب باشد، پزشک به شما استفاده از این نوع شیر خشک را پیشنهاد می‌­دهد.

شیرخشک­ های هایپوآلرژنیک یا HA

به دلیل حساسیت بالا بعضی کودکان بخصوص کودکان زودرس، پروتین داخل شیرخشک را کوچکتر و قابل هضم‌­تر کرده­‌اند. این شیر خشک‌ها هایپوآلرژنیک نام دارند. به سه دسته با نام‌های نیمه ‌هیدرولیز، هیدرولیز و شیر خشک‌ بر پایۀ آمینواسید تقسیم می‌شوند.

این نام‌ها توضیح می­‌دهند که چگونه پروتین  داخل شیر شکسته و تبدیل به یک پروتین قابل هضم برای کودکان می­‌شود. در شیر خشک‌های نیمه‌هیدرولیز پروتئین به بخش‌های کوچکی تقسیم می‌شود.

شیرخشک‌های نیمه ‌هیدرولیز حساسیت را تاحد زیادی کاهش می­ دهد ولی این به معنی برطرف کردن کامل حساسیت نیست.

در شیر خشک‌های بر پایۀ آمینواسید، پروتئین‌ها به کوچک‌ترین واحد پروتئینی ممکن تبدیل می‌شوند. بنابراین بسته به وضعیت کودک شما ممکن است پزشک هر کدام از این شیر خشک‌ها را برای او تجویز کند.

بیشتر بخوانید:بهترین شیرخشک برای چاقی بزرگسالان

شیرخشک بر پایه­‌ی سویا

انواع شیر خشک نوزادان وجود دارد و شیر خشکی که از نشاسته ذرت یا ساکارز به همراه پروتین­‌های سویا، روغن­ های ­‌گیاهی تهیه شده است و سرشار از آهن غنی شده مناسب برای کودکان می‌­باشد. کودکانی که به شیرخشک تهیه شده از شیرگاو حساسیت دارند. این نوع شیرخشک را می‌­توانند استفاده کنند. بسیاری از کودکانی که آلرژی شیر گاو مرتبط با ایمونوگلوبولین E دارند، به پروتئین سویا هم حساسیت نشان می‌دهند. شیر خشک مبتنی بر سویا برای خانوادهای گیاه خوار مناسب است. ولی نباید بدون تجویز دکتر  اقدام به استفاده از این شیرخشک نمود.

اما علت تجویز دکتر به استفاده از شیرخشک مبتنی برسویا چیست؟

  • کمبود گذرای لاکتوز

گاهی به علت عفونت در دستگاه گوارش تحمل لاکتوز به طور موقت متوقف می‌­شود. که باعدم تحمل لاکتوز و درد دل و نفخ معده و شکم کودک همراه است و زمینه بروز مشکلاتی نظیر اسهال،استفراغ و بازگشت اسید معده به مری را فراهم می‌­سازد.

  • گالاکتوزمی

بدن فرد تحمل شکستن و تجزیه گالاکتوز را که نوعی قند موجود در بدن است را ندارد. این نوع اختلال معمولاً ارثی و نادر است.

  • کمبود مادرزادی لاکتو

بدن کودک آنزیمی که لاکتوز (نوعی قند موجود در بدن است) را تجزیه کند ندارد. و یا مقدار آن در بدن کودک کم است.

این مشکل با علائم عدم تحمل لاکتوز در بدن کودک مشخص می‌شود و ممکن است زمینه ساز مشکلات تهدیدکننده برای زندگی کودک باشد. این مسئله یک اختلال مادرزادی و بسیار نادر است.

شیرخشک گاوی بهتر است یا شیرخشک سویا

شیرخشک مبتنی بر سویا از لحاظ مواد معدنی و ویتامین مانند شیرخشک تهیه شده از شیرگاو است و هردو ی آنها سرشار از آهن غنی شده هستند.

از شیرخشک سویا در زمانی که نوزاد نسبت به پروتین‌های شیرخشک گاوی الرژی و حساسیت دارد و لاکتوز موجود درآن برای او دیرهضم می‌­باشد استفاده می‌­کنند.

