صفحه اصلی > بیماری ها و درمان ها و پزشکی : معرفی روش های ساده کاهش درد سیاتیک

معرفی روش های ساده کاهش درد سیاتیک

پیدا کردن روش‌های کاهش درد سیاتیک برای افرادی که این درد را تجربه کرده‌اند بسیار مهم و چالش‌برانگیز بوده است. طولانی‌ترین عصبی که در بدن هر انسان وجود دارد، عصب سیاتیک است که از ناحیه‌ی تحتانی ستون مهره‌ها در مجاورت دیسک کمر آغاز می‌شود و در مسیر استخوان لگن ادامه پیدا می‌کند. در انتهای مسیر خود نیز از پشت ران وارد ساق پا می‌شود. در صورت درگیر شدن عصب سیاتیک مشکلات زیادی برای افراد به وجود می‌آید.

درد سیاتیک شدید می‌تواند افراد را به‌ طور کامل زمین‌گیر کند. درد سیاتیک بسته میزان درگیری عصب آن در اشکال گوناگونی ظاهر می‌شود. کمردرد، درد در ساق پای چپ و راست به‌ عنوان بارزترین علائم درد سیاتیک به شمار می‌رود. تست نوار عصب و عضله یا آزمایش MRI به‌ عنوان مهم‌ترین روش‌های تشخیص علائم درد سیاتیک در افراد به شمار می‌رود. در حال حاضر روش‌های مختلفی برای درمان و کاهش درد سیاتیک وجود دارد که باید طبق نظر پزشک متخصص از آن‌ها استفاده شود. در ادامه این مطلب کافه نبض به معرفی راه‌هایی برای نجات از درد سیاتیک پرداخت شده است. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

تشخیص درد سیاتیک و اقدام سریع جهت درمان یکی از مهمترین اقامات اولیه باید یاشد.

علت بروز درد سیاتیک

شایع‌ترین علت بروز درد سیاتیک، بیرون‌ زدن دیسک بین‌ مهره‌ای و فشار آن روی ریشه‌‌های عصبی است که به آن «فتق دیسک ‌بین‌مهره‌‌ای» نیز گفته می‌شود. دیسک‌های بین‌ مهره‌ای صفحاتی از جنس غضروف هستند که مهره‌ها را از هم جدا می‌کنند. دیسک‌های سالم، ستون مهره‌ها را انعطاف‌‌پذیر نگه‌ می‌دارند و کمک می‌کنند مهره‌ها بتوانند به‌ راحتی روی هم بلغزند. با افزایش سن، این دیسک‌ها شروع به تحلیل رفتن می‌کنند و تا حدی شکننده و خشک می‌شوند. این مساله نیز موجب بیرون زدن دیسک از محل خود (فتق) و فشار آن روی ریشه عصبی و در نتیجه بروز علائم بیماری سیاتیک می‌شود. در ادامه شما را با دلایل دیگر بروز درد سیاتیک آشنا خواهیم کرد.

دلایل شایع دیگر سیاتیک عبارتند از:

  • تنگی ستون فقرات کمری (باریک شدن کانال نخاع در کمرتان)
  • بیماری انحطاط دیسک یا بیماری دژنراتیو دیسک (دیسک‎‌های بین مهره‎‌های ستون فقرات دچار تباهی یا شکنندگی می‎‌شوند)
  • اسپوندیلولیستزیس (وضعیتی که در آن یک مهره به سمت دیگری بر روی دیگری بلغزد)
  • بارداری
  • اسپاسم عضله در پشت یا باسن

موارد دیگری که احتمال ابتلا به سیاتیک را در شما بیشتر می‌کند عبارتند از:

  • پیری (باعث تغییر در ستون فقرات می‌شود، مانند فتق دیسک)
  • دیابت
  • اضافه وزن
  • نداشتن ورزش به‌ طور منظم
  • پوشیدن کفش پاشنه بلند
  • خوابیدن روی تشک خیلی سخت یا خیلی نرم
  • سیگار کشیدن
  • شغل شما، به خصوص اگر به مدت طولانی رانندگی کنید، پیچاندن کمر یا حمل چیزهای سنگین باشد.

با شناخت جای قرارگیری رگ سیاتیک در بدن میتوانید به علت بروز درد سیاتیک کمک کنید.

علائم و نشانه های درد سیاتیک

سیاتیک یک نوع درد رایج است که عصب را تحت تأثیر قرار می‌دهد، و معمولاً فقط یک طرف پایین تنه را درگیر می‌کند. غالباً، درد از ناحیه‌ی کمر تا انتهای ران و تا پایین پا گسترش می‌یابد و ممکن است انگشتان پا را نیز درگیر کند.

