صفحه اصلی > پزشکی و پوست، مو و زیبایی : اصول نگهداری و مراقبت از پوست برای حفظ زیبایی

اصول نگهداری و مراقبت از پوست برای حفظ زیبایی

برای آن که بتوانید بهترین اقدامات مراقبت از پوست صورت را انجام دهیم، لازم است که پیش از هر چیزی شناخت درستی نسبت به نوع و جنس پوست صورت خود داشته باشید. بدیهی است که دستورالعمل‌های مراقبت از زیبایی صورت، برای پوست‌های خشک، چرب، مختلط و نرمال تا حدودی متفاوت است.

حتی نوع کرم‌هایی که شما استفاده می‌کنید، اعم از کرم‌های مرطوب‌کننده تا زیبایی و ضدآفتاب، بستگی مستقیم به نوع پوست دارد. پس از آن دنبال کردن روتین‌های مراقبت زیبایی، می‌تواند بسیار اثربخش باشد. در ادامه با این مطلب کافه نبض همراه باشید تا به خوبی جزئیات و اصول نگهداری از پوست و زیبایی را مرور کنیم.

تشخیص نوع پوست صورت

همان طور که احتمالا می‌دانید انواع پوست صورت شامل موارد زیر می‌شود و باید پیش از مراقبت‌های پوستی روزانه نسبت به شناخت پوست خود توجه داشته باشید. انواع مختلف پوست صورت عبارتند از:

  • پوست خشک
  • پوست چرب
  • پوست نرمال
  • پوست مختلط

با شناخت نوع پوست، می‌توانید مراحل بعدی مراقبت از پوست صورت و روتین پوستی روزانه را به درستی و به شکل هدفمند دنبال کنید.

پوست خشک: پوست‌های خشک، میزان خشکی قابل توجهی دارند و اگر به صورت مرتب از کرم‌های آبرسان و مرطوب کننده استفاده نشود، پوسته پوسته شده یا خشن و آسیب دیده به نظر می‌رسند. در واقع محافظت از پوست صورت در نوع پوست‌های خشک، با استفاده از کرم‌های آبرسان میسر خواهد شد.

پوست چرب: پوست‌های چرب، مستعد جوش و آکنه بوده و منافذ باز بیشتری دارند. به این شکل درمان صورت چرب و جوشدار به شکل مناسب خود پیش خواهد رفت.

پوست نرمال: پوست‌های معمولی یا نرمال، غالبا یکدست و صاف به نظر می‌آیند و کمتر اثری از جوش و منافذ پوستی بزرگ روی آن‌ها دیده می‌شود.

پوست مختلط: پوست‌های مختلط، در بعضی قسمت ها خشک و در بعضی دیگر چرب یا معمولی هستند. سخت‌ترین روش نگهداری از پوست‌های مختلف، مربوط به همین نوع پوست‌های مختلط می‌شود که در قسمت‌های مختلف، ویژگی‌های متفاوتی دارند.

مراقبت از پوست‌های چرب و خشک با روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد و محصولات مراقبتی متمایزی نیز برای این نوع پوست‌ها پیشنهاد خواهد شد.

بهترین روتین مراقبت از پوست صورت

بهترین روتین مراقبت از پوست صورت با شستشوی صحیح آغاز شده و پس از آن به مراقبت‌های اولیه بعد از پاکسازی می‌رسد. همین طور لایه‌برداری هفتگی و استفاده منظم از محصولات و کرم‌های ضدآفتاب نیز در گام‌های بعدی مراقبت از پوست صورت اهمیت دارند. برای اعمال بهترین روتین مراقبت از زیبایی پوست باید از کرم دور چشم مناسبی استفاده کرده و اگر برای رفع لک یا موهای زائد، لیزر درمانی داشته‌اید، مراقبت‌های خاص آن را نیز دنبال کنید.

