صفحه اصلی > داروها : معرفی انواع داروی سرماخوردگی برای بزرگسالان، نوزادان و زنان باردار

معرفی انواع داروی سرماخوردگی برای بزرگسالان، نوزادان و زنان باردار

امکان ندارد در حال خواندن این مقاله باشید و تا کنون تجربه سرماخوردگی و مصرف داروی سرماخوردگی را نداشته باشید. اساسا سرماخوردگی یکی از متداول‌ترین بیماری‌هایی است که همه ما انسان‌ها گاه و بیگاه دچار آن می‌شویم. این بیماری دارای علائم و دلایل مشخصی است که هر کدام برای درمان به یک داروی سرماخوردگی خاص نیاز دارند.

البته سرماخوردگی همیشه بیماری ساده‌ای نیست. در واقع، گاهی بسیاری از بیماری‌های سخت ممکن است در ابتدا با سرماخوردگی خود را نشان دهند. همچنین، اگر سرماخوردگی شما یک مریضی ساده نباشد و در اثر عفونت باکتریایی به وجود آمده باشد، پزشک از قفسه سینه شما عکسبرداری خواهد کرد. پس از مشاهده نتیجه ایکس ری، با تجویز داروی سرماخوردگی می‌توانید از علائم این بیماری خلاص شوید.

اگر می‌خواهید بیشتر با علائم، درمان‌ها و علل سرماخوردگی و انواع داروی سرماخوردگی آشنا شوید، این مقاله را از دست ندهید. به ویژه که در این مقاله پزشکی کافه نبض به طور خاص به گروه‌های سنی مختلف اعم از کودک و بزرگسال تا زنان باردار پرداخته‌ است. پس با ما همراه باشید.

علت و علائم سرماخوردگی

سرماخوردگی انسانی عمدتا دارای ریشه ویروسی است. بیش از 200 نوع ویروس وجود دارند که ممکن است با ورود به بدن، شما را به این بیماری مبتلا کنند. با این وجود معروف‌ترین ویروسی که باعث ایجاد سرماخوردگی انسانی می‌شود، ویروس راینو یا راینو ویروس نام دارد.

شاید این سوال برای شما مطرح شود که با وجود پیشرفت چشمگیر علم پزشکی، چرا هنوز درمان قطعی و کاملی برای سرماخوردگی وجود ندارد. شاید بتوان پاسخ این سوال را در تعدد منابع و عوامل ویروسی ایجاد سرماخوردگی جستجو کرد. به طور میانگین، و بر اساس آمارهای سازمان CDCT، هر فرد بالغ، سالانه دست کم 2 تا 3 بار دچار سرماخوردگی می‌شود.

 

سرماخوردگی معمولی یک بیماری مسری است. وقتی که سرما می‌خورید ناقل ویروس هستید، به همین علت به 3 روش ممکن است این بیماری را به دیگران نیز انتقال دهید:

  1. عطسه
  2. سرفه
  3. تماس فیزیکی

البته این واگیری دوره مشخصی دارد و معمولا از 1 یا 2 روز بعد از بروز علائم تا پایان دوره بهبودی ادامه پیدا می‌کند.

اگر می‌خواهید با مهم‌ترین علائم سرماخوردگی آشنا شوید، لیست زیر را مطالعه کنید:

  • گلو درد
  • احساس گرفتگی و خشکی گلو
  • سرفه
  • عطسه
  • تب خفیف
  • صدای خش دار
  • گرفتگی بینی
  • سردرد خفیف

علاوه بر علائم فوق، بعضا ممکن است سرماخوردگی با نشانه‌های دیگری سلامت فیزیکی شما را هدف قرار دهد. تعدادی از این نشانه‌ها عبارتند از:

  • درد عضلات بدن
  • قرمزی چشم‌ها
  • لرز
  • کاهش اشتها
  • خستگی و بیحالی شدید
  • ضعف عمومی بدن

همانطور که گفتیم، سرماخوردگی اساسا یک بیماری ویروسی است. در اینجا 5 مورد از شایع‌ترین این ویروس‌های سرماخوردگی را به شما معرفی خواهیم کرد:

  1. ویروس پارا آنفولانزای انسانی
  2. ویروس متاپنوموی انسانی
  3. ویروس کرونا
  4. ویروس سنسیشال تنفسی انسانی
  5. انترو ویروس

انواع سرماخوردگی

سرماخوردگی دارای انواع مختلفی است. البته بهتر است بگوییم سرماخوردگی انسانی به معنای واقعی، تنها از نظر منشأ بیماری و از نظر شدت به گروه‌های مختلف دسته بندی می‌شود. در واقع، در بسیاری مواقع ما با مشاهده علائم متداول سرماخوردگی احساس می‌کنیم دچار این بیماری شده‌ایم. این در حالیست که گاها به آنفولانزا یا آلرژی دچار شده‌ایم؛ اما از تفاوت‌های دقیق این سه گروه از بیماری اطلاعی نداریم.