علائم رایج سیاتیک عبارتند از:

  • درد متوسط ​​تا شدید در ناحیه‌ کمر، باسن و پایین پا
  • بی‌حسی یا ضعف در کمر، باسن و پا
  • سوزش یا سوزن سوزن شدن پا
  • از دست دادن کنترل روده و مثانه
  • درد لگن
  • دردی در کمر یا پا که هنگام نشستن بدتر می‌شود.
  • تب و کمردرد
  • تورم یا قرمزی در پشت یا ستون فقرات

در برخی از افراد، درد ناشی از سیاتیک بسیار شدید و ناتوان‌کننده است. در صورتی که موارد بالا را در خود حس کردید فوراً به پزشک مراجعه نمایید.

تشخیص درد سیاتیک در کمر و پاها

اگر پزشک تشخیص دهد که شما به درد سیاتیک مبتلا شده‌اید، یک معاینه‌ی فیزیکی تجویز می‌کند تا بتواند استحکام ماهیچه‌ای و رفلکس‌های شما را بررسی کند. همچنین پزشک ممکن است شما را مجبور کند تا فعالیت‌های خاصی مانند راه رفتن روی پاشنه پا یا انگشتان انجام دهید تا تشخیص دهد که چه چیزی باعث درد شما می‌شود.

حال اگر درد شما شدید باشد، پزشک ممکن است آزمایشات تصویربرداری را برای بررسی فتق دیسک تجویز کند. آزمایشات شامل موارد زیر است:

  • اشعه ایکس: برای بررسی خارهای استخوان با استفاده از پرتوهای انرژی الکترومغناطیسی نامرئی تصاویری از بافت‌های داخلی، استخوان‌ها و اندام‌ها را روی فیلم تولید می‌کند.
  • سی تی اسکن: با استفاده از اشعه ایکس از قسمت نخاع و اعصاب نخاعی تصویربرداری می‌کند.
  • ام آر آی: با استفاده از امواج رادیویی و آهن‌ربا تصاویری از داخل بدن شما تولید می‌کند تا به‌طور دقیق کمر و ستون فقرات شما را بررسی نماید.
  • الکترومیوگرافی (EMG): این آزمایش سرعت سیگنال‌های عصبی را در بدن شما اندازه گیری می کند، و می‌تواند فشردگی عصب به خاطر فتق دیسک یا باریک شدن کانال نخاعی (تنگی نخاعی) را تایید کند.برای بررسی مواردی مانند فتق دیسک. این آزمایش ایمپالس های الکتریکی تولید شده توسط عصب ها و پاسخ ماهیچه ها به آن ها را اندازه گیری می کند. این آزمایش می تواند فشردگی عصب به خاطر فتق دیسک یا باریک شدن کانال نخاعی (تنگی نخاعی) را تایید کند.

با مراجعه به پزشک متخصص به تشخیص علایم سیاتیک کمک کنید تا مراحل درمان به درستی طی شوند.

روش های درمان و کاهش درد سیاتیک

زمانی که به هر دلیلی فشار بیش‌ از حدی به عصب سیاتیک وارد می‌شود، افراد شاهد درد شدیدی در ناحیه لگن، پشت ران و ساق پای خود خواهند بود. این فشار می‌تواند ناشی از پارگی دیسک کمر باشد که موجب بروز دردهای ناگهانی می‌شود و گاهی اوقات نیز احساس درد در بلند‌مدت خود را نشان می‌دهد. پارگی یا فتق دیسک کمر به‌عنوان مهم‌ترین عامل بروز درد عصب سیاتیک در افراد به شمار می‌رود. چهار مورد از مهم‌ترین روش‌هایی که برای رهایی از درد سیاتیک می‌توان استفاده کرد، عبارت‌اند از:

کمپرس گرم و سرد

یکی از راه‌های کاهش درد سیاتیک که در کوتاه‌مدت هم جواب می‌دهد، استفاده از کمپرس گرم یا سرد است. کمپرس سرد به کمک کیسه یخ و کمپرس گرم به کمک حوله گرم انجام می‌شود. کمپرس گرم به‌خوبی می‌تواند گرفتگی عضلات را برطرف کند. همچنین کمپرس سرد هم در کاهش التهاب و ایجاد بی‌حسی در ناحیه درد مؤثر واقع می‌شود. سعی کنید هر بار کمپرس سرد یا گرم را به مدت دو ساعت ادامه دهید. البته در مواقعی که درد سیاتیک ناشی از پارگی دیسک کمر باشد، این روش چندان کارساز نخواهد بود.

