صفحه اصلی > پوست، مو و زیبایی و دانستنی های پزشکی : خطرات و مضرات لیمو ترش برای پوست صورت

خطرات و مضرات لیمو ترش برای پوست صورت

همیشه درباره خواص لیمو ترش برای پوست و خواص ویتامین و لایه‌برداری آن مطالب زیادی را شنیده‌اید، اما آیا درباره مضرات لیمو ترش برای پوست صورت چیزی می‌دانید؟ لیمو ترش از خانواده مرکبات بوده و در دسته میوه‌ها قرار دارد. درخت این میوه به طور مداوم در حال تولید لیمو ترش است. به طوری که برگ‌های درخت مذکور همواره سبز و شاخه‌های آن دارای شکوفه یا میوه می‌باشند. اما خود میوه لیمو ترش نیز به طور کامل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به طور مثال در صنعت آشپزی از پوست، گوشت و آب لیمو ترش به طور کامل برای طعم و خوشمزگی ویژه بهره‌برداری می‌شود. استفاده از خواص فوق‌العاده لیمو ترش برای پوست صورت در قالب ماسک‌ها و لایه‌بردارها نیز پرکاربرد است. لیمو ترش به مانند دیگر میوه‌های خانواده مرکبات دارای ویتامین C فوق‌العاده بالاست که سبب کلاژن‌سازی، شادابی و جوان‌سازی پوست می‌شود. از دیگر خواص لیمو ترش می توان به کلسیم، ویتامین‌های B1، B2، B3، B5، فسفر، پتاسیم، روی و موارد ارزشمند دیگر نام برد. خاصیت آنتی‌ اکسیدانی لیمو ترش نیز موجب سلامت بیشتر سلول‌های بدن خواهد شد. در این مطلب کافه نبض درباره مضرات لیمو ترش برای پوست بیشتر توضیح داده شده است.

لیمو ترش علاوه بر همه فوایدی که برای پوست دارد ممکن است عوارض زیادی بر پوست داشته باشد.

مهمترین مضرات لیمو ترش برای پوست صورت

استفاده از ماسک‌های طبیعی برای ترمیم و داشتن پوست صورتی درخشنده، شفاف و عاری از هرگونه آکنه و جوش یک امر مرسوم است. در این بین استفاده از لیمو ترش و آب لیمو ترش به عنوان یکی از ترکیبات چنین ماسک‌های رایج است. نکته مهم و حائز اهمیت در ماسک‌های خانگی، استفاده از آبلیمو در ماسک‌ها است. برای گرفتن نتیجه مطلوب در لایه‌بردارها بهتر است از فشردن لیمو ترش و گرفتن آبلیمو تازه بهره ببرید.

همان‌طور استفاده از آب‌لیمو موجب شفافیت، روشنی و تمیزی سطح پوست می‌گردد. استفاده بیش از حد آن نیز سبب خشکی سطح پوست و در برخی موارد باعث به‌ وجود آمدن تاول نیز شود. مطلب مهم دیگری که در این بخش قابل ذکر است؛ در صورت استفاده دقیق و درست از آب‌لیمو در ماسک‌های صورت، به هیچ‌وجه نباید تا ساعاتی در معرض پرتو نور خورشید قرار گیرید. در صورت انجام این عمل باید منتظر ایجاد لک‌های پوستی بروی پوست صورت خود باشید.

سوزش پوست از مضرات لیمو ترش روی پوست

با توجه به اسیدی بودن میوه لیمو ترش، باید با دقت زیادی از آن برای پاکسازی سطح پوست بهره برد. اشخاصی که دارای حساسیت‌های پوستی خاص هستند در استفاده از لیمو ترش برای پوست صورت خود احتیاط بیشتری به خرج دهند و ابتدا ترکیب تولید شده برای ماسک‌ها را روی نقاط دیگر بدن مانند: آرنج دست خود استفاده کنند. اگر تا دقایقی دچار سوزش، خارش، قرمزی و التهاب پوستی نشدند می‌توانند به دقت از این ماسک برای شفاف‌سازی پوست خود کمک بگیرند.

