صفحه اصلی > داروها : نحوه مصرف و عوارض قرص لوزامیکس اچ، پایین آورده فشار خون

نحوه مصرف و عوارض قرص لوزامیکس اچ، پایین آورده فشار خون

یکی از بیماری‌های شایعی که می‌تواند زمینه‌ساز بروز بیماری‌های دیگر نیز شود، فشار خون بالا یا پرفشاری خون (Hypertension) است. این عارضه بیشتر در سنین بالا به سراغ انسان می‌آید. یکی از داروهای مطمئن برای پایین آوردن سطح فشار خون قرص لوزامیکس اچ می‌باشد.

تا قبل از این که دکتر ویلیام هاروی (۱۶۵۷-۱۵۷۸) کتاب خود دریاره‌ی قلب و خون را منتشر کند اطلاعات درستی درباره‌ی سیستم قلبی و عروقی وجود نداشت. با اختراع فشار سنج در سال ۱۸۹۶ امکان سنجش فشار خون در کلینیک‌ها مهیا شد و از آن موقع به بعد فشار خون بالا به عنوان یک ماهیت بالینی مورد سنجش قرار می‌گیرد.

فشار خون بالا معمولاً علائم مشخصی ندارد. برخی از بیماران سر درد، وزوز گوش، احساس سبکی سر، تاری دید، تهوع یا غش کردن را تجربه می‌کنند با این حال اکثر افراد بعد از انجام آزمایش یا در حین درمان بیماری دیگری متوجه ابتلا به این بیماری می‌شوند.

امکان ابتلا به بیماری فشار خون بالا که به اسم کشنده‌ی خاموش نیز شناخته می‌شود بر اثر سبک زیدگی مدرن،کاهش تحرک، رژیم غذایی پر چرب و مصرف دخانیات و الکل افزایش پیدا کرده است. نتایج یک تحقیق که بر روی ۲۰ کشور در محدوده‌ی قاره‌ی آسیا و شمال آفریقا انجام شده است نشان می‌دهد که فشار خون بالا مهم‌ترین عامل مرگ در  میان این کشورها می‌باشد.

نتایج این تحقیق در  مورد ایران گویای این مطلب است که ‌خطرناک‌ترین عامل منجر به مرگ در ایران فشار خون بالا (بالاتر از ۱۱۵) می‌باشد. این میزان دو هزار و سی و پنج نفر از هر یک میلیون نفر جمعیت ایران می‌باشد. با کافه نبض همراه باشید تا در ادامه به معرفی یکی از قرص‌های مهم و رایج برای درمان این بیماری شایع بپردازیم.

لوزامیکس اچ چیست؟

قرص لوزامیکس اچ (Losamax H) ترکیبی از دو دارو به نام‌های لوزارتان و هیدروکلروتیازید است. این دارو معمولاً زمانی استفاده می‌شود که امکان کنترل فشار خون با مصرف یک دارو به تنهایی ممکن نباشد. لوزارتان با شل كردن و بزرگ شدن رگ‌های خونی به جریان راحت‌تر گردش خون کمک می‌کند و باعث می‌شود فشار خون کاهش یابد.

 هیدروکلروتیازید به عنوان یک داروی ادرار آور (قرص آب) شناخته می‌شود. این قرص باعث افزایش خروجی ادرار و در نتیجه کاهش فشار خون می‌شود.

اولین داروی انتخابی برای فشار خون بالا چیست؟

زمانی که شخصی دچار فشار خون خیلی بالا می‌شود، امکان بروز سکته‌ی قلبی و آسیب وارد شدن به کلیه‌هایش نیز افزایش پیدا می‌کند. در این شرایط باید از سریع‌ترین روش‌ها برای پایین آوردن فشار خون استفاده کرد. اولین داروی انتخابی در این شرایط قرص لوزامیکس اچ است.

 این قرص که ترکیبی از دو دارو به نام‌های  لوزارتان و هیدروکلروتیازید است زمانی مصرف می‌شود که یک قرص به تنهایی نمی‌تواند فشار خون بیمار را پایین بیاورد. لوزارتان با شل کردن و بزرگ کردن رگ‌های خونی به جریان بهتر خون در رگ‌ها کمک می‌کند. جریان بهتر خون در رگ‌ها باعث کاهش فشار خون می‌شود. هیدروکلروتیازید نیز با افزایش میزان ادرار سطح فشار خون را کاهش می‌دهد.