طبیعتا سرماخوردگی، چه آنفولانزا و چه حتی آلرژی دارای انواع مختلفی هستند. با این حال، به دلیل مجموعه علائم مشابهی که دارند، گاهی ما در تشخیص صحیح بیماری خود دچار مشکل می‌شویم.

فرض کنید صبح که از خواب بلند می‌شوید دچار آبریزش بینی شده‌اید و یا بی حالید. قطعا نمی‌توانید با استناد به همین دو علامت ادعا کنید که سرما خورده‌اید. مثلا ممکن است گلدان گلی که کنار تخت خود گذاشته‌اید، منشأ این حساسیت و آبریزش باشد و شما فقط در حال تجربه یک آلرژی معمولی باشید. البته برای تشخیص آلرژی از سرماخوردگی، عامل زمان نیز بسیار تعیین کننده است. اگر در صورت بروز علائم مشترک این دو عارضه، درمان را آغاز کردید و پس از مدتی مشخص بهبود نیافتید، باید به فکر درمان آلرژی خود باشید. چرا که خبری از سرماخوردگی نیست.

در خصوص تفاوت سرماخوردگی با آنفولانزا نیز باید بگوییم که آنفولانزا بسیار شدیدتر و پر دردسر تر از یک سرماخوردگی عادی است. به عبارت دیگر، گمان نکنید که اگر برای سرماخوردگی با چند روز استراحت و مصرف دارو بهبود پیدا کردید، آنفولانزا هم با شما همکاری خواهد کرد. متأسفانه آنفولانزا، شیرین چند هفته میهمان جان عزیزتان خواهد بود. البته ناگفته نماند که آنفولانزا نیز دارای انواع مختلفی است که پرداختن به آن در حوصله این مطلب نمی‌گنجد.

بعضا ممکن است شما آلرژی را با سرماخوردگی اشتباه بگیرید. دلیل این اشتباه، تشابه علائم این دو عارضه است.

داروی سرماخوردگی مناسب چه دارویی است؟

اگر قصد شما از مطالعه این مطلب پیدا کردن درمانی برای سرماخوردگی است باید بگوییم اشتباه آمده‌اید. چرا که سرماخوردگی معمولی هیچ درمانی ندارد. وقتی دچار سرماخوردگی می‌شوید و به تجویز پزشک یا با نظر خودتان داروی سرماخوردگی مصرف می‌کنید، در واقع تنها یک لطف به بدن خود می‌کنید: تخفیف علائم و نشانه‌های سرماخوردگی.

با این حال، ما مدعی آن نیستیم که سرماخوردگی یک بیماری کشنده و لاعلاج است. اگر می‌خواهید به طور دقیق با انواع داروی سرماخوردگی آشنا شوید و خود و اطرافیان‌تان را از شر این بیماری شایع و در عین حال تومخی نجات بدهید، باقی مطلب را از دست ندهید.

داروی سرماخوردگی تلفیقی

داروی سرماخوردگی تلفیقی یا مرکب، یکی از پرکاربردترین داروهای سرماخوردگی هستند. اگر به سلامت خود اهمیت بدهید، معمولا نوشته‌های روی بسته بندی داروها را نخوانده باقی نخواهید گذاشت. به طور مثال روی ورقه یا جعبه داروی سرماخوردگی تلفیقی، اسامی ترکیبات مختلف آن اعم از آنتی هیستامین، ضد سرفه، ضد درد و مسکن و …. نوشته شده است.

معمولا در بازار از 2 نام اصلی زیر برای انواع داروی سرماخوردگی تلفیقی استفاده می‌شود:

  1. کلد استاپ: قرص کلد استاپ حاوی استامینوفن، پزودوافدرین و دیفن هیدرامین است. کلد استاپ یکی از پرطرفدارترین داروهای سرماخوردگی در بازار داروی کشور است. در واقع این دارو حاوی ترکیب اثربخشی از مواد دارویی است که به درمان حالات زیر کمک می‌کنند:
  • سردرد
  • آبریزش بینی
  • حساسیت

این دارو نیز عموما برای بزرگسالان قابل استفاده است و به همین علت بیشتر به صورت قرص در داروخانه‌ها عرضه می‌شود.