گاهی با مصرف شیرخشک گاوی کودک دچاره عارضه های شدید مانند اسهال، استفراغ می­‌شود. که با گریه فراوان نوزاد همراه است، پزشکان به این گونه نوزادان استفاده از شیرخشک سویا را توصیه می‌­کنند.

شیرخشک بدون لاکتوزLF

در انواع شیر خشک نوزادان گاهی ممکن است برای مدت کوتاهی بدن کودک شما نتواند لاکتوز موجود در شیر خشک را تحمل کند، نسبت به هضم لاکتوز واکنش نشان می‌­دهد و مشکلات فراوانی مانند اسهال، استفراغ برای کودک شما ایجاد می‌­کند.

در این صورت متخصصان شیرخشک ­های بدون لاکتوز که حاوی قندهایی مانند شربت ذرت است تجویز می­‌کنند.

شیرخشک­‌های متابولیک

این نوع شیرخشک برای کودکانی که عارضه خاصی دارند تجویز می‌­شود. در ایران برای هر کودکی که به شیرخشک متابولیک نیاز دارد یک سهمیه خاصی در نظرگرفته می‌­شود.

که از طریق ثبت نام و پر کردن فرم های مربوطه می‌­توانند سهمیه شیرخشک مورد نیاز خود را دریافت کند.

شیر خشک‌های ویژه

معمولاً شیرخشک‌­های جدید و ویژه­ روانه بازار می­‌شوند. که این شیرخشک­‌ها شباهت بیشتری به شیر مادر دارند. هرچند هیچ شیر خشکی نمی‌­تواند به طور کامل جایگزین شیر مادر باشد.

بیشتر می‌­تواند به عنوان غذای کمکی استفاده شود و گاه به ناچار برای جلوگیری از کولیک معده نوزاد استفاده می‌­شوند تا در روند رشد طبیعی کودک اختلال ایجاد نشود.

شیرخشک­‌های ویژه عموماً گران­تر از شیرخشک های معمولی هستند. که در موارد خیلی نادر شش ماه اول زندگی نوزاد که سازگاری معده او هنوز پایین است متخصصان استفاده از این نوع شیرخشک را تجویز می‌­کنند.

شیرخشك‌های آنتی‌رفلاكس (AR)

قیمت‌شان معمولاً كمی از شیرخشك‌های معمولی بالاتر است. آنتی‌رفلاكس‌ها برای نوزادان مبتلا به رفلاكس معده مناسب هستند.  AR‌ ها هم 5-4هزار تومانی با شیرخشك‌های معمولی تفاوت قیمت دارند.

شیر خشک ­های ضد یبوست

معمولاً کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌­شوند دچار یبوست نمی­‌شوند. اما کودکانی که به هر دلیلی با شیرخشک تغذیه می‌­شوند احتمال خیلی زیاد دچار یبوست‌­های مکرر می‌­شوند.

در یبوست معمولاً مدفوع کودک سفت می­‌شود و هنگام دفع مشکلات شدیدی را برای کودک ایجاد می­‌کند. کودک را دچار درد شدیدی می­‌کند که با گریه کودک همراه است.

مدفوع سفت می‌­تواند باعث کشیده شدن دیواره­‌های مقعد و در نتیجه خونریزی شود که به شکل رگه هایی به رنگ قرمز روشن در مدفوع نوزاد دیده می­‌شود این عارضه برای والدین نگران کننده است.

پزشکان به والدین توصیه می‌­کنند در این مواقع از شیرخشک­‌های ضد یبوست برای کودکان استفاده کنند. شیرخشک آپتامیل، ببلاک، سیمیلاک ضد یبوست هستند.

انواع مارک ­های شیرخشک نوزادن

شیرخشک مناسب برای نوزادان با توجه به شرایط آنان انواع مختلفی دارد که شامل :

  • انواع شیر خشک نوزادان نان

شیرخشک نان قدمت زیادی دارد و برای خیلی از ما نام آشنایی است. سه مدل شیرخشک نان داریم مدل شیرخشک اپتی پرو 1، شیرخشک اپتی پرو 2 و شیرخشک اپتی پرو3 که شیرخشک اپتی پرو 1 نان برای رنج سنی بین صفر تا شش ماه است.