در حالتی که آب لیمو ترش روی صورت بیش از زمان معمول سازگار با پوست شخص با سطح پوست وی در تماس باشد قطعا موجب قرمزی، حس سوزش و در صورت تداوم حتی موجب آسیب به سلول‌های پوست و سبب عارضه پوسته پوسته شدن آن نیز شود. به همین دلیل برای افراد دارای پوست حساس استفاده از لیمو ترش برای پوست صورت توصیه نمی‌شود. توصیه میشود در صورت بروز هرگونه سوزش بعد از استفاده از لیمو ترش حتما از انواع مرطوب‌کننده‌ها و نرم‌کننده‌های پوستی برای رفع سوزش پوست استفاده کنید.

استفاده از لیمو ترش بر سوزش پوست موثر است.

مضرات لیمو ترش روی صورت با فیتوفوتو درماتیت

در بخش قبل به اشخاصی که قصد استفاده از ماسک‌های حاوی آب لیمو ترش را دارند توصیه شد که تا ساعاتی نباید در معرض پرتو نور خورشید باشند. در صورت قرار گرفتن در برابر نور خورشید ابتلا به عارضه پوستی فیتوفوتودرماتیت در این افراد را به دنبال خواهد داشت.

فیتوفوتودرماتیت از سه بخش فیتو به معنی گیاه، فوتو مترادف نور و درماتیت به معنی التهاب پوستی تشکیل شده است. فیتوفوتودرماتیت به التهاب پوستی ناشی از در معرض نور خورشید قرار گرفتن مواد شیمیایی گیاهان بر روی پوست گفته می‌شود.
ایجاد تاول، سوزش و خارش در کنار التهاب ذکر شده برای هر شخصی آزاردهنده است.

گیاهانی مانند: هویج، کرفس، انجیر و مرکبات به‌ویژه لیمو ترش از اصلی‌ترین عوامل ایجاد این عارضه هستند. به همین علت در استفاده از لیموترش برای پاکسازی سطح پوست صورت باید نهایت دقت را نمایید تا دچار چنین التهاب‌های ناخوشایندی نشوید.

درماتیت پوستی از مضرات لیمو ترش است.

لکوودرما از مضرات لیمو ترش روی پوست صورت

لکوودرما نیز نوعی عارضه پوستی دیپر به شمار می‌رود. گاهاً سلول‌های پوست رنگدانه‌های خود را از دست می‌دهد و رنگ پوست به حالت کاملاً سفید تغییر حالت می‌دهد. به لکه‌های سفید ایجاد شده در سطح پوست لکوودرما گفته می‌شود. بهره بردن از آب لیمو ترش برای تمیزی پوست و محو کردن آکنه و جوش می‌تواند در برخی از افراد منجر به عارضه لکوودرما شود. تصور ایجاد این عارضه پوستی در صورت یک شخص نیز بسیار دلخراش و آزاردهنده است.

برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقات ناگوار باید قبل از استفاده از هر نوع پاک‌کننده پوست روی صورت، ابتدا ماده تمیزکننده را در نقاطی که تاثیر کمتری در زیبای فرد دارد استفاده کرده و در صورت عدم بروز مشکل و حساسیت روی پوست صورت استفاده کنید. توصیه می‌شود برای مصرف مواد آرایشی و زیبایی همیشه روی بخش کوچکی از پوست آن را تست کنید.

لکودرمای ناشی از سوختگی، اغلب در همراهی با اختلالات روانی- اجتماعی در بیماران می‌باشد.

آفتاب سوختگی از عوارض لیمو ترش برای پوست

اگر که مایل به استفاده از ماسک‌های خانگی که یکی از ترکیبات آن مرکبات است بر روی پوست خود هستید از قرارگرفتن مقابل تابش نور خوشید در ساعاتی پس از استفاده از این نوع لایه‌بردارها خودداری نمایید. در حالتی که چنین اتفاقی برای شخص به وجود آید؛ آسیب سلولی بر اثر پرتو تابیده شده نور خورشید بر روی سطح پوست پدیدار شده و آفتاد سوختگی رخ خواهد داد.

پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از آفتاب سوختگی ناشی از استفاده از این ماسک، در ساعات غروب خورشید لایه‌بردار مناسب پوست خود را حتما به خوبی روی سطح پوست مصرف کنید.

مضرات آب لیمو ترش برای پوست صورت

با نگاه اجمالی به خواص لیمو ترش و تکیه به ویتامین‌های مختلفی که دارد به این فکر خواهیم افتاد تا از آب لیمو ترش در ماسک‌های پوست و صورت در جهت بهبودی وضعیت پوستی خود بهره ببرید. با توجه به وجود ماسک‌های متنوعی مانند: عسل و آب‌ لیمو، آب‌ لیمو و سیب زمینی، آب‌ لیمو و خاک رس و دیگر ماسک‌ها چنین طرز فکری درست است. اما استفاده بدون اطلاعات کافی از آب لیمو ترش می‌تواند آسیب‌زا هم باشد.

آب‌ لیمو ترش با دارا بودن خاصیت شیمیایی و اسیدی خود در ابتدا و تا زمانی خاص می تواند باعث شفافیت و رفع جای لک، جوش و آکنه شود. بعد از گذشت مدت زمان معین طبق ترکیبات دیگر موجب آسیب پوستی، خارش، قرمزی، التهاب و دیگر امراض پوستی نیز خواهد شد. حتی ممکن است با ادامه‌دار بودن خواص سفیدکنندگی خود می‌تواند سطح رنگ‌دانه‌های پوست را بیش‌ از حد کاهش داده و لکه‌های پوستی را به وجود آورد.

تاثیر ترکیب عسل و آبلیمو روی پوست صورت

روش‌های درمانی زیادی برای جوان‌سازی و فرار از چین و چروک، آکنه و افتادگی پوست وجود دارد. استفاده از روش‌های درمانی سنتی و خانگی به دلیل طبیعی و در دسترس بودن مواد تشکیل‌دهنده، طرفداران زیادی دارند. استفاده از ترکیب عسل و آب‌لیمو برای پوست صورت یکی از کارآمدترین ماسک‌ها برای پوست به شمار می‌رود.

عسل علاوه بر خوشمزگی ویژگی‌های جذاب دیگری نیز دارد که باعث شده تا علاوه بر اینکه یک ماده مغذی قوی است؛ خاصیت دارویی به‌خصوصی نیز داشته باشد. عسل دارای خواص ضدمیکروب و ضدباکتری است و با چسبندگی خود پوست صورت را جمع‌تر کرده تا منافذ باز پوستی بسته شوند.

آب‌لیمو نیز با ویتامین‌های C، B1، B2، B3، B5، کلسیم و دیگر مواد مورد نیاز بدن توان بازسازی سلول‌های آسیب‌دیده پوست را بالا می‌برد. همچنین با تکیه بر PH پایین و خاصیت اسیدی خود چربی‌ و سلول‌های مرده منافذ پوست را تمیز کرده تا راه تنفس پوست باز شود. از عمل کلاژن‌سازی و تسریع روند تولید سلول‌های پوستی جدید نیز نباید به آسانی گذشت.

مواد لازم برای درست کردن این معجون جوان‌سازی پوست صورت از 3 قاشق سوپ‌خوری عسل و 4 قطره آب‌ لیموترش تشکیل شده است. ترکیب عسل و آبلیمو را به نواحی آسیب‌دیده صورت زده و بعد از 15 دقیقه مواد ماسک را با آب سرد بشویید. برای گرفتن نتیجه مطلوب از این ماسک هفته‌ای یک جلسه استفاده کنید. همچنین برای تاثیرگذاری بیشتر می توانید گیاه معجزه قرن، آلوئه‌ورا را به این ترکیب برنده اضافه کنید تا از تاثیر جادویی این گیاه نیز استفاده کنید.

