صفحه اصلی > پزشکی و پوست، مو و زیبایی : اقدامات لازم برای مراقبت از پوست دست و جلوگیری از خشکی شدید

اقدامات لازم برای مراقبت از پوست دست و جلوگیری از خشکی شدید

شاید پوست دست شما هم با شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون و استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده، به دلیل شیوع ویروس کرونا زبر و خشک شده باشد. همچنین شرایط محیطی دیگر مانند آب و هوا در فصل (زمستان، تابستان، بهار و پاییز)، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و برخی شرایط خاص پزشکی می‌تواند در خشکی پوست دستان شما تاثیرگذار باشد و نیاز به آگاهی از روش‌های موثر مراقبت از پوست دست داشته باشید.

اگر به دنبال روش‌های مراقبت از پوست دست خود هستید، نگران نباشید! ما در این مطلب کافه نبض شما را با مرطوب‌کننده‌‌های مناسب پوست دست، درمان‌های خانگی آسان و ویتامین‌ها که مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در سلامت پوست دست هستند، آشنا خواهیم کرد. پس برای لطافت و زیبایی پوست دستان خود تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

انتخاب شوینده مناسب پوست دست

 گاهی اوقات اسیدهای قوی و ترکیبات نفتی موجود در برخی از صابون‌های جامد و مایع می‌توانند، چربی‌های محافظ و مفید پوست، همراه با باکتری‌ها را از بین ببرند و پوست دست را خشک و زبر کنند. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم، در انتخاب شوینده مناسب دقت کنید. ترکیباتی مانند اتر و پارابن موجود در برخی از شوینده‌ها برای پوست‌های حساس مناسب نمی‌باشند و موجب خشکی و اگزمای پوست دست می‌شوند.

به یاد داشته باشید، صابون‌های جامد و پن‌ها و همینطور مایع شستشوی دست حاوی نرم کننده نسبت به سایر مواد شوینده برای پوست‌های حساس مناسب‌تر هستند. سعی کنید شوینده‌ای را انتخاب کنید که حاوی مرطوب‌کننده‌‌های طبیعی و اسیدهای چرب مانند روغن‌های معدنی باشند. به هیچ وجه از صابون‌های ضدباکتری و شوینده‌های لایه‌بردار که پوست را خشک می‌کنند، استفاده نکنید.

برای شستشوی دستها از بهترین مایع شستشوی دست استفاده کنید.

استفاده از آب داغ ممنوع!

استفاده‌ مداوم از آب داغ برای شستن دست‌ها توصیه نمی‌شود؛ چرا که این کار پوست دست را تحریک کرده و لایه‌ محافظ آن را از بین می‌برد و منجر به خشک شدن دست‌ها می‌شود، و شرایطی مانند اگزما را بدتر می‌کند. بنابراین بهتراست دست‌ها با آب ولرم و در دمای پوست شسته شوند.

ضرورت استفاده از مرطوب کننده دست

حتماً پس از هر بار شستن دست یا استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده دستتان خود را مرطوب کنید. جالب است بدانید، استفاده از کرم‌های دست و پمادهایی مانند وازلین، بهتر از لوسیون می‌باشد؛ زیرا لوسیون‌ها بر پایه‌ی آب هستند و سریع تبخیر می‌شوند و در ترمیم پوست خشک دست شما تاثیر چندانی ندارند. خرید کرم مرطوب‌کننده‌ دست یک انتخاب عالی است، کرم به علت دارا بودن مواد مرطوب‌کننده‌ فعال از جمله اوره، دکسپانتنول و گلیسرین قدرت رطوبت‌رسانی فوق‌العاده‌‌ای به پوست دارد و باعث حفظ آب در لایه خارجی پوست به مدت طولانی می‌گردد.

همچنین وجود روغن‌های گیاهی سرشاراز امگا-3 و امگا-6 به کار رفته در فرمولاسیون این کرم‌ها‌ باعث می‌شود که پوست سریعاً بازسازی شده و ترک‌های پوست ترمیم گردند.

انتخاب کرم دست مناسب هر فصل

طبیعتا زمانی که فصل عوض می‌شود، عواملی مانند تابش مستقیم نورخورشید، سردی و گرمی هوا، خشکی پوست، حساسیت‌ها و بسیاری از موارد دیگر می‌توانند به مرور پوست دست شما را در معرض مشکلات مختلف و گاها جدی قرار دهند. مرطوب‌کننده‌‌ای که برای یک فصل سال مناسب است، ممکن است برای فصل دیگر کارایی نداشته باشد و خرید کرم مرطوب‌کننده‌ مناسب هر فصل از اهمیت زیادی برخوردار است.