شیرخشک نان اپتی پرو2 برای سن شش­‌ماه تا یک‌سال است وشیرخشک نان اپتی پرو 3 برای فرزندان بالای یک‌سال است.

از ویژگی­ های شیرخشک نان به ضد حساسیت و خاصیت دارویی آن می‌­توان اشاره کرد. در ضمن ساخت کشورهای سویس، هلند است.

روش مصرف شیر خشک نان

  • ابتدا نکات بهداشتی مانند شستن شیشه و سر آن با آبجوش را انجام دهید.
  • آب را تا 50 درجه سانتی گراد بجوشانید.
  • آب جوشانده شده را داخل شیشه نوزاد بریزید.
  • پیمانه داخل قوطی را پر از شیرخشک کنید و در داخل آب جوشانده شده بریزید.
  • سرشیشه را ببندید و حدود 5 دقیقه خوب تکان دهید.
  • توجه شیرآماده شده باید دمای حدود 37 درجه سانتی‌گراد داشته باشد.

شرایط نگهداری: پس از هر بار مصرف درب قوطی را محکم ببندید، در جای خشک و خنک نگهداری کنید. تا 3 هفته پس از باز کردن قابل مصرف می‌­باشد.

شیر خشک نان یکی از بهترین شیرخشک های نوزادان است
  • انواع شیر خشک نوزادان سیمیلاک

شیرخشک سیمیلاک متنوع و برای همه سنین کودکان است. سرشار از امگا ۳ و ۶ می‌­باشد که باعث تقویت استخوان ها و سیستم ایمنی بدن کودک می­‌شود.

شیر خشک سیمیلاک دارای ویتامین A ،D3 ،E ،K1 ،C ،B6 ،B12، سدیم، پتاسیم، منیزیم و فولیک اسید می­‌باشد. ضمناً در بیش از 96 کشور جهان تولید می‌­شود.

 شیر خشک سیمیلاک ۱

  • مناسب نوزاد از بدو تولد تا شش‌­ماه است.
  • جایگزین مناسب شیر مادر و وزن گیری کودک است.
  • ساخت کشور ایرلند است.

شیر خشک سیمیلاک ۲

  • مناسب نوزاد شش‌­ماه تا یک سال است.
  • جایگزین مناسب شیر مادراست.
  • ساخت کشور ایرلنداست.

شیر خشک سیمیلاک ۳

  • مناسب سنین یک‌سال به بالا است.
  • جایگزین مناسب شیرمادر و وزن‌گیری کودک است.

شیر خشک سیمیلاک توتال کامفورت 1

  • قابل مصرف برای سنین از بدو تولد تا 6 ماه است.
  • توسط کشور اسپانیا تولید شده است.

شیر خشک سیمیلاک توتال کامفورت 2

  • مناسب برای کودکان بالای ۶ ماه
  • تولید کشور اسپانیا

شیر خشک سیمیلاک آی کیو پلاس 2

  • مناسب برای کودکان بین 6-12 ماه است (یک سال)
  • ساخت کشور ایرلند

   شیر خشک سیمیلاک آی کیو پلاس 3

  • برای کودکان بین 12 ماه تا 3 سال مناسب است.
  • کشورسازنده ایرلنداست.

این شیرخشک متشکل از پروبیوتیک، نوکلئوتیدها، بتا­کاروتن و ویتامین­ های C و E و غنی شده با کلسیم

است. دارای پروتین بیشتر و چربی کمتر است و متناسب نیازهای تغذیه‌ای کودک است. دارای مواد مغذی AA ، DHA، امگا 3 و 6، تورین، کولین، لوتئین، و آهن، دارای بلوک­ های ساختمان کلیدی برای رشد بهتر مغز و توسعه بصری کودکان است.

شیرخشک سیمیلاک از متنوع ترین و بهترین ها برای همه سنین کودکان است.
  • انواع شیرخشک آپتامیل

آپتامیل دارای ایمونوفورتیس می‌­باشد. یک ترکیب پر از بیوتیکscGOS /lcFOS که­ عامل اولیه و ساکاریدهای طبیعی شیر مادر را تقلید می­‌کند که به گسترش سیستم ایمنی سالم کمک می­‌نماید.

