صفحه اصلی > بیماری ها و درمان ها و پزشکی و طب سنتی : درمان گیاهی روماتیسم مفصلی با طب سنتی

درمان گیاهی روماتیسم مفصلی با طب سنتی

آیا شما هم به تازگی به مشکلاتی مانند استخوان درد و ورم دست و پا مواجه شده‌اید؟ احساس خستگی، کم اشتهایی و تب چه طور؟ اگر پاسخ سوال شما مثبت است احتمال دارد به بیماری روماتیسم مفصلی مبتلا شده باشید. برای آشنایی باداروهای گیاهی روماتیسم مفصلی با این مطلب داروخانه آنلاین کافه نبض همراه باشید. برای آشنایی با انواع درمان گیاهی روماتیسم مفصلی با ما همراه باشید.

در ابتدا باید بدانیم که آیا به روماتیسم مفصلی دچار هستیم یا خیر. تشخیص این مسئله از طریق پزشک مجرب امکان پذیر است اما ما راهکارهای ساده ای برای شناخت این بیماری در ابتدا ذکر می کنیم.

معرفی انواع روماتیسم

بیماری روماتیسم شامل دو نوع اصلی روماتیسم مفصلی و غیر مفصلی می‌باشد. روماتیسم مفصلی، عضلات و استخوان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و شامل آرتریت روماتوئید، لوپوس، نقرس و اسپوندیلیت می‌باشد. مهم‌ترین علائم ابتلا به بیماری روماتیسم مفصلی خشک شدن مفاصل و درد شدید آن‌ها به ویژه در دست‌ها است، که در عرض چند ماه ایجاد شده و به مرور افزایش می‌یابد.

روماتیسم غیر مفصلی درد روماتیسمی است که در بافت‌های نرم و غیر مفصلی به وجود می‌آید. این بیماری معمولاً پوست، چشم‌ها، ریه‌، قلب، کلیه، غدد بزاقی، بافت عصبی، مغز استخوان و رگ‌های خونی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 علائم این بیماری عبارتند از:

  • درگیر شدن عروق خونی بدن
  • درگیر شدن بافت ریه و پرده‌های اطراف آن که می‌تواند موجب تنگی نفس شود.
  • ایجاد برجستگی‌هایی بدون درد در زیر پوست
  • ملتهب، قرمز و خشک شدن چشم‌ها
  • تب
  • کم خونی

این بیماری درمان قطعی ندارد و تنها با روش هایی می توان از شدت علائم کاست و به بهبود شرایط بیمار و کاهش درد و مشکلات بیمار کمک کرد.

گیاهان دارویی روماتیسم مفصلی در طب سنتی

بیماری روماتیسم مفصلی باعث ایجاد التهاب در مفاصل بیماران می‌شود. التهاب واکنش بدن نسبت به تحریک، عفونت و آسیب‌های دیگر است. ایجاد التهاب در کوتاه مدت می‌تواند از بدن محافظت کند، در حالی که التهاب مزمن آسیب‌های جدی را به دنبال خواهد داشت. مصرف داروهای ضد التهاب  در کاهش درد و التهاب مزمن موثر هستند. با این حال این داروها نیز بی‌خطر نیستند و استفاده‌ی طولانی مدت از آن‌ها می‌تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.

برخی از داروهای گیاهی می‌توانند در کاهش التهاب به بدن کمک کنند. در ادامه با  انواع داروهای پیشنهادی تب سنتی برای درمان روماتیسم مفصلی آشنا خواهیم شد. رزماری با داشتن خواص ضدالتهابی برای مصرف مبتلایان به روماتیسم مفصلی و استئوآتریت توصیه میشود. امروزه اسپری رزماری به عنوان داروی گیاهی برای درمان روماتیسم مفصلی بسیار پرطرفدار بوده و به دلیل سهولت استفاده از آن طرفداران زیادی پیدا کرده است.

