صفحه اصلی > پزشکی و پوست، مو و زیبایی : راهنمای خرید شامپو بچه مناسب موی فرزند شما

راهنمای خرید شامپو بچه مناسب موی فرزند شما

راهنمای خرید شامپو بچه مناسب موی

پوست کودکان شکننده و مستعد خشکی است به همین دلیل بهتر است از صابون‌های ملایم و شامپوهایی که عاری از مواد شیمیایی، مواد نگه‌دارنده‌ و انواع عطرهای تند باشد‌‎ و بتواند لطافت و شادابی پوست و موی کودک را حفظ کنند، استفاده کنید. با مقایسه انواع شامپو بچه می‌توانید یکی از بهترین شامپوها را که مخصوص پوست و موی کودک شما است انتخاب کنید.

جالب است بدانید، استفاده‌ی مداوم از محصولات نامناسب می‌تواند آسیب‌های جدی به بدن کودک شما وارد کند و باعث ایجاد بیماری‌های زیادی از جمله آسیب و اختلالات رشد مغزی، اختلال در هورمون‌ها و حساسیت جدی پوستی شود. با این حال اگر نگران سلامتی نوزاد خود هستید، باید در انتخاب و مقایسه انواع شامپو بچه دقت و حوصله کافی به خرج دهید. در ادامه این مطلب کافه نبض شما را با تمامی نکاتی که برای انتخاب و خرید بهترین شامپو بچه، باید بدانید، آشنا خواهیم کرد. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

نکات مهم برای خرید شامپو بچه مناسب

سلامت پوست و موی کودکان اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل، وجود شامپوهای مختلف در بازار، گاهی والدین را در انتخاب بهترین شامپو برای نوزاد یا کودک خود دچار سردرگمی می‌کند. البته باید توجه داشته باشید که پوست سر هر کودکی با دیگری متفاوت است. شما باید هنگام انتخاب شامپو، به ویژگی‌های خاص پوست و موی فرزند خود توجه داشته باشید. اما به طور کلی برای انتخاب بهترین شامپو بچه می‌توانید به موارد زیر توجه کنید.

با مقایسه انواع شامپو بچه های مختلف، شامپوی مناسب شرایط فرزند خود را پیدا کنید.

شامپو بچه ضد ریزش مو

ویتامین مورد نیاز پوست و موی کودک باید تامین شود تا از ریزش موها جلوگیری گردد. از این‌ رو، بهترین شامپو بچه برای رشد مو محصولی است که غنی از انواع ویتامین‌ها باشد. به عنوان مثال، ویتامین E برای تقویت موها بسیار سودمند است و شامپوهای حاوی این ویتامین می‌توانند از ریزش موهای کودک جلوگیری کرده و به ترمیم موهای آسیب دیده نیز کمک کنند. همچنین، شامپو بچه ضدریزش مو می‌تواند انتخاب مناسبی برای بزرگسالانی باشد که دچار ریزش مو شده‌اند.

شامپو بچه فاقد سولفات

بررسی‌های انجام شده نشان داده است، شامپوهایی که در ترکیبات خود دارای سولفات هستند، ممکن است موجب بروز حساسیت‌، خشکی پوست سر و ریزش مو در کودکان شوند. ترکیبات سولفات حتی برای بزرگسالان نیز مضر است اما تاثیر آن در نوزادان و خردسالان بیشتر است. پس هنگام خرید شامپو بچه مطمئن شوید که فاقد سولفات باشد.

همچنین شامپو بچه برای موهای کراتینه شده نیز مناسب است به شرط اینکه بدون سولفات باشد. درحقیقت سولفات ماده‌ای مضر برای کراتینه مو است و به تدریج اثر کراتینه موی شما را از بین می‌برد. اگر شامپوی شما حاوی سولفات باشد، خیلی زود موهایتان به حالت پیش از کراتینه باز می‌گردد.

شامپو بچه برای شوره سر

شوره سر در برخی از کودکان نیز مانند بزرگسالان شایع است. البته بسیاری از موارد شوره سر در کودکان را می‌توانید با انتخاب یک شامپوی مناسب برطرف نمایید. استفاده از شامپوی ضدشوره باعث کاهش چربی سر می‌شود و میزان تولید سلول‌های مرده را کم می‌کند.

