صفحه اصلی > پزشکی و پوست، مو و زیبایی : درمان گیاهی جوش صورت با طب سنتی

درمان گیاهی جوش صورت با طب سنتی

آکنه‌ (Acne) یک‌ بیماری‌ التهابی مزمن پوستی است که‌ در دوران‌ نوجوانی بسیار شایع است، اما گاهی‌ بطور متناوب‌ در سراسر زندگی‌ رخ‌ می‌دهد. جوش‌های دوره نوجوانی با جوش هایی‌ روی‌ صورت، قفسه سینه‌ و کمر بروز می‌کند که نیازمند راهکار مناسبی است برای درمان جوش صورت که پوست حساسی دارد.

اما گاهی اوقات جوش صورت و یا جای جوش باعث کاهش اعتماد به نفس و ناراحتی در افراد مبتلا می‌شود. آیا شما هم می‌خواهید از شر جوش صورت خود خلاص شوید؟ آیا به دنبال درمان فوری هستید؟ آیا می‌خواهید پوستی صاف، شفاف و بدون جوش داشته باشید؟ جای نگرانی نیست؛ این بیماری اغلب با درمان‌های موضعی و خوراکی کنترل می‌شود.

در این مقاله کافه نبض شما را با بهترین و موثرترین قرص‌ها، پمادها، داروهای گیاهی و خانگی در طب سنتی برای درمان جوش صورت آشنا خواهیم کرد.

وجود جوش های صورت دقیقا نشانه چیست؟

در طب سنتی معاینه محل بروز آکنه و جوش صورت برای تشخیص علت بروز جوش بسیار مهم است. بررسی جوش‌های روی بینی، پیشانه، چانه، گونه، پشت و بازو می‌تواند اطلاعات زیادی را درباره وضعیت درونی بدن بروز دهد، و شما به آسانی می‌توانید راهی برای درمان آکنه صورت و مشکلات ظاهری و داخلی بدنتان بیابید.

علت جوش صورت و انواع آن

جوش در حالت کلی هنگامی رخ می‌دهد که غده‌های چربی پوست شما بیش ازحد فعال می‌شود. اگر بدن شما چربی زیادی تولید کند این چربی در منافذ حبس می‌شوند، حتی گاهی اوقات باکتری‌های مختلف در این منافذ گرفتار شده و شروع به تکثیر شدن می‌نمایند و در نهایت منجر به ایجاد جوش چرکی و یا جوش زیرپوستی در صورت خواهند شد.

به طور کلی چهار دلیل اصلی باعث ایجاد آکنه می‌شود که شامل موارد زیر است:

  • تولید بیش از حد چربی درغدد چربی
  • گرفتگی فولیکول‌های مو توسط چربی پوست و سلول‌های مرده پوست
  • عفونت باکتریایی
  • فعالیت بیش ازحد هورمون آندروژن

بیشترین نقاط مستعد بدن که به آکنه دچار میشود صورت، پیشانی، قفسه سینه، قسمت بالایی کمر و شانه‌ها است.

انواع جوش صورت

جوش یکی از متداول‌ترین انواع ناهنجاری‌های پوستی است، اما همانطور که گفته شد آکنه و جوش‌‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام از انواع جوش‌های صورت به درمانی متفاوت نیاز دارند. درمان سریع و صحیح جوش می‌تواند خطر ایجاد مشکلات پوستی مانند لک و اسکار را کاهش دهد.

به طور کلی جوش‌های صورت به 6 دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • جوش‌های سرسفید
  • جوش‌های سرسیاه
  • برجستگی‌های کوچک و قرمز (پاپول)
  • جوش‌ها (پاسچول‌ها) که نوک آن‌ها دارای پاپول‌هایی است که دارای ناهنجاری هستند.
  • توده‌های بزرگ، جامد و دردناک در زیر سطح پوست (گره یا ندول)
  • توده‌های دردناک و چرکی زیر سطح پوست (ضایعات کیستیک)

برای اکثر مردم جوش‌ تنها نشانه‌ای از مشکلات پوستی است که در نتیجه اختلال بخش‌های تولید‌کننده چربی پوست به وجود آمده‌ است.

برای رهایی از شر جوش صورت چه باید کرد؟

اهمیت مراقبت از پوست صورت بر هیچکس وشیده نیست، آکنه شایع‌ترین بیماری پوستی در انسان است و اکثر افراد در برخی از دوره‌های زندگی خود با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، عوامل زیادی از جمله تولید بیش‌ازحد سبوم، عدم تعادل هورمونی و ژنتیک بر آکنه تأثیر می‌گذارند. ممکن است برخی از عوامل دیگر نیز مانند رژیم غذایی، میزان استرس و برخی داروها، شدت علائم فرد را افزایش می‌دهد.