شیر خشک آپتامیل برای کاهش مواردی مانند (میزان بروز عفونت ها، میزان بروز درماتیت آتوپیک، رشد باکتری های بیماری­زا و واکنش حساسیت ­زا) و ارتقاء رشد بیفید و باکتر‌‌‌ی ­ها و محرک مستقیم سیستم ایمنی بدن استفاده می­ شود.

انواع شیر خشک نوزادان آپتامیل شامل:

آپتامیل1 با پروبیوتیک

  • مناسب نوزادان شش ماهه است.
  • شامل ترکیب چربی، کربوهیدرات ­ها، پروتئین­‌ها، همراه با تورین، کولین، اینوزیتول، ال کارنیتین، LCP و نوکلئوتید شبیه ترکیبات شیر مادر است.

آپتامیل 2 با پروبیوتیک

  • مناسب نوزادان شش تا 12 ماه است.
  • به دلیل تناسب بین کازین و آب پنیر ضد حساسیت و آلرژیک است.
  • محتوای آن دارای چربی کمتر است. در ساختار آن کربوهیدرات­‌ها، مالتودکسترین 30% سهم دارند.

آپتامیل 3 با پروبیوتیک

  • مناسب کودکان از دو سال به بالا است.
  • دارای آهن، روی، ید و ویتامین ­های C و D است.
  • حاوی تمام مواد مغدی برای رشد طبیعی کودک است.

  آپتامیل زودرس

  • مناسب نوزادان نارس و زودرس است.
  • دارای انرژی بیشتر از 80 کیلوکالری در 100 میلی‌­لیتر است ولی شیرخشک با فرمول معمولی حاوی 66 – 69 کیلوکالری در 100 میلی­‌لیتر است.
  • پروتئین بیشتر از 2.5 گرم در 100 میلی لیتر است. دارای نسبت کازئین به آب پنیر 60به 40 است.تا رشد سریع­تر صورت گیرد.
  • آپتامیل زودرس شامل اسیدهای چرب ضروری و MCT اسیدهای چرب زنجیره ای متوسط است و از هضم ساده‌­تر چربی­‌ها در معده، بدون تولید صابون پتاسیم حمایت می‌ کند.

آپتامیل HA1

پیشگیری از آلرژی

  • کاهش خطر ابتلا به حساسیت
  • کاهش خطر ابتلا به آلرژی

تقویت ایمنی

با تحریک رشد بیفید و باکتریا و لاکتوباسیل خطر ابتلا به درماتیت آتوپیک را کاهش می­‌دهد و اثبات شده است که به طور طبیعی سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می­‌شود.

آپتامیل HA1 تمام مواد مغذی مورد نیاز در طول 6 ماه اول برای رشد و تکامل را دارا است.

آپتامیل HA2

  • مناسب نوزادان شش تا 12 ماه است.
  • در نوزادان حساس،این شیر هیدرولیز شده می‌­تواند فرکانس آلرژی را تا 40 ٪ کاهش دهد.

در ادامه تغذیه پس از آپتامیل HA1 استفاده می‌شود.

آپتامیل AR

  • مناسب 4 تا 6 ماه اول زندگی است.
  • کاهش علائم نارسایی که معمولاً توسط عدم بلوغ دستگاه گوارش ایجاد می‌شود.
  • شامل کربوهیدرات میوه خرنوب می­‌باشد.
  • از ترش کردن محتوای معده و مری جلوگیری می‌­کند.

آپتامیل کانفورت 1

  • مناسب نوزادان کمتر از شش­‌ ماه است.
  • شیرخشک برای تسکین علائم گوارشی که به علت نارس بودن دستگاه گوارشی ظاهر می‌ شود مناسب است .
  • پروتئین هیدرولیز شده در این شیر خشک سبب مدفوع نرم­‌تر و خروج سریع می­‌شود.
  • این شیر خشک به نسبت شیر معمولی از حجم و وزن کمتری برخوردار است.
  • باکاهش بلع هوا در طول تغذیه باعث کاهش رفلاکس می­‌شود نیازهای تغذیه­‌ای کامل نوزاد را در نیمه سال اول زندگی فراهم می‌ک

آپتامیل کانفورت 2

  • معمولاً در نوزادان بزرگتر استفاده می‌­شود.
  • سبب تغییر قوام، فرکانس و رنگ مدفوع نوزاد می­‌شود.