مراحل صحیح شستشوی صورت

یکی از رفتارهای اشتباهی که می‌تواند به آسیب رساندن به پوست شما منتهی شود، شستشوی اشتباه صورت است. فارغ از این که شستشو بابت پاک کردن آرایش یا آلودگی‌های معمول روزمره باشد، باید مراحل آن را به درستی انجام دهید. حتما به سراغ یک شوینده ملایم و دارای مرطوب‌کننده بروید. به طور مثال پن‌های شستشو یا ژل‌های شستشوی صورت مناسب هستند. حتما آب را در درجه ملایم و ولرم قرار داده و از استفاده آب زیاد از حد گرم یا بسیار سرد، خودداری کنید.

پس از شستشوی صورت به کمک پن یا ژل شستشو، اجازه دهید پوست صورتتان خود به خود خشک شده یا به آرامی و به کمک حرکات ضربه‌ای ملایم، پوست صورت را به وسیله دستمال کاغذی ضخیم یا حوله تمیز خشک کنید. همچنین بعد از اصلاح صورت مردان استفاده از افترشیو و کرم مرطوب کننده مناسب فراموش نشود.

نکته: در انتخاب ژل شستشوی صورت دقت داشته و محصول را مطابق با نوع پوست خود انتخاب کنید.مثلا ژل شستشوی مخصوص پوست‌های خشک، دارای مرطوب‌کننده و نرم‌کننده بیشتری است و ژل شستشوی مخصوص پوست‌های چرب، خاصیت چربی‌زدایی بالاتری دارد.

مراقبت از پوست صورت بعد از پاکسازی

مراقبت‌های بعد از پاکسازی صورت شامل موارد مهم زیر می‌شوند:

  1. از محصولات آرایشی سنگین استفاده نکنید.
  2. حتما مرطوب‌کننده و آبرسان بدون عطر و اسانس و ملایم به کار ببرید.
  3. از قرار گرفتن بدون حفاظت مقابل تابش مستقیم نور خورشید پرهیز نمایید.
  4. از ماساژ دادن یا خاراندن پوست خود جدا اجتناب کنید.

لایه برداری، پاکسازی، آبرسانی و … از موارد مهم در روتین های پوستی صورت هستند و باید با دقت و ظرافت اقدامات لازم در خصوص آن ها انجام شود.

مراقبت از پوست صورت بعد از لایه‌ برداری

مراقبت از پوست صورت بعد از لایه‌برداری، اهمیت بسیار زیادی دارد و در صورتی که نسبت به این موضوع دقت و توجه کافی را نداشته باشید، پوست شما آسیب خواهد دید. کرم لایه‌بردار اسید میوه که انواع مختلفی در بازار موجود دارد مانند کرم آلفا هیدروکسی اسید سینره، یکی از بهترین کرم‌هایی است که می‌توانید برای لایه‌برداری از آن استفاده کنید.

پس از لایه‌برداری، تا حد امکان به پوست صورت خود دست نزده و حرکات ماساژ یا حتی مالشی را انجام ندهید. حتما مرطوب‌کننده مناسب نوع پوست خود و آبرسان مناسب پوست خود از یک برند معتبر و مطمئن را استفاده کرده و اجازه ندهید پوست صورت خشک و تحریک پذیر گردد.

برای انتخاب کرم مرطوب کننده نیز دقت داشته باشید تا مرطوب کننده مناسب نوع پوست خود را پیدا کنید. برای مثال مرطوب کننده صورت مخصوص پوست های چرب، کرم مرطوب کننده سینره مخصوص افراد بالای ۴۰ سال و مرطوب کننده صورت سینره مخصوص پوست های معمولی تا خشک انواع مختلفی هستند که نیاز است بنا بر نیاز و نوع پوست صورت بعد از لایه برداری بهترین را انتخاب و مصرف کنید. تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم نور خورشید اجتناب نمایید و در صورتی هم که نیاز بود، استفاده از کرم ضدآفتاب با درجه SPF مناسب را از یاد نبرید.