خواص لیمو ترش برای پوست و صورت

PH کم لیمو ترش سبب ایجاد خاصیت شیمیایی و اسیدی خاصی برای این میوه شده تا با استفاده از این ویژگی به صورت طبیعی سلول‌های مرده سطح پوست و صورت را به عنوان یک لایه‌بردار از سطح پوست پاک کند. با از بین رفتن سلول‌های مرده و چربی، پوستی شفاف، درخشنده و عاری از جای جوش و آکنه به نسبت قبل خواهیم داشت.

لیمو ترش با ویژگی سفیدکنندگی خود بروی رنگ‌دانه سلول‌ها که ملانین نام دارد تاثیر منفی گذاشته تا با کاهش سطح رنگ‌دانه به پوستی سفیدتر برسید. مطلب مهم در استفاده از لیمو ترش برای پوست صورت، آگاهی داشتن از مدت زمان درست بهره بردن از لایه‌بردار آن است. در صورت لحاظ نکردن نکات مهم گفته شده تمامی تاثیرات مثبت به یکباره در مسیر زیان‌آور شدن پیش خواهند رفت و مضرات لیمو ترش برای پوست را به وضوح مشاهده خواهید کرد.

معرفی فواید لیمو ترش برای صورت

تمیزی سطح پوست از سلول‌های مرده و چربی‌های که باعث بسته شدن منافذ باز پوستی شده‌اند سبب جلوگیری از عفونت، التهاب پوستی و بروز آکنه و جوش‌های سرسیاه می‌شود. از دیگر فواید لیمو ترش برای پوست صورت کاهش میزان ملانین سلول‌های پوست و سفیدتر شدن رنگ پوست است.

لیمو ترش با دارا بودن مواد مغزی مانند ویتامین C، روی، کلسیم و چند نوع از ویتامین‌های B توانایی تغذیه سلول‌ها را نیز دارد. در بخش بالا از تاثیر آبلیمو در ایجاد آفتاب سوختگی در مدت زمان بودن ماسک‌های که در ترکیب آن آبلیمو وجود دارد گفته شد اما نکته جالب این است که لیموترش با دارا بودن خاصیت اسیدی خود، امکان پاکسازی سلول‌های آسیب‌دیده و مرده در اثر همان آفتاب سوختگی‌ها را دارد.

برای استفاده از خاصیت بهبود آفتاب سوختگی با لیمو ترش کافی است خود لیمو ترش را به صورت حلقه‌ای برش زده و بر روی صورت یا نواحی از پوست که دچار آفتاب سوختگی شده بگذارید. بعد از گذشت چند دقیقه سلول‌های آسیب‌دیده پاکسازی شده و با شستن پوست با آب سرد حس بهتری پیدا خواهید کرد.

در این روش از آبلیمو نیز می‌توانید بهره ببرید. لازم به ذکر است که این روش، یک متد درمانی کامل نیست اما با توجه به ارزان و در دسترس بودن لیموترش یا آبلیمو برای پاکسازی سطح پوست قابل استفاده است.

سوالات رایج

با توجه به توضیحات داده شده، در این بخش به برخی سوالات کاربران کافه نبض پاسخ داده شده است. در صورتی که شما نیز سوالی درباره نحوه مصرف و مضرات لیموترش برای پوست دارید می‌توانید در بخش نظرات با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