آپتامیل ADC

  • برای ایمنی بدن نوزاد مناسب است.
  • براساس پروتئین آب پنیر هیدرولیز شده،برای نوزادان مبتلا به سوء جذب (جذب مواد غذایی ضعیف) و یا آلرژی استفاده می­‌شود.

نمونه هایی از حالت های دستگاه گوارش که در آن آپتامیل ADC  توصیه می‌­شود عبارتند از:

  • اسهال مزمن که کنترل آن سخت است
  • سوء جذب روده شدید، از جمله سندرم روده کوتاه
  • بیماری التهابی مزمن روده
  • سوء تغذیه آشکار
  • فیبروز کیستیک
  • وزن کم در هنگام تولد همراه با مشکلات سوء جذب

آپتامیل LF

  • مناسب نوزادان شش ­‌ماه
  • یک شیرخشک ویژه برای تغذیه نوزادان و کودکان خردسال مبتلا به عدم تحمل لاکتوز و اختلال اسهال حاد است.
  • با اسیدهای چرب، زنجیره­ی طولانی (LCP) و نوکلئوتید غنی شده است.
  • درمان اسهال حاد نوزادان
شیر خشک محبوب آپتامیل دارای ایمونوفورتیس می‌باشد.

انواع شیرخشک ببلاک

شیرخشک ببلاک مانند سایر شیرخشک‌­ها از تبخیر آب شیر بدست می‌­آید. شیرخشک ببلاک به خاطر داشتن پره بیوتیک (نوعی فیبر) تحمل پذیری را بالا برده و باعث ایجاد مدفوع نر‌م‌­تر می‌شود.

یبوست راکه از عمده‌ترین مشکلات استفاده شیرخشک است تا حد زیادی برطرف نموده است.

این شیر خشک به نسبت شیر مایع از مزایای متعددی برخوردار است:

  • فاسد نمی‌شود.
  • بسیار کم وزن تر از شیر مایع است.
  • حمل آن سهل‌تر از حمل شیر مایع است.

شیر خشک ببلاک 1

  • مناسب نوزدان بدو تولد تا شش­‌ماه است.
  • سرشار از آهن، آنتی اکسیدان‌ها، امگا3 و اسیدهای چرب و نوکلئوتیدها است.
  • حاوی فیبرهای پره بیوتیکی است که ویژگی‌های گوارش سالم و مدفوع خوب را ارتقا می‌دهد.

شیر خشک ببلاک 2

  • مناسب بعد از شش­‌ماه است.
  • به عنوان شیر خشک تکمیلی برای نوزادان سالم 12-6 ماه مناسب است.
  • برای درست کردن حریره و غذای غله­‌ای ساده استفاده می‌شود.
  • با آهن، آنتی اکسیدان‌ها، امگا3 و 6، اسیدهای چرب و نوکلئوتیدها غنی شده است.

شیرخشک ببجونیور

  • حاوی ویتامین آیرون برای رشد مغزی و تقویت مهارت یادگیری در دوران مدرسه است.
  • مناسب برای کودکان در حال رشد است. با کلسیم و ویتامین D غنی شده است که برای استخوان­‌ها و دندان­‌ها ضروری است.
  • حاوی پره بیوتیک است و به هضم بهتر و نرمی‌ مدفوع کودک شما کمک می‌کند.
  • می‌توان در کنار غذای خانواده استفاده نمود و هیچگاه نباید آن را جایگزین شیر مادر کرد.

توصیه می‌شود برای کودکان در حال رشد، روزانه 1 تا 2 وعده از ببجونیور استفاده شود.

شیر خشک ببلاک پره مچور

  • مناسب نوزادان نارس و کم وزن است.
  • مواد­غذایی مورد نیاز برای رشد مغز و پیشرفت جسمانی و حفظ ایمنی نوزاد نارس را تامین می‌نماید.