مراقبت از صورت با استفاده از ضدآفتاب

مراقبت از در تابستان با استفاده از ضدآفتاب برای تمام گروه‌های پوستی خشک، چرب، مختلط و نرمال حائز اهمیت است و هیچ یک از گروه‌های پوستی اجازه حذف این روش مراقبتی را ندارند. در نظر داشته باشید که با استفاده از کرم‌های ضدآفتاب مناسب در سنین جوانی و بزرگسالی، می‌توانید روند پیری و ایجاد چین و چروک‌های پوستی در سنین بالاتر را به تعویق بیندازید. در حقیقت یکی از بزرگترین مسئولان چین و چروک‌های پوستی صورت یا اطراف چشم‌ها، تماس مستقیم با نور خورشید و اشعه‌های مضر آن است. همچنین نیاز است برای تیره کردن پوست در خانه و در حمام آفتاب، استفاده از ضد آفتاب مناسب را فراموش نکنید.

پیش از انتخاب کرم ضدآفتاب مناسب نیز نیاز است به جنس پوست خود توجه کرده و حتما کرم را مطابق با آن خریداری کنید. به طور مثال اگر پوست شما چرب است، حتما از کرم‌های ضدآفتاب بدون چربی استفاده کنید تا چربی مضاعف آن‌ها، موجب چرب شدن بیشتر پوست نشده و مشکلات بیشتری به وجود نیاورد. همین طور در خصوص پوست‌های خشک و نرمال نیز باید به سراغ کرم‌های ضدآفتاب مناسب آن‌ها بروید.

به علاوه لازم است که هر 4 ساعت یک بار، کرم ضدآفتاب را تجدید کرده و دوباره تمام سطح پوست خود را به وسیله آن بپوشانید.

نکته: در نظر داشته باشید در اطراف چشم‌ها، از کرم ضدآفتاب دورچشم استفاده کنید و همچنین با استفاده از عینک آفتابی حفاظت از پوست ظریف و حساس دور چشم‌ها را نیز ایجاد کنید. کرم ضدآفتاب بدون رنگ سینره مخصوص بانوان و کرم ضدآفتاب مخصوص آقایان سینره، از بهترین محصولات برای پوست ایرانیان و شرایط جغرافیایی کشور به شمار می‌آیند.

همچنین در صورتی که علاقه دارید که در کنار استفاده از ضدآفتاب لایه ای پوشاننده نیز روی صورت خود داشته باشید میتونید از محصولات دو کاربری انواع کرم ضد افتاب رنگی نیز استفاده کنید.

استفاده از کرم دور چشم مناسب

استفاده از کرم دور چشم مناسب یکی دیگر از تکنیک‌هایی است که حتما باید در روتین پوستی خود مد نظر قرار دهید. اگر می‌خواهید پوست اطراف چشم‌های شما جوانی و زیبایی خود را حفظ کنید، اصول زیر را به خاطر بسپارید:

  1. استفاده از کرم دور چشم را در سنین زیر 40 سال شروع کنید.
  2. در سنین بالاتر برای جلوگیری از عمیق شدن چین و چروک های دور چشم حتما از کرم دور چشم مخصوص افراد بالای ۴۰ سال استفاده کنید.
  3. همیشه در مقابل تابش نور خورشید از عینک آفتابی استفاده کرده و به این شکل از پوست اطراف چشم‌ها محافظت کنید.

برای استفاده صحیح از کرم دور چشم، باید کرم را به میزان مناسب به پوست اطراف چشم زده و با حرکت ضربه‌ای آن را روی پوست خود پخش کنید.

مراقبت از پوست صورت بعد از لیزر

لیزر کردن بابت از بین بردن جای لک و جوش یا رفع موهای زائد، یکی از کارهایی است که این روزها بسیار رایج بوده و اتفاقا اثربخشی خوبی نیز دارد؛ اما باید دقت داشته باشید که پس از لیزر کردن، حتما مراقبت‌های لازم از پوست را انجام دهید.

لازم است که حتما از ضدآفتاب قوی در مقابل تابش اشعه‌های مضر نور خورشید استفاده کرده و به هیچ وجه حداقل تا یک ماه پس از لیزر، در معرض مستقیم نور خورشید قرار نگیرید.

