صفحه اصلی > بیماری ها و درمان ها و پزشکی : با راهکارهای طب سنتی شوره سر را برای همیشه درمان کنید

با راهکارهای طب سنتی شوره سر را برای همیشه درمان کنید

شوره سر یک مشکل رایج پوست و مو است که در سنین مختلف به‌خصوص در بین نوجوانان بیشتر دیده می‌شود و درمان شوره سر در طب سنتی راه حلی ساده و کاربردی است. شوره سر سلول‌های مرده پوست سر است که جدا می‌شوند. دانه‌های سفید شوره موی سر ظاهر ناخوشایندی دارد و همیشه روی لباس فرد دیده می‌شود، باعث کاهش عزت‌نفس فرد می‌شود.

شوره سر اگر درمان نشود علاوه بر ظاهر بدی که به دنبال دارد باعث ریزش شدید مو می‌شود. همه افرادی که درگیر این اختلال پوستی هستند به دنبال راه چاره‌ای برای رفع این پوسته‌های سفید ناخوشایند هستند. دنبال راه‌کاری هستند که برای همیشه از دست این شوره‌های مزاحم راحت شوند و موهای تمیز و زیبا داشته باشند. با توجه به اینکه شوره سر از نظر ظاهر با هم تفاوتی ندارند ولی ممکن است که به دلایل مختلف ایجاد شود. بهتر است که قبل از شروع هر درمانی با متخصص و پزشک صحبت کنید و علت ایجاد آن را دریابید. در این مطلب کافه نبض در مورد دلایل ایجاد شوره سر و درمان شوره سر در طب سنتی بیشتر برای شما گفته شده است.

شوره سر به صورت خشک و چرب بروز میکند که هر کدام عات و علامت متفاوتی دارد و نیاز است برای درمان شوره سر علت و نوع آن شناخته شود.

علت ایجاد شوره سر

شوره سر دانه‌های سفید رنگ پوستی است که به دلیل تجمع سلول‌های مرده پوست در مو ایجاد می‌شود. به این معنی که سلول‌های مرده پوست سر شروع به ریزش می‌کند و زیبایی ظاهر مو را تحت تأثیر قرار می‌دهد. شوره سر معمولاً عوارض خاصی ندارد ولی گاهی ممکن است خارش پوست سر یا ریزش مو را به همراه داشته باشد. علت بروز شوره در هر سنی متفاوت است. این اختلال شدت‌های مختلفی دارد و ممکن است که شوره سر خشک یا چرب باشد. با توجه به علت و نوع آن روش‌های درمان شوره سر در طب سنتی متفاوت است. قبل از اینکه به درمان شوره سر بپردازید بهتر است در مورد دلایل ایجاد آن را بیشتر بدانید:

  1. شستشوی نامناسب موی سر: اگر موهای خود را مرتب نشویید، باعث تجمع چربی و سلول‌های مرده پوست می‌شود و در نهایت باعث بروز شوره سر می‌گردد.
  2. وجود یک نوع قارچ به نام ملاسه زیا: این نوع قارچ روی پوست سر اکثر افراد بزرگسال وجود دارد. ممکن که برخی افراد عارضه‌ای نداشته باشند و در برخی موارد هم موجب سوزش و خارش پوست سر می‌شود. قارچ مالاسه زیاد باعث تحریک پوست سر می‌شود و منجر به از بین‌ رفتن سلول‌های اضافی پوست و ریزش سلول‌های مرده می‌گردد. در این صورت شوره سر بین موها و روی لباس ظاهر می‌شود. هنوز مشخص نشده است که چرا این قارچ در بعضی افراد این عارضه را دارد.
  3. پوست خشک: خشکی پوست سر باعث ایجاد پوسته می‌گردد. این نوع پوسته‌پوسته شدن از دلایل و علل دیگری است که باعث شوره سر می‌شوند خیلی احتمال کمتری دارد. در پوست خشک قرمزی و التهاب پوست کمتر دیده می‌شود. اگر شوره سر دارید و پوست شما خشک است، پس حتماً پوست قسمت‌های دیگر مثل پا و دست‌هایتان هم خشک است.
  4. حساسیت به محصولات مراقبت از مو: گاهی ممکن است به مواد آرایشی و بهداشتی پوست و مو و یا محصولات شیمیایی مو مثل انواع رنگ موها حساسیت داشته باشید و این موجب قرمزی، خارش و پوسته‌پوسته شدن سر می‌شود.
  5. پوست چرب و حساس: درماتیت سبوره‌ای نیز یکی از علل ایجاد شوره سر است. در افرادی که پوست چرب و حساس دارند، معمولاً ظاهر پوست آن‌ها چرب و قرمز است و با پوسته‌های زرد یا سفید پوشیده شده است. درماتیت سبوره‌ای معمولاً در نواحی که غدد چربی بیشتر است ظاهر می‌گردد. مثل پوست سر، ابروها، نواحی دوربینی، پشت گوش، گاهی هم زیر بغل و…