معمولاً از ژل مرطوب‌کننده‌ فاقد چربی برای فصل تابستان و کرم مرطوب‌کننده‌ جهت حفظ رطوبت پوست، برای فصل سرما استفاده کنید. در شرایط آب و هوایی بسیار سرد استفاده از پمادهای مرطوب‌کننده‌ نسبت به لوسیون‌ها پوست را کمتر تحریک کرده و در نتیجه مؤثرتر هستند.

در فصل زمستان و تابستان کرم مرطوب کننده مناسب همان فصل را انتخاب و مصرف کنید.

درمان خشکی شدید پوست دست

در بعضی موارد، خشکی شدید پوست می‌تواند به وضعیت درماتیت پوست (پوستی ملتهب و قرمز) تبدیل شود. در این موارد، یک کرم حاوی هیدروکورتیزون بسیار تاثیرگذار است. هیدروکورتیزون به تسکین پوست تحریک شده کمک می‌کند.

ویتامین E برای پوست دست

ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است که دارای خواص ضدالتهابی است. ویتامین E خواص فراوانی برای بدن دارد، از جمله فواید آن حفاظت از سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد سلول‌ها و سلامت پوست است. ویتامین E سرشار از آنتی‌اکسیدان است؛ و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در ویتامین E، به بازسازی و احیای سلول کمک می‌کند، همچنین برای درمان یا جلوگیری از التهاب پوست، ترک‌های ناشی از خشکی پوست دست، زبری، سوزش پوست دست، خارش پوست و تحریکات جزئی پوست (بثورات، سوختگی پوست در اثر پرتودرمانی )، زخم، جوش و چین‌و‌چروک پوست استفاده می‌شوند.

برخی از محصولات مانند نرم کننده‌ها و مرطوب‌کننده‌ها حاوی ویتامین E هستند که به روند التیام پوست دست شما کمک می‌کنند و خاصیت ضدپیری دارند. همچنین بسیاری از مکمل‌های ویتامین E به شکل کپسول نیز وجود دارند که شما می‌توانید آن را شکسته و مستقیماً در مناطق خشک دست بمالید. به طور کلی ویتامین E برای پوست دست مفید است و باعث می‌شود پوست جوان‌تر و سالم‌تر بماند.

لزوم استفاده از ضد آفتاب دست

اگر در برابر نور خورشید از خود محافظت نکنید، پوستتان خشک و آفتاب سوخته می‌شود. حتی ممکن است مشکلات شدیدتری را تجربه کنید. در واقع، هچ قسمتی از بدن شما نباید برای مدتی طولانی در معرض آفتاب باشد. دست‌های شما از این قاعده مستثنا نیستند. محافظت دست با کرم ضدآفتاب باکیفیت از خشکی ناشی از نورخورشید جلوگیری می‌کند.

به محض حضور در فضای باز از ضد آفتاب دست استفاده کنید.

استفاده از دستکش فراموش نشود

اگر پوست دست شما به‌طور مداوم با مواد شوینده و آب در تماس است، حتما از دستکش استفاده نمایید. دستکش پوست دست شما را در برابر مواد شوینده‌ محافظت می‌کند.

جوانسازی پوست دست با اسکراپ مناسب

لایه‌برداری یا اسکراپ فرآیندی است که در آن سلول‌های مرده پوست از روی سطح پوست جدا و برداشته می‌شوند. متخصصان پوست انتخاب اسکراپ صورت برای لایه‌برداری‌ پوست دست را توصیه نمی‌کنند‌. لایه‌برداری پوست باعث می‌شود که پوستی نرم‌تر، جوا‌ن‌تر، سالم‌تر و تمیزتر داشته باشید.

بنابراین سعی کنید، دست‌هایتان را حداقل یکبار در هفته با یک لایه‌بردار خوب و ملایم که مناسب پوست دست باشد، اسکراب کنید تا از شر سلول‌های مرده پوستتان خلاص شوید. اگر وقت برای خرید آنها ندارید، اسکراب شکر و روغن زیتون یک نوع اسکراب آسان و موثر است که به راحتی می‌توانید آن را در خانه تهیه کنید.

