صفحه اصلی > داروها : با انواع داروی کمردرد و شیوه های درمان کمردرد آشنا شوید

با انواع داروی کمردرد و شیوه های درمان کمردرد آشنا شوید

طبق تعریف مؤسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی (NINDS)، کمردرد شایع ترین علت ناتوانی ناشی از کار است. حداقل 80 درصد آمریکایی ها در طول زندگی خود دچار کمردرد می‌شوند. کمر درد از دلایل شایع مراجعه به پزشک است که معمولاً طی چند هفته یا چند ماه بهبود می‌یابد. اگر با وجود انجام درمان‌های ساده درد شما بهبود نیافته است به پزشک عمومی‌یا فیزیوتراپیست مراجعه کنید.

امروزه کمر درد از کودکان تا سالمنان را درگیر کرده، پزشکان با استفاده از دارو کمر درد و روش غیرتهاجمی‌مثل فیریوتراپی، طب سوزنی، اوزون تراپی و .. به درمان کمر درد اقدام می‌کنند.

در این مقاله کافه نبض درباره انواع دارو کمردرد بیشتر برای شما خواهیم گفت. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

دلایل کمر درد چیست؟

بیشتر کمردردها در نتیجه آسیب دیدگی است، مانند کشیدگی عضلات یا گرفتگی عضلات در اثر حرکات ناگهانی یا مکانیک ضعیف بدن هنگام بلند کردن اجسام سنگین. دلایل کمردرد همچنین می‌تواند نتیجه برخی بیماری ها باشد، مانند:

  • سرطان نخاع
  • دیسک پاره یا فتق شده
  • سیاتیک
  • آرتروز
  • عفونت کلیه
  • عفونت ستون فقرات

کمر درد حاد می‌تواند از چند روز تا چند هفته طول بکشد، در حالی که کمر درد مزمن دردی است که بیش از سه ماه طول می‌کشد. کمردرد بیشتر در سنین 30 تا 50 سالگی اتفاق می‌افتد که تا حدودی به دلیل تغییراتی است که با افزایش سن در بدن ایجاد می‌شود.

با افزایش سن، میزان مایع بین مهره‌های ستون فقرات کاهش می‌یابد. این بدان معنی است که دیسک‌های موجود در ستون فقرات به راحتی تحریک می‌شوند. همچنین مقداری تون عضلانی از دست می‌رود، که باعث می‌شود کمر مستعد آسیب دیدگی شود. به همین دلیل تقویت عضلات کمر و استفاده از مکانیک خوب بدن برای جلوگیری از کمردرد مفید است.

کمردرد بیماری بسیار شایعی می‌باشد. کمردرد به انگلیسی Low Back Pain گفته می شود. حداقل 85 % مردم یک‌بار این درد را تجربه می‌کنند .

پارگی و فتق دیسک کمر

دیسک‌های پشت مستعد آسیب هستند. این خطر با افزایش سن افزایش می‌یابد. قسمت بیرونی دیسک می‌تواند پاره یا فتق شود. هنگامی‌که غضروف اطراف دیسک به نخاع یا ریشه‌های عصب فشار می‌آورد، دیسک فتق که پارگی دیسک کمر نیز معروف است، ایجاد می‌شود.

بالشتکی که بین مهره‌های ستون فقرات قرار دارد از موقعیت طبیعی خود خارج می‌شود که می‌تواند منجر به فشرده سازی ریشه عصب هنگام خروج از نخاع و از طریق استخوان‌های مهره شود. آسیب دیسک معمولاً پس از برداشتن چیزی یا پیچاندن کمر به طور ناگهانی اتفاق می‌افتد. درد ناشی از پارگی دیسک کمر معمولاً بیش از 72 ساعت طول می‌کشد.

گرفتگی عضلات کمر

عضلات و رباط‌های پشت می‌توانند به دلیل فعالیت بیش از حد، کشش یا پارگی داشته باشند. علائم شامل درد و سفتی در کمر و همچنین اسپاسم یا گرفتگی عضلات کمر است. استراحت و فیزیوتراپی کمر برای این علائم هستند.

بارداری و زایمان

کمردرد بارداری شکایتی شایع در بین زنان باردار است. به طور بالقوه می‌تواند بر کیفیت زندگی آنها تأثیر منفی بگذارد. منشأ و علت کمردرد بارداری باید سریع تشخیص داده شود و متمایز شود. هدف از درمان مناسب کاهش ناراحتی و تأثیر آن بر کیفیت زندگی زنان باردار است.