در ایجاد شوره سر علل دیگری هم وجود دارد شامل:

  • آلرژی به محصولات بهداشتی و مراقبت از مو
  • تمیز کردن بیش‌ازحد پوست سر
  • استرس و اضطراب زیاد
  • رژیم غذایی نامتعادل که باعث کمبود ویتامین و مواد معدنی موردنیاز بدن
  • اختلالات هورمونی
  • کمبود ویتامین‌ها
  • عوض کردن مداوم و زودهنگام محصولات مراقبت از مو
  • تغییر آب و هوایی، به‌خصوص در فصل سرد زمستان
  • استفاده زیاد از ژل مو یا اسپری مو یا سایر محصولات شیمیایی مثل رنگ مو و …

علائم و نشانه‌های شوره سر

قبل از معرفی علائم شوره سر بهتر است در مورد انواع شوره سر هم بدانید:

  • شوره سر خشک: این نوع شوره به شکلی است که پوسته‌ها به سر نچسبیده و به‌صورت خیلی نازک هستند و ظاهر پودر مانندی رادارند. بیشتر روی شانه‌ها و اطراف گردن دیده می‌شود و ظاهر خوشایندی ندارد. این نوع شوره سر خارش و سوزش پوست سر ندارد. شوره ایجاد شده بسیار شایع و خفیف است، به این شکل که پزشک وجود آن را طبیعی می‌دانند.
  • شوره سر چرب: در این نوع شوره سر به شکل پوسته‌های بزرگ‌تر و چرب است. چون چرب هستند و به هم چسبیده‌اند و روی شانه و گردن نمی‌ریزند. در این حالت شوره سر به‌ صورت متراکم و چرب روی پوست سر است و باعث ایجاد احساس ناراحتی فرد می‌شود. در این نوع خارش شایع است.

علائم شوره سر نیز شامل:

  • احساس خارش و سوزش پوست سر
  • پوست‌پوست شدن پوست سر
  • ایجاد دانه‌های سفید خشک در مو و بر روی شانه‌ها
وجود پوسته ها و خارش کف سر به معنی علامتی از وجود شوره سر است که نیاز به درمان دارد.

درمان شوره سر در طب سنتی

در طب سنتی به این اختلال به‌ عنوان یک عامل بیرونی در نظر گرفته نمی‌شود. برای درمان شوره سر در طب سنتی، به این اختلال پوستی مثل دیگر مسائل پوستی مثل کهیر، اگزما، جوش صورت،… را به‌ عنوان یک بیماری درونی که بر اثر عدم تعادل کارکرد کبد مورد بررسی قرار می‌گیرد. نظر متخصصین طب سنتی بر این است که زمانی که کبد این عضو حیاتی در تجزیه و دفع مواد نامطلوب بدن درست عمل نمی‌کند و این مواد در بدن انباشته می‌شود، برای خارج شدن از بدن یک‌راه آن پوست است که بسته به نوع مواد انباشته‌ شده باعث بروز اختلالات پوستی مختلف مثل اختلالات پوست سر یا شوره سر می‌گردد. می‌توانید با چند راهکار ساده احتمال بروز شوره سر را کاهش دهید:

  • راه‌های کنترل استرس را بیاموزید: همان‌طور که همیشه درباره این موضوع اشارات زیادی شده است که استرس و اضطراب بر سلامت بدن تأثیر منفی دارد و جالب است بدانید استرس حتی می‌تواند باعث ایجاد شوره سر گردد.
  • از شستشوی مرتب پوست سر غافل نشوید: اگر پوست سر شما چرب است شستشوی منظم روزانه با شامپو ضدشوره برای موهای چرب مانع از پیدایش شوره می‌گردد.
  • گاهی برای مدت کوتاهی در معرض آفتاب قرار بگیرید: نور آفتاب برای رفع قارچ مفید است؛ اما همان‌طور که می‌دانید اشعه فرابنفش نور آفتاب برای پوست مضر است و احتمال بروز سرطان پوست را افزایش می‌دهد. از حمام آفتاب خودداری کنید و به‌ جای آن فقط ساعاتی از روز را در هوای آفتابی سپری کنید و در این مدت هم حتماً به پوست خود کرم ضدآفتاب بزنید.

درمان شوره سر بانمک

یکی از راه‌های درمان شوره سر در طب سنتی نمک است. نمک خواص خیلی خوبی دارد و یکی خواص آن برای درمان شوره سر است. روش مصرف به این شکل است که ابتدا موهای خود را خیس نمایید. یک‌ مشت نمک را روی پوست سر ماساژ دهید. در این صورت پوست‌های مرده از سر جدا می‌شود. سپس با شامپوی مناسب موهای خود را بشویید.

درمان شوره سر با سرکه، سرکه سیب

یکی دیگر از راهکارهای درمان شوره سر در طب سنتی استفاده از سرکه سیب است. این روش درمان از گذشته به امروز در طب سنتی مرسوم بوده است. سرکه سیب یک ماده مفید برای سلامت مو و بدن است. سرکه سیب پوست مرده سر را تحریک می‌کند و باعث بازسازی آن می‌شود. همچنین این ماده به خاطر خاصیت اسیدی بودن باعث متعادل کردن PH پوست سر می‌گردد و مانع از رشد قارچ و در نهایت رفع شوره سر می‌شود.

نحوه مصرف به این صورت است که یک قاشق غذاخوری سرکه را با یک‌ چهارم فنجان آب مخلوط کرده و روی پوست سر خود اسپری کنید. سر خود را با حوله بپوشانید. مدت‌ زمانی که سرکه روی سر می‌ماند به میزان شوره سر از ۱۵ دقیقه تا ۶۰ دقیقه است. بعد از مدت مورد نظر با شامپو همیشگی سر خود را بشویید. برای حصول نتیجه مطلوب این کار را دو بار در هفته تکرار کنید. روش دیگر آن این است که چند قطره سرکه سیب را به شامپو خود اضافه کنید و سر خود را بشویید. یکی از راه‌های درمان شوره سر در طب سنتی استفاده از سرکه سفید است.

این ماده در درمان شوره و خارش پوست سر مؤثر است. روش استفاده به این شکل است که یک قاشق چایخوری روغن‌ زیتون را با دو قاشق چایخوری سرکه سفید ترکیب کنید. ترکیب به‌دست‌آمده را روی پوست سرخود بمالید و مدت ۵ دقیقه روی سر بماند. سپس با شامپو و آب ولرم موها را بشویید. این کار را هم هفته‌ای دو بار انجام دهید.

