صفحه اصلی > داروها و دانستنی های پزشکی و ویتامین ها : از فواید زینک پلاس و معجزات آن غافل نشوید

از فواید زینک پلاس و معجزات آن غافل نشوید

فواید زینک پلاس برای سلامت بدن بر کسی پوشیده نیست. ماده معدنی زینک یا روی در بدن فواید زیادی دارد. بعد از آهن در بدن بیشترین تراکم را زینک دارد. زینک یا روی یکی از مکمل‌های اساسی و مهم برای سلامتی بدن است. این روزها زینک در قالب قرص یا شربت به‌ صورت مکمل در همه داروخانه‌ها ارائه می‌گردد. اکثراً برای تأمین ویتامین و املاح معدنی مورد نیاز بدن در کنار رژیم غذایی سالم از مکمل‌های تقویتی استفاده می‌کنند.

فواید قرص زینک پلاس بسیار زیاد است و تأثیر آن روی تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت پوست، مو، ناخن غیر قابل چشم پوشی است. یکی دیگر از فواید قرص زینک پلاس مؤثر در رشد و حفظ سلامت استخوان، مفاصل و استحکام دندان‌ها است. در ادامه این مطلب کافه نبض در مورد جزییات فواید قرص زینک پلاس بیشتر گفته شده است، برای اطلاعات بیشتر تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

قرص زینک پلاس و ترکیبات آن

اصلی‌ترین ترکیب قرص زینک پلاس همان‌طور که از اسم آن مشخص است، ماده معدنی زینک است. علاوه بر زینک ویتامین‌های دیگر شامل ویتامین گروه B و ویتامین C نیز هست. ویتامین‌های گروه B شامل B۱، B۲، B۳، B۵، B۶، B۷، B۹ است. با توجه به لزوم مصرف این مکمل ها، امروزه برندهای مختلفی قرص زینک پلاس را تولید می‌کنند که در برخی از آن‌ها علاوه بر ترکیبات ذکر شده از مواد معدنی دیگر نیز استفاده می‌کنند. فواید قرص زینک پلاس عبارت‌اند از:

  • حفظ سلامتی پوست، مو و ناخن
  • مانع از ریزش مو
  • افزایش رشد مو
  • افزایش رشد جسمی کودکان
  • تقویت رشد ذهنی کودکان
  • افزایش کلاژن‌سازی در پوست

از فواید و موهبات قرص زینک غفلت نکنید.

مهم‌ترین فواید زینک پلاس

بدن انسان در حال رشد دو برابر حالت عادی خود به زینک نیاز دارد. تأثیر و فواید قرص زینک پلاس برای افزایش سلامتی بدن به شرح ذیل است:

  • بهبود و تقویت روند سوخت‌وساز بدن
  • کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها در بدن به کمک زینک با سایر آنزیم‌ها ترکیب می‌شود و باعث تقویت و بهبود سیستم ایمنی بدن می‌شوند.
  • قرص زینک پلاس به دلیل دارا بودن ویتامین‌های گروه B و ویتامین C باعث تقویت و رشد مو می‌گردد. در اکثر مواقع با بررسی شرایط سلامت پوست و مو متوجه نیاز بدن به زینک می‌شوید.

سلامت و زیبایی پوست، مو و ناخن

یکی از مهم‌ترین فواید قرص زینک پلاس برای سلامتی بدن تأثیر آن بر تقویت موها است. مصرف زینک مانع از ریزش مو می‌شود. زینک باعث افزایش کلاژن‌سازی در پوست می‌شود. همچنین مهم‌ترین دلایل مصرف زینک پلاس نیز عبارتند از:

  • مانع از آفتاب‌سوختگی می‌گردد.
  • برای درمان بیماری پسوریازیس مؤثر است.
  • بعد از استفاده مرتب از قرص زینک پلاس متوجه رفع جوش و آکنه در بدن می‌شوید.
  • منجر به بهبود سلامت رشد و استحکام ناخن‌ها می‌گردد. در این صورت شکنندگی ناخن هم کاهش می‌یابد.
  • کمک به افزایش کلاژن‌سازی پوست می‌کند.
  • روند پیری پوست را کندتر می‌کند.

استفاده از مکمل زینک به سلامت موها، پوست و ناخن بسیار کمک میکند.

