صفحه اصلی > پزشکی و پوست، مو و زیبایی : درمان خانگی شوره سر با موثرترین روش ها

درمان خانگی شوره سر با موثرترین روش ها

درمان شوره سر یک از مهمترین روشهای مراقبت از مو است و اکثر افراد به دنبال راهی برای کنترل و درمان شوره به این روش هستند. شوره سر از مشکلات شایع پوست سر است که با پوسته پوسته شدن پوست روی پوست سر مشخص می‌شود. اگر چه شوره سر در بیشتر موارد یک مشکل جدی نیست اما می‌تواند سبب خجالت فرد شود. خوشبختانه این مشکل را عموما می‌توان کنترل کرد. حتی چندین روش درمان خانگی شوره سر نیز وجود دارد که در این مطلب کافه نبض تلاش شده است به بهترین و موثرترین آنها بپردازیم. در ادامه مطلب با ماه همراه باشید.

از علایم شوره سر میتوان به پوسته پوسته شدن پوست کف سر اشاره کرد که لابه لای موها ایجاد میشود.

علائم بارز شوره سر

تشخیص علائم شوره سر آسان است، ورقه‌های سفید رنگ پوست مرده که روی مو و شانه‌ها ظاهر می‌شوند. برخی از علائم شایع شوره سر شامل موارد زیر است.

  • لکه‌های سفید خشک در مو و بر روی شانه‌ها
  • خارش پوست سر
  • پوسته پوسته شدن پوست کف سر

البته در برخی مواقع ممکن است شوره سر با برخی علائم دیگری نیز همراه باشد که ممکن است نشان‌‌دهنده مشکل پزشکی جدی‌تری باشد. در صورتی که موارد زیر را مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه نمایید.

  • بروز عفونت پوستی مانند قرمزی پوست
  • تورم و التهاب
  • علائم اگزما و دیگر بیماری‌های پوستی

ایجاد قرمزی و خارش کف سر نیز یکی از علامت های ایجاد شوره سر است.

علل ایجاد شوره سر

برخی از مهم‌ترین دلایل ایجاد شوره سر شامل موارد زیر است.

  • قارچ: برخی از قارچ‌ها سبب شوره سر می‌شوند. این قارچ‌ها روی پوست سر زندگی می‌کنند و بیشتر نوجوانان و جوانان را بدون علت خاصی درگیر می‌کنند.
  • بیماری‌های پوستی: برخی از بیماری‌های پوستی مانند اگزما باعث پوسته ریزی شدید در پوست سر می‌شوند و همچنین گاهی بیماری‌های عفونی همچون زرد زخم و شپش به صورت پوسته در سر ظاهر می‌شوند.
  • سرما: هوای سرد و سرمای زمستان یکی از عوامل افزایش شوره سر می‌باشد.
  • رژیم غذایی: در صورتی که شوره سر به دلیل رژیم غذایی نامناسب باشد، پرهیز از خوردن برخی از مواد خوراکی می‌تواند سلامت را به موها بازگرداند. رژیم غذایی مناسب برای آن توصیه می‌شود. به‌ عنوان مثال، توصیه می‌شود که از زیاده‌روی در خوردن چربی‌های حیوانی، شیرینی و غذاهای سرخ شده و پرادویه پرهیز شود.
  • استرس: احتمال افزایش شوره در هنگام فشار عصبی و اضطراب بیشتر است.

معرفی انواع شوره سر

شوره سر ممکن است به صورت شوره خشک و یا شوره چرب ایجاد شود که با یکدیگر متفاوند و نیاز به درمان مختلفی دارند.

  • شوره خشک: پوسته‌های شوره خشک معمولا سفید و ریز هستند و در برخی از موارد سبب ایجاد خارش خفیف می‌شوند. این نوع شوره بسیار رایج است و معمولا در فصل پاییز و زمستان بیشتر دیده می‌شود. زیرا که سرد و گرم شدن محیط می‌تواند پوست سر را خشک کند. همچنین، شستن مرتب موها با آب داغ نیز می‌تواند از دلایل ایجاد آن باشد.
  • شوره پوسته‌ای یا چرب: در زیر پوست غدد تولیدکننده سبوم وجود دارد که به مرطوب‌سازی و محافظت از پوست کمک می‌کند. وقتی که سبوم تولید شده توسط این غدد زیاد شود، پوست سر چرب خواهد شد که می‌تواند موجب تحریک پوست سر و ایجاد شوره‌های پوسته‌ای شود. پوسته‌های این نوع شوره، زرد رنگ بوده و معمولا بزرگ‌تر از شوره خشک است و ممکن است حالتی روغنی داشته باشد.