شیر خشک ببلاک AR

  • مناسب نوزادان سالمی که اسفراغ های مکرر دارند.
  • از شیر خشک غلیظ سنتی با آرد برنج موثرتر است.
  • قابلیت درمان رفلکس ساده در نوزادان را دارد.
  • موجب کاهش علایم برگرداندن در نوزادان است.

شیر خشک ببلاک LF

  • شیر خشک ببلاک LF دارای فرمول منحصر به فرد، برای کمک به نوزادانی که اسهال و عدم تحمل لاکتوز دارند می‌­باشد.
  • این شیر خشک نوعی درمان غذایی برای کودکان مبتلا به اسهال است که به منظور جلوگیری از سوء تغذیه تجویز می‌شود.
شیرخشک ببلاک مانند سایر شیرخشک‌­ها از تبخیر آب شیر بدست می‌­آید

شیر خشک ببلاک کامفورت

  • شیرخشک مخصوص شیرخواران با مشکلات گوارشی خفیف است.
  • حاوی مواد مغذی با قابلیت هضم و جذب بالا است. در نتیجه شیرخوار آرام‌تر خواهد بود.

بهترین انواع شیر خشک نوزادان های ضد حساسیت

شیر مادر حاوی ویتامین، پروتین، مواد معدنی و قند لازم برای سیستم ایمنی بدن کودک است.به دلایل خاص ممکن است کودکان از شیرخشک استفاده کنند که مواد داخل این شیرخشک‌ها مانند کازلین و آب پنیر برای بعضی از کودکان حساسیت‌­زا هستند.

معمولاًمتخصصان برای کودکانی که حساسیت نسبت به این مواد تشکیل دهنده شیرخشک دارند. شیرخشک مخصوصی را تجویز می­‌کنند.

  • شیرخشک ایزومیل

این محصول برپایه پروتین سویای و روغن‌­های گیاه سویا است. پس برای شیرخوارانی که به پروتین شیرخشک تهیه شده از شیرگاو حساس هستند گزینه مناسبی است. فاقد لاکتوز است. ایزومیل محصول شرکت ابوت هلند است.

  • شیرخشک نیدو

شیر خشک NIDO FORTIFIDE غنی شده با آهن، کلسیم، ویتامین D و C و A ، پروتین، تامین کننده انرژی، روی، امگا3، برای رشد استخوان­‌ها و تقویت سیستم ایمنی کودکان بالای 5 سال ، رشد و عضله سازی­ بزرگسالان و نیز برای افزایش قد و وزن کودکان دارای سلنیوم استفاده می‌­شود.

بهترین انواع شیر خشک نوزادان نارس و کم وزن

نوزادان نارس به دلیل ناقص بودن دستگاه گوارش و وزن کمتر از 2500 گرم هرنوع شیرخشکی را نمی‌­توانند استفاده کنند شیرخشک مخصوص نوزدان زودرس و کم وزن حاوی کالری و پروتین بیشتری است تا نیازهای موادغذایی این نوع نوزادان را برطرف نماید.

دارای نوعی چربی تری‌­گلسیرید است که دارای ارزش زنجیره غذایی متوسط است. معمولاً متخصصان در انتخاب برند مناسب برای این نوع شیرخشک که متناسب با شرایط نوزاد شما باشد کمک بزرگی خواهند کرد.

برای نوزادان نارس باید شیر خشک مخصوص آنها مصرف شود.

شیرخشک به چند شکل وجود دارد؟

  • شیرخشک پودری

این نوع شیرخشک اقتصاد‌ ترین و مناس‌ب­ترین نوع شیرخشک از لحاظ قیمت نسبت به انواع شیرخشک ­های موجود در بازار محسوب می­‌شود.

به دلیل تولید زباله کمتر با محیط زیست سازگاری بیشتری دارد و حمل و نقل آن آسان­‌تر و فضای کمتری را برای نگهداری اشغال می‌­کند. باید برای تهیه و آماده کردن این نوع شیرخشک به دستورات روی محصولات آن دقیقاً عمل کرد که عمل کردن به این دستورات زمان بر است.