شما به راحتی می‌توانید برای درمان جوش صورت با استفاده از درمان‌های خانگی در طب سنتی، پمادها، قرص‌ها و برخی تغییرات ساده در سبک زندگی به بهبود جوش‌ها و جای آن کمک کنید.

پر مصرف ترین داروهای گیاهی جوش صورت

هنگامی که منافذ پوست مسدود و یا با باکتری آلوده می‌شوند، آکنه‌ها رشد می‌کنند. بنابراین شما می‌توانید با مصرف داروهای گیاهی به بهبود و درمان آکنه صورت و رفع التهاب آنها کمک ‌کنید. این داروها شامل: کرم‌ها، ژل‌های گیاهی ملایم، روغن‌های گیاهی و مکمل‌های طبیعی هستند.

داروهای گیاهی خاص به تعادل‌سازی چربی در سطح پوست، کاهش التهاب، از بین بردن باکتری‌ها کمک می‌کنند و برای رفع جوش صورت بسیار اثرگذار هستند. در ادامه شما را با چند نمونه از بهترین داروی‌های گیاهی برای جوش صورت آشنا می‌کنیم.

درمان گیاهی جوش صورت با روغن درخت چای

روغن درخت چای یک ضدباکتری و ضدالتهاب طبیعی است، این روغن باعث از بین رفتن باکتری می‌شود. خواص ضدالتهابی روغن درخت چای، تورم و قرمزی جوش‌ها را نیز کاهش می‌دهد. همچنین طبق تحقیقات انجام شده فرآورده‌های این روغن، جای آکنه را در افراد بهبود می‌بخشد. نحوه استفاده از روغن درخت چای: برای درمان آکنه صورت می‌توانید، عصاره‌ی درخت چای را در کرم‌ها، ژل‌ها یا روغن‌های گیاهی رقیق کنید و سپس روی آکنه‌های خود بمالید.

درمان جوش صورت با گیاه رزماری

عصاره رزماری دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی، ضدباکتریایی و ضدالتهابی است. آکنه نوعی بیماری مزمن است و این گیاه می‌تواند التهاب جوش‌ها را کاهش دهد.

درمان گیاهی جای جوش با روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس، سنتز کلاژن (اصلی‌ترین عنصر سازنده پوست سالم) را تقویت کرده و بافت‌های پوستی را بهبود می‌بخشد. این روغن علاوه بر کمک به درمان سوختگی، اگزما و آکنه، به رفع و کاهش گودی جای جوش نیز کمک می‌کند.

درمان آکنه صورت با روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی ترکیبات ضدالتهابی و ضدباکتریایی است. این روغن می‌تواند عامل ایجاد باکتری‌های آکنه را از بین برده و قرمزی و تورم جوش‌ها را کاهش دهد. همچنین باعث تسریع بهبودی جای جوش می‌شود. نحوه استفاده از روغن نارگیل: روغن نارگیل خالص را مستقیماً با محلول آکنه آغشته کنید و سپس آن را روی جوش بمالید.

چای سبز

مهم‌ترين ترکيب شيميايي چاي سبز پلي فنول‌ (کاتچين‌ها) است که خواص آنتي‌اکسيداني دارند. آنتي‌اکسيدان‌ها مواد شیمیایی و زائدی که به سلول‌های سالم آسیب می‌رسانند را تجزیه می‌کند. همچنین چای سبزعوامل اینجاد آکنه مانند سبوم یا چربی طبیعی پوست، باکتری و التهاب را کاهش می‌دهد.

مطالعات نشان داده‌اند که آنتی‌اکسیدان‌ها بیشتر از بنزوئیل پراکساید و رتینول‌ها در کاهش آکنه مؤثرند.

بهترین پماد ضد جوش صورت

برای شناخت بهترین پمادهای ضدجوش باید به ترکیبات آن توجه کنید. اگر به دنبال یک پماد جوش صورت مناسب هستید می‌توانید به هنگام خرید به دنبال کرم‌های حاوی مواد زیر باشید:

  • آداپالن (دیفرفرین): این دارو نوعی رتینوئید، از مشتقات ویتامین A است و می‌تواند بر رشد سلول‌های پوستی تأثیر گذاشته و از بسته شدن منافذ پوست جلوگیری ‌میکند. امروزه این محصول بدون نسخه نیز در دسترس است. استفاده از بنزوئیل پروکساید و آداپالن در کنار هم برای شروع درمان آکنه بسیار رایج است.
  • گوگرد و رزورسینول: معمولاً از گوگرد و رزورسینول برای تهیه‌ی محصولات ضدآکنه استفاده می‌شود؛ این دو مواد باعث از بین رفتن سلول‌های مرده پوست شده و از بروز جوش جدید جلوگیری می‌کنند. کرم کلیراسیل یکی از محصولات ضدآکنه رایج است که حاوی این دو ماده مفید برای رفع جوش است.