درمان درد روماتیسم مفصلی

با استفاده از برخی روش‌های کمک درمانی می‌توان درد ناشی از بیماری روماتیسم مفاصل را کاهش داد. قبل از به کار بردن هر یک از این روش‌ها با پزشک خود مشورت نمایید.

  • طب سوزنی
  • ماساژدرمانی
  • ورزش
  • کمپرس‌های سرد و گرم
  • مدیتیشن
  • تنفس عمیق

مصرف داروهای گیاهی که باعث کاهش التهاب می‌شوند نیز نقش مهمی در درمان درد بیماری روماتیسم مفصلی دارند. در ادامه‌ی مطلب با این داروهای گیاهی آشنا خواهیم شد.

موثرترین داروهای گیاهی برای روماتیسم مفصلی

رایج‌ترین شیوه‌ی درمان گیاهی روماتیسم بهره‌مندی از خواص گیاهان دارویی است. مصرف بعضی از داروهای گیاهی می‌تواند در افزایش سرعت روند درمان بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی موثر باشد. در ادامه با تعدادی از داروهای گیاهی که برای کاهش عوارض این بیماری مفید هستند آشنا خواهیم شد.

 این نکته را همواره مد نظر داشته باشید که مصرف گیاهان دارویی نیز می‌تواند عوارض جدی را به دنبال داشته باشد، قبل از انتخاب این داروها حتماً با پزشک خود مشورت نمایید.

  • آلوئه‌ورا: این گیاه دارای خواص ضدالتهابی است و اثرات منفی داروهای ضد‌التهابی غیر‌استروئیدی را نیز ندارد. این گیاه دارویی به هر دو شکل خوراکی و موضعی قابل استفاده است.
  • کندر: کندر نیز به دلیل خواص ضد‌التهابی خود برای کاهش عوارض بیماری روماتیسم مفصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کپسول‌های کندر می‌توانند در کاهش درد و بهبود عملکرد مفاصل موثر باشند.
  • اکالیپتوس: اکالیپتوس یکی از گیاهان دارویی است که به راحتی در دسترس قرار دارد. از عصاره‌ی برگ‌های این گیاه برای درمان موضعی درد روماتیسم مفاصل استفاده می‌شود. همچنین برگ‌های این گیاه حاوی تانن است و می‌تواند تورم مفاصل را کاهش دهد.
  • زنجبیل: این گیاه نیز دارای خواص ضد‌التهابی است و حتی ممکن است روزی بتواند جایگزین داروهای ضد‌التهابی غیر استروئیدی شود.
  • چای سبز: چای سبز دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است و می‌توان به کمک آن به مبارزه با التهاب مفاصل کمک کرد.
  • زردچوبه: زردچوبه حاوی کورکومین است است. این ماده‌ی غذایی دارای خواص ضد‌التهابی خیلی قوی است و از قرن‌ها پیش به عنوان داروی بیماری روماتیسم مفاصل مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی باید سطح فعالیت خود را کاهش دهند تا از تشدید ضعف و خستگی جلوگیری شود.

روغن گیاهی برای درمان روماتیسم مفصلی

یکی دیگر از روش‌های درمان گیاهی روماتیسم مصرف بعضی از روغن‌های گیاهی است. روغن‌هایی که سرشار از اسیدهای چرب مفید هستند، با اثر ضد التهاب خود نقش مهمی در کاهش درد مفاصل دارند. با مصرف این روغن‌های گیاهی می‌توان انتظار تخفیف علائم روماتیسم مفصلی را داشت.