شوره سر خشک باعث ریزش شوره روی لباس خواهد شد.

بهترین روش درمان خانگی شوره سر

در برخی موارد، شوره سر با درمان‌های خانگی قابل درمان است و ممکن است زمان‌بر باشد، اما معمولا شوره سر خطر زیادی برای بدن ایجاد نمی‌کند. در این بخش برخی از مهم‌ترین روش‌های درمان خانگی شوره سر معرفی شده است.

تاثیر سرکه بر شوره سر

سرکه سیب درمان عالی برای شوره سر است که از گذشته تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته است. سرکه پوست‌های اضافی را از بین می‌برد و همچنین خارش را بسیار کم می‌کند. همچنین، سرکه یک نوع ماده طبیعی ضدقارچ‌ بسیار قوی برای شوره سر به‌ شمار می‌رود. این ماده به دلیل اسیدی بودنش موجب تغییر PH پوست سر شده و شوره را از بین می‌برد. برای این منظور می‌توانید موهای خود را با سرکه و آب شست‌وشو دهید.

درمان سریع شوره سر با نمک

نمک برای از بین بردن شوره سر موثر است. شوره سر در واقع پوسته‌های کوچک از سلول‌های مرده پوست است که روی پوست سر ایجاد می‌شود. یکی از دلایل ایجاد شوره در سر، کاهش گردش خون می‌باشد. نمک توانایی تحریک گردش خون را دارد که برای سلامت پوست سر و از بین بردن شوره مفید است. علاوه‌ بر این، نمک به شما کمک می‌کند تا از شر پوست سر چرب و موهای چرب خود خلاص شوید. برای درمان سریع شوره سر با نمک کافی است پس از مالیدن کمی نمک به پوست سر، موهای خود را با استفاده از شامپو بشویید.

درمان خانگی شوره سر با حنا

سال‌هاست که حنا به دلیل خواص مفیدش در موارد مختلفی استفاده می‌شود. این ماده به عنوان یک ماده درمان‌کننده برای شوره سر مورد استفاده قرار گرفته است. حنا نه تنها شوره سر را از بین می‌برد، بلکه یک ترکیب خوب برای متعادل کردن تولید روغن و PH پوست سر شما نیز است و روغن‌های اضافی را از موها حذف می‌کند. حنا دارای خواص ضدمیکروبی است و به حفظ سلامت پوست سر نیز کمک می‌کند. همچنین این ماده به خنک شدن پوست سر کمک کرده و فولیکول‌های مو را مسدود می‌کند و عملکرد غدد سبوم را در حد طبیعی نگه می‌دارد. حنا از ریزش مو جلوگیری کرده و رشد مو را افزایش می‌دهد. اما باید توجه داشته باشید که حنا برای موهای چرب چندان موثر نیست.

درمان شوره سر با روغن زیتون

روغن زیتون برای جلوگیری از شوره سر بسیار مفید است. همچنین این درمان خانگی شوره سر به مرطوب کردن پوست سر و رشد موی سالم کمک می‌کند. برای درمان شوره سر با روغن زیتون، می‌توانید موهای خود را با آن ماساژ دهید و یا یک شامپو حاوی روغن زیتون تهیه کنید.

ماساژ روغن زیتون به درمان شوره سر بسیار کمک کننده است.

استفاده از آسپرین برای شوره سر

هنگامی که آسپرین به صورت موضعی استفاده می‌شود، کمک می‌کند تا قارچ‌هایی که موجب شوره سر و خشکی پوست می‌شوند، از بین روند. همچنین باعث افزایش گردش خون و افزایش اکسیژن سلول‌های پوست و در نتیجه رشد مو می‌شود. آسپرین سلول‌های پوست مرده را از بین می‌برد و بنابراین سبب جذب مواد مغذی و تقویت فولیکول‌های مو می‌شود. این ماده دارویی شامل ترکیبات فعالی به نام اسید سالیسیلک است که در بسیاری از شامپوهای مخصوص درمان شوره سر وجود دارد. علاوه‌براین، شما می‌توانید قرص آسپرین را پودر کنید و به شامپو معمولی خود اضافه کنید و هنگام شامپو کردن، اجازه دهید 2 دقیقه بماند سپس آبکشی نمایید و مجددا موها را با شامپوی ساده بشویید.