درمان شوره سر خشک

خشک بودن پوست سر یک عامل ایجاد شوره است. نشانه‌های خشکی پوست سر خارش مداوم است. در این موارد شوره به همراه درد و ریزش مو همراه است. خشک بودن سر دلایل متفاوتی دارد ولی شایع‌ترین آن شرایط آب‌وهوایی که زندگی می‌کنید و استفاده از محصولات بهداشتی پوست و مو خشن است. بعضی مواقع کارهای خیلی پیش‌ پا افتاده مثل شستشوی روزانه موها و یا عدم نوشیدن آب کافی که باعث می‌گردد که بدن با کمبود آب مواجه گردد و پوست هم خشک شود. بعضی بیماری‌های مثل اگزمای پوست سر یا پسوریازیس هم دلایل خشکی پوست سر هستند. چند راهکار برای درمان شوره سر خشک در طب سنتی داریم که شامل:

  • جوش‌شیرین و روغن‌ زیتون: در زمانی که شوره سر خشک دارید می‌توانید یکی از راه‌های مؤثر ترکیب جوش‌ شیرین و روغن‌ زیتون است. این ترکیب خاصیت رطوبت‌رسانی، لایه‌برداری و خاصیت ضدقارچی را به همراه دارد و به درمان شوره سر خشک کمک می‌کند.
  • روغن جوجوبا: روغن جوجوبا مثل روغن نارگیل است که مرطوب‌کنندگی قوی دارد و به‌ سرعت خشکی سر را درمان می‌کند. خواص ضدالتهابی روغن جوجوبا کمک به درمان بیماری‌های احتمالی پوست سر را درمان می‌کند.
  • ماست و تخم‌مرغ: این ترکیب هر دو تأثیر خیلی خوبی برای رفع خشکی سر دارند. ماست به‌ عنوان لایه‌بردار و تسکین‌دهنده عمل می‌کند. در مقابل تخم‌مرغ به خاطر پروتئین و چربی که دارد به تغذیه پوست سر کمک می‌کند و از پوست سر محافظت می‌کند.

درمان شوره سر با جوش‌شیرین

استفاده از جوش‌شیرین یکی دیگر از راه‌های درمان شوره سر در طب سنتی است. به این شکل که ابتدا موهای خود را مرطوب نمایید. مقدار کافی از جوش‌شیرین را به پوست سر ماساژ دهید و مدت کوتاهی بهتر است که روی سر بماند. سپس آبکشی نمایید. نتیجه رفع شوره سر با جوش‌شیرین بعد از گذشت دو الی سه هفته اثرات خود را نشان می‌دهد.

درمان شوره سر با ماست

درمان شوره سر در طب سنتی با ماست یکی دیگر از روش‌های طبیعی است. ماست بهترین مواد برای مراقبت و تغذیه مو است. ماست کمک به تقویت مو می‌کند و باعث رفع وزی و خشکی و موخوره مو می‌شود. همچنین ماست موها را نرم می‌کند و به رشد و براق و درخشندگی مو کمک می‌کند. در نهایت در رفع شوره سر هم مؤثر است. برای درمان شوره سر با ماست به این شکل عمل کنید، ماست را به‌ تمامی پوست سر خود بمالید و به مدت ۲۰ دقیقه روی سرتان بماند. پس از مدت مورد نظر پوست سر و موهای خود را با آب ولرم و یک شامپوی ملایم بشویید.

رفع دائمی شوره سر با سیر

شوره سر یکی از اختلالات رایج بین افراد جوان و مسن است. خشکی و عفونت سر باعث خارش و پوسته‌پوسته شدن و در نتیجه شوره سر می‌شود. یکی از راه‌های درمان شوره سر در طب سنتی استفاده از سیر است. سیر به دلیل دارا بودن ویتامین‌ها و مواد معدنی برای درمان و رفع شوره سر مفید است. سیر سرشار از ویتامین‌های آ، ب، ث، کلسیم، فسفر، روی و برتر از آن آلیسین، از ترکیبات سولفور است که ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز پوست و مو را تأمین می‌کند. اگر سر بر اثر عوامل باکتریایی یا قارچی دچار عفونت شده باشد، سیر با خواص ضدمیکروبی که دارد کمک به رفع و درمان اختلالات پوستی می‌کند. روش مصرف به این شکل است که سیر را له نمایید و روی پوست سر خود بمالید. برای اینکه رفع و دفع بوی بد سیر بهتر است که با عسل مخلوط‌ کنید و روی پوست سر خود بمالید و ماساژ دهید. می‌توان گفت که سیر بهترین راه‌ حل برای درمان شوره سر است.

