صفحه اصلی > آرایش و زیبایی : آموزش مرحله به مرحله دکلره مو در خانه

آموزش مرحله به مرحله دکلره مو در خانه

شاید خیلی از افراد در خانه خود موهای خود را به راحتی رنگ می‌کنند، اما دکلره مو در خانه کار چندان آسانی هم نخواهد بود. رنگ کردن موها از جذاب‌ترین کارهایی است که در استایل و چهره شما تحول بزرگی به وجود می‌آورد.

هر چند رنگ کردن مکرر موها می‌تواند عوارض مختلفی از جمله خشکی و آسیب‌دیدگی برای موها به همراه داشته باشد، اما این کار طرفداران زیادی دارد. استفاده از مواد با کیفیت و مرغوب در رنگ کردن بسیار اهمیت دارد و می‌تواند تا حد زیادی از آسیب‌دیدگی به موهای شما جلوگیری کند. روتین مراقبت از مو نیز می‌توانند در کاهش آسیب دیدگی‌ها موثر باشد.

از آنجایی که هزینه رنگ کردن موها در آرایشگاه‌ها روز به روز افزایش می‌یابد و نرخ ثابتی برای این کار وجود ندارد اغلب خانم‌ها علاقه دارند که در خانه این کار را انجام دهند. با اندکی تمرین و مهارت می‌توانید موهای خود را دکلره کرده و رنگ موردنظر خود را به دست آورید. دکلره کردن، باعث نفوذ مواد شیمیایی از قبیل اکسیدان در ساقه مو و از بین رفتن رنگ طبیعی آن می‌شود.

برای اینکه موهایتان در این مرحله صدمه کمتری ببیند، با این مطلب کافه نبض همراه باشید تا درباره شیوه اصولی دکلره کردن آشنا شوید.؟ 

دکلره کردن یعنی چه؟ 

دکلره کردن یعنی بی‌رنگ کردن مو و رساندن مو به رنگ پایه‌ای بی رنگ. افرادی موهای خود را دکلره میکنند که می‌خواهند موهای خود را روشن یا بی‌رنگ کنند. برخی دیگر هم قصد دارند تا به رنگ فانتزی خاصی دست پیدا کنند و برای این منظور ابتدا باید موهایشان را بی‌رنگ نمایند.

انتخاب ابزار مناسب دکلره کردن مو در منزل

بسته‌های حاوی مواد دکلره، اگر به درستی انتخاب شوند دکلره کردن مو در خانه میسر خواهد شد. اگر موهای شما از روی شانه بلندتر است، از مواد دکلره خود دو بسته تهیه کنید. اگر پراکسید هیدروژن و پودر دکلره تهیه کردید، حتماً طرز تهیه این مواد را از فروشنده بپرسید.

ابزار مورد نیاز عبارتند از:

  • یک یا دو حوله (نگران تمیز بودن حوله‌ها نباشید چرا که کثیف می‌شوند!)
  • یک کاسه چوبی یا پلاستیکی برای ترکیب مواد
  • یک لباس بلااستفاده (ترجیحا بدون یقه باشد)
  • یک برس کوچک غیر فلزی برای زدن مواد دکلره به مو
  • دستکش‌ پلاستیکی
  • خط کش
  • شیر یا دوش آب
  • یک نفر وردست
  • ساعت برای محاسبه زمان
  • یک یا دو بسته مواد دکلره (اگر موهای بلندی دارید حتما دو بسته تهیه کنید) یا پراکسید هیدروژن و پودر دکلره

انتخاب ابزار رنگ موی مناسب برای کیفیت نهایی کار ضروری است.

معرفی انواع پودر دکلره

دکلره از مواد پراکسید ساخته شده است که در ترکیبات خود دو مولکول اکسیژن دارد. این ماده فقط با اکسیدان فعال می‌شود و اگر به آن فقط آب اضافه شود فعال نمیشود و عمل نمی‌کند. اگر بخواهیم آسیب‌های ناشی از پودر دکلره را کاهش دهیم باید به ترکیبات خود موادی بر پایه آب مثل سرم‌ها و یا مقداری آب اضافه کنیم تا ترکیبمان رقیق‌تر شود. از طریق دکلره میتوان ابتدا موها را بی‌رنگ کرد و سپس روی موهای دکلره شده و بی‌رنگ شده رنگ موی مورد علاقه خود را گذاشت.