تاثیر لیمو ترش بر شوره سر

آب لیمو اسید سیتریک بالایی دارد که به پاک سازی کیسه‌های ترشحی مو کمک می‌کند تا در میزان PH پوست سر تعادل به وجود آید. شما می‌توانید هر چند وقت یک بار، پوست سر خود را با مقداری آب لیمو ماساژ دهید تا نتیجه آن بر شوره سر خود را ببینید.

رفع شوره سر با روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص ضدالتهابی و ضدباکتری است. این ماده باعث بهبود برخی از مشکلات پوست‌ و مو از جمله شوره سر می‌شود. ضمن آنکه می‌توان چند قطره از آن را به شامپو و لوسیون‌های ضدشوره افزود تا کارآیی آنها افزایش پیدا کند. همچنین، برخی از داروهای ضدآکنه و ضدقارچ دارای روغن درخت چای در ترکیبات خود هستند. علاوه‌ بر این شما می‌توانید یک یا دو قطره از آن را به شامپوی خود اضافه کنید و با آن موهای خود را شست‌وشو دهید.

درمان خانگی شوره سر با شنبلیله

شنبلیله دارای خواص ضدالتهابی، مرطوب‌کننده، ضدقارچ و تسکین‌دهنده پوست است. تخم شنبلیله غالبا به عنوان یک درمان خانگی طبیعی برای شوره سر یا خارش پوست سر استفاده می‌شود. شنبلیله برای از بین بردن خشکی، خارش و پوسته پوسته شدن پوست مفید است. تخم شنبلیله همچنین برای افرادی که مشکل ریزش مو دارند، مفید است. برای استفاده از آن می‌توانید دانه شنبلیله را یک شب خیس کنید و سپس آن را به حالت خمیری درآورید و روی پوست سر خود قرار دهید.

درمان شوره سر بانمک

یکی از راه‌های درمان شوره سر در طب سنتی نمک است. نمک خواص خیلی خوبی دارد و یکی خواص آن برای درمان شوره سر است. روش مصرف به این شکل است که ابتدا موهای خود را خیس نمایید. یک‌ مشت نمک را روی پوست سر ماساژ دهید. در این صورت پوست‌های مرده از سر جدا می‌شود. سپس با شامپوی مناسب موهای خود را بشویید.

درمان خانگی شوره سر با سرکه، سرکه سیب

یکی دیگر از راهکارهای درمان شوره سر در طب سنتی و خانگی استفاده از سرکه سیب است. این روش درمان از گذشته به امروز در طب سنتی مرسوم بوده است. سرکه سیب یک ماده مفید برای سلامت مو و بدن است. سرکه سیب پوست مرده سر را تحریک می‌کند و باعث بازسازی آن می‌شود. همچنین این ماده به خاطر خاصیت اسیدی بودن باعث متعادل کردن PH پوست سر می‌گردد و مانع از رشد قارچ و در نهایت رفع شوره سر می‌شود.

نحوه مصرف به این صورت است که یک قاشق غذاخوری سرکه را با یک‌ چهارم فنجان آب مخلوط کرده و روی پوست سر خود اسپری کنید. سر خود را با حوله بپوشانید. مدت‌ زمانی که سرکه روی سر می‌ماند به میزان شوره سر از ۱۵ دقیقه تا ۶۰ دقیقه است. بعد از مدت مورد نظر با شامپو همیشگی سر خود را بشویید. برای حصول نتیجه مطلوب این کار را دو بار در هفته تکرار کنید. روش دیگر آن این است که چند قطره سرکه سیب را به شامپو خود اضافه کنید و سر خود را بشویید. یکی از راه‌های درمان شوره سر در طب سنتی استفاده از سرکه سفید است.