  1. ادالت کلد (سرماخوردگی بزرگسالان): این داروی تلفیقی متشکل از فنیل افرین، استامینوفن و کلرفنیرامین است. همان طور که از اسم این دارو پیداست، معمولا برای درمان سرماخوردگی بزرگسالان به کار می‌رود و از داروهای بدون نسخه محسوب می‌شود. شما می‌توانید برای درمان عارضه‌های زیر از ادالت کلد استفاده کنید:
  • گلو درد
  • سرفه
  • تب
  • آبریزش بینی
  • حساسیت تنفسی (نه در همه مواقع)

البته یک نکته بسیار مهم در مورد داروی سرماخوردگی تلفیقی این است که شما در آن واحد، چند دارو را مصرف می‌کنید. این در حالی است که شاید بدن شما به یک داروی سرماخوردگی خاص مثلا ضد درد بیشتر از یک داروی دیگر، مثلا آنتی هیستامین نیاز داشته باشد.

قرص کلد استاپ حاوی استامینوفن، پسودوافدرین و دیفن هیدرامین است. کلد استاپ یکی از پرطرفدارترین داروهای سرماخوردگی در بازار داروی کشور است.

داروی سرماخوردگی تب بر

بی شک اگر در جریان تمام سرماخوردگی‌های خود دچار تب نشده‌اید، دست کم تجربه چند بار تب کردن را داشته‌اید.  مسلما داروی سرماخوردگی تب بر معمولا زمانی به شما توصیه می‌شود که سرماخوردگی‌تان همراه با تب باشد. 2 گروه اصلی این تب‌ برهای معروف عبارتند از:

  1. استامینوفن: آیا شما هم با من موافقید که استامینوفن خیلی باشعور است؟ مهم نیست سردرد داشته باشید، یا تب و یا این که سرمای خفیفی خورده باشید؛ استامینوفن اولین گزینه‌ایست که در اکثر موارد به ذهنتان می‌رسد. گویی این دایره‌های سفید بدمزه خوب می‌دانند درد کدام قسمت بدنت را دوا کنند. البته جدا از شوخی، یک حقیقت تلخ نیز در مورد استامینوفن وجود دارد. این داروی سرماخوردگی علیرغم شهرت و موارد استفاده زیادی که دارد، ممکن است کبد شما را دچار صدماتی جبران ناپذیر سازد. این داروی تب بر در اشکال مختلف اعم از شربت، قرص، قطره و شیاف قابل تهیه و مصرف است. اگر پس از مصرف استامینوفن دچار حالات زیر شدید، نگران نباشید، کاملا طبیعی است:
  • خشکی دهان
  • سرگیجه
  • خواب آلودگی
  • سبکی سر
  • کم اشتهایی
  • تهوع
  • درد در زمان خروج ادرار (نه همیشه)
  1. ایبوپروفن: از ایبوپروفن یا بروفن برای تسکین التهاب مفاصل، قاعدگی دردناک، اسیب‌های فیزیکی حین ورزش، نقرس، و … استفاده می‌شود. با این حال، اگر این دارو را یک داروی سرماخوردگی در نظر بگیریم بهتر است بیشتر به عنوان یک تب بر به آن نگاه کنیم. این داروها همچنین با نام‌های ادویل، نورفن، موترین و بروفن در بازار عرضه می‌شود. دقت کنید که اگر بدن خود را به مصرف این تب بر عادت بدهید، ممکن است در درازمدت دچار حملات قلبی شوید. به علاوه، به آن دسته از آقایانی که رویای پدر شدن را دارند، توصیه می‌شود از مصرف معتادگونه خانواده بروفن بپرهیزند. چرا که مصرف بیش از حد این تب بر به ناباروری شما منجر خواهد شد.

داروی سرماخوردگی مخصوص گرفتگی بینی و رفع آبریزش بینی

بینی شما در زمان سرماخوردگی به دو سرنوشت دچار خواهد شد:

  • دچار گرفتگی می‌شود
  • دچار آبریزش می‌شود

چنانچه به هر کدام از این دو حالت دچار شدید، باید از داروی سرماخوردگی مخصوصی استفاده کنید. شما می‌توانید آبریزش بینی خود را با این داروها برطرف سازید:

  • آنتی هیستامین‌هایی مثل کلرفنیرآمین
  • دیفن هیدرامین

هیستامین‌ها عوامل اصلی آبریزش بینی و عطسه‌های پی در پی شما در دوران سرماخوردگی هستند. شما می‌توانید با مصرف انواع آنتی هیستامین با این وضعیت مبارزه کنید. البته یکی از عوارض مهم این داروها خواب آلودگی و رخوت است. به همین علت توصیه می‌کنیم تا از بین نرفتن کامل اثرات جانبی این دارو از بدن، از کارهایی مانند رانندگی، استفاده از وسایل تیز و … بپرهیزید.