با استفاده از کمپرس سرد و گرم به درمان درد سیاتیک کمک کنید.

کاهش درد با ماساژ درمانی

ماساژ به بهبود گردش خون در بدن انسان کمک می‌کند و در نتیجه موجب افزایش خون‌رسانی در ناحیه ماساژ داده شده می‌شود. ماساژ دادن به‌ صورت روزانه می‌تواند نتایج خوبی را برای درمان گرفتگی رگ سیاتیک به همراه داشته باشد. برای این منظور یک لیوان روغن کنجد را با سه قاشق غذاخوری پودر جوز مخلوط کنید. سپس این مخلوط را حرارت دهید تا به‌ خوبی یکدست شود. سپس مدتی به آن استراحت دهید تا خنک شود و پس از آن برای ماساژ دادن از این ترکیب استفاده کنید. این روش درمانی را یک روز در میان به مدت چند هفته تکرار کنید. قطعاً در کاهش درد سیاتیک در لگن و ران مؤثر خواهد بود.

ماساژ درمانی یکی از روش های درمانی سریع و بدون درد سر برای درمان درد سیاتیک است.

طب سوزنی و کاهش درد سیاتیک

طب سوزنی نقش بسیار مهمی در تحریک سیستم عصبی بدن انسان دارد. متخصصان طب سوزنی به‌ خوبی می‌دانند که چگونه سیستم عصبی بدن انسان را به واکنش وادار کنند. البته این تحریک در راستای احیای مثبت عملکرد سیستم عصبی افراد صورت می‌پذیرد. به‌ این‌ ترتیب طب سوزنی می‌تواند برای کاهش درد سیاتیک نقش بسزایی را ایفا کند.

طب سوتی با تحریک عصب های موجود در اطراف رگ سیاتیک به درمان و کاهش درد سیاتیک کمک میکند.

ورزش برای درمان سیاتیک

ورزش‌ کردن هم می‌تواند در تسکین دردهای سیاتیک مفید و مؤثر واقع شود. حرکات کششی که عضلات شکم و کمر را درگیر می‌کند، در این راستا توصیه می‌شود. البته باید توجه داشته باشید که اگر مشکلات جسمانی یا حرکتی دارید، حتماً باید با پزشک معالج خود مشورت کنید تا حرکات ورزشی باعث بروز مشکل دیگری در بدن شما نشود.

بهترین حرکت ورزشی که برای کاهش درد سیاتیک می‌توانید انجام دهید، این است که ابتدا روی زمین به پشت دراز بکشید. سپس یک پای خود را به سمت شکم خود جمع کنید. حدود بیست ثانیه در این حالت بمانید و سپس این کار را با پای دیگر خود انجام دهید. توجه داشته باشید که ورزش را باید مداوم انجام دهید و توجه داشته باشید که فشار کمی به بدن وارد کند تا به نتیجه مناسب دست پیدا کنید.

ورزش به تقویت اعضای بدن و انعطاف پذیری اعضای بدن کمک میکند باعث کاهش درد سیاتیک میشود.

انواع داروهای مناسب درمان درد سیاتیک

علاوه‌ بر روش‌هایی که در بالا اشاره شده است، راه‌های دیگری برای درمان درد سیاتیک وجود دارد. در ادامه به دو دسته از روش‌های درمانی دیگر برای عصب سیاتیک اشاره خواهیم کرد.

بهترین مسکن درد سیاتیک

گاهی اوقات درد سیاتیک ناشی از التهاب عصب سیاتیک در بدن افراد به وجود می‌آید. در این‌ گونه مواقع اسپری رزماری به عنوان یکی از داروهای گیاهی تسکین‌دهنده درد به کاهش درد سیاتیک کمک شایانی می‌کند و همچنین مسکن‌های مختلفی وجود دارند که برای کاهش التهاب استفاده می‌شوند. برخی از این مسکن‌ها عبارت‌اند از:

  • باکلوفن
  • دانترولن
  • تیزانیدین
  • بروفن
  • ملوکسیکام
  • دیکلوفناک
  • متوکاربامول (به‌صورت مسکن و تزریقی قابل استفاده است)

آمپول مناسب برای درد سیاتیک

برای درمان درد سیاتیک می‌توان از آمپول‌های تزریقی نیز استفاده نمود. گلوکوکورتیکوئیدها به‌ عنوان دسته‌ای از داروهای هورمونی هستند که در ناحیه ستون فقرات تزریق می‌شوند. این داروهای تزریقی در نقش مسکن ظاهر می‌شوند و می‌توان برای رهایی از درد سیاتیک در کوتاه‌مدت از آن‌ها استفاده کرد.