انواع مختلف شامپو بچه برای شوره سر در بازار وجود دارد اما شامپو مناسب برای هر فرد ممکن است با دیگری متفاوت باشد. بنابراین احتمالا لازم است به مقایسه انواع شامپو بچه بپردازید و چند شامپو را امتحان کنید تا شامپویی را پیدا کنید که برای فرزند شما موثر است.

شامپو ضد حساسیت، ضد اگزما

در بیشتری شامپوهای بزرگسالان از موادی چون پارابن، فتالات و سولفات استفاده می‌شود. این مواد می‌تواند به پوست کودک آسیب زده یا حتی باعث حساسیت و اگزما شود. در اگزما، پوست خشک و قرمز می‌شود و می‌تواند در هر جایی از بدن کودک ظاهر شود. اگزما دارای خارش و دردناک است و می‌تواند سبب بروز مشکلات جدی برای فرزند شما گردد. بنابراین، استفاده از شامپوهای مخصوص کودک هنگام شستشوی پوست و موی کودک ضروری است.

شامپو فاقد تحریک کننده چشم کودک

شامپو بچه شوینده بسیار ملایمی می‌باشد و معمولا ترکیبات این‌ شامپوها به گونه‌ای است که چشم‌های کودک را نمی‌سوزاند. بنابراین، استفاده از شامپو بچه مناسب علاوه‌بر محافظت از سلامت و شادابی مو و پوست کودک، تاثیر زیادی در لذت بخشی حمام برای او خواهد داشت.

شامپو بچه ارگانیک و فاقد مواد شیمیایی

پوست و موی نوزاد و کودک نسبت به بزرگسالان حساس‌تر است. به همین دلیل، استفاده از یک شوینده‌ مناسب که فاقد مواد شیمیایی مضر باشد، اهمیت زیادی دارد. پس هنگام خرید و مقایسه انواع شامپو بچه اطمینان حاصل کنید که شامپو ارگانیک بوده و فاقد مواد شیمیایی باشد. همچنین از شامپوهایی با قدرت پاک‌کنندگی ملایم استفاده کنید، چرا که عدم توجه به این موضوع می‌تواند باعث تحریک پوست کودک شما شود.

ترکیبات اصلی شامپو بچه

شامپوهای تولید شده برای کودکان قدرت شویندگی کم‌تری نسبت به بزرگسالان دارند. همچنین PH شامپو بچه قلیایی نیست زیرا که چربی‌سازی در پوست سر و ریشه مو کودکان اندک است و به همین دلیل نیازی به شوینده‌ قوی نیست. از این‌ رو استفاده از شامپوی مخصوص بزرگسالان باعث شکنندگی و خشکی بیش از حد پوست و موی کودکان می‌شود. علاوه بر این به دلیل حساسیت بالای پوست و موی کودکان در شامپوهای مخصوص کودک از ترکیباتی چون سولفات، پارابن، آمید، گلوتن، رنگ، الکل و مواردی شبیه این استفاده نمی‌شود.

رنگ‌هایی که به شامپو اضافه می‌گردد، ممکن است برای کودک حساسیت ایجاد کند. پارابن می‌تواند سبب بروز حملات آسم شود. انواع الکل از قبیل اتانول یا ایزوپروپیل الکل در شامپو هم می‌تواند موجب خشک شدن پوست شود. شامپوهای بچه معمولا حاوی سدیم تریدکست سولفات سدیم هستند، که به عنوان یک عامل پاک کننده ضدحساسیت شناخته می‌شود.

ترکیبات اصلی شامپو بچه

در ترکیبات شامپوی بچه، مواد تحریک‌کننده کمتر و سورفاکتانت‌های ملایم‌تری استفاده می‌شود. همچنین این شامپوها فاقد اسانس‌های مصنوعی هستند. در برخی از شامپوهای بزرگسالان، ماده‌ای به نام کواترنیم وجود دارد که می‌تواند سبب تحریک پوست شود.

از شامپوهای بچه ملایم به جای شامپوهای غلیط و قوی استفاده کنید تا کودک شما دچار حساسیت پوستی نشود.

مقایسه انواع شامپو بچه

یک شامپو بچه خوب باید دارای ویژگی‌هایی چون ضدحساسیت، ضداگزما و ضدسوزش چشم بوده و علاوه‌‌ بر شستشو و پاک‌سازی، از پوست و موی کودکان هم مراقبت کند. امروزه انواع شامپوها از برندهای مختلف در بازار وجود دارد که در ادامه قصد داریم به مقایسه انواع شامپو بچه بپردازیم.