اسکراب شکر و روغن زیتون

قبل از خواب کمی روغن زیتون یا نارگیل را با کمی شکر مخلوط کنید و روی دستان خود بمالید و آن‌ها را ماساژ دهید، و سپس 10 دقیقه بعد بشویید. به دلیل وجود شکر، لایه‌برداری به صورت ملایم روی سطح پوست انجام می‌شود. همچنین کیسه کشیدن در حمام به عنوان راهی برای لایه‌برداری پوست که در قدیم مطرح بوده است نیز می‌تواند موثر باشد.

اسکراپ پوست دست به جوانسازی و روشن شدن پوست دستها کمک میکند.

پاکسازی و تمیز کردن ناخن

داشتن ناخن‌های تمیز و سالم دستان شما را زیبا جلوه می‌دهد، اگر به داشتن ناخن‌های سالم و تمیز فکر می‌کنید پس به توصیه‌های زیر را عمل کنید.

  • کثیفی زیر ناخن را با یک سوهان ناخن تمیز کنید.
  • دستان خود را با یک صابون ملایم و طبیعی به همراه آب ولرم بشویید. توجه کنید، صابون‌های قوی حاوی پارابن و پاک کننده‌های دست که حاوی الکل هستند، باعث خشکی و شکنندگی ناخن‌ها می‌شوند، و بهتر است از آن‌ها استفاده نکنید.
  • هر هفته ناخن‌های خود را با آلوئه ورا یا کره کاکوئو یا روغن‌های طبیعی دیگر مثل آووکادو و روغن نارگیل مرطوب کنید، این ترکیبات طبیعی ظاهر ناخن را تغییر نمی‌دهند اما آن‌ها را قوی و نرم نگه می‌دارند.
  • ابتدا ناخن‌های خود را خیس کرده و بعد با یک برس مناسب مانند مسواک تمیز، سطح ناخن‌ها را برس بکشید.
  • کوتاه نگه داشتن ناخن‌ها می‌تواند به جلوگیری از شکستگی‌های احتمالی و حفظ استحکام و تقویت ناخن‌ها کمک کند.
  • استفاده از کرم مرطوب‌کننده‌ مناسب برای دست می‌تواند به مرطوب نگه داشتن ناخن‌ها نیز کمک کند.
  • سرکه سیب ترکیبی قوی حاوی اسید مالیک و اسید استیک است که به تمیز کردن ناخن کمک می‌کند و هرگونه عفونت و تغییر رنگ آن را از بین می‌برد.

لزوم انجام مانیکور

مانیکور به رشد، زیبایی و بزرگی صدف ناخن‌ها نیز کمک می‌کند، و نقش مهمی در سلامت ناخن‌ها دارد. در این روش گوشت‌های اضافه دور ناخن به طور کامل گرفته شده، شیارها و زردی‌های صدف ناخن توسط سوهان از بین می‌روند و توسط مواد مخصوص و پولیش، براق می‌گردند.
از دیگر فواید مانیکور اگر به صورت مرتب و دائمی و متوالی انجام شود این است که شما بعد از مدتی احساس خواهید کرد که پوست دستتان نسبت به گذشته نرم‌تر شده است و دست‌هایتان ناخن‌هایی زیبا و کاملا یکنواخت و مرتب دارند. ترفند مراقبت از ناخن را فراموش نکنید.

برای انجلم مانیکور ناخن ها از مراحل مراقبت از ناخن آگاه شوید.

روش های خانگی برای زیبایی پوست دست

خبر خوب این است که شما همیشه برای التیام پوست خشک دست خود نیاز به مراجعه به یک متخصص پوست ندارید. در عوض، می‌توانید با روش‌های خانگی آسان، یک داروی طبیعی برای لطافت و زیبایی پوست دست خود درست کنید. در ادامه چند داروی خانگی ارزان ‌قیمت و موثر را به شما معرفی کنیم.

درمان خشکی پوست دست با ژل آلوئه ورا

اگرچه اغلب، ژل آلوئه‌ورا به عنوان یک داروی تسکین‌دهنده برای آفتاب سوختگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما این ژل در ماه‌های خشک زمستان هم بسیار مفید است، بر اساس تحقیقات انجام شده، این ژل قرمزی و تحریک مربوط به خشکی بیش ازحد پوست دست را کاهش می‌دهد و حتی می‌تواند علائم پیری و همچنین آکنه را کاهش دهد.

هشدار: برخی از افراد مبتلا به درماتیت تماسی ممکن است به آلوئه‌ورا آلرژیک داشته باشند، بنابراین، حتما قبل از استفاده، آن را در یک ناحیه از پوست، تست کنید.