پودر دکلره آبی

این پودر معمولاً برای اشخاصی که موهای سالم‌تر و قوی‌تری دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. پودر آبی از پودر سفید قوی‌تر می‌باشد، بنابراین در استفاده از آن باید توجه بیشتری کرد.

پودر دکلره سفید

این پودر برای اشخاصی که موهای حساس، شکننده و از قبل رنگ شده دارند مناسب است زیرا ضعیف‌ترین نوع دکلره می‌باشد. بنابراین، اگر حساس هستید که مواد شیمیایی قوی به مو شما آسیب نزند از این نوع محصول استفاده کنید.

پودر دکلره بنفش

پودر دکلره بنفش یک پودر دکلره بدون آمونیاک است که ضدنارنجی بوده و برای انواع مو به کار می‌رود. حتی برای رنگ‌بری موهای تیره و ضخیم که دکلره کردن آن‌ها به نسبت کاری دشوار است این ترکیب افاقه می‌کند. پودر دکلره بنفش خاصیت رنگ بری و روشن کنندگی مو‌ها را می‌تواند تنها در یک بار استفاده تا 8 درجه به طور فوق العاده‌ای تغییر دهد و ضمن دارا بودن پروتئین و مواد مغذی از موهای حساس و ضعیف هم محافظت می‌کند.

با استفاده از این محصول شما می‌توانید به راحتی رنگ‌بری و روشن کردن رنگ مو را انجام دهید و دیگر نگران آسیب‌های معمول ناشی از مصرف دکلره نباشید. همچنین پودر دکلره بنفش می‌تواند آسیب‌ها و نقص‌های استفاده از محصولات شیمیایی را به حداقل برساند.

اکسیدان مناسب دکلره کردن مو       

اکسیدان پایه‌ی ثابت رنگ‌مو و دکلره مو است و می‌توان ادعا کرد اگر نباشد، کار شما بی‌ثمر خواهد شد! رنگ و اکسیدان مکمل یکدیگرند و کم ‌و کاستی هر یک از آنها شما را به نتیجه مطلوب‌تان نخواهد رساند.

اکسیدان در واقع و به بیان علمی‌تر یک کاتالیزور در فرآیند رنگ یا دکلره مو است و کمک می‌کند این فرآیند شیمیایی به درستی روی موهایتان انجام شود. به بیان ساده‌تر اکسیدان به رنگ مو یا پودر دکلره کمک می‌کند تا بتواند اثرش را روی موهای شما بگذارد. اکسیدان دارای ۳ نوع مختلف با درجات کاربری متفاوت است.

انواع اکسیدان‌ها عبارتند از:

  • اکسیدان ۶%
  • اکسیدان ۹%
  • اکسیدان ۱۲%

درجه اثربخشی هر کدام از این اکسیدان‌ها روی موها به ترتیب از ۶ به ۱۲ بیشتر می‌شود. یعنی عملکرد اکسیدان ۶% نسبت به عملکرد اکسیدان ۱۲% ضعیف‌تر است. در نتیجه اکسیدان ۶% برای موهایی مناسب است که تارهای نازک‌تری دارند و زودتر در مقابل عمل دکلراسیون رنگ می‌بازند.

 

اگر تاکنون تجربه‌ای در دکلره کردن مو ندارید،‌ حتماً برای بارهای اول از یکی از دوستان خود برای همکاری کمک بگیرید.

مراحل دکلره مو در خانه

در انجام این کار به هیچ وجه عجولانه عمل نکنید. ابتدا دستورالعمل نوشته شده روی بسته‌بندی را با دقت بخوانید. از مدت زمانی که مواد دکلره باید روی موها قرار بگیرند کاملا مطلع باشید و در هنگام کار حتما زمان را در نظر بگیرید.