شیوه‌های مراقبت از پوست صورت آقایان

مراحل مراقبت از پوست آقایان نیز باید تابع همان فرمول مشابه نگهداری از پوست بانوان باشد. به ویژه با توجه به اصلاح صورت آقایان، لازم است که از محصولات محافظت کننده و کاهنده التهاب استفاده شود.

استفاده از لوسیون بعد از اصلاح صورت آقایان می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای کاهش التهاب پوست باشد. این لوسیون‌ها خاصیت مرطوب‌کنندگی داشته و موجب نرمی و لطافت پوست خواهد شد.

مراقبت از پوست صورت در دوران بارداری

در دوران بارداری با مقداری اضافه وزن روبرو خواهید بود که این می‌تواند به چاق شدن صورت نیز منجر شود. همین طور لک‌های بارداری نیز در این دوران گاه و بیگاه روی پوست دیده می‌شوند و در صورتی که از کرم‌های ضدلک و روشن‌کننده مناسب استفاده کنید، می‌توانید اثربخشی این لک‌ها را به حداقل برسانید.

همین طور در برخی موارد دیده شده که جوش و آکنه‌ها در دوران بارداری روی پوست صورت ظاهر می‌شوند. بهتر است به هیچ وجه به این جوش‌ها دست نزده و اجازه دهید که روال طبیعی خود را طی کرده و بهبود یابند.

تذکر مهم: برای استفاده از کرم‌های ضدچروک در دوران بارداری، احتیاط کنید و حتما با پزشک مشورت داشته باشید. قابل توجه است که ترکیبات آکوتان، تتراسایکلین و رتین آ، برای جنین مضر بوده و هرگز نباید در دوران بارداری مورد استفاده قرار بگیرند.

چند نمونه ماسک صورت طبیعی

از بهترین ماسک‌های طبیعی صورت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. با استفاده از محصولات مراقبت از پوست صورت با مواد طبیعی، می‌توانید به راحتی و با کمترین هزینه، زیبایی و جوانی پوست خود را تضمین کنید.

ماسک عسل

ماسک عسل یکی از بهترین ماسک‌های طبیعی برای سفت کردن پوست، از بین بردن آکنه و پاکسازی منافذ پوستی است. به علاوه ماسک عسل موجب لطافت و روشنی و درخشانی پوست خواهد شد.

ماسک شیر و زردچوبه

اگر می‌خواهید پوست خود را قوام بخشیده و جوانی و زیبایی آن را تامین سازید، ماسک شیر و زردچوبه یکی از بهترین گزینه‌ها خواهد بود. ماسک شیر و زردچوبه، برای جوانسازی و شفافیت پوست عالی عمل می‌کند.

ماسک آووکادو

ماسک آووکادو به رفع چین و چروک‌های پوستی کمک کرده و یکی از بهترین ماسک‌ها برای مراقبت از پوست و تامین زیبایی آن است. اگر می‌خواهید بهترین مراقبت از پوست خود را داشته باشید، حتما استفاده از ماسک آووکادو را در برنامه روتین‌های پوستی هفتگی خود قرار دهید.

ماسک شیر و جو دوسر

ماسک شیر و جو دوسر برای از بین بردن جای جوش‌ها و همین طور لک‌های پوستی عالی است و به جلوگیری از پیشرفت چین و چروک‌ها کمک می‌کند. همین طور شیر باعث بسته شدن منافذ بزرگ پوستی خواهد شد. به یاد داشته باشید که حتما از این ماسک روی گردن خود نیز بزنید تا پوست صورت و گردن روشن، جوان و یکدستی داشته باشید.

ماسک گوجه‌فرنگی

ماسک گوجه‌فرنگی، یک لایه‌بردار خانگی عالی است که ضمن داشتن خاصیت لایه‌برداری، به رفع جوش‌های سرسیاه و روشن شدن پوست نیز کمک می‌کند. برای استفاده از این ماسک، کافی است دو عدد گوجه‌فرنگی رسیده را رنده کرده و به شکل پوره درآورید. حال از این ماسک به کمک یک قلم مو روی پوست صورت زده و برای مدت 10 تا 15 دقیقه باقی بماند. اگر می‌خواهید لایه‌برداری درستی روی پوست شما انجام شود، به آرامی ماسک را روی صورت خود ماساژ دهد. (بهتر است ماساژ از سمت پایین به بالا باشد.)