قرص لوزامیکس اچ در چه مواردی مصرف می‌شود؟

قرص لوزامیکس اچ زمانی برای بیماران تجویز می‌شود که میزان فشار خون آن‌ها بسیار بالا باشد و نیاز باشد خیلی سریع میزان فشار خون در این اشخاص کنترل شود.

درمان فشار خون در بارداری

بالا رفتن فشار خون در زمان بارداری می‌تواند عوارض خطرناکی برای جنین به دنبال داشته باشد. بالا رفتن فشار خون معمولاً بعد از هفته‌ی بیستم آغاز می‌شود. دو نوع فشار خون بالا در خانم‌های باردار وجود دارد: فشار خون مزمن (فرد قبل از بارداری نیز مبتلا به پر فشاری خون بوده است) و فشار خون مرتبط با بارداری.  فشار خون نرمال خانم‌های باردار ۱۲۰ میلی متر جیوه روی ۸۰ میلی متر جیوه است. اگر عدد فشار خون ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه یا بالاتر باشد، فشار خون بالای حاملگی نامیده می‌شود.

اگر فشار خون بالا تا هفته‌ی بیستم بارداری کنترل نشود ممکن است بسیار خطرناک باشد. برای تنظیم فشار خون می‌توان از کنترل استرس، تغذیه‌ی مناسب و داروهای گیاهی استفاده کرد. پیاده روی، یوگا، شنا، گوش دادن به موسیقی‌های آرامش بخش، چای زنجبیل و اولانگ از عوامل کاهنده‌ی استرس هستند که می‌توانند در کاهش فشار خون نیز موثر باشند.

 داشتن خواب کافی نیز می‌تواند در کاهش استرس موثر باشد. تغذیه‌ی سالم و به حداقل رساندن میزان مصرف نمک نیز می‌تواند به پایین آمدن فشار خون کمک کند. مصرف اکثر داروهای ضد فشار خون بالا مانند قرص‌های انالاپریل، کاپتوپریل، لوزارتان و والسارتان در زمان بارداری ممنوع است.

 داروهای کاهنده‌ی فشار خون که می‌توان از آن‌ها در دوران بارداری نیز استفاده کرد عبارتند از آسپرین ، میتل دوپا و هیدرالازین. بهتر است میزان فشار خون زنان باردار در دوران حاملگی به صورت مرتب چک شود و در صورت مشاهده‌ی فشار خون بالا تحت نظر پزشک قرار گیرند.

از مصرف هر گونه دارو در دوران بارداری بدون مشورت با پزشک خودداری کنید.

لوزامیکس اچ را چگونه مصرف کنید؟

قرص لوزامیکس اچ را با آب فراوان میل کنید. مصرف این دارو می‌تواند همراه با غذا یا بدون آن باشد. قرص لوزارمیکس را به طور کامل ببلعید و از خرد کردن و شکستن آن خودداری کنید. بهتر است این دارو را در یک زمان مشخص مصرف کنید و به دلیل خاصیت ادرارآوری آن  بهتر است از مصرف این قرص تا چهار ساعت قبل از خواب خودداری کنید.

 مقدار دوز مصرف لوزامیکس اچ

دوز قرص لوزامیکس اچ به عنوان داروی پایین آورنده‌ی فشار خون، نحوه‌ی مصرف آن و طول دوره‌ی درمان صرفاً توسط پزشک مشخص می‌شود. این دارو را به طور مرتب در فواصل زمانی منظم استفاده کنید و حتی اگر احساس بهبودی پیدا کردید مصرف آن را با دوز و مدت زمان مصرف معین شده توسط پزشک ادامه دهید.

هشدارهای پزشکی قبل از مصرف لوزامیکس اچ

در صورتی که مبتلا به بیماری‌های کبد و کلیه، ناراحتی قلبی و دیابت هستید قبل از مصرف قرص لوزامیکس با پزشک خود مشورت کنید. همچنین پزشک خود را در جریان حساست‌های دارویی و غذایی خود قرار دهید. در صورت بارداری و شیر دهی نیز حتماً پزشک را در جریان قرار دهید. همراه با این دارو الکل مصرف نکنید.