درمان درد سیاتیک با جراحی و لیزر

در حال حاضر روش جدیدی برای درمان دیسک کمر ابداع شده است که تحت عنوان جراحی با لیزر پرتوان شناخته می‌شود. این روش درمانی که در اکثر مواقع مؤثر است، باید با نظر پزشک متخصص انتخاب شود. این روش برای درمان آسیب‌های خفیف تا متوسطی که به دیسک وارد می‌شود، کاربرد دارد. به‌ هیچ‌ عنوان برای درمان دیسک‌های شدید نباید از عمل جراحی لیزر استفاده شود.

در این روش درمانی به کمک دستگاه فلوروسکوپ یک حفره بسیار کوچک در داخل دیسک فرد ایجاد می‌شود و به‌ این‌ ترتیب بخشی از فشار داخل دیسک تخلیه می‌گردد که با توجه به تشخیص و نظر پزشک برای بیمار تجویز می‌شود.

درمان درد سیاتیک طب سنتی

سیاتیک يک بيماری شايع و آزاردهنده است که امروزه اغلب داروهای شیمیایی موضعی برای درمان از این بیماری تجویز می‌شوند که مصرف طولانی مدت داروهای غیراستروئیدی یا استروئیدهای ممکن است منجر به عوارض گردد. با توجه به این مشکلات و گرایش مردم به داروهای گیاهی، طب سنتی بسیار کمک‌کننده است؛ از طرفی مواد شیمیایی موجود در گیاهان دارویی از نظر شیمیایی و فیزیولوژیکی برای بدن غریبه نیستند. در ادامه این مطلب شما را با آسان‌ترین و موثرترین درمان درد سیاتیک در طب سنتی آشنا خواهیم کرد.

  • مواد غذایی با طبع سرد و مرطوب مانند گوشت گوساله، ماست، دوغ و حبوبات را تا حدامکان کمتر مصرف کنید.
  • پیاده‌روی سبک صبحگاهی در هوای سالم و پاک برای پیشگیری از شروع دردهای سیاتیک بسیار کمک‌کننده است.
  • ناحیه ران و لگن با کیسه آبگرم و ماساژ موضع مورد درد با روغن زیتون و مقداری زنجبیل، در تسکین درهای سیاتیک بسیار مؤثر است.
  • مصرف دمنوش‌های آرام‌بخش مثل گل‌گاوزبان و نعنا نیز به بهبود درد سیاتیک کمک می‌کند.

مصرف دمنوش های آرامبخش به تسکین درد سیاتیک کمک میکند.

طول درمان سیاتیک چقدر است؟

در اکثر بیماران، درد حاد سیاتیک طی 1 تا 2 هفته برطرف می‌شود. در برخی موارد نیز با اصلاح رفتار یا درمان‌های خانگی ممکن است برای تسکین درد سیاتیک کافی باشد. با این حال، بیماران خاصی ممکن است به درد مزمن سیاتیک مبتلا شوند که ممکن است کمرنگ شود اما در طی سال‌های طولانی همچنان وجود دارد. حتی سیاتیک حاد می‌تواند در موارد مختلف عود کند و ممکن است به یک بیماری مزمن تبدیل شود.

اگر علائم سیاتیک شما بیش‌ از یک هفته طول بکشد، یا اگر کنترل روده یا مثانه خود را از دست داده‌اید، حتما باید برای جلوگیری از آسیب بیشتر در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

سوالات رایج

در این بخش به برخ سوالات کاربران درباره روش درمان و کاهش درد سیاتیک پاسخ داده شده است. چنانچه شما نیز سوالی درباره درد سیاتیک دارید در بخش نظرات با کارشناسان داروپلاس مطرح کنید و پاسخ سوال خود را دریافت کنید.

درد سیاتیک در بارداری چطور درمان میشود؟

درست است که درد سیاتیک در بارداری بسیار شایع است و اما خبر خوب این است که روش‌هایی مانند فیزیوتراپی، ماساژ درمانی، دوش آب گرم، گرم نگه داشتن ناحیه‌ی درد با استفاده از چسب کمر درد کورت پلاس و داروها به کاهش درد سیاتیک در دوران بارداری به شما کمک می‌کنند. جالب است بدانید درد پس از تولد فرزند برطرف خواهد شد. اگر باردار هستید، حتماً روش‌هایی که در بالا ذکر شد را در دوران بارداری دنبال کنید تا درد شما نیز تسکین یابد.