دیفن هیدرامین نیز از دیگر داروهای سرماخوردگی است که علاوه بر خواص ضد سرفه و ضد عطسه خود، مشکلات آبریزش بینی شما را نیز حل می‌کند. از عوارض جانبی این دارو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خشکی دهان
  • تاری دید و دو بینی
  • گیجی
  • سردرد
  • بدخلقی

داروی سرماخوردگی ضد احتناق

به طور کلی، 3 گروه اصلی داروی سرماخوردگی ضد احتناق وجود دارد:

  1. فنیل افرین
  2. پزودو افدرین
  3. زایلومتازولین

فنیل افرین در اکثر مواقع مشکل آلرژی و سرماخوردگی شما را به کلی برطرف می‌سازد. سازو کار این دارو به این صورت است که به انقباض رگ‌های خونی داخل چشم شما کمک کند و در نتیجه التهابات ملتحمه را کاهش دهد.

البته فنیل افرین عاری از عوارض جانبی نیست. این داروی سرماخوردگی ممکن است در برخی از افراد، به بروز عوارض زیر منجر گردد:

  1. تاری دید
  2. سردرد
  3. افزایش فشار خون
  4. آریتمی
  5. افزایش تپش قلب

پزودوافدرین یک داروی سرماخوردگی ضد احتقان است که در صورت گرفتگی بینی به کمک شما خواهد شتافت. این دارو نیز یک داروی بدون نسخه است که در کنار داروهای ادالت کولد و کلد استاپ به راحتی قابل تهیه است. فشار خون و بی خوابی دو عارضه اصلی پزودو افدرین هستند.

شما می‌توانید از زایلومتازولین به عنوان یک داروی سرماخوردگی برای ایجاد انقباض در عروق خود استفاده کنید. این دارو معمولا مانع از تورم و احتناق غشاهای مخاطی شما شده و یا دست کم، به کاهش آن کمک خواهد کرد. این دارو به 3 صورت قابل مصرف است:

  1. قطره بینی
  2. اسپری بینی
  3. قطره چشمی

هرچند از این داروی سرماخوردگی برای درمان کودکان زیر 12 سال نیز استفاده می‌شود، اما دقت کنید که به هیچ عنوان به نوزادان خود چنین دارویی ندهید.

اسپری بینی (فنیل افرین)

گاها برای درمان سرماخوردگی از داروی سرماخوردگی فنیل افرین استفاده می‌شود. این دارو که عمدتا برای بزرگسالان تجویز می‌شود، باید به مدت 5 روز مداوم مصرف شود. یادتان باشد که اگر مصرف این اسپری را بی دلیل به تعویق بیندازید و طول دوره درمان را کامل نکنید، تنها بیماری خود را کهنه‌تر خواهید کرد.

پس لطف کنید و روزانه یک یا چند دفعه – بنا به دستور پزشک- یک پاف از این دارو را در بینی خود اسپری کنید. قبول کنید که از قرص و شربت و بدتر از همه، آمپول بهتر است. در ضمن تأکید می‌کنیم که برای کودکان زیر 6 سال خود، به هیچ عنوان از قطره یا اسپری بینی دکونژستانت استفاده نکنید.

داروی سرماخوردگی ضد سرفه و خلط آور (اکسپکتورانت)

بعضا حاضریم یک هفته سرماخوردگی و بی حالی را تحمل کنیم، اما هر کاری از دستمان بر می‌آید برای قطع سرفه‌ها بکنیم. خوشبختانه علم پزشکی که هدفی جز خدمت رسانی به بشریت ندارد، این دغدغه را نیز رفع کرده است. اکسپکتورانت‌ها داروهای سرماخوردگی ضد سرفه‌ای هستند که برای تسکین سرفه و سرماخوردگی به کارتان می‌آیند.

این داروها با رقیق کردن مخاط بدن شما، راه تنفسی‌تان را تصفیه کرده و باعث خروج خلط از طریق سرفه می‌شوند. پس از مصرف اکسپکتورانت برای مدتی مشخص، خواهید دید که سرفه‌های شما کمتر شده و خلط کمتری نیز دارید. یکی دیگر از مزایای این داروها این است که درد قفسه سینه شما که در اثر سرفه‌های مکرر با آن دست و پنجه نرم می‌کردید، رفته رفته از بین خواهد رفت. از بهترین داروهای ضد سرفه می‌توان به گایافنزین و شربت گایول اشاره کرد.