روغن نارگیل مرطوب کننده طبیعی پوست دست

روغن نارگیل در دمای اتاق جامد می‌شود، بنابراین شما می‌توانید از آن به عنوان یک کرم مرطوب‌کننده‌ به هنگام خواب یا هر زمان دیگری استفاده کنید. هنگام استفاده ابتدا روغن را به دستتان بزنید، سپس با دستکش آن را بپوشانید.

کمپرس شیر مناسب برای پوست تحریک شده

شیر دارای خواص ضدالتهابی طبیعی است که به عنوان یک ماسک برای رفع خشکی پوست استفاده می‌شود. همچنین حاوی اسید لاکتیک، یک لایه بردار ملایم و طبیعی است. برای تهیه کمپرس شیر، یک پارچه تمیز (مانند دستمال مرطوب یا حوله) را در یک کاسه شیر خنک آغشته کنید و آن را در محل خشک قرار دهید.
این کمپرس را به مدت 5 تا 10 دقیقه روی پوست قرار دهید. این کمپرس برای پوست تحریک شده و خارش‌دار نیز مفید است.

درمان زبری پوست دست با گلیسیرین

در فصل سرد زمستان، خشک شدن پوست دست‌ها بسیار آزاردهنده است. بنابراین مقدار برابر گلیسیرین و گلاب را مخلوط کرده و به دستان خود بمالید. همچنین برای نرم و سفید کردن دست هم می‌توانید از گلیسیرین استفاده کنید، به این طریق که مقداری عسل و آب لیموترش را مخلوط کرده و به مدت 15تا 20 دقیقه روی دست‌ها بمالید و سپس بشویید.

جوان سازی پوست دست با خیار

خیار، یک ماده‌ مغذی و مرطوب‌کننده‌ عالی برای پوست به شمار می‌آید. خواص تسکین دهندگی آب خیار، برای پوست‌های آفتاب سوخته بسیار مفید است و جوان‌سازی مجدد پوست را به همراه دارد. علاوه براین، آنتی‌اکسیدان موجود در خیار، پوست دست را روشن، براق و جوان نگه می‌دارد.

لکه های سفید روی پوست دست

معمولا لکه‌های سفید روی پوست دست به دلیل تولید رنگدانه‌های اضافی و ملانین به وجود می‌آیند که بر اثر تابش نور خورشید، عفونت قارچی، آلرژی یا بیماری خود ایمنی (ویتیلیگو) همراه است. معمولا این لکه‌های سفید به آرامی یا یک باره ایجاد می‌شوند.

یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام دهید استفاده از بهترین کرم ضدآفتاب هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. چون اشعه‌های فرابنفش خورشید عامل زیاد شدن و پررنگ شدن این لکه‌ها هستند. توجه داشته باشید که هنگام استفاده از مواد شوینده حتما از دستکش استفاده کنید. همچنین استفاد از ماسک‌های خانگی هم برای روشن کردن پوست و کمرنگ کردن لکه‌ها نیز موثر است:

  • آبلیمو و شکر: نصف قاشق غذاخوری آب لیمو را با یک قاشق غذاخوری شکر مخلوط کنید و دست ها را به آرامی و با حرکت دایره ای با مواد ماساژ دهید و پس از ۱۵ دقیقه دست را با آب ولرم بشویید. آبلیمو به دلیل داشتن ویتامین c و شکر به دلیل خاصیت روشن کنندگی در از بین بردن چروک و روشن سازی پوست دست بسیار مفید هستند.
  • سرکه سیب: سرکه سیب حاوی آلفا هیدروکسی اسید است که در کرم‌های گران قیمت ضدپیری وجود دارد. به همین دلیل به روشن شدن لکه‌های پیری کمک می‌کند و یک لایه‌بردار بسیار خوب است. قبل از خواب کمی از آن را به دست بزنید و اجازه دهید تا صبح روی دست بماند. اگر می‌خواهید پوست دستتان خشک نشود، کمی روغن زیتون با آن مخلوط کنید. این کار را هر روز و به مدت 1 ماه انجام دهید و اثر بی نظیر آن را ببینید.
  • شیر و پوست پرتغال: پوست پرتقال حاوی ویتامین C بوده و در روشن سازی پوست دست بسیار موثر است. برای تهیه این ماسک، کمی پوست پرتقال را در برابر نورخورشید خشک کرده و سپس آن را پودر کنید. پودر پوست پرتقال را با کمی شیر مخلوط کنید تا خمیری به دست آید سپس خمیر را روی پوست دست بگذارید و بعد از 15 دقیقه با آب ولرم بشویید.