زایمان کمر درد و ناراحتی شدیدی است که در قسمت پایین کمر هنگام زایمان تجربه می‌شود. این حالت معمولاً هنگامی‌اتفاق می‌افتد که کودک سر به سمت پایین رحم قرار دارد اما رو به جلو و به سمت معده است. علائم زایمان کمر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد شدید در کمر
  • درد آزار دهنده در هنگام انقباض
  • درد شدید اغلب در بین انقباضات
  • انقباض کمر یا اسپاسم
کمردرد مربوط به بارداری شکایتی شایع در بین زنان باردار است. به طور بالقوه می‌تواند بر کیفیت زندگی آن ها تأثیر منفی بگذارد.

بهترین داروی کمردرد چیست؟

چندین داروی کمردرد وجود دارد. موارد معمول شامل داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، مواد افیونی، شل کننده‌های عضلانی و داروهای ضد افسردگی است. که به درد خاص و نحوه واکنش بدن، نوع دارو و مقدار مصرف بستگی دارد.

چند نوع داروی کمردرد داریم؟

NSAID ها:  این داروها، اغلب داروهای تسکین درد کمر هستند که می‌توان آن ها را بدون نسخه و در دوزهای بالاتر، با نسخه پزشک خریداری کرد که شامل ایبوپروفن (Advil) و ناپروکسن (Aleve) است. NSAID به کاهش درد، تورم و التهاب در عضلات و اطراف دیسک‌های نخاعی آسیب دیده یا مفاصل آرتروز کمک می‌کند. استامینوفن(تیلنول) نیز مسکن درد است.

مواد افیونی: مواد افیونی یک داروی قوی کمردرد برای کمردردهای شدید است مانند اکسی کدون و یک ترکیب استامینوفن / هیدروکدون که با گیرنده‌های سلول‌های عصبی بدن و مغز ارتباط متقابل دارند تا درد را کاهش دهند.

شل کننده‌های عضله: شل کننده‌های عضلانی تجویز شده برای کاهش درد حاد در کوتاه مدت بر روی سیستم عصبی مرکزی عمل می‌کنند و اغلب در صورت وجود اسپاسم عضلات توصیه می‌شوند. با این حال، بسیاری از آنها باعث خواب آلودگی می‌شوند، بنابراین باید مراقب نحوه استفاده از آن ها باشید.

داروهای ضد افسردگی: پزشکان داروهای ضد افسردگی خاصی را برای کمک به مدیریت درد، از جمله کمردرد مزمن، حتی در صورت افسردگی نداشتن، برای بیمار کمک می‌کنند.

داروهای ضدالتهابی

اولین داروی انتخابی برای بیشتر افراد مبتلا به کمردرد داروی ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن (Motrin) یا ناپروکسن (Aleve) است.

داروهای مسکن و ضد درد

تیلنول (استامینوفن) اگرچه یک داروی ضد التهاب غیراستروئیدی نیست، اما یک داروی مسکن بدون نسخه رایج است که برای درمان کمر درد استفاده می‌شود. همچنین فقط داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند سلکوکسیب (سلبرکس)، دیکلوفناک (ولتارن)، ملوکسیکام (موبیک) و نابومتون (رلافن) نیز وجود دارد.

پمادها و داروهای موضعی

داروی ضد التهاب را به صورت یک کرم موضعی می‌توانید تهیه کنید. در حالی که این داروها نیز از نظر فنی پتانسیل عوارض جانبی مشابه داروهای خوراکی را دارند، اما خطر آن ها یکسان نیست. سایر درمان‌های موضعی که می‌توانند برای درد استفاده شوند حاوی موادی مانند کپسایسین، کافور، منتول و روغن اکالیپتوس هستند.

انواع آمپول و داروهای تزریقی

تزریق یک گزینه درمانی غیر جراحی برای درد حاد یا مزمن کمر است که بعد از آزمایش سایر اقدامات غیر جراحی مانند داروها و یا فیزیوتراپی، برای درمان درد ستون فقرات در نظر گرفته می‌شوند، اما قبل از اینکه جراحی در نظر گرفته شود. تزریق می‌تواند تسکین دهنده درد باشد و به تعیین منشأ درد بیمار کمک کند.