آنتی بیوتیک

سرماخوردگی یک بیماری ویروسی است. بنابراین آنتی بیوتیک‌ها تأثیری بر درمان سرماخوردگی ندارند. در واقع، آنتی بیوتیک هماطور که قبلا هم گفته شد، تنها به درمان بیماری‌هایی کمک می‌کند که ریشه باکتریایی داشته باشند.

با این حال، در بسیاری از مواقع وقتی به پزشک مراجعه می‌کنید، می‌بینید که در کنار داروی سرماخوردگی، چند آنتی بیوتیک نیز در نسخه شما درج شده‌است. این شرایط زمانی روی می‌دهد که سرماخوردگی تنها یکی از بیماری‌های شما باشد. زمانی که در کنار سرماخوردگی به آنفولانزا یا نوعی عفونت دچار شده‌ باشید، آنتی بیوتیک برای شما قابل تجویز خواهد بود.

سرماخوردگی اصولا یک بیماری ویروسی است. معمولا برای درمان سرماخوردگی معمولی، بدون علائم آنفولانزا، از انتبی بیوتیک استفاده نمی‌شود. توصیه می‌شود در خصوص مصرف آنتی بیوتیک‌ها بسیار احتیاط کنید.

داروی سرماخوردگی کودکان

یکی از داروهایی که نام آن به کرات به گوش ما خورده است، قرص سرماخوردگی بزرگسالان (Adult cold) است. به نظر می‌رسد همین نام‌ گذاری به قدر کافی واضح باشد تا بدانید داروی سرماخوردگی کودک و بزرگسال با هم متفاوت است.

سازمان‌های فعال در عرصه بهداشت و تغذیه جهانی از جمله FDA پی در پی ما را از مصرف داروی ضد سرفه و داروی سرماخوردگی  OTC منع می‌کنند. منظور از داروهای OTC داروهایی است که بدون ارائه نسخه پزشک، می‌توانیم از داروخانه‌ها تهیه کنیم. متأسفانه بسیاری از ما به این توصیه‌های جدی گوش نمی‌دهیم، چرا که فکر می‌کنیم سرماخوردگی یک بیماری ساده و پیش پا افتاده است و لزومی ندارد هر بار برای درمان آن به پزشک مراجعه کنیم.

بسیارخب، تسلیم. دست کم برای کودکان خود از داروهای بدون نسخه استفاده نکنید. به ویژه برای کودکان زیر 4 سال، مصرف داروی سرماخوردگی یا داروی ضد سرفه بدون نسخه نه تنها هیچ سودی ندارد، بلکه مضرات زیادی نیز به همراه خواهد داشت.

درمان سرماخوردگی کودکان
برای کودکان زیر 4 سال، مصرف داروی سرماخوردگی یا داروی ضد سرفه بدون نسخه نه تنها هیچ سودی ندارد، بلکه مضرات زیادی نیز به همراه خواهد داشت.

حتما می‌پرسید اگر کودکم بالای 4 سال سن داشته باشد چطور؟ خب، در این مورد نیز چندان توصیه نمی‌شود که شما نقش پزشک را برای کودک سرماخورده خود ایفا کنید. با این حال، چنانچه مجبور شدید به هر دلیلی، از داروی سرماخوردگی OTC برای درمان کودک بالای 4 سال خود استفاده کنید، حتما طبق دستورالعمل مصرف دارو عمل کنید.

همچنین دقت کنید که همزمان از دو یا چند داروی یکسان – از نظر مواد تشکیل دهنده فعال- برای کودک‌تان استفاده نکنید. به طور مثال، مصرف آنتی هیستامین، دکونژستان و مسکن به طور همزمان به هیچ عنوان صحیح نیست. اگر هنوز هم این توصیه را جدی نگرفته‌اید، باید بگوییم که مصرف یک ماده دارویی واحد در دوز بالا، خطر اوردوز را برای شما و عزیزان‌تان به همراه دارد.

پس اگر نمی‌خواهید خدا نکرده جان خود یا دیگران را در اثر یک بیماری ساده مثل سرماخوردگی قربانی کنید، به علم پزشکی اعتماد کنید نه به فانتزی‌1های خود.