برای اثربخشی این داروها باید صبور باشید و همچنین به یاد داشته باشید در مصرف این گونه داروها زیاده‌روی نکنید چرا که خشکی پوست را به همراه خواهند داشت.

بهترین قرص برای جوش صورت

معمولا داروهای خوراکی فقط با نسخه پزشک در دسترس هستند؛ و این نوع داروها برای آکنه‌های متوسط تا شدید که به موارد موضعی پاسخ نمی‌دهد تجویز می‌شود. مهمترین دارو‌های خوراکی به این ترتیب است:

آنتی‌بیوتیک (برای کنترل باکتری‌های پوست)

پزشک ممکن است آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند تتراسایکلین را به صورت روزانه برای شما تجویز کند؛ این آنتی‌بیوتیک‌ها به مبارزه با باکتری‌ها، عفونت‌های داخلی و رفع التهاب کمک می‌کنند. آنتی‌بیوتیک‌ها معمولا هنگامی تجویز می‌شوند که ژل و کرم به تنهایی باعث بهبود شرایط شما نشود.

ایزوترتینوئین‌ها

ایزوترتینوئین یا آکوتان یا قرص راکوتان برای درمان آکنه‌های شدید توسط پزشک تجویز می‌شود. معمولاً افراد آن را بیش از ۴ الی ۵ ماه مصرف می‌کنند، اگرچه مدت زمان درمان ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. با این حال، ایزوترتینوئین می‌تواند عوارض جانبی جدی داشته باشد.

افراد باید قبل از شروع درمان، در مورد اثرات این دارو با پزشک خود مشورت کنند و این دارو فقط باید تحت نظارت مداوم پزشک مصرف شوند. پزشکان ایزوترتینوئین یا آکوتان را به عنوان درمان قطعی درمان آکنه می‌دانند.

قرص‌های ضدبارداری (برای کنترل جوش‌های هورمونی)

پزشک ممکن است برای درمان آکنه‌های هورمونی داروهای ضدبارداری خوراکی را پیشنهاد کند که به تأیید سازمان اداره غذا و دارو (FDA) برای درمان آکنه موجود است. کارشناسان معتقدند که داروهای ضدبارداری، با کاهش هورمون‌هایی که از طریق تولید سبوم ممکن است به آکنه کمک کنند را از بین می‌برند.

داروهای ضدبارداری ترکیبی بعد از ۶ ماه استفاده می‌توانند به اندازه آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی مؤثر باشند. سایر داروهای ضدبارداری فقط حاوی پروژسترون هستند و می‌توانند آکنه را بدتر کنند.

درمان خانگی جوش صورت در طب سنتی

متخصصان طب سنتی براین باورند که علت بروز جوش‌ها با سیستم داخلی بدن در ارتباط است. بنابراین رژیم غذایی، سلامتی بدن، خواب کافی، ورزش، استفاده از ماسک‌های طبیعی و گیاهی صورت سبب بهبود جوش‌های مختلف شده و شما را از این مشکل رایج پوستی دور نگه می‌دارد. در ادامه شما را با موثرترین ماسک‌های گیاهی و روش‌های درمانی جوش‌ها از دیدگاه طب سنتی آشنا می‌کنیم.

ماسك گياهی برای درمان جوش صورت

ماسک عسل و دارچین: عسل خاصیت ضدمیکروبی دارد و باکتری‌های ایجاد کننده آکنه را از بین می‌برد. دارچین دارای خواص ضدمیکروبی و ضدالتهابی قوی است و برای مبارزه با آکنه بسیار موثر است.

مواد مورد نیاز: ۲ قاشق غذاخوری عسل و ۱ قاشق چای خوری دارچین

طریقه استفاده: ابتدا صورت خود را با پاک کننده مورد علاقه خود بشویید و به آرامی خشک کنید. سپس عسل و دارچین را با هم مخلوط کرده تا به شکل خمیر شود. مخلوط را در نواحی آسیب دیده بمالید. اجازه دهید ماسک به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه بماند. در آخر، صورتتان را با آب گرم بشویید. برای تاثیر بیشتر پیشنهاد می‌کنیم هنگامی که ماسک روی صورتتان است از بخور استفاده کنید تا مواد به سرعت جذب پوست شود.