آماده سازی مو برای دکلره کردن

در مرحله اول ابتدا موهای خود را به طور کامل شانه کنید تا تمام گره‌های مو باز شده و موهایتان صاف و یکدست شوند و سپس به چند قسمت مختلف تقسیم نمایید.

تهیه ترکیب مواد دکلره مو     

در مرحله دوم به ازای هر یک واحد از پودر دکلره باید دو واحد اکسیدان ( 6 در صد) استفاده کنید. این مواد را متناسب با اندازه و حجم موهای خود اندازه گیری کنید و درون کاسه پلاستیکی ( غیر فلزی ) بریزید و سپس با قلم مو مخصوص رنگ‌مو آن‌ها را ترکیب کنید. باید در هنگام استفاده از دکلره سرعت عمل بالایی داشته باشید. زیرا این مواد به سرعت با هوا واکنش نشان داده و ممکن است اثربخشی خوبی روی موها نداشته باشند.

روش استفاده از دکلره مو      

در مرحله سوم دستکش پلاستیکی را بپوشید و مواد دکلره را از پشت‌سر و پایین‌ترین قسمت سر روی موها قرار داده و به تدریج این کار را تا بالای سر ادامه دهید. بهتر است مواد دکلره را با کمی ‌فاصله از ریشه مو قرار دهید. زیرا ریشه مو به دلیل نزدیکی به پوست سر بسیار گرم‌تر بوده و مواد دکلره زودتر روی آن تاثیر می‌گذارند.

این کار را با دقت بسیار زیادی انجام دهید تا تمام تارهای مو به مواد دکلره آغشته شوند تا در نهایت نتیجه بهتری از دکلره کردن موها بگیرید. از همان ابتدا زمان را کنترل کنید.

نحوه شستشوی مو پس از دکلره

در مرحله چهارم به همان میزان که در دستورالعمل آماده است به موهایتان زمان دهید تا به طور کامل روشن شوند. این زمان معمولا با توجه به ضخامت مو، نوع مواد، اندازه و حجم موها متغییر است. بنابراین در فاصله‌های کوتاه ۵ و ۱۰ دقیقه موها را چک کنید و بعد از اینکه موها رنگ زرد روشن به خود گرفتند باید آنها را بشویید.

بهتر است از شامپوهای بنفش برای شستن موها استفاده کنید تا احتمال نارنجی شدن رنگ مو را تا حد زیادی کاهش دهند. بعد از شستن موها، رنگ موهای دکلره شده را کنترل کنید و اگر به رنگ پایه مورد نظر نرسیده بود باید دوباره موها را دکلره نمایید. معمولا افرادی که دارای رنگ مو مشکی و قهوه‌ای تیره هستند به دوبار دکلره کردن موها نیاز دارند.

 

اگر رنگ به‌دست آمده با چیزی که در نظر شماست تفاوت داشت، مجدد مقدار کمی دکلره بر روی همان قسمت از مو بزنید.

مراقبت‌های لازم پس از دکلره مو در خانه

در این فرآیند، دکلره فقط اجزای پیگمنت‌های مو را تجزیه نمی‌کند، بلکه اسیدهای چرب شفت مو را هم قطع می‌کند. رشته مو را خشک و ضعیف می‌کند و کوتیکول (بیرونی ترین قسمت میله مو) آن را به طور دائم بالا می‌برد. همین امر منجر به از بین رفتن سریع و مداوم رطوبت مو می‌شود.

بنابراین، هیچ تعجبی ندارد که بعد از دکلره کردن، موها سفید، خشک، شکننده و ضعیف مستعد شکستگی و انشعاب شوند. این آسیب می‌تواند دائمی باشد. دکلره مو‌ها را زبر و خشک می‌کند. زمانی که موهای خود را دکلره یا رنگ کرده‌اید، از شامپو‌های مخصوص موهای رنگ شده که دارای ترکیبات نرم کننده، ویتامین‌ها و تقویت کننده‌های مو هستند استفاده کنید.