همچنین در خصوص مصرف آسپرین برای درمان سرماخوردگی فرزند کودک و نوجوان خود نیز دقت کافی داشته باشید. توجه کنید اگر فرزند شما به تازگی آبله مرغان گرفته و یا دارای علائم آنفولانزا است، از دادن آسپرین به او خودداری کنید. شما ممکن است در چنین شرایطی فرزند خود را در معرض بیماری سندروم ری (Reye’s Syndrom) قرار دهید. گرچه این بیماری بسیار نادر است، اما در صورت بی احتیاطی ممکن است سلامتی فرزند دلبندتان را تا آخر عمر تهدید کند.

در خصوص مصرف آسپرین برای درمان سرماخوردگی فرزند کودک و نوجوان خود نیز دقت کافی داشته باشید. دقت کنید اگر فرزند شما به تازگی آبله مرغان گرفته و یا دارای علائم آنفولانزا است، از دادن آسپرین به او خودداری کنید.

هشدارهای استفاده از داروی سرماخوردگی در بارداری و شیردهی

اگر باردار هستید قطعا در بسیاری از مواقع با علائم سرماخوردگی روبرو شده‌اید. مسلما بارداری به خودی خود، شما را خسته و کلافه کرده و شاید از گاه و بیگاه ویزیت شدن خسته شده‌اید. البته سرماخوردگی در این دوران بسیار شایع است. بسیاری از شما در دوران حاملگی ممکن است از گرفتگی بینی رنج ببرید که خب این گرفتگی، به دلیل تغییرات هورمونی روی داده در بدن شما هستند. البته لازم به ذکر است که گرفتگی بینی به تنهایی و بدون بروز دیگر علائم سرماخوردگی مانند بی‌حالی، آبریزش بینی، سرفه، عطسه و … نمی‌تواند نشانه سرماخوردگی شما در این دوران باشد.

اگر به هر دلیلی در دوران بارداری به سرماخوردگی مبتلا شدید این توصیه‌ها را جدی بگیرید. پیش از هر چیزی، دقت کنید که بدون اجازه پزشک، به هیچ عنوان از مسکن استفاده نکنید. مصرف بعضی از مسکن‌ها که ممکن است در دوران غیر بارداری به بهبود سرماخوردگی شما کمک کند؛ بر عکس در این دوران حاملگی شما را با ریسک همراه خواهد کرد. بر اساس پژوهش‌های انجام شده، این چند داروی سرماخوردگی برای بارداری شما خطر دارند:

  1. NSAIDS : این داروها که داروهای ضد التهاب استروئیدی هستند از این جهت خطرناک هستند که باعث می‌شوند احتمال سقط جنین شما در نیمه اول بارداری‌تان افزایش یابد.
  2. اوپیوئید: این داروی سرماخوردگی در واقع یکی از مشتقات تریاک بوده و به عنوان مسکن تجویز و استفاده می‌شود. اما حواستان باشد که مصرف این داروی سرماخوردگی در صورت استفاده در 3 ماهه اول بارداری، خطر نقص عضو را برای جنین دلبندتان به همراه خواهد داشت.
  3. استامینوفن: شاید باورش سخت باشد، اما این مسکن که پای ثابت سبد خرید همه خانوارهاست، احتمال ابتلای جنین به بیش فعالی را افزایش می‌دهد.

اکنون که در مورد داروهای ممنوع دوران بارداری اطلاع یافتید، بهتر است با چند داروی سرماخوردگی مناسب زنان باردار آَشنا شوید. چنانچه در دوران حاملگی دچار سرماخوردگی شدید، مصرف این داروها برای شما خطری به همراه نخواهد داشت:

  1. داروهای سرکوب کننده سرفه
  2. آنتی هیستامین‌ها
  3. دکونژستانت
  4. داروهای خانگی
اهمیت و ضرورت درمان سرماخوردگی در بارداری و مراجعه به پزشک متخصص

معرفی داروی سرماخوردگی بدون نیاز به نسخه

بیایید با خودمان صادق باشیم. ما در بسیاری از موارد، خود درمانی را به مراجعه به پزشک و حواشی ویزیت شدن و … ترجیح می‌دهیم. البته در مورد بیماری‌های رایج و کم خطری چون سرماخوردگی چنین امری کاملا عادی است. همان طور که در بالا نیز اشاره شد، مگر در رابطه با کودکان و نوزادان، در بسیاری مواقع می‌توان از داروی سرماخوردگی OTC استفاده کرد.