جلوگیری از ریزش مو

یکی از مهم‌ترین فواید قرص زینک پلاس برای مو است. شما می توانید با تأمین زینک مورد نیاز بدن مشکلات مربوط به ریزش مو را کاهش دهید. قرص زینک باعث بهبود رشد موها می‌شود، مانع از ریزش مو می‌گردد. از طرفی کمبود زینک در بدن باعث بروز عواملی مثل کاهش عملکرد درست سیستم ایمنی، عدم رشد مو و سست شدن موها می‌گردد. نتایج بسیاری از تحقیقات به‌ عمل‌ آمده حاکی از این است زینک یک ماده معدنی حیاتی است که به کنترل فعالیت هورمون‌ها در بدن کمک می‌کند.

مؤثر در باروری مردان

یکی دیگر از فواید قرص زینک پلاس تقویت باروری آقایان است. کمبود زینک در بدن آقایان با تغییرات هورمون تستوسترون، تحرک کم بدن رابطه مستقیم دارد. مصرف این مکمل باعث بهبود وضعیت باروی در مردان است. کمبود زینک یا روی در بدن بر تعداد و رشد اسپرم تأثیر می‌گذارد. به‌علاوه زینک در تولید هورمون‌های جنسی مثل تستوسترون و پرولاکتین نقش مؤثری دارد.

بهبود کیفیت خواب

یکی دیگر از فواید قرص زینک پلاس افزایش کیفیت خواب در کودکان و بزرگسالان است . کمبود زینک در بدن باعث ایجاد خستگی مزمن، ضعف، افسردگی و عدم تمرکز می‌گردد. در مقابل افرادی که با این مسائل همراه هستند و خواب خوبی ندارند، با مصرف مکمل زینک پلاس می‌توانند باعث کاهش این علائم شوند.

مصرف مکمل زینک به بهبود کیفیت خواب بسیار کمک میکند.

بهبود عملکرد تیروئید

زینک در بدن بر عملکرد غده تیروئید تأثیر دارد. با مصرف مقدار مناسب زینک مورد نیاز بدن به بهبود عملکرد غده تیروئید کمک زیادی می‌شود. اکثر افرادی که با بیماری کم‌کاری تیروئید مواجه هستند با مصرف مکمل زینک پلاس باعث نرمال‌سازی این غده می‌شوند که منجر به بهبود عملکرد تیروئید می‌گردد.

زینک پلاس مؤثر در چاقی صورت

برای چاقی صورت روش‌های متفاوتی مثل حرکات یوگا، تزریق ژل و پرخوری وجود دارد. مصرف بعضی فرآورده‌های دارویی مثل قرص‌ها و مکمل‌ها هم در چاقی صورت مؤثر هستند. یکی از این مکمل‌ها قرص زینک پلاس است که مصرف آن برای چاقی صورت بسیار کاربرد دارند. مکانیسم اثر مکمل زینک پلاس به این صورت است که روی اشتهای فرد تأثیر می‌گذارد و باعث چاقی صورت افراد می‌شود.

خاصیت ضد سرطانی زینک

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که ارتباط مستقیمی در مقدار زینک موجود در بدن و التهاب سلول‌ها وجود دارد. کاهش مقدار زینک در بدن باعث تحریک سلول‌های ایمنی می‌شود. به این شکل که کمبود زینک در بدن باعث ایجاد التهاب در سلول‌های بدن می‌گردد. از عوارض شدید کمبود زینک در بدن تحریک سلول‌های سرطانی و التهاب برخی سلول‌ها است. همچنین کمبود این ماده معدنی گران‌بها در بدن باعث بروز سرطان‌هایی مثل سرطان سر و گردن، مثانه و تخمدان، پروستات و ریه است. با استفاده از مکمل زینک و تأمین نیاز روزانه آن در بدن می‌توانید از بروز این بیماری‌ها در امان باشید.

کاهش خطر ابتلا به عفونت

یکی دیگر از فواید قرص زینک پلاس افزایش فعالیت سلول‌های کشنده طبیعی که از بدن در مقابل عفونت‌ها محافظت می‌کند. استرس در بدن نیز تأثیر منفی روی ایمنی بدن دارد. یکی از خطرات اصلی کمبود روی بروز عفونت در بدن است.