پس از آن ماسک را از روی صورت خود پاک کرده و پوست را به کمک یک شوینده ملایم و آب ولرم بشویید. تاکید می‌کنیم که از یک پن یا ژل شستشوی صورت ملایم استفاده کنید، زیرا باقی ماندن تاثیر گوجه‌فرنگی روی پوست، موجب حساسیت و خارش خواهد شد.

نکته: برخی افراد نسبت به گوجه‌فرنگی حساسیت دارند و استفاده از این ماسک می‌تواند برای آن‌ها دردسرساز باشد. از این جهت پیش از استفاده کمی از ماسک گوجه‌فرنگی را روی پوست بازوی خود امتحان کنید. در صورتی که پس از گذشت 20 دقیقه هیچ عکس العمل منفی مشاهده نکردید، می‌توانید ماسک را روی پوست صورت خود استفاده کنید.

ماسک سفیده تخم مرغ و ماست

با ترکیب سفیده تخم مرغ و ماست (1 عدد سفیده تخم مرغ و 1 قاشق غذاخوری ماست)، می‌توانید یک ماسک روشن‌کننده و با خاصیت لیفتینگ آماده نمایید. این مواد را به خوبی با یکدیگر مخلوط کرده و به پوست صورت خود بزنید. اجازه دهید ماسک برای مدت 3 تا 4 دقیقه روی صورت شما بماند و سپس ماسک را به آرامی و ملایمت به کمک آب ولرم بشویید.

دقت داشته باشید که سفیده تخم مرغ به تنهایی روی پوست خشک شده و باعث ایجاد چین و چروک خواهد شد. از این جهت حتما لازم است که سفیده تخم مرغ را در ترکیب با ماست استفاده کرده و پس از آن نیز از کرم مرطوب‌کننده روی پوست خود بزنید. ماسک سفیده تخم مرغ و ماست، به روشن شده پوست کمک زیادی کرده و همین طور موجب سفت و کشیده شدن پوست صورت شما خواهد شد.

ترکیب زردچوبه و ماست یا شیر، می‌تواند به جوانسازی پوست صورت و گردن و جلوگیری از شروع ظاهر شدن چین و چروک‌ها کمک زیادی کند.

بایدها و نبایدهای مراقبت از پوست صورت

با شناخت بایدها و نبایدهای مراقبت از پوست صورت می‌توانید حفاظت بیشتری از زیبایی خود به عمل آورده و سال‌های جوانی و طراوت را طولانی‌تر کنید. این تکنیک‌ها بسیار ساده به نظر می‌رسند، اما تداوم در اجرای آن‌ها، به حفظ زیبایی و تامین جوانی و شادابی کمک خواهد کرد.

بیش از حد لایه‌برداری نکنید

به یاد داشته باشید که افراط در لایه‌برداری، موجب نازک و حساس شدن بیش از اندازه پوست صورت شما شده و آن را بدتر آسیب‌پذیر می‌نماید. از این جهت حتما برای لایه‌برداری یک فاصله زمانی منطقی، بسته به ساختار پوست خود در نظر گرفته و پس از هر بار انجام این کار، دفعه بعدی را در فاصله دورتری قرار دهید.

استفاده از ضدآفتاب را فراموش نکنید

استفاده از ضدآفتاب، فارغ از این که در چه فصلی از سال باشید، ضروری است. هرگز این اشتباه را مرتکب نشوید که استفاده از ضدآفتاب در فصول سرد سال و زمانی که خورشید در آسمان دیده نمی‌شود را فراموش کنید. حتما در این زمان نیز باید از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کرده و پوست خود را کاملا حفاظت نمایید.