ماسک آلوئه ورا و بادام: برای از بین بردن آکنه توصیه می‌کنیم این ماسک تسکین دهنده و براق کننده را استفاده کنید. ماست و آلوئه ورا هر دو ضدباکتری هستند و دارای خاصیت تسکین دهنده پوست هستند. روغن نارگیل حاوی اسید لوریک است که خاصیت ضدباکتری دارد.
بادام هم حاوی اسید لینولئیک است که برای جلوگیری از آکنه، جوش سرسیاه و سرسفید و همچنین خشکی پوست مفید است.
همه این مواد با هم برای مقابله با آکنه موثر هستند.

مواد مورد نیاز:
ماست: ۱/۴ لیوان
آلوئه ورا: ۳ قاشق غذاخوری
روغن نارگیل: ۱ قاشق غذاخوری
بادام: ۱ قاشق غذاخوری

طریقه استفاده: تمام مواد را در یک کاسه با هم مخلوط کنید. روی صورت خود بمالید و اجازه دهید ۱۵-۲۰ دقیقه بمانید. سپس با یک حوله گرم صورتتان را پاک کنید.

درمان جوش صورت با گلاب

یکی از ساده‌ترین روش‌های درمان جوش صورت استفاده از اسپری گلاب است. گلاب با انقباض منافذ پوست برای درمان منافذ باز پوست بسیار موثر است. همچنین از شل شدن پوست، افتادگی پوست و بروز مجدد جوش جلوگیری می‌کند.

درمان جوش صورت با یخ

استفاده از یخ یکی از روش‌های درمان خانگی و متداول است. یخ باعث کاهش تورم، التهاب و قرمزی جوش‌ها شده و درد ناشی از آن از بین می‌برد. هر سی دقیقه یک ‌بار یک کیسه یخ را روی جوش‌ها قرار دهید و آن را حدود دو دقیقه نگه ‌دارید تا تاثیر آن را در رفع التهاب و قرمزی جوش‌ها ببینید.

درمان جوش صورت با عرق کاسنی

استفاده ازعرق کاسنی در طب سنتی بسیار رایج است. با مصرف عرق کاسنی که طبع سردی دارد طبع فرد معتدل شده و جوش‌های ناشی از گرمی درمان می‌شوند. همچنین یکی از مفیدترین اثرات آن، سم‌زدایی از کبد و کیسه صفرا است و از آنجا که ریشه اغلب جوش‌های صورت در مشکلات کبدی است، مصرف عرق کاسنی می‌تواند کبد را تصفیه کرده و در درمان جوش‌ها مؤثر باشد. برای درمان جوش به کمک عرق کاسنی، توصیه می‌شود که از ترکیب عرق کاسنی و شاتره (نسبت دو به یک) و روزی سه لیوان در هر وعده غذایی بنوشید.

درمان جوش صورت با عسل

هزاران سال است که از عسل برای درمان بیماری‌های پوستی مانند آکنه استفاده می‌شود. این ماده حاوی آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند منافذ پوست را پاکسازی و جمع کند. پزشکان به دلیل خاصیت ضدباکتریایی و بهبود زخم ازعسل در پانسمان زخم استفاده می‌کنند.

نحوه استفاده از عسل برای درمان جوش صورت: با استفاده از انگشت تمیز یا پد پنبه‌ای، کمی عسل را روی جوش‌ها بمالید. می‌توانید از عسل به عنوان ماسک روی صورت یا بدن خود نیز استفاده کنید.

عسل به‌عنوان ماده‌ای با خواص ضدعفونی‌کننده شناخته می‌شود و به ازبین‌بردن عوامل میکروبی اطراف غدد چربی کمک می‌کند.

سوالات رایج

درمان جوش صورت در بارداری چگونه است؟

خوب است بدانید که درمان جوش در دوران بارداری با انواع درمان‌های دیگر بسیار متفاوت است. اکثر داروهایی که برای درمان آکنه در نوجوانان و بزرگسالان استفاده می‌شود در دوران بارداری خطرناک تلقی می‌شود.
رتینوئیدهای موضعی داروهایی هستند که مصرف آن‌ها در دوران بارداری ممنوع است و در صورت مصرف زیاد به جنین در حال رشد آسیب می‌رساند. ایزوترتینوئین و تتراسایکلین‌ها نیز می‌تواند به جنین آسیب برساند و باعث نقص در هنگام تولد می‌شود. تتراسایکلین‌ها می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان‌های کودک شما شود. در دوران بارداری همه این موارد منع مصرف دارند.
معمولاً بهترین گزینه برای درمان آکنه بارداری محصولاتی است که در تولید آن‌ها از بنزوئیل پروکساید استفاده شده است. همچنین استفاده از ماسک‌های طبیعی گفته شده در بالا خطری برای جنین نخواهد داشت.