شستن موها با این شامپو‌ها سبب ترمیم ریشه‌های آسیب دیده می‌شود. بعد از رنگ یا دکلره دو روز موهای خود را با آب و بدون شامپو و در انتها با نرم کننده مو بشویید.

بعد از دو روز موها را یک هفته با شامپو بچه بشویید و از هفته دوم از شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید. شستشوی موها با آب داغ سبب ریزش مو و خشک شدن آن‌ها می‌شود. پس موهایتان را با آب گرم نشویید و با آب ولرم آبکشی کنید.

قرار گرفتن زیر آفتاب موجب جذب ویتامین د می‌شود اما برای مو مضر است و اسیب جدی به موها، وباعث خشک شدن و ضعیف شدن تار موها می‌شود. قبل از قرارگیری زیر آفتاب به موهیتان روغن زیتون طبیعی بزنید تا نور مستقیم افتاب به موهایتان اسیب نزند.

موهای دکلره شده به کلر موجود در آب حساس هستند. در صورت تمایل به استخر رفتن، استخر‌هایی بروید که از کلر خیلی زیاد استفاده نمی‌کنند. موهای دکلره شده دچار خشکی مفرط هستند و زبر می‌شوند پس باید مرطوب و آب رسانی شوند.

 

 

بعد از دکلره کردن مو از موهای خود به دقت مراقبت کنید و از ماسک و روغن مو استفاده کنید.

استفاده از رنگ مو پس از دکلره مو در منزل   

توجه داشته باشید که چندین بار رنگ کردن مو آسیب جدی به ریشه‌های مو زده و آنها را از بین می‌برد. پس قبل از رنگ کردن جنس موهای خود را بشناسید و رنگ موی مناسب آن را پیدا کنید تا از رنگ کردن دوباره موها جلوگیری کنید.

استفاده از نوع رنگ و مارک آن فقط و فقط به نوع موهای شما بستگی دارد. گاهی یک رنگ موی ارزان آسیب کمتری به موها رسانده و موها را زیباتر هم می‌کند اما اغلب رنگ موهای گرانتر با داشتن ترکیبات ویتامینه بیشتر، برای موها مفید‌تر و کم خطرتر هستند.

زمان مناسب دکلره مو چه زمانی است؟

زمان دکلره کردن دارای استانداردی است که برای رساندن مو به پایه‌های بالا، در حدود ۴۵ دقیقه باید زمان صرف شود، که این کار را می‌توان در دو نوبت هم انجام داد. یعنی یکبار به پایه ۸ برسانید و بعد از شستشوی این مرحله، مجددا مواد را روی مو بگذارید تا به پایه ۱۱ برسد. برای رسیدن به پایه‌های بالای ۱۱، باید مرحله سوم را هم انجام دهید. البته این کار نیازی به شستشو مواد از روی سر ندارد. تنها کافی است بعد از گذشت ۴۵ دقیقه دوباره موارد را روی موها قرار دهید.

عوارض احتمالی دکلره مو در منزل     

برای پاسخ به این سوال لازم است تا میزان آسیب‌های وارد شده بررسی گردد. اگر برای دکلره کردن مو از مواد شیمیایی با کیفیت استفاده کنید و همچنین این کار را یک شخص با تجربه برای شما انجام دهد، قطعا با کمترین میزان آسیب روبرو خواهید شد. به صورت کلی باید به این موضوع توجه کنید که دکلره کردن موها، قادر است تا بافت مو را تغییر دهد و پوست را نازک سازد و باید از عوارض دکلره مو پیشگیری کنید.

هر اندازه شما به مراقبت از موی رنگ شده توجه بیشتری داشته باشید، عوارض این موارد را کاهش خواهید داد. اما اگر به هر دلیلی موهای شما پس از دکلره دچار آسیب شد، اولین گام و مهم‌ترین گام، کوتاه کردن مو است. زمانی که شما موهای خود را کوتاه می‌کنید، باعث می‌شود تا میزان موخوره کم شده و مواد غذایی، ماسک‌ها و نرم‌کننده راحت‌تر به تمام بخش‌های مو برسد.