این ماده در درمان شوره و خارش پوست سر مؤثر است. روش استفاده به این شکل است که یک قاشق چایخوری روغن‌ زیتون را با دو قاشق چایخوری سرکه سفید ترکیب کنید. ترکیب به‌دست‌آمده را روی پوست سرخود بمالید و مدت ۵ دقیقه روی سر بماند. سپس با شامپو و آب ولرم موها را بشویید. این کار را هم هفته‌ای دو بار انجام دهید.

درمان شوره سر با جوش‌شیرین

استفاده از جوش‌شیرین یکی دیگر از راه‌های درمان شوره سر در خانه و طبق توصیه های طب سنتی است. به این شکل که ابتدا موهای خود را مرطوب نمایید. مقدار کافی از جوش‌شیرین را به پوست سر ماساژ دهید و مدت کوتاهی بهتر است که روی سر بماند. سپس آبکشی نمایید. نتیجه رفع شوره سر با جوش‌شیرین بعد از گذشت دو الی سه هفته اثرات خود را نشان می‌دهد.

درمان شوره سر با ماست

درمان شوره سر در طب سنتی با ماست یکی دیگر از روش‌های طبیعی است. ماست بهترین مواد برای مراقبت و تغذیه مو است. ماست کمک به تقویت مو می‌کند و باعث رفع وزی و خشکی و موخوره مو می‌شود. همچنین ماست موها را نرم می‌کند و به رشد و براق و درخشندگی مو کمک می‌کند. در نهایت در رفع شوره سر هم مؤثر است. برای درمان شوره سر با ماست به این شکل عمل کنید، ماست را به‌ تمامی پوست سر خود بمالید و به مدت ۲۰ دقیقه روی سرتان بماند. پس از مدت مورد نظر پوست سر و موهای خود را با آب ولرم و یک شامپوی ملایم بشویید.

رفع دائمی شوره سر با سیر

شوره سر یکی از اختلالات رایج بین افراد جوان و مسن است. خشکی و عفونت سر باعث خارش و پوسته‌پوسته شدن و در نتیجه شوره سر می‌شود. یکی از راه‌های درمان شوره سر در طب سنتی استفاده از سیر است. سیر به دلیل دارا بودن ویتامین‌ها و مواد معدنی برای درمان و رفع شوره سر مفید است. سیر سرشار از ویتامین‌های آ، ب، ث، کلسیم، فسفر، روی و برتر از آن آلیسین، از ترکیبات سولفور است که ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز پوست و مو را تأمین می‌کند. اگر سر بر اثر عوامل باکتریایی یا قارچی دچار عفونت شده باشد، سیر با خواص ضدمیکروبی که دارد کمک به رفع و درمان اختلالات پوستی می‌کند. روش مصرف به این شکل است که سیر را له نمایید و روی پوست سر خود بمالید. برای اینکه رفع و دفع بوی بد سیر بهتر است که با عسل مخلوط‌ کنید و روی پوست سر خود بمالید و ماساژ دهید. می‌توان گفت که سیر بهترین راه‌ حل برای درمان شوره سر است.

درمان خانگی شوره سر خشک

خشک بودن پوست سر یک عامل ایجاد شوره است. نشانه‌های خشکی پوست سر خارش مداوم است. در این موارد شوره به همراه درد و ریزش مو همراه است. خشک بودن سر دلایل متفاوتی دارد ولی شایع‌ترین آن شرایط آب‌وهوایی که زندگی می‌کنید و استفاده از محصولات بهداشتی پوست و مو خشن است. بعضی مواقع کارهای خیلی پیش‌ پا افتاده مثل شستشوی روزانه موها و یا عدم نوشیدن آب کافی که باعث می‌گردد که بدن با کمبود آب مواجه گردد و پوست هم خشک شود. بعضی بیماری‌های مثل اگزمای پوست سر یا پسوریازیس هم دلایل خشکی پوست سر هستند. چند راهکار برای درمان شوره سر خشک در طب سنتی داریم که شامل:

  • جوش‌شیرین و روغن‌ زیتون: در زمانی که شوره سر خشک دارید می‌توانید یکی از راه‌های مؤثر ترکیب جوش‌ شیرین و روغن‌ زیتون است. این ترکیب خاصیت رطوبت‌رسانی، لایه‌برداری و خاصیت ضدقارچی را به همراه دارد و به درمان شوره سر خشک کمک می‌کند.
  • روغن جوجوبا: روغن جوجوبا مثل روغن نارگیل است که مرطوب‌کنندگی قوی دارد و به‌ سرعت خشکی سر را درمان می‌کند. خواص ضدالتهابی روغن جوجوبا کمک به درمان بیماری‌های احتمالی پوست سر را درمان می‌کند.
  • ماست و تخم‌مرغ: این ترکیب هر دو تأثیر خیلی خوبی برای رفع خشکی سر دارند. ماست به‌ عنوان لایه‌بردار و تسکین‌دهنده عمل می‌کند. در مقابل تخم‌مرغ به خاطر پروتئین و چربی که دارد به تغذیه پوست سر کمک می‌کند و از پوست سر محافظت می‌کند.

درمان خانگی شوره سر با روغن‌های گیاهی

برای درمان شوره سر در طب سنتی انواع روغن‌های گیاهی توصیه‌ شده است. شوره سر منجر به مسدود شدن فولیکول مو می‌گردد و در نهایت پوست سر دچار خارش می‌گردد. بهترین و مؤثرین درمان شوره سر در طب سنتی به‌ جای استفاده از محصولات بهداشتی شیمیایی، روغن‌های گیاهی است. مزیت‌های این روش استفاده راحت و در دسترس بودن است. در این نوع درمان این امکان فراهم است که روغنی را انتخاب کنید که با پوست و موی شما متناسب باشد.

درمان شوره سر با روغن‌ زیتون

روغن‌ زیتون برای درمان شوره سر مؤثر است. به این صورت که ۱۰ قطره روغن‌زیتون را روی پوست سرخود ماساژ دهید و سر خود را با یک کلاه پلاستیکی بپوشانید و اجازه دهید یک‌ شب تا صبح روی سر بماند. صبح با یک شامپو ملایم و آب ولرم شستشو دهید.

رفع شوره سر با روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای خواص درمانی خیلی خوب برای درمان شوره سر و خارش پوست سر به همراه دارد. برای این کار یک ساعت قبل از دوش گرفتن پوست سر خود را با مقداری روغن نارگیل ماساژ دهید. سپس با شامپوی ملایم و آب ولرم شستشو دهید. روغن نارگیل خاصیت ضدقارچی هم دارد. برای این منظور و تأثیر بیشتر روغن نارگیل را به همراه آب لیموترش تازه مخلوط نمایید و روی پوست سر خود ماساژ دهید. بعد از حدود نیم ساعت با شامپو ملایم و آب ولرم بشویید. برای کسب نتیجه خوب این کار را چند بار در طول هفته تکرار کنید.

درمان شوره سر با روغن درخت چای

بر اساس نتایج یک تحقیق نشان داده‌ شده که شامپویی که حاوی روغن درخت چای دارد به‌ طور قابل‌ توجهی شوره سر را کنترل و درمان می‌کند. شما هم می‌توانید چند قطره از روغن درخت چای را به شامپو خود اضافه کنید. مثل همیشه سر خود را بشویید. بعد از مدتی متوجه کاهش و کنترل شوره سر خود خواهید شد.

پیشگیری از شوره سر

حفظ بهداشت و شستشو منظم پوست‌ومو مانع از ایجاد شوره سر می‌شود. شما می‌توانید از توصیه‌های مراقبتی برای پیشگیری از تولید شوره پوست سر بهره ببرید که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است.

درمان مشکلات پوستی

مشکلات پوستی نظیر اگزما و پسوریازیس، وضعیتی التهابی را برای پوست ایجاد می‌کنند که می‌تواند منجربه تجمع سلول‌های مرده پوست به صورت فلس‌های ضخیم ‌شود که به شکل شوره سر خود را نشان می‌دهد. راه‌ها و روش‌های زیادی برای رفع و درمان شوره سر وجود دارد که می‌توانید آنها را انجام دهید.

استفاده از شانه مناسب موی سر

شانه زدن به موها، سلول‌های مرده پوستی را از بین می‌برد و باعث می‌شود تا موهای سالم‌تری داشته باشید. تنها باید توجه داشته باشید که از شانه‌های مناسب استفاده کنید و موها را به‌ آرامی شانه بزنید و همچنین نباید موها را با ضربه‌های محکم شانه بزنید، زیرا این کار باعث تحریک بیشتر شوره‌ها می‌شود.