با تزریق می‌توان دارو را مستقیماً به محل آناتومیک که درد ایجاد می‌کند، رساند، که ممکن است نسبت به داروهای خوراکی، تسکین دهنده درد کمر باشد. از آمپول‌های درمانی معمولاً برای درمان کمردرد ناشی از عصب نخاعی و یا دیسک بین مهره ای استفاده می‌شود.

داروهای تقویت کننده و پوکی استخوان

بیس فسفونات ها معمولاً اولین انتخاب برای درمان پوکی استخوان هستند که شامل موارد زیر می‌باشند:

  • آلندرونات، یک قرص هفتگی
  • Risedronate (Actonel)، یک قرص هفتگی یا ماهانه
  • Ibandronate (Boniva)، یک قرص ماهانه یا تزریق سه ماهه وریدی (IV)
  • زولدرونیک اسید، تزریق سالانه IV

یکی دیگر از داروهای رایج پوکی استخوان، دنوزوماب است که به بیس فسفونات ها ارتباطی ندارد، ممکن است در افرادی که نمی‌توانند بیس فسفونات مصرف کنند، مانند برخی از افراد با کاهش عملکرد کلیه، استفاده شود.

تیلنول (استامینوفن) یک داروی مسکن بدون نسخه رایج است که برای درمان کمر درد استفاده می‌شود.

پزشکان معمولاً برای کمردرد چه تجویز می‌کنند؟

برخی از درمان‌های پزشکی موجود دارد عبارتنداز:

  • داروها
  • لوازم پزشکی
  • فیزیوتراپی

برخی از داروهایی که پزشک ممکن است تجویز کند شامل موارد زیر است:

  • شل کننده‌های عضلانی
  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی
  • داروهای مسکن مانند کدئین برای تسکین درد
  • استروئیدها برای کاهش التهاب
  • تزریق کورتیکواستروئید

پزشک همچنین ممکن است فیزیوتراپی را تجویز کند، تمریناتی از جمله:

  • ماساژ
  • کشش
  • تمرینات تقویت کننده
  • دستکاری کمر و ستون فقرات

بهترین دارو برای کمردرد مزمن چیست؟

طب سوزنی، ماساژ، بیوفیدبک درمانی، لیزر درمانی، تحریک الکتریکی عصب و سایر درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات نیز می‌تواند در کمردرد مزمن تفاوت ایجاد کند. از داروهای ضد درد، داروهای ضد التهاب، شل کننده عضلات و سایر داروها می‌توان برای کنترل درد مزمن کمر استفاده کرد.

داروهای افیونی به طور کلی نباید به عنوان اولین، تنها یا طولانی ترین روش درمانی برای درد مزمن کمر استفاده شوند. بسیاری از آن ها اعتیاد آور هستند و دلیل اصلی درد شما را برطرف نمی‌کنند. مواد افیونی فقط پس از معاینه دقیق توسط متخصص و در صورت عدم موفقیت در داروهای دیگر، باید تجویز شوند.

بهترین دارو برای دیسک کمر چیست؟

تزریق استروئید اپیدورال حاوی کورتیکواستروئیدها است، که مواد ضد التهابی قوی هستند و به سرعت درد ناشی از اعصاب فشرده را تسکین می‌دهند. با تزریق در فضای عصب اپیدورال، دارو می‌تواند با دوز اول کاهش قابل توجهی در درد ایجاد کند، اما ممکن است اثر آن چند روز طول بکشد.

در طول یک سال معمولاً بیش از 3 آمپول تزریق نمی‌شود. همچنین توجه به این نکته مهم است که برای درمان درد دیسک فتق نباید تنها به داروهای ضد درد و آمپول اکتفا کنید. گنجاندن تمرین‌های فیزیوتراپی کمر و ورزش در درمان شما بهترین نتیجه را خواهد داشت.

تزریق استروئید اپیدورال حاوی کورتیکواستروئیدها است، که مواد ضد التهابی قوی هستند و به سرعت درد ناشی از اعصاب فشرده را تسکین می‌دهند

معرفی بهترین دارو برای سیاتیک

انواع مختلفی از داروها ممکن است برای درد سیاتیک استفاده شود. داروهای خوراکی عبارتند از:

  • مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن، آسپیرین یا NSAID(مانند ایبوپروفن [ادویل، موترین]، کتوپروفن یا ناپروکسن)
  • داروهای شل کننده عضلانی با تجویز برای کاهش اسپاسم عضلات
  • داروهای ضد افسردگی برای کمردرد مزمن
  • برای درد شدیدتر داروهای مسکن را استفاده کنید.