برای تهیه این محصول باید به تاریخ تولید و انقضا آن توجه نمود. معمولاً متخصصان این نوع شیرخشک را به عنوان غذای کمکی برای کودکان تجویز می­‌کنند.

  • شیرخشک مایع

این نوع شیرخشک به دلیل مایع بودن باید در یخپال نگهداری شود. با باز کردن در محصول طول عمر کوتاه­تری دارد. باید بلافاصله بعد از باز کردن در محصول  مصرف شود. فضای بیشتری نسبت به شیرخشک پودری اشغال می­‌کند.

راحت‌­ترین نوع شیرخشک در مصرف کردن هستند. بدون نیاز به پیمانه و مخلوط کردن تنها با باز کردن در محصول و ریختن در لیوان یا شیشه شیر قابل استفاد هستند.

نسبت به شیرخشک پودری گران‌­تر و از رنگ تیره‌­تر و کرم‌تری برخورد دارند. احتمال لک شدن لباس کودکان با شیرخشک مایع بیشتر است.

شیرخشک مخصوص بزرگسالان چیست؟

شیر خشک مخصوص بزرگسالان اولین بار در قرن بیستم تهیه شد و امروزه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم است بدانید، این نوع شیرخشک از همان شیر مایع تهیه می­‌شود با این تفاوت که پاستوریزه شده، رطوبت آن در یک شوک حرارتی کوتاه در برج­های بلند خشک کن تبخیر، محصول تغلیظ و در نهایت  به پودر تبدیل می­‌شود.

پودر شیر خشک بزرگسالان به سادگی قابل استفاده و نگهداری بوده و افراد می­‌توانند هر زمان که راغب باشند. در وعده‌­های غذایی صبحانه و میان وعده‌­های غذایی بصورت نوشیدنی و یا ترکیب با سایر مواد غذایی و … از آن بهره ببرند.

ویژگی شیرخشک بزرگسالان

  • تهیه شده از بهترین و تازه‌­ترین شیرها
  • دارای ماندگاری بیشتر از بسته شیرهای معمولی
  • حمل و نقل و جابجایی آسان

طریقه استفاده شیرخشک بزرگسالان ابتدا در یک لیوان معمولی (240سی سی) حدود 25 گرم از شیرخشک را به آرامی با آب ولرم حل می­‌کنید. پس از 3 الی 5 دقیقه می­‌توانید از نوشیدن آن لذت ببرید.

سایر سوالات متداول

شیرخشک گلوتن فری چیست؟

گلوتن از دو پروتئین به نام‌های گلیاتین و گلوتلین تشکیل شده است. این پروتئین در دانه‌ی گیاه ذخیره می‌شود تا به مصرف جوانه برسد. گلوتنی که ما از آن حرف می‌زنیم فقط در گیاهان خانواده‌ی چمنیان یافت می‌شود، اما به پروتئین داخل دانه‌ی برنج و ذرت هم گلوتن می‌گویند.
گلوتن در ترکیب شیمیایی مثل چسبی عمل می‌کند که زنجیره‌ای از مواد را کنار هم نگه می‌دارد.کودکانی که از بیماری سلیاک رنج می‌­برند یا به گلوتن حساسیت دارند و یا دچار سندروم روده تحریک پذیر هستند.
معمولاً باید زیر نظر متخصصان از شیرخشک فاقد گلوتن استفاده کنند.
شیرهای فاقدگلوتن و سوکروز برای نوزادانی که نسبت به شیرگاو و پروتین سویا هم به دلیل وجود لاکتوز مشکل دارند و دچار یبوست و اسهال می‌­شوند مناسب است.

فاطمه سعادت

پست های مرتبط

درمان موثر اسهال کودکان با این داروهای گیاهی

اسهال کودکان از وضعیت خفیف تا شدید بروز پیدا کرده و با…

مصرف قرص اورژانسی و جلوگیری قطعی از بارداری

مصرف قرص اورژانسی یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از بارداری است که…

استفاده از ژل بهداشتی بانوان در بارداری منع یا توصیه می‌شود؟

با توجه به ریسک‌های عفونت و مشکلات مختلف، اهمیت حفظ سلامت و…

دیدگاهتان را بنویسید