برای درمان جوش صورت نوجوان چه باید کرد؟

جوش زدن در دوران بلوغ به علت تغییرات هورمونی، ترشح هورمون‌های جنسی، پیاز مو و غدد عرق شایع است. یکی از مهم‌ترین درمان‌های جوش‌های دوران بلوغ، استفاده از پمادها، ژل‌ها و محلول‌های آنتی‌بیوتیک است.
انواع مختلفی از پمادها و ژل‌های ضدجوش در داروخانه‌ها وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را طبق نظر متخصص تهیه و استفاده نمایید.
همچنین برای درمان جوش، درمان‌های خانگی متعددی وجود دارد که می‌توانید آنها را برای پوست خود به کار ببرید.

برای درمان جوش صورت هورمونی چه کنیم؟

جوش‌های هورمونی به شکل جوش‌های سرسیاه، سرسفید و کورک‌های کوچک هستند که به شکل تاول و کیست نمایان می‌شوند. کیست‌ها در لایه‌های عمقی پوست ایجاد شده و به سطح پوست نمی‌آیند. این نوع جوش‌ها معمولاً به لمس حساس هستند.
جوش‌های هورمونی به شکل جوش‌های سرسیاه، سرسفید و کورک‌های کوچک هستند که به شکل تاول و کیست نمایان می‌شوند. کیست‌ها در لایه‌های عمقی پوست ایجاد شده و به سطح پوست نمی‌آیند. این نوع جوش‌ها معمولاً به لمس حساس هستند.
بهترین گزینه برای رفع جوش‌های هورمونی، استفاده از داروهای خوراکی است. این داروها با تنظیم سطح هورمون‌ها به بهبود آکنه در برخی از خانم‌ها کمک می‌کنند.
گزینه‌های رایج عبارت‌اند از: داروهای ضدبارداری و ضداندروژن

روش سریع پنهان کردن جوش صورت چیست؟

از بین بردن سریع جوش دغدغه بسیاری از بانوان است، مخصوصا که مجلس عروسی یا مهمانی مهمی در پیش داشته باشند. مسلما نمی‌توان این جوش‌ها را در مدت زمان کوتاهی درمان کرد و تنها راهی که هر خانمی به نظرش می‌آید این است که با استفاده از لوازم آرایشی آنها را محو کند.
برای پنهان کردن جوش صورت از اصلاح کننده های رنگ (زرد و یا سبز) و کمی کانسیلر و کرم پودر کمک بگیرید. پس از استفاده از اصلاح کننده رنگ، مقدار کافی کانسیلر روی جوش بزنید چرا که مقدار زیادتر باعث جلب توجه می‌شود و جوش را نمایان میکند.
در آخر با استفاده از کرم پودر مناسب می‌توانید به یک رنگ شدن پوست صورت کمک کنید. کرم پودر و کانسیلر این‌لی با توجه به بافت مخملی و ماندگاری بالا برای استفاده در این مواقع توصیه می‌شود. چرا که این محصولات آرایشی بر پایه گیاهان دارویی ساخته شده‌اند و در تحریک و شدت جوش‌های صورت تاثیر منفی نخواهند داشت.

کلام پایانی

برای درمان آکنه نخست باید عامل به وجود آورنده جوش شناسایی شود و بعد برای درمان آن اقدام کنید. اگر مصرف داروهای گیاهی و ماسک‌های طبیعی به درمان جوش‌های شما کمک نمی‌کنند، بهتر است به متخصص پوست مراجعه کنید. درمان سریعتر جوش‌ها از آسیب دیدن بیشتر پوست و به جای گذاشتن جای جوش جلوگیری می‌کند. شما ار کدام روش درمانی برای رفع جوش صورت استفاده میکنید. تجربه های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

حسین نیرینی

پست های مرتبط

درمان اگزما در کودکان با روش های موثر خانگی

درمان اگزما در کودکان امری و آموزش های خانگی در رابطه با…

توصیه هایی جهت درمان چربی خون در طب سنتی

درمان چربی خون در طب سنتی یک روش کاربردی جهت درمان کلسترول…

درمان گاستریت (التهاب معده) با داروی گیاهی

به  دلایل مختلفی از جمله افزایش میزان اسید معده، زخم‌های معده، عفونت‌ها،…

دیدگاهتان را بنویسید