آیا استفاده از لوزامیکس اچ خطرناک است؟

مصرف قرص لوزامیکس اچ در دوران بارداری بسیار خطرناک است و ممکن است باعث صدمات جدی به جنین و حتی سقط جنین شود. همچنین مصرف دوز بالای این دارو بسیار خطرناک است و ممکن است باعث افت شدید فشار شود. در صورت مصرف بیش از دوز مشخص شده توسط پزشک بیمار را سریعاً به بیمارستان منتقل کنید.

عوارض جانبی قرص لوزامیکس اچ چیست؟

شایع‌ترین عارضه‌ی مصرف قرص لوزامیکس اچ افت شدید فشار خون، ضعف و سرگیجه زمان بلند شدن یا نشستن است. احتمال بروز بیشتر عوارض احتمالی دیگر این قرص بسیار پایین است اما اگر به این عوارض دچار شدید حتماً به پزشک خود اطلاع دهید. این عوارض عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • تغییر طعم
  • ناراحتی معده
  • اسهال
  • برونشیت
  • سردرد
  • افزایش اسید اوریک خون
  • افزایش سطح چربی خون
  • عدم تحمل گلوکز
  • عدم تعادل الکترولیت

لوزامیکس اچ چه طور کار می‌کند؟

قرص لوزامیکس اچ شامل آنتاگونیست گیرنده آنژیوتانسین II Losartan و دیورتیک (Hydrochlorothiazide) است. آنژیوتانسین II که در بدن انسان تولید می‌شود با متصل شدن به رگ‌های خونی باعث سفت شدن آن‌ها می‌شود و در نتیجه‌ی این عمل فشار خون بالا می‌رود. گیرنده‌های آنژیوتانسین II که در لوزارتان وجود دارند از اتصال آن‌ها به رگ‌های خونی جلوگیری می‌کنند و باعث می‌شوند رگ‌های خونی شل شوند. شل شدن رگ‌ها باعث کاهش فشار خون می شود.

هیدروکلروتیازید نیز به دفع بیشتر آب و نمک از کلیه‌ها کمک می کند که این امر به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

به جای لوزامیکس اچ از چه داروهایی می‌توان استفاده کرد؟ (داروهای هم گروه)

قرص لوزامیکس اچ با تعدادی از داروهای پایین آورنده ی فشار خون هم گروه است. این دارو ها عبارتند از کاندزارتان، اپروزارتان، ایربزارتان، لوزارتان، اولمزارتان، تلمیزارتان و والزارتان.

 از آن جا که قرص لوزامیکس اچ معمولاً برای بیماری‌های دیگری به جز فشار خون مانند کاهش احتمال سکته‌ی‌ مغذی و درمان هایپرتروفی بطن چپ نیز تجویز می‌شود نمی‌توان به صورت مشخص جایگزینی برای این قرص معرفی کرد.

در صورتی که به عوارض مصرف این دارو مبتلا شدید و یا پس از مصرف قرص لوازمیکس اچ احساس خوبی نداشتید حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

اگر در هنگام مصرف لوزامیکس اچ عوارضی مشاهده کردید سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.

شرایط قطع مصرف قرص لوزامیکس اچ

قرص لوزامیکس اچ را به هیچ عنوان نباید قبل از تمام شده دوره‌ی درمان قطع کرد. طول دوره‌ی درمان و میزان مصرف این دارو را پزشک مشخص می‌کند.

رژیم غذایی مناسب در هنگام مصرف لوزامیکس اچ 

در کنار مصرف این قرص باید به رژیم غذایی خود توجه ویژه‌تری داشته باشید. برای این منظور توصیه می‌شود که مصرف مواد غذایی غنی از غلات ، میوه ها ، سبزیجات و لبنیات کم چرب را در برنامه خود قرار دهید .

همچنین در بعضی از بیماران ممکن است گریپ فروت و آب گریپ فروت اثر این قرص را کاهش دهد.

لوزامیکس اچ می‌تواند در برخی افراد باعث بروز عوارضی همچون علائم گوارشی، سردرد و برونشیت شود.

پایین آوردن فشار خون بالا به روش خانگی

فشار خون، فشاری است که برای قلب ضروریست تا خون را از طریق شبکه‌ی سرخرگ، سیاهرگ و مویرگ‌ها از قلب به سمت اعضای بدن پمپاژ کند. این فشار یک حد نرمال دارد که برای اجرای وظایف قلب به منظور پمپاژ مناسب است.