آیا درد سیاتیک خطرناک است؟

بله، شما باید درمان سیاتیک را حتماً قبل از آنکه مشکلات اساسی در شما بروز کند، جدی بگیرید. اختلال در دفع ادرار و مدفوع، کمر درد همراه با تب و لرز، سابقه کاهش وزن در طی چند ماه گذشته، سابقه بیماری‌های سرطانی یا بیماری‌های خاص دیگر و درد شدید شبانه از علائم خطر در دردهای سیاتیکی بوده که باید توسط پزشک متخصص مورد بررسی قرار گیرد.

درد سیاتیک از کجا شروع میشه؟

درد سیاتیک دردی است که از ستون فقرات در قسمت پایین کمر منشعب شده، به باسن، پشت ران و یا خارج ساق پا احساس می‌شود و به کف پاهای شما ختم می‌شود. معمولاً، درد سیاتیک یک طرفه است، اما در موارد نادر نیز می‌تواند دو طرفه باشد. درد می تواند به صورت ناگهانی ایجاد شده یا به تدریج و با گذشت زمان افزایش پیدا کند.

درد سیاتیک چند روز طول میکشد؟

درد سیاتیک بسته به‌ شدت درگیری عصب سیاتیک فرد متفاوت است. با این حال درصورت تشخیص و درمان صحیح، اکثر مردان و زنان می‌توانند در طی 14 روز به‌ طور چشمگیری از درد سیاتیک رهایی یابند.

آیا درد سیاتیک با استراحت خوب میشود؟

درد سیاتیک بیشتر وقت‌ها به خوبی به درمان‌های سرپایی جواب می‌دهد. در واقع، شما می‌توانید زندگی روزمره‌ خود را ادامه دهید و فقط باید از انجام فعالیت‌هایی که ممکن است درد شما را تشدید کنند، بپرهیزید. اگرچه استراحت به مدت یک تا چند روز باعث بهبود نسبی بیماری می‌شود ولی توجه داشته باشید استراحت در بستر به مدت طولانی و نداشتن فعالیت علائم شما را تشدید خواهد کرد.

آیا درد سیاتیک عصبی است؟

علل متعددی برای ایجاد دردهای سیاتیک وجود دارد که در بالا به آن اشاره شده است، اما استرس، اضطراب، شوک و عصبانیت از عواملی هستند که با ایجاد انقباض در عضلات بدن، احتمال ایجاد دردهای سیاتیکی را به‌ شدت افزایش می‌دهند.

کلام پایانی

در این مقاله سعی شد هشت روش درمان درد سیاتیک مورد بررسی قرار گیرد. روش‌هایی که برخی از آن‌ها شامل ورزش، ماساژ و کمپرس سرد و گرم است و برخی دیگر نیز مانند مصرف قرص، تزریق آمپول و عمل جراحی به تشخیص پزشک متخصص تجویز می‌شود. طول درمان سیاتیک بسته به‌شدت درگیری عصب سیاتیک فرد متفاوت است. در نهایت توجه داشته باشید که درمان سیاتیک را حتماً قبل از آنکه مشکلات اساسی در شما بروز کند، جدی بگیرید.

دکتر مریم ابراهیمی

خانم دکتر مریم ابراهیمی حدود 10 سال به صورت حرفه‌ای در حوزه داروسازی و پزشک داروخانه مشغول به فعالیت است. ایشان به مدت دو سال طرح داروسازی در داروخانه تخصصی شهید کاظمی وابسته به دانشگاه شهید بهشتی سپری کرده است.با تجربیاتی که این سال‌ها ایشان به دست آورده‌اند تصمیم به همکاری با تیم فوق های تحریریه کافه نبض گرفتند تا به یاری هم بهترین توصیه های تغذیه ای و دارویی را به کاربرهای عزیز ارائه نمایند.
پست های مرتبط

درمان اگزما در کودکان با روش های موثر خانگی

درمان اگزما در کودکان امری و آموزش های خانگی در رابطه با…

توصیه هایی جهت درمان چربی خون در طب سنتی

درمان چربی خون در طب سنتی یک روش کاربردی جهت درمان کلسترول…

درمان گاستریت (التهاب معده) با داروی گیاهی

به  دلایل مختلفی از جمله افزایش میزان اسید معده، زخم‌های معده، عفونت‌ها،…

دیدگاهتان را بنویسید