عدم استفاده از کرم ضدآفتاب، علاوه بر این که رنگدانه‌های پوست شما را تحریک کرده و ایجاد لک و کک و مک خواهد کرد، باعث ایجاد چین و چروک‌های زودهنگام نیز خواهد شد.

بیشتر آب بنوشید

نوشیدن آب کافی به صورت روزانه به حفظ سلامت پوست و تامین رطوبت مورد نیاز آن کمک می‌کند. ممکن است شما به دلیل محدودیت در نوشیدن آب، مشکلات پوستی از جمله خشکی پوست و چین و چروک‌های زودرس را تجربه نمایید.

تاثیر ورزش و کاهش استرس بر پوست صورت

استرس یکی از عوامل مخرب زیبایی پوست است و افرادی که از استرس‌های دراز مدت، اختلالات خواب و مشکلات روحی و عصبی رنج می‌برند، معمولا اثرگذاری منفی آن‌ها روی پوست خود را شاهد هستند. تیرگی پوست، چین و چروک‌های ریز تا عمیق، خستگی و کدری می‌تواند از علائم و نتایج استرس‌های مداوم و مزمن باشد.

با استفاده از ورزش‌های منظم و کاهش استرس و مبارزه با خستگی، می‌توانید شادابی و نشاط را به پوست خود بازگردانده و پیری را به تعویق بیندازید.

استفاده از پاک‌کننده مناسب صورت

برای پاک کردن آرایش خود یا همین طور آلودگی‌هایی که در طول ساعات روزمره بر پوست شما نشسته است، حتما از پاک‌کننده‌های مناسب استفاده کنید. بهترین پاک‌کننده‌های پوستی، آن دسته‌ای هستند که بر پایه آب بوده و نیازی به آبکشی و شستشوی دوباره ندارند.

همین طور میسلار واترها، هیچ گونه احساس چسبندگی روی پوست شما باقی نمی‌گذارند. اما لازم است توجه داشته باشید که پیش از انتخاب باید انواع پاک کننده آرایش صورت را بشناسید و نوع مناسب پوست صورت خود را انتخاب کنید.

از لوازم آرایش ارگانیک استفاده کنید

استفاده از لوازم آرایش ارگانیک یکی از بهترین تکنیک‌هایی است که می‌تواند به حفاظت از سلامت پوست شما کمک کند. زمانی که کرم‌های آرایشی و محصولات آرایشی چشمی ارگانیک را مورد استفاده قرار می‌دهید، پوست شما از آسیب‌های ناشی از ترکیبات شیمیایی در امان مانده و این سلامت و زیبایی پوست را تامین و تضمین خواهد کرد.

سوالات رایج

متخصصین پوست چه محصولات صورت را توصیه می‌کنند؟

متخصصین پوست و زیبایی، معمولا پس از بررسی نوع پوست، محصولاتی را توصیه می‌کنند که سازگاری کامل با پوست داشته و از مواد اولیه طبیعی و ارگانیک تهیه شده باشند.

بهترین کرم دور چشم برای بالاتر از 40 سال چیست؟

بهترین کرم دور چشم برای بالاتر از 40 سال، نوعی از کرم است که حاوی ویتامین E  و ویتامین C بوده و همین طور فاقد پارابن باشد. وجود رتینول برای رفع چین و چروک‌های پوستی و نیز ترکیباتی چون شی باتر، پانتنول، روغن بادام شیرین و … نیز نشانی از کیفیت کرم‌های ضدچروک دور چشم خواهد بود.

فاطمه سعادت

پست های مرتبط

درمان اگزما در کودکان با روش های موثر خانگی

درمان اگزما در کودکان امری و آموزش های خانگی در رابطه با…

توصیه هایی جهت درمان چربی خون در طب سنتی

درمان چربی خون در طب سنتی یک روش کاربردی جهت درمان کلسترول…

درمان گاستریت (التهاب معده) با داروی گیاهی

به  دلایل مختلفی از جمله افزایش میزان اسید معده، زخم‌های معده، عفونت‌ها،…

دیدگاهتان را بنویسید