کنترل استرس

یکی از عوامل موثر در بروز شوره سر، استرس است. استرس می‌تواند تعادل شیمیایی را در بدن انسان تغییر دهد و موجب ترشح بیش‌ازحد چربی روی پوست و در نتیجه، افزایش میزان شوره سر شود. از این رو، کنترل استرس و اضطراب می‌تواند به بهبود شوره سر کمک کند.

استرس یکی از عوامل بروز شوره سر استکه برای درمان شوره سر نیاز است ابتدا استرس را کنترل و درمان کنیم.

لزوم استفاده از شامپو ضد شوره

شامپوهای ضدشوره از مواد مختلفی ساخته می‌شوند و به روش‌های مختلف می‌توانند تولید شوره‌های سر را کنترل کنند. شامپوهای حاوی کلیمبا برای کنترل پوسته‌ پوسته شدن و خارش مفید است. شامپوی ضدشوره حاوی سلنیوم سولفاید با کاهش تولید روغن‌های طبیعی غدد پوستی به کاهش سلول‌ها کمک می‌کند. شامپوهای حاوی پیریتیون سرعت رشد مخمرها را کاهش می‌دهند.

در برخی از شامپوها نیز مانند شامپو ضدشوره سر سینره که ضدقارچ و ضدباکتری است؛ می‌تواند تولید سلول‌های پوستی اضافه را کاهش دهد. همچنین التهاب، خارش و قرمزی پوست سر را درمان می‌کند.

هشدار: استفاده از شامپوهای ضدشوره ممکن است در دراز مدت باعث ایجاد برخی مشکلات شود. همچنین، این شامپوها ترکیبات مختلفی دارند که ممکن است برای حل مشکل شما مفید نباشند. بنابراین شما باید حتما برای انتخاب شامپوهای ضدشوره با پزشک متخصص مشورت کنید.

سوالات رایج

در این بخش به برخی سوالات کاربران درباره درمان شوره سر در منزل اشاره شده است. اگر شما نیز تجربه‌ای در این زمینه دارید در بخش نظرات با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

بهترین درمان برای شوره سر چیست؟

موارد خفیف شوره سر تنها به شست‌و‌شوی روزانه با یک ماده تمییزکننده ملایم نیاز دارد. موارد شدید آن معمولا به کمک شامپوهای دارویی قابل درمان است.

چگونه می توان با یک بار شستشو از شوره سر خلاص شد؟

با یک بار شستشو نمی‌توانید برای همیشه از شر شوره سر خود خلاص شوید. در برخی موارد ممکن است بتوان با اصلاح سبک زندگی یا برخی درمان‌های خانگی، شوره سر را درمان کرد. اما در بسیاری از موارد استفاده از دارو یا شامپوهای ضد شوره لازم است.

کدام روغن برای شوره سر مفید است؟

روغن نارگیل توانایی مبارزه با قارچ را دارد و خارش و خشکی پوست سر را کاهش می‌دهد. روغن نارگیل می‌تواند به آسانی به درون پوست سر و ساقه مو نفوذ کرده و آن را مرطوب نگه دارد. علاوه‌ بر این، روغن زیتون نیز برای جلوگیری از شوره سر بسیار مفید است.

پیاز برای شوره سر مفید است؟

پیاز تاثیر آنتی‌باکتری دارد. همچنین، موجب افزایش جریان خون به پوست سر می‌شود. در نتیجه به سلامت مو کمک کرده و می‌تواند به از بین بردن قارچ‌هایی که باعث ایجاد شوره می‌شوند، کمک کند.

مریم زیدی

پست های مرتبط

درمان اگزما در کودکان با روش های موثر خانگی

درمان اگزما در کودکان امری و آموزش های خانگی در رابطه با…

توصیه هایی جهت درمان چربی خون در طب سنتی

درمان چربی خون در طب سنتی یک روش کاربردی جهت درمان کلسترول…

درمان گاستریت (التهاب معده) با داروی گیاهی

به  دلایل مختلفی از جمله افزایش میزان اسید معده، زخم‌های معده، عفونت‌ها،…

دیدگاهتان را بنویسید