چند نوع ماسک با لیمو ترش داریم؟

هیچ عددی را به طور دقیق نمی‌توان بیان کرد. لیموترش با دارا بودن خواص زیادی که دارد سبب ایجاد بهبود کلاژن‌سازی، رفع کدری پوست و افزایش درخشندگی آن، پاکسازی پوست از چربی و سلول‌های مرده، بستن منافذ باز پوستی و جلوگیری از پیری‌ زودرس در کنار مرطوب‌سازی سطح پوست به خودی خود یک ماسک به شمار می‌رود.
با وجود مواد طبیعی تکمیل‌کننده خاصیت لیموترش، مانند: عسل، سفیده تخم‌مرغ، چای سبز، گوجه فرنگی و بسیاری دیگر از این دست مواد می‌توان ماسک‌های لایه‌بردار و تقویت پوست بنا به نیاز شخص مصرف‌کننده را ایجاد کرد. البته لازم به ذکر است که باید در انتخاب ماسک و نحوه و نکات استفاده از آن دقت لازم را داشت.
در پرسش‌های بعدی دو ماسک محبوب و پر استفاده که لیموترش یکی از مواد تشکیل دهنده آن است را برای شما بیان می‌کنیم.

ماسک عسل، گوجه فرنگی و لیمو ترش برای پوست صورت

مواد لازم برای این لایه‌بردار قوی که با توجه به مواد تشکیل‌دهنده در دسترس عموم قرار دارد عبارت است از : یک قاشق غذاخوری عسل، یک غذاخوری تفاله گوجه فرنگی و نصف قاشق چایخوری آب لیموترش.
خمیر به دست آمده از یکی کردن مواد را به مدت 10 دقیقه روی پوست صورت خود بگذرید. ابتدا برای سست شدن ماسک روی صورت از آب گرم و سپس از آب سرد برای شستن پوست صورت خود بهره ببرید. در انتها برای پاک کردن صورت از دستمال یا حوله تمیز و نرم استفاده کنید تا به سطح پوست آسیب نرسد.
این ماسک به‌دلیل وجود ترکیبات فوق‌‌الذکر دارای خواص: کاهش التهاب پوستی، آبرسانی و افزایش رطوبت پوست، رفع جای لکه و جوش، درخشندگی و تمیزی پوست، تحریک کلاژن‌سازی سلول‌ها و جمع شدن پوست را به همراه دارد.

لایه‌بردار سفیده تخم‌مرغ و لیمو ترش برای پوست صورت چگونه تولید و مصرف میشود؟

اگر حس افتادگی پوست به همراه چرب شدگی بیش‌از حد در ناحیه صورت خود دارید با این لایه‌بردار به نتایج مثبتی خواهید رسید. سفیده تخم‌مرغ با دارا بودن خاصیت چسبندگی، سفیدکنندگی و جمع کردن پوست در کنار خاصیت اسیدی و جوا‌ن‌سازی لیمو ترش یک راه حل مناسب برای شما است. سفیده تخم‌مرغ موجب ایجاد یک توازن در PH مخلوط به دست آمده می‌شود، نتیجه این تعادل کاهش تحریک پذیری پوست توسط اسید آبلیمو است.
یک سفیده تخم‌مرغ را با نصف الی یک قاشق چایخوری آب لیمو ترش (اگر پوست صورت شما دارای التهاب و آکنه زیادی است از نیم قاشق و اگر در حالت طبیعی است یک قاشق چایخوری استفاده کنید) ترکیب کرده و بروی سطح پوست خود بمالید. بعد از 10 دقیقه صورت را با آب ولرم شسته و به آرامی با پارچه یا حوله تمیز پوست صورت را خشک کنید.
اگر در هنگام استفاده از این ماسک دچار سوزش شدید، سریعاً صورت را آبکشی کرده و در نقاطی که احساس سوزش دارید از عسل استفاده کنید تا شاهد کاهش التهاب و آسیب‌پذیری پوست خود باشید.