استفاده از شامپو‌ها و ماسک‌های نرم‌کننده پس از انجام دکلره می‌تواند یک گزینه کارآمد باشد. از عوارض و آسیب‌های دکلره مو در خانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از بین رفتن رطوبت موها
  • سوختن موها
  • زخم شدن پوست سر
  • شکننده شدن مو‌ها
  • وز شدن و پف کردن مو‌ها

بعد از دکلره مو، ممکن است موها بسیار خشک و آسیب پذیر شوند.

سوالات رایج   

در این قسمت به سوالات رایج شما درباره دکلره کردن مو در خانه پاسخ می‌دهیم.

آیا دکلره مو را میسوزاند؟      

یکی دیگر از مهمترین آسیب‌های دکلره که بسیار نیز رایج می‌باشد، سوختن موها است. باید در نظر داشته باشید که موها  حساس هستند و خیلی راحت آسیب می‌بینند. چنانچه موهای شما در حین استفاده از این ماده شیمیایی مقاومتی از خود نشان ندهد لذا این امکان وجود دارد که به راحتی نوک آن سوخته و یا دارای موخوره شود.
باید در نظر داشت که هر زمان در حین دکلره، پوست سر شما دچار قرمزی، التهاب، خارش و مواردی از این قبیل شد، قطعا این تاثیرات منفی به موهای شما وارد شده و نیاز است تا سریعا شستشو انجام دهید.

پس از دکلره مو چه باید کرد؟

بعد از دکلره کردن مو در خانه یک‌سری اصول را باید رعایت کنید تا به موهای شما آسیب وارد نشود که آنها عبارتند از:
موهای رنگ یا دکلره شده را با آب داغ نشویید.
موهای دکلره شده را مقابل نور مستقیم افتاب قرار ندهید.
اگر موهای دکلره یا رنگ شده دارید در انتخاب استخر دقت کنید، به استخر‌هایی بروید که از کلر خیلی زیاد استفاده نمی‌کنند و یا اگر می‌توانید از خیس شدن موها جلوگیری کنید این کار را می‌توانید با کلاه‌های مخصوص انجام دهید.
موهایتان را با مرطوب‌کننده آب‌رسانی کنید.

روش دیگر بی رنگ کردن مو بدون دکلره چیست؟

آب اکسیژنه علاوه بر اینکه جزء تشکیل دهنده بیشتر رنگ موهای تجاری است، استفاده از آن روشی ارزان و آسان برای روشن کردن و ‌های‌لایت موها به شمار می‌رود. با این حال، به خاطر داشته باشید که احتمال آسیب به موها و یا ایجاد یک نتیجه غیرطبیعی وجود دارد. اگر در حال برنامه ریزی برای تغییر چشمگیر و یا تغییر رنگ موهای خود هستید،به یک آرایشگر حرفه‌ای مراجعه کنید.

چه شامپویی برای موی دکلره شده مناسب است؟     

همانطور که قبل اشاره کردیم، بعد از دکلره کردن یا رنگ کردن مو در خانه تا دو روز هیچ شامپویی به موهایتان نزنید. بلافاصله بعد از دکلره یا رنگ کردن، موهایتان را با آب و نرم کننده شستشو دهید. بعد از دو هفته موهای خود را با شامپو بچه یا شامپو مخصوص موهای رنگ شده بشویید.

الناز حسینی

پست های مرتبط

کوتیکول ناخن مهم است، لطفا به آن آسیب نزنید!

آیا برای شما هم پیش آمده است که با کوتاه کردن کوتیکول…

لاغری صورت با چند تکنیک طلایی

لاغری صورت یکی از چالش‌هایی است که برخی افراد با آن روبرو…

لوازم آرایشی ارگانیک و طبیعی، رویا یا واقعیت؟

همان اندازه که استفاده از لوازم آرایش می‌تواند به زیبایی پوست و…

دیدگاهتان را بنویسید