تعدادی از این روغن‌های مفید برای درمان بیماری روماتیسم مفصلی عبارتند از:

  • روغن ماهی: مکمل‌های روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند، امگا3 دارای اثرات ضد التهابی است. مصرف امگا3 به ویژه التهاب و آسیب‌های عضلانی پس از ورزش را کاهش می‌دهد.
  • روغن اوکالیپتوس: روغن اکالیپتوس دارای خواص ضد‌التهابی و ضد‌درد است. بیمارانی که مبتلا به روماتیسم مفصلی هستند با استفاده‌ی موضعی از روغن یا ژل رقیق شده‌ی اکالیپتوس التهاب و درد ناحیه‌ی آسیب دیده را کاهش دهند.
  • روغن زنجبیل: زنجبیل دارای خواص ضد التهابی و تسکین بخش درد است. برای بهره مندی از خواص ضد درد روغن زنجبیل، بهتر است پس از ماساژ دادن قمست آسیب دیده با روغن، از کمپرس گرم استفاده شود.
  • روغن زردچوب: کورکومین موجود در زردچوبه یک ضد التهاب فعال می‌باشد. برای استفاده از خواص روغن زردچوبه می‌توان آن را هم به صورت موضعی و هم به صورت خوراکی استفاده کرد.
  • روغن کندر: کندر دارای خاصیت ضد‌عفونی کننده، احیا کننده و ضد‌التهاب می‌باشد. از قرن‌ها پیش این ماده‌ی گیاهی به صورت بخور مورد استفاده قرار گرفته شده است. برای درمان روماتیسم مفصلی کافی است چند قطره از روغن کندر رقیق شده به صورت موضعی بر روی ناحیه‌ی آسیب دیده قرار داده شود.
  • روغن پرتقال: پرتقال دارای خواص ضد‌عفونی کننده و ضد‌التهاب است. با استفاده از مصرف موضعی روغن پرتقال می‌توان از اثر آرام‌بخش و ضد‌درد آن بهره‌مند شد. توجه داشته باشید پس از مصرف روغن پرتقال از قرار گرفتن در برابر نور خورشید خودداری فرمایید.
  • قوی‌ ترین ضد التهاب گیاهی چیست؟

    برخی از مواد طبیعی و گیاهان دارویی می‌توانند نقش موثری در کاهش التهاب بدن ایفا کنند. در ادامه با تعدادی از این مواد طبیعی ضد التهاب آشنا خواهیم شد.

    • دارچین: دارچین یک ادویه‌ی محبوب و افزودنی خوش‌مزه است، با این حال خواص ضد التهاب آن باعث می‌شود فراتر از یک ماده‌ی افزودنی خوش طعم محسوب شود.
    • سیر: خواص ضد التهاب سیر می‌تواند در کاهش التهاب موثر باشد.
    • فلفل تند: تمامی فلفل‌های تند حاوی ترکیبات طبیعی به نام کپسایسینوئیدها هستند که به این گیاهان خاصیت ضد التهابی می‌بخشد.
    • فلفل سیاه: فلفل سیاه نیز که دارای طعم ملایم تری نسبت به فلفل های تند تر است دارای خاصیت ضد التهابی است. این ادویه به دلیل عطر و طعم مطبوع و خواص ضد باکتری، ضد‌التهابی و آنتی‌اکسیدانی خود به عنوان پادشاه ادویه‌ها شناخته می‌شود.
    • میخک: از این گیاه بیشتر برای کاهش التهاب در دهان و گلو استفاده می‌شود اما شواهد نشان می‌دهند که ممکن است دارای خواص ضد‌التهابی گسترده‌ای باشند.
    • روی: روی یک ماده‌ی ضد التهاب قوی است و از سیستم امینی بدن نیز پشتیبانی می‌کند. روی میزان استرس اکسیداتیو که باعث التهاب در بدن می‌شود را نیز کاهش می‌دهد.

    روماتیسم مفصلی کودکان چیست؟

    بیماری روماتیسم کودکان باعث ملتهب و سفت شدن مفاصل در کودکان می‌شود. کودکانی که به این بیماری متبلا می‌شوند بین ۶ هفته تا ۱۶ سال سن دارند. علائم اصلی روماتیسم کودکان شامل التهاب، تغییر رنگ، تورم، درد و گرم شدن مفاصل است. سایر علائمی که ممکن است کودکان در دوران بیماری روماتیسم تجربه کنند عبارتند از: تب، کاهش اشتها، کاهش وزن، کم‌خونی و ابتلا به بثورات پوستی.