چه وقتی از ماسک لیمو ترش برای پوست صورت استفاده کنم؟

در گام اول بررسی سطح حساسیت پوست صورت خود را در مقابل ماسک و لایه‌بردار لیموترش را انجام دهید. برنامه روزانه و کاری خود را چک کنید؛ اگر بعد از استفاده از ماسک لیموترش مجبور به ترک محیط امن در مقابل تابش نور خورشید هستید، قطعا در استفاده از ماسک خودداری کنید.
بهتر است ماسک را در ساعات حوالی غروب خورشید بروی پوست صورت خود بگذارید. عموماً در این ساعات از شبانه‌روز کارهای شخصی رو به اتمام بوده و نکته مهم‌تر عدم وجود نور خورشید تا چند ساعت است. پوست صورت در این حالت می تواند به خوبی تحت تاثیر مثبت ماسک لیموترش قرار گیرد تا شخص مصرف کننده بتواند پوستی شفاف، درخشنده و عاری از چین و چروک داشته باشد.
اگر به دنبال تاثیر بیشتر ماسک‌های لایه‌بردار هستید؛ قبل از استفاده از ماسک‌ها از عمل بخور برای باز شدن منافذ و نرمی بیشتر پوست خود کمک بگیرد.

چطور تست کنم پوستم در مقابل ماسک لیمو ترش حساس است؟

عموماً پوست‌ها بعد از تماس با برخی از مواد از خود واکنش‌‌های مانند: قرمزی، خارش، التهاب، سوزش و مواردی از این دست در سطح پوست را نشان می‌دهند.
حال برای اینکه بفهمیم لایه‌بردارهای لیمو ترش برای پوست صورت ما حساسیت‌زا هست یا خیر، کافی است بعد از ایجاد مخلوط ماسک مورد نظر، کمی از آن را بروی نواحی از پوست مثل: پوست قسمت آرنج دست که در زیبای تاثیر کمتری دارند آغشته کنید. چند دقیقه صبر کنید تا مواد تاثیر خود را نشان دهند. اگر نشانی از موارد یاد شده سوزش، خارش و التهاب نبود این ماسک برای پوست شما مناسب است در غیر اینصورت از بهره بردن از این ماسک برای پوست صورت خود اجتناب کنید.

آیا لیمو ترش برای لایه برداری پوست صورت مفید است؟

عمل لایه‌برداری پوست در جهت تمیز کردن منافذ بسته شده پوست انجام می‌گیرد. لیموترش نیز با ویژگی اسیدی خود هرگونه چربی، آلودگی و سلول مرده را از سطح پوست پاک کرده و باعث پاکیزگی پوست می‌شود. با باز شدن منافذ، شاهد پوستی تمیز و شاداب خواهیم داشت.
با کاهش کارایی رنگ‌دانه سلول‌ها نیز، سفیدی بیشتری به پوست صورت و نهایتاً درخشندگی صورت می‌رسیم.
در صورتی که از آبلیمو به درستی استفاده شود، به تنهای ویژگی‌های یک لایه‌برداری مناسب را دارد. اینکه بلافاصله بعد از ماسک‌های که در ترکیب آن آبلیمو وجود دارد؛ مقابل پرتو نور خورشید قرار بگیریم نکته منفی برای آبلیمو نبوده و به عدم رعایت نکات تذکر داده شده توسط شخص استفاده کننده از ماسک بر می‌گردد.
اگر شخص پوست حساس و آسیب پذیری دارد باید از استفاده از ماسک‌های حاوی لیمو ترش برای پوست صورت خودداری نماید. عارضه‌های فیتوفوتودرماتیت و لکوودرما که پیش‌تر توضیح داده‌ایم می‌تواند سلامت و زیبایی پوست این عزیزان را مورد تحدید قرار دهند.
با در نظر گرفتن تمامی جوانب استفاده از لیمو ترش برای داشتن یک پوست صورت شاداب، جوان، زیبا و درخشنده با در نظر گرفتن شرایط پوستی فرد و رعایت قواعد استفاده از ماسک‌ها، کاملاً مفید و مقرون به صرفه است.

الناز حسینی

پست های مرتبط

رمز و راز درمان خانگی چروک صورت

چین و چروک یکی از معضلاتی است که با بالا رفتن سن…

درمان خانگی شوره سر با موثرترین روش ها

درمان شوره سر یک از مهمترین روشهای مراقبت از مو است و…

پرپشت شدن ریش با چند راهکار معجزه گر گیاهی

ریش به عنوان یکی از معیارهای زیبایی در چهره آقایان محسوب میشود…

دیدگاهتان را بنویسید