رفع التهاب و بهبود زخم

گاهی افراد در برخی از فصل‌های سال از بیماری‌های پوستی رنج می‌برند. بیماری‌های پوستی شامل اگزما، خشکی دست و صورت، جوش و آکنه و آفتاب‌سوختگی است. مصرف مکمل زینک پلاس در رفع مشکلات پوستی مؤثر است. بعلاوه مکمل زینک باعث تسریع بهبود زخم‌های پوستی خواهد شد. طوریکه در بسیاری از افرادی دیابتی دارای زخم، بسیار خوب و تأثیرگذار عمل کرده است.

استفاده از مکمل زینک به بهبود سریع زخم و رفع التهابات بدن کمک خواهد کرد.

مفید برای بیماران اوتیسمی

در مورد بیماران اوتیسمی تحقیقات زیادی صورت گرفته که نتیجه به‌ دست‌ آمده نشان می‌دهد که افرادی مبتلا به اوتیسم نسبت به افراد سالم مقدار روی کمتری در بدن دارند. استفاده از مکمل روی برای افراد اوتیسمی باعث کاهش شدت علائم این بیماری خواهد شد. این علائم شامل:

  • پیش فعالی
  • تماس چشمی
  • آگاهی
  • تمرکز و توجه
  • حساسیت به صدا

به همین دلیل محققان به استفاده از مکمل روی در دوران بارداری اصرار دارند. زیرا دریافت مقدار زینک یا روی در این دوران مانع از بروز اختلالات اوتیسمی می‌شود.

بهبود علائم خستگی

کمبود مقدار زینک در بدن با بروز علائمی مثل خستگی مزمن، افسردگی و عدم تمرکز مرتبط است. شدت بروز این علائم با مقدار زینک در خون رابطه معکوس دارد. در یک تحقیق در افراد مبتلا به سندرم خستگی مزمن متوجه شدند که مقدار روی آن‌ها کمتر از افراد سالم بوده است. نتایج به‌ دست‌ آمده مبنی بر این است که مصرف زینک به دلیل خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی باعث کاهش علائم خستگی در بدن خواهد شد.

مؤثر در افزایش طول عمر

استرس اکسیداتیو باعث افزایش روند پیری در بدن می‌گردد. در بدن نوعی آنزیم وجود دارد که اثرات نامطلوب این استرس‌ها را خنثی می‌کند. همچنین التهاب عامل دیگری است که روند پیری را افزایش می‌دهد. تحقیقات انجام‌ شده بر این اساس است که قرص زینک پلاس در افراد سالمند منجر به کاهش التهاب، عفونت و استرس می‌گردد. با استناد به این تحقیقات، خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی قرص زینک پلاس باعث افزایش طول عمر می‌شود.

بهبود خلق‌ و خو

تحقیقات زیادی در افرادی که دارای اختلالات خلقی بوده اند، انجام‌ شده است و نتایج حاکی از آن است که علائم افسردگی، اضطراب و اختلالات خلق‌وخو با مصرف مکمل زینک قابل درمان است.

سلامت دهان و دندان

یکی دیگر از فواید قرص زینک پلاس در بدن این است که باعث افزایش تراکم استخوان و استحکام دندان‌ها می‌گردد. کمبود روی باعث تحلیل استخوان‌ها در بدن خواهد شد. مقدار کافی از ماده معدنی زینک در بدن باعث افزایش استحکام دندان‌ها شده و خاصیت ضدالتهابی آن باعث رفع بیماری‌های دهان و دندان و سلامت لثه می‌شود.

رشد جسمی و ذهنی کودکان

در بین فراورده‌های دارویی کپسول زینک پلاس مخصوص کودکان و نوجوانان نیز تولید و عرضه شده است؛ که میزان کافی از روی در یدن باعث تقویت سیستم ایمنی و سلامت عمومی بدن، تقویت رشد ذهنی و جسمی کودکان می‌گردد. مصرف مکمل زینک در کودکان یک ضرورت است، در صورت بی‌توجهی به مقدار روی در بدن کودک خود عواقب نامطلوبی به همراه خواهد داشت.

مصرف مکمل زینک به رشد جسمی و ذهنی کودکان کمک خواهد کرد.

