صفحه اصلی > داروها : اهمیت درمان عفونت ادراری و نحوه استفاده از داروی عفونت ادراری

اهمیت درمان عفونت ادراری و نحوه استفاده از داروی عفونت ادراری

درمان عفونت ادراری تا چه میزان اهمیت دارد؟! استفاده از دارو عفونت ادرار مناسب، برای درمان این بیماری تا چه حد ضروری می باشد؟ دستگاه ادراری انسان از کلیه، مثانه، میزنای و میزراه تشکیل شده است. این دستگاه وظیفه خطیری بر عهده دارد. تولید و تخلیه کامل ادرار امری حیاتی برای زنده ماندن ما محسوب می شود.

اگر هر یک از اعضای این بخش دچار عفونت شوند، ممکن است علائم ناخوشایندی ایجاد کنند. ما به این مشکل عفونت ادراری می گوییم.

بیش از 150 میلیون نفر در جهان از عفونت ادراری رنج می برند. افرادی که در زمان مناسب دارو عفونت ادرار تجویز شده خود را مصرف می کنند، به راحتی درمان شده و خطر را از خود دور می سازند. اما بسیار دیگری که سهل انگاری کرده و درمان را جدی نگرفته اند، عواقب بدی در انتظارشان خواهد بود.

با ما باشید تا در این مقاله کافه نبض با اهمیت درمان دارویی عفونت ادرار آشنا شوید.

عفونت ادراری چیست؟

UTI ها عفونت های شایعی به شمار می آیند. باکتری ها، اغلب از روی پوست یا روده بزرگ وارد مجرای ادراری می شوند و آن را آلوده می سازند. یکی از باکتری های مهم عامل این بیماری اشرشیاکلی (E. coli) نام دارد.

این باکتری در مدفوع نیز یافت می شود و در روده انسان زندگی می کند. این باکتری شرور قادر است به راحتی خود را به مجاری ادراری رسانده و دردسرساز شود.

عفونت های ادراری قادر هستند بر روی قسمت های مختلف مجاری ادراری تجمع کنند و ما را بیمار سازند. شایع ترین نوع آنها عفونت مثانه است. عفونت کلیه یا همان پیلونفریت نوع دیگری از عفونت ادراری (UTI) است که کمتر شایع بوده اما مشکلات جدی تری به وجود می آورد.

چگونه به عفونت ادراری مبتلا میشویم؟ (علت ها)

عفونت ادراری معمولاً هنگامی رخ می دهد که باکتری ها به مجرای ادراری وارد شده و در مثانه شروع به تکثیر می کنند. این بیماری دلایل مختلفی دارد که برخی از شایع ترین آنها عبارتند از:

  • عفونت مثانه (سیستیت): این نوع عفونت ادراری معمولاً توسط باکتری (E. coli) ایجاد می شود که در دستگاه گوارشی وجود دارد. با این حال، بعضی اوقات باکتری های دیگر مسئول این بیماری هستند.
  • مقاربت جنسی ممکن است به سیستیت منجر شود. اما برای توسعه آن لازم نیست که حتما از نظر جنسی فعال باشید. همه خانم ها به دلیل آناتومی خود در معرض ابتلا به عفونت مثانه هستند.
  • عفونت مجرای ادراری: این نوع UTI هنگامی رخ دهد که باکتری های گوارشی GI از مقعد به مجرای ادرار انتقال پیدا می کنند. درست به همین دلیل است که توصیه می شود پس از اجابت مزاج شستشو از سمت جلو به عقب انجام شود. همچنین به دلیل اینکه مجرای ادرار نزدیک به مهبل است، عفونت های مقاربتی مانند زگیل تناسلی، سوزاک، کلامیدیا و مایکوپلاسما می توانند باعث اورتریت (عفونت لوله‌ای‌ که‌ ادرار را از مثانه به‌ خارج‌ هدایت می کند) شوند.
  • دیابت، تغییرات هورمونی، مولتیپل اسکلروزیس و هر چیز دیگری که بر جریان ادرارتان تأثیر گذارد مانند سنگ کلیه، سکته مغزی و آسیب نخاعی می تواند شانس ابتلا به عفونت ادراری را زیادتر کند.
  • بهداشت ضعیف، پوشیدن لباس های تنگ و چسبان، فعالیت های جنسی کنترل نشده، استفاده از اسپرم کش ها و مشکلات پروستات می تواند ریسک ابتلا به عفونت ادراری را بالا ببرد.