هرچند پیشتر نیز توصیه کردیم که حتی‌الامکان مصرف داروی سرماخوردگی بدون نسخه را برای کودکان خود جایز ندانید، اما در صورت رعایت دستورالعمل نسخه پیچ به ندرت با مشکل روبرو خواهید شد. چنانکه اگر قرار بود مصرف صحیح این نوع داروها سلامتی ما را به خطر بیندازند، امکان نداشت یک گروه دارویی به نام داروهای بدون نسخه وجود داشته باشد. به هر حال، اگر می‌خواهید برای کودکان خود از داروی سرماخوردگی بدون نسخه استفاده کنید، داروهای زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

  • استامینوفن (تیلنول کودکان، فیور آل و …)
  • ایبوپروفن (ادویل کودکان، موترین کودکان، و …)

این 2 نوع داروی سرماخوردگی OTC تا حد قابل توجهی به کاهش علائم سرماخوردگی در کودکان شما کمک می‌کنند.

اما شاید بخواهید بدانید بهترین داروی سرماخوردگی بدون نسخه برای بزرگسالان چه دارویی است.

داروهایی چون کلد استاپ و ادالت کولد از معروف‌ترین داروهای بدون نسخه هستند که می‌توانید برای درمان سرماخوردگی خود تهیه نمایید. به علاوه، انواع تب برها، مسکن‌ها و داروهای ضد احتناق نیز می‌توانید استفاده کند. به عنوان مثال، لزومی ندارد برای تهیه آنتی هیستامین‌ها، اکسپکتورانت‌ها، استامینوفن و خانواده بروفن با نسخه پزشک وارد داروخانه شوید.

اهمیت توجه به مصرف آنتی بیوتیک‌ها

به هیچ عنوان با آنتی بیوتیک شوخی نکنید. در مورد مصرف آنتی بیوتیک‌ها باید بسیار جدی و دقیق عمل کنید. یادتان نرود که داروهای آنتی بیوتیک تنها برای درمان بیماری‌های باکتریایی اثرگذار خواهند بود؛ نه سرماخوردگی که اصالتا یک بیماری ویروسی است.

پس اگر سرماخوردگی به سراغ شما آمد، به هیچ عنوان احساس خودپزشک پنداری نکرده و خودسرانه آنتی بیوتیک مصرف نکنید. با این حال، زمانی که پزشک شما تشخیص دهد که شما در کنار سرماخوردگی دچار یک بیماری یا عفونت با منشإ باکتریایی هستید، با تجویز آنتی بیوتیک از عود کردن بیماری شما جلوگیری کرده و مانع از انتشار عفونت به دیگر اندام‌های شما خواهد شد. در ضمن یادتان نرود که آنتی بیوتیک‌ها را باید دقیقا سر ساعت مصرف کنید و طول درمان را کاملا پشت سر بگذارید.

درمان سرماخوردگی به روش فوری و خانگی

خوشبختانه سرماخوردگی از آن دسته بیماری‌هایی است که نسبت به درمان خانگی به خوبی جواب می‌دهد. چند مورد از متداول‌ترین روش‌های درمان خانگی سرماخوردگی عبارتند از:

  • مصرف مایعات فراوان
  • مصرف سوپ مرغ
  • استراحت کافی
  • تهویه مناسب فضای خانه
  • نرم کردن گلو به روش‌هایی مانند قرقره آب نمک
  • استفاده از قطره بینی پرنمک

استفاده از داروی سرماخوردگی گیاهی

یکی از راه‌های درمان سرماخوردگی و یا پیشگیری از آن استفاده از منابع غنی ویتامین است. شما می‌توانید ضمن مصرف داروهای شیمیایی، از میوه‌ها و سبزیجات استفاده کرده و ویتامین مورد نیاز بدن خود را تأمین کنید. به طور مثال مصرف پرتغال، لیمو شیرین و دیگر مرکبات باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شما در مقابل ویروس سرماخوردگی خواهد بود.

استفاده از بخور و استراحت

تهویه مناسب فضایی که در آن در حال استراحت هستید در روند بهبودی شما بسیار تأثیر گذار خواهد بود. با این حال، یکی از روش‌های خانگی درمان سرماخوردگی استفاده از بخور آب گرم است. شما می‌توانید با استفاده از یک دستگاه بخور آب داغ و یا یک روش سنتی و کم هزینه بخور بگیرید.

اگر دستگاه بخور در دسترس نیست، می‌توانید در ظرفی مناسب آب جوش بیاورید. توصیه می‌شود برای اثربخشی بیشتر بخور از مقداری برگ اوکالیپتوس به عنوان یک داروی سرماخوردگی طبیعی در آب جوش استفاده کنید. پس از ترکیب اوکالیپتوس و آب جوش، پتو یا شمدی را دور خود بپیچید و به مدت چند دقیق، با رعایت فاصله استاندارد، سرتان را بالای ظرف آب گرم قرار دهید.