نحوه مصرف قرص زینک پلاس

با توجه به فواید قرص زینک پلاس مقدار زینک مورد نیاز بدن با مصرف مواد غذایی و مکمل‌های حاوی زینک باید تأمین گردد. نحوه و دوز مصرف آن عبارت‌اند از:

  • مقدار مورد نیاز روزانه به روی در مردان در حدود ۱۱ میلی‌گرم است.
  • مصرف مکمل زینک در دوران بارداری و شیردهی باید با توصیه پزشک باشد.
  • مادران در دوران شیردهی بالاترین میزان زینک را نیاز دارند که مصرف این عنصر در این دوران لازم و ضروری است.
  • برای کودکان مقادیر زیر توصیه می‌شود:
  • کودکان سن ۲ تا ۴ سال: روزی ۲.۵ میلی‌لیتر
  • کودکان سن ۴ تا ۸ سال: روزانه ۵ میلی‌لیتر
  • کودکان سن ۸ تا ۱۲ سال: روزانه ۱۰ میلی‌لیتر

موارد منع مصرف زینک

  • دریافت بیش از نیاز روزانه: مصرف بیش از مقدار و نیاز روزانه زینک مثل هر داروی دیگری اثرات منفی را به همراه دارد. تأثیراتی مثل خشکی دهان و ایجاد اختلال در حس بویایی و چشایی نشان از مصرف بیش از حد نیاز بوده است و ممکن است منجر به آسیب به معده می‌گردد.
  • مصرف در دوران بارداری: قبل از مصرف هر نوع فراورده دارویی در دوران بارداری بهتر است که با پزشک خود مشورت داشته باشید.
  • تداخلات دارویی: افرادی که به دلیل بیماری داروهای دیگر را مصرف می‌کنند، همواره در نظر داشته باشند که مصرف هر گونه مکمل باید با توصیه و مشورت پزشک متخصص باشد. همچنین مکمل زینک بهتر است به فاصله زمانی ۲ ساعت از دیگر فرآورده‌های دارویی مصرف شود.

بهترین زمان مصرف زینک پلاس

هدف استفاده از مکمل و یا فرآورده‌های دارویی میزان جذب و تأثیر آن است. به همین علت بهتر است این مکمل ارزشمند را در زمان‌های معینی استفاده نمایید. در مورد مکمل زینک هم به همین شکل است:

  •  اولین مسئله این است که برای بهره‌وری از فواید قرص زینک پلاس به‌هیچ‌وجه آن را با مواد لبنی مصرف نکنید. به این دلیل که کلسیم مانع از جذب زینک می‌گردد.
  • دومین مورد این است که یک ساعت قبل و بعد از مصرف زینک پلاس از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار خودداری کنید.
  • با توجه به نظر متخصصین بهترین زمان مصرف مکمل زینک پلاس بعد از خوردن وعده اصلی غذا است. مصرف مکمل زینک یک‌بار در روز و بعد از صرف ناهار است تا بالاترین تأثیر را داشته باشد.
دکتر علی کاظمی، متولد 1346 فارغ‌التحصیل رشته قلب و عروق از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است. ایشان پس از فعالیت‌های علمی پژوهشی توانست در سال 1390 موفق به اخذ تخصص در رشته قلب و عروق با برد تخصصی شود و به عنوان متخصص مراکز درمانی دولتی و غیردولتی استان اصفهان مشغول شود. علاوه بر سمت‌های بسیار در کنار تحصیل در رشته مورد علاقه و برگزاری سمینارها و همایش‌های علمی و آموزشی دست به تقریر مقالات علمی متعددی زده است. همچنین ایشان در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و بیمارستان‌های دانشگاهی و خدمات درمانی مشغول به فعالیت می‌باشند.
پست های مرتبط

پرپشت شدن ریش با چند راهکار معجزه گر گیاهی

ریش به عنوان یکی از معیارهای زیبایی در چهره آقایان محسوب میشود…

ویتامین D – نحوه مصرف – عوارض و منابع اصلی

ویتامین دی نوعی پروهورمون (هورمون استروئیدی) است. بر خلاف ویتامین‌های دیگر، تنها…

۸ روش سریع درمان خانگی یبوست با گیاهان دارویی

یبوست یکی از بیماری‌های شایع گوارشی است که می‌تواند باعث ایجاد اختلال…

دیدگاهتان را بنویسید