شامپو بچه فیروز

برند فیروز بیش از چهل سال سابقه در تولید محصولات بهداشتی کودکان دارد. شامپو بچه فیروز حاوی پروتئین است که باعث حفظ رطوبت، نرمی، طراوت و درخشان شدن مو و پوست کودک می‌شود. خاصیت شامپو بچه این است که علاوه ‌بر ترمیم موها به‌ راحتی از روی پوست پاک شده و سبب ایجاد حساسیت نمی‌شود.

این شامپو برای پوست‌های خشک و حساس مناسب است و از وز شدن موها جلوگیری کرده و گره‌ها و پیچ‌خوردگی‌ها موی کودکان را به آسانی باز می‌کند. همچنین دارای رایحه‌ ملایمی است که تا ساعت‌ها باقی می‌ماند. از ویژگی‌های خوب شامپو بچه فیروز عدم استفاده از الکل و مواد صابونی است که در نتیجه سبب سوزش چشمان فرزند شما نمی‌شود.

علاوه‌بر کودکان، شامپو بچه فیروز برای بزرگسالان که دارای موهای نازک، زبر و خشک هستند، نیز مناسب است. با این وجود ممکن است شامپو بچه فیروز برای موهای چرب چندان مناسب و موثر نباشد.

شامپو بچه فیروز یکی از شامپوهای پر طرفدار است.

شامپو بچه جانسون

شامپو بچه جانسون دارای ترکیبات مناسب برای نوزادان و کودکان است. در ترکیبات این محصول از هیچ‌‌گونه مواد صابونی و پارابن استفاده نشده است. این شامپو ضدحساسیت بوده و مانع از سوزش و بروز آسیب به چشم کودک می‌شود. استفاده از این شامپو موهای کودکان را براق و خوشبو می‌کند.

شامپو بچه جانسون یکی از انواع شامپو بچه ها است که برای کودکان با پوست حساس بسیار مفید است.

شامپو بچه گلرنگ

شامپو بچه گلرنگ دارای فرمولاسیون مناسب با پوست مو و سر کودک بوده، ایجاد حساسیت نمی‌کند و مانع از سوزش چشم‌های کودک می‌شود. این شامپو دارای ویتامین E و B است و باعث افزایش استحکام و جلوگیری از شکنندگی مو شده و به رشد و درخشندگی موها کمک می‌کند.

همچنین پروتئین هیدرولیزشده شیر موجود در آن باعث التیام بخشیدن به پوست سر کودک می‌شود. شامپو بچه گلرنگ دارای بسته‌‌بندی زیبا با به کارگیری طرح و رنگ‌های شاد و کودکانه است.

گلرنگ یکی از قدیمی ترین برندهای مواد شوینده است. شامپو بچه گلرنگ نیز بسیار پرفروش بوده است.

شامپو بچه اکتیو

شامپو بچه اکتیو با پوست کودکان سازگاری کامل دارد و به پاک‌سازی مو و پوست کودک کمک می‌کند. پلیمر نرم‌کننده‌ موجود در فرمولاسیون این شامپو سبب نرمی موهای کودکان، عدم خشکی و حفظ رطوبت آنها پس از شستشو می‌شود.

گلرنگ یکی از قدیمی ترین برندهای مواد شوینده است. شامپو بچه گلرنگ نیز بسیار پرفروش بوده است.

شامپو بچه اوه

شامپو بچه اوه دارای مواد پاک‌کننده ملایم و سازگار با پوست و موی کودک بوده و درخشش، نرمی و طراوت به موهای کودک می‌دهد. این شامپو حاوی عصاره‌ی گیاه بابونه بوده که باعث تقویت ریشه موها می‌شود. موی سر کودکان به دلیل نازکی و نرمی بیشتر از بزرگسالان مستعد پیچ‌خوردگی می‌باشد؛ اما ترکیبات نرم‌کننده در این نوع شامپو مانع از گره خوردن موها و شانه‌پذیری بهتر آنها می‌شود. شامپو بچه اوه با طرح‌های جذاب و شاد و رایحه دلپذیر به بازار عرضه شده است.

شامپو بچه اوه در دو نوع دخترانه و پسرانه تولید و عرضه میشود و فاقد تحریک کننده چشم کودکان است.