اگر فشار خون از این میزان بالاتر یا پایین‌تر برود، خطراتی به دنبال دارد که به آن بیماری فشار خون بالا و بیماری فشار خون پایین گفته می‌شود.

برای جلوگیری و کنترل فشار خون بالا، باید چک آپ دارویی منظمی برای تست میزان فشار خون خود داشته در صورت ابتلا به فشار خون بالا باید تغییرات کاملی در سبک زندگی خود اعمال کنید.

 این تغییرات عبارتند از:

  • افزایش مصرف میوه‌ها و سبزی‌جات
  • محدود کردن مصرف نمک
  • ورزش روزانه حداقل به مدت 30 دقیقه
  • اضافه کردن چای گیاهی و آب میوه به رژیم غذایی روزانه
  • امتناع از مصرف مواد غذایی پر چرب
  • مصرف غذاهای غنی شده با امگا 3
  • کاهش وزن
  • انجام تمرین‌های ریلکسیشن

مواد طبیعی و خانگی پایین آورنده‌ی خون عبارتند از:

لیمو ترش: اثر انعطاف بخشی که لیمو ترش به رگ‌های  خونی می‌بخشد باعث کاهش فشار خون می‌شود.

 فلفل قرمز: فلفل قرمز تجمع پلاک‌های ایجاد شده در رگ‌های خونی را می‌شکند و اثر تدریجی در کاهش فشار خون. البته ممکن است برا ی بعضی  از بیماران مفید نباشد.

سیر: آزادکردن سولفید و تنظیم سطح کلسترول خون توسط سیر به تنظیم فشار کمک می‌کند

موز: پتاسیم موجود در موز به تنظیم فشار خون کمک می‌کند.

عسل طبیعی: با تسکین رگ‌های خونی از فشار وارد شده به قلب برای پمپاژ خون می‌کاهد.

عرقی جات مفید برای کاهش سطح فشار خون:

  • عرق شیرین بیان
  • عرق برگ زیتون
  • عرق بومادران
  • عرق زیرفون
  • عرق زنیان
  • عرق رازیانه
  • عرق کاسنی
  • عرق زالازالک

سوالات متداول

در این قسمت به برخی از سوالات متداول شما درباره‌ی مصرف قرص لوزامیکس اچ پاسخ می‌دهیم.

آیا قرص لوزامیکس اچ ۵۰ موجب افزایش قند و کلسترول خون می‌شود؟

بله با مصرف قرص لوزامیکس اچ  ۵۰ امکان بالا رفتن قند و کلسترول خون وجود دارد.
اگر بیماری که قرص لوزامیکس اچ را مصرف می کند، مبتلا به دیابت می‌باشد بهتر است برای بررسی میزان قند خون تنظیم دوز انسولین خود مجدداً به پزشک مراجعه کند.

آیا این دارو باعث کم کاری تیروئید می‌شود؟

اطلاعاتی مبنی بر ابتلا به کم کاری تیروئید بر اثر مصرف قرص لوزامیکس اچ ثبت نشده است.

برچسب ها :

دکتر مریم ابراهیمی

خانم دکتر مریم ابراهیمی حدود 10 سال به صورت حرفه‌ای در حوزه داروسازی و پزشک داروخانه مشغول به فعالیت است. ایشان به مدت دو سال طرح داروسازی در داروخانه تخصصی شهید کاظمی وابسته به دانشگاه شهید بهشتی سپری کرده است.با تجربیاتی که این سال‌ها ایشان به دست آورده‌اند تصمیم به همکاری با تیم فوق های تحریریه کافه نبض گرفتند تا به یاری هم بهترین توصیه های تغذیه ای و دارویی را به کاربرهای عزیز ارائه نمایند.
پست های مرتبط

فواید شگفت انگیز قرص ملاتونین برای سلامتی

بی‌شک اطلاع از فواید قرص ملاتونین و تاثیرات شگفت انگیز آن بر…

فواید ویتامین D3 برای افزایش سلامتی

فواید ویتامین D3، که با نام “ویتامین آفتاب” نیز شناخته می‌شود، بر…

با مواد غذایی افزایش دهنده میل جنسی بیشتر در تخت خواب بمانید!

استفاده از مواد غذایی افزایش دهنده میل جنسی یکی از روش های…

دیدگاهتان را بنویسید