علائم و نشانه بیماری عفونت ادراری

اگر بخواهیم به علائم و نشانه های بیماری عفونت ادراری اشاره کنیم بهتر است آن را در دو دسته مختلف قرار دهیم. به محض مشاهده این نشانه ها به فکر درمان باشید و از این موضوع سرسری رد نشوید. این بیماری اگر در همان ابتدا درمان نشود می تواند عوارض ناخوشایندی ایجاد کند.

 علائم عفونت مثانه می تواند شامل موارد زیر می باشد:

  • درد یا سوزش هنگام ادرار کردن
  • تکرر ادرار
  • با وجود داشتن مثانه خالی، نیاز به ادرار کردن را حس می کنید
  • ادرار خونین
  • فشار یا گرفتگی در کشاله ران یا پایین شکم

همچنین علائم شایع عفونت کلیه به قرار زیر است:

  • تب و لرز
  • کمر درد یا درد در ناحیه کمر
  • حالت تهوع و استفراغ

چرا زنان بیش از مردان عفونت ادراری میگیرند؟

عفونت ادراری (UTI) در زنان به طور قابل توجهی بیشتر از آقایان رخ می دهد. آمارها نشان می دهد که حدود ۴۰٪ از زنان در طول زندگی خود حداقل یکبار به این بیماری دچار می شوند. این در حالی است که فقط ۱۲٪ از مردان این مشکل را تجربه می کنند.

 اما به راستی علت این موضوع چیست؟ دلیل نخست این است که مجرای ادرار زنان کوتاه تر از مردان می باشد. این بدان معناست که باکتری ها برای رسیدن به مثانه یا سایر قسمت های مجاری ادراری مجبور نیستند فاصله زیادی پیمایند.

از سویی دیگر ابتدای مجرای ادراری زن نزدیک به مقعد است، همین امر باعث می شود ورود باکتری ها از مقعد به این مجاری آسان تر گردد.

عفونت ادراری یکی از مشکلات شایع در زنان است.

معرفی انواع داروی عفونت ادراری

اگر علائم عفونت ادراری را داشته باشید، پزشک برای شما آزمایش ادرار خواهد نوشت. اگر جواب آزمایش نشان دهد بیمار هستید، با توجه به شدت عفونت و وضعیت جسمانی شما پزشک احتمالا یکی از آنتی بیوتیک های زیر را برای شما تجویز می کند:

  • آموکسی سیلین
  • سفتریاکسون (روسفین)
  • سفالکسین
  • سیپروفلوکساسین
  • فسفومایسین
  • لووفلوکساسین
  • نیتروفورانتوئین
  • سولفامتوکسازول
  • تری متوپریم

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری

فرم آنتی بیوتیک مورد استفاده در درمان عفونت ادراری معمولاً به این بستگی دارد که چه بخشی از دستگاه ادراری درگیر شده است. بنابراین بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری باید توسط پزشک متخصص و با توجه به ناحیه درگیر عفونت و وخامت حال شما انتخاب شود.

اگر نسبت به آنتی بیوتیکی مقاومت پیدا کرده و یا حساسیت نشان دهید، دارو شما عوض خواهد شد.

در صورتی که شدت عفونت زیاد باشد بیمار ناگزیر است در بیمارستان بستری شود تا آنتی بیوتیک های داخل وریدی دریافت کند. 

اگر به طور مکرر دچار عفونت ادراری و تکرر ادرار می شوید، اورولوژیست ممکن است توصیه های درمانی خاصی را برایتان در نظر بگیرد. به عنوان مثال ممکن است آنتی بیوتیک با دوز کم اما برای مدت طولانی تر تجویز شود.

قرص های عفونت و سوزش ادراری

در اغلب موارد سوزش ادرار و تکرر ادراری که بیماران تجربه می کنند ناشی از عفونت بوده و با از بین بردن عامل آن این علائم نیز فروکش می کنند. حتی در مواردی که بیماری شدت پیدا کند، ممکن است درد در ناحیه لگن نیز حس شود.

بنابراین درمان آنتی بیوتیکی بر هر چیزی اولویت دارد. اما معمولا برای کاهش رنج این علائم می توان با صلاح دید متخصص از قرص هایی نظیر فنازومکس یا همان فنازوپیریدین و تروسپیوم استفاده کرد.

قرص عفونت ادراری زنان چیست؟

زنان بیش از مردان مستعد ابتلا به عفونت های ادراری هستند. برای درمان این مشکل معمولا از داروهای آنتی بیوتیک استفاده می کنند. خانم ها برای درمان بیماری خود می توانند به متخصص زنان مراجعه کنند. قرص و دارو عفونت ادرار باید به نظر پزشک متخصص انتخاب شود.