    ابتلا به روماتیسم کودکان می‌تواند باعث ایجاد بعضی عوارض جدی مانند مشکلات رشد، آسیب به مفاصل، و ایجاد التهاب در چشم‌ها گردد. علت ابتلا به این بیماری هنوز توسط محققان مشخص نشده است با این حال به نظر می‌رسد دو عامل در ابتلا به این بیماری دخیل باشند: عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی.

    پزشکان بیماری روماتیسم کودکان را، بر اساس تعداد مفاصل درگیر، علائم بیماری و آنتی‌بادی‌هایی که توسط سیستم ایمنی بدن ترشح شده‌اند، در سه طبقه، دسته بندی می‌کنند:

    •  آرتریت پاسی آرتیکولر: این نوع از بیماری روماتیسم کودکان که در آن کمتر از چهار مفصل درگیر بیماری می‌شوند، شایع‌ترین نوع بیماری است. در این نوع از بیماری معمولاً مفاصل بزرگ ماند زانو تحت تاثیر قرار می‌گیرند.
    • چند مفصلی: در این نوع از بیماری روماتیسم کودکان بیش از 5 مفصل با بیماری درگیر می‌شوند، معمولاً مفاصل کوچک دست و پا تحت تأثیر این نوع از بیماری قرار می‌گیرند.
    • سیستماتیک: در این شکل از بیماری، تورم مفاصل با تب و بثورات پوستی همراه می‌شود و باعث تحت تأثیر قرار دادن اندام‌های داخلی مانند قلب، کبد، طحال و غدد لنفاوی می‌گردد.

    بیشتر کودکان مبتلا به بیماری رومایتسم، به طور کامل بهبود می‌یابند. درمان بیماری روماتیسم کودکان مشابه روماتیسم در بزرگسالان است، با این تفاوت که به منظور فعال نگه داشتن بدن در حال رشد کودکان، بر روی فیزیوتراپی و ورزش تأکید بیشتری صورت می‌گیرد.

    در کودکان بیماری های روماتیسمی متعددی مشاهده می شود که معروف ترین آنها تب روماتیسمی است که با گلو درد چرکی ارتباط دارد .

    چند راهکار خانگی برای تسکین درد روماتیسم

    تسکین دردهای روماتیسم مفصلی در کنار دارو ‌درمانی نیازمند رعایت نکات دیگری نیز می‌باشد. در ادامه با این روش‌ها آشنا خواهیم شد.

    • خواب مناسب: کمبود خواب می‌تواند باعث افزایش آسیب وارد شده به مفاصل گردد. داشتن زمان خواب منظم یکی از روش های موثر برای کاهش دردهای روماتیسم است.
    • کمپرس سرد و گرم: استفاده از کمپرس‌های سرد و گرم می‌تواند در کاهش تورم و التهاب مفاصل موثر باشد.
    • مدیریت وزن: اضافه وزن باعث ایجاد فشار بیشتری بر روی مفاصل و افزایش درد در آن‌ها می‌شود.
    • ماساژ درمانی: ماساژ می تواند به کنترل درد و احساس ناراحتی در مفاصل کمک کند. همچنین با کاهش استرس می تواند اثر غیرمستقیمی هم بر کاهش دردهای مفاصل داشته باشد. از کمک یک فیزیوتراپ در این زمینه کمک بگیرید.
    • مدیتیشن: برای کنار آمدن با درد و سایر مشکلات بیماری روماتیسم مفصلی می توان از مدیتیشن استفاده کرد. تکنیک‌های مدتیشن با آرام سازی و کاهش استرس بیمار به کاهش التهاب و درد مفاصل نیز کمک می‌کنند.
    • پیروی از یک رژیم غذایی سالم: بیماران مبتلا به روماتیسم مفاصل بهتر است میوه‌ها و سبزی‌جات مختلفی را در رژیم غذایی خود بگنجاند و مصرف نمک، قند، گوشت قرمز و چربی اشباع شده را کاهش دهند.