این کار علاوه بر تخفیف علائم سرماخوردگی، برای پوست صورت شما نیز بسیار مفید خواهد بود. پس از یک بخور هیچ چیز بیشتر از یک کاسه سوپ مرغ و استراحتی طولانی، برای سرماخوردگی شما مفید نخواهد بود.

یکی از ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین روشهای درمان سرماخوردگی، استفاده از روش‌های درمان خانگی است. بخور آب گرم چه با دستگاه بخور و چه با یک ظرف آب داغ، می‌تواند به بهبود سرماخوردگی شما کمک کند.

خوراکی‌های درمانی سرماخوردگی

شما می‌توانید برای درمان سرماخوردگی از بعضی از مواد غذایی نیز استفاده کنید. چند مورد از خوراکی‌های مفید برای سرماخوردگی عبارتند از:

  • قارچ
  • ماهی ساردین
  • سوپ مرغ
  • مرکبات
  • زنجبیل

سوالات متداول درباره داروی سرماخوردگی

با این که سرماخوردگی یک بیماری بسیار شایع و معمولی است؛ اما گاها همه ما سوالات بی جواب زیادی در خصوص این بیماری داریم. علاوه بر این که در این مطلب با انواع سرماخوردگی، داروی سرماخوردگی و روش‌های مختلف درمان آن آشنا شدیم، شاید بد نباشد به این سوالات نیز پاسخ دهیم. شاید یکی از این سوالات سوال شما هم باشد.

چه موقع قرص سرماخوردگی بخوریم؟

بسیاری از قرص‌های سرماخوردگی بدون نسخه قابل تهیه هستند. به جز مواردی که برای کودکان و نوزادان باید رعایت کنید، می‌توانید از داروهای سرماخوردگی مانند کلد استاپ، ادالت کلد، ضد سرفه، و تب بر برای خود استفاده کنید. مصرف همه این داروها مشروط به این است که دارای علائم کامل سرماخوردگی باشید؛ نه اینکه دچار آلرژی یا آنفولانزا شده باشید.

آیا سرماخوردگی یک ویروس است؟

سرماخوردگی اساسا یک بیماری ویروسی است. بیش از 200 نوع ویروس مختلف وجود دارند که بدن ما را مستعد بیماری سرماخوردگی می‌کنند.

آیا نوشیدن شیر هنگام بیماری خوب است؟

خیر. نوشیدن شیر در زمان سرما خوردگی نه تنها کمکی به شما نمی‌کند؛ بلکه باعث به تعویق افتادن روند بهبودی شما خواهد شد.

جمع بندی

سرماخوردگی یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که همه ما چند بار در سال با آن روبرو می‌شویم. این بیماری اصولا دارای منشأ ویروسی بوده و با انواع داروی سرماخوردگی قابل درمان است. از علائم اصلی سرماخوردگی می‌توان به تب، سرفه، عطسه، آبریزش بینی، و سردرد اشاره کرد.

علاوه بر داروهای شیمیایی که چه با تجویز پزشک و چه بدون نسخه قابل تهیه هستند، شما می‌توانید سرماخوردگی خود را در خانه و با مصرف خوراکی‌های ضد سرماخوردگی درمان کنید.

 

دکتر مریم ابراهیمی

خانم دکتر مریم ابراهیمی حدود 10 سال به صورت حرفه‌ای در حوزه داروسازی و پزشک داروخانه مشغول به فعالیت است. ایشان به مدت دو سال طرح داروسازی در داروخانه تخصصی شهید کاظمی وابسته به دانشگاه شهید بهشتی سپری کرده است.با تجربیاتی که این سال‌ها ایشان به دست آورده‌اند تصمیم به همکاری با تیم فوق های تحریریه کافه نبض گرفتند تا به یاری هم بهترین توصیه های تغذیه ای و دارویی را به کاربرهای عزیز ارائه نمایند.
پست های مرتبط

فواید شگفت انگیز قرص ملاتونین برای سلامتی

بی‌شک اطلاع از فواید قرص ملاتونین و تاثیرات شگفت انگیز آن بر…

فواید ویتامین D3 برای افزایش سلامتی

فواید ویتامین D3، که با نام “ویتامین آفتاب” نیز شناخته می‌شود، بر…

با مواد غذایی افزایش دهنده میل جنسی بیشتر در تخت خواب بمانید!

استفاده از مواد غذایی افزایش دهنده میل جنسی یکی از روش های…

دیدگاهتان را بنویسید