شامپو بچه ایروکس 

در شامپو بچه ایروکس از موادی چون عصاره بابونه، ویتامین E، دپانتول، آلانتوئین و روغن جوجوبا استفاده شده است که به لطافت، نرمی و شادابی پوست و موی کودکان کمک می‌کند. ضمن اینکه دارای خاصیت ضدالتهابی بوده و باعث سوزش چشم و ایجاد گره در موها نمی‌شود.

وجود سورفاکتانت در ترکیبات شامپو بچه ایروکس آن را به محصولی ملایم و ایمن تبدیل کرده است. همچنین این شامپو بچه برای موهای خشک و حساس مناسب است و گره‌ خوردن و وز شدن موها جلوگیری می‌کند. این شامپو بچه برای بزرگسالان با موهای حساس و آسیب‌دیده مناسب است.

شامپو بچه ایروکس جزو ایمن ترین شامپوهای کودکان شناخته شده است.

شامپو بچه هیدرودرم

شامپو بچه هیدرودرم دارای ترکیباتی چون کاندولا، وجود شیر هیدرولیز و عصاره‌ بابونه است که به لطافت و تقویت پوست و موی کودک‌ کمک می‌کنند. این شامپو باعث ایجاد حساسیت پوستی و سوزش چشم نمی‌شود. شامپو بچه هیدرودرم فاقد رایحه و مواد نگهدارنده، اسانس، روغن‌های مضر و الکل است.

شامپو بچه هیدرودرم با ترکیبات مناسب از آسیب به پوست و جشم کودکان پیشگیری میکند.

شامپو بچه لطیفه

این شامپو به دلیل دارا بودن سورفکتانت ملایم و PH خنثی برای پوست حساس نوزاد و کودک مناسب است. شامپو بچه لطیفه علاوه‌بر پاک‌کنندگی مناسب، مانع از التهاب، خشکی پوست و سوزش چشم می‌شود.

شامپو بچه لطیفه از برندهای با قیمت مناسب برای پوست کودکان است.

شامپو بچه ناتل

شامپو بچه ناتل حاوی دی‌پانتنول است که به حفظ رطوبت پوست سر کمک کرده و از ایجاد خارش و خشکی آن جلوگیری می‌کند. این شامپو برای شستشوی موهای لطیف کودک مناسب بوده و دارای رایحه‌ای ملایم و مطبوع می‌باشد. همچنین برای جلوگیری از وز شدن موها و سهولت در شانه‌پذیری پس از حمام می‌توانید از این شامپو استفاده کنید.

شامپو بچه ناتل از بروز حساسیت پوستی در کودکان جلوگیری میکند.

شامپو بچه مای

شامپو بچه مای بسیار ملایم بوده، از سوزش چشم کودک جلوگیری می‌کند و دارای خاصیت مرطوب‌کنندگی و حالت‌دهندگی بالایی است. این شامپو فاقد مواد شیمیایی مضر برای پوست و مو  می‌باشد و از گره‌خوردن موهای کودک پس از استحمام جلوگیری می‌کند.

شامپو بچه مای به حالت بخشی موی کودکان کمک کرده و موهای کودکان را خوش حالت و زیبا جلوه میدهد.

شامپو بچه خارجی

علاوه‌بر شامپوهای بچه‌ ایرانی، محصولات خارجی نیز در بازار وجود دارد. البته معمولا قیمت شامپو بچه خارجی به مراتب گران‌تر از شامپوهای ایرانی است. در فهرست زیر به بررسی برخی از شامپوهای خارجی پرداخته‌ایم.

شامپو بچه کیووی

برند کیووی (QV) یکی از معروف‌ترین تولیدکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی است که برای کمک به تقویت موهای کودکان، جلوگیری از بروز خشکی و دیگر عوارض محصولاتی را به صورت اختصاصی برای آنها تولید کرده است. از شامپو بچه کیووی می‌توان هم برای شستشوی موهای کودک و هم برای تمیزکردن بدنش استفاده کرد، بدون اینکه باعث سوزش چشمان کودک شود.

برند کیووی از برندهای داروخانه ای است که برای پوست حساس کودکان بسیار عالی و مناسب است.

شامپو بچه نیوا

شامپو بچه نیوا جهت محافظت از مو و پوست سر و بدن حساس کودک تولید شده و از خشک شدن آن جلوگیری می‌کند. این شامپو به راحتی شسته می‌شود، موجب نرمی مو و پوست شده و چشم کودک را نمی‌سوزاند. همچنین شامپو بچه نیوا خطر ابتلا به حساسیت را کاهش می‌دهد.