    رژیم غذایی افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی بهتر است شامل سبزیجات و میوه‌های زیر باشد:

    • کلم بروکلی
    • سیب‌زمینی
    • هویج
    • فلفل قرمز
    • کدو
    • اسفناج
    • کلم پیچ
    • پیاز
    • سیر
    • زیتون
    • تره فرنگی
    • موسیر
    • بادمجان
    • گوجه فرنگی
    • گیلاس
    • توت فرنگی
    • تمشک
    • هندوانه
    • انگور

آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی نوعی بیماری مزمن و سیستمیک است که اغلب در زنان و در سنین 30 تا 50 سال رخ می دهد.

علت بیماری روماتیسم مفصلی

بیماری روماتیسم مفصلی یک بیماری خود ایمنی است که با حمله‌ی سیستم ایمنی بدن به غشای سینوویم که مفاصل بدن را احاطه کرده است، باعث ضخامت سینوویم می‌شود. ضخیم شدن سینوویم به از بین رفتن غضروف و استخوان مفاصل و ضعیف شدن تاندون‌ها و رباط‌های نزدیک کننده‌ی مفاصل می‌انجامد و در نهایت باعث تغییر شکل، تغییر رنگ، ایجاد تورم و دردناک شدن مفاصل می‌گردد.

علت اصلی این روند هنوز توسط محققان آشکار نشده است، اما به نظر می‌رسد یک مولفه‌ی ژنتیکی در مستعد شدن افراد برای ابتلا به این بیماری نقش مهمی داشته باشد. عواملی که  احتمال ابتلا به روماتیسم مفصلی را افزایش می‌دهند عبارتند از:

  • جنسیت: زنان بیشتر از مردان به روماتیسم مفصلی مبتلا می‌شوند.
  • سن: احتمال ابتلا به این بیماری در میان‌سالی افزایش پیدا میکند.
  • سابقه‌ی خانوادگی: اگر در میان اعضای خانواده یک نفر به بیماری روماتیسم مفصلی مبتلا شده باشد احتمال ابتلا به این بیماری در میان سایر اعضای خانواده بیش از دیگران است.
  •  مصرف سیگار: سیگار کشیدن به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به روماتیسم مفصلی را افزایش می‌دهد و باعث تشدید این بیماری می‌گردد.
  • اضافه وزن: افرادی که دچار اضافه وزن هستند، (به ویژه زنان میانسال) بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به روماتیسم مفصلی قرار دارند.

علائم درد روماتیسم مفصلی

روماتیسم مفصلی یک بیماری مزمن است که  مهم‌ترین علائم آن ایجاد التهاب و درد مفاصل می‌باشد. شدت این علائم در افراد مختلف، متفاوت می باشد. روماتیسم مفصلی معمولاً از کوچک ترین مفاصل دست و پا آغاز می‌شود و با پیشرفت بیماری‌ به مچ دست‌، زانوها، مچ پا، آرنج‌ها و پهلو سرایت می‌کند.

اکثر مواقع، علائم این بیماری در هر دو طرف بدن به طور یکسان مشاهده می‌شود. علائم این بیماری عبارتند از:

  • تغییر شکل مفاصل
  • عدم کارایی مناسب مفاصل
  • درد مفاصل
  • تورم مفاصل
  • سفتی مفاصل
  • خستگی
  • تب
  • از دست دادن اشتها
  • ضعف
  • کاهش وزن
  • تعریق زیاد
  • خشکی چشم
  • درد قفسه سینه

حسین نیرینی

پست های مرتبط

درمان اگزما در کودکان با روش های موثر خانگی

درمان اگزما در کودکان امری و آموزش های خانگی در رابطه با…

توصیه هایی جهت درمان چربی خون در طب سنتی

درمان چربی خون در طب سنتی یک روش کاربردی جهت درمان کلسترول…

درمان گاستریت (التهاب معده) با داروی گیاهی

به  دلایل مختلفی از جمله افزایش میزان اسید معده، زخم‌های معده، عفونت‌ها،…

دیدگاهتان را بنویسید