زنانی که از عفونت های مکرر ادراری شکایت دارند معمولا به دوره های دارودرمانی طولانی تری نیاز پیدا می کنند. احساس ادرار کاذب در زنان که بسیار شایع هم هست، اغلب به دلیل همین عفونت های ادراری بوده و با درمان دارویی از بین می رود.

کاربردی ترین داروی عفونت ادراری کودکان

برای درمان عفونت و سوزش ادراری کودکان نیز معمولا از آنتی بیوتیک ها استفاده می کنند. نوع و دوز آنتی بیوتیک ها با توجه به سن کودک و قسمت درگیر در بیماری، توسط متخصص اطفال انتخاب می شود. برخی از آنتی بیوتیک هایی شایع برای کودکان به قرار زیر می باشند:

فراموش نکنید که برای سرعت بخشیدن به بهبود کودکتان او را مجاب کنید مقدار زیادی مایعات بنوشند تا دفعات بیشتری ادرار کند.

عفونت ادراری در کودکان خود را جدی بگیرید.

داروی عفونت ادراری در بارداری

اگر باردار هستید و این مطلب را می خوانید، خوب است بدانید که عفونت ادراری در این دوران شایع می باشد. تغییرات فیزیکی بدنتان، هورمون ها، رابطه جنسی و دیابت بارداری شما را مستعد ابتلا به عفونت ادراری می کند.

 به هر صورت اگر به این مشکل دچار شدید، پزشک به احتمال زیاد به شما توصیه می کند بین هفت تا چهارده روز آنتی بیوتیک بی خطر بارداری مصرف کنید. حتماً دوره خود را کامل نمایید. حتی اگر در اواسط درمان احساس بهتری داشتید داروی عفونت ادراری خود را قطع نکنید.

اگر عفونت به کلیه های شما رسیده باشد، ممکن است در بیمارستان بستری شوید تا دارودرمانی بهتر انجام شود. نگران نباشید اگر درمان خود را کامل کنید، خطری شما و فرزندتان را تهدید نمی کند.

بسیاری از زنان باردار از عفونت های ادراری رنج می برند.

عفونت مثانه چه علائمی دارد؟

عفونت مثانه هم نوعی عفونت ادراری (UTI) به شمار می آید. علائم عفونت مثانه بسته به شدت آن متفاوت است. بلافاصله در هنگام دفع ادرار متوجه تغییرات به وجود آمده خواهید شد. برخی از علائم شایع این بیماری عبارتند از:

  • تکرر ادرار
  • احساس سوزش و خارش به هنگام ادرار کردن
  • ادرار کدر
  • ادرار با بوی بد
  • احساس خالی نشدن کامل مثانه
  • درد در ناحیه لگن

نکته قابل توجه این است که اگر دچار عفونت رحم شده باشید، ممکن است علائمی شبیه به این بیماری تجربه کنید. برای این منظور باید به متخصص زنان مراجعه کنید تا نوع مریضی خود را شناسایی نمایید.

روش های درمان عفونت ادراری چیست؟

به محض اینکه متوجه علائم این بیماری شدید، وقت را تلف نکنید و به دیدار یک متخصص اورولوژیست یا زنان بروید. پزشک با پرسیدن سؤالاتی درمورد علائمتان، انجام معاینه جسمی و دستور به آزمایش ادرار در صورت نیاز، تشخیص می دهد که شما به UTI مبتلا هستید و یا خیر.

اگر به این بیماری دچار شده باشید مهم ترین کاری که متخصص برای شما انجام می دهد این است که دارودرمانی به خصوص استفاده از آنتی بیوتیک ها برای درمان را آغاز می کند. در دوره ای مشخص باید داروهای خود را استفاده نمایید تا بهبودی حاصل شود. در کنار دارو عفونت ادرار می توانید از درمان های خانگی و داروهای گیاهی نیز بهره مند شوید.

بد نیست در اینجا اضافه کنم که در درمان عفونت ادراری سوزاک نیز از آنتی بیوتیک ها استفاده می کنند. سوزاک نوعی بیماری مقاربتی آزار دهنده است که علائمی نظیر درد در هنگام ادرار، درد شکم، خونریزی واژینال، خروج چرک از آلت تناسلی، افزایش ترشحات واژن و درد و تورم بیضه ها را به همراه دارد. عامل این بیماری نیز نوعی باکتری است.