آیا استفاده از داروهای کمردرد عوارض جانبی دارد؟

از آنجا که مبتلایان به کمردرد به دنبال تسکین درد هستند، داروهایی که برای درمان این بیماری استفاده می‌شوند معمولاً عوارض جانبی مشابه دارند. در حالی که این عوارض معمولاً شبیه به هم هستند اما همیشه برای همه یکسان نیست و شدت آن‌ها متفاوت خواهد بود. عوارض جانبی احتمالی داروی کمردرد می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خواب آلودگی
  • سرگیجه
  • معده درد
  • حالت تهوع
  • سوزش سردل
  • سردرد

روش‌های درمان کمردرد چیست؟

یکی از مهم ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید ادامه حرکت و فعالیت‌های عادی خود تا حد امکان است. ادامه کار و فعالیت ها کمک می‌کند تا به روال طبیعی خود برگردید که می‌تواند شما را از درد منحرف کند.

  • تمرینات و کشش‌های کمر: تمرینات و کشش‌های ساده کمر اغلب می‌تواند به کاهش کمردرد کمک کند مانند تمرین پیلاتس کمردرد و تمریناتی برای کنترل کمردرد. انجام ورزش منظم در کنار این کشش ها نیز می‌تواند به حفظ قدرت و سلامت کمر کمک کند. فعالیت‌هایی مانند پیاده روی، شنا، یوگا و پیلاتس گزینه‌های محبوب هستند.
  • کیسه‌های آب گرم و سرد: برخی افراد دریافتند که گرما (مانند حمام گرم یا بطری آب گرم که روی ناحیه آسیب دیده قرار می‌گیرد) به کاهش دردکمر کمک می‌کند. می‌توانید ابتدا کیسه یخ را در پارچه یا حوله بپیچید. هم چنین کیسه‌های فشرده شده آب گرم و سرد را می‌توان از اکثر داروخانه ها خریداری کرد.
  • آرام باشید و مثبت بمانید: تلاش برای آرامش بخش مهمی‌در کاهش درد است زیرا تنش عضلانی ناشی از نگرانی در مورد وضعیت شما ممکن است اوضاع را بدتر کند. افرادی که علی رغم درد خود مثبت و امیدوار می‌مانند، سریعتر بهبود می‌یابند.
  • درمان‌های تخصصی نیز در درمان کمردرد مؤثرند، مانند:
  • درمان با ورزش
  • حمایت روانی
  • جراحی
تمرینات و کشش‌های ساده کمر مانند تمرین پیلاتس کمردرد و تمریناتی برای کنترل کمردرد اغلب می‌تواند به کاهش کمردرد کمک کند

برای درمان کمردرد به کدام دکتر باید مراجعه کرد؟

سه گروه گسترده از ارائه دهندگان خدمات بهداشتی وجود دارد که کمردرد را درمان می‌کنند:

ارائه دهندگان مراقبت‌های اولیه اغلب اولین تماس برای بیماران در هنگام بروز کمردرد هستند و به طور کلی شامل موارد زیر است:

  • پزشکان مراقبت‌های اولیه (پزشکان خانواده، متخصصان داخلی، متخصص زنان، متخصص زنان، اطفال)
  • متخصصان عمل جراحی
  • پزشکان طب استئوپاتیک

٢. متخصصان ستون فقرات تخصص خاص تری در تشخیص یا درمان کمردرد و بیماری‌های ستون فقرات دارند و به طور کلی شامل موارد زیر هستند:

  • جراحان
  • متخصصین طب فیزیکی
  • متخصصان بیهوشی
  • متخصص مغز و اعصاب
  • متخصصان روماتولوژی

٣. درمانگران تخصصی که در توانبخشی جسمی‌یا کمک روانشناختی برای کمردرد مزمن دارند، به طور کلی شامل موارد زیر هستند:

  • درمانگران فیزیکی
  • کاردرمانگرها
  • روانشناسان بالینی

درمان‌های کمکی فیزیوتراپی

متخصصان در زمینه‌هایی مانند مراقبت‌های کایروپراکتیک، فیزیوتراپی و مدیریت درد می‌توانند هرکدام راه حل‌هایی را در زمینه‌های خود ارائه دهند تا بهترین درمان‌های کمردرد شما را به شما ارائه دهند.