درمان شوره سر با آسپرین

یکی از راه‌هایی که به روند درمان شوره سر کمک می‌کند استفاده از آسپرین است. برای این منظور دو عدد قرص آسپرین را به‌ خوبی له کنید و به شامپو خود اضافه کنید. با هر بار شستشو این ماده به پوست شما می‌رسد و اثرات درمانی خود را به همراه دارد. آسپرین به دلیل ماده مؤثر اسید سالیسیلک که دارد، در درمان شوره سر کمک‌کننده است. این ماده مؤثره در بسیاری از شامپوهای مخصوص درمان شوره سر وجود دارد.

روش های طبی بهترین روش برای درمان شوره سر است که در هر شرایطی قابل دسترسی خواهد بود.

درمان شوره سر با روغن‌های گیاهی

برای درمان شوره سر در طب سنتی انواع روغن‌های گیاهی توصیه‌ شده است. شوره سر منجر به مسدود شدن فولیکول مو می‌گردد و در نهایت پوست سر دچار خارش می‌گردد. بهترین و مؤثرین درمان شوره سر در طب سنتی به‌ جای استفاده از محصولات بهداشتی شیمیایی، روغن‌های گیاهی است. مزیت‌های این روش استفاده راحت و در دسترس بودن است. در این نوع درمان این امکان فراهم است که روغنی را انتخاب کنید که با پوست و موی شما متناسب باشد.

درمان شوره سر با روغن‌ زیتون

روغن‌ زیتون برای درمان شوره سر مؤثر است. به این صورت که ۱۰ قطره روغن‌زیتون را روی پوست سرخود ماساژ دهید و سر خود را با یک کلاه پلاستیکی بپوشانید و اجازه دهید یک‌ شب تا صبح روی سر بماند. صبح با یک شامپو ملایم و آب ولرم شستشو دهید.

رفع شوره سر با روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای خواص درمانی خیلی خوب برای درمان شوره سر و خارش پوست سر به همراه دارد. برای این کار یک ساعت قبل از دوش گرفتن پوست سر خود را با مقداری روغن نارگیل ماساژ دهید. سپس با شامپوی ملایم و آب ولرم شستشو دهید. روغن نارگیل خاصیت ضدقارچی هم دارد. برای این منظور و تأثیر بیشتر روغن نارگیل را به همراه آب لیموترش تازه مخلوط نمایید و روی پوست سر خود ماساژ دهید. بعد از حدود نیم ساعت با شامپو ملایم و آب ولرم بشویید. برای کسب نتیجه خوب این کار را چند بار در طول هفته تکرار کنید.

درمان شوره سر با روغن درخت چای

بر اساس نتایج یک تحقیق نشان داده‌ شده که شامپویی که حاوی روغن درخت چای دارد به‌ طور قابل‌ توجهی شوره سر را کنترل و درمان می‌کند. شما هم می‌توانید چند قطره از روغن درخت چای را به شامپو خود اضافه کنید. مثل همیشه سر خود را بشویید. بعد از مدتی متوجه کاهش و کنترل شوره سر خود خواهید شد.

استفاده از روغن های مناسب به رطوب رسانی پوست سر کمک میکند و باعث رفع شوره سر میشود.