شامپو بچه نیوا از بروز هر گونه اختلال پوستی در کودکان پیشگیری میکند.

سوالات رایج

آیا شامپو بچه برای موهای خشک مفید است؟

شامپو بچه، قدرت پاک‌کنندگی پایینی دارد و برای بزرگسالان با موی سالم و نرمال مناسب نیست، اما برای بزرگسالان با موهای خشک و پوست سر آسیب دیده ایده‌آل است. در صورتی که موی خشک و آسیب دیده‌ای دارید، می‌توانید از شامپو بچه نیز به عنوان شوینده ملایم برای موی رنگ شده استفاده کنید.

آیا شامپو بچه فیروز برای موهای چرب مفید است؟

شامپو بچه‌ فیروز برای استفاده روزانه‌ی بزرگسالانی که موهای آنها زبر و خشک شده و لطافت خود را از دست داده‌اند، مناسب است، اما برای موی نرمال و چرب که آسیب دیده هم نباشد باید از شامپوهای معمولی استفاده کرد.

آیا شامپو بچه برای موهای کراتینه شده ام مفید است؟

شامپوهای بچه برای کراتینه مو مناسب هستند زیرا عموما بدون سولفات هستند، اگر دقت کرده باشید شامپوهای سولفات فیری یا بدون سولفات کمتر کف می‌کنند، که این امر خود نشانه‌ای است از نبود سولفات در درون این شامپوها. با این حال اگر از شامپو بچه برای موهای کراتینه شده استفاده می‌کنید هیچگونه محدودیتی در تعداد دفعات استفاده از آن وجود ندارد، در واقع شما می‌توانید هر روز هفته به حمام بروید و موهای خود را با آن بشورید و هیچ‌‌گونه تاثیر منفی‌ای هم بر روی کراتینه موی شما نخواهد داشت.

آیا شامپو بچه برای بزرگسالان مناسب است؟

از آنجا که مواد به کار رفته در شامپو بچه بسیار ملایم‌تر از شامپوهای دیگر است، اثربخشی کمتری در بزرگسالان دارد؛ بنابراین ممکن است با استفاده از شامپو بچه، موهایتان تمیز نشود و یا مجبور باشید چندین بار سرتان را بشویید تا نتیجه‌ی دلخواه را بگیرید. شاید هم لازم باشد شامپو را چند دقیقه بیشتر روی سر بگذارید. با این حال علاوه بر کودکان، بزرگسالانی که دارای موهای نازک، زبر و خشک هستند، نیز می‌توانند از شامپو بچه برای شستن موهای خود استفاده کنند.

آیا شامپو بچه برای شستشوی صورت خوب است؟

یکی از مواد پاک کننده مفید برای شست و شوی صورت شامپو بچه می‌باشد، زیرا شامپو بچه بسیار ملایم بوده و از مواد تحریک‌کننده پوست در تولید آن استفاده نشده است و می‌توان از آن به جای ژل شستشو یا صابون برای شستشوی روزانه صورت استفاده کرد. حتی شستن پوست صورت کودک با شامپو بچه برای بزرگسالان خطری ایجاد نمی‌کند. همچنین از شامپوی بچه برای شوینده ملایم برای موی رنگ شده نیز استفاده می‌شود.

آیا شامپو بچه برای جوش صورت خوب است؟

شامپوی کودک معمولا دارای مواد شیمیایی و ضدعفونی‌کننده کمتری می‌باشد. به این معنی که فاقد موادی است که می‌تواند باعث خارش و خشک شدن پوست شود. این موضوع می‌تواند برای انواع پوستی که خشک یا مستعد ابتلا به اگزما و جوش هستند مناسب باشد.

آرزو حسینی

پست های مرتبط

درمان اگزما در کودکان با روش های موثر خانگی

درمان اگزما در کودکان امری و آموزش های خانگی در رابطه با…

توصیه هایی جهت درمان چربی خون در طب سنتی

درمان چربی خون در طب سنتی یک روش کاربردی جهت درمان کلسترول…

درمان گاستریت (التهاب معده) با داروی گیاهی

به  دلایل مختلفی از جمله افزایش میزان اسید معده، زخم‌های معده، عفونت‌ها،…

دیدگاهتان را بنویسید