تشخیص و آزمایش های پزشکی

برای تشخیص بیماری، پزشک می تواند با انجام آزمایش ادرار، عفونت ادراری شما را تشخیص دهد. در آزمایشی که بر روی نمونه ادرار انجام می شود موارد زیر مورد بررسی قرار می گیرند:

  • گلبول های سفید خون
  • سلول های قرمز خون
  • نیترات
  • باکتری ها

برای اینکه به تست شما آلودگی های بیرونی راه پیدا نکند، بهتر است بخش میانی ادرار خود را در ظرف بریزید.

به جهت اینکه نوع باکتری که باعث عفونت شما شده، تشخیص داده شود، پزشک می تواند از تست کشت ادرار استفاده نماید. زمانی که نوع باکتری عامل مشخص شود، انتخاب آنتی بیوتیک موثر برای آن نیز آسان تر خواهد بود.

اگر مکررا به عفونت ادراری دچار می شوید، ممکن است به سونوگرافی، ام آر آی و سیستوسکوپی نیاز پیدا کنید تا سلامت مجاری ادراری شما چک شوند. در روش تشخیصی سیستوسکوپی لوله بسیار باریکی را به همراه لنز مخصوص، وارد مجرای ادرار کرده و آن را به سمت مثانه هدایت می کنند.

تنها با انجام یک آزمایش عفونت ادراری ساده می توانید مناسب ترین درمان را از پزشک خود دریافت کنید.

درمان گیاهی با کمک طب سنتی

با استفاده از دستورهای طب سنتی و درمان های گیاهی می توانید روند درمانی خود را سرعت بخشیده و هر چه زودتر سلامت خود را بازیابید.

 در اینجا چند نمونه از روش های موثر در درمان عفونت ادراری با گیاهان دارویی را به شما معرفی خواهم کرد.

  • نوشیدن روزانه یک لیوان از آبِ برگ تربچه به مدت حداقل یک ماه
  • نوشیدن مخلوط آب گُل گز روغنی(Moringa Oleifera)  با آب نارگیل. برای این منظور تنها کافی است تا یک سوم قاشق غذا خوری گل گز روغنی را با یک فنجان آب نارگیل مخلوط کرده و روزی دو بار (صبح و شب) میل نمایید.
  • مصرف روزانه چند حبه سیر بسیار مفید می باشد، چرا که این ماده همچون آنتی بیوتیکی طبیعی عمل می کند.
  • مصرف روزانه ۲ تا ۳ فنجان جوشانده برگ رزماری
  • آب زغال اخته می تواند به طور معجزه آسایی عفونت ادراری شما را درمان کند.
  • انگور قرمز نیز حاوی مقادیر زبادی آنتی اکسیدان است و برای از بین بردن باکتری ها در مجاری ادراری موثر می باشد.
  • برخی از مطالعات نشان داده است که آب اسفناج نیز در درمان عفونت های ادراری موثر است.

درمان عفونت ادراری در کودکان با طب سنتی

اگر کودکی دارید که دچار سوزش و تکرر ادرار شده است به شما توصیه می کنیم که حتما این مشکل را جدی بگیرید و او را به یک متخصص أطفال جهت معاینه نشان دهید. همچنین دقت داشته باشید که برخی از کودکان تنها علائمی که از خود نشان می دهند، تب کردن است. بنابراین برای تشخیص و درمان حتما از پزشک کمک بگیرید.

 در کنار درمان پزشکی و یا در هنگامی که عفونت ادراری خیلی شدید نیست می توانیم با برخی مواد طبیعی مانند اسفناج، کاکل ذرت، سیر خام، ویتامین سی، آب ذغال اخته و آب برگ تربچه طفل خود را درمان نماییم.

درمان خانگی عفونت ادراری

توجه کنید! هیچ یافته اثبات شده ای وجود ندارد که تنها با درمان در منزل بتوان UTI را درمان کرد. اما با قطعیت می توان گفت که در کنار درمان های پزشکی، درمان خانگی بسیار کمک کننده خواهد بود. اجازه بدهید چند مورد از درمان های خانگی معروف که برای سوزش و عفونت های ادراری به کار گرفته می شوند را نام ببرم:

  • تا می توانید آب و مایعات بنوشید.
  • مصرف ویتامین سی خود را افزایش دهید.
  • آب زغال اخته، گیاه دارویی انگور خرس، محصولات پروبیوتیک، سیر خام و مانوز مصرف کنید.
  • UTI می تواند باعث درد در ناحیه لگن شود. استفاده از پد حرارتی برای تسکین این درد کمک کننده خواهد بود.
  • لباس های گشاد و آزاد بر تن کنید.
  • از عسل رقیق شده غافل نشوید. عسل حاوی ترکیبی آنتی باکتریال است و برای درمان عفونت ها معجزه می کند.