یک متخصص عمل جراحی از طریق آزاد سازی فشاری که به مرور زمان جمع شده یا از طریق آسیب، مفاصل را تسکین می‌دهد. فیزیوتراپیست ها از طریق ورزش و فعالیت‌های قدرتی به بیماران کمک می‌کنند تا عضلات خود را به سلامت برگردانند.

فیزیوتراپیست ها از طریق ورزش و فعالیت‌های قدرتی به بیماران کمک می‌کنند تا عضلات خود را به سلامت برگردانند.

درمان کمردرد با عمل جراحی

برای موارد کمردرد شدید، جراحی ممکن است لازم باشد. جراحی معمولاً گزینه ای فقط در صورت عدم موفقیت در سایر روش‌های درمانی، می‌باشد. با این حال، با از دست دادن کنترل روده یا مثانه، یا از دست دادن عصبی پیشرونده، جراحی به یک گزینه اضطراری تبدیل می‌شود.

دیسککتومی‌فشار ریشه عصبی را که توسط دیسک برآمده یا خار استخوان تحت فشار قرار گرفته است، کاهش می‌دهد. جراح قطعه کوچکی از لایه، قسمت استخوانی کانال نخاعی را برمی‌دارد. فورامینوتومی‌ یک عمل جراحی است که سوراخ استخوانی کانال نخاعی را که محل ریشه عصب است، باز می‌کند.

درمان الکترو گرمایی داخل دیسک کمر شامل قرار دادن یک سوزن از طریق کاتتر در دیسک و گرم شدن آن به مدت 20 دقیقه است که باعث ضخیم شدن دیواره دیسک و برآمدگی دیسک داخلی و تحریک عصب می‌شود.

چگونه کمردرد را بدون عمل جراحی درمان کنیم؟

اگر منبع درد مشخص نیست یا قابل درمان نیست، بهترین گزینه شما این است که با پزشک خود در مورد کاهش و کنترل درد با درمان‌های غیر جراحی کار کنید. ٧ مورد از درمان‌های کمردرد بدون نیاز به جراحی عبارتنداز:

  1. فیزیوتراپی
  2. توجه و مراقبت
  3. رژیم غذایی
  4. اصلاح سبک زندگی
  5. درمان‌های مبتنی بر تزریق
  6. درمان‌های دارویی
  7. درمان‌های جایگزین مانند طب سوزنی، ماساژ، لیزر درمانی و…

نکات کلیدی درمان فوری کمردرد در خانه

توصیه‌های کلی این است که فعالیت‌های عادی در اسرع وقت از سر گرفته شوند. خوابیدن با بالش بین زانوها در حالی که به یک طرف دراز کشیده اید، ممکن است راحتی را افزایش دهد. بعضی از پزشکان توصیه می‌کنند به پشت دراز بکشید و یک بالش زیر زانوی خود قرار دهید.

هیچ تمرین خاصی در زمینه کمر وجود ندارد که برای بهبود درد یا افزایش توانایی عملکرد در افراد مبتلا به کمردرد حاد باشد. با این وجود ورزش برای افرادی که دچار کمردرد هستند می‌تواند برای بازگشت به فعالیت‌های عادی و کار مفید باشد.

خوابیدن با بالش بین زانوها در حالی که به یک طرف دراز کشیده اید، می‌تواند راحتی را افزایش دهد.

درمان کمردرد با کمک داروهای گیاهی

زردچوبه یک داروی گیاهی محبوب برای کمردرد است. خواص ضد التهابی ریشه آن ممکن است درد و التهاب مفصل را کاهش دهد. در صورت استفاده از داروهای تجویزی معروف به رقیق شدن خون، احتیاط کنید. آن‌ها می‌توانند با این مکمل ارتباط برقرار کنند. یک درمان خانگی دیگر، استفاده از یخ به طور مستقیم در منطقه آسیب دیده برای کاهش تورم است.

سوالات متداول

برای تسکین کمردرد چه کاری می توانم انجام دهم؟

گزینه‌های زیادی برای تسکین درد کمر بسته به علت، شدت و مدت زمان درد وجود دارد. برای برخی از بیماران، داروها یا درمان‌هایی مانند تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست و تزریق استروئید اپیدورال می‌تواند کمک کند.
برخی دیگر از متخصصانی مانند متخصصان عمل جراحی، فیزیوتراپیست یا پزشکان مدیریت درد را می‌بینند. نیازهای هر بیمار متفاوت است. اولین قدم عالی، مراجعه به ارائه دهنده مراقبت‌های اولیه است.