انتخاب شامپوی مناسب رفع شوره سر

در کنار درمان شوره سر در طب سنتی می‌توانید از شامپوهای ضد شوره استفاده کنید. در زمان خرید شامپو ضدشوره همواره به ترکیبات و طریقه مصرف آن توجه کنید. در یک شامپو ضد شوره وجود مواد زیر خیلی خوب است که:

  • ماده معدنی روی: زیرا این ماده باعث کاهش قارچ می‌شود. یک ماده ضدالتهاب، ضدباکتری و ضدقارچ است.
  • سلنیوم سولفات: که ریزش مو و میزان قارچ‌ها را کاهش می‌دهد. یک ماده ضدقارچ است و در مواد طبیعی مثل سرکه سیب، روغن نارگیل، روغن رزماری و روغن جوجوبا وجود دارد.
  • سالسیلیک اسید: کمک به رفع و از بین بردن سلول‌های مرده سطح پوست می‌شود. یک ماده ضدقارچ و برطرف‌کننده شوره سر است.

با توجه به شناخت این موارد در زمان انتخاب شامپو بهتر است که دستورالعمل‌های روی شامپو شامل مواد اولیه، طریقه مصرف، تعداد دفعات مجاز استفاده در هفته و مدت‌زمان نگه‌داشتن شامپو روی موی سر را کامل مطالعه کنید.

شامپو ضد قارچ و دارای سلنیوم سولفات

برای درمان شوره سر پزشکان و متخصصین استفاده از شامپو سلنیوم سولفات را توصیه می‌کنند. شامپو سلنیوم سولفات ترکیبی است که خاصیت ضدباکتری، ضدقارچ، ضدعفونی‌کنندگی دارد. عملکرد این شامپو به این صورت است که با کاهش باکتری‌های روی پوست سر به کنترل و درمان شوره سر کمک می‌کند. همچنین از پوسته‌پوسته شدن پوست سر هم جلوگیری می‌کند.

شامپوهای حاوی سالیسیلیک اسید

شامپو حاوی سالیسیلیک اسید برای درمان اختلالات و مشکلات پوست سر استفاده می‌شود. این شامپو برای از بین بردن شوره سر و کسانی که دچار پسوریازیس و درماتیت سبورئیک هستند استفاده می‌شود. برای رفع پوسته‌پوسته و قرمزی و خارش پوست سر بهترین گزینه است. عملکرد اسید سالیسیلیک به این شکل است که در اعماق پوست نفوذ کرده و باعث رطوبت‌رسانی و از بین‌ رفتن سلول‌های مرده می‌شود که منجر به داشتن پوست نرم و شاداب می‌گردد.

شامپوهای حاوی کتوکونازول

شامپوهای حاوی کتوکونازول برای درمان عفونت‌های قارچی پوست سر استفاده می‌شود. همچنین برای رفع التهابات پوست سر که باعث خارش می‌شوند و مشکلات زیادی ایجاد می‌کند توصیه می‌گردد. در زمانی که شوره سر فردی از حد معمول بیشتر باشد و یا کسانی که مبتلابه بیماری پوستی پسوریازیس هستند این نوع شامپو توصیه می‌گردد.

دکتر مریم ابراهیمی

خانم دکتر مریم ابراهیمی حدود 10 سال به صورت حرفه‌ای در حوزه داروسازی و پزشک داروخانه مشغول به فعالیت است. ایشان به مدت دو سال طرح داروسازی در داروخانه تخصصی شهید کاظمی وابسته به دانشگاه شهید بهشتی سپری کرده است.با تجربیاتی که این سال‌ها ایشان به دست آورده‌اند تصمیم به همکاری با تیم فوق های تحریریه کافه نبض گرفتند تا به یاری هم بهترین توصیه های تغذیه ای و دارویی را به کاربرهای عزیز ارائه نمایند.
پست های مرتبط

درمان اگزما در کودکان با روش های موثر خانگی

درمان اگزما در کودکان امری و آموزش های خانگی در رابطه با…

توصیه هایی جهت درمان چربی خون در طب سنتی

درمان چربی خون در طب سنتی یک روش کاربردی جهت درمان کلسترول…

درمان گاستریت (التهاب معده) با داروی گیاهی

به  دلایل مختلفی از جمله افزایش میزان اسید معده، زخم‌های معده، عفونت‌ها،…

دیدگاهتان را بنویسید