آیا عفونت ادراری عوارض خطرناکی دارد؟

UTI های درمان نشده ممکن است منجر به عفونت های حاد یا مزمن کلیوی (پیلونفریت) شوند که می تواند به طور دائمی به کلیه های شما آسیب وارد کند. عفونت ادراری درمان نشده در بانوان باردار ریسک به دنیا آمدن نوزاد نارس یا کم وزن را افزایش می دهد.

راه های پیشگیری از بروز عفونت ادراری

فرقی نمی کند که قبلا به هیچ یک از انواع عفونت های ادراری دچار شده اید یا خیر. برای اینکه علائم آزار دهنده این بیماری هیچگاه به سراغتان نیاید موارد زیر را به خوبی رعایت کنید.

  • رژیم غذایی مناسبی داشته باشید تا سیستم ایمنی بدنتان قوی شود.
  • پس از رابطه جنسی ادرار کنید و مطمئن شوید قبل و بعد از رابطه مثانه شما خالی باشد.
  • بهداشت را رعایت کنید و بعد از ادرار و مدفوع شستشو را از جلو به عقب انجام دهید.
  • از لباس زیر نخی استفاده کنید و تا حد امکان لباس های خود را آزاد و راحت انتخاب نمایید.
  • از محصولات بهداشتی زنانه که ممکن است به آنها حساسیت داشته باشید استفاده نکنید.
  • همواره بدن خود را هیدراته نگاه دارید و تا می توانید آب بنوشید.
  • ادرار خود را برای مدت طولانی نگاه ندارید.
  • از دیافراگم یا اسپرم کش برای جلوگیری از بارداری استفاده نکنید.

بایدها و نبایدهای خوراکی هنگام ابتلا به عفونت ادراری

یک رژیم غذایی سالم به شما کمک می کند تا با سیستم ایمنی قوی تر به جنگ عفونت ها بروید. برخی از مفیدترین توصیه های غذایی در درمان عفونت های ادراری عبارتند از:

  • آب زغال اخته تمیز نشده بنوشید. غذاها و نوشیدنی های حاوی آنتی اکسیدان و دارای طعم ترش کمک کننده می باشند.
  • لبنیات پروبیوتیک مصرف کنید.
  • گوجه فرنگی، کرم بروکلی و اسفناج میل کنید.
  • از مصرف قهوه و نوشیدنی های کافئین دار به مقدار زیاد، نوشابه، الکل، غذاهای ادویه دار و شیرین کننده های مصنوعی خودداری نمایید.

سوالات متداول

در این بخش به متداول ترین سوالات شما در رابطه با داروی عفونت ادراری پاسخی کوتاه اما مفید داده می شود.

علت خون در ادرار چیست؟

عفونت های کلیوی (پیرونفریت)، سنگ مثانه یا کلیه، پروستات بزرگ شده، آسیب دیدگی کلیوی، سرطان و اختلالات ژنتیکی می توانند موجب دیده شدن خون در ادرار شوند.

آیا از کلاریترومایسین می توان برای درمان عفونت ادراری استفاده کرد؟

کلاریترومایسین یک دارو آنتی بیوتیک ماکرولید است و به طور معمول برای درمان عفونت های ادراری استفاده نمی شود.

دکتر مریم ابراهیمی

خانم دکتر مریم ابراهیمی حدود 10 سال به صورت حرفه‌ای در حوزه داروسازی و پزشک داروخانه مشغول به فعالیت است. ایشان به مدت دو سال طرح داروسازی در داروخانه تخصصی شهید کاظمی وابسته به دانشگاه شهید بهشتی سپری کرده است.با تجربیاتی که این سال‌ها ایشان به دست آورده‌اند تصمیم به همکاری با تیم فوق های تحریریه کافه نبض گرفتند تا به یاری هم بهترین توصیه های تغذیه ای و دارویی را به کاربرهای عزیز ارائه نمایند.
پست های مرتبط

فواید شگفت انگیز قرص ملاتونین برای سلامتی

بی‌شک اطلاع از فواید قرص ملاتونین و تاثیرات شگفت انگیز آن بر…

فواید ویتامین D3 برای افزایش سلامتی

فواید ویتامین D3، که با نام “ویتامین آفتاب” نیز شناخته می‌شود، بر…

با مواد غذایی افزایش دهنده میل جنسی بیشتر در تخت خواب بمانید!

استفاده از مواد غذایی افزایش دهنده میل جنسی یکی از روش های…

دیدگاهتان را بنویسید