آیا پیاده روی برای کمردرد خوب است؟

ورزش منظم ممکن است به کنترل، کاهش و جلوگیری از کمردرد کمک کند. این می‌تواند شامل پیاده روی، حرکات کششی، یوگا، ایروبیک سبک و موارد دیگر باشد. هر بیمار متفاوت است، بنابراین مهم است که ابتدا برنامه تمرین خود را با یک پزشک در میان بگذارید. به طور معمول، فعال ماندن به کمردرد کمک می‌کند.

بهترین دارو برای کمردرد چیست؟

هر بیمار متفاوت است و هر مورد کمردرد متفاوت است. بهترین دارو برای درمان آن وجود ندارد. داروهایی که معمولاً استفاده می‌شوند شامل داروهای شل کننده عضلات، NSAID، مواد افیونی و مسکن هستند. همیشه در مورد داروهایی که باید برای کنترل کمردرد خود در نظر بگیرید با پزشک خود مشورت کنید.

چه قرصی برای درمان کمردرد خوب است؟

درمان کوتاه مدت (کمتر از 2 هفته) با NSAID ها برای تسکین درد موقت مؤثر است. اگرچه مهارکننده‌های COX2 عوارض جانبی کمتری دارند، اما در برخی از بیماران با عوارض جانبی قلبی عروقی همراه است. استامینوفن معمولاً به عنوان مسکن خط اول در درمان LBP حاد خفیف تا متوسط ​​بر اساس چندین مطالعه که نشان داده است در درمان درد کمر بهتر است استفاده می‌شود.

قوی ترین مسکن برای درد کمر چیست؟

در زیر انواع داروهایی که برای درد کمر تجویز می‌شوند ذکر شده است.
کدئین (عمومی)
فنتانیل
هیدروکدون
هیدرومورفون
مپریدین
متادون
مورفین
اکسی کدون
ترامادول
هیدروکدون / استامینوفن
اکسی کدون / استامینوپ

آیا ترامادول به کمردرد کمک می کند؟

ترامادول یک داروی کمردرد است که گرچه از نظر شیمیایی با مسکن‌های افیونی که فقط تا حدی تحت تأثیر مواد مخدر قرار دارند، ارتباطی ندارد، اما با گیرنده‌های مخرب ضعیف و با تداخل در جذب مجدد سروتونین و نوراپی نفرین، در مسیرهای بازدارنده نزولی، مانند اپیوئیدها(موادافیونی) عمل می‌کند.
اعتقاد بر این است که ترامادول خطر ابتلا به فعالیت تشنج و سندرم سروتونین را در بیمارانی که از مهارکننده‌های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI) و مهارکننده‌های جذب مجدد نوراپی نفرین سروتونین (SNRI) استفاده می‌کنند، افزایش می‌دهد. علاوه بر این، ترامادول با افزایش خطر خودکشی در ارتباط است.

دکتر مریم ابراهیمی

خانم دکتر مریم ابراهیمی حدود 10 سال به صورت حرفه‌ای در حوزه داروسازی و پزشک داروخانه مشغول به فعالیت است. ایشان به مدت دو سال طرح داروسازی در داروخانه تخصصی شهید کاظمی وابسته به دانشگاه شهید بهشتی سپری کرده است.با تجربیاتی که این سال‌ها ایشان به دست آورده‌اند تصمیم به همکاری با تیم فوق های تحریریه کافه نبض گرفتند تا به یاری هم بهترین توصیه های تغذیه ای و دارویی را به کاربرهای عزیز ارائه نمایند.
پست های مرتبط

فواید شگفت انگیز قرص ملاتونین برای سلامتی

بی‌شک اطلاع از فواید قرص ملاتونین و تاثیرات شگفت انگیز آن بر…

فواید ویتامین D3 برای افزایش سلامتی

فواید ویتامین D3، که با نام “ویتامین آفتاب” نیز شناخته می‌شود، بر…

با مواد غذایی افزایش دهنده میل جنسی بیشتر در تخت خواب بمانید!

استفاده از مواد غذایی افزایش دهنده میل جنسی یکی از روش های…

دیدگاهتان را بنویسید