رفع لک های سالخوردگی

 معمولا لکه‌های پیری بسیار آزاردهنده و ناخوشایند هستند که زیبایی ظاهری دست‌ها را از بین می‌برند و سبب می‌شوند دست‌ها پیر دیده شوند. این لکه‌ها معمولا اندازه‌ی متفاوتی دارند و در مناطقی که در معرض آفتاب هستند مانند صورت، دست‌ها، شانه‌ها و بازوها ظاهر می‌شوند. مهم‌ترین دلایل ایجاد لکه‌های قهوه‌ای پیری، عوامل ژنتیکی و قرار گرفتن در معرض نور آفتاب است.

همچنین عوامل دیگری از جمله استرس، بارداری، کمبود ویتامین و ضعف کبد نیز می‌توانند از دلایل وقوع این پدیده باشند. طب سنتی درمان‌های موثری برای رفع لکه‌های پیری پوست دست دارد که در ادامه به مهمترین آنها پرداخته‌ایم.

  • روغن کرچک: روغن کرچک برای رفع رفع لکه‌های قهوه‌ای بسیار تاثیرگذار است. شما می‌توانید روغن کرچک را به همراه روغن ویتامین E، روغن نارگیل، روغن زیتون و روغن بادام استفاده کنید. ابتدا به کمک پنبه، روغن کرچک را بر روی لکه‌ها بمالید. سپس آن نواحی را به آرامی برای چند دقیقه ماساژ بدهید. سپس بگذارید روغن کرچک برای چند ساعت بر روی پوست‌تان باقی بماند و درنهایت آن را با آب بشویید. این کار را یک‌بار در صبح و یک‌بار در شب انجام بدهید تا لکه‌ها از بین بروند و رنگ پوست‌تان یکنواخت شود.
  • آلوئه ورا: آلوئه‌ورا خاصیت درمانی برای پوست دارد و باعث نرمی، رفع لکه‌های قهوه‌ای، بهبودی سریعتر و حفظ رطوبت طبیعی پوست می‌شود. همچنین آلوئه‌ورا در درمان آسیب‌‌های ناشی از پرتوهای خورشید تأثیر مضاعفی دارد. به آرامی ژل آلوئه‌ورای تازه را بر روی لکه‌ها بمالید. بگذارید به ‌مدت ۳۰ دقیقه بر روی پوست‌تان باقی بماند. سپس محل موردنظر را با آب سرد بشویید. این کار را دوبار در روز و به‌ مدت یک ماه ادامه بدهید. به احتمال زیاد پس از این مدت، نشانه‌های مثبتی خواهید دید.

درمان سوزش و خارش پوست دست

سوزش و خارش پوست دست می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد، علل احتمالی سوزش و خارش پوست دست عبارتنداز: خشکی دست یا بیماری‌های داخلی و پوستی که نیاز به درمان دارند. در مواردی که خارش علت خاصی ندارد، باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. درغیراین صورت، درمان‌های خانگی متعددی نظیر کرم‌ها و مرطوب‌کننده‌‌های بدون نسخه به خوبی خارش را برطرف می‌کنند.

مواردی که می توان در خانه برای پیشگیری از خارش یا درمان آن انجام داد عبارتند از:

  • استفاده از یک مرطوب‌کننده‌ برای حفظ رطوبت پوست
  • پرهیز از خاراندن محل دچار خارش چرا که ممکن است آن را تشدید کند.
  • عدم تماس با صابون‌ها، مواد شوینده و دیگر مواردی که حاوی رنگ‌ها و دیگر ترکیبات شیمیایی هستند.
  • دوش آب سرد با آرد جو یا جوش شیرین
  • استفاده از کرم‌های ضدخارش بدون نسخه
  • استفاده از آنتی هیستامین‌های خوراکی
  • استفاده از مرطوب‌کننده‌‌ها

درمان پوست پوست شدن کف دست

پوست پوست شدن کف دست معمولا یک مشکل موقت است و بعد از چند روز با ایجاد پوستی جدید ترمیم می‌شود. روغن نارگیل یکی از موثرترین درمان‌های خانگی برای مشکلات پوستی به خصوص پوست پوست شدن کف دست می‌باشد.

روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب متوسطی است که پوست دست شما را مرطوب و نرم می‌کند و خشکی، خارش و پوست پوست شدن کف دست را از بین می‌برد. همچنی روغن نارگیل دارای خواص ضدقارچ و ضدباکتری است و دستان شما را در برابر عفونت‌ها محافظت می‌کند. به راحتی می‌توانید روغن نارگیل را روی انگشتان آسیب دیده خود بمالید و درطول روز چندین بار این کار را تکرار کنید.

درمان تیرگی پوست پشت دست

 لیمو روشی ارزان برای روشن و درخشان کردن پوست دست است. اسید موجود در لیمو مانند یک سفیدکننده طبیعی عمل می‌کند. همچنین، لیمو سرشار از ویتامین C است و به رهایی از شر سلول‌های مرده پوست و بهبود رنگ آن کمک می‌کند. لیمو به رشد سلول‌های جدید و کسب رنگ روشن‌تر پوست کمک می‌کند.

مقداری شکر را روی یک نصفه لیمو بریزید. پوست خود را با استفاده از این لیمو مالش دهید تا از شر آلودگی و سلول‌های مرده پوست خلاص شوید. به مدت 10 دقیقه صبر کنید و سپس پوست خود را با آب شست و شو دهید. این کار را هفته‌ای یک بار انجام دهید.

استفاده از ضدعفونی کننده مناسب دست

همه‌ی ما به طور روزمره برای خروج از منزل و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، کار در پشت میز، پیاده روی، خرید و …. با باکتری‌ها و ویروس‌ها مخصوصا بیماری کرونا، در تماس هستیم. شاید شما همیشه به صابون و آب دسترسی نداشته باشید؛ به همین دلیل همراه داشتن مواد ضدعفونی‌کننده قابل حمل و سبک می‌تواند محافظ سلامتی و تندرستی شما باشد.

مواد ضدعفونی‌کننده دست با حداقل 60٪ الکل می‌تواند جایگزین مناسبی برای آب و صابون باشد، و در پیشگیری از انواع بیماری‌های ویروسی و باکتریایی، از جمله بیماری کرونا، بسیار موثر است.

از ضدعفونی کننده دست مناسب استفاده کنید تا از پوسته پوسته شدن و خشکی پوست دست جلوگیری کنید.

سوالات رایج

راه حل خانگی برای رفع خشکی پوست دست چیست؟

برای درمان خشکی پوست دست می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:
یک قاشق چایخوری آب لیمو و یک قاشق چایخوری گلیسرین را با پنج قطره گلاب در یک بطری کوچک بریزید و با هم مخلوط کنید. دست و کوتیکول ناخن‌هایتان را حداقل ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با این مخلوط ماساژ دهید.
گلیسرین و خیار را مخلوط کرده و روی دست‌های خود بمالید تا ظاهری تازه به آن‌ها ببخشید.
همچنین می‌توانید سفیده‌ی تخم مرغ را روی دست‌های خود بمالید. سفیده‌ی تخم مرغ مانند یک ماسک خوب عمل می‌کند و پوست پشت دست‌هایتان را سفت‌تر می‌کند و به این ترتیب از ایجاد چین و چروک روی دست‌ها جلوگیری خواهد کرد.

برای برطرف کردن خشکی پوست دست در بارداری چه باید کرد؟

شما می‌توانید برای درمان خشکی پوست در دوران بارداری، از مرطوب‌کننده‌‌های بدون بو که حاوی روغن آرگان و روغن زیتون هستند، استفاده کنید،این مرطوب‌کننده‌‌ها علاوه بر تسکین پوست دست شما، برای دست‌های خشک و خارش‌دار نیز توصیه می‌شوند.

آیا حساسیت به مواد غذایی باعث خارش پوست دست میشود؟

آلرژی غذایی ممکن است تقریباً بلافاصله یا حداکثر دو ساعت پس از خوردن غذا ظاهر شود. از بارزترین نشانه‌های حساسیت غذایی ضایعات پوستی خارش دار و کهیر هستند.

الناز حسینی

پست های مرتبط

درمان اگزما در کودکان با روش های موثر خانگی

درمان اگزما در کودکان امری و آموزش های خانگی در رابطه با…

توصیه هایی جهت درمان چربی خون در طب سنتی

درمان چربی خون در طب سنتی یک روش کاربردی جهت درمان کلسترول…

درمان گاستریت (التهاب معده) با داروی گیاهی

به  دلایل مختلفی از جمله افزایش میزان اسید معده، زخم‌های معده، عفونت‌ها،…

دیدگاهتان را بنویسید